Bankrekeninggegevens verplicht op factuur
Recentelijk heeft een kennis een factuur ontvangen. Op de factuur staat een QR code die via smartphone ingescand moet worden.
Kennis heeft geen smartphone.
Op de factuur staan wel de gegevens van kennis zoals klantnummer, factuurnummer.
Echter, bankrekeningnummer, IBAN, BIC etc ontbreken.
Bedrijf wil niet meewerken door gegevens te verstrekken en verwijst continue naar QRcode. Dat is de enige betaalmethode, zegt men.
In theorie is een acceptgiro een wettig betaalmiddel tot medio 2023. Kennis zou dus dit moeten kunnen gebruiken om het bedrag te voldoen door middel van de giro en dan de gegevens af te lezen van de factuur en deze over te nemen.
Maar daar zit het probleem: geen bankrekeningnummer.
Klopt het dat een rekeningnummer niet verplicht op een factuur vermeld hoeft te zijn?
En moet het bedrijf dan niet de klant in staat stellen om alsnog op andere dan digitale wijze (voor nu) het bedrag te voldoen?
Topantwoord
Kvk-nummer, BTW-nummer + rekeningnummer zijn verplicht (zeker op een factuur), per slot van rekening willen zij geld van u.
Niet iedereen kan een QR-code scannen.
Volgens de belastingdienst is het rekeningnummer niet verplicht. Zie ook de reacties op mijn bericht hieronder, blijkbaar laat het bedrijf de betalingen door een ander afhandelen (wat een hoop administratief gedoe scheelt voor een bedrijf).
Ja maar dan nog, op een factuur hoort een bankrekeningnummer. Ik heb zelf een bedrijf en zou ik een factuur zonder rekeningnummer versturen, zou ik continue gebeld worden. Aan QR-codes begin ik niet, want ik ben de boel aan het afbouwen.
Klopt RJW, het is niet verplicht, maar ik snap Sira ook, ik zou het er ook op zetten, om niet alleen telefoontjes te voorkomen, maar ook om te late betalingen te voorkomen onder het mom van 'ja maar er stond geen rekeningnummer op'.
Topantwoord
Ik zie het verband met een acceptgiro niet maar om een factuur te kunnen betalen moet men u natuurlijk wel vertellen naar welke rekening het bedrag overgemaakt moet. Ik zie geen reden waarom dat op een factuur zou moeten staan maar het moet u natuurlijk wel medegedeeld worden via de site of op een andere manier. Persoonlijk zou ik een mail sturen dat als ze me niet in begrijpelijk Nederlands vertellen naar welke rekening betaald moet worden ik niet kan betalen en dat ik dat ook met veel genoegen ga uitleggen aan die rechter als het zover mocht komen in de incassoprocedure.
Anderzijds kan iedereen met zijn telefoon de QR code even scannen en het bankrekeningnummer zien en dan kan uw kennis dat weer invullen.
Beste Henk,
Iemand die geen smartphone heeft (ja die zijn er) kan geen qr-code scannen he ;))
Moi @thecla58
Dat snap ik beste Thecla, maar het feit dat je geen mobieltje hebt hoeft niet te betekenen dat je geen vrienden hebt die die code even kunnen scannen en jou dan vertellen wat het rekening nummer is dat je dan kunt gebruiken om het geld over te maken.
He
Klopt, dat hebben wij dus gedaan, de QR-code gescand, zoals Henk voorstelt. Daar kwam dus Ayden met rekeningnummer naar boven.
Navraag leert dat Ayden de bedragen ontvangt en overmaakt aan de uiteindelijk ontvangende partij.
Echter, het blijkt dat de ontvangende partij aangeeft in de voorwaarden dat betalingen aan A geen zin hebben, die storten het na een paar dagen terug.
Betalen is echt alleen mogelijk via QR-code.
En daar zit mijn pijnpunt. Het moet toch mogelijk zijn om gewoon een factuur te voldoen via een acceptgiro of bij wijze van spreke overboeking via het postkantoor? Volgens mij is een acceptgiro bijvoorbeeld geldig tot medio 2023, en lijkt het mij daarmee een wettig betaalmiddel. Maar ik ben geen jurist.
Uitsluitend middels een QR-code betalen, zou voor mij een reden zijn niets meer te kopen bij dat bedrijf. Vele andere voor hen in de plaats.
Ik kan het geld overmaken, contant betalen en pinnen. Nu is het een QR-code en straks mag je daar alleen nog maar met Bitcoins betalen.
Welk bedrijf is het eigenlijk?
Het gaat, ironisch genoeg om een bedrijf in websites. De kennis heeft om bepaalde redenen (lang verhaal) aangegeven dat hij de betaling van de factuur zou overnemen van iemand anders. Daarom ging de factuur dus naar de kennis. De kennis heeft dus alleen geen smartphone.
Oei, dan hebben ze het wel complex gemaakt. Vergeet aub de term wettelijk betaalmiddel, die heeft geen enkele praktische betekenis in deze en de meeste andere consumenten contexten.
Dan is er dus wel een kans dat iemand met de leveringsvoorwaarden ingestemd heeft en betaling per QR code dan toch verplicht is.
Als ik het dan per se op zou moeten lossen zou ik zeggen, laat iemand anders die rekening met zijn telefoon betalen en laat hem even een Tikkie sturen voor de kosten.
De voorwaarden geven niet expliciet de QR-code weer. Alleen maar dat betalingen aan Ayden geen zin hebben, die worden teruggestort, en iets dat er geen betalingsregeling mogelijk is (maar dat is hier niet van belang).
..."Ik zie geen reden waarom dat op een factuur zou moeten staan..." Dit is verplicht door / voor de belastingdienst op zakelijke facturen
Oh, waar heeft u dat gelezen?
Topantwoord
Aanvullend op de al gegeven reacties: neem contact op met de Kamer van Koophandel in uw omgeving want de fgegevens m.b.t. KvK etc moeten op d factuur staan. Meld dit ook bij de ACM https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont Deze gegevens hebben niets te maken met een betaal methode. en meld dan deze info ook nog maar eens aan de verkoper: Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie? (belastingdienst.nl) m.a.w. dat men niet doet aan wettelijke/fiscale verplichtingen.
@Sira, dank voor jouw antwoord. Ook ik dacht dat een factuur verplicht de informatie van bank en rekeningnummer moest bevatten, maar dat blijkt niet het geval. Zelfs de Belastingdienst rept er niet over: Verplichte gegevens op uw factuur (belastingdienst.nl)
Dat vind ik dus echt merkwaardig.
@Henk, dank ook voor jouw antwoord. Het voorbeeld van de giro is om te laten zien dat als je volledig niet-digitaal wilt betalen, je dus bepaalde informatie nodig hebt om dat te kunnen doen.
Ja, het kan via andermans telefoon gedaan worden maar in theorie moet iemand het dus geheel zelf kunnen doen op basis van, zoals je terecht aangeeft, het rekeningnummer. En daar wringt de schoen, dat willen ze niet geven, ze verwijzen standaard naar de QR-code.
We hebben de code trouwens gescand, maar daar verschijnt dan wel het rekeningnummer, maar bij navraag blijkt dat als je het dan zelf overmaakt (via overschrijving postkantoor, acceptgiro etc) dat het teruggestort wordt. Er zit namelijk een betaalservicebedrijf tussen, je betaalt daar aan, en die organisatie betaalt het weer aan de uiteindelijk ontvangende partij.
Je moet ook het betaalkenmerk meenemen want anders kunnen ze jouw betaling nergens mee matchen. Overigens is een acceptgiro wel heel erg stenen tijdperk, ik zat meer aan electronisch bankieren te denken dat we volgens mij al sinds de jaren tachtig gebruiken. Ik weet van geen verschil of je het zó overmaakt of dat je de qrcode gebruikt, als je de gegevens maar correct invult.
De kennis heeft naar nu blijkt, het geld over willen maken aan Ayden met alle vermeldingen zoals klantnummer en factuurnummer, hij heeft dat dindagmiddag gedaan.
Het bedrag is gistermiddag laat terug gestort onder de noemer 'onbekend'.
@Heremietkreeft, dank voor jouw antwoord.
Tot mijn verwondering staat het ook op de site van de Belastingdienst niet als 'verplicht' vermeld.
Ik vind dat echt opvallend, want bij een dispuut kun je als facturerend bedrijf in ieder geval altijd zeggen dat de klant het rekeningnummer had kunnen weten omdat het op de factuur staat ;-)
Ik heb het ook bij ACM gemeld, maar KvK ga ik ook benaderen.
Maar het staat er wel op: zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/btw_administratie/verplichte_gegevens_op_uw_factuur
Verplichte gegevens op uw factuur
Dit deel van de website is bedoeld voor ondernemers die buiten Nederland zijn gevestigd, maar wel goederen of diensten leveren in Nederland. Ondernemer in Nederland? Zie Btw.
Als u in Nederland goederen of diensten koopt, krijgt u van uw leverancier een factuur. Deze factuur moet aan een aantal eisen voldoen. Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan:
- de naam en het adres van de leverancier
- het btw-identificatienummer van de leverancier
- uw naam en adres
- het factuurnummer
- de factuurdatum
- datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
- de hoeveelheid en soort geleverde goederen
- de aard en de soort geleverde diensten
Dit staat op de site van de Kamer van Koophandel: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/top-5/een-factuur-maken-in-5-stappen/
Het factuurnummer staat inderdaad op de factuur, maar waar het bedrag heen moet, dus betreffende bank met gekoppeld rekeningnummer niet.
Sorry, even een vergissing van mijn kant.
In de tijd dat ik startte met mijn bedrijf (1999) werd me verteld dat er ook een bankrekeningnummer op moest staan. Zou het me niet verteld zijn, had ik dat toch op de factuur vermeld, want ik vind dat niet meer dan logisch, de klant moet weten waar het geld naar toe overgemaakt moet worden.
Klopt hoor. Ik werk als docent waarbij ondernemersvaardigheden aan bod komen. Daar staat het zelfs nog in. Maar los daarvan, ik vind het al net zo logisch als jij hoor, Sira. Echt, gezeur van te laat betalen of telefoontjes kun je hiermee makkelijk voorkomen.
Topantwoord
TS geeft in een latere reactie aan dat er dus een betaalservicebedrijf tussen zit. Deze kan dus blijkbaar geen boekingen verwerken die niet via de QR code is betaald. Vreemde gang voor zaken voor een betaalservice bedrijf.
Ik zou als bedrijf nooit voor zo'n betaalservice bedrijf kiezen.
Voor deze betaling zou ik de weg van Henkdezevende bewandelen.
Julio dank je wel.
Ik denk dat dat het probleem is, dat het tussenbedrijf de dwarsligger is en de uiteindelijke ontvanger het wel best vindt, en ws. riant mag aftikken voor het op afstand houden van zeurkousen.
We gaan dus inderdaad vragen om instructies om het geheel niet-digitaal te kunnen voldoen.
Of het handig is om hier voor te kiezen hangt helemaal van de situatie af. Als het voor het bedrijf goedkoper is, en het is prima voor 99,99% van de klanten kan het overweging zijn. Het zal gewoon het resultaat van een kosten-baten-analyse zijn. Net zoals dat er ook winkels zijn die alleen maar PIN accepteren, en daarmee accepteren dat een deel van de mogelijke klandizie niet bij hun komt kopen. Is ook een afweging die ieder voor zich moet maken.
@JulioMariner
Exact wat ik ook in een reactie aangeef. Straks mogen het alleen maar Bitcoins zijn. Genoeg andere bedrijven te vinden die wel met een factuurnummer werken.
Topantwoord
Het lijkt er op dat het bedrijf iDeal gebruikt voor hun rekeningen. Als zij daar hun processen op hebben gebouwd dan zal een overboeking naar een IBAN o.v.v. factuurnummer wellicht fout gaan. Niet handig van dat bedrijf, maar niet verboden.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een foto maakt van de QR code. Ik gok dat het de internetbankieren app opent. Al zou het ook zomaar kunnen dat het domweg IBAN + factuurnummer + bedrag is. En dan kan je het gewoon overmaken.
Dank RJW voor jouw antwoord.
Het is niet Ideal, maar Ayden. Wij hebben dat rekeningnummer van A achterhaald maar de ontvangende partij, die dus de betaling van A uiteindelijk zal ontvangen, heeft aangegeven dat betalingen, zelfs met alle mogelijke referenties als klantnummer, factuurnummer etc, gedaan aan A, teruggestort worden aan de betaler.
Zolang ontvangende partij dus niet de eigen gegevens verstrekt, kun je wel betalen aan A, maar die stort het kennelijk binnen een aantal dagen terug. Daarmee is dus rechtsstreeks betalen aan de ontvangende partij niet mogelijk.
Waarschijnlijk heeft de incasserende partij het te betalen bedrag reeds "vooruit" betaald aan A. A zal dan inderdaad terug storten anders heeft hij een dubbel betaling ontvangen.
Tandartsen besteden hun facturen in veel gevallen uit aan dit soort bedrijven. Dat is toegestaan en dus niet ongebruikelijk. Wel is ongebruikelijk dat maar 1 betaalmethode wordt aangeboden.
Klopt, dank je wel Swat1500, het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Infomedics, maar daarmee valt dan nog tot op zekere hoogte te praten en ook reageert de incasserende partij gewoon (eigen ervaring toen mijn tandarts een fout had gemaakt in een factuur).
Topantwoord
Een acceptgiro is geen wettig betaalmiddel. Een acceptgiro is een betaalwijze die overigens niet in de Wet staat.
Topantwoord
Om welk bedrijf gaat het?
--------
Gaat het om kabel-gigant.com
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/acm-trap-niet-in-verkooptruc-kabel-gigantcom
Dan hoeft uw kennis niet te betalen. en kan hij die factuur negeren
----------
Dank MiennaamisHaaz, het is niet kabel-gigant.
De factuur an sich is namelijk wel terecht, alleen de kennis wil hem dus anders betalen.
Ligt wat lastig uit te leggen, kennis heeft de betaling overgenomen, wil dus best betalen, maar kan dat niet via QR.
@bk66
Het beste wat u dan kan doen is een vraag sturen naar de ACM, mbt tot dit probleem.
zij kunnen u het beste advies geven voor wat u kan doen.
-------------
Gezien u het bedrijf al meerdere malen heeft gevraagd voor alternatieve methode's om te betalen omdat betaling via QR code niet mogelijk is.
{waarschuwing ik ben geen jurist}
Als ik me niet vergis zijn er bepaalde wetten waar u gebruikt kan maken om de betaling onrechtmatig te maken, omdat u al meerdere malen contact op heeft genomen tot betaling via alternatieve methode. maat het bedrijf hier niet op in wil gaan, hoeft u dan niet te betalen.
{exacte wetgeving ken ik niet uit mijn hoofd, de genoemde informatie kan incompleet zijn, of incorrect}
Miennaamishaaz, heb ik inderdaad al gedaan, de situatie uitgelegd aan ACM en ik ben in afwachting van het antwoord.
Aangegeven dat QR geen optie is en dat kennis anderszins aan de betalingsverplichting wil voldoen.
Ik neem het in ieder geval mee dat er meerdere pogingen zijn ondernomen.
Topantwoord
Ik zou ze vriendelijk een email sturen om "als ze geld willen hebben" dat ze mij hun rek nr enz moeten sturen, en anders geen betaling.
Mahadma, dank je wel voor het antwoord. Inmiddels is dus diverse keren gevraagd om het rekeningnummer en wordt steeds terugverwezen naar de QR code.
Voorts wordt er inmiddels zachtjes gedreigd met administratie- en incassobureaukosten.
Lekker laten dreigen. Je hebt voldoende bewijzen dat je bereid bent om op een gangbare wijze het verschuldigde bedrag te voldoen, maar de ontvangende partij verstrekt niet de benodigde gegevens.
Het is dan volstrekt onredelijk om aanmaningskosten en incassokosten in rekening te brengen. Prima dat het bedrijf een incassobureau nodig denkt te hebben om op een normale manier betaalgegevens te verstrekken (een incassobureau geeft namelijk wel een rekeningnummer+betalingskenmerk), maar de kosten die het bedrijf maakt voor het verstrekken van normale betaalgegevens zijn echt voor het bedrijf zelf.
Behalve als je bij de koop ingestemd hebt met die betaalwijze.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer