shadowman
door shadowman Apr 5, 2006 om 13:13
Geldzaken & recht

Auto van de zaak

Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag maar het volgende gaat zich bij ons binnenkort voor doen ik heb namelijk vandaag 04-04-2006 te horen gekregen en dat ook nog niet eens van mijn baas maar van een collega die het me liet lezen op het intranet van ons bedrijf dat wij huismeesters bedrijfs auto's zouden krijgen namelijk een klein bestelbusje maar ik rij nu dus met mijn eigen auto een Mercedes Benz diesel die 5 jaar oud is en ik heb hem nu 3 jaar.Ik rijd zelf de wijken rond met mijn eigen auto voor de woningstichting waar ik werk ik krijg daar uiteraard kilometer vergoeding voor. Mijn vraag is moet ik die bedrijfs auto accepteren of kan ik dat ook weigeren want dan zit ik namelijk met mijn eigen auto die dan te weinig kilometers maakt en om de auto te houden voor alleen mijn vrouw die maar een paar kilometer van haar werk zit is het allemaal veel te duur oa de auto belasting daar we de auto ook nodig hebben voor de caravan omdat we elk jaar naar Spanje op vakantie gaan zit ik dus met een groot probleem want dat zou dus betekenen dat ik niet meer op vakantie zou kunnen gaan want met een kleinere auto word natuurlijk een probleem voor de caravan en daar komt nog bij dat mijn vrouw alleen maar in een automaat mag rijden en omdat we voor drie jaar terug eerder problemen hebben gehad met een auto met automaat die de caravan niet kon trekken hebben we dus deze Mercedes gekocht het is wel een heel verhaal geworden maar wie weet hier een mogelijk antwoord.                                                            Groetjes Shadowman.

4036 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n zelfde vraag staat bij de veelgstelde vragen op de site van de Belastingdienst. Ze verwijzen daarin verder naar een folder.

Nog een ander artikel over dit onderwerp en hier nog een.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat ze je kunnen verplichten om die auto van de zaak te accepteren.  Men zal echter stoppen met het verstrekken van een kilometervergoeding voor gebruik van de eigen auto.

De aanschaf van die bedrijfsauto's zal financieel (fiscaal) voordeliger zijn voor de baas.

Als je eigen auto hierdoor te duur voor je wordt zul je net als heel veel andere werknemers die weg moeten doen.

Helaas,

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat u langere tijd (tenminste 3 jaar) gebruik maakt van een regeling waarbij u de eigen auto zakelijk gebruikt en daarvoor de gemaakte kilometers declareert impliceert dat er sprake is van een verworven recht in de arbeidsovereenkomst. Het recht zou zelfs nog in de arbeidsovereenkomst kunnen zijn vastgelegd, omdat het als een secondaire arbeidsvoorwaarde wordt beschouwd. Indien de werkgever van plan is het in het verleden gevoerde beleid op dit punt eenzijdig te wijzigen dan is overleg met het personeel nodig. Het kan niet zo zijn dat u van de ene op de andere dag ineens verplicht kan worden om met de door het bedrijf ter beschikking gestelde auto te rijden en uw eigen auto werkeloos aan de kant te zetten. Philips is onlangs in het ongelijk gesteld in een vergelijkbare eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst met betrekking tot het vervoer van personeel. Zie rechtspraak.nl
Uw werkgever kan het beleid in onderling overleg wel wijzigen maar zal werknemers dan in staat moeten stellen om geleidelijk af te bouwen, zodat men geen schade lijdt.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een andere benadering kan zijn om voor uw auto van de zaak keurig een kilometeradministratie bij te houden. Als u minder dan 500 privé kilometers rijdt in een jaar, dan ontloopt u de bijtelling en kunt u uw privé bus aanhouden zonder extra kosten. Sterker nog, uw zakelijke (en woon-werk) kilometers zijn dan ook 'gratis'.

In die administratie houdt u per dag het volgende bij:

Datum, ritnummer (per dag), kilometerstand bij vertrek, plaats van vertrek (bijv. postcode + huisnummer), bestemming (ook pc + huisnummer), gereden kilometers, route (indien afwijkend door bijv. een omleiding), kilometerstand bij aankomst en tot slot een P voor Privé en een Z voor zakelijk.

Vergeet dan ook niet om een een verklaring van geen prive gebruik aan te vragen bij de fiscus: dat doet u met dit formulier. Volg de aanwijzingen:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verz_verklaring_pga_lh0551z1plfol.pdf

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

shadowman, De tijden zijn veranderd, het hele auto van de zaaksysteem is gecompliceerder geworden Vooral met ingang van 2006 .In mijn tijd was e.e.a. een stuk simpeler.Zelfs het hebben van de Auto van de zaak kan invloed hebben op regelingen m.b.t. pensioen.Ik adviseer u dan ook even op internet te zoeken (auto van de zaak) is voldoende .U ziet daar o.a.een bericht van weigering van het bijhouden zakelijke kilomters en regelingen voor ambtenaren .Succes met zoeken.fred

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties en ik zal alles zeker goed uitzoeken op de verschillende sites die jullie me gegeven hebben maar ik weet nog niet goed of je de auto van de zaak moet accepteren of dat je dat mag weigeren.

Groetjes Shadowman.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel gegeven antwoorden gaan over belastingdienst en fiscale bijtelling etc. etc.

Goed bedoeld ongetwijfeld, maar als je goed leest zie je dat het Shadowman daar helemaal niet om gaat

Enig houvast zou het antwoord van Tonnieboy u kunnen bieden: in welke mate is er sprake van een verworven recht, of in welke mate is de huidige gang van zaken verankerd in uw arbeidsovereenkomst?

Mij lijkt het echter heel goed denkbaar dat het bedrijf dit wel kan doen. Waarom niet? U bent voor uw werk onderweg, en daarvoor wordt een bedrijfsauto ter beschikking gesteld. Mogelijk kiest uw werkgever hiervoor vanwege het kostenaspect, maar ook voor de uitstraling van de organisatie (alle medewerkers in een bepaalde functie die voor hun werk onderweg zijn rijden dan in dezelfde herkenbare bedrijfsauto). Ook fiscale bijtelling waarmee u dan geconfronteerd kan worden is geen argument om dit niet te willen: dat is eenvoudig met verklaringen geen privégebruik, kilometeradministraties, parkeren op bedrijfsterrein e.d. af te dekken.

Misschien biedt Tonnieboy's antwoord perspectief. Echter: de monteur van KPN of de postbode van TPG kan ook niet zeggen: ik neem mijn eigen auto wel, en laat de groene of rode bedrijfswagen staan

Men wil bijv. dat medewerkers in een functie zoals u, die voor het bedrijf onderweg zijn, ook