Ni
door Nienke-4321 Oct 9, 2021 om 17:47
Garantie & verzekeringen

Ontevreden over multifocale bril

Ik heb in juni een nieuwe opticien uitgezocht en bij hem een nieuwe multifocale bril besteld, na 2x een oogmeting.
Direct bij ontvangst vond ik de bril al niet prettig kijken. Ik heb al een multifocale bril, dus ik verwachtte een verbetering. Maar ik vond het niet prettig. Na de bril 2 weken te hebben geprobeerd ben ik terug gegaan. Vervolgens zei de opticien dat het soort materiaal vd glazen het probleem zou kunnen zijn. Dus bestelde hij nieuwe glazen. Deze glazen vond ik na ca 6 weken dragen nog steeds niet goed. Vooral in de verte bleef het onscherp. Ik had de bril mee op vakantie en besloot halverwege de vakantie om mijn oude bril op te zetten, omdat het echt niet prettig was met de nieuwe bril. Toen ik opnieuw terug wilde naar de opticien bleek mijn nieuwe bril zoek. Ontzettend vervelend! Toch terug gegaan naar de opticien, die niet meer wist wat hij nog kon doen voor me,  behalve nóg een keer meten en opnieuw bestellen. Daar had ik ondertussen geen vertrouwen meer in. Ben naar mijn oude opticien teruggegaan. En die heeft mij een nieuwe multifocale bril geleverd die direct goed was! Uiteindelijk bleek de oorzaak vooral in de deskundigheid en uitgebreidheid van de meting te zitten. Mijn oude opticien heeft gewoon veel betere en uitgebreidere apparatuur.
Nu is mijn vraag:
Wat kan ik nog bij de nieuwe opticien claimen? De verloren bril kan ik niet meer teruggeven. Maar het product was ook niet goed. Dus zou eigenlijk een tegemoetkoming in de kosten van hem willen eisen. Kan dat? Of heb ik geen poot om op te staan?

7340 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2021 om 17:52
16851 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt op basis van goed bewijs van de oude opticien de nieuwe in gebreke stellen. Ik geef u zo een verwijzing. Het ware echter veel beter geweest inbdien u op basis van de consumentenwetgeving eerst terug te gaan naar de opticiën omdat u dan m.i. helder kon bewijzen dat er iets fout is gegaan en de oorzaak bbij hen ligt.
U heeft dat niet gedaan en dat kan per saldo erg nadelig voor uitpakken. Op basis van de wetgeving had mnen u dan wel een goede bril moeten leveren.
De verwijzingen volgen zo:

De verwijzingen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

en m.b.t. de eventuele ingebreke stelling  nageleefd  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  maar als gezegd heeft u mogelijk met het al laten leveren van een nieuwe door een andere opticiën uw wettelijk recht verspeeld.

Ni
door Nienke-4321 - Oct 9, 2021 om 17:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u! Ik ben wel terug gegaan naar de nieuwe opticien, maar met oplossing om nóg een keer te meten (5e keer), had ik er geen vertrouwen in. En dat was dus ook niet goed gekomen omdat zijn gebrekkige apparatuur dus geen juiste glazen gingen opleveren.
Dan had ik ook niet geweten dat dat het probleem was. Want dat realiseerde ik me pas toen ik een meting bij mijn oude opticien deed daarna.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2021 om 17:48
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft door niet laten her refractioneren wel één stap overgeslagen die u best wel moeilijk maakt om iets te willen. Overigens, die apparatuur, bent u expert in optieciens apparatuur? Ik denk het niet. Ik zou graag willen weten wat u onder "gebrekkigge" apparatuur verstaat.

ne
door neodutchio - Oct 9, 2021 om 18:49
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het nadeel is, u hebt geen bewijs meer dat de bril niet goed zou zijn. Immers, de bril is er niet meer. Tenzij u een bewijs op papier hebt van de meting en van de andere opticien en daar verschil in zit.

Ni
door Nienke-4321 - Oct 9, 2021 om 18:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die metingsverschillen heb ik. Zwart op wit. Die zijn heel duidelijk.

mahadma
door mahadma Oct 9, 2021 om 23:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kunt u aub de sterktes van beide opticiens schrijven? Geen naam nodig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 9, 2021 om 20:03
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nienke,

Over welke opticien gaat het? (dus met klachten).

Ni
door Nienke-4321 - Oct 9, 2021 om 20:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mag ik de naam en plaats van die opticien hier zomaar plaatsen?

gerbera
door gerbera Oct 9, 2021 om 21:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou het maar niet doen, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 9, 2021 om 23:00
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nienke,

Zonder een naam van de opticien weten wij niet wat de Algemene Voorwaarden zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 9, 2021 om 23:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

De naam en plaats van het bedrijf mag best genoemd worden, zie de huisregels van het Kassa Forum :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/pagina/hoe-werkt-dit

Ni
door Nienke-4321 Oct 9, 2021 om 23:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat misschien nog helpt: ik kreeg bij de slechte opticien een gratis multifocale zonnebril. Ook die werd al een keer opnieuw besteld. En die glazen heb ik nog. Dat zijn in principe dezelfde glazen.
Ik begrijp dat het een probleem is dat ik die slechte bril niet meer heb. Daarom ben ik ook op dit forum te rade gegaan. Om te kijken wat ik nog wel kan.

gerbera
door gerbera Oct 10, 2021 om 08:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, Als de TS aangeeft dat de bril niet goed is  wat wil u dan met de algemene voorwaarden. Bij een niet goed geleverd product geldt de wetgeving en daar kan de algemen  voorwaarden niets aan veranderen. Probleem is dat deze de betreffende bril, als bewijsstuk, kwijt is hetgeen dus een probleem kan zijn. Of de naam wel of niet genoemd mag worden schrijf ik niet over, ik vraag alleen wat de toegevoegde waarde hiervan is.

gerbera
door gerbera - Oct 9, 2021 om 22:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat u de "slechte" bril niet meer bezit en juist dat is het bewijs dat er onjuist gemeten is. Dit is door de "goede" opticiën na te meten zodat deze hier mogelijk een rapport van kan maken. U zou het nog kunnen proberen door met de meting van beide het verschil van meting aan de "slechte" opticiën te tonen. Ben wel benieuwd of er ook verschil was tussen de eerdere metingen van de nieuwe opticiën, zo ja dan is hier duidelijk sprake van slechte/onjuiste meetwijze. In dat geval is er sprake van het leveren van een ondeugdelijk product. Voor de goede orde, dat u nu een bril heeft va de andere opticën wil niet zeggen dat u uw kansen verspeeld heeft, wij noemen dat een second opinie waar u het volste recht toe heeft. U heeft recht op een goed product met garantie, en als dat niet geleverd wordt heeft u recht op geld terug. Echter de opticiën kan dan de slechte bril terug eisen maar die bent u kwijt dus kan dat een probleem worden, daar hoeft u de gegeven wetsartikelen niet voor te lezen.

Ni
door Nienke-4321 Oct 9, 2021 om 23:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat misschien nog helpt: ik kreeg bij de slechte opticien een gratis multifocale zonnebril. Ook die werd al een keer opnieuw besteld. En die glazen heb ik nog. Dat zijn in principe dezelfde glazen.
Ik begrijp dat het een probleem is dat ik die slechte bril niet meer heb. Daarom ben ik ook op dit forum te rade gegaan. Om te kijken wat ik nog wel kan.

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2021 om 23:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er is sprake van opticien A en B. A, de nieuwe, heeft gerefractioneerd en als het goed is een "pasbril" gemaakt met losse glaasjes en je naar buiten en dichtbij laten kijken. Op dàt moment is vrijwel zeker dat de gemeten correctie oké was. Dan kàn de bril een foute correctie hebben gekregen OF een foute PD (oogafstand, pupil distantie). Uitgaande van een correcte correctie in de pasbril en een niet correcte correctie/pd in de bril van optiecien A.

Als de tweede keer glazen bestellen tot gevolg had dat er nog steeds geen goed zicht was, vermoed ik, dat er een niet correcte sterkte  overgenomen voor de glazen.  Ik zou graag van de vraagsteller de correctie willen zien, dus alleen de sterkte plus of min, eventuele cylinder en pd, van beide opticiens. De rest is niet belangrijk. dan kan ik meer 'zien'.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2021 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een bril gekocht die niet voldoet, de opticien heeft de glazen een aantal keer vervangen. Hielp niets, dan kun je de koop ontbinden, dwz de bril terug en het geld terug.
De bril heb je niet meer. En je hebt nog gratis een zonnebril gekregen. Die zonnebril is onderdeel van de koop. Maar die zonnebril is niet meer origineel. Daar heb je andere glazen in laten zetten? Want je schrijft dat je de glazen van je zonnebril nog hebt.
En nu wil je, door eigen onoplettendheid, de zoekgeraakrte bril vergoed hebben van de opticien?
Als je een brilverzekering zou hebben, dan zou dat misschien kunnen. Kijk naar de voorwaarden.
Zo niet, dan valt er niets te claimen.
Gokje, bij de Pearl is je eigen risico bij verlies 40%. Dan moet je betalen om weer een nieuwe bril te krijgen. Misschien kun je overeenkomen dat de bril geleverd wordt volgens de specificaties van de goede opticien. Ik denk niet dat je 60% uitbetaald krijgt. Maar je kunt het proberen.
https://www.pearle.nl/service/brilverzekering

Ni
door Nienke-4321 Oct 10, 2021 om 12:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

De zonnebril glazen heb ik los erbij gekregen. De zonnebril (montuur) had ik al. Dus die zonnebril glazen heb ik nog. EN die waren volgens de opticien precies gelijk aan de gewone glazen.

panter22
door panter22 Oct 10, 2021 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het over  tegemoetkoming in de kosten. Welke kosten? Je hebt toch geen schade geleden waarvoor de opticien aansprakelijk zou kunnen zijn. Of bedoel je de nieuwe bril is duurder, dus moet de slechte opticien het verschil bijpassen?

ma
door malty - Oct 10, 2021 om 13:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet u dat de apparatuur van de nieuwe opticien minder goed is?
Het kan ook aan u liggen, neem aan dat u tijdens het meten steeds moet aangeven of u slechter of beter ziet of is dat tegenwoordig niet meer.
Heeft de nieuwe opticien toen u de eerste keer terug ging weer een oogmeting gedaan of zonder oogmeting glazen van een ander materiaal besteld?
Ik denk dat u een tegemoetkoming wel kunt vergeten.

Ni
door Nienke-4321 Oct 10, 2021 om 19:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het gaat nog steeds met kijken 'beter' of 'slechter'.
De oude opticien had meer verschillende apparaten en deed meer verschillende metingen.
De nieuwe opticien deed maar 1 soort meting. Die heeft hij voor de eerste keer opnieuw bestellen vd glazen herhaald. Volgens hem was er nauwelijks verschil.
Daarna heeft hij nog 2x gemeten nadat de glazen opnieuw niet goed waren. Toen concludeerde hij ook dat er weinig verschil in zijn metingen waren.
Dus die bleven steeds min of meer hetzelfde.
Uiteindelijk was er een probleem met de cilinder en met de PD zei de oude opticien toen hij die getallen zag.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 11, 2021 om 06:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een voordelige aanbieding die Cilinder en PD niet kan  meten en niet ziet, moet die de klant  weigeren.

U heeft lastiger ogen,  ik kan prima daar een normale bril kopen  maar ik heb alleen sterkte nodig.

Jammer dat je niet meld welke dit is...

Deze winkel had bij  problemen  bij het meten U naar de Oogarts moeten doorsturen,

extra kosten en dan kunnen ze wel deze bestellen.

Uw oude  Opticien is dus betere en zit op Oogarts niveau,

maar is sneller en voordeliger in dit soort gevallen.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2021 om 23:26
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Uiteindelijk was er een probleem met de cilinder en met de PD zei de oude opticien toen hij die getallen zag.

De veranderde cylinder AS genaamd kan voor een ongewennig zicht zorgen.

mo
door mof - Oct 11, 2021 om 11:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft de bril niet meer in uw bezit dus u kunt niets meer claimen.

Sa
door Satipu - Oct 11, 2021 om 11:54
17 Antwoorden / Vragen

Ik vermoed dat U naar een van de goedkopere opticiens bent geweest. U had beter bij U oude kunnen blijven om dat hij U het beste kent. Goedkoop is meestal duurkoop. Ben zelf 69 jaar en draag al 67 jaar een bril. Ben altijd bij de zelfde gebleven. Heb altijd slechte ogen gehad maar ben altijd bij een erkende goede opticien geweest en ook de opvolgers ervan meegemaakt. Al die jaren perfect goed geholpen zonder problemen.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2021 om 17:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ga al jaar en dag naar een "goedkope" opticien en dàt is mij goed bevallen. Een keer bij een dure opticien liep anders, mijn partner kreeg een fout sterkte gemeten, Specsavers, nee nooit meer.

en
door enghertje - Oct 11, 2021 om 12:26
10 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn vrouw heeft ook een nieuwe bril laten aanmeten, maar is niet goed.  Na meting bij een andere opticien bleek dat er veel verschil zat tussen de 1e meting en brilglazen en de 2e meting. Ik begrijp dat je je geld terug kan krijg,maar hoe moet je dan handelen,bij de winkel van 1e bril of elders  ?

panter22
door panter22 Oct 11, 2021 om 14:31
6599 Antwoorden / Vragen

Je vrouw moet naar de eerste opticien, met de oogmeting van de tweede opticien. De eerste opticien moet de gelegenheid krijgen om de metingen te vergelijken, Is de meting verkeerd geweest, dan zal de eerste opticien gratis  nieuwe glazen moeten bestellen zodat de bril wel goed is.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2021 om 17:55
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als u 's ochtends vroeg na een avondje doorzakken gaat meten krijg je een andere meteing als (voorbeeld) 's avonds om 9 uur als je doodmoe pal je bedgaan meet.

ka
door kama - Oct 11, 2021 om 23:11
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb ook nogal complexe ogen. In mijn vorige woonplaats was Hans Anders in staat daar een prima bril (varifocus, -11, met prisma) voor te maken. Maar mijn ogen veranderen nog steeds. Dus in mijn nieuwe woonplaats ook weer naar Hans Anders gegaan. Zij hebben een aantal pogingen gedaan, maar kregen het niet voor elkaar om een goede bril aan te meten.
Ik ben toen voor een second opinion naar een locale onafhankelijke opticien gegaan. Hij kon veel beter meten en ik heb daar uiteindelijk een goede nieuwe bril gekregen. Ben wel drie keer zo veel geld kwijt (ruim € 1000 ). Hans Anders begreep mijn keuze en ik hoefde daar niets te betalen.
Wat ik zeggen wil: je kunt op basis van ervaringen niet in zijn algemeenheid zeggen dat een keten goed of slecht is.

mahadma
door mahadma - Oct 11, 2021 om 23:24
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Na elke refractie = oogmeting is het gebruikelijk dat er met losse glaasjes een PASBRIL gemaakt wordt die je opgezet krijgt en van veraf en dichtbij kan testen. En die refractie kan op oude en nieuwe apparatuur gedaan worden. Als de gemeten en geplaatste correctie goed is, is dat dezelfde sterkte als de nieuwe glazen in uw bril. Als blijkt dat de bril bij afhalen niet correct is dan is er of een PD fout of een sterkte fout bij de slijperij.

Daarom zou iki graag de sterkte van de oude en de nieuwe opticien willen zien zonder naam enz.

Ni
door Nienke-4321 - Oct 12, 2021 om 09:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stuur hierbij de 2 brilmetingen, voor diegene die daar in geinteresseerd zijn.

mahadma
door mahadma Oct 12, 2021 om 14:12
11541 Antwoorden / 51 Vragen

DANK U WEL,

De nieuwe opticien komt op + 1.5 C - 0,5 110 add 2,5 en + 1,75 C -0,5 80 add 2,5
De oude opticien                   + 1,65  C - 0,9 105               + 1,54 C - 0,49 85.

Wat ik zie is : dat in mijn visie 1,65 glazen niet bestaan en afgerond worden naar kwarten omhoog of omlaag in dit geval geval proef ondervindelijk 1,75  of 1,5  via refractie.
de sterkte van 1,54 ken ik ook niet, dat wordt in de praktijk 1,5. Geen mens wat dat verschil ziet als die glazen zouden bestaan.
Dan de cylinders, 0,5 blijft gelijk , het verschil is 110 ipv 105, dus verwaarloosbaar, de andere 80 tegen 85, ook verwaarloosbaar.
Uw ccommentaar op de apparatuur is in deze niet gegrond.

Ik vermoed dat de bril niet op PD = pupil distancy oftewel pupil afstand fout zat. Of dat het leesdeel in geval van varifocus (gelet op add 2,5) te hoog heeft gestaan. Laatst had mijn partner een refractie en er werd een kleine cylinder gevonden, 0,5, Via de pasbril was niet beter of slechter, dus in het kader van niet opnieuw wennen de cylinder weggegelaten. Jammer dat de betreffende bril er niet meer is, daarmee bent u alles kwijt, bewijs en kans op vergoeding oid. Overigens vermoed ik dat de nieuwe opticien die andere hans is. All-in-plan.

koekeloer
door koekeloer - Oct 12, 2021 om 09:56
562 Antwoorden / 18 Vragen

was het een drogist opticien met van die Rene Froger brillen?

Ni
door Nienke-4321 Oct 12, 2021 om 11:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, officiele opticiens. Niet van een keten.