App communicatie instantie
Is het voor een instantie zoals opvang toegestaan om alleen communicatie te voorzien doormiddel van een app die je op je telefoon moet installeren waarin ze wijzigingen mededelen zoals het afzeggen van een opvanglocatie?
??? zou u de vraag wat kunnen verduidelijken want hier kunnen we toch echt geen chocolaa van maken.
@Juliomariner,
volgens mij wil PS eigenlijk, aanname van mijn kant, geen app installeren van de opvang, maar ja dan heeft hij wel de kans dingen te laat of niet door te krijgen.
@THECLA58, de app werkt niet. Dus al zou ik het wel willen, dan werkt hij nog altijd niet. De ervaringen op die app die ze gebruiken liegt er ook niet om. Dus ik ben niet de enige met problemen met die opvang. Zie ook mijn reactie helemaal onderaan. Het is jammer dat ik de originele vraag niet kan aanpassen, omdat de meeste mensen niet verder lezen dan de eerste comments.
Ik denk het wel, u kunt zelf voor die opvangen kiezen of niet en het is een gangbare manier van werken. Ik moet wel zeggen dat het mij wel zo handig zou lijken dezelfde functionaliteit ook als een website beschikbaar te stellen maar verplicht lijkt het me niet. Welke manier van werken had u dan zelf liever gezien?
Lijkt mij dat dat toegestaan is want en hier komt het... Tegenwoordig zitten bijna (let wel daarmee zeg ik niet alle) personen vastgegroeid aan hun telefoon want je zult maar eens niet bereikbaar zijn of niet weten wat er op hun socials gebeurt en wat denk je van het feit dat ze willen weten hoeveel volgers en of likes ze hebben?
Daarom snap ik heel goed dat instanties (ja zelfs het rijk) gebruikmaken van app... al dan niet hun eigen app. Daarmee bereiken ze personen sneller dan een mail of telefoontje.
Je bent uiteraard niet verplicht om die app te installeren, maar... doe je dat niet dan niet zeuren als je een wijziging of iets dergelijks niet ontvangt of veel te laat ziet.
Ik zie geen reden waarom dit niet zou mogen. Op scholen werkt dit al jaren zo.
En bij menig bedrijf/organisatie krijg je informatie ook alleen via de email app of bedrijfs specifieke app of intranet.
Dat klopt, maar dan krijg je het dus nog steeds binnen via 1 universele app, namelijk je email app. In dit geval betreft het dus een specifieke app waar zij voor hebben gekozen die ook nog eens niet werkt. Bij de bedrijven waar ik persoonlijk tot nu toe heb gewerkt of mee heb samengewerkt is er altijd een alternatief aanwezig. Dezelfde informatie is meestal dan ook online beschikbaar als je daar inlogt met je account. Deze opvang waar ik bij zit levert die optie niet.
Bedrijven werken ook met een specifieke e-mail app.ik kan mijn zakelijke e-mail echt niet ontvangen op een willekeurige e-mail app. En scholen schrijven ook voor welke app je moet gebruiken (bijvoorbeeld Magister).
@Juliomariner, de vraag is toch duidelijk en zelfs heel simpel. Anderen weten mij toch te beantwoorden, al is het antwoord niet wat ik zoek.
Even voor de rest, ik zoek naar een wettelijk antwoord. Je mag als mening hebben dat het is toegestaan, maar dat maakt het nog niet dat het ook daadwerkelijk wettelijk is toegestaan.
De reden dat ik de app niet installeer, is net als dezelfde reden waarom ik vele andere apps ook niet installeer en dit voorheen ook geen probleem was omdat dezelfde informatie ook via de webbrowser in te zien was. Elke instantie heeft tegenwoordig het idee om zelf een app te maken, dit is tenslotte handig en leuk voor de gebruikers die je wilt benaderen. Echter zijn vele apps zodanig snel en slecht in elkaar geflanst dat er geen rekening wordt gehouden met de veiligheid en privacy. Ze zijn dus een hoog risico op inbraak op je telefoon. Hoe meer van deze apps je moet installeren, hoe groter die risico. Hier wordt dan al jaren voor gewaarschuwd, maar blijkbaar interesseerd het maar weinigen. Ik wil niet geforceerd worden, om gebruik te maken van een dienst die noodzakelijk is en waar geen alternatief voor is, van een niet geverifieerde app. Zorg dan dat je de informatie ook online beschikbaar stelt of gebruik dat als basis en laat je app de informatie ophalen doormiddel van een veilige geëncrypte verbinding. Dit gebeurd alleen in veel gevallen niet, en dat komt dan ook regelmatig in het nieuws, omdat weer heel veel persoonlijke data is buitgemaakt.
Daarnaast is als 2e reden, dat, mocht je voor alle instanties een app moeten installeren, dan komt de telefoon zodanig vol met apps dat je wel een telefoon moet hebben met genoeg geheugen, dit heeft ook niet iedereen. We zijn niet allemaal telefoonverslaafd er zijn ook nog mensen die gewoon een simpele budget telefoon hebben. Ook loop je het risico op conflicten met andere apps of dat een app gewoonweg niet wilt werken op jouw telefoon. Dus dan kan je er nog altijd niet gebruik van maken. Een app is gewoon een groot risico op mogelijke problemen. De reviews van deze specifieke app liegen er ook niet om. Dus deze app is ook nog eens onbruikbaar.
Ik heb tijdens mijn gebruik van deze opvang nooit te horen gekregen dat ze de informatievoorziening zouden gaan veranderen naar alleen een app. Ik kreeg wel te horen dat ze een app zouden gebruiken, maar nam aan dat dit optioneel zou zijn, omdat er verder geen details waren verstrekt. Ze zijn de eerste die echt geheel alleen de app gebruiken op een telefoon.
Ik zal dan ook proberen het contract te ontbinden en een andere opvang zoeken. Al is dat wel een uitdaging, gezien de beperkte aanbod.
Nee, dat is wel duidelijk, het mag is duidelijk niet het antwoord dat u zoekt. Meer fundamenteel lijkt u op zoek naar een letterlijke wettekst, maar aangezien "de wet op de communicatie in de kinderopvang" niet bestaat en er ook niet zal komen is de vraag of dat is toegestaan altijd een interpretatie. Mocht een rechter zich al eens over dit of een vergelijkbaar probleem gebogen hebben bestaat er jurisprudentie en als dat nog niet het geval is, en dat lijkt mij hier van toepassing, moet u het dus doen met interpretaties.
Dit soort oplossingen zijn vrij gangbaar en dat alleen is al reden om (voorlopig) aan te nemen dat het mag, maar voor het door u gewenste Salomonsoordeel moet u naar de rechter.
Topantwoord
Wat zou een alternatief zijn volgens u? Een ouderwetse telefoonboom dat iedereen elkaar gaat bellen? Of dat iedereen gemaild moet worden in de hoop dat de mail wel gelezen word?
Juist met een app lijkt het mij het slimste. Alles kan op 1 plek geregeld worden.
Je levert 2 uitersten en ook een tegenstelling.
"Juist met een app lijkt het mij het slimste. Alles kan op 1 plek geregeld worden." Dit kan dus juist niet, want die ene plek is volgens jou waarschijnlijk een telefoon, maar je hebt dan 100 apps (dit is een overdrijving) nodig om al dit informatie binnen te krijgen. En niet alle apps werken op alle telefoons. Dus dit is een hele slechte ontwikkeling. Ze konden ook kiezen voor een reeds bestaande app die al is bewezen en waar veel meer instanties van gebruik maken.
Klopt, er zijn een hoop apps, maar nogmaals, wat is het alternatief?
Als ik iets bij de zorgverzekering wil nakijken, kijk ik in hun app. Sta ik om de AH en wil airmiles hebben, open ik de app. Wil ik mijn agenda inkijken, open ik die app. Wil ik voorraden weten van een specifiek product van een bepaalde winkel kijk ik in die app. Dat is hoe het werkt. Daar hoef ik geen laptop voor op te starten of de bedrijven voor te bellen.
Dat niet alle apps zouden werken op alle telefoons is kolder. Alles valt en staat met de juiste software.
@Neodutchio
Als ik de zorgverzekering wil nakijken heb ik de mogelijkheid dit te doen via de webbrowser. Je noemt allemaal zaken die alternatieven hebben. Je slaat compleet de plank mis op mijn vraag. Deze organisatie (noodzakelijke opvang) geeft geen enkele alternatief en dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
"Dat niet alle apps zouden werken op alle telefoons is kolder. Alles valt en staat met de juiste software." Je bent niet de enige op de wereld. Andere mensen ervaren andere dingen dan jij. Ooit weleens ervaringen gelezen over apps? Dat het bij jou wel werkt, wil niet zeggen dat het bij een ander ook altijd werkt.
U verkiest schijnbaar een oud systeem met allemaal losse componenten boven 1 systeem. Dat is uw keuze, maar daarmee komt u niet mee in deze tijd.
Een app werkt of werkt niet. Dat is niet telefoon afhankelijk.
Topantwoord
Natuurlijk mag een opvang bepalen dat communicatie verloopt via een app. Hiervoor zijn geen wettelijke regels.
En wat betreft veiligheid van een app: er zijn inderdaad goede en slechte apps, maar data diefstal gebeurt toch grotendeels doordat gebruikers niet goed omgaan met wachtwoorden. En die heeft u nodig als communicatie verloopt via een webbrowser. Communicatie via een app is een één op één communicatie die standaard beter beveiligd is dat die van een webbrowser. Dit geldt helemaal voor een webbrowser van een telefoon.
Overigens staat het u vrij een opvang te zoeken die communicatie op een andere manier organiseert.
Jazeker, dat is toegestaan. Er dient gecommuniceerd te kunnen worden en een app volstaat daarmee. U kunt namelijk ook telefonisch contact opnemen en u kunt een mail gebruiken. Het enige wat de instantie doet is via deze app eenzijdig u van informatie voorzien.
Het is een eenzijdig communicatiemiddel.
Een kinderopvang kan zijn vingers niet branden aan een slechte app waarbij privacygevoelige gegevens onbeschermd op straat kunnen komen, net zoals de bank dit niet kan. Daar zit wel degelijk toezicht op door de ontwikkelaar van de app. Het is niet zo dat de buurman even zo'n app in elkaar flanst.
Dat wat betreft uw telefoon, dat is simpelweg uw eigen keuze. Tegenwoordig worden veel zaken op deze wijze geregeld, indie u ervoor kiest om daar niet in mee te gaan, zal u zelf naar een alternatief op zoek moeten gaan. Hetgeen u ook doet, lees ik.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is botox gevaarlijk voor rimpels
Is botox voor rimpels ongevaarlijk en hebt het nadelen Lees meer
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer