Verandering in vergoeding orthodontist De Friesland
Hallo,
Sinds dit jaar hebben wij de zorgverzekering bij De Friesland. Zoon heeft een beugel en ik krijg dus regelmatig rekeningen van de orthodontist.
Nu heb ik al ruim 300 euro zelf moeten betalen (bepaalde codes die blijkbaar niet vergoed worden). Deze week hoorde ik van de orthodontist dat zij een brief hadden gekregen: alle verzekeraars die onder Achmea vallen, gaan (per 15 mei) de niet-vergoede codes met terugwerkende kracht tot afgelopen 1 januari 2012 tóch vergoeden (ze vonden dat ze toch te strikt hadden opgetreden).
Wat blijkt: dat geldt alleen voor rekeningen die na 15 mei worden ingestuurd naar De Friesland. Dus omdat ik op tijd betaal, op tijd mijn rekeningen stuur, komen wij niet in aanmerking hiervoor. Als ik de rekeningen na 15 mei had doorgestuurd (ook die van januari, t/m15 mei), zou er dus alles vergoed zijn.
Een mail met verzoek om een coulance-regeling (want ik was niet op de hoogte hiervan, alleen de ortho had een brief gehad), wordt niet gehonoreerd. Aan de telefoon wordt gezegd dat de mensen die op tijd hun rekeningen insturen gewoon pech hebben...
Kan ik hier nog wat aan doen? Verder in bezwaar gaan, ergens publiciteit zoeken, klacht indienen bij onafhankelijke instantie? Ik vind dit bijzonder oneerlijk (en zeer klantonvriendelijk).
Ik hoor het graag, ook van mensen met soortgelijke ervaringen!
Deze regelgeving werd mij per brief door de verzekeraar medegedeeld. Daarop werd een deel van de reeds betaalde en door de tandarts bij de verzekeraar ingediende rekening weer teruggezet naar mijn tegoed.
Als het echt zo is dan klacht indienen bij de ombudsman
Ombudsman zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist
tel 030-698 83 60
Ik had dat laatst ook bij een tandartsbehandeling op 17.02.12 koste mij 85,23 en hiervan werd maar 60,54 vergoed door Zilveren Kruis Achmea. Toen ik laatst bij de tandarts en bij haar op internet keek op de website van Zilveren Kruis, kwam ik erachter dat de vergoeding omhoog is gegaan (code w112, standaard nazorg) van 60,54 naar 79,30. Ik toen contact opgenomen met Zilveren Kruis, en die hebben mij toegezegd dat ik half juni 18,76 op mijn rekening gestort krijg. Dus niet alle zorgverzekeraars doen moeilijk.
Hallo,
Bedankt voor jullie reakties. Ik ga er zeker meer mee doen! Vandaag kreeg ik een kopie van de brief die mijn orthodontist kreeg. Hierin staat o.a. "Achmea heeft haar vergoedingenbeleid per 1 mei veranderd. De wijzigingen gaan met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 in." En ook: orthodontieprestaties: voor orthodontie laat Achmea de prestaties los en vergoedt ze 90% van de rekening tot de maximumbedragen (van de polis).
Het advies van de ortho: probeer een "hoog" iemand aan de telefoon te krijgen (van De Friesland). Ik ga ze nog een keer bellen, as maandag en komt daar niets uit ga ik een klacht indienen bij de ombudsman. Of zou ik eerst naar een geschillencommissie vd verzekeraar moeten?
groeten,
fruitmand
De voorwaarden ( de vergoedingen die voor bepaalde behandelingen worden gegeven zijn terug te vinden in het bijbehorende blad. Als dit met ingang van 1 januari in de loop van het jaar ten gunste van de klant verandert, dan dient dat m.i. voor elke klant te gelden die na 1 januari behandeld is.
Anders wordt met 2 maten gemeten, wat m.i. not done is. Overigens ook erg ongebruikelijk dat na ingangsdatum een voorwaarde verbetert.
=zoekster schreef op zaterdag 2 jun 2012, 10:57: Dit heeft niets met voorwaarden te maken, dit heeft met terugbetaling te maken. Bovendien heeft Achmea/de friesland een wijziging aangebracht die op zich ten voordele van u zou moeten zijn.
Wat u het beste kunt doen is een aangetekende brief aan De Friesland sturen, dat u met terugwerkende kracht recht heeft op het bedrag, zoals De Friesland heeft besloten per 15 mei. Dat u dat is geweigerd omdat u voor 15 mei de rekening heeft betaald. Vermeld dat dat niet zo kan zijn, want per terugwerkende kracht is per terugwerkende kracht. Schijft u ook dat als de zaak niet naar tevredenheid wordt afgehandeld u de ombudsman zult inschakelen.
Bellen is veel te vrijblijvend. Waarschijnlijk ten overvloede maar vermeld altijd uw verzekeringsnummer en maak een kopie voor u zelf.
Succes!
De vergoedingen zijn verhoogd omdat er ontzettend veel commotie is ontstaan sinds het vrijgeven van de kosten die tandartsen mogen berekenen. Klanten kwamen klem te zitten tussen vergoedingen die zorgverzekeraars wilden geven voor een behandeling en de prijzen die tandartsen rekenden. Het was de bedoeling dat klanten gingen onderhandelen met de tandartsen, maar dit bleek heel ingewikkeld. Als eerste ging Menzis overstag om toch de rekeningen te voldoen, als laatste Achmea die niet kon achterblijven nu alle andere zorgverzekeringen ook betaalden. Anders zou het volgend jaar natuurlijk een leegloop worden bij Achmea.
Dit trucje dat de Friesland uithaalt komt me ook erg vreemd voor en mag volgens mij ook niet.
De tussentijdse coulanceregeling is na een samenspraak van tandartsen en verzekeraars tot stand gekomen om de reden dat er teveel klachten van patienten over de hoogte van de tandartskosten ontvangen werden. Me dunkt dat verzekeraars hierin een lijn moeten trekken. Lijkt mij niet dat Friesland hierin achter mag blijven en dus de klant zijn voordeel moet gunnen en terugggeven.
[quote=zwemmer schreef op zaterdag 2 jun 2012, 12:15]De tussentijdse coulanceregeling is na een samenspraak van tandartsen en verzekeraars tot stand gekomen om de reden dat er teveel klachten van patienten over de hoogte van de tandartskosten ontvangen werden. Me dunkt dat verzekeraars hierin een lijn moeten trekken. Lijkt mij niet dat Friesland hierin achter mag blijven en dus de klant zijn voordeel moet gunnen en terugggeven.
@zwemmer [en anderen]
Het ging hier niet alleen over de kosten maar ook over het feit dat de "klant" niet kan winkelen bij tandartsen omdat die geen tussendoor klanten aannemen.
In de Tweede Kamer is daar terecht tegen geprotesteerd.
Daarom hebben verzekeraars en tandartsen eieren voor hun geld gekozen en zijn zij gaan uitbetalen.
Wellicht dat het nieuwe kabinet, na 12 september, de zgn. marktwerking van tandartsen terug gaat draaien en men weer overgaat op vaste tarieven met vaste vergoedingen.
Kies dus gericht als je nu al kiespijn hebt. ;-))
Vr.gr. poltol
Nieuw op Vraag & Beantwoord
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer