Arbeidsloon in garantieperiode
Wij hebben een zonnecollector met boiler bij een erkende installateur gekocht in 2018 met 5 jaar (fabrieks) garantie. In 2022, na bijna 4 jaar, is de boiler kapot gegaan. Geheel buiten onze schuld om. Door onderling geruzie tussen fabrikant en verkoper hebben pas 4,5 maanden later een nieuwe boiler gekregen. Nu, weer bijna 4 maanden later, krijgen wij een rekening voor de installatiekosten van de nieuwe boiler. Op de factuur staat: "Boiler valt onder de garantie, arbeidsloon niet. Uit coulance hebben wij hier 50% korting op gegeven".
De factuur bedraagt ruim 300 euro. Wij zijn nooit geïnformeerd over arbeidskosten en willen graag weten of wij verplicht zijn deze te betalen. Levering- en installatievoorwaarden hebben wij niet gekregen, ik lees op de website dat die overigens wel op te vragen zijn.
Wat staat er in de voorwaarden? Dàt bepaald alles, en als u er met 50% korting vanaf komt, zou ik dit betalen. Vechten voor een rechter kost u meer.
Fabrieksgarantie dekt vrijwel nooit installatiekosten dus een installateur die daar vrijwillig ook nog eens 50% vanaf haalt is héél netjes bezig.
Fabrieksgarantie maakt dat u garantie op de onderdelen die door de fabrikant geleverd zijn heeft. De installatie is niet door de fabrikant uitgevoerd en kent tenzij anders afgeproken een kortere garantietermijn. U stelt de voorwaarden nooit ontvangen te hebben maar u weet wel dat u 5 jaar fabrieksgarantie heeft dus de aankoopfactuur heeft u wel ontvangen en bewaard. Als op die factuur een verwijzing naar de algemene voorwaarden die op de website te vinden zijn staat dan had u als u die voorwaarden had gelezen ook kunnen weten dat de installatiekosten niet onder garantie zouden vallen. Ik vrees dat u niet onder betaling uit gaat komen want ook al zijn de voorwaarden u niet schriftelijk ter hand gesteld u had ze wel online in kunnen zien.
Bij mij een keer de omvormer in de garantietermijn kapot gegaan. In de verkoopvoorwaarden stond duidelijk dat ik 100% volledige garantie had. Toen ik een factuur kreeg voor de installatiekosten heb ik het bedrijf dat medegedeeld. Bedrijf gaf me na wat gesputter gelijk. Goed lezen loont.
Fabrieksgarantie is doorgaans 2 jaar, maar kan uitgebreid worden naar 5 jaar. Hangt van de fabrikant af. E.e.a. zou terug te vinden moeten zijn in de voorwaarden. Daar zou onder meer in moeten staan dat de materiaalkosten onder garantie vallen, maar arbeidskosten niet. Mocht u niet in het bezit zijn van de leverings- en installatievoorwaarden, zoals u schrijft, dan zou ik deze alsnog opvragen en kijken hoe dat geregeld is. Dat u uit coulance 50% korting krijgt is mooi meegenomen, scheelt toch weer € 150,00.
U heeft vast garantievoorwaarden gekregen bij aankoop, wat valt wel onder de garantie van 5 jaar en wat niet, daar heeft dit ingestaan, dit is namelijk in heel veel gevallen de garantieregeling in dit soort van gevallen.
lees dus de vooral de garantievoorwaarden na, staat hier in volledige garantie dan zijn de arbeidsuren meegenomen staat hierin, "op het product" dan zit dit er niet in!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
nu is er wel iets anders aan de hand, van een boiler mag u verwachten dat deze minimaal 15 jaar meegaat zonder problemen, het lijkt er dus op dat deze niet aan de gestelde verwachting voldoet, overleg dit dan ook met de verkoper en lees u ff in op bovenstaande link....
in Nederland is het nu eenmaal zo dat de levensduur van een product ook bepalend is bij storingen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer