ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 17:46
Geldzaken & recht

Belasting op uitkering

Hallo ik Wil en ik ben 61 jaar en ben met mijn 14 jaar begonnen te werken ik kan nu niet meer deelnemen aan het voor mij hectische arbeidsproces.

dus rontkomen van een Wia uitkering, met deze uitkering konden we na alles in ons leven te hebben beknibbeld net rondkomen door niets meer te ondernemen.

Het UWV voert bezuinigingen uit en mensen die niet meer mee kunnen flikkeren ze de wia uit en het UWV heeft mij van 80 / 100% herkeurd naar 70,26% dus volgens het UWV restverdiencapaciteit wat voor mij niet haalbaar is en krijg nu een Wia vervolguitkering.

Met een Wia vervolguitkering gaa je flink omlaag en met deze uitkering houden we nu per week 93 euro over om voor 2 personen van te eten, kleden en de extra dingen die er zo nu en dan voorbij komen zoals verjaardagen en iets in huis halen als de kleinkinderen langs komen.

Dus ik kan je vertellen dat het behoorlijk beknibbelen is, er moet dus niets raars gebeuren want dan zijn we de klos.

Nu komt het kromme hier in Nederland in 2017,- 2018 en 2019 krijgen we bericht van de belasting dat we verplicht aangifte moeten doen dus een belasting verrassing in 2017 van 337 euro :-( en in 2018-19 iets lager.

Ik krijg van het UWV arbeidsongeschiktheidsuitkering en van het ABP een stukje arbeidsongeschiktheidspensioen te samen 1348 euro netto en omdat ik dit samen van 2 instanties krijg wordt ik door de belastingdienst nog even lekker belast.

Ik begrijp dat als je 2 behoorlijke inkomens hebt dat je dan door de belasting wordt aangeslagen maar mensen die het moeilijk zat hebben en het hoofd maar net boven water kunnen houden vind ik dit een schande.

Nu in 2020 heeft het VGZ de prijs van de zorg verlaagt Jippyyy!!

Maar gelukkig zijn er voor de minderbedeelde een collectieve verzekeringen zoals het VGZ GemeentePakket Compleet.

Super VGZ maar in 2020 gaan voor ons de zorgkosten niet omlaag maar worden 11,12 euro duurder per maand.

Waar gaat dat heen hier in Nederland 61 jaar en niet meer mee kunnen en door het UWV weggeduwd worden in een Wia vervolguitkering en dan door de zorg VGZ en de Belastingdienst worden leeg gezogen.

Is hier iets tegen te doen dat ik in iedergeval achteraf geen Belasting aanslag krijg want dat is een behoorlijke aanslag op mij budget.

8169 25 Rapporteer

pino123
door pino123 - Feb 4, 2020 om 17:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het UWV voert geen bezuinigingen uit. Zij zijn een uitvoeringsinstantie en maken geen wetten, dit doet de regering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2020 om 18:04
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Uw probleem zit naar alle waarschijnlijkheid in het feit dat u mogelijk bij beide uitkeringen de heffingskorting laat toepassen waardoor de uitkerende instanties te weing loonheffing inhouden. Het lijkt er dus erg veel op dat u zelf de veroorzaker bent door het niet goed letten op de belastingwetgeving in deze.
Op het moment dat wordt geconstateerd dat er door het samentellen van uw fiscaal belaste uitkeringen er te weinig loonheffing is ingehouden door de reden als al genoemd, bent u, hoe vervelend het ook is, 'het haasje' bij de vaststelling van uw Inkomstenbelasting en premies.
Het is dus niet de Belastindienst die u leegzuigt en ook m.i. uw zorgverzekeraar niet.
Als u van mening bent dat u ten onrecht een WIA uitkering ontvangt (u bent daarin weggeduwd stelt u), dan is daar altijd bezwaar tegen mogelijk.
Het lijkt mij uitermate zinvol dat u bij de Belastingdienst verzoekt om een betalingsregeling.

En lees vooral dit: https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/loonheffingskorting-toepassen-ja-of-nee

en nog een ps. In ons land krijgen mensen die door omstandigheden niet meer kunnen werken een uitkering op basis van daarvoor in ons land geldende wet- en regelgeving. Er zijn ook veel landen waar dat niet het geval is en anderen, vooral wel nog werkenden, bijdragen aan het inkomen dat u toch krijgt.!

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 18:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

Heffingskorting wordt zoals het hoort alleen bij het meest uikerende instantie toegepast en bij mij dus alleen bij het UWV.

(Er zijn ook veel landen waar dat niet het geval is en anderen, vooral wel nog werkenden, bijdragen aan het inkomen dat u toch krijgt.!)

Daar heb ik van af mijn 14 jaar voor krom gelegen dus al zat bijgedragen denk ik zo!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 4, 2020 om 18:32
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Klaarblijkelijk toch niet en ga dat dus na door uw uitkeringsspecificatie na te zien. U kunt ook met behulp van de belastingsite zelf nagaan of u risico loopt om een negatieve aanslag IB/PVV te krijgen door de optie: nagaan voorlopige aanslag. Ga ook na of u wel alle aftrekposten benut die mogelijk voor u van toepassing zijn i.v.m. o.a. uw arbeidsongeschiktheid.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Denk nou toch eens na. Als op beide inkomens de loonheffingskorting zou zijn toegepast, zou er veel meer na betaald moeten worden.

lottesanne
door lottesanne Feb 7, 2020 om 14:09
438 Antwoorden / 47 Vragen

TS ontvangt €1.348,00 netto. Ik denk dat TS met beide inkomsten tezamen op jaarbasis bruto net boven de eerste schijf zit. Beide inkomsten apart levert een belastingdruk op in de eerste schijf. Tel je alles bij elkaar op, kom je vervolgens in de tweede schijf terecht. En moet je dus een naheffing betalen. Zou je beide inkomsten bij bijvoorbeeld alleen het UWV invullen -zoals TS aangeeft - zal er meteen naar de tweede schijf worden belast. En is er geen naheffing meer. Maar in 2020 zou dit probleem verholpen moeten zijn. Alleen heet TS daar nu even niets aan voor 2017, 2018 en 2019.

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2020 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is onzin. Als de Ts de inkomens bij elkaar zou optellen en uiteraard ook de inhouding, en dat zou op één regel zou invullen op de aangifte, moet hij net zoveel inkomstenbelastng nabetalen als dat hij nu moet doen.

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2020 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ook helemaal geen "probleem", maar het logische gevolg van het hebben van inkomsten uit twee bronnen, waarbij het bruto totaal boven een bepaalde grens uitkomt. Zoals veel mensen met bijvoorbeeld twee banen, of AOW-ers met een echt flink pensioen.

Als men naar de cijfers kijkt, blijkt het volgende.

2017 loonheffingskorting 2.254 grens 19.982
2018 loonheffingskorting 2.265 grens 20.142
2019 loonheffingskorting 2.477 grens 20.384
2020 loonheffingskorting 2.711 grens 20.711

Door het inkomen wat boven de grens uitkomt, wordt de te verrekenen heffingskorting stukje bij beetje minder.

De aanslaggrens inkomstenbelasting 2020 is € 47,00.

lottesanne
door lottesanne Feb 26, 2020 om 15:12
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Tijger1: jij snapt het niet helemaal. Ik leg zijn probleem uit in een voorbeeld. En het maakt niet uit wat hij invult bij de aangifte, de belastingdienst ontvangt van beide werkgevers de loonaangifte. Wat ik duidelijk probeer te maken dat hier sprake is van twee werkgevers en dat het probleem zich niet had voorgedaan wanneer er sprake was geweest van één werkgever.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2020 om 18:13
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een positief ps. Bent u nagegaan of u in aanmerking komt voor huur- resp. zorgtoeslag en als dat wel zo is, heeft u nagerekend via de mogelijkheden op de toeslagen website of dat de bedragen zijn die u ook zou moeten ontvangen?

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 18:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

Die hebben we allemaal al verekend en houden dan 93 euro over per week dus kan ik achteraf geen belasting aanslag gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 4, 2020 om 18:43
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, maar u ontvangt de aanslag wel en dan is er nog de ultime optie: bezwaar maken tegen de aanslag. Iets anders zal niet mogelijk zijn.

Als u zo weig imnkomsten overhoudt kan het ook zinnig zijn om daarover contact op te nemen met een instelling voor Sociale hulpverlenig in uw Gemeente of met de Sociale Dienst van uw Gemeente.   en kent u deze: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 19:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg een Wia vervolguitkering en hoef dus geen bijstand aan te vragen maar de belasting dienst heft belasting omdat het 2 uitkeringen zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belasting dienst zou ook heffen als het één uitkering was.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 23:09
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat is nu juist als ik belasting aangifte doe dan moet ik de uitkering van het UWV en ABP doorgeven en daaronder moet ik een vinkje plaatsen bij de vraag dat ik die uitkeringen gelijktijdig ontvang en door dat vinkje moet ik belasting betalen.

Plaats ik hetzelfde bedrag wat ik van de 2 instanties krijg alleen bij het UWV dan hoef ik geen belasting te betalen.

Dus zou ik het geld van een instantie krijgen dan hoef ik geen belasting te betalen.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet uiteraard geen belasting betalen omdat u een vinkje moet aanvullen. En op een aangiftebiljet zijn, normaal gesproken, de inkomsten al aangegeven en mag u, als ze correct zijn, dat niet veranderen.

Ubegrijpt blijkbaar nog steeds niet waardoor het komt dat u belasting moet nabetalen.

Als u die twee inkomsten van één instantie zou krijgen, kreeg u bij voorbaat al netto minder.

tdmduc
door tdmduc Feb 7, 2020 om 10:17
704 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag een voorlopige aanslag aan op basis van schatting van je jaarinkomen.
Niet leuk maar dan betaal je alvast vooruit en valt de schade achteraf mee, en in de meeste van dit soort gevallen wordt de art.64 toegepast, oftewel "geen verplichte aanslag" omdat er geen heffingsgrondslag meer is.

De aangifte zal nog wel gedaan moeten worden. Totdat de Belastingdienst(het is één woord jongens, laat die spatiebalk los) vindt dat het niet meer nodig is een jaarlijkse aangifte(of uitnodiging tot het doen van) te sturen vanwege artikel 64.

Voordeel: bij een definitief opgelegde aanslag wordt de reeds daarvoor betaalde voorlopige aanslag verrekend en soms krijg je wat terug.

Daarover betaald de Belastingdienst dan ook weer heffingsrente aan jou uit. Is dat niet fijn?

Omdat de Belastingdienst niet in de toekomst kan kijken zal je zelf aan het roer moeten blijven om te kijken hoe het jaar zal verlopen in termen van "welke bijbanen/bijverdiensten ga ik doen."

Blijft lastig maar  je zal maar ZZP-er zijn.....die doen niet anders.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2020 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tdmduc

Als er een voorlopige aanslag is opgelegd, volgt er altijd een definitieve aanslag. En dan wordt de voorlopige met de definitieve verrekend.

Er is een grens van € 47, voor dit jaar, wat niet ingevorderd wordt.

En de Ts heeft inkomsten uit twee bronnen, dus blijft een uitnodiging tot het doen van aangifte ontvangen.

aurora1
door aurora1 - Feb 4, 2020 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent toch met zijn tweeën? Dus 2 inkomens en gedeelde kosten? En werkt uw partner dan niet? Anders kan die toch (ook) gaan werken?

Gelukkig woont u in Nederland. Veel landen hebben al die systemen van uitkeringen e.d. niet. Aangifte moeten velen doen en voor ook velen is het een aanslag op hun budget. Hoe meer u over zulke zaken klaagt en moppert des te vervelender u het vindt, dus misschien is het een idee om wat anders tegen eea aan te gaan kijken?

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 18:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn inderdaad met z'n tweeën en partner kan ook niet werken en ga daar ook verder niet over uitweide.

Maar daar gaat het ook niet over het gaat er om dat je van uitkering zoals ik al eerder heb beschreven belasting moet betalen.

Die instanties zijn er voor om er voor te zorgen dat mensen zoals ons niet in de problemen komen endat gaat wel gebeuren als de belasting blijft plukken.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belasting plukt niet.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 19:25
7 Antwoorden / 1 Vragen

UWV arbeidsongeschiktheidsuitkering en van het ABP een stukje arbeidsongeschiktheidspensioen te samen 1348 euro netto

Als je daar van moet gaan leven zal je dit voelen als plukken.

aurora1
door aurora1 Feb 4, 2020 om 19:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En @ijpe, waarvoor denkt u worden belastingen aangewend? Zou dat niet kunnen zijn voor allerhande uitkeringen, subsidies, toeslagen etc. etc. Het geld daarvoor komt toch niet uit de lucht vallen? En als er dan aan meerderen in een huishouding uitkeringen betaald worden.... Dat u het betalen van belastingen voelt als plukken, betekent nog niet dat het dat is. Overigens bent u niet de enige die op zijn 14e begon te werken. Vroeger gebeurde dat vaak op zelfs nog jongere leeftijd. Vooral meisjes waren daarmee nogal eens de pineut dan wel daarvan de dupe. Op internet kunt u tips vinden om efficiënt met uw inkomens om te gaan. Dit is een van de bedoelde websites: https://www.oudersenzo.nl/80-bezuinigingstips-bespaartips-werken/

aurora1
door aurora1 Feb 4, 2020 om 19:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

 Aanklikbare link:

https://www.oudersenzo.nl/80-bezuinigingstips-bespaartips-werken/

Wat voor subsidies/toeslagen ontvangt u nog erbij?

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 22:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Zorgtoeslag

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 23:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

PS,

Ik ga al super efficiënt om met het inkomen en ik beknibbel waar ik kan.

Maar het gaat om de belasting die achteraf nog langs komt

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen huurtoeslag?

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 11:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen huurtoeslag daar kom ik niet voor in aanmerking.

panter22
door panter22 Feb 6, 2020 om 20:51
6599 Antwoorden / Vragen
tijger1
door tijger1 Feb 7, 2020 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

De Ts schrijft juist dat de huur laag is.

panter22
door panter22 Feb 8, 2020 om 14:28
6599 Antwoorden / Vragen

Ts schrijft dat hij daar niet voor in aanmerking komt. Ik lees nergens dat de huur te laag is.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2020 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb net een te lage huur dus geen huurtoeslag de uitkering bestaat dus uit UWV, ABP en zorgtoeslag

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2020 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een samenraapsel van niets met elkaar van doen hebbende toestanden.

Als het percentage van uw arbeidsongeschiktheid verlaagd is, met als gevolg daarvan een lagere uitkering, kunt u daartegen bezwaar aantekenen en daarna eventueel beroep aantekenen.

Het UWV is helemaal niet aan het bezuinigen en ze flikkeren al helemaal niemand uit een uitkering om te bezuinigen. Dat u minder krijgt komt door die keuring.

U houdt € 93 per week over om van te eten en dergelijke. Misschien is het dan verstandig om eens naar uw vaste lasten te kijken, of die niet wat omlaag kunnen.

U wordt ook helemaal niet "lekker" belast door de belastingdienst. Als u uw inkomen direct van één instelling had gekregen, had u gewoon per maand minder netto gehad.

Die nabetaling komt doordat u met beide inkomens samen boven een grens uitkomt, van waaraf de loonheffingskorting stukje bij beetje wordt afgebouwd.

U hebt dan ook nog voor een superdure zorgverzekering gekozen. Nu niets meer aan te doen, maar het is verstandig daar eind november nog eens naar te kijken.

U wordt dus door niemand weggeduwd en ook niet leeggezogen.

Maar wat ik in uw verhaal mis, is het volgende.

U bent met zijn tweeën. Partner heeft geen inkomen of wil geen inkomen vergaren? Heeft hij of zij geen inkomen, dan volgt er toch maandelijks aan haar of hem een uitbetaling van de loonheffingskorting?

U vertelt niet hoeveel zorgtoeslag u iedere maand ontvangt. Of hebt u dat niet aangevraagd?

Hebt u een huurhuis, dan krijgt u toch ongetwijfeld huurtoeslag?

En dan uw vraag hoe u kunt voorkomen dat u een jaar later moet nabetalen. Dat is simpel te regelen door het aanvragen van een voorlopige aanslag. Dan kunt u het bedragje wat u na moet betalen in ca. 10 termijnen voldoen.

Even inloggen bij Mijnbelastingdienst, de gegevens invullen en de voorlopige aanslag wordt opgelegd.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 19:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik al eerder aan gaf,wij leven door omstandigheden van aleen de UWV arbeidsongeschiktheidsuitkering en van het ABP een stukje arbeidsongeschiktheidspensioen te samen 1348 euro netto per maand.

Als je van alles markeert dan heb je een behoorlijke zorgverzekering zeker nodig.

En we hebben al op alles beknibbeld en verekend met de toeslagen en houden dan 93 euro over om te leven.

Maar ik hoor het hier wel er zijn veel meningen van gezonde mensen die nog nooit iets hebben meegemaak.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 23:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ook hier zal ik het totaal even doorgeven het is 1511 euro en als alle maandelijke verplichtingen zijn voldaan blijft er zoals ik bij het begin al zij 93 euro over per week.

Daar moet je dus de belasting die ik hierover moet betalen weer afgetrokken worden.

meer kan ik er niet van maken.

En ik snap als ik veel verdien dat ik dan belasting moet betalen maar toen ik nog werkte is de belasting gestopt met de blauwe brieven omdat er niet te halen was.

En nu ik een uitkering heb en veel minder verdien komen ze me leegzuigen.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat komt omdat u er niets van begrijpt. Niemand komt u leegzuigen. U moet dan of  al een lage huur hebben, dat u zo weinig huurtoeslag krijgt, want u krijgt toch zeker € 100 zorgtoeslag per maand en hoeveel loonheffingskorting krijgt uw partner uitbetaald?

En de belasting stopt niet omdat er niets te halen valt, dat stopt alleen als het juiste bedrag ingehouden is.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 11:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb net een te lage huur dus geen huurtoeslag de uitkering bestaat dus uit UWV, ABP en zorgtoeslag.

En bij de belasting hoef je de zorgtoeslag niet mee te rekenen dus alleen de uitkering van UWV en ABP.

En omdat ik deze gelijktijdig krijg moet ik bij die vraag een vinkje plaatsen en daardoor moet ik dan belasting betalen?

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En mevrouw zal dan ook nog de loonheffing uitbetaald krijgen.

Dan bent u dus al een bofferd met die lage huur.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik ben een bofkont maar het blijft gelijk bij een hoge huur had ik wel huurtoeslag gekregen.

Maar toch klop het niet dat ik belasting moet betalen over de uitkering van UWV en ABP door een vinkje wat ik wel moet plaatsen.

Ik ga het maar eens los laten en in maart maar weer gefrustreed belasting aangifte doen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

aurora1
door aurora1 Feb 7, 2020 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus @ijpe, dus u kunt zelf, met zijn tweeën, de broek ophouden w.b. huur. Dat is toch heel mooi want dan hoeven anderen niet ten dele uw huur te betalen. Dus ik zou maar heel erg blij zijn en niet zo veel klagen. Er zijn genoeg mensen die het met minder moeten doen en die mogelijk al vóór hun 14e werkten. Het is behoorlijk kwalijk te noemen dat u ervan uitgaat dat gezinde jonge mensen reageren en dat u o zo zielig bent wegens minder gezond? U durft wel wat te zeggen. Bent u niet gewoon een notoire klager die met partner van uitkeringen leeft en nooit tevreden wordt? Rent iedereen niet hard weg van u? En ook vinden dat u efficiënt met geld omgaat met (veel te) dure cadeaus voor kleinkinderen? Het is al lang tijd dat u eens tevreden wordt met uw uitkeringen, toeslagen, lage huur, gedeelde kosten en delen van wat zoal gedaan moet worden én 4 kleinkinderen.

Beps
door Beps - Feb 4, 2020 om 19:10
75 Antwoorden / Vragen

Als je zolang al gewerkt hebt is de vraag "heb je een lidmaatschap bij de vakbond?" Deze helpt je helemaal gratis en anders kun je geholpen worden op het gemeentehuis bij een belasting adviseur, mocht deze er niet zijn google dan eens op je woonplaats op de overheidsite staan genoeg adviezen.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 19:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

Geen lid van een vakbond maar wel bedankt ik ga zeker bij de gemeente informeren.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2020 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt toch in september ook bijna € 180 extra netto van het UWV gekregen?

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 19:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor en dat is verdwenen als sneeuw voor de zon, Sinterklaas voor de kleinkinderen.

aurora1
door aurora1 Feb 4, 2020 om 20:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat moet u dan wel blij gemaakt hebben, die blije kleinkinderen. Dus goed besteed? Hoeveel kleinkinderen? 18?; 9?

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:27
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja goed besteed 4 kleinkinderen waarvan er ook 2 jarig zijn in December dan is December een dure maand.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat waren dan vorstelijke cadeautjes.

aurora1
door aurora1 Feb 7, 2020 om 12:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat bedoelde ik dus.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan van alles mankeert, hebt u vast een flinke aftrekpost aan medische kosten.

Dus straks goed uw aangifte doen, dan hoeft u in ieder geval over 2019 niets na te betalen.

En zijn uw toeslagen dan nu op de juiste hoogte vastgesteld omdat het inkomenis verlaagd?

En krijgt mevrouw de loonheffingskorting uitbetaald?

Want u roept wel een hoop, maar er komt natuurlijk veel meer binnen dan die € 1.348.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 20:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker en dan blijft er na op alles te hebben beknibbeld per week 93 euro over.

Ik zou zeggen probeer het een uit.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan maar minder uitgeven.

U kunt blijkbaar niet rekenen, maar u weet wel zeker dat de voorlopige toeslagen correct zijn. Wonderlijk, daar tasten juist veel mensen over in het duister.

Tr
door Trostomaat Feb 5, 2020 om 03:03
239 Antwoorden / Vragen

Er komt dus meer binnen én er blijft nog 93 euro per week over? Er zijn mensen die het met minder moeten doen.
Er moet gewerkt worden voor de kost.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 11:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wacht maar tot je zellf iets gaat markeren dan piep je wel anders.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt blijven griepen, maar ik ken genoeg mensen waar minder binnen komt en die ook genoeg mankeren, maar niet zoveel jammeren als u.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:32
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat kan het is geen jammeren het is reageren op jullie vragen en ieder huisje heeft zijn kruisje dus ik zal de mijne maar gaan dragen.

Ik dank jullie voor het gesprek en ga het nu maar los laten.

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2020 om 22:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Na al dat geklaag, ook ik heb vanaf mijn 15e gewerkt en daarvan heel veel jaren meebetaald om o.a. uw uitkering mogelijk te maken.
U heeft het steeds over een uitkering van € 1348 per maand maar mag toch aannemen dat u op zijn minst zorgtoeslag krijgt, mogelijk ook huurtoeslag waarvan u de bedragen niet noemt. En ook ik, en alle anderen, moeten over de AOW en pensioen belasting betalen dus zo krom is het niet in dit land. En het UWV voert alleen de regels uit die door de regering bepaald zijn, niets meer en niet minder.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 23:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het totaal ook hier even doorgeven het is 1511 euro en als alle maandelijke verplichtingen zijn voldaan blijft er zoals ik bij het begin al zij 93 euro over per week.

Daar moet je dus de belasting die ik hierover moet betalen weer afgetrokken worden.

meer kan ik er niet van maken.

En ik snap als ik veel verdien dat ik dan belasting moet betalen maar toen ik nog werkte is de belasting gestopt met de blauwe brieven omdat er niet te halen was.

En nu ik een uitkering heb en veel minder verdien komen ze me leegzuigen.

Is
door Isis@home - Feb 4, 2020 om 22:42
2 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp Wil wel en het is niet makkelijk als je nauwelijks uitkomt met je geld. Ik zit zelf ook (deels) in de wia dus ik weet waarover het gaat.
Het lastige is dat je voor alles, maar dan ook echt voor alles (en niet alleen bij de belastingdienst) vooruit moet kijken om eventuele financiële tegenvallers te voorkomen.
Wat betreft de loonheffingskorting: die moet je alleen laten toepassen op je hoogste uitkering. Dan hoef je achteraf niets aan de BD te betalen en als het meezit krijg je nog wat terug ook achteraf.

 Je kan contact opnemen met de instantie die de laagste uitkering uitkeert en daar vragen of je dit aan kan passen

Is
door Isis@home - Feb 4, 2020 om 22:44
2 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp Wil wel en het is niet makkelijk als je nauwelijks uitkomt met je geld. Ik zit zelf ook (deels) in de wia dus ik weet waarover het gaat.
Het lastige is dat je voor alles, maar dan ook echt voor alles (en niet alleen bij de belastingdienst) vooruit moet kijken om eventuele financiële tegenvallers te voorkomen.
Wat betreft de loonheffingskorting: die moet je alleen laten toepassen op je hoogste uitkering. Dan hoef je achteraf niets aan de BD te betalen en als het meezit krijg je nog wat terug ook achteraf.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 22:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

De loonheffingskorting wordt al alleen door de hoogste uitkering toegepast.

Maar eindelijk iemandt die het een beetje begrijpt er zitten hier veel mensen die totaal niet kunnen begrijpen hoe het is om van een heel laag inkomen rond te komen.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2020 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die Isis begrijpt er dus niets van. U zit met die twee uitkering boven een grens waardoor de loonheffingskorting, die al toegepast is, verlaagd wordt. En dat heeft tot gevolg dat u een klein beetje belasting moet nabetalen.

En zo laag is uw inkomen niet. Ken er veel die van veel minder moeten rondkomen. Want u vergeet driekwart van uw inkomen te vermelden.

ij
door ijpe Feb 4, 2020 om 23:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het totaal even doorgeven het is 1511 euro en als alle maandelijke verplichtingen zijn voldaan blijft er zoals ik bij het begin al zij 93 euro over per week.

Daar moet je dus de belasting die ik hierover moet betalen weer afgetrokken worden.

meer kan ik er niet van maken.

En ik snap als ik veel verdien dat ik dan belasting moet betalen maar toen ik nog werkte is de belasting gestopt met de blauwe brieven omdat er niet te halen was.

En nu ik een uitkering heb en veel minder verdien komen ze me leegzuigen.

tenormin
door tenormin Feb 5, 2020 om 01:01
16837 Antwoorden / 108 Vragen

IJPE, zou de antwoorden van tijger1 maar volgen. En ook geloven. Op belastinggebied de alleskenner van dit forum. Dus gewoon aannemen wat er geschreven is.

Th
door Thijs124 Feb 5, 2020 om 01:14
289 Antwoorden / Vragen

Begin dan maar met zorgtoeslag aan te vragen.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2020 om 09:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin +10.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 11:58
7 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin® wordt gebruikt tegen verhoogde bloeddruk (hypertensie), bij de behandeling van bepaalde soorten hartkrampen (angina pectoris), bij bepaalde ritmestoornissen van het hart (aritmieën) en als vroege behandeling bij verdenking op een hartinfarct.

Dat zou ik van sommige mensen wel wat extra bij moeten slikken. ;-)

panter22
door panter22 Feb 7, 2020 om 17:58
6599 Antwoorden / Vragen

@Ijpe, wat heeft dit antwoord nou voor nut.
Het is wel eens goed er achter te komen dat het geen verpot is om van een laag inkomen te moeten leven. Voor jou is het tijdelijk. Dus maak je niet zo druk,

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2020 om 01:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

gerbera
door gerbera - Feb 5, 2020 om 09:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nu ben ik op gebied van belastingzaken niet zo kundig als @tijger1 maar ik begrijp dat u over de jaren, waarvan u nu belasting moet terugbetalen, boven de inkomstengrens heeft gezeten. Dus die jaren heeft u "royaal" kunnen leven en mogelijk wat geld opzij heeft kunnen zetten. Dat u nu dan met € 93 per week moet rondkomen is op dit moment dan een aderlating maar dat heeft dus niets met "leegzuigen" te maken. Er zijn mensen die met veel minder per week moeten rondkomen en voor u is het maar tijdelijk. Als u de achterstallige belasting heeft betaald, want die rekent u nu ook mee als kostenpost, is het weer over en heeft u iets meer te besteden.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier over de jaren met een minimale uitkering en heb altijd op de kleintjes moeten letten.

Maar zoals ik u aanhoor heeft u het heel goed voor elkaar en nog nooit zorgen in u leven gehad nou ik wel dus hier geen rijke 20, 30, 40, 50 60 plusser.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2020 om 12:30
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Maar zoals ik u aanhoor heeft u het heel goed voor elkaar en nog nooit zorgen in u leven gehad

Dat is uw conclusie, ik weet wel beter.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet waar u vandaan komt maar het lijk wel van mars?

gerbera
door gerbera Feb 5, 2020 om 14:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U gaat persoonlijk worden, u denk zeker dat u de enige bent die het financieel moeilijk heeft. Daarnaast snapt u blijkbaar niet wat er hier, hoe goed ook bedoeld, geschreven wordt. Div, forumleden wel vandaar de plusjes bij de reacties.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2020 om 10:01
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @IJPE, u kreeg al heel veeln reacties met inhoud die aangeeft dat uw beleving in deze de nodige vraagtekens oproept omdat er uit uw relaas overduidelijk is op te maken dat op basis van het voor u vastgeslede fiscale inkomen, vastgesteld op basis van UW aangifte er sprake is geweest van het ingehouden zijn van de weinig loonheffing. Daar kunnen een aantal redenen voor zijn waaronder het toepassen van de loonheffingskorting op meerdere uitkeringen. U gaf aan dat dat niet het geval is. Dan is er een andere reden die hoe dan ook tot gevolg heeft gehad dat de inspecteur heeft geoordeeld, op basis van uw aangifte en ook van de instanties ontvangen informatie dat u een naheffingsaanslag (over meerdere jaren?) ontving.

Hoe dan ook bent u altijd zelf verantwoordelijk voor het doen van een juiste aangifte en zeker als er sprake is van arbeidsongeschiktheid kan dat lastig zijn en is niet uit te sluiten dat u bepaalde wel degelijk mogelijke aftrekposten over het hoofd heeft gezien. Omdat u aangeeft over weinig financiële middelen beschikt kan het inschakelen van een belastingadviseur te kostbaar voor u zijn en vandaar de verwijzing naar sociale hulpverlening. (Senioren organisaties en vakbonden hebben ook vrijwillige maar ook gecertificeerde adviseurs).

Uw beleving dat de UWV u in een WIA situatie 'heeft geflikkerd' is helaas en spijtig ook uw beleving terwijl daar geen sprake van kan zijn. Maar hoe dan ook is er altijd bezwaar en / of beroep mogelijk al zal de uitkomst daarvan naar mijn mening, ik zie ook van anderen, geen succes voor u hebben en kan u mogelijk nog meer verbitterd maken. Ook dat is een reden voor mij om mijn advies om hulp in te schakelen te herhalen. Dit soort belevingen dragen m.i. zeker niet bij aan uw gezondheid.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:40
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie ik ga zeker op zoek naar een gecetificeerd adviseur.

Maar nu ga dit helemaal los laten ik krijg er gewoon de kriebels van.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet u met een gecertificeerd adviseur?

En het zijn helemaal geen naheffingsaanslagen. Maar gewoon aanslagen na het doen van de aangiften.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2020 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zaak is, hoewel vervelend, echt heel simpel.

Tot een paar jaar geleden waren er heffingskortingen. En al had je meer inkomsten dan boven een bepaalde grens, dan hield je nog steeds diezelfde heffingskortingen.

Dat systeem is gewijzigd en wel naar het negatieve.

Kom je nu met je inkomen boven die grens, van ca.€ 20.000, dan betaal je over wat daarboven uit komt niet alleen wat meer belasting, maar ook wordt de totale loonheffingskorting afgebouwd.

En omdat uiteraard bij het UWV wel de volledige loonheffingskorting verrekend wordt, moet je dat stukje afbouw, plus uiteraard het hogere percentage over dat andere inkomen, nabetalen.

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt ik ga er maar mee leren leven en hoop dat het nog eens gaat veranderen.

Voor nu ga ik het nu maar eens los laten wat ik krijg teveel over me heen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 5, 2020 om 17:50
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ok en sterkte!

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2020 om 01:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Was u niet zelf met een lang verhaal begonnen met klagen? Daar krijgen veel mensen juist de kriebels van.

ellencc
door ellencc - Feb 5, 2020 om 10:25
31 Antwoorden / 6 Vragen

Als je een gemeente verzekering hebt in bij vgz is je eigenrisico meerverzekerd. Daarom is het wat duurder en heb  ook meteen een asnvullende verzekering. Soms is het handiger , als je niets mankeert, de goedkoopste basis verzekering te nemen .

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat snap ik maar in iedergeval bedankt.

Donuts
door Donuts - Feb 5, 2020 om 12:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp dat het een tegenvaller is, maar zonder er van alles en nog wat bij te slepen, is het heel simpel. U heeft te weinig loonheffing betaald (reden waardoor is u al uitgelegd), dit wordt terecht gecorrigeerd door de aanslag IB. Bezwaar indienen tegen een terechte aanslag heeft dan ook geen enkele zin. U kunt wel een betalingsregeling aanvragen  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/uitstel-betaling#2

ij
door ijpe Feb 5, 2020 om 12:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedank voor de reactie ik ga er maar mee leren leven en voor nu loslaten.

sn
door snitzel - Feb 5, 2020 om 18:07
38 Antwoorden / 0 Vragen

De snelste manier om het (gezamenlijk) inkomen te vergroten is om te kijken of uw partner niet een paar uurtjes per week kan werken.
Tenzij ze ziek is natuurlijk, maar dat lees ik nergens in uw schrijven.
Als uw partner niet werkt uit gewoonte of ouderwets kostwinnersmodel, dan is het nu misschien een optie om toch werk te gaan zoeken. Er is momenteel werk zat. Met een paar uurtjes per week vergroot je zo met gemak het gezamenlijk inkomen met z'n 400 euro per maand.

panter22
door panter22 - Feb 6, 2020 om 21:11
6599 Antwoorden / Vragen

De tijd dat je bij arbeidsongeschiktheid in de WAO terecht kwam en deze loongerelateerde uitkering hield tot je pensioen is voorbij.
Je moet weer aan het werk met een WIA vervolguitkering.
Hoe meer je verdient, hoe hoger je uitkering wordt,
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-wga-uitkering/hoe-hoog-is-de-vervolguitkering-vvu
J
e bouwt met een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het APB ook nog pensioen op.
https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/soorten-pensioen/arbeidsongeschiktheidspensioen/ik-word-arbeidsongeschikt.aspx
Het is jammer dat je je eigen werk niet meer kunt doen, maar tegenwoordig wordt je geacht ander werk te gaan doen en niet thuis op de bank te blijven zitten.
Voor het inkomen waar je over klaagt, moet een ander gewoon werken.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 12:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Denken jullie nou werkelijk dat je hier met een profiteur te maken hebt dan zitten jullie er helemaal naast, ik heb nu 47 jaar gewerkt en dan zit je niet voor de lol thuis.

Als ik het werken aan zou kuunen zou ik dat zeker doen.

Ps,

Je bouwd voor de helft nog pensioen op.

panter22
door panter22 Feb 7, 2020 om 14:18
6599 Antwoorden / Vragen

Ik denk helemaal niet dat je een profiteur bent.
Alleen als je op een of andere manier niet meer kunt werken ook al heb je 47 jaar gewerkt, rest je een uitkering op bijstandsnivo na een aantal jaar.
Of je moet doodziek zijn, dan kun je niet meer werken.
De keuringsarts van de UWV die vindt dat je nog wel kunt werken, maar op een ander nivo dan je gewend bent. Daar had je bezwaar tegen kunnen maken, maar dat win je bijna nooit.
Je kunt nu wel over tegen iedereen tekeer gaan, maar het helpt je niets. Het enige wat je kunt doen is bij de volgende verkiezingen op een partij stemmen die hopelijk wel voor jouw belangen opkomt.

Le
door LeCorbeau - Feb 6, 2020 om 21:43
38 Antwoorden / Vragen

Ik zie een hoop mensen die graag geplukt worden en jaloers zijn dat iemand 1500 euro netto krijgt en dat met z'n 2en. Als je zoals de heer zegt gebruik moet maken van de zorg ben je echt een bofferd en zeker als je altijd als een sul hebt gewerkt. Je wordt gestraft behalve als je een crimineel,koning  of politicus bent dan is belasting innen ineens gecompliceerd en lastig. On topic ga naar Traverse of een juridisch loket en laat u goed informeren, vraag advies en of zij bezwaarschriften voor u kunnen schrijven. Van 95 euro met zijn 2en leven is een gotspé in dit rijk land, voor bepaalde figuren die nooit iets zullen bijdragen is er geld zat. Voor eige mensen niks nada.Dus naar juridisch loket of de Traverse groep in uw gemeente.Sterkte!

gerbera
door gerbera Feb 6, 2020 om 21:53
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas voor u, lees het bericht van de TS en de door deze gegeven reacties eens goed door. Dat de TS moet leven van € 95 per week is tijdelijk door het nu betalen van achterstallige belasting.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2020 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lecorbeau

U bent blijkbaar ook niets gewend. De Ts heeft € 93,00 per week om van te leven. Alle vaste lasten zijn dan al betaald.

Er zijn zat gezinnen met kinderen die van minder moeten rondkomen.

Die aanslagen zijn correct en zelfs de postzegel voor het bezwaar is weggegooid geld.

sn
door snitzel Feb 6, 2020 om 22:25
38 Antwoorden / 0 Vragen

Jaloers op 1500? Dat is vast sarcastisch bedoeld? Verder, lees de antwoorden een door en laat dat populistisch praat maar achterwege.

panter22
door panter22 Feb 7, 2020 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Traverse? Begeleiding voor mensen die dakloos dreigen te raken. Daar is geen sprake van.
Ts heeft een huurwoning en vaste lasten die hij kan betalen.
Hij moet op zo goed mogelijke manier proberen tot zijn pensioengerechtigde leeftijd van een minimum inkomen, of eventueel meer  te leven.
Daarna ontvangt hij AOW en pensioen van het ABP.
En bezwaar maken tegen de uitkering? Dat moet binnen 6 weken. Die tijd is allang verstreken.
Ts is in de ziektewet geraakt omdat hij in zijn werk niet meer mee kon komen.
Mogelijk is hij verder gezond en hoeft geen gebruik te maken van de zorg.
Hij kan net als iemand met een bijstandsuitkering, gebruik maken van toeslagen en voorzieningen.

jo
door jorisw Feb 7, 2020 om 11:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

95 euro per week is prima te doen. Ik let niet op wat ik uitgeef (is geen reden voor, ik heb genoeg) en geef per week gemiddeld 80 euro uit om van te leven. Als ik een beetje op de prijzen zou letten zou het makkelijk minder kunnen.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 12:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het is te doen maar dan moeten er achteraf geen belasting aanslagen binnenvallen dat maakt mij zo pissig.

En Gerbera de 93 Euro is niet tijdelijk maar dat is het bedrag wat ik over hou na 47 jaar te hebben gewerkt en nogmaals ik zit niet voor niets thuis.

Donuts
door Donuts Feb 7, 2020 om 12:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat u het een tegenvaller vindt, begrijp ik. Maar pissig om een volkomen terechte aanslag? Nee, dat begrijp ik niet.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 13:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

Pissig omdat ik het niet kan rijmen dat als ik werk en veel meer verdien geen aanslag krijg en nu met de 2 uitkeringen wel wat veel minder is.

En jullie hoeven niet meer te reageren dat dat een terechte aanslag is het is gewoon een aanslag op de minder bedeelde in de sameleving.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 13:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

De bedragen zijn gebaseerd op normen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Eetgeld voor de medemens die hier in Nederland hulp zoeken

Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. In 2019 krijgt een alleenstaande asielzoeker € 45,92 voor voeding per week. Een gezin met 2 kinderen ontvangt ongeveer € 117,04 per week.

Thecla58
door Thecla58 Feb 7, 2020 om 14:02
857 Antwoorden / 3 Vragen

@IJpe,

Ik ben een alleengaande vrouw, 61 jaren jong en krijg een IOAW uitkering. Na aftrek van al mijn vaste lasten heb ik een bedrag van om en nabij de 40€ per week als vrij besteedbaar inkomen. Het is geen vetpot, maar ik ben blij met het geld dat ik van de samenleving krijg en ook ik heb heel lang gewerkt. Weliswaar niet zo lang als jij. Tel je zegeningen...

panter22
door panter22 Feb 7, 2020 om 15:15
6599 Antwoorden / Vragen

@ijpe,
Wat heeft het leefgeld van een asielzoeker met jouw inkomen te maken.
Maar nu komt wel de aard van je ongenoegen naar voren.
Let wel,asielzoekers, bijstandstrekkers of wie dan ook, kunnen jouw situatie niet veranderen. Dat kun je alleen zelf. En niet door te janken en te wijzen naar anderen.
Kortom, wil je zo doorsappelen tot je pensioen of kom je de komende 6, 7 jaar nog van de bank af en ga je iets doen met je leven.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 18:27
7 Antwoorden / 1 Vragen

Panter22 het is eigelijk een reactie op Lecorbeau.

panter22
door panter22 Feb 8, 2020 om 14:36
6599 Antwoorden / Vragen

@Ijpe, nou gelukkig maar. Ik schrok mij al wild,

ij
door ijpe Feb 10, 2020 om 09:55
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja die gun ik ook alle geluk van de wereld.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 7, 2020 om 13:52
857 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn beste IJpe,

Ik zit je vraag te lezen gaandeweg kom ik tot de mening dat je toch twee kee loonheffingskorting laat toepassen.  Waarom denk ik dat? Om het feit dat jer aangeeft dat je je uitkering van het UWV krijgt (daar pas je de heffingskorting op toe) en je krijgt van het ABP een aanvulling en ik denk dat je daar ook heffingskorting op toe past. Is dat zo... dan heb je dat ten onrechte gedaan en de belastingdienst stuur te je dan terecht een naheffling.
Stel, ik zeg stel, dat blijkt dat je - ten onrechte - teveel zorgtoeslag gekregen hebt, dan is het toch niet meer dan billijk dat je het teveel ontvangen bedrag terug betaald?

Verder vraag ik me af of je echt het totaalbedrag dat je noemt maar van één instantie krijgt. Lijkt mij dat het ABP echt niet die aanvulling eerst naar UWV overmaakt en die stort het dan door naar jou. Krijg jij van het ABP elke maand een specificatie? If so, kijk dan eens waar daar onder het kopje heffingskorting staat.
Nogmaals ik denk echt dat jij dier dubbel krijgt.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 18:17
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als je alles had gelezen dan had je kunnen zien dat er alleen loonheffingskorting wordt toegepast bij het UWV.

Het totaal bedrag is tezame 1348 euro netto.

Ik heb het ABP wel benaderd om het geld over te maken naar het UWV die dat wel goed vond maar het ABP wil niet meewerken en dat is jammer want dan had ik er geen belasting over hoeven betalen.

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2020 om 02:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U verzuimt opnieuw om uw toeslagen te vermelden, die ook door de belastingbetaler opgebracht moeten worden. U geeft een oneerlijk beeld.

U bent een klager en ontevreden persoon die echt van die bank af moet komen: u heeft nl veel te veel tijd omhanden, u doet niets nuttigs. Rennen de mensen niet weg als ze u zien aankomen?
Zoek betaald werk dat u wél kunt doen, en vrijwilligerswerk doen kan ook: is erg bevredigend en dan ziet u mogelijk situaties die heel wat minder plezierig zijn dan uw situatie.

th
door thieu - Feb 7, 2020 om 14:14
148 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, de FNV helpt hiermee gratis voor hun leden. Dat kost je dan wel 8,62 euro per maand aan contributie (voor mensen die niet werken) .
De KBO (ouderenbond) kan óók helpen alles eens op een rijtje te zetten. Zijn wel wat kosten aan verbonden, contributie 20 euro per jaar, en per hulp krijgen hun invullers een onkostenvergoeding van 12 euro.

ij
door ijpe Feb 7, 2020 om 18:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al contact met de gemeente en hoop dat die iets kunnen betekenen.

maar bedankt voor de info.

panter22
door panter22 Feb 8, 2020 om 14:40
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom moet je lid worden van de FNV als je toch niet meer werkt? De uitkering verandert niet.Het kost je geld waar je nu net tekort aan hebt. En wat doet de FNV om de uitekring omhoog te keijgen?
Ijpe, als je kwijtschelding wilt van de gemeentelijke heffingen, dan mag je (bijna) geen geld meer hebben. Dat redt bijna niemand. Hier vind je de regeling: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen

Ijpe, je zoekt naar geld dat niet bestaat.

ij
door ijpe Feb 10, 2020 om 09:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

PANTER22 : wat jij hierboven aangeeft weet ik allemaal al heel goed en ik ben niet opzoek naar geld wat niet bestaat.

Het enige wat er schuurt is dat 2 instanties je willen helpen met een uitkering en dat daarna de belasting achteraf je komt afromen.

Dus nogmaals zou ik het totale geldbedrag van 1 instantie krijgen dan hoef ik geen belasting te betalen maar ik krijg nu het totale bedrag van 2 instanties en daar is de belasting gevoelig voor en moet daardoor belasting betalen.

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2020 om 02:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stop met klagen en zeuren want dat helpt u - gelukkig zou ik haast willen zeggen - niet. Ik heb ook niet de indruk dat u het fijne ervan weet.

peter64
door peter64 - Feb 10, 2020 om 10:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bijstand is lager, dus u hebt nog geluk.
Kleding kan heel goed in kringloopwinkels gekocht worden en in veel plaatsen zijn kledingbanken, daar kost kleding niets.
In sommige plaatsen zijn zelfs weggeefwinkels, daar kunt u ook huisraad en speelgoed krijgen.
Kijk ook eens goed of er niet valt te bezuinigen en of u wellicht in aanmerking komt voor de voedselbank.
Ook kunt u nagaan hoe het zit met huur- en zorgtoeslag.
Een collectieve verzekering via de gemeente is in lang niet alle gevallen voordeliger dan een individuele verzekering afsluiten!
Als u het niet eens bent met een beslissing van de belastingdienst, dan kunt u altijd bezwaar indienen.
Rondkomen met weinig geld is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk.
Er is creativiteit voor nodig, andere benaderingen en voor wat betreft 'niets meer ondernemen': er zijn ook dingen die u kunt doen waaraan niet meteen een prijskaartje hangt of die heel goedkoop zijn.
Lezen, computeren, tekenen, als er een camera is fotograferen, schrijven, knutselen, wandelingen maken of met de rolstoel of rollator op pad, op bezoek gaan of bezoek ontvangen, een kopje thee kan er vast wel af, verzin iets om samen met anderen te ondernemen, dat hoeft niet afhankelijk te zijn van geld.
Organiseer ruildagen voor boeken, kleding, speelgoed en huisraad.
Zo zijn er tal van dingen die u kunt ondernemen!
Belangrijk is dat de knop omgezet wordt en dat u heel goed kijkt naar wat er anders kan.

gerbera
door gerbera - Feb 10, 2020 om 11:11
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dus nogmaals zou ik het totale geldbedrag van 1 instantie krijgen dan hoef ik geen belasting te betalen maar ik krijg nu het totale bedrag van 2 instanties en daar is de belasting gevoelig voor en moet daardoor belasting betalen.

En deze redenatie kan ik niet volgen, het gaat er niet om wie uitkeerd maar om de hoogte van het bedrag waarover belasting betaald moet worden. En het lijkt mij niet dat het UWV nog eens gaat berekenen hoeveel belasting en premie u over uw aanvulling moet betalen. Wat uw wenst is dat u  uw geld van het pensioenfonds ook via het UWV ontvangt maar dan nog worden beide bedragen bij de jaaropgave opgeteld en komt u boven de inkomensgrens waardoor u alsnog moet bij betalen. Verder is het begrijpelijk dat het pensioenfonds rechtstreeks aan u uitbetaald, zij immers moeten u, en niet aan het UWV,  eind van het jaar een  jaaropgave verstrekken en zouden dan eerst bij het UWV moeten controleren of u het geld ook daadwerkelijk heeft ontvangen.
Al met al lijkt het mij dat u hier voldoende info heeft gehad hoe het nu werkelijk is, dus doe er uw voordeel mee.

ij
door ijpe Feb 11, 2020 om 12:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het nou het vreemde er aan als ik beide jaaropgave optel en ik zou dat bedrag van 1 instantie krijgen hoef ik geen belasting te betalen.

Maar ik krijg het bedrag van 2 instanties ? en moet daardoor belasting betalen.

Maar inderdaad voldoende info gehad en ik ga nu met de gemeente in gesprek.

Bedankt.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2020 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ijpe

U begrijpt het nog steeds niet.

Als het ABP dat bedrag aan het UWV zou overmaken en het UWV dat weer in één keer aan u zou doen, zou u gewoon maandelijks al NETTO MINDER krijgen.

Het enige gevolg zou zijn dat u niet een jaar later die aanslag te betalen krijgt.

En wat moet u bij de gemeente doen?

Donuts
door Donuts - Feb 11, 2020 om 12:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote IJpe: Dat is het nou het vreemde er aan als ik beide jaaropgave optel en ik zou dat bedrag van 1 instantie krijgen hoef ik geen belasting te betalen. Maar ik krijg het bedrag van 2 instanties ? en moet daardoor belasting betalen.

Maar inderdaad voldoende info gehad en ik ga nu met de gemeente in gesprek.

Bedankt. Einde quote.

U begrijpt het helaas nog steeds niet. Waarover gaat u eigenlijk met de gemeente in gesprek?

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 15:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat begrijp ik ook niet, hand ophouden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2020 om 13:33
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @IJPE, dit wordt langzamerhand iets dat is voor vermelding het Guinness Book of records.
U gaat in gesprek bij uw Gemeente en ik hoop dat men u daar (ook) goed kan uitleggen wat er bij u aan de hand is en wat de oorzaak/reden is van het feit na u een naheffing ontving. En ook om eventuele verdere hulp te krijgen om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt en hulp bij bijv. aanvragen van betaling in termijnen en/of andere omndersteuning in de zin van de zorgplich die een gemeente in deze heeft.

Nogmaals: succes.