Evergreenium
door Evergreenium Mar 9, 2022 om 17:15
Geldzaken & recht

308 euro boete voor gemiste Arbo Afspraak van werkgever

Zoals de titel het al zegt. Ik heb vandaag de schrik van m'n leven gehad. Ik ben een 22 jarige student die een baan in de horeca heeft. Helaas ben ik sinds december uitgeschakeld omdat ik mijn enkelbanden heb gescheurd.

Netjes ben ik iedere 5 weken naar de arboarts gegaan om voortgang te bespreken (die er helaas nog niet in zit). Vannochtend had ik de volgende afspraak staan maar die ben ik gewoon blindelings vergeten omdat ik bij de fysio zat. Er is 1 keer gebeld maar die kwam naar boven in mijn telefoon als 'Spam' en kon deze ook niet opnemen want: zat bij de fysio - geen voicemail ingesproken niks. Al snel schoot me te binnen dat ik m'n afspraak was vergeten. Ik heb dat zelfde moment (net 30min later) direct gebeld naar de arbo en mijn excuses tienduizend keer aangeboden en de reden uitgelegd en gevraagd om een nieuwe afspraak. Dat werd geregeld.

Daarna heb ik m'n werkgever gebeld en het probleem uitgelegd en dat het echt niet mijn bedoeling was. Hun begonnen direct te dreigen met 'consequenties. Boete betalen' dus ik was al helemaal in de stress. Ik heb niet veel geld als student zijnde...

Mijn ouders en ik zeiden dat het waarschijnlijk we boete zal zijn van 50 á 100 euro. Alsnog veel geld maar oké. Toen ik de mail kreeg waarin stond dat 308 euro van mijn salaris aankomende maart ingehouden zou worden ZONDER enig overleg of ik dit geld wel kon missen! Ik moet ook gewoon toch kunnen leven?! Moet ook m'n huurtje betalen en boodschappen! Er zat geen factuur bij niks dus vraag me af waar ze dit extradionare bedrag vandaan halen.

Ik ging net in de arbo regels zoeken en er staat dat dit helemaal niet mag! Een werkgever mag dit alleen doen als er sprake is van opzet en dat is er zeker niet! Ook mag pas salaris ingehouden worden na een 2de gemiste afspraak want de eerste is altijd een waarschuwing.

Hoe moet ik dit aanpakken?

10995 20 Rapporteer

sira
door sira - Mar 9, 2022 om 17:20
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken de regels van de Arbodienst/werkgever niet, maar ik adviseer u een goede agenda te kopen, ergo, uw telefoon heeft ook een agenda die u zelfs met een signaal waarschuwt. Signaal is bovendien in te stellen met een tijdstip.

getty
door getty - Mar 9, 2022 om 17:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik adviseer u om contact op te nemen met het juridisch loket

Een boete kan en mag, maar dit lijkt buitensporig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 17:41
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Zij begonnen te dreigen?? Dat mag hoe dan ook niet en een boete kan alleen worden gegeven door een politie functionaris of OM/rechter.
Er zal dus mogelijk sprake zijn van een of andere sanctie bepaling maar dan is een bedrag ad. € 308,00 wel heel erg veel dus m.i buitensprig. Afgezien daarvan mag een bedrijf dat niet tenzij daarvoor, als al gezegd afspraken zijn die ook nog eens gesanctioneerd moeten zijn door Ondernemingsraad , werknemersoverleg orgaan of vakbond.
U geeft ook al aan dat het niet mag. Normaliter zou dit een zaak zijn voor een vakbond maar ik neem aan dat u geen lid bent. Toch is het dan wel mogelijk om een vakbond te benaderen voor advies of anders Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10* cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie:  https://www.juridischloket.nl (link aanklikken) voor nadere ondersteuning resp. bijstand m.b.t. deze arbeidsvoorwaardelijke zaak. En ook, zorgen dat u na herstel een ander baantje heeft. Er is veel vraag want bij zo'n werkgever??? Zo snel al het kan wegwezen (na herstel). Bent u lid van een studentenclub, mogelijk kan men daar ook iets voor u doen/betekenen.

Aanvullend: In dit geval is het dan aan de werkgever om te bewijzen dat hier sprake is van zodanig handelen door u dat dit geheel (de z.g. boete) gerechtvaardigd is nu ik inmiddels ook de Horeca CAO clausule lees.  Er is duinderdaad geen sprake van boete maar van opschorten van betaling en daarvoor zal dan ook een duidelijke reden voor gegeven moeten worden. Zie de info waar inmiddels ook @PANTHER22 al naar verwijst.

[*bedrag gecorrigeerd - redactie]

sira
door sira Mar 9, 2022 om 18:21
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij zijn de bedragen voor bellen gewijzigd:

Onze rechtshulp is gratis. Alleen als u ons belt, betaalt u € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Website Juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2022 om 18:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @SIRA, de info die ik gaf is gekopieerd uit een recente Kassa Nieuwsbrief en ik heb uw reactie m.b.t. de onjuistheid zojuist doorgegeven aan de redactie. Ik heb mijn tekst inmiddels aangepast.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2022 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de CAO van de horeca onder Bijlage 3 voorschriften bij ziekte. M.n. artikel 18:
18. Sancties Als de verzuimbegeleider of bedrijfsarts een overtreding van bovengenoemde controlevoorschriften constateert, informeert hij je werkgever. De werkgever is gerechtigd in dat geval de loondoorbetaling op te schorten en/of stop te zetten en/of de aanvulling te weigeren. Beroep tegen een opschorting en stopzetten loon doorbetalen staat open bij de burgerrechter
https://cdn.khn.nl/downloads/Horeca-cao-2022-2023_Def.pdf
Contact opnemen met het juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/contact/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 9, 2022 om 17:55
2067 Antwoorden / Vragen

Ik hoor voor het eerst van zo'n boete en het lijkt mij dat zoiets dan in de CAO vestgelegd moet zijn. Zoek dat eerst maar eens op. De CAO'S stonden vroege6im van die A5 boekjes maar ik neem aan dat internet ook wel uitkomst biedt.

Oeps, hierboven heeft iemand het al gevonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 18:03
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Het is m.i. van uiterst belang om aan te geven/te bewijzen dat u juist ook voor bevordering van herstel de afspraak bij uw fysiotherapeut had.
En als u dat goed aanpakt via juridische hulp (evt. met bijstand vai het juridisch loket zou dat de 'werggever'wel eens een (on) aardige kostenpost kunnen opleveren.
Dat dan bvooral indien u aangeeft dat u juist ook i.v.m. uw blesure en hetstel daarvoor bij uw fysio was.

sira
door sira Mar 9, 2022 om 18:25
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Alles valt of staat met een goede agenda. Pas dan was hij de afspraken niet vergeten en had hij òf de Arbodienst òf de fysiotherapeut kunnen bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2022 om 18:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dit staat of valt met goede bewijsvoering. Er is geen opzet en het is m.i. niet onmogelijk dat de werkgever op éigen houtje'en zonder geldige rechtsgrond salaris inhoudt. In ieder geval kan uitbetaling van salaris worden opgeschort mits goede reden maar nooit een deel daarvan zoals ik uit de vraag begrijp.
Als adviseur/jurist sociale- en arbeidswegeving zie ik goed gronden om de werkgever met succes aan te pakken met nadrukkelijk de aantekening dat die werkgever dat dan niet zal waarderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2022 om 19:10
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Wel nadrukkelijk met de aantekening dat ik af ga op hetgeen vraagsteller stelt en bij juridische aanpak uiteraard ook de werkgever aan het woord komt en diens visiemotivatie/beweegreden nader bekend wordt

Evergreenium
door Evergreenium Mar 9, 2022 om 19:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankuwel voor alle informatie, dit is zeker gewaardeerd. Mijn werk is ervan op de hoogte dat ik meerdere malen per maand naar de fysio ga zodat ik zsm weer op de been ben. Ik heb ze dit ook gelijk verteld aan de telefoon en heb ook bijna wekelijks contact met ze om eventuele voortgang maar ook mentale ondersteuning te bespreken.

Ze weten dat ik het mentaal maar ook financieel heel zwaar hebt want horeca werk is geen vetpot en zeker niet als je maar 70% krijgt en niet in aanmerking komt voor een aanvulling... Dat ze nadat ze deze informatie hadden dan alsnog zo'n bedrag van mijn loon willen afhalen zonder overleg... Zit mij echt niet lekker.

Ik ga morgen het Juridisch Loket contacteren en hoop dat ik advies krijg over dit onderwerp. Helaas kan ik mijn rechtsbijstand niet gebruiken want die zijn momenteel al bezig met het onderzoek naar het ongeluk wat betreft mijn gescheurde enkelbanden (is gebeurd op een station van NS; van de trap gevallen)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 19:43
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom toch hier even apart terug op uw opmerking dat u uw rechtsbijstandsverzekeraar niet zou kunnen benaderen Dat men al bezig is met een ander onderzoek staat daar m.i. toch los van. Indien u ook m.b.t. arbeidsvoorwaardenbijstand verzekerd bent zal men u m.i. wel degelijk kunnen helpen. Ik sluit niet uit dat men dat ook bij het Juridisch Loket zeker zal aangeven.

Indien u uw rechtsbijstandsverzekeraar nog niet heeft benaderd hierover, doe dat dan wel snel. Dit staat los van 'van een trap vallen' op een station.

(Ik heb zelf ook wel procedures meegemaakt m.b.t. twee aparte zaken die tegelijk via de rechtsbuijstandsverzekeraar werden aangepakt)

getty
door getty Mar 9, 2022 om 21:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heremietkreeft: u bent bekend met de precieze voorwaarden van de polis van ts?

Evergreenium
door Evergreenium Mar 9, 2022 om 21:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Oké dat wist ik niet. Ik had begrepen van mijn ouders dat ik maar eens per keer hulp kan krijgen via rechtsbijstand. Ik ga er morgen achteraan.

Evergreenium
door Evergreenium - Mar 9, 2022 om 21:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nog wat extra informatie toevoegen:

Ik heb nu net nogmaals de mails helemaal doorgelezen en zie net in hele piep kleine letters dit staan van de arbo dienst:

1. Afspraken afzeggen of verzetten kan tot 72 uur van tevoren tijdens kantooruren bij uw casemanager. Als u niet verschijnt op het spreekuur zonder dit vooraf gemeld te hebben, kan dit mogelijk leiden tot eventuele kosten die aan u doorbelast kunnen worden vanuit uw werkgever.
2. Indien het niet lukt om verbinding te krijgen, zal de arts altijd proberen u telefonisch te bereiken.

LET OP: het is mogelijk dat de arts dan met een afgeschermd/onbekend nummer belt. Wilt u zo vriendelijk zijn om de telefoon wel aan te nemen rond de afgesproken tijd?

... Ik begin nu heel erg te twijfelen over alles. Sta ik nog wel in mijn recht?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2022 om 22:06
16860 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. ja en dan vooral gelet op het bedrag van de 'boete'. En  let op: er staat eventueel! Herhaald: contact opnemen met uw rechtsbijstandsverzekeraar!
(De werkgever behoort in ieder geval de inhouding te specificeren en dat is echt iets anders dan dreigen vooraf zoals u stelt!

Gr
door Grunn1 Mar 9, 2022 om 23:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tijdens ziekte dien je ten alle tijden de afspraken van de arboarts op te volgen.
Het is niet alleen maar een afspraak van hoe het gaat maar ook een controle, het is niet hetzelfde als een afspraak bij de huisarts of fysiotherapie.
Je mag tijdens ziekte niet zomaar van alles doen zonder dat de werkgever/arboarts hiervan op de hoogte te stellen zoals bijvoorbeeld op vakantie te gaan.
Boetes zijn hoog en die zijn er niet voor niets.
Niet op komen dagen bij een arboarts is toch wat "ernstiger" dan niet op komen dagen bij een fisio

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2022 om 22:56
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Evergreenium,

Mijn inziens, mag de werkgever zo'n hoge boete niet opleggen omdat u uw fout heeft hersteld en er eerst een schriftelijke waarschuwing moet worden gegeven.

Om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen, raad ik u aan om lid te worden van een vakbond.

panter22
door panter22 - Mar 10, 2022 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je deze arboregels gevonden?

https://www.gewoonarbeidsrecht.nl/uncategorized/wie-betaalt-de-bedrijfsarts-bij-een-no-show/
D
aarin staat:
Verrekenen met loon
In de wet staat dat je alleen een aantal specifieke vorderingen met het loon mag verrekenen (art 7:632 lid 1 BW). De kosten van een no-show worden daarbij niet genoemd. Wél staat er dat, wanneer de werknemer jou een schadevergoeding moet betalen, je die schadevergoeding mag verrekenen met het loon. Maar daarvan is zelden sprake bij een no-show. Je kunt namelijk schade die is veroorzaakt door de werknemer alleen op hem verhalen als sprake is van ”opzet” of ”bewuste roekeloosheid” (art 7:661 BW). En dit is in de praktijk zéér lastig te bewijzen voor werkgevers.

Het lijkt er op, dat je werkgever te snel is geweest om je een boete te geven. Je kunt bewijzen dat je toen de afspraak was bij de fysiotherapie zat en steeds op alle afspraken met de arboarts bent geweest en je werkgever op de hoogte hebt gehouden.

1paul
door 1paul - Mar 10, 2022 om 08:47
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Bezwaar aantekenen, zo snel mogelijk, met daarbij de wettelijke tekst en deze toesturen.

Topantwoord

Ja
door JannieBoe - Mar 10, 2022 om 09:00
124 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, het mag niet want er is geen sprake van opzet of roekeloosheid.
U houdt zich tot nu toe keurig aan afspraken en belt meteen over uw vergissing.
Zo'n boete is in uw geval volstrekt onhoudbaar en niet te onderbouwen met bewijs.
Nog een anvullende link op de al gegeven info hierboven.
Succes.

ma
door malty - Mar 10, 2022 om 10:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Is het niet slimmer om uw werkgever te vragen waar dat bedrag vandaan komt dan hier aan een consumemtenforum waar het maar gissen blijft?
Kan zijn dat het kosten zijn die in rekening worden gebracht voor het niet verschijnen op uw afspraak.

Evergreenium
door Evergreenium - Mar 10, 2022 om 10:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels contact gehad met het juridisch loket en rechtsbijstand en zie zeggen hetzelfde als hier. Ik sta in mijn recht en mijn werkgever overtreed de wet.

panter22
door panter22 Mar 10, 2022 om 10:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat je wel instructies hebt gekregen wat je moet doen.

Evergreenium
door Evergreenium Mar 10, 2022 om 11:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker. Ze hebben alle wetsartikelen naar me toegestuurd en gezegd dat ik zsm een mail moet sturen om dit aan te kaarten. Ik ga morgen samen met een vriendin die advocaat is een nette brief schrijven.

Ja
door JannieBoe Mar 10, 2022 om 12:46
124 Antwoorden / Vragen

Heel goed! Succes bij de advocaat!

panter22
door panter22 Mar 10, 2022 om 15:11
6599 Antwoorden / Vragen

Als je weer helemaal hersteld bent, zou ik eens omkijken naar een andere baan.

panter22
door panter22 Mar 10, 2022 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

-

Evergreenium
door Evergreenium - Mar 10, 2022 om 11:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dubbel geplaatst oeps*

ka
door kaartendraak - Mar 11, 2022 om 11:36
182 Antwoorden / 2 Vragen

En dat voor de horeca die de afgelopen 2 jaar flink uitgekleed is en nu blij mag zijn dat ze uberhaupt nog personeel hebben. Tja, zij moeten alle steunuitkeringen terug gaan betalen, dus extra cash is dan wel lekker....

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 11, 2022 om 11:45
88 Antwoorden / 2 Vragen

[EDIT moderatie: onzinnige reacties vol aannames]

mo
door mof - Mar 11, 2022 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent ziek gemeld en moet derhalve uw afspraken met de arbo arts nakomen. Uw werkgever kan u niet zomaar een boete opleggen voor het niet nakomen. Alsu de afspraak vergeten bent kunnen wel de kosten die de arbo arts rekent op u worden verhaald, dat is schade voor het bedrijf.
Excuses zoals, het zat in mijn spambox, er is nietop de voicemail ingesproken, zijn irrelevant. Un alleen u bent verantwoordelijk voor de afspraak en het regelmatig controleren van uw spammail of er toch niet een normale mail in terechtkomt.

in dit geval, wanneer u snel belt na de afspraak, blijft u verantwoordelijk voor de schade aan het bedrijf, want de afspraak is niet nagekomen en de arts heeft tijd voor u gereserveerd.
u heeft pech, kunt echter wel vragen om een betalingsregeling wanneer u het bedrag ineens niet kunt voldoen. Af leen het van uw ouders wanneer dat kan, dan hoeft u wellicht ook geen rente te betalen.

WELKOM IN DE ECHTE WERELD!