Defect Miele wasmachine binnen drie maanden, garantie?
Ik heb in oktober 2023 een Miele wasmachine aangeschaft van maarliefst 1334,95 euro. Nu is binnen drie maanden al het manchet (rubberen ring) gescheurd. Ik heb dit defect aangemeld bij de verkopende partij (Bemmel & Kroon witgoed) ervan uitgaande dat dit onder de garantie zou vallen, aangezien het defect al binnen drie maanden na aanschaf is ontstaan. Bemmel & Kroon hebben toen aangegeven dat ze het defect zouden aanmelden bij Miele en dat Miele met mij contact zou opnemen. Dit is ook gebeurd en er is telefonisch enkel besproken welke datum mij uit zou komen voor de reparatie. Pas toen de Miele monteur binnen was werd mij verteld dat er kosten aan de reparatie zijn verbonden (voorrijkosten, uurloon etc), van maarliefst 156,82 euro. Aangezien de monteur al binnen was en ik al een lekkage had i.v.m. het gescheurde manchet heb ik de reparatie laten uitvoeren, maar ik vind dit niet terecht. Ten eerste omdat bij normaal gebruik een manchet niet al binnen drie maanden hoort te scheuren en dit naar mijn mening onder de wettelijke garantie valt. Ten tweede is het sowieso niet netjes dat mij vooraf niet is verteld dat men hiervoor kosten in rekening zou brengen.
Zoals u zult begrijpen ben ik niet blij met deze dure Miele die mij tot op heden enkel ellende heeft veroorzaakt en ben ik zeker niet tevreden over de 'service' die Miele heeft geleverd, want daar betaal je dus uiteindelijk zelf voor. Zo robuust en klantvriendelijk blijkt Miele dus niet te zijn.
Meer mensen met slechte ervaringen met een Miele? En nog tips hoe dit verder juridisch aan te vliegen bij Miele/verkoper Bemmel & Kroon?
Hier zijn enkele antwoorden te lezen uit een eerdere vraag waar u iets aan kan hebben.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/garantie-op-miele-manchet
In de verwijzing waar @SJJOPPY al naar verwijst gaf ik o.a. al dit antwoord op de soortgelijke vraag. :
Als er sprake is van het geplaatst zijn van een nieuw manchet heeft u m.i. wel degelijk recht op wederom vervanging door een nieuw manchet. Ook een vervanged onderdeel dient deugdelijk te zijn.
Ook een reparatie behoort deugdelijk te zijn. Zie o.a. deze info: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/wie-herstelt-een-ondeugdelijke-reparatie/?fromsso=1 Zie ook deze waarbij ik wel aanteken dat het dus zinvol is of het bedrijf van de monteur is aangesloten bij een geschillencommissie en het mogelijk lastig is om te bewijzen dat de reparatie ondeugdelijk is geweest. (Ik ben evenwel geen rechter).
Hoe dan ook heeft u m.i. wel degelijk recht op garantie en ook al zou dsat fabrieksgarantie zijn, de verkoper is verantwoordelijk, wettelijk en dat is degene die zorg heeft te dragen dat de door u aangeschafte machine goed functioneert en niet al na ca. 4 maanden stuk is. De verkoper dient kosteloos te zorgen voor reparatie.
en als dat niet kan u een gelijkwaardig nieuw pruduct aan te bieden. De wetgeving is daarin zeer duidelijk en zie dan allereerst dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
en zie voor de details daarvan: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering, schakel dan die in en zie ook: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl. Ik adviseer u ook in ieder geval dit te melden bij de ACM (Consuwijzer) en als ik al op een eere vraag antwoorde ga na of de verkooper is aangesloten bij een branchevereniging en u een klacht kunt indienen resp. laten behandelen door een geschillencommissie. Zie daarvoor dit: https://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/Je moet verhaal nog maar eens goed lezen.De manchet is gratis vervangen .Het gaat TS om het betalen van arbeidsloon en voorrijkosten.
Nog even apart na mijn al lange reactie: m.i. staat u volledig in uw om hetgeen u heeft betaalt terug te vorden van de verkoper! Ik vrees wel dat u daar dan wel enige moeite voor moet doen. U kunt o.a.starten met een ingebrekestelling waarin u stelt dat men de wettelijke garantie heeft genegeerd.
Ook kunt u negatieve ervaring melden bij https://nl.trustpilot.com/, categorie witgoed.
Wat ik mis is de reactie van Miele waarin zij aangeven waarom deze reparatie niet onder garantie valt. Dat is trouwens officieel een discussie tussen u en uw leverancier. Natuurlijk kan een leverancier voor de reparatie de fabrikant inschakelen maar dan ook blijft de leverancier en niet de fabrikant verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Ik zou dus beginnen met een klacht naar Bemmel en Kroon.
Vroeger veel aan de hand gehad zeker net mindere merken. Een scheur in de manchet kan door een knoop ontstaan, een veiligheidsspeld of ander scherp mee gewassen item.
Het manchet gaat echt niet vanzelf stuk.
Beste Suzanne Bak, hoe iedereen antwoord over uw vraag: ik vind het absoluut van de zotte dat, als uw wasmachine kapot gaat, dat men er vanuit gaat dat een manchet er, na drie maanden kapot gaat, het uw eigen schuld zou zijn. Nota bene een Miele voor zoveel geld. Volgens mij weten de meeste panelleden niet meer dat dit in drie maanden tijd niet mag of kan gebeuren. Bemmel & Kroon zou hiervoor garant moeten staan en zich soepel opstellen. Ik ben bijna in shock hoe gemakkelijk panelleden reageren. Niemand verwacht toch dat een Miele manchet zo snel kapot gaat? En de service niet correct is. Ik neem niet aan dat u messen en vorken in de wasmachine doet. Dit valt mijn inziens volledig onder volledige garantie. Ook al denkt ieder hier iedereen iets anders over. Ik heb een Haier, dus daar verwacht ik niet veel van, maar voor zoveel geld heeft u recht op een "gratis" reparatie.
Een manchet zou al na 1 wasbeurt al kapot kunnen gaan, maar dat staat los van het merk of de aanschafprijs. Een die manchet gaat echt niet uit zichzelf kapot, daar zijn externe krachten voor nodig. En die krachten heeft TS zelf in de hand.
.De manchet is gratis vervangen.De vraag gaat over het wel of niet betalen van arbeids en voorrijkosten.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen
nu kan het zijn dat de manchet kapot is gegaan door iets van buitenaf maar dit moet men dan wel bewijzen!!
ga dus terug naar de verkoper, wijs hem op de meldingsplicht EN, niet onbelangrijk, verkoper heeft monteur Miele ingeschakeld en dus de opdracht gegeven wat maakt dat verkoper verantwoordelijk is voor de kosten!!
Hallo Suzanne Bak ,
Vraag de kosten bij Bemmel&Kroon terug, de bewijslast dat u de wasmachine kapot heeft gemaakt , ligt bij de verkoper , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Bemmel&Kroon is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen .
https://www.thuiswinkel.org/leden/bemmel-kroon/certificaat/
https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/
Bemmel&Kroon is ook CBW- erkend ,
Zijn er kosten aan verbonden om mijn product te laten herstellen of vervangen?
De wasmachine is niet kapot..maar het manchet..wellicht valt dit niet onder garanties..ooit ook gehad, na garantieperiode en was veroorzaakt door iets scherps wat in de borstzak van mijn fleece-jas was achtergebleven..ofwel eigen schuld..
De wasmachine is niet kapot..maar het manchet..wellicht valt dit niet onder garanties..ooit ook gehad, na garantieperiode en was veroorzaakt door iets scherps wat in de borstzak van mijn fleece-jas was achtergebleven..ofwel eigen schuld..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag corendon dit zomaar doen?
Goedemiddag,
Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed
...
Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de reger
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer