Ik zit met een probleem. Ik heb laatst een bril laten maken bij Specsavers, omdat ik na navraag erachter kwam dat ik nog recht had op een bril tot 150 euro per 3 kalenderjaren. Omdat ik al veranderd ben van zorgverzekeringen, eerst bij FBTO en nu naar VGZ, dacht ik nog even slim te zijn door snel een bril te laten maken en deze vergoed te krijgen. Zoals de reclames van Specsavers ook aangeven. In de winkel werd mij ook verteld dat ik gewoon recht had op een bril tot 150 euro, omdat ik als aanvullende module "Gezichtszorg en Orthodontie" heb.
Nu zie ik tot mijn verbazing op mijn online account staan dat de bril van 109 euro niet vergoed wordt met de volgende reden: "Reden geen dekking: De behandeling/verstrekking valt niet onder de voorwaarden."
Heeft dit te maken met dat ik van verzekeraar gewisseld ben? Of is dit gewoon een fout? Ik hoor hier toch gewoon verzekerd voor te zijn, zoals mij ook in de winkel van Specsavers is verteld?
Ik ben maar een student dus 109 euro is echt heel veel geld voor mij, en dat kan ik er nu echt niet bij hebben! Graag hoor ik wat jullie ervan denken! Als er nog vragen zijn zal ik ze beantwoorden!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Heeft u de stelling van de winkel gecontroleerd? Heeft u inderdaad de betreffende module "aan" staan en zo ja, wordt volgens die module inderdaad een bril vergoed of alleen als u deze bij een bepaalde keten aanschaft? Heeft u wellicht afgelopen 3 jaar ook al een bril geclaimd en/of bent u al 3 jaar verzekerd bij FBTO? Als u nog geen 3 jaar bij FBTO verzekerd was heeft u ook geen recht op de vergoeding.
Ik ben pas 1 jaar verzekerd bij FBTO, en dat is dan de reden dat de bril niet vergoed wordt? Zelfs op de site van de consumentenbond wordt aangegeven dat het slim is ieder jaar over te stappen om in aanmerking te komen voor vergoeding:
Een wijziging er 1 januari as naar een andere verzekeraar beïnvloedt niet de eventuele dekking van dit jaar. U hoeft daar dus ook niet drie jaar voor FBTO verzekerd te zijn.
De vraag is natuurlijk of u zeker die module aan had staan vanaf 1 januari 2012. Als u die module later hebt aangezet, hebt u een wachttijd van 6 maanden.
Dus even uw polis erbij pakken en dat nazien.
Afgezien daarvan moet u nooit afgaan op wat er in een winkel wordt gezegd. Altijd uw polis er bij pakken, of de verzekeraar bellen.
De module stond inderdaad aan vanaf 1 januari 2012, vanaf het ingaan van mijn zorgverzekering. Juist omdat ik dacht dat ik alles goed nagekeken had was ik zo geschrokken. En je hebt gelijk hoor, ik had misschien niet zo goed gelovig moeten zijn...
Bedankt voor de reacties, ik bel morgen FBTO maar weer eens een keer op, kijken wat zij zeggen, ik zal proberen dat ook hier te vermelden dan, voor het geval dat er andere mensen dezelfde problemen/vragen hebben als ik dat heb.
Inderdaad, gewoon weer bij FBTO aankaarten en naar je module verwijzen. Ik heb niet verder gespit, maar ik neem aan dat zij met Specsaver een overeenkomst hebben. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Lijkt me toch vrij logisch dat als ze één bril tot 150 euro per drie jaar vergoeden en je veranderd elk jaar van verzekeraar dat ze dat niet (volledig) dekken?
Een vergoeding van 37 euro (1/3 van de 109 euro) lijkt me in dit geval redelijk.
Anders zou je bij VGZ volgend jaar weer een bril kunnen bestellen (mits die ook zo'n soort regeling zouden hebben).
U heeft 1 keer per 3 kalenderjaren recht op vergoeding van een bril tot maximaal € 150,- . Daarnaast geeft Specsavers u en de verzekerde(n) 25% korting op het aankoopbedrag van een complete bril. Deze korting is ook geldig op alle glassoorten en opties zoals 'ontspiegeling’, ‘krasvast’, ‘meekleurende glazen’ en ‘gekleurde glazen’. Bovendien krijgt u 25% korting op de aankoopprijs van een zonnebril op sterkte. Daarnaast krijgt u op varifocale brillen een korting van 30% op een complete bril. De korting wordt direct met u verrekend in de Specsavervestiging.
Er staat dus 1x per 3 jaar, niet 1x per jaar. Iemand die NIET wisselt van verzekeraar moet ook 3 jaar wachten, zou dus niet eerlijk zijn dat iemand die ieder jaar wisselt, al in het 1e jaar een vergoeding krijgt. Daar zijn de meeste zorgverzekeraars ook achter gekomen en de meeste verzekeraars hebben dat inmiddels in hun voorwaarden aangepast.
Zo werkt dat helemaal niet. Vraagsteller heeft dit jaar meteen recht op die vergoeding en ook niet maar éénderde. Hij heeft de module meteen vanaf 1 januari, dus hij heeft volgens de voorwaarden van FBTO ook geen wachttijd van 6 maanden.
Zou hij dus bij FBTO blijven, kan hij volgend jaar geen bril nemen en ook dat jaar erop niet.
Als ik een vraag of item heb voor 'KASSA' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten?
U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl.
Het kantoor van FBTO is vandaag gesloten ivm met de kerstdagen... Morgen gelijk weer bellen, ik houd jullie en geïnteresseerde op de hoogte. Als er nog vragen/opmerkingen zijn zie ik ze graag verschijnen.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 26 dec 2012, 09:47]@carole en @diumenge
Zo werkt dat helemaal niet. Vraagsteller heeft dit jaar meteen recht op die vergoeding en ook niet maar éénderde.
Zou hij dus bij FBTO blijven, kan hij volgend jaar geen bril nemen en ook dat jaar erop niet.
Je hebt gelijk als je zegt dat 1/3 vergoeding niet klopt. Maar of je gelijk hebt vwb geen vergoeding in het 1e jaar heb, weet ik nog zo net niet. De manier waarop het in de polisvoorwaarden staat, laat ruimte voor meerdere opvattingen.
Het zou trouwens t.o.v. vaste klanten zeer onrechtvaardig zijn, want die moeten dan weer 3 jaar wachten op vergoeding. Dit nodigt dan bepaald niet uit om daar klant bij te blijven.
@topicstarter: je hebt toch niet toevallig ook al vergoeding voor lenzen ontvangen van FBTO? Want in dat geval, heb je geen recht meer op bril vergoeding.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 26 dec 2012, 09:51]@carole en @diumenge
U kunt ook zien dat FBTO voor het jaar 2013 de regels heeft veranderd. Je hebt dan bijvoorbeeld voor brillen meteen een wachttijd van zes maanden.
Ze zullen er dus ook wel achter gekomen zijn dat het aan- en afzetten van die modules veel te veel geld kost voor hen.
Klopt niet wat je schrijft! Die wachttijd heb je alleen als je deze module later aan zet. Sluit je deze gelijk af met de basisverzekering is er geen wachttijd. Wachttijd voor later aanzetten van modules was er altijd al.
Deze module heeft een wachttijd Sluit je deze module tegelijk met je FBTO basisverzekering? Dan kun je de module meteen gebruiken voor brillen, lenzen of ooglaseren. Je hebt dan geen wachttijd.
Zet je de module later aan? Dan betaal je wel premie, maar je krijgt nog geen vergoeding voor brillen, lenzen of ooglaseren. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding. Je hebt dus een wachttijd voor brillen, lenzen of ooglaseren.
Module Gezichtszorg en Orthodontie Voor brillen/lenzen of ooglaseren geldt in 2013 een wachttijd van 6 maanden. Je betaalt dan wel premie, maar krijgt nog geen vergoeding. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding voor brillen/lenzen of ooglaseren.
"Klopt niet wat je schrijft! Die wachttijd heb je alleen als je deze module later aan zet. Sluit je deze gelijk af met de basisverzekering is er geen wachttijd. Wachttijd voor later aanzetten van modules was er altijd al."
@carole83 Die modules zijn natuurlijk ook een dwaas systeem. Daar komen ze nu wel achter.
U denkt dat hij pas in her derde jaar recht op vergoeding zou hebben? Stel je dan eens voor dat hij in het eerste jaar de module pas aanzet in december, en bij FBTO blijft, dan is hij aan het eind van die drie jaar nog maar twee jaar en een maand verzekerd geweest, met zelfs nog een wachttijd van 6 maanden. Komt hij dan jn aanmerking?
Nee, nu in 2012 komt hij meteen voor vergoeding in aanmerking en hoeft hij niet te blijven.
Ze hebben nu een klantenactie, voor mensen die dus al in 2012 bij hen verzekerd zijn, als die een nieuwe module erbij nemen of een bestaande uitbreiden, geldt geen wachttijd, behalve voor plastische zorg.
"Geen wachttijden! Bij afsluiten module per 1 januari 2013 Een unieke tijdelijke klantenactie. Je hebt geen wachttijd als je per 1 januari een nieuwe module aanzet. Heb je al een basisverzekering bij FBTO? En ga je vanaf 1 januari 2013 de basisverzekering met 1 kalenderjaar verlengen? Dan heb je geen wachttijd voor nieuwe aanvullende modules die je kiest. Je kunt deze modules dus meteen gebruiken. De wachttijd geldt ook niet wanneer je met ingang van 1 januari 2013 een hoger bedrag kiest voor een module. Let op: voor plastische chirurgie (module Gezichtszorg en Orthodontie) geldt altijd een wachttijd van 24 maanden. Voor deze behandelingen heb je dus wel een wachttijd."
Je kunt de modules aan-en uitzetten, maar het blijft een idioot systeem.
- Ik heb geen lenzen of brillen aangeschaft dit jaar. Dit is de eerste keer. - De module staat al aan sinds het begin van het afsluiten van mijn zorgverzekering. - Ik ben pas 1 jaar verzekerd bij FBTO.
Bedankt allemaal voor het helpen! Ik was echt in paniek toen ik de vraag stelde, maar dat jullie meedenken doet me goed! Ik houd jullie op de hoogte als ik morgen bel, zodat anderen hier van kunnen leren en niet in dezelfde valkuilen vast komen te zitten. Laten we hopen dat het goed komt!
[quote=tijger1 schreef op woensdag 26 dec 2012, 13:58]Module Gezichtszorg en Orthodontie Voor brillen/lenzen of ooglaseren geldt in 2013 een wachttijd van 6 maanden. Je betaalt dan wel premie, maar krijgt nog geen vergoeding. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding voor brillen/lenzen of ooglaseren.
Voor 2013 wordt dat dus gewijzigd.
Wel zo handig als je er dan even een link bij zet. Ik heb nl. gekeken bij de polissen/modules voor 2013.
[quote=carola.83 schreef op woensdag 26 dec 2012, 17:30][quote=tijger1 schreef op woensdag 26 dec 2012, 13:58]Module Gezichtszorg en Orthodontie Voor brillen/lenzen of ooglaseren geldt in 2013 een wachttijd van 6 maanden. Je betaalt dan wel premie, maar krijgt nog geen vergoeding. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding voor brillen/lenzen of ooglaseren.
Voor 2013 wordt dat dus gewijzigd.
Wel zo handig als je er dan even een link bij zet. Ik heb nl. gekeken bij de polissen/modules voor 2013.
[quote=carola.83 schreef op woensdag 26 dec 2012, 17:30][quote=tijger1 schreef op woensdag 26 dec 2012, 13:58]Module Gezichtszorg en Orthodontie Voor brillen/lenzen of ooglaseren geldt in 2013 een wachttijd van 6 maanden. Je betaalt dan wel premie, maar krijgt nog geen vergoeding. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding voor brillen/lenzen of ooglaseren.
Voor 2013 wordt dat dus gewijzigd.
Wel zo handig als je er dan even een link bij zet. Ik heb nl. gekeken bij de polissen/modules voor 2013.
Met deze module kun je je aanvullend verzekeren voor brillen, lenzen en orthodontie. En je krijgt bijvoorbeeld een vergoeding voor correctie van de bovenoogleden of camouflagetherapie. Ook voor het laseren van je ogen (via Bergman VisionClinics) is een vergoeding mogelijk. Daarnaast biedt deze module vergoedingen voor elektrisch ontharen, behandeling van acne en een tegemoetkoming in de kosten van een gehoorapparaat of pruik.
Deze module heeft een wachttijd Sluit je deze module tegelijk met je FBTO basisverzekering? Dan kun je de module meteen gebruiken voor brillen, lenzen of ooglaseren. Je hebt dan geen wachttijd. Zet je de module later aan? Dan betaal je wel premie, maar je krijgt nog geen vergoeding voor brillen, lenzen of ooglaseren. Na 6 maanden krijg je wel vergoeding. Je hebt dus een wachttijd voor brillen, lenzen of ooglaseren.
Ook correctie van de oorstand en bovenoogleden worden vergoed. FBTO moet hiervoor vooraf toestemming hebben gegeven. Voor plastische chirurgie geldt altijd een wachttijd van 24 maanden. Ook als je de module tegelijk met je FBTO Basisverzekering afsluit. Je betaalt dan wel premie, maar kunt deze module nog niet gebruiken voor deze behandelingen.
Rechtstreekse link gaat niet, klik op "bereken je premie", vul z.g. geb. datum in KLIK en klik daarna door op de "i" bij betreffende module. Dan zie je de tekst verschijnen die ik hier heb neer gezet.
Ik heb zojuist gebeld met FBTO, die vertellen mij dat er ergens een fout moet zijn geweest, omdat ik gewoon recht heb op een bril tot 150 euro, eens in de drie jaar. Ik heb dus gewoon vergoeding, ook al ben ik verwisseld van verzekeraar. Het was een fout aan hun kant, een fout die me bijna 109 euro kostte. Er is me verteld dat ze het gingen oplossen en verbeteren!
[quote=tijger1 schreef op donderdag 27 dec 2012, 11:24]@carole.83
Wat u aanhaalt, is van toepassing voor het jaar 2012, niet voor 2013.
NEE, is van toepassing op 2013! Ik probeer (z.g. dan) een verzekering af te sluiten voor 2013. Dan krijg je de tekst zoals ik al eerder vermeldde.
@topicstarter: mooi dat het is opgelost. Is nu iig duidelijk dat er in het 1e jaar al recht op vergoeding bril bestaat. Fijn voor jou natuurlijk, maar t.o.v. vaste klanten erg onrechtvaardig.
In de 5e alinea staat dat je, als je een zorgverzekering met meteen ook die speciale module afsluit per 1 januari 2013, je voor, onder meer, brillen een wachttijd hebt van 6 maanden.
In tegenstelling tot het jaar 2012. Als je dan per 1 januari die module afsloot, had je voor brillen geen wachttijd.
Ik kan het echt niet anders lezen. Er staat op een andere pagina van hen: nieuw in 2013 ook nog iets over.
Maar misschien zie ik het verkeerd. Vraagsteller krijgt het in ieder geval vergoed. En ik ben er niet verzekerd. Dus verder niet van belang.
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel. Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel
...
Lees meer
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.