Su
door Suzanne Bak Jan 26, 2024 om 21:22
Garantie & verzekeringen

Defect Miele wasmachine binnen drie maanden, garantie?

Ik heb in oktober 2023 een Miele wasmachine aangeschaft van maarliefst 1334,95 euro. Nu is binnen drie maanden al het manchet (rubberen ring) gescheurd. Ik heb dit defect aangemeld bij de verkopende partij (Bemmel & Kroon witgoed) ervan uitgaande dat dit onder de garantie zou vallen, aangezien het defect al binnen drie maanden na aanschaf is ontstaan. Bemmel & Kroon hebben toen aangegeven dat ze het defect zouden aanmelden bij Miele en dat Miele met mij contact zou opnemen. Dit is ook gebeurd en er is telefonisch enkel besproken welke datum mij uit zou komen voor de reparatie. Pas toen de Miele monteur binnen was werd mij verteld dat er kosten aan de reparatie zijn verbonden (voorrijkosten, uurloon etc), van maarliefst 156,82 euro. Aangezien de monteur al binnen was en ik al een lekkage had i.v.m. het gescheurde manchet heb ik de reparatie laten uitvoeren, maar ik vind dit niet terecht. Ten eerste omdat bij normaal gebruik een manchet niet al binnen drie maanden hoort te scheuren en dit naar mijn mening onder de wettelijke garantie valt. Ten tweede is het sowieso niet netjes dat mij vooraf niet is verteld dat men hiervoor kosten in rekening zou brengen.

Zoals u zult begrijpen ben ik niet blij met deze dure Miele die mij tot op heden enkel ellende heeft veroorzaakt en ben ik zeker niet tevreden over de 'service' die Miele heeft geleverd, want daar betaal je dus uiteindelijk zelf voor. Zo robuust en klantvriendelijk blijkt Miele dus niet te zijn.

Meer mensen met slechte ervaringen met een Miele? En nog tips hoe dit verder juridisch aan te vliegen bij Miele/verkoper Bemmel & Kroon?

9022 14 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jan 26, 2024 om 21:30
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zijn enkele antwoorden te lezen uit een eerdere vraag waar u iets  aan kan hebben.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/garantie-op-miele-manchet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2024 om 21:55
16860 Antwoorden / 202 Vragen

In de verwijzing waar @SJJOPPY al naar verwijst gaf ik o.a. al dit antwoord op de soortgelijke vraag. :

DOOR HEREMIETKREEFT - MAY 22, 2020 OM 16:10
16649 ANTWOORDEN / 202 VRAGEN

Als er sprake is van het geplaatst zijn van een nieuw manchet heeft u m.i. wel degelijk recht op wederom vervanging door een nieuw manchet. Ook een vervanged onderdeel dient deugdelijk te zijn.
Ook een reparatie behoort deugdelijk te zijn. Zie o.a. deze info: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/wie-herstelt-een-ondeugdelijke-reparatie/?fromsso=1  Zie ook deze waarbij ik wel aanteken dat het dus zinvol is of het bedrijf van de monteur is aangesloten bij een geschillencommissie en het mogelijk lastig is om te bewijzen dat de reparatie ondeugdelijk is geweest. (Ik ben evenwel geen rechter).

Hoe dan ook heeft u m.i. wel degelijk recht op garantie en ook al zou dsat fabrieksgarantie zijn, de verkoper is verantwoordelijk, wettelijk en dat is degene die zorg heeft te dragen dat de door u aangeschafte machine goed functioneert en niet al na ca. 4 maanden stuk is. De verkoper dient kosteloos te zorgen voor reparatie.
en als dat niet kan u een gelijkwaardig nieuw pruduct aan te bieden. De wetgeving is daarin zeer duidelijk en zie dan allereerst dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

en zie voor de details daarvan: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen  bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Heeft u een rechtsbijstandverzekering, schakel dan die in en zie ook: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl. Ik adviseer u ook in ieder geval dit te melden bij de ACM (Consuwijzer) en als ik al op een eere vraag antwoorde ga na of de verkooper is aangesloten bij een branchevereniging en u een klacht kunt indienen resp. laten behandelen door een geschillencommissie. Zie daarvoor dit: https://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/

john devries
door john devries Jan 31, 2024 om 11:39
219 Antwoorden / Vragen

Je moet verhaal nog maar eens goed lezen.De manchet is gratis vervangen .Het gaat TS om het betalen van arbeidsloon en voorrijkosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2024 om 22:08
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even apart na mijn al lange reactie: m.i. staat u volledig in uw om hetgeen u heeft betaalt terug te vorden van de verkoper!  Ik vrees wel dat u daar dan wel enige moeite voor moet doen. U kunt o.a.starten met een ingebrekestelling waarin u stelt dat men de wettelijke garantie heeft genegeerd.

Ook kunt u negatieve ervaring melden bij https://nl.trustpilot.com/, categorie witgoed.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 26, 2024 om 22:52
2067 Antwoorden / Vragen

Wat ik mis is de reactie van Miele waarin zij aangeven waarom deze reparatie niet onder garantie valt. Dat is trouwens officieel een discussie tussen u en uw leverancier. Natuurlijk kan een leverancier voor de reparatie de fabrikant inschakelen maar dan ook blijft de leverancier en niet de fabrikant verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Ik zou dus beginnen met een klacht naar Bemmel en Kroon.

JMA2
door JMA2 - Jan 27, 2024 om 00:51
117 Antwoorden / 2 Vragen

Vroeger veel aan de hand gehad zeker net mindere merken. Een scheur in de manchet kan door een knoop ontstaan, een veiligheidsspeld of ander scherp mee gewassen item.
Het manchet gaat echt niet vanzelf stuk.

tenormin
door tenormin - Jan 27, 2024 om 01:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Beste Suzanne Bak, hoe iedereen antwoord over uw vraag: ik vind het absoluut van de zotte dat, als uw wasmachine kapot gaat,  dat men er vanuit gaat dat een manchet er, na drie maanden kapot gaat, het uw eigen schuld zou zijn. Nota bene een Miele voor zoveel geld. Volgens mij weten de  meeste panelleden niet meer dat dit in drie maanden tijd niet mag of kan gebeuren. Bemmel & Kroon zou hiervoor garant moeten staan en zich soepel opstellen. Ik ben bijna in shock hoe gemakkelijk panelleden reageren. Niemand verwacht toch dat een Miele manchet zo snel kapot gaat? En de service niet correct is. Ik neem niet aan dat u messen en vorken in de wasmachine doet. Dit valt mijn inziens volledig onder volledige garantie. Ook al denkt ieder hier iedereen iets anders over. Ik heb een Haier, dus daar verwacht ik niet veel van, maar voor  zoveel geld heeft u recht op een "gratis" reparatie.

ne
door neodutchio Jan 27, 2024 om 15:29
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Een manchet zou al na 1 wasbeurt al kapot kunnen gaan, maar dat staat los van het merk of de aanschafprijs. Een die manchet gaat echt niet uit zichzelf kapot, daar zijn externe krachten voor nodig. En die krachten heeft TS zelf in de hand.

john devries
door john devries Jan 31, 2024 om 11:45
219 Antwoorden / Vragen

.De manchet is gratis vervangen.De vraag gaat over het wel of niet betalen van arbeids en voorrijkosten.

1paul
door 1paul - Jan 27, 2024 om 08:47
3155 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen

n
u kan het zijn dat de manchet kapot is gegaan door iets van buitenaf maar dit moet men dan wel bewijzen!!

ga dus terug naar de verkoper, wijs hem op de meldingsplicht EN, niet onbelangrijk, verkoper heeft monteur Miele ingeschakeld en dus de opdracht gegeven wat maakt dat verkoper verantwoordelijk is voor de kosten!!

marita5
door marita5 - Jan 27, 2024 om 11:41
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Suzanne Bak ,

Vraag de kosten bij Bemmel&Kroon terug, de bewijslast dat u de wasmachine kapot heeft gemaakt , ligt bij de verkoper , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Bemmel&Kroon is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen .

https://www.thuiswinkel.org/leden/bemmel-kroon/certificaat/

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Bemmel&Kroon is ook CBW- erkend ,

 Zijn er kosten aan verbonden om mijn product te laten herstellen of vervangen?

Bij terechte klachten, gemeld binnen 2 jaar na levering, betaalt de CBW-erkende winkelier alle reparaties dan wel vervangingen (inclusief vracht- en voorrijkosten).

Soms geeft de leverancier of het merk van het product een langere garantie dan bovengenoemde twee jaar. Daar kun je dan uiteraard aanspraak op maken, ook bij de winkelier.

Het kan zijn dat je op basis van de wet meer rechten hebt dan in de CBW-erkend-garantie omschreven. Dit is afhankelijk van jouw (gerechtvaardigde) verwachting, die weer afhangt van product, prijs, verkoopgesprek, advertenties van ondernemer of leverancier, gebruik, gebruikte materialen, levensduur, etc. Hiervoor zijn geen goede richtlijnen te geven, omdat de wet geen termijnen vermeldt.

wi
door wim koelewijn - Jan 31, 2024 om 10:21
69 Antwoorden / Vragen

De wasmachine is niet kapot..maar het manchet..wellicht valt dit niet onder garanties..ooit ook gehad, na garantieperiode en was veroorzaakt door iets scherps wat in de borstzak van mijn fleece-jas was achtergebleven..ofwel eigen schuld..

wi
door wim koelewijn - Jan 31, 2024 om 10:22
69 Antwoorden / Vragen

De wasmachine is niet kapot..maar het manchet..wellicht valt dit niet onder garanties..ooit ook gehad, na garantieperiode en was veroorzaakt door iets scherps wat in de borstzak van mijn fleece-jas was achtergebleven..ofwel eigen schuld..

jewee
door jewee - Jan 31, 2024 om 11:12
61 Antwoorden / Vragen

Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen voor de reparatie of vervanging. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw wettelijke garantie bij een ondeugdelijk product.

alk
door alk - Jan 31, 2024 om 11:22
86 Antwoorden / 9 Vragen

Miele had vroeger de slagzin, "Miele, er is geen betere". Tegenwoordig is het, "Miele, er is geen duurdere". Ik heb vroeger ook een miele bovenlader wasmachine gehad. binnen enkele jare begon hij flink te roesten. Was uiteraard mijn eigen schuld vond Miele, machine was op een te vochtige plaats geplaatst (badkamer). Na een poosje trok het boverdeksel flink krom. Tussen de trommel en het deksel zat zo'n grote kier dat een nylon jas gedeeltelijk door de kier buiten de trommel kwam en kapot sleet tegen de kuip. Kortom, Miele, er is geen grotere troep verkrijgbaar. Voor de prijs van 1 Miele, kan je meerdere goedkope wasmachines kopen weleke weleenswaar minder lang mee gaan, maar dan nog steeds per gebruiksjaar goedkoper zijn. Ik heb nu een Siemens wasmachine. Werkt prima en aangeschaft voor een schappelijke prijs.

mo
door mof - Jan 31, 2024 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt rrvan af of: 1) de manchet onder de garantie valt, 2) de schade niet door ondeskundig gebruik is ontstaan, bijv te zwaar beladen. Leverancier heeft bewijslast, niet Miele.

La
door Latbb - Jan 31, 2024 om 17:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Suzanne
De verkoper heeft juridisch de plicht dat u gewoon normaal kan wassen.
Hij is verplicht om bij u een goed werkende wasmachine in bruikleen te geven.
Dat noemen ze juridisch verkopers plicht.
Ook moet hij zorgen dat u wasmachine kosteloos wordt gemaakt.

ne
door neodutchio Jan 31, 2024 om 20:10
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Even advocaat van de duivel spelen, wie zegt dat er normaal gewassen is? Waarom zou er een bruikleenmachine gegeven moeten worden als er geen probleem gemaakt word over de termijn van reparatie? En waarom zou een wasmachine die door eigen toedoen defect is gegaan kosteloos gerepareerd moeten worden?