mo
door moederlief Nov 10, 2012 om 09:15
Garantie & verzekeringen

Meer inboedelpremie betalen?

Waar ik verzekerd ben wil mij een inboedelmeter laten invullen. Ik ben voor zo ongeveer 37.000 verzekerd en na invullen willen ze me laten verhogen tot 70.000....Wat is normaal voor een gezin van 4 personen? De verzekering wil altijd liever meer premie opstrijken maar als mijn huis afbrand vind ik Ikea-meubeltjes ook wel best. Waarom duur als het ook goedkoop kan? De emotionele waarde van dingen is toch niet te verzekeren.

6872 46 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2012 om 09:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

moederlief, de verzekering voor 37.500 is echt aan de heel lage kant, tenzij je nu al heel sober woont. Denk niet persé dat na het invullen van de inboedelmeter het bedrag (de premie) expres verhoogd word naar 70.000. Men heeft over het algemeen meer dan men denkt. En wat emotionele waarde betreft: nee, daar kan een verzekering van 1.000.000 niet tegenop. Dat je het niet erg vind om Ikea spullen in huis te hebben, okay, maar na brand (wat hoop ik nooit zal gebeuren) zijn het niet alleen je meubeltjes, hoor. Muren, vloeren, neem alleen maar waterschade daarna....Maar het blijft natuurlijk aan u.

zwemmer
door zwemmer - Nov 10, 2012 om 10:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je spullen zijn nu duurder om nieuw aan te schaffen zelfs als ze van Ikea komen. Ik zou mij liever maar een beetje oververzekeren voor een paar euro's meer, de tijden veranderen. Ook de kosten voor nieuwaanschaf van ándere mensen die een schade claimen zijn hoger en dat geld moet toch ergens vandaan komen. Dus de verzekering groeit verstandigerwijs met de tijd mee. Loop je huis eens na en tel op wat je bezit kost -vergeet daarbij de gordijnen, vloerbedekking, apparatuur, kastinhoud, kleding en (waardevolle) persoonlijke eigendommen niet- en je zult versteld staan.

Zwemmer

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2012 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bedrag van € 37.000 voor een gezin van 4 personen is echt te laag, behalve als u met zijn vieren op 1 kamertje woont. Dat u daaraan genoeg denkt te hebben om u volledig opnieuw in te richten bij een totale brand kan ik mij wel voorstellen, maar u moet zich ook realiseren, dat als er een "kleine" schade is er gekeken wordt naar de waarde van de inboedel. Stel: u bent voor 37.000 verzekerd en de waarde is 74.000, dan krijg u bij een (deel)schade ook maar de helft uitgekeerd.

Cookies
door Cookies - Nov 10, 2012 om 10:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=moederlief schreef op zaterdag 10 nov 2012, 09:15] De verzekering wil altijd liever meer premie opstrijken maar als mijn huis afbrand vind ik Ikea-meubeltjes ook wel best.

Zullen eerder kringloopspullen worden dan Ikea spul bij zo'n laag verzekerd bedrag! Je bent zwaar onderverzekerd.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2012 om 11:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik weet niet wat de verzekering allemaal vergoed, en waar u bij brand hoe en wat er gedaan wordt?
En wat er gedaan wordt om b.v tijdelijke opvang enz. Dat is n.l. belangrijk.

ro
door ron530 - Nov 10, 2012 om 12:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

70 duizend euro is voor een gezin van 4 personen aan de krappe kant te noemen. 37 duizend is zwaar onderverzekerd, bij een brand in de woning gaat het niet alleen om uw spullen maar ook om brandweer kosten waterschade aan andere woningen en vervangend verblijf noem maar op. Toch tijd om eens na te denken lijkt me, de hogere premie weegt niet op tegen het ongemak als er totale schade is geleden.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2012 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron350

De brandweer brengt geen kosten in rekening na het blussen en voor waterschade aan andere panden is men niet aansprakelijk. Vooropgesteld dat de brand niet door jezelf is aangestoken.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2012 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron 350

Kosten vervangend verblijf zijn kosten die naast de verzekerde som vergoed worden.

jo
door jorisw - Nov 10, 2012 om 16:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je met weinig tevreden bent (en zo'n ramp is het niet om na een brand op IKEA meubeltjes verder te moeten) is 37k genoeg lijkt me. Met dat bedrag kan je je hele woning met IKEA spul inrichten en hoef je ook niet op een euro meer of minder te letten.

Aan de andere kant, een inboedelverzekering is niet zo heel duur, voor een hogere dekking praat je over euro's per maand.

emcede
door emcede - Nov 10, 2012 om 19:17
960 Antwoorden / 4 Vragen

Zo simpel is het toch niet, moederlief. Het verzekerde bedrag van je inboedelverzekering moet gebaseerd zijn op wat je nú in huis hebt, niet op wat je wilt kopen bij schade. En denk niet alleen aan meuels, maar ook aan vloerbedekking, kleding, schoenen, etc. In het algemeen kun je zeggen dat jou verzekerde bedrag (ruim) te laag is voor een gezin van 4 personen.

Voorbeeld: stel je hebt waterschade door de wasmachine op zolder. Er komt een bedrijf die droogapparatuur neerzet en je moet nieuwe vloerbedekking op de overloop, trap en hal. En stel je bent verzekerd voor 35000 terwijl de totale inboedel 70000 waard is. Dan moet je toch echt de helft van de nota van het drogen en de helft van de vloerbedekking zelf betalen....als de totale schade 4000 is wordt er maar 2000 vergoed... Dat wil je waarschijnlijk niet, dus dan is 'besparen' op de premie verkeerde zuinigheid.

do
door donkeykong - Nov 10, 2012 om 22:55
65 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 10 nov 2012, 16:49]Als je met weinig tevreden bent (en zo'n ramp is het niet om na een brand op IKEA meubeltjes verder te moeten) is 37k genoeg lijkt me. Met dat bedrag kan je je hele woning met IKEA spul inrichten en hoef je ook niet op een euro meer of minder te letten.

Klopt, maar hoe zit het dan verder met vloerbedekking, kleding, huishoudelijke apparatuur, TV, computer, CD's, DVD's, boeken en noem maar op. Je hebt echt veel meer dan slechts wat meugeltjes en dat ga je merken als je het kwijt bent.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2012 om 00:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Even een toevoeging, moederlief, had nog zo'n inboedelmeter liggen en ben voor de "grap" eens vluchtig door de kamers gelopen. Ben nu nog maar alleen maar heb natuurlijk nog wel spullen, voldoende voor het gezinnetje van 4 dat we vroeger waren. Dat is in de loop der jaren toch behoorlijk veel meer geworden, ook nu kinderen uit huis zijn en man overleden. Heb daarna mijn polis eens opgezocht en zie dat mijn verzekerde som 150.000 is. En verdraaid, als ik zo'n meter niet had gehad, zou ik zeggen "doe mij dat zootje maar voor 50.000". Je bent zo gewend aan wat er staat dat je het niet eens ziet. Nog maar niet te spreken over de inhoud van kasten e.d. En die inboedelverzekering is per jaar minder dan 1 maand verzekerd zijn voor de zorg!

valerius-2
door valerius-2 - Nov 11, 2012 om 00:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IK zou maar eens eerst een begroting maken at u heeft en als u het zelfde terug wil hebben wat het gaat kosten. Niet alleen de meubels maar ook u en de huisgenoten kleding enz. Electroniies app. en inr.kosten, schoon maaken, behangen wittenen nog veel meer.

mo
door moederlief - Nov 11, 2012 om 06:54
30 Antwoorden / 44 Vragen

IK BEDANK IEDEREEN VOOR HET MEEDENKEN, IK LOOP HET NOG EENS NA!!! Ik vermoed dat U wel gelijk heeft, ik kan afzien van allerlei spullen maar de basis moet altijd goed zitten (nieuwe wasmachine, koelkast, fornuis, gordijntjes, vloerbedekking...) Hoop vurig (!) dat het nooit nodig is, maar toch...!

jobiejoba
door jobiejoba - Nov 11, 2012 om 07:53
134 Antwoorden / 1 Vragen

Niet iedereen heeft een Leolux bank, die bedragen zijn vaak uit de lucht gegrepen.Volgens de nieuwe inboedelmeter kwam ik op een veel hoger bedrag uit voor dezelfde inboedel. In z`on geval kan je beter zelf de boel inventariseren.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2012 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 11 nov 2012, 00:06]Even een toevoeging, moederlief, had nog zo'n inboedelmeter liggen en ben voor de "grap" eens vluchtig door de kamers gelopen. Ben nu nog maar alleen maar heb natuurlijk nog wel spullen, voldoende voor het gezinnetje van 4 dat we vroeger waren. Dat is in de loop der jaren toch behoorlijk veel meer geworden, ook nu kinderen uit huis zijn en man overleden. Heb daarna mijn polis eens opgezocht en zie dat mijn verzekerde som 150.000 is. En verdraaid, als ik zo'n meter niet had gehad, zou ik zeggen "doe mij dat zootje maar voor 50.000". Je bent zo gewend aan wat er staat dat je het niet eens ziet. Nog maar niet te spreken over de inhoud van kasten e.d. En die inboedelverzekering is per jaar minder dan 1 maand verzekerd zijn voor de zorg!

€ 150.000 voor een gewone inboedelverzekkering is wel weer het andere uiterste. Ik zou dan zelf die inboedelmeter maar eens invullen. Dit is geld weggooien.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2012 om 11:58
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, wordt antiek niet vergoed? Want dat heb ik wel meegenomen. Ik weet niet of het geld weggooien is. Heb spullen van waarde geerfd. Zal morgen eens contact opnemen of ik oververzekerd ben, want dat mag niet eens. (Lees ik in de verwaarden dan).

inekel1953
door inekel1953 - Nov 11, 2012 om 12:30
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste moederlief,

Verzekeraars en hun tussenpersonen hebben het moeilijk omdat mensen onnodige en overbodige verzekeringen hebben opgezegd. Ze komen dus nu geld tekort om hun luxe leventje voort te zetten zoals ze gewent zijn.

Was het niet afgelopen week bij het journaal dat de verzekeraar Nationale Nederlanden die bekende van de Woekerpolis affaire failliet is?! Een logisch gevolg dat ze weer (meer) geld van de mensen willen.

U schrijft over uw inboedelverzekering maar bent u voor nieuwwaarde verzekerd?
Anders wordt dat bedrag van 37.000 Euro niet eens uitbetaald, maar gaat het om de dagwaarde wat het nog waard is. Hoe ouder het huisraad is, hoe minder er wordt uitbetaald, En misschien zijn er ook wel weer allerlei regels waardoor een verzekering niet hoeft uit te betalen, denk aan nalatigheid of eigen schuld.

37 duizend Euro is heel veel geld, maak voor de aardigheid eens een lijstje met al uw huisraad en dat van de kinderen en kijk wat daarvan de prijzen zijn om het (nieuw) te kopen, dan komt u een heel eind met dit bedrag en mogelijk is dat voldoende, ook voor 4 personen.

Raad vragen is altijd goed, toch zou ik dat niet doen bij verzekeraars en hun tussenpersonen, u zit dan letterlijk in het hol van de leeuw. Toch zijn er enkelen experst op dit gebied bij het Forum avm Kassa, helaas hebben deze nog geen reactie gegeven. Ik hoop en verwacht dat deze het alsnog gaan doen, dan weet u precies wat het beste is voor u.

M.vr.gr.,
Ineke L.

Cookies
door Cookies - Nov 11, 2012 om 12:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 11 nov 2012, 11:58]wordt antiek niet vergoed? Want dat heb ik wel meegenomen.

Moet meestal een aparte module voor afgesloten worden. Bovendien moet je wel kunnen bewijzen wat je aan antiek in huis hebt/had.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2012 om 13:14
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 11 nov 2012, 12:56][quote=tenormin schreef op zondag 11 nov 2012, 11:58]wordt antiek niet vergoed? Want dat heb ik wel meegenomen.

Moet meestal een aparte module voor afgesloten worden. Bovendien moet je wel kunnen bewijzen wat je aan antiek in huis hebt/had.

Dat staat op die lijst, dat wel. En bewijzen is niet moeilijk, begrijp nu waarom ik foto's moest maken. Die liggen trouwens "safe in safe" (bij bank). Heb destijds (was onderverzekerd) moeten ophogen. Was brand bij bovenburen; wij "alleen maar" waterschade. En dat was al een smak geld dat ik niet had kunnen ophoesten.

@moederlief, hoop ook "vurig" dat het niet zal gebeuren, maar dat weet je nooit, hé?

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2012 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 11 nov 2012, 11:58]@tijger1, wordt antiek niet vergoed? Want dat heb ik wel meegenomen. Ik weet niet of het geld weggooien is. Heb spullen van waarde geerfd. Zal morgen eens contact opnemen of ik oververzekerd ben, want dat mag niet eens. (Lees ik in de verwaarden dan).

@inkrl1953

Ook als je tegen nieuwwaarde verzekerd bent, krijg je na verloop van tijd slechts de dagwaarde uitgekeerd. Volgens mij heeft alleen Ing. 10 jaar nieuwwaarde dekking. Je mag er niet "op vooruit gaan" na een schade.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2012 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 11 nov 2012, 11:58]@tijger1, wordt antiek niet vergoed? Want dat heb ik wel meegenomen. Ik weet niet of het geld weggooien is. Heb spullen van waarde geerfd. Zal morgen eens contact opnemen of ik oververzekerd ben, want dat mag niet eens. (Lees ik in de verwaarden dan).

Als het antiek een waarde heeft van een ton, (taxatierapporten aanwezig?), dan zal er geen oververzekering zijn als er ook nog een gewone inboedel is. Als u dat navraagt bij uw verzekeringsmaatschappij, zullen zij niet gauw zeggen, dat u oververzekerd bent, want bij een schade wordt alleen daarna gekeken en vindt er bijna altijd een aftrek plaats voor oud naar nieuw.

U mag zich rustig oververzekeren. De meeste mensen zijn oververzekerd, maat dat is kassa voor de verzekering.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2012 om 16:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, heb er zelf de ballen verstand van. Er zijn taxatierapporten aanwezig, zowel van de meubelen als van de sieraden, maar dit alles is door mijn tussenpersoon geregeld toen die rommel geerfd werd,(die heb ik dus al 50 jaar). En natuurlijk zijn er gewone zaken in huis. De man heeft me nog nooit "belazerd", ga dus morgen ff bellen met opvolger (zoon).

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2012 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus nog antieker geworden, ha, ha

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2012 om 17:35
16847 Antwoorden / 108 Vragen

nee joh, die tussenpersoon heb ik 50 jaar (gehad). Kan 't ook niet helpen dat ik het heb, niet om gevraagd, maar ja...

labren
door labren - Nov 12, 2012 om 13:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

denken jullie nu echt dat als je huis afbrand dat je 37.000 euro krijgt van de verzekering????? hahahahahahahahahaha dat hebben jullie dus echt helemaal mis !!!!! ik was voor 150.000 verzekert en mijn huurhuis brande af en ik kreeg 11.000 euro na lang aan houden , ik kon de meubels die ik had er niet eens van terug kopen !!!!!!! , heb gelijk alle verzekeringen opgezegt als je die premie die je betaalt in de maand gewoon wegzet naar een spaarrekening hou je meer geld over als er wat gebeurt als dat je uitgekeert krijgt van die verzekeringen , het zijn allemaal oplichters met mooie praatjes die verzekerings maatschappijen

ch
door chevyrolf - Nov 12, 2012 om 13:20
60 Antwoorden / 12 Vragen

wij zijn met zn 3 en ze hebben ons ook voor dit bedrag verzekerd , het is wel zo , bij bv brand inbraak of .... , krijgje zoveel procent waarde , dagwaarde , en je verzekerd voor nieuw waarde , ze komen met een boekje, ( zelf meegemaakt e gezien bij anderen ) en dan moet je ook nog bewijzen wat je hebt gehad, en daarna rekende ze uit wat je terug krijg ,ja ik had dure spullen , en kon dus net een paar goedkoop spulletjes vooral 2 de hands weer kopen bv had een Koffiemachine voor hele bonen en kon een gewone koffie set apparaat terug kopen , en dat niks met de verzekerde bedrag maar zogenaamde afschrijving !

si
door silver5 - Nov 12, 2012 om 13:20
39 Antwoorden / 17 Vragen

En hoe zit het dan met de garantie tegen onderverzekering?

Silver5

turboterry
door turboterry - Nov 12, 2012 om 13:26
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar: https://www.hemaverzekeringen.nl/ Daar hoef je niks in te vullen qua waarde van je inboedel en ben je nooit onderverzekerd! Plus ook nog 'ns goedkoop.

kr
door kriskras - Nov 12, 2012 om 13:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook nog zo, als je onderverzekerd blijkt je niet je hele schade vergoed krijgt. Als je voor 50 duizend verzekerd bent en na opname van de schade blijkt dat je inboedel 100 duizend waard was voor een brand, dan krijg je maar 50/100 van je daadwerkelijke schade vergoed. Als je schade dan 40 duizend euro is, krijg je maar 20 duizend uitgekeerd.

mijn mening
door mijn mening - Nov 12, 2012 om 13:55
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet alleen je meubelen die je kwijt raakt, ook je kleren, beddegoed etc.
Ik denk dat je zelfs met 70.000 nog aan de minimale kant zit. Standaard is denk ik 100.000 euro en
qua premie zal het echt niet zo veel gaan schelen als jij vermoed.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 12, 2012 om 14:00
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vele maken met het rekenen fouten.

Voorbeeld 1;
Een 2e hands wasmachine van €50,- moet je voor nieuw waarde verzekeren dus al snel
meer dan €400,-

Voorbeeld 2:
Ik kocht een Vaatwasser met korting wegens transport schade.
Daarom geen €439,- maar voor €280,- meegenomen.
Wel dien ik nu de €439,- op te geven omdat deze aanbieding maar tijdelijk was voor 1 stuks.

Voorbeeld 3;
Mijn keuken koste maar €5000,-
Maar de borden, lepels, pannen enz... en de voorraad levensmiddelen, die vergeet je meestal.
Daarom zul je als je goed rekende al snel op het dubbele komen.

Voorbeeld 4;
Slaapkamer, de meubels ja, maar wie controleerde de kleding en lakens?
Ook oude lakens die je als poetsdoek wilt gebruiken dienen als nieuw gerekend te worden.
Dan is weggooien soms voordeliger want bij lage bedragen controleren ze op onderverzekering.
Elk laken is bij hun geld waard, en nieuw of versleten, dat maakt volgens hun voorwaarden niets uit.

jpm
door jpm - Nov 12, 2012 om 14:34
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ook als u denkt dat u nu voldoende verzekerd bent is dat voor de situatie dat vandaag de boel kan gaan fikken. Maar als u over vijf jaar brand in huis krijgt ligt de vergoeding op het niveau van wat u nu bepaalt. En dat geldt ook voor de afgelopen periode, vanaf het moment van afsluiten van de polis tot nu.
70.000 euro lijkt veel, maar is het niet. Maar misschien in uw geval 50.000 of 60.000 euro? In plaats van 37.000 is dat nog steeds een forse verhoging, maar u leest in al deze berichten: We schatten het hoger in en deze berichten zijn behoorlijk onderbouwd. Ik zou als ik u was Moederlief maar eieren voor uw geld kiezen (dan houdt u ook nog een paar uitsmijters over na een evt. brand).

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2012 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ silver
Onderverzekering heeft niets te maken met de dagwaarde van de spullen. Onderverzekering is, als de spullen nieuw, meer waard zijn dan de verzekerde som. En die garantie geldt dan voor als je in de loop der tijd iets nieuws aangeschaft hebt, je niet onderverzekerd bent.

@kriskras
Was het maar waar. Er wordt voor oudere spullen ook nog een aftrek toegepast voor " oud naar nieuw".
Dus in uw voorbeeld zou het simpel maar € 10.000 kunnen zijn.

De meeste mensen veronderstellen, dat bij een schade alles naar de huidige nieuwwaarde wordt vergoed, maar dat is bij de meeste verzekeraars niet zo. Ik weet alleen dat de Postbank een inboedelverzekering had (heeft?) die 10 jaar nieuwwaarde dekking geeft.

1paul
door 1paul - Nov 12, 2012 om 16:05
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Velen denken dat je als je goed verzekerd bent je ook alles vergoed krijgt maar dit is bij verreweg de meeste verzekeringen niet zo, ze kijken gewoon naar de dagwaarde en dat kun je zo ongeveer ontvangen, een wasmachine van 5 jaar oud die nieuw 500 kost kun je nog 100 euro voor vangen enz enz...

Voor 10.000 euro heb je je woning aangekleed op een nette manier, vier personen een garderobe kun je ook regelen voor 5000 euro dan nog je tv en dergelijke zeg 5000 euro dan kom je al een heel eind en zit je nog maar aan de 20.000 euro, nog je meubeltjes eventueel wat kitsch voor in huis een knappe keuken compleet voor zo een 7500 euro dan heb je het wel gehad...

Mensen denken dat alles zo duur is maar men maakt het zelf duur, het is maar net waar je tevreden mee bent, C&A of v&d is puur goedkoper als de PC Hoofdstraat bijvoorbeeld...

Ga maar eens echt rekenen in je huis wat er allemaal staat, wat kost dit om te vernieuwen en kijk dan gelijk eens kan dit voor minder dan ik denk dan kom je op een verrassend resultaat>>>

inekel1953
door inekel1953 - Nov 12, 2012 om 16:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste moederlief,

Ondertussen heeft u van verschillende mensen reacties ontvangen.
U heeft denk ik nu wel in de gaten dat niet één verzekeringsmaatschapij of tussenpersoon het beste met u als klant voor heeft maar eerst gaat het om hun eigen "Ik". De grootste verzekeringsmaatschapijen zijn ook de bekendste van de woekerpolisaffaure, deze hebben hun klanten vele jaren kaal geplukt.

Bij deze van mij nog een laaste tip, doe dat nooit bij een verzekeringsmaatschapij maar ga naar uw eigen bank en vraag wat zij voor rente geven bij het sparen van een bepaald bedrag wat u kunt/ wilt missen en laat dat uitrekenen wat dat oplevert i.p.v. bijverzekeren.

De bank geeft de meeste rente wat uitbetaald gaat worden, betaald ook het meeste uit. Dat is wat anders dan als de verzekering dat aan u wilt verkopen, het kan dan zelfs zijn dat i.p.v. sparen uw geld steeds minder waard wordt dan wat u heeft gespaard.
Ook moet u extra belasting betalen voor en aan de verzekeringsmaatschapij.

Over deze misleidenden verkooptrucs van verzekeraaars en hun tussenpersonen, was er enkele maanden geleden nog een uitzending bij Tros Radar of Kassa. Ik kijk naar beiden, vandaar dat ik niet precies weet in welke uitzending er uitgebreid aandacht aan is besteed.

M.vr.gr.,
Ineke L.

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2012 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Inekel 1953

Het gaat hier om een inboedelverzekering. Stel dat zij de verzekerde som niet verhoogd en hiermee een bedrag stel € 50 per jaar bespaart, hoeft zij zich echt niet te wenden tot haar bank om advies te vragen over de hoogste rente. Zij liggen in een deuk.

ha
door harryromijn - Nov 12, 2012 om 17:42
272 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijkste vraag: WAT krijg je uitgekeerd bij brand ? De aanschafwaarde, af te schrijven in 10 jaar, doch WEL aankoopbon overleggen als ik van Unive ?

Ik kreeg in 2001 van een 9 jaar oud leren bankstel: Hfl 200 terug, want.. had geen aanschafbonnetje meer, dus men sloeg er maar een slag naar, en na 9 jaar.. is de waarde... wees heel erg blij.... Hfl 200.

Men gaat er dus vanuit, dat u bij een verzekerde waarde van E 70,000 voor maar liefst E 7,000 aan waarde vervangt PER JAAR !

Ik verzeker dus niets meer in een huis met hoogste klasse inbraakbeveiliging en zonder gas, enkel elektriciteit met alles, wat aan kortsluitbeveiliging denkbaar is en stadsverwarming.

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2012 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul

Het bedrag voor de keuken kunt u zich besparen. In een huurhuis is dat voor rekening huisbaas en in een koophuis is dat opstal. Heb je in een huurhuis enige zaken aan de opstal gedaan, dan is dat niet gedekt, behalve als je huurdersbelang hebt bijverzekerd.

do
door doordenker2 - Nov 12, 2012 om 18:35
9 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag uw verzekeraar eens of de opruimingskosten zijn meeverzekerd. Deze kosten kunnen een groot deel van de uitkering na brand vertegenwoordigen. Dus dan zou ik de brandverzekering naar boven aanpassen.
De verzekering wordt sowieso duurder omdat het door ons gekozen kabinet heeft bedacht dat de
belasting op de premie volgend jaar flink mag stijgen.

jo
door jorisw - Nov 12, 2012 om 20:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=donkeykong schreef op zaterdag 10 nov 2012, 22:55][quote=jorisw schreef op zaterdag 10 nov 2012, 16:49]Als je met weinig tevreden bent (en zo'n ramp is het niet om na een brand op IKEA meubeltjes verder te moeten) is 37k genoeg lijkt me. Met dat bedrag kan je je hele woning met IKEA spul inrichten en hoef je ook niet op een euro meer of minder te letten.

Klopt, maar hoe zit het dan verder met vloerbedekking, kleding, huishoudelijke apparatuur, TV, computer, CD's, DVD's, boeken en noem maar op. Je hebt echt veel meer dan slechts wat meugeltjes en dat ga je merken als je het kwijt bent.

Klopt, maar TS vindt het prima om het simpel te houden. En dan kom je bij IKEA heel ver met 37000 euro. Ik heb onlangs mijn broer geholpen met het inrichten van zijn huis na een echtscheiding. Hij heeft het huis volledig met IKEA spullen ingericht (woonkamer, slaapkamer, laminaat, gordijnen, etc) en hij was voor ca. 8000 euro klaar (huis van 100m2).

CD's/DVD's is onzin om mee te nemen in de verzekering want daar krijg je maar een paar euro per stuk voor. Dan kan je beter voor je muziek meteen een Spotify abonnementje nemen ipv de CD's vervangen....

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2012 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Opruimingskosten en beredderingskosten zijn altijd standaard boven de verzekerde som gedekt.

christin
door christin - Nov 13, 2012 om 02:38
105 Antwoorden / 4 Vragen

Verzekeringspremies worden gebaseerd op de oppervlakte van je huis. Raar maar waar. Dus ze gaan uit van het aantal kamers en daar zijn dan weer tabellen voor. Alleen als je kostbaarheden hebt moet je die extra verzekeren, logisch. De verzekeringspremie is gebaseerd op nieuwwaarde en niet wat je eigen huisraad waard is. Dus heb je alleen goedkope IKEA meubelen dan berekenen ze toch andere prijzen. Zelf heb ik gekozen voor een niet geïndexeerde verzekering en betaal daardoor een vaste lage premie. Want het is onzin om als alleenstaande met een vierkamerwoning premie te betalen voor een heel gezin.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 13, 2012 om 08:30
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste moederlief,

Iedereen op dit forum geeft na eer en geweten u een zo goed mogelijk advies maar wat nu het beste voor u is, is nog niet zeker.

Helaas hebben de experts van o.a. verzekeringen zoals b.v. Vladja en Edrik3 nog geen reactie heeft gegeven, ik hoop dat deze u alsnog van een goed advies kunnen voorzien.

M.vr.gr.,
Ineke L.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2012 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@inekel1953

Denkt u dat Vladja of Edrik3 bij Ts binnen kunnen kijken om de juiste waarde van de inboedel vast te stellen?
Ts kan de inboedelwaardemeter invullen, gemakkelijk en misschien te duur, of zelf goed gaan tellen, hoop werk en wellicht goedkoper. Zij kan ook naar andere maatschappijen kijken en zien hoe het daar uitpakt.

@christin

Sommige verzekeringen kijken naar de samenstelling van het gezin en/of het aantal kamers. Ook naar de leeftijd en het inkomen. Als jezelf een echt goede schatting van de waarde kunt maken is dat het beste.

@jorisw "cd en dvd is onzin enz."

Bij een wat grotere schade begint dan de ellende. Dan wordt er gekeken naar wat er is en was. Als je dus veel zaken voor jezelf niet in de waardebepaling hebt opgenomen. Dus ook niet de overbodige en/of oude spullen op zolder of diep in de kasten, vindt de expert al gauw dat je onderverzekerd bent.

Het is niet de opzet van een verzekeringsmaatschappij om een klant schadeloos te stellen na een ramp, maar om zo veel mogelijk premie te ontvangen en zo weinig mogelijk schadeuitkeringen te doen.

gerdaterhaar
door gerdaterhaar - Nov 19, 2012 om 12:44
16 Antwoorden / 18 Vragen

Heb ook gezin met 4 personen. Verzekerd bedrag is 40.000,-. Is voor ons ruim voldoende. Heb bij een schade nooit een opmerking gehad dat het bedrag te laag was. We wonen in een boerderij dus als ik een inboedelwaardemeter invul kom ik ook 2x zo hoog uit. Ik vind het overdreven als er gezegd wordt dat je voor 4 personen 100.000,- moet verzekeren, dat is 220.000,- gulden!
Loop je huis eens rond en kijk wat je betaald als je alles nieuw zou kopen en bekijk de voorwaarden van je inboedelverz. mbt de nieuwwaarde.