Ontevreden over multifocale bril
Ik heb in juni een nieuwe opticien uitgezocht en bij hem een nieuwe multifocale bril besteld, na 2x een oogmeting.
Direct bij ontvangst vond ik de bril al niet prettig kijken. Ik heb al een multifocale bril, dus ik verwachtte een verbetering. Maar ik vond het niet prettig. Na de bril 2 weken te hebben geprobeerd ben ik terug gegaan. Vervolgens zei de opticien dat het soort materiaal vd glazen het probleem zou kunnen zijn. Dus bestelde hij nieuwe glazen. Deze glazen vond ik na ca 6 weken dragen nog steeds niet goed. Vooral in de verte bleef het onscherp. Ik had de bril mee op vakantie en besloot halverwege de vakantie om mijn oude bril op te zetten, omdat het echt niet prettig was met de nieuwe bril. Toen ik opnieuw terug wilde naar de opticien bleek mijn nieuwe bril zoek. Ontzettend vervelend! Toch terug gegaan naar de opticien, die niet meer wist wat hij nog kon doen voor me, behalve nóg een keer meten en opnieuw bestellen. Daar had ik ondertussen geen vertrouwen meer in. Ben naar mijn oude opticien teruggegaan. En die heeft mij een nieuwe multifocale bril geleverd die direct goed was! Uiteindelijk bleek de oorzaak vooral in de deskundigheid en uitgebreidheid van de meting te zitten. Mijn oude opticien heeft gewoon veel betere en uitgebreidere apparatuur.
Nu is mijn vraag:
Wat kan ik nog bij de nieuwe opticien claimen? De verloren bril kan ik niet meer teruggeven. Maar het product was ook niet goed. Dus zou eigenlijk een tegemoetkoming in de kosten van hem willen eisen. Kan dat? Of heb ik geen poot om op te staan?
U kunt op basis van goed bewijs van de oude opticien de nieuwe in gebreke stellen. Ik geef u zo een verwijzing. Het ware echter veel beter geweest inbdien u op basis van de consumentenwetgeving eerst terug te gaan naar de opticiën omdat u dan m.i. helder kon bewijzen dat er iets fout is gegaan en de oorzaak bbij hen ligt.
U heeft dat niet gedaan en dat kan per saldo erg nadelig voor uitpakken. Op basis van de wetgeving had mnen u dan wel een goede bril moeten leveren.
De verwijzingen volgen zo:
De verwijzingen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
.
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
en m.b.t. de eventuele ingebreke stelling nageleefd https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ maar als gezegd heeft u mogelijk met het al laten leveren van een nieuwe door een andere opticiën uw wettelijk recht verspeeld.
Dank u! Ik ben wel terug gegaan naar de nieuwe opticien, maar met oplossing om nóg een keer te meten (5e keer), had ik er geen vertrouwen in. En dat was dus ook niet goed gekomen omdat zijn gebrekkige apparatuur dus geen juiste glazen gingen opleveren.
Dan had ik ook niet geweten dat dat het probleem was. Want dat realiseerde ik me pas toen ik een meting bij mijn oude opticien deed daarna.
U heeft door niet laten her refractioneren wel één stap overgeslagen die u best wel moeilijk maakt om iets te willen. Overigens, die apparatuur, bent u expert in optieciens apparatuur? Ik denk het niet. Ik zou graag willen weten wat u onder "gebrekkigge" apparatuur verstaat.
Het nadeel is, u hebt geen bewijs meer dat de bril niet goed zou zijn. Immers, de bril is er niet meer. Tenzij u een bewijs op papier hebt van de meting en van de andere opticien en daar verschil in zit.
Ja, die metingsverschillen heb ik. Zwart op wit. Die zijn heel duidelijk.
Kunt u aub de sterktes van beide opticiens schrijven? Geen naam nodig.
Mag ik de naam en plaats van die opticien hier zomaar plaatsen?
Zou het maar niet doen, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Geachte Nienke,
Zonder een naam van de opticien weten wij niet wat de Algemene Voorwaarden zijn.
@Gerbera,
De naam en plaats van het bedrijf mag best genoemd worden, zie de huisregels van het Kassa Forum :
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/pagina/hoe-werkt-dit
Wat misschien nog helpt: ik kreeg bij de slechte opticien een gratis multifocale zonnebril. Ook die werd al een keer opnieuw besteld. En die glazen heb ik nog. Dat zijn in principe dezelfde glazen.
Ik begrijp dat het een probleem is dat ik die slechte bril niet meer heb. Daarom ben ik ook op dit forum te rade gegaan. Om te kijken wat ik nog wel kan.
@GA, Als de TS aangeeft dat de bril niet goed is wat wil u dan met de algemene voorwaarden. Bij een niet goed geleverd product geldt de wetgeving en daar kan de algemen voorwaarden niets aan veranderen. Probleem is dat deze de betreffende bril, als bewijsstuk, kwijt is hetgeen dus een probleem kan zijn. Of de naam wel of niet genoemd mag worden schrijf ik niet over, ik vraag alleen wat de toegevoegde waarde hiervan is.
Het probleem is dat u de "slechte" bril niet meer bezit en juist dat is het bewijs dat er onjuist gemeten is. Dit is door de "goede" opticiën na te meten zodat deze hier mogelijk een rapport van kan maken. U zou het nog kunnen proberen door met de meting van beide het verschil van meting aan de "slechte" opticiën te tonen. Ben wel benieuwd of er ook verschil was tussen de eerdere metingen van de nieuwe opticiën, zo ja dan is hier duidelijk sprake van slechte/onjuiste meetwijze. In dat geval is er sprake van het leveren van een ondeugdelijk product. Voor de goede orde, dat u nu een bril heeft va de andere opticën wil niet zeggen dat u uw kansen verspeeld heeft, wij noemen dat een second opinie waar u het volste recht toe heeft. U heeft recht op een goed product met garantie, en als dat niet geleverd wordt heeft u recht op geld terug. Echter de opticiën kan dan de slechte bril terug eisen maar die bent u kwijt dus kan dat een probleem worden, daar hoeft u de gegeven wetsartikelen niet voor te lezen.
Wat misschien nog helpt: ik kreeg bij de slechte opticien een gratis multifocale zonnebril. Ook die werd al een keer opnieuw besteld. En die glazen heb ik nog. Dat zijn in principe dezelfde glazen.
Ik begrijp dat het een probleem is dat ik die slechte bril niet meer heb. Daarom ben ik ook op dit forum te rade gegaan. Om te kijken wat ik nog wel kan.
Er is sprake van opticien A en B. A, de nieuwe, heeft gerefractioneerd en als het goed is een "pasbril" gemaakt met losse glaasjes en je naar buiten en dichtbij laten kijken. Op dàt moment is vrijwel zeker dat de gemeten correctie oké was. Dan kàn de bril een foute correctie hebben gekregen OF een foute PD (oogafstand, pupil distantie). Uitgaande van een correcte correctie in de pasbril en een niet correcte correctie/pd in de bril van optiecien A.
Als de tweede keer glazen bestellen tot gevolg had dat er nog steeds geen goed zicht was, vermoed ik, dat er een niet correcte sterkte overgenomen voor de glazen. Ik zou graag van de vraagsteller de correctie willen zien, dus alleen de sterkte plus of min, eventuele cylinder en pd, van beide opticiens. De rest is niet belangrijk. dan kan ik meer 'zien'.
Je hebt een bril gekocht die niet voldoet, de opticien heeft de glazen een aantal keer vervangen. Hielp niets, dan kun je de koop ontbinden, dwz de bril terug en het geld terug.
De bril heb je niet meer. En je hebt nog gratis een zonnebril gekregen. Die zonnebril is onderdeel van de koop. Maar die zonnebril is niet meer origineel. Daar heb je andere glazen in laten zetten? Want je schrijft dat je de glazen van je zonnebril nog hebt.
En nu wil je, door eigen onoplettendheid, de zoekgeraakrte bril vergoed hebben van de opticien?
Als je een brilverzekering zou hebben, dan zou dat misschien kunnen. Kijk naar de voorwaarden.
Zo niet, dan valt er niets te claimen.
Gokje, bij de Pearl is je eigen risico bij verlies 40%. Dan moet je betalen om weer een nieuwe bril te krijgen. Misschien kun je overeenkomen dat de bril geleverd wordt volgens de specificaties van de goede opticien. Ik denk niet dat je 60% uitbetaald krijgt. Maar je kunt het proberen.
https://www.pearle.nl/service/brilverzekering
De zonnebril glazen heb ik los erbij gekregen. De zonnebril (montuur) had ik al. Dus die zonnebril glazen heb ik nog. EN die waren volgens de opticien precies gelijk aan de gewone glazen.
Je hebt het over tegemoetkoming in de kosten. Welke kosten? Je hebt toch geen schade geleden waarvoor de opticien aansprakelijk zou kunnen zijn. Of bedoel je de nieuwe bril is duurder, dus moet de slechte opticien het verschil bijpassen?
Hoe weet u dat de apparatuur van de nieuwe opticien minder goed is?
Het kan ook aan u liggen, neem aan dat u tijdens het meten steeds moet aangeven of u slechter of beter ziet of is dat tegenwoordig niet meer.
Heeft de nieuwe opticien toen u de eerste keer terug ging weer een oogmeting gedaan of zonder oogmeting glazen van een ander materiaal besteld?
Ik denk dat u een tegemoetkoming wel kunt vergeten.
Ja, het gaat nog steeds met kijken 'beter' of 'slechter'.
De oude opticien had meer verschillende apparaten en deed meer verschillende metingen.
De nieuwe opticien deed maar 1 soort meting. Die heeft hij voor de eerste keer opnieuw bestellen vd glazen herhaald. Volgens hem was er nauwelijks verschil.
Daarna heeft hij nog 2x gemeten nadat de glazen opnieuw niet goed waren. Toen concludeerde hij ook dat er weinig verschil in zijn metingen waren.
Dus die bleven steeds min of meer hetzelfde.
Uiteindelijk was er een probleem met de cilinder en met de PD zei de oude opticien toen hij die getallen zag.
Als een voordelige aanbieding die Cilinder en PD niet kan meten en niet ziet, moet die de klant weigeren.
U heeft lastiger ogen, ik kan prima daar een normale bril kopen maar ik heb alleen sterkte nodig.
Jammer dat je niet meld welke dit is...
Deze winkel had bij problemen bij het meten U naar de Oogarts moeten doorsturen,
extra kosten en dan kunnen ze wel deze bestellen.
Uw oude Opticien is dus betere en zit op Oogarts niveau,
maar is sneller en voordeliger in dit soort gevallen.
Uiteindelijk was er een probleem met de cilinder en met de PD zei de oude opticien toen hij die getallen zag.
De veranderde cylinder AS genaamd kan voor een ongewennig zicht zorgen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten
Goedemiddag,
Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.
Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.
Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen.
VVE geïnformeerd over mijn plannen.
De
...
Lees meer
Orthodaily
Ik heb schoenen besteld bij ORTHOdaily.nl https://orthodaily.nl/ Het zouden dus orthopedische schoenen moeten zijn. Het zijn gewone schoenen van een middenkwaliteit, wat je eigenlijk ook mag verwachten bij die prijs. Ze worden rechtstreeks uit China geleverd via Yun Express in Rozenburg. De Nederlandse verkoopvestiging zit op een bovenwoning in Amsterdam met een telefoonnummer uit Leiden dat ... Lees meer
Pictogram op beginscherm plaatsen
Op mijn desktop met Windows 11 staan op het beginscherm meerdere pictogrammen, die ik vaak gebruik. Nu wil ik er eentje bij zetten, maar ik heb dat al zolang niet meer gedaan dat ik niet meer weet hoe dat moet. Wie kan en wil me helpen? Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer