JHvO
door JHvO Dec 19, 2023 om 13:46
Garantie & verzekeringen
Installatie voordeur: stukje trap weggezaagd

Recentelijk hebben we een aantal kozijnen en onze voordeur vervangen voor kunststof met HR++ glas. Dit is over het algemeen redelijk verlopen, met nog een paar restpunten (kapot glas, niet geleverd luchtrooster, magneetslot voordeur werkt niet goed, verkeerde kleur van de buitenste vleugel van de voordeur, verkeerde maat glaslatten kozijn woonkamer).

Eén ding wat ons echter irriteert is het feit dat de draaicirkel van de nieuwe voordeur te groot was voor onze hal. De deur kwam tegen de trap aan. Dit is opgelost door er een stukje af te zagen, ongeveer 20 centimeter (zie foto).

Nu zijn wij aanwezig geweest bij het inmeten en hebben we de offerte getekend, maar is het niet juist de bedoeling dat de leverancier over dit soort (vast vaker voorkomende) dingen nadenkt? Of hebben we gedeelde schuld?

We weten niet wat onze rechten/plichten zijn rond deze situatie en twijfelen of we recht hebben op restitutie.

20379 16 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2023 om 13:53
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Raadpleeg uw bijstandsverzekeraar in dien u zo'n verzekeringf heeft. Het komt op mij over dat de aabnemer/uitvoerder hier (deels) in gebreis gebleven en dus in gebreke te stellen is. Een grote en belangrijke vraag kan wel zijn of u werkelijk aantoonbare schade heeft.

Zie o.a. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

P
.s.   P.s. Het komt mij voor dat u wel degelijk meerdere punten heeft die niet goed zijn uitgevoerd en waar dus ook sprake is van in gebreke blijven. Mogelijk kan uw inboedelverzekeraar u ook nog advies geven. Ga na of de uitvoerder is aangesloten bij een organisatie met geschillenregeling.

wi
door wilhelmina59 - Dec 19, 2023 om 14:05
516 Antwoorden / 0 Vragen

Wij als consument hoeven niet aan alles te denken bij dit soort zaken daar zijn vakmensen voor.
Ik zou alleen de deurmeneer de deur hebben gewezen met de boodschap dat dit overnieuw moet
Ik ben op dit soort zaken een echte zeurkous.
Heb mijn trappen vorige maand geverfd en kreeg vorige week vakmannen over de vloer met een opdracht voor een omvormer.
Heb ze lief verteld op sokken naar boven ipv op baggerpoten of je komt mijn huis niet in.

Franske1958
door Franske1958 Dec 20, 2023 om 12:44
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Heb ze lief verteld op sokken naar boven ipv op baggerpoten of je komt mijn huis niet in"
Moest een keer van mijn baas een zwaar apparaat bij een klant naar binnen sjouwen. Die klant liep ook te
ze**** dat ik niet met schoenen aan naar binnen mocht.  Mijn baas gebeld en die heeft de klant fijntjes
verteld dat werkschoenen verplicht zijn voor zijn personeel en dat als zijn personeel niet naar binnen mag
met werkschoenen aan, dat de hele levering op kosten van de klant gaat worden ge-annuleerd. Hetgeen
die klant veel geld heeft gekost. Hij bleef bij zijn gez*** en dus werd alles op zijn kosten ge-anulleerd.

Wi
door Wilma-60 Dec 20, 2023 om 13:05
25 Antwoorden / Vragen

Nu ik  vraag het, als het vies weer is buiten of ze de schoenen uit willen doen en ja dat begrijpen ze en doen netjes de schoenen uit. Moeten ze met zware dingen en gevaarlijk werken op de vliering . Dan breng ik hun schoenen naar ze toe , geen probleem. Zou niet willen dat er iets gebeurt .
Bij ons lopen we zelf ook nooit met schoenen in huis. We trekken ze allemaal in de gang uit !!

Iv
door Ivo W Dec 20, 2023 om 15:13
729 Antwoorden / Vragen

U mag de vraag niet stellen. Als opdrachtgever van de werkzaamheden dient u er mede op toe te zien dat de verplichte PBM's gebruikt worden.

Veiligheidsschoenen zijn gewoon verplicht voor installatie medewerkers. Punt.

U mag ze wel vragen om hun voeten goed te vegen en eventueel een paar oude handdoeken geven om de schoenen een beetje schoon te maken.

wi
door wilhelmina59 Dec 20, 2023 om 15:34
516 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, voeten vegen, schoenen uit.
Enne 1959 zegt tegen 1958 dat veiligheidsschoenen ook gewoon uitkunnen en dat  ik te horen kreeg dat het verfwerk er strak uitzag en ze ook heel goed snapten waarom ze op kousevoeten naar boven moesten.

ne
door neodutchio - Dec 19, 2023 om 14:32
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is het doel van uw vraag? Ik denk dat menig verkoper hier tegenaan zou lopen. Op veel plekken kom je in een situatie dat je moet gaan schipperen. Is dit een domme fout? Zeker. Had je dit kunnen voorkomen? Tja. Bij het inmeten hadden ze de oude kozijnen kunnen opmeten en dat kunnen vergelijken met de maat van kunststof. Echter komt dit zo zelden voor dat er niet over nagedacht is.

Wat wilt u met rechten en plichten? En waar wilt u restitutie van? De trap staat los van de kozijnen. Dan zou het hooguit gaan om een schadevergoeding. Maar wat is de schade die u heeft? De kozijnleverancier zou er een kwastje overeen kunnen halen waardoor het niet meer opvalt. Dan hebt u geen schade. En anders is uw schade een potje lak.

sira
door sira - Dec 19, 2023 om 15:33
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Een dergelijke situatie (trap/voordeur) komt in de praktijk niet vaak voor. Meestal zit de trap een eindje van de voordeur af en in de loze hoek een (meter)kast o.d.

Maar, als ik het kozijnkader bekijk, is dat nog van hout en heeft u uitsluitend een kuntstof voordeurpaneel? Of is deze situatie nog voor de vernieuwing?
Indien alleen een kunststof deurpaneel in bestaande kozijn, dan heeft u een verkeerde keuze gemaakt. Het rendement blijft dan slecht.

Hoe deed u de oude deur open? Als er namelijk van de trap ca. 20 cm is afgezaagd, kon de oude deur ook tenauwernood open.
Een oplossing was geweest, de deur van rechts naar links te laten draaien (buitenaanzicht), dan had de deur richting trap gedraaid. In principe mag een kunststof of aluminium deurpaneel niet aan een tussenstijl hangen, maar dat is weer op te lossen door de tussenstijl te verstevigen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 19, 2023 om 15:34
2065 Antwoorden / Vragen

Het ziet er naar uit dat er matig werk geleverd is en daar heeft u uw leverancier hopenlijk ook al lang schriftelijk op gewezen. Alleen als u daar geen bevredigend antwoord op hebt gekregen/krijgt zult u een procedure moeten starten, dat gaat niemend vóór u doen.

Janzegt
door Janzegt - Dec 19, 2023 om 18:36
126 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in uw offerte? Staan daar tekeningen en maatschetsen in, of is het alleen maar prijzen per raam? Als daar maten in staan en u heeft getekend, dan is de offerte bepalend en staat u erg zwak.
En hoe breed was de oude deur en is de nieuwe deur breder?
Dit kan heel belangrijk zijn. Entrees van huizen moeten aan bepaalde afmetingen voldoen. Wordt de gehele entree (dus deur met zijramen, zoals te zien op de foto) vervangen, dan moet de aannemer deuren plaatsen met breedte volgens de laatst geldende normen. Daarom is het ook niet altijd mogelijk om een deur op andere breedte te bestellen.
Dus het is best mogelijk dat de nieuwe deur breder is dan de oude vanwegen voldoen aan de laatste normen. Uiteraard is het niet chique van de aannemer en had dit van te voren met u moeten bespreken.
Als u een genoegdoenig in wat voor vorm dan ook (kleurtje, verf of geld) dan zult u zelf goed onderzoek moeten door de offerte te bekijken en er achter te komen of de nieuwe deur breder is dan de vorige. Alleen dan staat u sterk.

mo
door mof - Dec 20, 2023 om 11:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me dat dit een verantwoordelijkheid is van degene die de zaak heeft ingemeten. Dat jullie daarbij aanwezig waren doet niets af aan zijn/haar verantwoordelijkheid, tenzij het een vriendendienst was en niet op basis van een zakelijk contract is opgemeten. DAn bent u zelf verantwoordelijk. Echter, de aannemer die de kozijnen en deuren heeft geplaatst mag natuurlijk niet zonder overleg een stuk van uw trap afzagen. Deze had moeten aangeven dat de boel niet passend was en met u een oplossing moeten overleggen. Daarvoor kunt u de aannemer altijd aansprakelijk stellen.

sv
door svdkaa - Dec 20, 2023 om 12:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zowiezo een aangetekende brief sturen dat u geen genoegen neemt met de geleverde prestaties. Daarna kunt u samen overleggen hoe het opgelost gaat worden. Komt u er niet uit naar de geschillen commissie schrijven, mits hij daar bij aangesloten is. Daar moet je van te voren altijd even naar kijken of ze daar bij aangesloten zijn, anders word het een moeilijk verhaal. Zoals ik het lees heeft deze meneer gewoon een wanprestatie geleverd.

S te Gouda

john devries
door john devries - Dec 20, 2023 om 12:54
219 Antwoorden / Vragen

Veel water geven .Als geluk hebt groeit het er vanzelf weer aan

1paul
door 1paul - Dec 20, 2023 om 13:00
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dit is niet een enkel puntje maar gewoonweg een zooitje, u heeft niet alles al betaald neem ik aan zoadt u nog een stok heeft om mee te slaan?

Heeft u toestemming gegeven om de trap in te korten is de wedervraag, zo ja, dan heeft u weinig meer in handen, zo nee dan kunt u reparatie eisen en een andere deur, een die wel past!!

is de leverancier/aannemer aangesloten bij een keurmerk en wil men niets, doe dan daar je beklag voor elke andere aktie schakel een advocaat in of je rechtsbijstand als je die hebt, als ik alles zo lees is dit een gevalletje beun met haas als achternaam!!

Me
door Meindo - Dec 20, 2023 om 13:24
64 Antwoorden / Vragen

Tja, ze hadden het ook zo kunnen laten maar dan zou de deur niet open kunnen. Een beetje verf erover heen en dan her is prima, lijkt me.

Iv
door Ivo W Dec 20, 2023 om 15:15
729 Antwoorden / Vragen

Nee, ze hadden correct moeten inmeten en een passende deur moeten bestellen. Of bij inmeten reeds moeten overleggen over het mogelijk aanpassen van de trap.

Hier is gewoon ondeugdelijk werk geleverd.

ne
door neodutchio Dec 20, 2023 om 20:23
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Aannames Ivo, niemand van ons is er bij geweest en of er bijvoorbeeld gesproken is over een bredere deur. Ook is niet bekend of de draairichting van de deur veranderd is en hoe vaak TS al over dat uitstekende stukje heen is gestruikeld.

atlas1302
door atlas1302 Dec 23, 2023 om 09:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Prima, een likje verf en niemand die struikelt en het opvalt. Dat gezeur altijd, meteen compensatie!

To
door TopStijn - Dec 20, 2023 om 19:32
1 Antwoorden / Vragen

Zo te zien op de foto en het tapijt voor de trap denk ik eerder dat er van de trap maar een paar cm af is gehaald.
Dit haal ik uit het feit dat het deurkozijn op dezelfde maat is opgemeten als het oude kozijn, maar omdat het nu waarschijnlijk een opdekdeur is geworden,  dus extra rand om de deur voor extra isolatie waardoor je geen kier meer hebt aan de voorkant is deze deur aan de binnenkant breder als de oude deur.
Dat hier geen rekening mee is gehouden is een tweede, maar lijkt me stug dat ze 20cm van de zijkant van de trap hebben afgezaagd.

alk
door alk - Dec 22, 2023 om 20:57
86 Antwoorden / 9 Vragen

Het lijkt mij dat je volledig schadeloos gesteld moet worden. Bij het opmeten behoord de leveranier de draaicirkel van de deur in de gaten te houden. Als het niet uitkomt behoort hij u de keuze voor te leggen om een smallere voordeur te plaatsen waarbij de trap intact blijft of om de huidige oplossing te kiezen. Misschien was een tussenoplossing ook mogelijk geweest, deur ietsje smaller (gaat in stappen van 5 cm) en een klein stukje van de trap af zagen. Voor alles had hij jullie hier op moeten wijzen en het probleem met een keuze bij jullie neer moeten leggen.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 23, 2023 om 08:08
428 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon een timmerman er weer 20 CM aan laten maken, En dan een paar dagen later tegen die
timmerman lopen te z***** dat die prutswerk heeft geleverd omdat die deur niet meer open kan.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2023 om 12:27
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Jammer genoeg heeft u geen foto van het totale kozijn geplaatst want als er aan de andere zijde ook nog een ruit aanwezig is dan had de voordeur opgeschoven kunnen worden en dan is het zeker een inmeetfout geweest.
Als de vloerbedekking al aanwezig was dan zie ik wel dat die niet meer in het geheel aansluit want aan de schuine kant is een kier zichtbaar.
Het lijkt me niet dat er 20 centimeter in de lengte van de trap afgezaagd is want bij de onderste tree loopt bij een trap de plank niet schuins af maar haaks op de vloer.
De foto duidt daar ook op want anders was er een zichtbaar deel van de vloerbedekking geweest waar de uitloop van de trap te zien was.
Edoch de afwerking verdient geen schoonheidsprijs want na het zagen is het blanke deel niet van soortgelijke aflaklaag voorzien en zal alsnog dienen te gebeuren.
Zo te lezen zjn er in eerste instantie al meerdere zaken niet naar wens gegaan en toen er ook nog een schuine kant een de trap gezaagd moest worden was u er begrijpelijk klaar mee.
Restitutie van het gehele bedrag is geen optie want dan is de leverancier gerechtigd de kozijnen weer tot zich te nemen maar u heeft wel recht op de afwerking van de het afgezaagde deel van de trap.