m.
door m.vhaaren Jan 28, 2013 om 10:48
Geldzaken & recht

Aow gat

Mijn Vut- uitkering is per 1 jan. 2013 met 50 euro gedaald.
Hoe kan ik zo nog sparen om mijn AOW-gat te dichten???
Op 21 aug. 2013 word ik 65 jaat. Dus 1 maand + 21 dagen moet worden overbrugd..

7811 60 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/2636/contouren-overbruggingsregeling-aow

Er komt een overbruggingsregeling voor gevallen zoals u. Het is nog niet 100% definitief. Lees maar erns in bovenstaande link.

U moet wel aan de nodige voorwaarden voldoen.

tonjakassa
door tonjakassa - Jan 28, 2013 om 11:19
165 Antwoorden / 0 Vragen

één van die voorwaarden is o.a. .....zeker niet op de PvdA stemmen de volgende keer....en de VVD zou ik ook maar even overslaan!!!!

jo
door jorisw - Jan 28, 2013 om 11:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tonjakassa schreef op maandag 28 jan 2013, 11:19]één van die voorwaarden is o.a. .....zeker niet op de PvdA stemmen de volgende keer....en de VVD zou ik ook maar even overslaan!!!!

Jij vindt dus dat je beter op de [edit redactie - niet conform regels]

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tonjakassa

Met uw reactie zal Ts zeker zijn AOW gat kunnen overbruggen.

aaddepanman
door aaddepanman - Jan 28, 2013 om 13:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn 1e loonstrookje van 2013 mijn prepensioen is € 83,- nette minder.
Er komt een indexering in April van de pensioenfondsen dus als we pech hebben krijgen we weer minder.
En in Januari 2014 word ik 65 dan krijg ik 3 maanden geen AOW.
En alles word wel duurder van deze regering heb ik mijn zakken vol.

tonjakassa
door tonjakassa - Jan 28, 2013 om 13:18
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 28 jan 2013, 11:26][quote=tonjakassa schreef op maandag 28 jan 2013, 11:19]één van die voorwaarden is o.a. .....zeker niet op de PvdA stemmen de volgende keer....en de VVD zou ik ook maar even overslaan!!!!
Jij vindt dus dat je beter op de "laat-de-volgende-generatie-de-tering-krijgen"-partij stemmen....

Overigens kan TS het ook positief bekijken: hij/zij kan nog genieten van de VUT. Dat is voor de komende generatie niet meer weggelegd.

@joirisw
Uw reactie is een hoogst merkwaardige te noemen...ik had eigenlijk de Partij voor de Dieren in gedachte.
Verder maak ik ernstig bezwaar tegen uw taalgebruik!!

dearagain
door dearagain - Jan 28, 2013 om 13:51
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*sparen zal sowieso moeilijk gaan

*je krijgt ook minder toeslag (als je toeslagen hebt)

*ook de 21% hakt er behoorlijk in

*en wat denk je van ....... enz, enz,

m.
door m.vangerven - Jan 28, 2013 om 13:55
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Ik zit nu met hetzelfde probleem, ben 23 jan. 65 jaar geworden, dat betekend in de praktijk dat ik eind maart pas mijn volledige AOW en pensioen krijg.
Vanaf dec.2012 t/m maart dus weinig tot geen inkomen.
In januari kreeg ik gelukkig nog iets van 500 euro aan pensioen ,in febr. krijg ik zomaar 250 euro meer, want dan krijg ik 5 dagen AOW bij mijn pensioen.....( van 23 febr. t/m/ 28 febr.)
Alles bij elkaar is het dus niet 1 maand later AOW maar hoe later je jarig bent in de maand,hoe meer je moet overbruggen. Minstens 2,5 maand a 3 maanden zit je zonder AOW. De regel vanuit de regering is ook niet om over naar huis te schrijven, want dat gaat over een LENING van ongeveer 600 euro, die dan in de 6 opvolgende maanden weer terug betaald ,moet gaan worden a 100 euro per maand.
Als ik jouw was, zou ik de nog komende maanden tot aug. maar zeer zuinig aan dioen en proberen zoveel mogelijk opzij te zetten voor de maanden aug. en sept. want iets anders weet ik ook niet.
Sterkte.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@m.vangerven

De overbruggingsregeling wordt geen lening maar een schenking. Vooropgesteld dat u aan de voorwaarden voldoet. Dat de AOW pas ingaat op je verjaardag is al even bekend en troost u, u krijgt in februari 6 dagen. Of de SVB dat precies per maand naar een dag omrekent, weet ik niet, want dan is een dag in februari meer waard dan in maart. Zou raar zijn.

@dearagain. Waarom zou Ts minder toeslagen krijgen? Als hij een heel lage VUT uitkering heeft is de zorgtoeslag juist verhoogd,

th
door theflyingdoctor - Jan 28, 2013 om 14:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Nou alles is zo vreselijk simpel.
Voorbeeld ik geef om het even wie 250000 Euro waardoor ik geen geld meer heb.
Vervolgens ga ik naar mijn kinderen en vrienden en dwing ze allemaal 250 Euro per maand aan mij te betalen om mij in leven te houden, en dat is er gebeurt.

Jaren heleden heeft de regering miljoenen afgepakt van de pensioenfondsen omdat ze te rijk waren, dus is de oplossing heel simpel, regering betaal die miljoenen even terug dan kunnen de ouderen gewoon krijgen waar ze alle recht van spreken over hebben.

Nee, de regering geeft 40 miljard aan de Grieken zitten nu zonder geld, roepen vervolgens dat er crisis is waarmee de banken ook nog eens sponsoren voor hun geklooi met al dat geld.

Iedereen zonder geld en het klootjes volk mag nu dus heel veel "Griekenpremie" betalen per maand ik met een uitkering heb dus al ruim €. 100,00 per maand netto minder en maar roepen dat we er maar een pietsie op achteruit gaan.

We zijn dus weer vreselijk in de maling genomen, vergeet niet dat alle partijen met hun schitterende verkiezingsbeloften op de avond van de verkiezingen altijd ineens aan een ernstig acute aanval van Alzheimer lijden als ze alle stemmen weer in huis hebben.

mr
door mrmitu - Jan 28, 2013 om 14:49
14 Antwoorden / 0 Vragen

@theflyingdoctor

De regering geeft helemaal geen 40 miljard aan de Grieken. Dat doen de landen gezamenlijk. Je bent dus niet helemaal op de hoogte en dan kan je beter je mond houden.

aa
door aad piraat - Jan 28, 2013 om 15:09
50 Antwoorden / 24 Vragen

Gebaseerd op het onophoudelijk roepen dat het vertrouwen van de burger en consument moet worden terug gewonnen is er wat mij betreft maar één oplossing. Deze is dat er een politieke partij voor en uit naam van alle gedupeerden een proces gaat voeren om alle bonussen over de laatste tien jaar van de veroorzakers van de crisis te confisceren en hiermee een fonds in het leven te roepen waaruit we gecompenseerd kunnen worden. De eerste confiscatie zou daar dan de eerder door de staat gestolen 25 miljard moeten zijn. Het kan niet bestaan dat de "pluk ze" wetgeving voor deze hoge boorden misdadigers niet zou bestaan.

pi
door pietro1948 - Jan 28, 2013 om 15:43
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang dat het AOW-gat niet te repareren valt. Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie. Vanaf 1 januatri krijg ik netto € 135,00 per maand minder prepensioen. Dit is inclusief een hogere inhouding voor de ZVW (zorgverzekeringswet). Dus niet alleen het eigen risico is opgehoogd tot € 350,00 maar de premie die van je salaris of uitkering gaat is ook weer eens stiekum verhoogd. Samen met mijn vrouw betaal ik nu al € 550,00 p/mnd aan zorgpremie.
15 maart word ik 65 jaar, dus AOW krijg ik pas vanaf 15 april. Het prepensioen stopt per 1 maart. Mijn vrouw wordt 28 oktober 65 jaar. Zij krijgt pas vanaf 28 november AOW. Dat betekent in 2013 een AOW-gat van een kleine € 2.500,00 vóór ons twee samen. Dat houdt in dat we flink interen op onze (bescheiden) spaarcentjes. Een vakantie e.d. hebben we voor dit jaar maar alvast geschrapt.
Den Haag is bedankt. Dit is.pure diefstal. En dat na 45 jaar dienstverband. Ik zal daar aan denken bij de volgende verkiezingen

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2013 om 16:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......De overbruggingsregeling wordt geen lening maar een schenking.......

Dan wil ik toch graag even weten waar je dit sprookje vandaan hebt.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2013 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overbruggingsregeling AOW voor meer mensen

De overbruggingsregeling is bedoeld voor mensen die:

een inkomen hebben dat lager is dan 150% van het bruto wettelijk minimumloon, en
op 1 januari 2013 al een vut, prepensioen of een uitkering uit een private verzekering hebben die stopt op de 65e verjaardag, en
tijdelijk minder inkomen hebben door de stapsgewijze verhoging van de AOW-leeftijd.

Inhoud regeling
Alleen mensen met een inkomen tot 150% van het wettelijk bruto minimumloon kunnen gebruikmaken van de regeling. Naast deze inkomenseis is wordt er naar het vermogen gekeken. Een eigen woning en pensioenvermogen tellen niet mee.

De regeling gaat een uitkering op minimumniveau bieden. Dit betekent onder meer dat ander inkomen, zoals aanvullende pensioenen, van de uitkering afgaan. Ook kan de uitkering nooit hoger worden dan de regeling die men had.

Bron: SVB

Of deze overbruggingsregeling een gift of een lening is, staat niet vermeld in betreffend artikel.

@topicstarter: voldoe je niet aan de regels, zul je toch geld apart moeten zetten of een kleine lening moeten sluiten.

jpm
door jpm - Jan 28, 2013 om 16:45
820 Antwoorden / 28 Vragen

In de verkiezingstijd beloofde Rutte het: Niemand gaat meer dan 5% inleveren met ons in de regering. Als we alleen al dit soort maatregelen nemen, dan de eigen bijdrage voor de zorgverzekering van 350 euro, de komende extravagante huurverhogingen, de vermindering van mogelijkheden extra ziektekosten af te trekken, de maatregelen om de huishoudelijke hulp voor chronisch zieken en gehandicapten voor 3/4 terug te draaien, dan komen we eerder aan de 15% en voor sommigen nog veel meer.

Als er ooit gelogen is voor verkiezingen dan is het nu wel. Het begon al in de lente met het zogenaamde lente- (of kunduz-) akkoord. Dit gaat steeds meer lijken op pure diefstal.

sa
door sally6 - Jan 28, 2013 om 17:07
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tonjakassa en Jorisw,

Ten eerste het taalgebruik, dat stoort mij ook!
En men moet mij die al (en nog steeds) 42 jaar hard werkt en dus ook 42 jaar premie betaalt heeft niet gaan vergelijken met deze of de volgende generatie die nog niets uitgevoerd hebben en ook geen premie betaald hebben.
En het mag toch niet zo zijn, dat ik voor deze generatie moet gaan bloeden terwijl (nog es een keer) deze nog niets uitgevoerd hebben !

Als alles tegen zit dan zit Ik over4 jaar met een gat van 1 JAAR en niet zoals vele mensen die ik aanhoor 1 maand of 2 maanden !

Ook irriteer ik mij mateloos als ik lees ,wat een directeur van een willekeurig pensioenfonds in zijn zak steekt....dat is zo'n slordige €175.000.
En wat de banken ongestraft doen en nog van plan zijn te doen en nog meer fratsen van diverse opvreters en veelverdieners in Nederland !

Ik stop ,want er komt stoom uit mijn oren Grrrrrrr

co
door courtny - Jan 28, 2013 om 17:15
13 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn pensioenfonds, ABP, betaalt mij nog een vut-uitkering in de maand dat ik 65 jaar, op 8 maart 2013, word.
Wat ik onrechtvaardig vind van het voorschot door de SVB is dat men dit moet terugbetalen. Men betaalt (dit jaar) een maand helemaal zelf. Ik heb nog niet gehoord dat dit voorgeschoten bedrag door de overheid aan de bevolking wordt terugbetaald.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het najaar krijgen de mensen automatisch bericht van de SVB over de overbruggingsregeling en als men aan de voorwaarden voldoet, wordt die met terugwerkende kracht uitbetaald. Men kan nu al een beroep doen op de voorschotregeling als men aan de voorwaarden voldoet. De voorschotregeling wordt verrekend met de overbruggingsregeling.

Mijns inziens is de overbruggingsregeling een gift, maar voor de zekerheid heb ik deze vraag gesteld aan de SVB, zodra ik antwoord heb, plaats ik dat hier.

@sally6 ik erger mij aan mensen die het woord irriteren gebruiken, waar zich ergeren van toepassing is.

sa
door sally6 - Jan 28, 2013 om 17:59
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tijger1,

Niet gaan mugge(n) over uitspraken graag !

En ik merk dat u de belangrijke peer hier wilt uithangen...met de mededeling dat u zodra U antwoord heb, het hier zal plaatsen.

En voorschotregeling of overbruggingsregeling...Ze moeten gewoon van mij geld afblijven !
Ik vraag mij af waar ze het recht vandaan halen om dit gewoon te doen .
Stelen noemt men dit en niks anders!

Ik ga er gewoon van uit dat de mensen die nu en later met pensioen gaan de pineut zijn ...punt uit.

Zo en ook maar even de SNS bank uit de zorgen helpen,of denkt u van niet ?

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De SNS bank zal zeker uit de zorgen worden geholpen.

En als u het niet belangrijk vindt dat de overbruggingsregeling een gift zal zijn en de voorschotregeling niet, nou dat is dan jammer voor u. U hoeft van beide geen gebruik te maken.

Ik neem aan dat Ts het belangrijk genoeg zal vinden te weten waar hij aan toe is, net als veel anderen.

sa
door sally6 - Jan 28, 2013 om 18:25
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tijger1,

Ja ik vermeld wel op wie ik wil reageren!

Of u bent een belangrijke medewerker van de SNS bank of zit in de tweede kamer en wel bij de VVD ,dat kan niet anders.

En ik nogmaals ik wil geen gift ...ik wil gewoon het bedrag wat ik al die jaren als premie betaald heb en belooft is !

Met vriendelijke groet,

Sally6

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sally6

Helaas heb ik geen belangrijke functie bij de SNS met het daarbij behorende salaris. Maar dat de bank gered wordt, spreekt voor zich, want het is een systeembank.

Ook zit ik gelukkig, of misschien jammer, niet in de Tweede Kamer met de daarbij behorende vergoeding en ik heb zelfs nog nooit op de VVD gestemd.

Voor de goede orde, u hebt geen premie betaald voor UW AOW, u betaalt premie voor de mensen, die nu AOW hebben, zoals ik. De AOW is gebaseerd op een omslagstelsel en men spaart niet voor zijn eigen AOW.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2013 om 22:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 28 jan 2013, 17:32]g.

Mijns inziens is de overbruggingsregeling een gift, maar voor de zekerheid heb ik deze vraag gesteld aan de SVB, zodra ik antwoord heb, plaats ik dat hier.

Daar kan de SVB helemaal nog geen antwoord op geven, want de plannen voor overbruggingskrediet moeten nog besproken worden in de E.K .op 5 of 6 februari a.s.

Voorlopig is het dus nog steeds een voorschotregeling in de vorm van een lening.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2013 om 22:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Als alles tegen zit dan zit Ik over 4 jaar met een gat van 1 JAAR ......

Hoezo? Je werkt nu toch nog? Gewoon een jaartje langer door werken.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Voorlopig IS er een voorschotregeling en uiteraard moet alles nog goedgekeurd worden in de kamer, maar de intentie dat de overbruggingsregeling een gift zal worden, moet natuurlijk wel bekend zijn. Anders hoefden ze ook niet te praten over hoeveel het gaat kosten.

Als het slechts een lening zou zijn, zoals de voorschotregeling, kost het hooguit wat rente.

En als er niet iets belangrijks in zou veranderen, hadden ze net zo goed de voorschotregeling intact kunnen laten.

Als de overbruggingsregeling doorgaat, gaat hij gelden vanaf 1 januari 2013 en met terugwerkende kracht. Onzinnig om dan iedereen die nu en in de aankomende maanden van die voorschotregeling gebruikt heeft gemaakt te benaderen of hij van de overbruggingsregeling gebruik wil maken, als het hetzelfde is,

Het wordt ook geen overbruggingskrediet genoemd, maar een overbruggingsregeling. De voorschotregeling is een krediet.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2013 om 23:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: we zullen eerst maar eens het besluit van de E.K. afwachten. Van mij hoeft het voorstel niet te worden aangenomen.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Maar dat is weer een heel ander verhaal. U moet toch met mij eens zijn, dat het sowieso prettig als men weet waar men aan toe is. Negatief of positief.

westhoekje
door westhoekje - Jan 29, 2013 om 07:24
54 Antwoorden / 19 Vragen

Bent u nog lid van een bond? Zoja dan kunt u met uw vragen daar terecht.
Indien het antwoord negatief uitvalt, zou ik ze toch maar eens een mail sturen.
Adres gegevens / e-mail / telf. nummer kan ik evt. doorgeven.

Laat het me even weten of u dit op prijs stelt.

Sterkte toegewenst.

ru
door ruud52 - Jan 29, 2013 om 11:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn pensioen datum is in 2017, maar in ben al 2 jaar met VUT, na 42 jaar werken. Ik krijg dan 12 maanden geen AOW a ca 700 eur p.m. Mijn partner is 11 mnd jonger dan ik en moet 14 mnd (a 700 euro) wachten. Totaal dus 26x700=18.200 euro er bij ingeschoten. Tel daar de 11 mnd leeftijdsverschil bij (vroeger deaanvulling partner AOW) en je komt op bijna 25.000 euro wat wij er, vergeleken met de oude situatie, bij inschieten. Daar word ik heel boos over.

Wat mij echter woest maakt is het feit dat ik geen keus heb. Toen deze gelegaliseerde diefstal beklonken werd, was ik al met de VUT, dus doorwerken is er niet bij en op mijn leeftijd vindt je geen werk meer (overigens is dat voor veel jongere mensen thans ook een probleem, maar dat is nu niet aan de orde).

Begrijp me goed: Als het werkelijk noodzakelijk is dat er bezuinigd moet worden, dan is dat nou eenmaal zo. Maar doe dat dan wel eerlijk en en op reeele basis en breng mensen die altijd braaf alle pemies en belastingen betaald hebben niet aan de bedelstaf

ma
door manwijf - Jan 29, 2013 om 11:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

AOW gat van een paar maanden? Heel spijtig, maar wat denkt u van 2 jaar? Een werkeloze krijgt gewoon 2 jaar later zn AOW. Daar bovenop tegen die tijd ook nog eens een lager pensioen. Het kan niet op!

Met dat eigen huis kreeg ik al geen uitkering. Reken dat eens uit. Allemaal omdat je een (niet afbetaald) eigen huis hebt. Voor mij geen regeling. En aan het eind van de rit als ik dus al 24 maanden AOW heb ingeleverd, pakken ze dat huis ook nog af. Let maar op. Het grote afpakken is nog maar net begonnen. Ik ben geen miljonair! Ook een modale Nederlander wordt gepakt.

En dat is niet Rutte's schuld. PvdA kiezers bv. met een eigen huis voelen zich misschien nog steeds een arbeider, maar zij behoren ook tot de categorie vermogenden. Dat vinden ze bij de PvdA tenminste. Maar ook bij de SP, Groen Links en D66 vinden ze dat.

Voor mijn generatie zijn alle leuke regelingen als VUT, pre-pensioen (maar nog veel meer hoor) sowieso afgeschaft terwijl ik er wel aan meebetaald heb.

@tijger1
Heel vermakelijk om te lezen dat je voortdurend als VVD-er neer gezet wordt. Goed lezen is blijkt niet eenvoudig. Complimenten dat je steeds weer alles netjes uitlegt.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2013 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

De benoemingen maken me niet uit. In een ander topic was ik een rooie, of een medewerker van de SNS, een kamerlid en dan van de VVD, een louche ambtenaar die zijn eigen pensioen goed geregeld had, een welgestelde uit Bloemendaal en ga zo maar door.

Mensen zijn verontwaardigt en als mijn antwoord hen niet bevalt, maken ze je voor alles wat mooi en lelijk is uit. Ik heb zelfs nog nooit VVD gestemd(lol). Ook werd mij verweten dat ik die "ouwetjes" niets gun, terwijl die "het land hebben opgebouwd"

Geniet zelf van mij AOW en pensioen, maar ja, ze blijven oogkleppen ophouden en blijven hun mening en verontwaardiging uitschreeuwen.

Off topic. Kwam u niet in aanmerking voor de IOAZ?

jpm
door jpm - Jan 29, 2013 om 11:57
820 Antwoorden / 28 Vragen

De laatste reacties geven al aan dat velen moeten lijden onder een beleid dat niet kan zijn bedoeld om eerlijk te zijn. Oorzaken die hebben geleid tot deze crisis zijn inmiddels zo ongeveer vergeten. Als opvoeder leerden we dat kinderen die stout waren zo snel mogelijk moesten worden gestraft, opdat ze begrepen wat goed en kwaad was en vooral: het verschil ertussen.

De veroorzakers van deze crisis kregen never, nooit te horen wat ze fout deden. Banken werden overeind gehouden, bonussen gewoon doorbetaald. Beleggers die namens ons teveel risico namen en wij die te horen kregen dat beleggen altijd risico's met zich meebrengt.

De fouten van de crisisveroorzakers moeten nu worden bezuurd door de slachtoffers zelf. Moeten we al pensioen inleveren, meer pensioenpremie betalen en zou het daarbij blijven, dan was het heel misschien nog wel te doen. Maar alle voorzieningen moeten op de schop. Alles dat onderdeel was van wat we onze welverdiende welvaart noemden gaat naar de filistijnen. Uiteindelijk blijft niemand gespaard.... op de schuldigen na. Kijk eens wie er met een huisje op de Bahama's wonen of in het belastingparadijs waarvoor wij nog nooit een gunstige aanbieding ontvingen en derhalve nog niet kennen.

De huur gaat omhoog, de hypotheekrenteaftrek omlaag. De eigen bijdrage voor de ziektekosten omhoog, het aantal voorzieningen in de basisverzekering omlaag. De BTW gaat omhoog, je pensioen omlaag. Je bijdrage voor zorg in het verpleeghuis omhoog, je gespaarde geld in omvang omlaag. We zien dus een omgekeerde weg, van welvaart tot ondergang.

Helaas ook: De zorgen omhoog en de actiebereidheid omlaag. Of niet? Hoe erg moet het eigenlijk nog worden? Zijn we dan schapen die ons willoos naar de slachtbank laten leiden?

Laten we niet hier elkaar bestrijden met argumenten die geen enkel doel dienen. Laten we kijken of er nog iets te vinden is waarmee we elkaar kunnen bemoedigen.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2013 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Laten we kijken of er nog iets te vinden is waarmee we elkaar kunnen bemoedigen.....

Misschien dan eens starten met wat minder klagen? Van al dat geklaag, wordt je echt geen cent wijzer en verandert niets aan de situatie. Het is zoals het is.

jpm
door jpm - Jan 29, 2013 om 12:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 29 jan 2013, 12:01]......Laten we kijken of er nog iets te vinden is waarmee we elkaar kunnen bemoedigen.....

Misschien dan eens starten met wat minder klagen? Van al dat geklaag, wordt je echt geen cent wijzer en verandert niets aan de situatie. Het is zoals het is.

Maar "het is zoals het is?" We gaan ons er niet bij neerleggen, toch?

zoekster
door zoekster - Jan 29, 2013 om 12:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het klagen van de VVD achterban over het omgooien van het zorgstelsel heeft wel degelijk geholpen. Het begint bij klagen, dan je organiseren, dan druk zetten. Zo zijn toch veel voorstellen gesneuveld in de eerste of tweede kamer.

Ik denk juist dat klagen helpt. Alleen moet je het op de juiste manier doen. En bij de juiste mensen. Met niets doen is er nooit wat veranderd. Dan hadden vrouwen nooit het stemrecht veroverd.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2013 om 12:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

...... Alleen moet je het op de juiste manier doen.......

Tja, daar zeg je wat!

Bovendien: mensen hebben zelf gestemd en dus gekozen voor dit kabinet! Dat mensen zo dringend strategisch moesten stemmen, is hun eigen verantwoording.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2013 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 29 jan 2013, 12:21]...... Alleen moet je het op de juiste manier doen.......

Tja, daar zeg je wat!

Bovendien: mensen hebben zelf gestemd en dus gekozen voor dit kabinet! Dat mensen zo dringend strategisch moesten stemmen, is hun eigen verantwoording.

Het voorstel voor de verhoging van de eigen bijdrage in de AWBZ is UNANIEM in de kamer aangenomen, dus of me nu strategisch gestemd heeft of niet, ook de eigen voorkeurspartij was voor.

hutch
door hutch - Jan 29, 2013 om 13:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Maar..... al dat geld gaat natuurlijk wel naar 'goede' doelen: zwakke EU-landen. En die lijst zal wel steeds langer worden.

En ach..... de personen die daar over gaan, dus de beslissingen nemen... die gaan er uiteraard niet op achteruit, althans niet merkbaar voor hen. Laten we wel zijn: 150.000 eurootjes per jaar, als daar een kleine bijdrage van gevraagd wordt, zullen ze dat echt niet zo gauw merken.

Je zult maar EU-president zijn en moeten rondkomen van maar dik 25.000 euro.... per maand (X 12 = 300.000 p/j). Of een euro-commissaris, die het moet doen met dik 20.000 eurootjes per maand.

Daar komt nog bij een soort van 'aanwezigheidspremie'. Je tekent een presentielijst af, je draait je om en je gaat winkelen o.i.d. en je vangt weer een x-bedrag per dag.

Gelukkig kost deze onzin geen miljarden en miljarden........... of?

Enig idee hoeveel EU ambtenaren er zijn? Zal een leuk rekensommetje worden.

Maar nu terug naar al die klagers: gewoon even op een (Europees) houtje bijten. Wat klagen we nu eigenlijk?

Lang leve de EU.

jpm
door jpm - Jan 29, 2013 om 13:40
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zo Hutch, wat een verhaal zeg. U hebt het AOW-gat een mooi Europees tintje gegeven, denkt u dat u nu ook alle EU-burgers in uw kielzog krijgt om iets aan dat Nederlandse AOW-gat te doen?

Hoe gaat u dat aanpakken? Eerst alle EU-burgers vragen of ze hun regering willen bewegen te protesteren bij de Nederlandse kabinetsleden? Of denkt u dat u uw politieke vertegenwoordiger in Brussel kunt bewegen om het Europees parlement te laten beslissen dat de Nederlandse minister van sociale zaken per direct moet opstappen wegens oplichting?

Ik ben echt benieuwd wat deze europese factor teweeg zal brengen.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2013 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/01/24/kamerbrief-overbruggingsregeling-aow/contouren-overbruggingsregeling-brief-tk.pdf

De regering verwacht dat de COMPENSATE die door de overbruggingsregeling aan de 65-ers, maar nog geen AOW gerechtigden gegeven wordt, dit jaar €12 miljoen gaat kosten, oplopend naar € 28 miljoen in 2016.

Als dat geen gift wordt, dan weet ik het niet meer.

co
door courtny - Jan 29, 2013 om 14:20
13 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=m.vhaaren schreef op maandag 28 jan 2013, 10:48]Mijn Vut- uitkering is per 1 jan. 2013 met 50 euro gedaald.
Hoe kan ik zo nog sparen om mijn AOW-gat te dichten???
Op 21 aug. 2013 word ik 65 jaat. Dus 1 maand + 21 dagen moet worden overbrugd..

co
door courtny - Jan 29, 2013 om 14:28
13 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zag onlangs de film Les Miserables. Daarin gaat men tegen de misstanden in de maatschappij op de barricaden. Het was me uit het hart gegrepen. Vaak laten we in Nederland misstanden maar gelaten over ons heen komen. Niet alleen klagen, maar ook samen heel gedegen actie voeren, al of niet onder leiding van een bond. Dat gebeurt nu veel te weinig. De vraag is hoe verenig je je op de meest effectieve manier. Het vervelende is dat ook dat geld kost.

f1
door f16 - Feb 1, 2013 om 21:03
16 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben 63 jaar. Vorig jaar 1 juni kwam ik thuis te zitten i.v.m. sluiting van bedrijf,waar ik nog part-time werkte. Overigens bij dit bedrijf heb ik 32 jaar full time gewerkt. Ben toen ik 61 werd part time gaan werken en daarnaast kreeg ik een vut en prepensioen uitkering waar ik ook recht op heb.(heb ik ook jaren voor betaald)
Nu ben ik per 1 januari j.l. €80,- netto gekort op deze uitkering.(omdat ik niet werk)
Alleen snap ik niet waarom de werkenden wel gecompenseerd worden,en iemand die werkloos is geworden gestraft. Ik zou indien bedrijf niet dicht was gegaan nog jaren hebben willen werken.
Solliciteren heb ik tot uit en treure gedaan,echter, waar hebben ze nog iemand van 63 nodig?
Dus ik wil wel,maar niemand hoeft me meer. En nu word ik dus gestraft omdat ik niet meer werk.
Kan iemand mij dit ook uitleggen?

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over de VUT en prpensioen moet u zelf 5,65% zorgpremie afdragen. Voor werkenden in loondienst moest de werkgever dat afdragen, maar dat bedrag van de premie werd even bij het salaris geteld, zodat zij meer belasting moesten betalen. Met de WUL is die bijtelling afgeschaft, daarom is de eerste tariefschijf in de loonbelasting verhoogd, zodat zij aan de wijziging geen voordeel zouden hebben.

Over het hoofd gezien is, of wellicht niet, dat iedereen die zelf die premie moest betalen, nu ook meer belasting moet gaan betalen. Dat geeft dus die vervelende effecten.

U moet toch ook WW hebben? Dat moet dus netto nauwelijks minder zijn.

ma
door manwijf - Feb 2, 2013 om 09:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

WW krijg je niet je levenslang. Dat is op zich goed. Heb met een man en een huis sowieso nergens recht op. Ik heb ook zo lang gewerkt. Ik wacht dus op mn WAO. En die wordt nu ineens 2 jaar later uitbetaald. Dat is een dikke twintigduizend euro dat mij door de neus geboord wordt. Dat voelt als heel oneerlijk. Ik had ook graag nog mn tijd tot 67 volgemaakt. Ik draai ordinair op voor al diegenen die hier halverwege ingestapt zijn. Neem alleen al die duizenden Polen.
Kan het iemand iets schelen? NEE
Wordt er iets aan gedaan: NEE

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2013 om 09:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=manwijf schreef op zaterdag 2 feb 2013, 09:15] Ik wacht dus op mn WAO. En die wordt nu ineens 2 jaar later uitbetaald. Dat is een dikke twintigduizend euro dat mij door de neus geboord wordt.

Dit begrijp ik toch even niet. WAO volgt na 2 jaar ziektewet. Dus hoezo 2 jaar later uitbetaald?

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2013 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole83

Ik denk dat bedoeld wordt AOW in plaats van WAO.

ma
door manwijf - Feb 2, 2013 om 17:49
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Dank je! Moet inderdaad AOW zijn.

gompy2
door gompy2 - Feb 2, 2013 om 18:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op zaterdag 2 feb 2013, 09:15]Ik draai ordinair op voor al diegenen die hier halverwege ingestapt zijn. Neem alleen al die duizenden Polen.
Wat bedoel je met halverwege ingestapt zijn?
Als je bedoeld dat iedereen zomaar een volledige AOW krijgt ongeacht het aantal jaren dat er premie betaald is, heb je het volledig mis en is je geschrijf nergens op gebaseerd.

Quote:

Iedereen die de AOW-leeftijd heeft bereikt en in Nederland woont of heeft gewoond, krijgt AOW. Het maakt niet uit welke nationaliteit u heeft.
Ieder jaar dat u verzekerd bent voor de AOW bouwt u 2% AOW-pensioen op. U bent verzekerd als u in Nederland woonde of werkte. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest.
Stel, uw AOW-leeftijd is 65 jaar en 1 maand. U bouwt dan AOW op tussen uw 15e verjaardag en 1 maand en uw 65e verjaardag en 1 maand. Is uw AOW-leeftijd 66 jaar, dan bouwt u AOW op tussen uw 16e en 66e verjaardag.
Voor ieder jaar dat u niet in Nederland woonde of werkte, gaat er 2% van uw AOW-pensioen af.
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen waardoor u toch AOW-pensioen kunt opbouwen,
ook al woont u niet in Nederland. Bijvoorbeeld omdat u in Nederland werkt. Omgekeerd kan het ook: u woont in Nederland maar bouwt toch geen AOW op omdat u buiten Nederland werkt. Kijk voor meer informatie op
www.svb.nl/aow onder ‘Wie is verzekerd’.

Bron: S.V.B. Sociale Verzekeringsbank

ma
door manwijf - Feb 3, 2013 om 10:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een schilder die hier op zn 56 binnenkomt. Hij heeft dan nog 10 jaar om AOW op te bouwen.
Daarvan moet hij ook nog zn zorgpremie van betalen en eventueel een eigen bijdrage voor bv een verzorgingshuis betalen. Net als wij. Dat gaat niet lukken

Minimum AOW bedragen staan nergens vermeld.

Afijn, misschien kun je dit even voorrekenen. Zonder staatssteun wordt het moeilijk lijkt me. En die staatssteun dan zijn wij met zn allen. Linksom of rechtsom draaien wij op voor alles wat door de gemeenschap gratis en voor niets wordt uitgedeeld.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2013 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Het minimum is gewoon € 0,00 AOW. Dat is niet zo moeilijk hoor.

Iemand die door een lager percentage AOW onder het bestaansminimum komt, kan aanvullende bijstand tot dat minimum krijgen.

Dat geldt niet alleen voor die Poolse schilder van 56, maar voor iedereen.

En uiteraard draaien wij voor alles op, wij zijn namelijk de staat en die gemeenschap. Er is geen derde die daar voor zorgt.

ma
door manwijf - Feb 3, 2013 om 10:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
Dan zijn we er toch? Het maakt mij niet uit uit welke pot het komt. Of het nu AOW heeft of bijstand, als wij (ik dus ook) dat moeten financieren dan klopt er iets niet. Ik moet nl inleveren en bezuinigen, omdat er juist tekorten waren. Zo groot zijn die tekorten kennelijk niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2013 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wie moet het dan financieren? Wij financieren toch alles. De Fyra, de JSF en dus ook tekorten van anderen in dit land. Wij zijn namelijk die gemeenschap.

ma
door manwijf - Feb 4, 2013 om 09:22
574 Antwoorden / 1 Vragen

Wat dacht je van de Poolse gemeenschap?
Een systeem waarbij de één overal voor dient te betalen en de ander slechts deels of vaak helemaal niet, deugt natuurlijk van geen kant. Helemaal niet als je tegelijkertijd bezuinigingen doorvoert voor de groep die het op moet brengen. Ik vind dat niet kunnen.

jpm
door jpm - Feb 4, 2013 om 09:54
820 Antwoorden / 28 Vragen

De uitgangspunten voor AOW zijn (altijd geweest) dat je per in Nederland gewerkt levensjaar een AOW-uitkering vanaf 65 jaar opbouwt. Met werken werd geliijk gesteld elke werkvervangende uitkering (bijv. ww, wao, etc). Elk niet gewerkt jaar zonder uitkering, dan wel een in het buitenland verbleven jaar wordt niet meegeteld. Ook mensen die het eerste deel van hun werkzame leven elders hebben gewoond (dus ook mensen met een andere nationaliteit) missen die jaren hun opbouw. Vanaf het moment dat ze in Nederland een uitkering krijgen of werken bouwen ze AOW-jaren op. Dat hebben we zo geregeld, dus dat is het.

Nu de AOW-gerechtigde leeftijd omhoog wordt gebracht naar 67 jaar, blijft deze regeling gewoon gelden. De overgangsproblemen werden aanvankelijk op de werkenden afgeschoven (vooral op degenen die met de VUT- of anderszins prepensioen te maken hebben).

Het gekke is dat waar altijd voor is gewaarschuwd blijkt bewaarheid te worden. De verlenging van de arbeidsduur naar 67 jaar zou alle extra premie en uitkering moeten financieren. Maar wat blijkt? Er moet ook een overgangsregeling komen voor mensen die (steeds grotere) delen van hun wegvallende inkomsten gecompenseerd moeten krijgen. Dus: de VUT/pregepensioneerden. Dit is de doodsteek voor de vroegpensioenen. Dus wordt arbeidsongeschiktheid voor mensen die het fysiek niet meer redden het voorland. Ook dat moet gefinancierd worden. Het zal er op neerkomen dat ook daar versoberingen worden doorgevoerd, waarmee nog meer sociale zekerheid verdwijnt. Precies wat de VVD altijd heeft gewild. En wat een mooie deal hebben ze gemaakt, achter de rug van de PvdA schuilend voeren ze dit alles door. Heeft de PvdA, zoals we dat vroeger zo plat konden zeggen, zich in de zak laten schijten. Deze partij wordt waar het de mentaliteit betreft de opvolger van het CDA: Plucheklevers van de eerste orde.

ma
door manwijf - Feb 4, 2013 om 10:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

E.e.a. betekent in ieder geval dat ik 2 jaar later AOW krijg (mn man trouwens ook), terwijl ik geen werk heb en dat iemand uit den vreemde gecompenseerd wordt indien AOW niet toereikend is. Hoe gek wil je het hebben! Alles voor de vreemdeling zullen we maar zeggen.

pi
door pietro1948 - Feb 4, 2013 om 10:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Een kleine correctie op het opbouwen van AOW-rechten zoals door jpm is beschreven. Het feit dat je in NL wóónt is voldoende om AOW-rechten op te bouwen. Ik ken meerdere vrouwen die sinds hun huwelijk niet meer hebben gewerkt (vroeger gebruikelijk) en géén uitkering ontvingen en die toch een volledige AOW krijgen. Het is een volksverzekering, dus voor elke INWONER van NL.

jpm
door jpm - Feb 4, 2013 om 10:32
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=manwijf schreef op maandag 4 feb 2013, 10:12]E.e.a. betekent in ieder geval dat ik 2 jaar later AOW krijg (mn man trouwens ook), terwijl ik geen werk heb en dat iemand uit den vreemde gecompenseerd wordt indien AOW niet toereikend is. Hoe gek wil je het hebben! Alles voor de vreemdeling zullen we maar zeggen.

In feite wordt u ook gecompenseerd als uw inkomen daalt onder de grens van het minimumloon, op grond van wat uw man aan inkomsten overhoudt. U zult een compensatie krijgen via de bijstandswet, evt. bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Een buitenlander krijgt in totaal nooit meer dan u onder dezelfde omstandigheden. En ja, het is waar, u hebt daarvoor jaren betaald, zoals iedereen. Ook die buitenlander betaalt van dat inkomen gewoon belasting trouwens (behalve evt. die gemeentebelastingen).

"Is dat allemaal eerlijk?", zou uw vraag moeten zijn. Nee, dat is niet eerlijk. Alleen al op grond van de verkiezingsbelofte van de VVD, waarbij Mark Rutte verklaarde dat niemand meer dan 5% zou hoeven in te leveren. Hoe serieus moet je partijen in verkiezingstijd nog nemen? Totaal niet dus. Ook de PvdA maakt niet waar wat ze heeft beloofd en nu ze met anderen virtueel zetels verliezen aan 50+ partij maken ze deze partij helemaal af. Een goed teken om met zijn allen te roepen dat we desondanks allemaal 50+ gaan stemmen bij de eerstvolgende mogelijkheid. Kijken of dat helpt om de boeven van dit kabinet op de knieën te krijgen.

O, hadden we maar in de Raad van Bestuur gezeten van de SNS Reaal kliek. Dan hadden we nergens last van gehad... We waren zelfs juridisch onaantastbaar geweest.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2013 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pietro1948 schreef op maandag 4 feb 2013, 10:26]Een kleine correctie op het opbouwen van AOW-rechten zoals door jpm is beschreven. Het feit dat je in NL wóónt is voldoende om AOW-rechten op te bouwen. Ik ken meerdere vrouwen die sinds hun huwelijk niet meer hebben gewerkt (vroeger gebruikelijk) en géén uitkering ontvingen en die toch een volledige AOW krijgen. Het is een volksverzekering, dus voor elke INWONER van NL.

Dan maar weer een kleine correctie op uw aanvulling.

Als men in Nederland woont, maar hier niet werkt maar in het buitenland, bouwt men dat jaar geen AOW op. Maar ook hier zijn weer uitzonderingen op.

Heb je van je 15/16 de tot je AOW leeftijd in Nederland gewoond en niet in het buitenland gewerkt, dan heb je sowieso recht op de volle AOW, nou ja, tegenwoordig maar de helft dan.