tucker
door tucker Jul 15, 2021 om 14:08
Garantie & verzekeringen

Bank weigert adres aan te passen als ik niet akkoord ga met wijziging voorwaarde

In december 2020 zijn we verhuisd, aan ABN AMRO hebben wij dit uiteraard doorgegeven m.b.t. onze bankrekeningen en verzekeringen aldaar. Nu ontvingen we vandaag de polis van onze verzekeringen (krijgen we 1x per jaar), juist geadresseerd maar nog met het oude adres als verzekerd voor de inboedelverzekering. Uiteraard meteen gebeld met het verzoek dat adres alsnog te wijzigen naar het nieuwe adres. Tot mijn stomme verbazing werd mij medegedeeld dat men al van plan was mij in september a.s. een schrijven te sturen met daarin gewijzigde voorwaarden voor de inboedelverzekering. E.e.a. houdt in dat de verzekeringspremie voor dezelfde dekking dan vrijwel verdubbeld zou worden, maar nu ze me toch aan de lijn hadden moest deze wijziging per direct ingaan. Hiermee ben ik uiteraard niet akkoord gegaan, als men van plan is alle verzekerden daarover in september te berichten dan wil ik dat ook pas op dat moment ontvangen net als alle andere verzekerden. Daarop werd me doodleuk medegedeeld dat als ik daarmee nu niet akkoord ging, dat dan ook het verzekerde adres niet kon worden aangepast zodat ik volgens hen nu dus niet verzekerd zou zijn als er iets mocht gebeuren. Het lijkt me erg vreemd dat de bank eerst verzuimt het adres naar behoren aan te passen en dat dit mijn probleem zou moeten zijn. Verder lijkt het me ook niet billijk dat de bank eenzijdig zomaar de voorwaarden kan veranderen. Ik ben nu blijkbaar niet verzekerd (hoewel ik wel keurig maandelijks de premie betaal en de adreswijziging tijdig heb doorgegeven), tenzij ik me laat chanteren akkoord te gaan met verdubbeling van de premie en eenzijdig gewijzigde voorwaarden. Kan iemand me beraden hoe hier te handelen cq. bij welke instantie ik dit kan voorleggen?

6111 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2021 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoewel de bank heel onfatsoenlijk handelt, staan ze wel in hun recht, alleen hadden zij u dat in december moeten melden dat het nieuwe adres veel duurder zou worden. Uiteraard kan een bank de voorwaarden eenzijdig wijzigen, maar ze moeten u daar tijdig van op de hoogte stellen, zodat u tijd hebt om op te zeggen en elders een, vast veel voordeliger, verzekering af te sluiten.

Ik zou voor mijn andere verzekeringen ook maar eens kijken of u daarmee wel bij hen wil blijven. Persoonlijk zou ik vertrekken. Kijk eens op Independer of u ergens anders niet beter af bent.

ju
door juliomariner - Jul 15, 2021 om 14:19
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien ze de voorwaarden kunt u per direct de verzekering opzeggen.
Ik zou dus op zoek gaan naar een andere inboedelverzekering.
Met zo'n onfatsoenlijk bedrijf zou ik trouwens zo snel mogelijk al mijn banden verbreken, dus ik zou alle verzekeringen en bankrekeningen en eventueel beleggingsrekeningen ergens anders onderbrengen.

va
door vanlotjegetikt - Jul 15, 2021 om 14:33
809 Antwoorden / Vragen

Verdient niet de schoonheidsprijs maar de bank staat echter volkomen in zijn recht.
Heeft te maken met lokatie en grootte. Hadden ze alleen eerder mogen melden.
Denk dat dit met samenstelling polis te maken heeft en de betaalwijze.
Overigens een beetje weldenkend mens weet dat  inboedels en opstallen gebaseerd zijn op huis omgeving soort en grootte.
Hoop niet dat u denkt dat rietgedekt net zo weinig kost als pannen.
Bedenk wel dat het gras bij de buren niet altijd groener is.
Overigens hou rekening met hypotheken, bankrekeningen en meer van dat soort zaken. Zitten vaak gekoppeld en dat levert een berg werk meer op dan men meestal bedenkt.

tucker
door tucker - Jul 15, 2021 om 14:53
136 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de goede orde: de premieverhoging heeft niet te maken met de wijziging in grootte o.i.d. maar is een wijziging die volgens de bank vanaf september voor alle verzekerden gaat gelden, een algemene wijziging van de voorwaarden dus.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2021 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het hogerop zoeken en  dus een klacht indienen. Maar persoonlijk zou ik daar geen tijd meer aan verspillen en per omgaande mij elders verzekeren. Ook zou ik overwegen mijn bankzaken te verplaatsen.

panter22
door panter22 - Jul 15, 2021 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft u een Inboedel- of Opstalverzekering?

Geef dan het nieuwe adres waarop de verzekerde woning geregistreerd is, door aan een van onze medewerkers. Een adreswijziging kan namelijk gevolgen hebben voor uw premie. U kunt dit daarom alleen telefonisch doorgeven via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten) of op een van onze kantoren.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/service-en-contact/adres-wijzigen.html

Je hebt de adreswijziging doorgegeven, maar er nooit een bevestiging van gekregen en ook geen nieuwe polis?
De nieuwe wijzigingen:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/verzekeren/vernieuwde-woonverzekering.html
Het is nog 1,5 maand tot september. Nu ben je niet verzekerd. Waarom om die paar euro het risico nemen onverzekerd te zijn.  Als er iets gebeurt. ben je duurder uit en er is geen weg terug.

ro
door ronny530 - Jul 15, 2021 om 15:48
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het wel zo dat als uw bestaande polis in september afloopt u ruim voor die tijd een voorstel ontvangt om de polis tegen de nieuwe voorwaarden te prolongeren maar dan zouden die nieuwe voorwaarden in de polis die u heeft ontvangen opgenomen moeten zijn. Het is echter wel het geval dat de bank tot aan de datum dat de polis daadwerkelijk afloopt de adreswijziging door zou moeten voeren en u niet mag dwingen nu al met de nieuwe voorwaarden akkoord te gaan. Wat de adreswijziging betreft kan dat online maar als u ook verzekeringen heeft afgesloten dient u de adreswijziging ook telefonisch door te geven omdat dat gevolgen voor de benodigde dekking en de bijbehorende premie. Wellicht is daar iets niet helemaal goed gegaan en heeft u weliswaar een adreswijziging gedaan maar dan in algemene zin om correspondentie van de bank op uw nieuwe adres te ontvangen. Mijn advies zou zijn kijk de nieuwe polis er goed op na en als daar de nieuwe voorwaarden al in vermeldt staan dan hoeft u de polis niet te laten prolongeren en kunt u op zoek naar een andere verzekeraar.

va
door vanlotjegetikt - Jul 15, 2021 om 18:00
809 Antwoorden / Vragen

Een inboedel/opstal kan inderdaad op 2 adressen staan een ervan is het risico adres. Dus die fout is heel herkenbaar.
Moet bij mutaties ook beiden indien vt worden aangepast.

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2021 om 23:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo chanteren? Ander huis andere premie? Dat is toch normaal?
Ik heb al sinds jaar en dag niet alles aan verzekeringen in 1 pakket, maar ik houd alles keurig gescheiden.
Ik zou alles maar snel in orde brengen om geen risico's te lopen wegens onverzekerd zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 16, 2021 om 10:24
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u blijft vinden dat it klachtwaardig is, doe dan een melding bij de Ombudsaman van KiFiD. https://www.kifid.nl/klacht-indienen/ hoewel ook ik denk dat het antwoord niet veel anders zal zijn dan. Het enige dat m.i. verwijtbaar en dus ook klachtwaardig zou kunnen zijn is dat men bij de bank niet adequaat op de adreswijziging heeft gereageerd in de zin van niet op dat moment zich realiseren dat mogelijk de inboedelverzekering mogelijkook aangepast zou moeten worden. (Eerst bij de bank zelf is wel aan te raden indien u dat nog niet heeft gedaan.  https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/index.html

Hoe dan ook ben ik van mening dat u op dat moment, zo men dat wel doet ook kan besluiten dat de dekking niet aangepast behoeft te worden. Dat is zeker het geval als u er niets bij koopt etc. waardoor verhoging van de dekking wel nodig is.

Naar mijn meningg staat het u nu vrij om een verzekering elders af te sluiten en dat vooral zinvol is indien u dan goedkoper uit blijft zijn dan op basis van hetgeen men u nu bij ABNAMRO voorstelt. Raadpeeg een goede tussenpersoon in deze.  Dit lijkt mij ded meest eenvoudige maniet om verzekerd te zijn van verzekerd zijn.

Dan mijn gedachtengang ook bij deze vraag: Verdubbelen van de dekking ? Is het risico van de bank voor uwe inboedel op uw nieuwe adres datn 2x zo groot?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 16, 2021 om 12:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na de fusie van Amro met Fortis is er ook al veel misgegaan....

Ik liep ook post mis  want niet alle zaken bij Amro  waren in 1x overgezet.
Ik had nog rechtbijstandverzekeraar en toen is alles  geregeld.

Nog steeds  gaat het bij deze grote Bank fout omdat   ze diverse losse afdelingen nog hebben helaas.
Een foute fusie die nog steeds niet  goed is opgelost.

gerbera
door gerbera - Jul 16, 2021 om 14:46
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed begrijp betaald u de premie voor de inboedel van uw vorige woning, zullen de nieuwe bewoners best wel blij mee zijn. Naar mijn idee riekt de handelswijze van de bank naar chantage.

mahadma
door mahadma - Jul 16, 2021 om 14:58
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt (stel dat) als uw nieuwe huis meer waarde heeft enz als uw oude niet dezelfde premie betalen, of als er nu wat zou gebeuren (zwaar) onderverzekerd zijn.

ka
door kama - Jul 16, 2021 om 22:46
161 Antwoorden / 19 Vragen

Volgens mij lezen de meeste beantwoorders de vraag anders dan ik.

Ik begrijp dit: Los van deze verhuizing gaat ABN AMRO zijn premie voor iedereen in september fors verhogen. Maar omdat ze nu toch een (kennelijk verzuimde) wijziging moeten doorvoeren in de polis willen ze alvast vooruitlopend op september deze prijsverhoging bij TS nu al in laten gaan. En geven aan dat hij anders per direct niet meer verzekerd is.

Het lijkt mij (als leek) dat dit absoluut niet kan. Dus stap naar de bank toe en ga in overleg. Stel ze aansprakelijk voor de schade als er iets gebeurt voordat de polis is aangepast (na september) en zoek inderdaad ondertussen een andere verzekeraar. Als de ABN AMRO moeilijk blijft doen: ga naar het KIFID, en zet daar door, want vaak word je claim eerst afgewezen maar krijg je later alsnog gelijk.

alk
door alk - Jul 19, 2021 om 11:03
86 Antwoorden / 9 Vragen

Een bank is gespecialiseerd in financiele transacties. Verzekeringen sluit je af bij een tussenpersoon die tussen jou en de maatschappij staat en primair jou belangen behartigt en jou adviseert. Deze mensen hebben kennis van zaken en worden niet door de maatschappij met een kluitje in het riet gestuurd.
Banken en verzekerings maatschappijen waar je zelf rechtstreeks zaken mee doet, zullen claims eerder afwijzen dan dat ze dat met een tussenpersoon zullen doen. De particulier leest zijn polisvoorwaarden namelijk maar heel zelden grondig door.

Was vroeger bij Univé verzekerd. Na 2 onterechte afwijzingen, welk na een beroep op specifike polis voorwaarden alsnog toegekend werden, ben ik hier vertrokken.