door 1963michael Oct 26, 2009 om 18:08
Geldzaken & recht

Als particulier, schulden rente vrij aflossen, ipv schuldsanering, is dit mogelijk?

Ik heb na een scheiding, alle schulden op mij genomen. Eigenlijk is dat, achteraf gezien dom geweest, maar ik wil als een gentleman, gewoon alles aflossen, zoals het hoort.
Ik los alles maandelijks af, en als het kan hier en daar iets meer.
Totaal gezien bestaan mijn schulden uit 5 verschillende bedragen. Er is helaas geen één bank die mij wil helpen de schulden in één bedrag te gooien. Dit omdat ik eigenlijk zeker 20.000 euro boven mijn maximale leenbedrag zit.
Nu mijn vraag.
Is het mogelijk in Nederland, schulden af te lossen, zonder de schuldsanering in te gaan, als particulier, en daarbij niet de rente te hoeven betalen, over de bedragen die openstaan.
Ik weet dat als ik wel de schuldsanering in zou gaan, dit dan opeens allemaal wel kan.

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven, of misschien een ander idee heeft om deze schulden sneller af te lossen.

Michael

12485 13 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Oct 26, 2009 om 18:44
2308 Antwoorden / 28 Vragen

denk ook ann het bkr en de gevolgen daarvan .bij of na een schuld sanering word dit verwijder en nu??

stacey
door stacey - Oct 26, 2009 om 18:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--bij of na een schuld sanering word dit verwijder en nu??--

Dat is niet het geval, er wordt Niets verwijderd.........er wordt alleen een einddatum aangegeven en daarna staat registratie nog 5 jaar, net als na einddatum-aflossing schuld.

grindweg
door grindweg - Oct 26, 2009 om 22:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij een familie lid ging dat echtwel zo bkr ook weg.

stacey
door stacey - Oct 26, 2009 om 23:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Apart, volgens de regels staat registratie nog 5 jaar.

----Bij het voltooien van de schuld door afbetaling, een akkoord of bijvoorbeeld een schone lei na de Wsnp, wordt er een einddatum (datum van het vonnis waarin staat dat de Wsnp beëindigd is) vermeld bij de registratie van de schuld.
Vanaf deze einddatum blijft uw registratie nog 5 jaar staan.----WSNP

door 1963michael - Oct 27, 2009 om 12:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, nou denk dat ik dat moet gaan proberen!!!
Nog geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken, maar ga wel even verder snuffelen op het net.

Hartstikke bedankt voor je reactie.

stacey
door stacey - Oct 27, 2009 om 12:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Je zou zelf in gesprek kunnen gaan met de schuldeisers, ze hebben liever hun geld geheel terug dan straks wellicht (wat) geld mis te lopen als je in de schuldsanering komt.

Zeg dat je graag alles wilt (af)betalen maar dat alle extra kosten je straks gaan nekkken en dat het dan wellicht ophoud, proberen waard.

Zorg wel dat je eventuele afspraken dan zwart op wit krijgt.

Succes,

cl
door claudia41 - Nov 7, 2009 om 09:06
5 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt niet zomaar in de schuldsanering terechtkomen, het is niet appeltje eitje of zo... en zo fijn is het ook niet om in die sanering te komen. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, kun je hulp vragen bij het maatschappelijk werk.

gi
door gila - Jan 18, 2010 om 19:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Michael,

Op de site http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/ staan voorbeeldbrieven die je misschien kunt gebruiken als je de schuldeisers aanschrijft. Snuffel eens rond op deze site.
Als het niet te veel schuldeisers zijn en je hebt zelf een goed overzicht over je inkomsten en uitgaven dan kun je het wel proberen. Succes!

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 18, 2010 om 20:55
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=grindweg schreef op maandag 26 okt 2009, 22:16]bij een familie lid ging dat echtwel zo bkr ook weg. Hier is dan geen sprake geweest van een schuldsanering, maar van schulden afkopen.

Voor die regeling heb je een paar duizend Euro nodig. Aan de schuldeisers stel je dan voor om direkt een x deel te betalen tegen kwijtschelding van de rest. Je moet ervan uitgaan dat je daarvoor ongeveer 30% van de schuld nodig hebt, maar dat is afhankelijk van de situatie en een kwestie van onderhandelen.

Schuldeisers kiezen dan veelal liever eieren voor hun geld. Als dit faalt, dan moet je de WSNP in.

vladja
door vladja - Jan 18, 2010 om 21:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Michael,

Er zijn bosjes particuliere schuldhulpverleningskantoortjes, die je graag tegen betaling helpen. Pas daar voor op. Ze helpen je van de regen in de drup.

Regel het in ieder geval zelf en geef het niet uit handen.

Iedereen kan ongecontroleerd een bordje schuldhulpverlening op zijn voordeur spijkeren. Daar is geen enkele controle op.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 18, 2010 om 22:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Aan het zelf regelen en brieven schrijven aan de verschillende schuldeisers zitten wel wat haken en ogen aan vast. Ik denk er over en kom er morgen op terug.

Vooral de inhoud van de brieven is belangrijk om te voorkomen dat er eentje beslag gaat leggen.

Vladja

bloedkoraal
door bloedkoraal - Jan 19, 2010 om 11:37
38 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 18 jan 2010, 22:07]Aan het zelf regelen en brieven schrijven aan de verschillende schuldeisers zitten wel wat haken en ogen aan vast. Ik denk er over en kom er morgen op terug.

Vooral de inhoud van de brieven is belangrijk om te voorkomen dat er eentje beslag gaat leggen.

Het betreft een vraag van bijna 3 maanden geleden. Denk dat 1963michael zelf de brieven al wel geschreven heeft.

vladja
door vladja - Jan 19, 2010 om 11:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, dat zie ik nu ook. Toen ik de vraag bekeek, was de discussie over de BKR registratie aan de gang en die waren van 18.01.

Dat scheelt weer wat denkwerk.

Vladja