
Bent u ook zo boos over de 5€ extra bij de termijnbetalingen van INFOMEDICS?
Even voorafgaand aan mijn verhaal:
ik heb de andere topics over INFOMEDICS (2014 en 2017) gelezen! En ik ben me er van bewust dat gespreid betalen volgens velen blijkbaar een "gunst" is. Maar de reacties die mensen daar geven, gaan echt alle perken tebuiten! Duidelijk mensen die nog nooit zonder geld gezeten hebben, aan het einde van de maand. Mensen die "geld opzij kunnen zetten", en mensen die niet snappen dat de gemeenteverzekering alleen nog maar aanvullend verzekerd, als je NIET in de bijstand of NIET in de schuldsanering zit, maar 10-20% bruto boven het sociaal minimum (waar al discussies over zijn, dat deze zo laag zijn) meer ontvangt.
M.a.w.: de minima kunnen al niet extra verzekeren, maar moeten dan dus wel de tandarts zelf betalen... Sparen ervoor is geen optie, dus gaan de meeste mensen echt alleen naar de tandarts als het niet anders kan. Dat alleen al is schandalig in een rijk land als Nederland!
Kom dus niet aan met antwoorden over "gunsten" en "sparen" en "gaan werken", want ik gooi ze direct in de prullenbak.
Ik heb 37 jaar gewerkt, met één "pauze" van een jaar, en nu zit ik noodgedwongen thuis: geen verlenging contract, en ook nog eens een aantal keer het ziekenhuis in, met in het vooruitzicht nog een operatie, betekent dat men mij niet in dienst wil nemen. Hopelijk na mijn laatste operatie wel weer.. Maar hierdoor ben ik wel dubbel gaan beseffen dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat iemand die geen baan heeft, zijn/haar best niet doet! En het heeft me ook geleerd dat de Nederlandse wetgeving zo krom als een hoepel is, want eerst verdiende ik geld en kreeg ik een aanvullende uitkering. En toen hield het contract op: de aanvullende uitkering ook! Dus in 1 klap kreeg ik per maand 800€ minder.
Goed, dan mijn verhaal:
In het voorjaar van dit jaar kreeg ik plotseling kiespijn, waardoor ik naar de tandarts moest. Deze meldde mij toen, dat ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan en voor die tijd naar de mondhygieniste.
Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik had hem nog gewezen op de kosten: ik ben aanvullend via de gemeente verzekerd, maar voor 500€ per jaar voor de tandarts. Dat was geen probleem.
Dat bleek het dus wel te zijn, want afgelopen maand kreeg ik van INFOMEDICS BV, die de betalingen regelt voor mijn tandartsenpraktijk, een rekening van 207€. En aangezien ik net boven het minimum loon zit (in de ziektewet), is dat dus niet in 1 keer op te hoesten. Gespreid betalen kan wel: dan komt er bij iedere termijn 5€ bij.
M.a.w. Ik word dubbel gepakt! Ik KAN het niet in 1 keer betalen, dus daarom MOET ik iedere termijn 5€ extra betalen. Nu lukt het mij net om het in 4 termijnen te betalen, dus betaal ik 20€ extra…
Het is schandalig! En ook nog eens heel vreemd, want als ik in 8 termijnen zou betalen, wat mij eigenlijk beter uitkomt, ben ik 40€ extra kwijt! Dat zijn toch geen bedragen meer voor gespreid betalen?
Ik vind dit echt echt uitbuiters. Hiermee worden weer de mensen met het laagste inkomen gepakt, terwijl de mensen met een hoger inkomen dit wel in 1 keer kunnen betalen en dus niks extra’s hoeven te betalen.
Zijn er meer mensen die dit ook zo vinden en zo ja, kunnen die dat dan hier vermelden? Misschien dat Kassa er dan een keer in een uitzending aandacht over kan besteden?

Nou, ik heb uw verhaal gelezen maar ook begrepen dat u niets wilt horen over..... Dus dan maar geen reactie mijnerzijds. Of anders, stuur uw mededeling naar de redactie. Scroll naar beneden en druk op contact.

U betaald renteloos in delen. Voor elke betaling worden adm kosten gemaakt, dit is het bedrijf en staat in de voorwaarden. En is het bestaansmodel. Hier doet u niets aan en Vara kassa zeker ook niet, schat ik in als vrijwillig beantwoorder van vragen hier.

Nee, ik ben niet boos. De rest van uw verhaal is een overbodige klaagzang. En die gemeentepolissen zijn helemaal niet zo voordelig of gunstig.
Wees blij dat u in termijnen kunt betalen.
Helemaal mee eens, stoppen met het gespreid betalen. Gewoon in 1 keer en betaald u te laat, dan naar het incassobureau. Dat gaat nog een pak meer geld kosten dan. Waarom zou het bedrijf kosten moeten maken als de klant niet kan betalen?
Dat u 37 jaar gewerkt heeft is niet van belang. Vreemd is het wel dat u praat over een tijdelijk contract. Dat wil dus zeggen dat u onlangs dus dat jaartje vrij genomen hebt. In al die jaren daarvoor zijn er dus geen problemen geweest. Wellicht was het handiger geweest om in goede jaren geld achter te houden voor de slechtere tijden.
En niet gaan gaan werken omdat u denkt dat men u niet wil hebben vanwege een aankomende operatie is een vreemde gedachte. Laat de werkgevers voor hunzelf denken. In vele bedrijfstakken is een zwaar te kort aan personeel. Ook al is het maar tijdelijk tot de operatie, alles wat u nu doet is al meegenomen.
Maar ja, u wilt niets horen en niets zien. Alles is de schuld van een ander.

Als je in de bijstand zit, kan je dus juist wel zo'n gemeenteverzekering met allerlei extra's afsluiten, maar of dat verstandig is? Ik heb zo mijntwijfels.

Ik heb nooit een gemeenteverzekering gehad , was € 20,- per maand duurder uit , vergoedingen waren niet hetzelfde .

Ik heb, sinds ik in de IOAW zit, wel een gemeentepolis. Voor mij is het een prima oplossing in verband met mijn chronische aandoening en het feit dat daarin ook de tandarts mee verzekerd is. Zo ook mijn bril. Elk jaar zit ik, vanaf dat de premies bekend zijn, te berekenen waar ik het goedkoopst uit ben met de AV waar ik de voor mij noodzakelijke vergoedingen heb. Ik kom dan steeds uit bij de gemeentepolis.
Hoop dat mijn gemeente, na de inventarisatie die ze gedaan hebben, ook besluit om volgend jaar ermee door te gaan.

Inderdaad, als men veel kosten maakt, kan zo'n polis voordelig uitpakken.

Beste Stefine12,
Ik herken de frustratie. Ik in de WAO, echtgenoot al 20 jaar werkloos zonder uitkering. In september a.s. met pensioen, halve AOW, echtgenoot 18 jaar jonger, dus ons inkomen halveert. Weinig tot geen pensioen. Geen spaargeld (meer), alleen basisverzekering, geen abonnementen en/of lidmaatschappen meer en de prijzen voor levensonderhoud blijven maar stijgen. Met toeslagen redden we het nu nog, maar of dat genoeg zal zijn, moet nog blijken. Er zijn nog wat toeslagen, maar die kunnen pas later worden aangevraagd, als je er uberhaupt voor in aanmerking komt. En ja, mensen met hoge inkomens en eigen huizen, kunnen overal subsidies voor krijgen en betalen geen aflossingsboetes. Ik wens u sterkte, want dat zal u nodig hebben.

20 jaar werkeloos zonder uitkering en dan ook nog 18 jaar jonger? Ik zal maar niet schrijven wat ik daar van vind.
Dus uw echtgenoot is al ongeveer zijn hele leven over uw rug aan het potverteren, en nu uw WAO afloopt en u AOW krijgt, verwachten u en uw echtgenoot dat er verder potverteerd kan worden over de rug van de samenleving?
Van handjes uit de mouwen steken wordt niemand slechter.

Ga toch eens na of er dan voor u geen mogelijkheden zijn op basis van bijstand, toeslagen etc.

En ja, mensen met hoge inkomens en eigen huizen, kunnen overal subsidies voor krijgen en betalen geen aflossingsboetes.
Hoe kortzichtig kun je zijn, ook eigenbezitters hebben het vaak niet zo breed, zij hebben moeten kopen omdat er geen huurwoningen beschikbaar zijn. Veelal zijn beide genoodzaakt te blijven werken om de boel te kunnen betalen en reken maar dat ze bij een aflossingschuld ook boete betalen. Over welke subsidie u het heeft ontgaat mij, voor huursubsidie komen ze niet in aanmerking verder kunnen zij, afhankelijk van het inkomen een beroep doen op toeslagen die ook voor huurders geldt

En ik zal, net als @tijger1, ook maar niet zeggen wat ik daarvan vind. Om je dood te schamen zeiden ze vroeger....

En dit is oordelen over iemand, terwijl je niet weet waarom hij niet aan werk kan komen! Er zijn ook zat mensen die wel willen maar niet kunnen of stom weg niet worden aangenomen om allerlei suffe redenen. En hoe langer werkloos, hoe moeilijker het is om een baan te vinden.
Dan kan je heel makkelijk zeggen: ga je toch schoonmaken ofzo: misschien is deze persoon daar lichamelijk niet toe in staat!
Dus al dat oordelen: DAT IS OM JE DOOD TE SCHAMEN!

Ja hoor, Stef, je echtgenote in de WAO en jij al twintig jaar geen spat uitvoeren en niet om suffe redenen, maar omdat je te beroerd bent om ern poot uit te steken.
Achtien jaar jonger dan partner die nu AOW krijgt, dus nog geen vijftig en dan al twintig jaar, dus minstens vanaf dertig jaar geen inkomen kunnen vergaren? Kom nou toch.

Hallo Stefine12 ,
1 ) Zoals @tijger1 aangeeft , gemeentepolis is een sigaar uit eigen doos , en hardstikke duur , is alleen goed voor mensen die chronisch ziek zijn .
2 ) Gebruik uw vakantiegeld , problem solved .
3 ) Ik heb ook een uitkering , nog nooit financieële problemen gehad , sparen gaat wel degelijk , controleer uw uitgave .

1: Laat ik nu net chronisch ziek zijn!
2: Als je in de WAO zit, krijg je geen vakantiegeld: dat wordt in je uitkering meegenomen. Alleen wordt je dat niet verteld, dus kom je daar pas in mei achter...
3: Fijn dat het u wel lukt om te sparen! Misschien woont u goedkoper, heeft u minder gemeentelijke belastingen, heeft u alleen een basiszorgverzekering nodig? Ik weet dat niet. Maar bij mij is mijn geld echt op aan het einde van de maand.

Als je in de WAO zit, krijg je geen vakantiegeld: dat wordt in je uitkering meegenomen. , of u nu een WAO uitkering of Bijstand heeft , vakantiegeld wordt altijd ingehouden op uw uitkering( gereserveerd) Vakantiegeld WAO wordt uitbetaald in de maand mei , vakantiegeld bijstand wordt uitbetaald in de maand Juni .
Wanneer betaald UWV mijn vakantiegeld ?
Vakantiegeld betalen wij in de maand mei uit of als uw uitkering stopt.
Dit zijn de betaaldatums in 2021 voor de volgende uitkeringen:
- WW: 18 mei 2021
- WIA (WGA en IVA): 21 mei 2021
- Wajong: 21 mei 2021
- WAO: 21 mei 2021
- IOW: 18 mei 2021
- WAZ: 21 mei 2021
De betaalspecificatie van uw vakantiegeld staat vanaf 17 mei voor u klaar op Mijn UWV
Tip : zoek hulp bij uw Financiën

Leuk hoor, maar klopt niet! WAO wordt het vakantiegeld maandelijks uitgekeerd!
zie dit stukje van de site van UWV:
Ziek tijdens uw WW-uitkering
Bent u ziek geworden tijdens of na uw WW-uitkering en krijgt u daarom nu een Ziektewet-uitkering? Dan betalen wij uw Ziektewet-uitkering maandelijks. U moet hiervoor maandelijks uw inkomsten aan ons doorgeven. U doet dit met de Inkomstenopgave die u ook voor uw WW-uitkering invulde. Uw Inkomstenopgave staat pas voor u klaar op Mijn UWV en in de UWV-app als de maand is afgelopen. Eerder kunt u de Inkomstenopgave dus niet invullen.
Hebben wij uw Inkomstenopgave ontvangen? Dan staat uw uitkering binnen 14 dagen op uw rekening. Houd er rekening mee dat uw Ziektewet-uitkering inclusief vakantiegeld is. U ontvangt dus geen aparte betaling in mei.

Ziektewet is heel wat anders dan de WAO! Als je nou niet eens weet wat voor uitkering je hebt...

En stop met zeuren en klagen.
Wees blij en dankbaar dat o.a. de belastingbetaler voor uw inkomen zorgt.
Heeft u al eens gekeken naar banen als vakkenvuller of op een callcenter? Het stikt van de vakanties daarin. De energie die u verkwist aan klagen en zeuren zou u dan daarin kunnen stoppen.
Nee ik ben niet boos over de 5 euro extra. Waar ik wel heel boos over wordt is dat eeuwige geklaag en huili huili als het eens tegenzit en iedereen de schuld heeft behalve de persoon zelf.
Er zijn zat mensen die ook een minimaal inkomen hebben en die wel rond komen en niet lopen te klagen. Zoals Maritas hierboven
Nee, ik ben er niet boos over dat mensen die niet financieel willen plannen zelf opdraaien voor de extra kosten die dat voor het bedrijfsleven met zich meebrengt.
Wanneer u iets achteraf in termijnen kunt betalen, had u vooraf in beginsel wel degelijk mogelijkheden om wat te sparen. Immers, nu kunt u de maandtermijnen ook niet aan andere zaken uitgeven.
Wat de rest van uw verhaal er toe doet is allemaal niet zo relevant. Een groot deel van de mensen met een minimuminkomen lukt het om wel een buffertje aan te houden voor dit soort zaken en die buffer ook steeds weer aan te vullen.

Je vindt het uitbuiters en dat komt omdat je het blijkbaar niet begrijpt of niet wil begrijpen. Net als de bakker zijn geld wil hebben als hij een halfje bruin levert wil de tandarts ook zijn geld nadat hij bezig is geweest, tandartsen zijn geen bank van lening. Infomedics is een bedrijf dat de facturatie voor die tandarts verzorgt, zij betalen de tandarts en u betaalt aan hen. U bent dat geld dus verschuldigd net als Infomedics dat geld weer verschuldigd is en als u krediet wil dan moet u daarvoor betalen. Dat kunt u onredelijk vinden en daar kan ik tot op zekere hoogte best in meegaan maar de onredelijkheid zit niet in het feit dat krediet geld kost.
Er zijn best goede argumenten te bedenken waarom tandzorg in het basispakket zou horen (en ook één ijzersterk tegenargument) maar dat is een politieke keuze, Wij Nederlanders willen dat blijkbaar niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vliegtickets amerika overstap
Waarom kost een vliegticket van Düsseldorf naar Schiphol naar San Fransico met koffers op 13 oktober €597,-. Terwijl als je hem direct vanaf schiphol pakt, dus een complete vlucht minder. 718 euro. Ik snap dat het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod is.... maar millieu technisch kan KLM dit echt niet maken. Lees meer
Bellegingshypotheek
De waarde vd beleggingen van mijn beleggingshypotheek zijn hoger dan rest hypotheekschuld, waarom kan mijn hypotheek daarmee niet afgelost worden. Nu moet ik tot mijn 84e hypotheekrente blijven betalen Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer