gh
door ghost010 Jul 4, 2013 om 13:39
Geldzaken & recht

Bestolen op het werk.werkgever wil niet vergoeden?

[Ik heb geen idee wat de juiste categorie voor dit onderwerp is]

Oke,Dus mijn vriendin werkend bij Friese land [ http://www.thfl.nl/ ] is gister middag bestolen van haar galaxy s en 6 euro uit der portemonnee.
Ze was op dat moment werkzaam bij een client.
Ze is daar huishoudelijk hulp.

Daar bij de cliënt is de daad verricht en is ze dus bestolen vaan haar spullen.

Nu had ze via de mail contact met haar werkgever genomen
(en ondertussen ook al aangifte gedaan bij de politie).

Ze heeft in der mail verwoord dat de misdaad in het huis van de cliënt is gebuurd tijdens haar werkzaam heden(ze heeft het niet zien gebeuren.haar tas met portemonnee en telefoon stond in huis kamer,zij was aan het schoon maken in de badkamer).Ook heeft ze 2 verdachten gemeld,waaronder haar cliënt zelf en een bezoekster(de vriendin van cliënt).maar dat ze niet wist wie het had gedaan.(wij vermoeden dat ze samen hebben gewerkt)

Nu heeft ze bericht terug gekregen en haar werkgever beweerd dat ze er niet voor vergoed is.
De werkgever legt niet uit waarom en hoe en wat.(dit vinden wij nogal vreemd en hebben we eerder het idee alsof de werkgever er probeert onder uit te komen)

Klopt dit wel? hoort de werknemer niet gewoon vergoed te zijn voor ongevallen en dergelijken?

De werkgever is van de afdeling "penning" en dus niet van hoger op.
Kan zij dan uberhoupt bepalen zonder dit bij het hoofd aan te geven en/of de verzekering van de werknemers?

We zoeken nu dus een manier om alsnog haar schade vergoed te krijgen en/of de werkgever/Friese land (mede)aansprakelijk te maken?
Dit omdat wij van mening zijn dat ze gewoon vergoed hoort te krijgen omdat het onder werktijd is gebuurd door de cliënt van het Friese land.

Ik hoop met dit topic wat info te verkrijgen waar google me niet heeft verder kunnen helpen.
De rede waarom ik dit post en niet mijn vriendin is omdat ze nog steeds vangslag is.

3118 12 Rapporteer

gh
door ghost010 - Jul 4, 2013 om 13:52
5 Antwoorden / 5 Vragen

"penning" moet planning zijn.

door 14peter - Jul 4, 2013 om 14:14
567 Antwoorden / 2 Vragen

Hier is een werkgever niet aansprakelijk voor. Enige uitzondering die mogelijk zou kunnen zijn is als de werkgever een plek heeft gewezen waar uw vriendin de tas moest achterlaten. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde.

Soort gelijke zaak bij recht in de regio

gh
door ghost010 - Jul 4, 2013 om 15:29
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ik lees net dit op http://www.arbeidsrechter.nl/uitgebreide-risico-aansprakelijkheid-werkgever-ongeluk-schade

"B. De medewerker lijdt schade bij of door een derde

Een werkgever kan ook aansprakelijk zijn ten opzichte van zijn medewerkers, ook al lijden zij schade tijdens hun werk bij een derde. Heeft de derde niet de vereiste veiligheidsmaatregelen genomen, dan kan een medewerker zijn werkgever aansprakelijk stellen voor de schade die hij heeft geleden.

[Stuk tekst]

Heeft de werkgever zelf (samen met andere werkgevers) onvoldoende maatregelen genomen, dan is hij aansprakelijk tegenover zijn medewerkers. Dat neemt niet weg dat de werkgever deze schade mogelijk op derden kan verhalen. Had een medewerker de mogelijkheid om die derden zelf aan te spreken in plaats van zijn werkgever, dan kan de werkgever doorgaans verhaal zoeken bij deze derde voor de schade die de werkgever heeft vergoed aan de medewerker."

Valt dit dan niet onder wat er gebeurd is?
Aangezien mijn vriendin dus werkzaam was bij de cliënt(die een crimineel verleden heeft en in een drugs opvang/revalidatie zit) en er geen voorzorgsmaatregelingen zijn geweest om schade te voorkomen (geen kluisjes enzovoort.. wat ik in het filmpje hier boven wel aanwezig was).
Diefstal lijkt mij onder gevaar en schade te vallen? vooral vanwege het verleden van de cliënt?

gh
door ghost010 - Jul 4, 2013 om 15:36
5 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik dit filmpje van kassa zie,dan zou ze dus wel haar spullen vergoed moeten krijgen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/tas-gestolen-onder-werktijd-werkgever-aansprakelijk/speel/1/?vHash=c749c73j

(jammer dat er geen "edit" knopje is)

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 7, 2013 om 08:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Waar was die telefoon die zo duur en diefstal gevoelig was?
Een afgesloten ruimte?

Het zomaar onbeheerd laten liggen is vragen om problemen.
Als er meerdere mensen komen moet je hem bij je houden of in je auto.
Je dient zelf waardevolle goederen op redelijk veilige plek op te bergen of het te regelen.
Als je zelf niet voldoende maatregelen neemt voor waardevolle spullen die je meeneemt is de werkgever niet aansprakelijk.
Alleen als hij verplicht iets ergens op te bergen is hij aansprakelijk.
Dan moet hij een beveiligde plek aanbieden die een deugdelijk slot heeft.

Werknemers die hun kleding of telefoon in kast moeten opbergen, dan is de werkgever verantwoordelijk als het dunne blik met flut slot verantwoordelijk.

ba
door bakfiets_1 - Jul 9, 2013 om 13:18
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nooit handig om je spullen onbeheerd achter te laten, maar ik denk dat er gewoon te goeder trouw is gehandeld. Je gaat er eigenlijk van uit dat je spullen veilig zijn bij een client. Het is geen supermarkt waar 100 medewerkers in en uit lopen. Of het vergoed moet worden door de werkgever kan ik zo niet zo snel beantwoorden. Maar het filmpje van Recht in de Regio is bijzonder duidelijk.

geurtje
door geurtje - Jul 16, 2013 om 16:56
3 Antwoorden / 2 Vragen

is daar geen verzekering voor ??mestaal is de baas en werknemers toch verzekerd tegen diefstal

ha
door hakkelaar - Nov 6, 2013 om 22:35
17 Antwoorden / 7 Vragen

Dit is het juiste antwoord:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/tas-gestolen-onder-werktijd-werkgever-aansprakelijk/speel/1/?vHash=c749c73j

Advocaat Bas van Batenburg, van Van Batenburg en Van der Vlies Advocaten in Alphen aan den Rijn, maakt duidelijk dat als een werknemer schade lijdt tijdens het uitoefenen van de werkzaamheden, de werkgever die schade in principe moet vergoeden. Dat is alleen anders als de werknemer bewust de schade heeft veroorzaakt of als er sprake is van opzet. Demonstrate had maatregelen kunnen nemen om de schade te voorkomen. Bijvoorbeeld door een medewerker op de tassen te laten passen of de tassen in een kluis te leggen. Volgens Bas van Batenburg is Demonstrate daarom aansprakelijk en verplicht de schade te vergoeden.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 7, 2013 om 18:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Er is geen bewijs dat het daar gestolen is of gewoon ergens vergeten of verloren!

En dure producten meenemen, je werkt bij diverse particulieren dus een kluis hoef je niet te verwachten.
Gewoon in je zak laten of in auto en niet zomaar onbeheerd achterlaten op stoel of kapstok als er ook andere in dat huis kunnen komen.

De werkgever kan alleen iets doen op vaste werk plek maar in elk huis een kluis plaatsen is niet mogelijk en dat weet iedereen in dit beroep.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan moet iemand maar met haar handtas om haar nek in die woning rondlopen?

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 10:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als een werkgever dit inderdaad zou moeten vergoeden zet je de deur wel wagenwijd open voor fraude. Alleen in geval van diefstal op locaties waar de werkgever de mogelijkheid heeft om te controleren of te beveiligen zou een vergoeding logisch zijn maar voor werk op locatie is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

xi
door xilefsim - Nov 8, 2013 om 10:44
111 Antwoorden / 1 Vragen

En wie heeft de opdracht gegeven om op dit adres te werken? Zo gemakkelijk kom je er natuurlijk niet mee weg Meneer Wolters.