vu
door vuurdraak Feb 15, 2010 om 17:04
Geldzaken & recht

Belasting snapt het niet

2 jaar geleden is mijn vader overleden en door omstandigheden heb ik de erfenis moeten weigeren.Ik ben dus géén erfgenaam of contactpersoon voor de afhandeling van de erfenis.Nu krijg ik bijna elke 2 maanden brieven van de belasting dat ik moet betalen . Eerst krijg ik aanmaningen en dan dreigbrieven met 1000 euro boete of een gevangenisstraf en de laatste die ik nu heb ontvangen is dat ze beslag om mijn loon willen leggen. Ik heb ze nu zo ongeveer 37 x gebeld, 2 faxen gestuurd en 7 x aangetekende brieven.Zelfs mijn notaris van 2 jaar geleden probeert mij te helpen,helaas de belastingdienst snapt het nog steeds niet.
Wat kan ik nog meer doen om beslag op mijn loon te helpen voorkomen????
En vergeet ook mijn emotionele schade niet want ,bijna elke maand krijg ik weer een brief waarin ik geconfronteerd word met het overlijden van mijn vader en dit gaat mij niet in de koude kleren zitten.

1691 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 15, 2010 om 17:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Heeft u rechtsgeldig bewijs van weigering erfenis te aanvaarden? Heeft u een kopie hiervan als bijlage gezonden aan belastingdienst?

Is het mogelijk om aldaar een afspraak te maken met de bewijsstukken om e.e.a. mens tot mens af te handelen?

vladja
door vladja - Feb 15, 2010 om 17:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ga persoonlijk langs met alle papieren. Accepteer dan niet dat het ze allemaal wel uit gaan zoeken, maar vraag naar degene, die de zaak in behandeling heeft. Zeg dat u de ombudsman ingeschakeld heeft en leg gelijk een brief neer, waarbij u de belastingdienst aansprakelijk stelt voor alle schade, gevolgschade etc. Als brieven, verklaringen etc. niet helpen, is een gesprek nog de enige mogelijkheid om het tij te keren.

En schakel meteen de ombudsman in, Zie hier...

Dit is mijn ervaring met de afdeling successierechten (nu erfbelasting) in een zaak van een paar jaar terug.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Feb 15, 2010 om 17:40
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik ben als leek allereerst geïnteresseerd hoe de belastingdienst tot de conclusie komt dat U iets geörven heeft. Dat moet toch op iets wat U niet kent berusten? Hoe komen ze anders aan die vordering?

vladja
door vladja - Feb 15, 2010 om 17:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

druifje01,

Bij het niet tijdig doen van aangifte kan de inspecteur onder voorwaarden een zogenoemde ambtshalve aanslag opleggen. Bij het opleggen van een ambtshalve aanslag moet de inspecteur naar redelijk inzicht het belastbare bedrag schatten.

Na een overlijden volgt een aangiftebiljet voor de (in dit geval nog) successierechten. Als je dat niet terugstuurt, krijg je een ambtshalve aanslag. Ze hoeven dus niet aan te tonen dat je wet geërfd hebt, dat veronderstellen ze. Maar als je de erfenis geweigerd hebt, erf je niets (geen lusten en geen lasten) en hoef je geen aangifte te doen van successierechten.

Daar is waarschijnlijk iets fout gelopen en als je eenmaal verstrikt zit in het systeem, draait het systeem maar door en kan alleen handmatig ingrijpen daar een einde aan maken. En dan lukt het vaak nog niet om het op hol geslagen systeem te stoppen, omdat invordering weer ergens losgekoppeld is van aanslag opleggen en corrigeren.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 15, 2010 om 19:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag bij het boedelregister een kopie op van je verklaring van verwerping. Die zal daar ingeschreven zijn. Ook mogelijk is om bij de notaris een afschrift van de verklaring van erfrecht op te vragen. Uit beide stukken, en zeker uit de optelsom, blijkt dan dat je verworpen hebt, geen erfgenaam bent en dus niet aangeslagen kan worden voor de successiebelasting en/of achterstallige andere belastingen.

Naar ik aanneem had je op het moment van verwerpen geen kinderen?

vladja
door vladja - Feb 15, 2010 om 20:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Ik heb ze nu zo ongeveer 37 x gebeld, 2 faxen gestuurd en 7 x aangetekende brieven.Zelfs mijn notaris van 2 jaar geleden probeert mij te helpen,helaas de belastingdienst snapt het nog steeds niet.

Zo te zien komt hij er niet zo gemakkelijk door heen met een verklaring van het verwerpen, als ook de notaris zich al ingezet heeft.

Als je eenmaal in de mallemolen van de belastingdienst terecht bent gekomen, zeker wat successierechten betreft (ervaring) dan kom je er niet zomaar meer uit.

Vladja

vu
door vuurdraak - Feb 15, 2010 om 21:22
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 15 feb 2010, 19:52]Vraag bij het boedelregister een kopie op van je verklaring van verwerping. Die zal daar ingeschreven zijn. Ook mogelijk is om bij de notaris een afschrift van de verklaring van erfrecht op te vragen. Uit beide stukken, en zeker uit de optelsom, blijkt dan dat je verworpen hebt, geen erfgenaam bent en dus niet aangeslagen kan worden voor de successiebelasting en/of achterstallige andere belastingen.

Naar ik aanneem had je op het moment van verwerpen geen kinderen?

Nee ik heb geen kinderen maar mijn broer wel.
Die heeft voor zijn kinderen ook de erfenis verworpen.
Want het blijkt dat de schuldeisers 25 jaar na overlijden nog geld kunnen eisen bij de kleinkinderen.
Op de één of andere manier denken hun dat ik de erfgenaam of contactpersoon ben wat niet juist is.
Ik heb hun dus de verklaring van verwerping van de erfenis gefaxt en ook aangetekend verstuurd en heb ik het bewijs van de ontvangsten.
Ook heb ik om een persoonlijk gesprek gevraagt om dit uit de wereld te helpen maar dit willen ze niet,alleen telefonisch.
Het lijkt wel of ze allemaal langs elkaar heen werken want ik krijg de brieven uit Amsterdam,Apeldoorn en Hoorn.
Wanneer ik weer bel met mijn klacht beloven ze dat ze zullen terugbellen wat ze dan ook weer niet doen ook al vraag ik om de mevr die deze zaak in behandeling heeft?
Ik denk dat ik nu maar de ombustman in moet schakelen en dan maar hopen dat dit enig effect heeft.

marcel75
door marcel75 - Feb 16, 2010 om 09:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, hoe spijtig ook voor u, dan moet ik me aansluiten bij Vladja. Misschien is het mogelijk dat de notaris via zijn ingangen bij de Belastingdienst nog wat kan betekenen.

vu
door vuurdraak - Feb 16, 2010 om 17:26
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 16 feb 2010, 09:13]Tja, hoe spijtig ook voor u, dan moet ik me aansluiten bij Vladja. Misschien is het mogelijk dat de notaris via zijn ingangen bij de Belastingdienst nog wat kan betekenen.

Helaas ,zelfs de notaris lukte het niet.
Ik heb ze vandaag maar weer gebeld want die terugbelactie van de belastingdienst,tja ze hebben mij weer niet terug gebeld.
Beloven dat het nu goed gaat (ha ha) wacht pas 2 jaar hierop.
Deze mevr vroeg of ik niet even naar Amsterdam kon om dit te bespreken.
Ben je nu helemaal gek ,dan ben ik 1.5 uur onderweg en maak ik weer kosten en dan is het nog maar afwachten of het wel goedkomt.
Ik heb ze gezegt dat ik een brief van de belastingdienst terug verwacht dat het nu allemaal juist geregeld is voor 1 maart zo niet, dan neem ik contact op met de Ombudsman ,Kassa en iedereen die maar naar mijn verhaal wil luisteren.
Er zullen heus nog wel meer mensen zijn die problemen met de belastingdienst hebben.
En als ze aan mijn loon durven te komen dan kom ik wel persoonlijk naar Amsterdam en dan bellen ze de politie maar want dan ga ik niet eerder weg dan dat het wel goed geregeld is.
Aangezien ik altijd zeer beleefd blijf en nooit agressief word word mijn geduld nu wel zeer op de proef gesteld.
Maar ja nog even afwachten tot 1 maart.

Een vuurspuugende Vuurdraak