Br
door Broan Apr 28, 2022 om 18:07
Geldzaken & recht

Abbonement na proefles

Ik heb een poos geleden een gratis proefweek aangevraagd bij een sportschool samen met mijn partner. Al snel was duidelijk dat de sportschool niet helemaal bij ons paste. Wij zijn naar 1 keer komen niet meer geweest.

Tot onze verbazing is de sportschool begonnen met incasseren van lidmaatschap geld. Ik heb meteen per mail aangegeven dat er iets mis is gegaan met de administratie aangezien wij nooit hebben getekend.
De sportschool vertelde ons dat wij een jaar contract hebben getekend en dat we er dus aan vast zitten. Ook zeiden ze dat ze onze contracten per email naar ons op zouden sturen. Dit is het laatste wat ik van ze heb gehoord. De incassos gaan vrolijk verder en onze vele mails worden genegeerd.

Is er iets wat wij hier aan kunnen doen of zijn we er ingeluisd met een "gratis proefweek"?

3274 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Apr 28, 2022 om 18:12
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat staat hierover in de voorwaarden.
Meestal staat erin dat u als u geen verder gebruik wit maken van de sportschool u zich na de proefles moet afmelden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2022 om 18:18
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Men stelt dat u overeenkomsten zou hebben getekend en men zal die dan ook als bewijs moeten toezenden. Dat is dus even afwachten en zodar dit bij u arriveert, controleer dan HEEL goed of er inderdaad sprake is van ondertekening door u! Incasso dus in ieder geval vooralsnog negeren en indien zij afkomstig zijn van een incassobureau behoeft u in beginsel ook niets te doen maar is het wel zinnig om dan daar te vragen: waar is het bewijs?

Eerst als er een echte deurwaarder zou komen men mert een exploit voor een zitting is het wel van belang om datn te reageren naar de kantonrechter ter voorkoming van een 'bij verstek'veroordeling 'die dan op de loer kan liggen'. Samengevat: wie eist bewijst en zo er sprake zou zijn van 'gesjoemel met onderkening' kunt u ook aangifte doen strafrechtelijk.

Br
door Broan - Apr 28, 2022 om 18:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen van de algemene voorwaarden rept over de proefweek. We hebben hier verder ook geen documentatie over ontvangen.

Algemene voorwaarden club: https://societyfitness.nl/algemene-voorwaarden/

jewee
door jewee Apr 29, 2022 om 12:00
61 Antwoorden / Vragen

Er is ook geen sprake van een week, zijn maar naar 1 les geweest en m.i. is het volkomen onterecht om te incasseren als er geen overeenkomst is getekend.
Kortom....bedrag elke keer storneren.

panter22
door panter22 - Apr 28, 2022 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Op de website staat niet bij gratis-proefweek dat je aan een jaarcontract vastzit.
Er staat: Wil jij vrijblijvend kennismaken met Society Fitness? Vul het formulier en wij nemen zo z.s.m. contact op!
En jullie zouden contracten hebben getekend. Jullie hebben niets getekend?
https://societyfitness.nl/gratis-proefweek/
In de algemene voorwaarden staat:
Artikel 3: Lid worden/inschrijven
3.1 Lid worden bij SocietyFitness kan door inschrijving op de volgende wijze: a. door het verzenden van een volledig ingevulde digitale inschrijving via de website van Society Fitness (www.societyfitness.nl).
3.2 Door de inschrijving door het Lid als bedoeld in artikel 3.1 en het ophalen van de SocietyFitness (kluis) sleutel met behulp van een legitimatiebewijs waaruit blijkt dat de inschrijving door of ten behoeve van het Lid is geschied, komt de Lidmaatschapsovereenkomst tot stand.
Neem eens contact op met Consuwijzer. Dat je door inschrijving voor een gratis proefweek lid wordt, hoort volgens mij op de pagina te staan waarop je je aanmeldt. Want nu weet je van niets.
https://www.consuwijzer.nl/contact#:~:text=Bel%20ons%20op%20070%20756,zelf%20betaalt%20u%20niets%20extra.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2022 om 18:26
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als de proefweek erop zit en u besluit door te gaan dan maakt u dat duidelijk kenbaar maar wilt u niet verder dan moet dat ook kenbaar gemaakt worden, dat is veelal het addertje onder het gras.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2022 om 18:29
7195 Antwoorden / 3 Vragen
ne
door neodutchio - Apr 28, 2022 om 18:37
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Voor een gratis proefles hoeven geen persoonlijk gegevens doorgegeven te worden. U hebt dus iets ingevuld en daar staan ook voorwaarden bij. Een gratis proefweek kan op verschillende manier gezien worden. Een week proberen, maar ook een weet gratis alles uitproberen zodat je weet hoe het werkt als je er volle bak tegenaan gaat.

Maar alles valt en staat met uw overeenkomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2022 om 18:59
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug, mede n.a.v. uw aanvullend opmerking: stel dat men wel bewijs heeft dat u, alsdan mogelijk onbewust wel akkoord bent gegaan met een abonnement en dus voor meersre lessen, dan is naar mijn mening de zwemschool door het aangeven fat uw zoon er nog niet aan toe is eenzijdig de overeenkomst heeft beëidigd en daarmee 'wanprestatie' pleegt (juridisch 'ingebreke blijft') en niet kan (of wil)  leveren wat u wenst. Zie dan http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en https://www.wetrecht.nl/contractbreuk . Leg dat dan voor aan het juridischloket of kijk op hun website naar een voorbeeldbrief.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, dan kan men u daar lijkt mij ook van dienst zijn in deze en aangeven of en zo ja wat men er aan kan doen op basis van uw polis.

gr
door gravin2 Apr 28, 2022 om 19:14
24 Antwoorden / Vragen

lessen?zwemschool?zoon?

ju
door juliomariner Apr 29, 2022 om 09:41
1329 Antwoorden / 2 Vragen

HK reageerde in het verkeerde topic. Was gisteren ook topic over zwemles

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2022 om 10:17
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER, geheel juist.  Vergissing. Dankj voor de opmerking.

mi
door miennaamishaaz - Apr 29, 2022 om 14:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

Melden bij de ACM die handel.

het niet opsturen van contracten voor ingang van het contract is namelijk verboden.

1paul
door 1paul - Apr 29, 2022 om 14:31
3161 Antwoorden / 0 Vragen

wel eens van geld storneren gehoord? onmiddelijk doen, je hebt op proef meegedraaid vond het niets en thats it....

je zegt niets getekend dan heb je ook geen kontrakt getekend, lijkt me dan sterk dat zij dat wel hebben, niet betalen, geld storneren wat al geind is en rekening van de sportschool blokkeren zodat men niet weer geld afschrijft!

O, en als men incassobedrijf stuurt niets van aantrekken, 1X vragen om getekend kontrakt aan incassobedrijf en verder niets doen....

ne
door neodutchio May 3, 2022 om 17:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt de sportschool aan de gegevens van TS? En met name het rekeningnummer? TS zal dus iets hebben moeten invullen. En bij dat invullen horen ook voorwaarden. Zonder dat te kennen kan je geen advies geven. Mocht er namelijk wel gewoon een overeenkomst zijn, dan komt TS na storneren in de problemen.

1paul
door 1paul May 5, 2022 om 07:54
3161 Antwoorden / 0 Vragen

vandaar ook in dit antwoord,"je zegt je hebt niets getekend", wat jij hier benoemd NEO vermoed ik dus ook!

mo
door mof - Apr 29, 2022 om 21:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt af van de voorwaarden die u zijn doorgegeven bij het aangaan van de gratis proefweek. Als bijvoorbeeld expliciet in die voorwaarden staat dat u had moeten aangeven dat uniet lid wilde worden dan had u niet zomaar mogen wegnlijven.  Watwaren de voorwaarden?

id
door idaeon - May 3, 2022 om 16:26
21 Antwoorden / Vragen

Hoe komen ze precies aan uw incassogegevens?
Dat zal ergens op ingevuld moeten zijn neem ik aan?
Grote kans dat daar uiteindelijk ook een handtekening onder moest en dat dit het contract was?