soulsister
door soulsister Oct 3, 2012 om 10:10
Geldzaken & recht

Boete voor balletjespistool

Beste allemaal,

Tijdens een weekendje weg heeft mijn zoon (met onze goedkeuring) een paar vrienden van zijn scoutingclub bij ons thuis uitgenodigd. Ze zijn naar de Edammerkermis gegaan en hebben zo´n balletjespistool (groene balletjes) gewonnen. In onze tuin hebben ze "oorlogje" gespeeld. Verder was er wat geluidsoverlast.

Onze buurman* dacht de wapens echt waren (!) en heeft de politie gebeld. Lang verhaal kort te maken. 4 Poltieauto´s in onze straat, zoon is meegenomen voor verhoor, heeft een nacht vastgezeten en heeft een boete gekregen van € 200,-..feestje voorbij.

Vraag is de boete terecht? Het gaat hier immers om een speelgoedpistool van de kermis?

*Wij hebben vanaf het begin van hun komst geen goed contact met de buren. Uiteraard hebben wij hen welkom geheten maar daar willen wij verder bij laten. Zij nemen hier echter geen genoegen mee. Op allerlei manieren proberen zij contact met ons te leggen dmv uitnodigingen voor koffie/borrel en/of gezamenlijke projecten. Wij hebben meerde malen aangegeven dat wij gesteld zijn op onze privacy en geen behoefte hebben aan een "gezellig samenzijn" met hen. Wij hebben dan ook sterk de indruk dat zij het als burenplicht beschouwen om een oogje in het zeil te houden als wij (ouders) afwezig zijn om op zo´n manier toch een voet tussen de deur te krijgen.

PS: mijn zoon is 19!

8715 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De melding is in principe terecht:

Link, het kan namelijkk idd op een echt wapen lijken.

Dit even losstaand van het feit wat je buren met jullie willen, lijkt mij namelijk niet ter zake

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Pino:
zij hebben dit wapen gewonnen op de kermis. Moet de gemeente/Politie de kermisexploitant niet checken op dit soort prijzen bij de vergunningverlening. Nu is mijn kind (of zijn andere kinderen de dupe).

Bovendien was het in onze tuin. Zolang ik geen overlast veroorzaak mag ik toch doen in mijn tuin wat ik wil. Begrijp mij goed ik hou ook niet van gevechtspelletjes zoals paintball e.d. maar we hebben het hier wel over (jonge) jongens. Die winnen liever een pistool dan een zak knikkers. Bij de Bart Smit en de Intertoys kun je een PS3 move pistool kopen. Lijkt ook echt.

Had een waarschuwing niet beter op zijn plaats geweest.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo soulsister,

Het lijkt hier inderdaad op een wat overtrokken reactie, ingegeven door de 'relatie' met de buren.
Hoe politie optreedt is afhankelijk van de situatie.
Blijkbaar is de melding nogal 'hevig' geweest (4 politie-auto's).
Boete had nog veel hoger kunnen uitpakken.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

4 politieauto's zijn voor nop ingezet, zal wel een boete vast zitten, lijkt me logisch.
Gewoon betalen en niet verder zeuren.

Die relatie met je buren heeft er verder niets mee te maken. Als ik vermoed dat er bij de buren in de tuin mensen met echte wapens lopen te zwaaien, dan bel ik ook de politie.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is aan te nemen dat er dan ook aandacht wordt besteed aan de kermiskraam die blijkbaar verboden neppistolen in de prijzenpot heeft zitten.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op woensdag 3 okt 2012, 11:07: Het is aan te nemen dat er dan ook aandacht wordt besteed aan de kermiskraam die blijkbaar verboden neppistolen in de prijzenpot heeft zitten.

Ja dat zal vast gebeuren. Neem jij dat maar aan.

In de kraam, nog in de verpakking, zijn die dingen natuurlijk hardstikke verboden.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe oud de zoon is. Dat is natuurlijk wel iets om op te letten bij zulke prijzen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je kan lezen weet je dat hij 19 is. Dus niet een kleuter die met een pistooltje loopt te zwaaien.

Of misschien wel.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag het net, hij is 19. Dan nog vind ik het fout om verboden neppistolen uit te reiken als gewonnen, maar dat is een andere kant van de medaille. Misschien weet de kraam houder niet dat het om een verboden speelgoed gaat. Dan zou hij daarop gewezen kunnen worden.

Winterman, hoe kom je aan die continue aanvoer van verwijten in je? Bijna alles wat je inbrengt giet je in een verwijtvorm. Wat is je aangedaan?

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als overduidelijk blijkt dat het een speelgoedgeweer is (formaat, vorm) en de kleur behoorlijk afwijkt dan zou ik toch eens overwegen bezwaar te maken. Mocht het "pistool gifgroen zijn met oranje strepen of iets dergelijks, dan kan iedereen weten dat het speelgoed is.
De supersoakers uit de speelgoedwinkel hebben ook dermate afwijkende kleuren dat dit gewoon is toegestaan. Ik zou eens bellen met "bromsnor".

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zwemmer, die kraamhouder (kermisexploitant) weet wel degelijk dat op geweren, pistolen e.d. lijkende spullen verboden zijn. Dat weet iedere winkelier ook en desalniettenmin wordt het nog steeds als speelgoed verkocht. De vier politieauto's (met inhoud) zou zich dan eens meer moeten gaan bekommeren over de verkopers. Hoewel, dat kost te veel tijd en mankracht.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op woensdag 3 okt 2012, 12:09: Als overduidelijk blijkt dat het een speelgoedgeweer is (formaat, vorm) en de kleur behoorlijk afwijkt dan zou ik toch eens overwegen bezwaar te maken. Mocht het "pistool gifgroen zijn met oranje strepen of iets dergelijks, dan kan iedereen weten dat het speelgoed is.
De supersoakers uit de speelgoedwinkel hebben ook dermate afwijkende kleuren dat dit gewoon is toegestaan. Ik zou eens bellen met "bromsnor".

--Mag ik een nepwapen hebben?

Nee. Sommige speelgoedwapens of nepwapens lijken zo sprekend op een echt vuurwapen dat die geschikt zijn om iemand mee te bedreigen. Daarom is het verboden om deze wapens te hebben en te verhandelen. De kleur van een nepwapen speelt geen rol. --Politie

Lijkt mij toch dat de buren wel verschil hadden gezien als ze er balletjes mee (af)schoten, gezien het feit dat jij niet thuis was en de zoon al 19 is, waar buur ook geen kleuteractie als balletje schieten met plastic flutdingetje van verwacht van 19 jarige wellicht, was het verhaal misschien toch beetje anders dan zoon stelt.........?.
Misschien was het wel buurtje pesten/bang maken en doen alsof het een echt wapen was ?
Kan me echt niet voorstellen dat iemand anders politie belt en ze met 4 wagens aankomen ...........en hadden ze het balletjes ding gezien was dat wellicht ook met een sisser afgelopen en zonder boete afgehandeld.
Ik zou eerst eens aan de buren vragen wat er Precies is voorgevallen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook nog 's avonds zijn gebeurd, dan wordt het wat lastiger om precies te zien wat er in de tuin gaande is. Zoon moest immers de hele nacht op het bureau blijven.
Maar dat horen we vast nog wel van Soulsister.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman:
mijn zoon had zijn vrienden van de scoutingclub uitgenodigd. Jongens en meiden die het leuk vonden om op elkaar te "schieten" in ZIJN tuin. Paintballen schijnt overigens heel populair te zijn onder volwassenen en met name mannen wist je dat. Rennen door een ruimte en je laten beschieten door verfbommetjes. Hoe kinderachtig is dat.....

@zoekster & Stacey:
het gaat hier om de zoon des huizes met zijn vrienden van de scoutingclub dus niet om vreemde mannen die zomaar in een tuin rondrennen. Het was een warme zomeravond, er was muziek, gelach en vertier. Overduidelijk een feestje. Er was absoluut geen sprake van buurtje pesten. De tuin lag de volgende dag bezaaid met groene balletjes (en lege blikjes bier, lege zakken chips e.d.). De scouting vrienden hebben, terwijl mijn zoon nog in de cel zat, alles keurig opgeruimd. Overige buren hebben dit beaamd. Zij hadden al meteen een vermoeden dat DE buurman gebeld had. Persoonlijk had ik eerst de boel gecheckt en niet meteen de Politie gebeld.

@allen:
Ik heb overigens ook alle ouders van het vriendenclubje op de hoogte gebracht. Het vriendenclubje en de ouders hebben aangeboden mee te betalen aan de boete. Mo zover is het nog niet. Ik heb inmiddels een bezwaarschrift ingediend.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:05: Persoonlijk had ik eerst de boel gecheckt en niet meteen de Politie gebeld.

Jullie staan bepaald niet op voor welke manier van contact dan ook zeg je eerder zelf, dus dan verwachten dat ze eerst even netjes komen vragen of de kids leuk aan het spelen zijn of wat lijkt mij dan wat teveel gevraagd......
Zal vast voor kids heel gezellig zijn geweest maar voor buren bedreigend overgekomen zijn wellicht, stel van die opgeschoten knapen die drinkend en joelend en schietend door de tuin struinen.
En in het donker lijken alle nepwapens echt verwacht ik.

ik las net trouwens dat je ook niet eens een balletjespistool zou mogen hebben,
--Mag je een balletjespistool hebben?

Nee. Indien het wapen op een echt wapen lijkt is het strafbaar en mag je het dus niet in je bezit hebben.-- Politie

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.brandweer112.nl/vader-en-zoon-opgepakt-na-aantreffen-balletjespistool/

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11602494/Jongen-verstopt-balletjespistool-onder-brug-in-Arnhem.ece

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1762191/Nijmegenaar-dreigt-met-balletjespistool.htm

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=20741

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/11659364/Tiener-aangehouden-met-balletjespistool.ece

http://www.rtvnh.nl/nieuws/86519/Inval+Aalsmeer+om+balletjespistool

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 3 okt 2012, 11:03: 4 politieauto's zijn voor nop ingezet,

Achteraf is dat altijd heel makkelijk om te zeggen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:56:
zoekster schreef op woensdag 3 okt 2012, 11:03: 4 politieauto's zijn voor nop ingezet,

Achteraf is dat altijd heel makkelijk om te zeggen.

En wat bedoel je daarmee te zeggen? Het was geen kritiek op de politie, maar om aan te geven dat de zaak serieus werd genomen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op woensdag 3 okt 2012, 10:10: Beste allemaal,

Tijdens een weekendje weg heeft mijn zoon (met onze goedkeuring) een paar vrienden van zijn scoutingclub bij ons thuis uitgenodigd. Ze zijn naar de Edammerkermis gegaan en hebben zo´n balletjespistool (groene balletjes) gewonnen. In onze tuin hebben ze "oorlogje" gespeeld. Verder was er wat geluidsoverlast.

Onze buurman* dacht de wapens echt waren (!) en heeft de politie gebeld. Lang verhaal kort te maken. 4 Poltieauto´s in onze straat, zoon is meegenomen voor verhoor, heeft een nacht vastgezeten en heeft een boete gekregen van € 200,-..feestje voorbij.

Vraag is de boete terecht? Het gaat hier immers om een speelgoedpistool van de kermis?

Ik vind het overtrokken van de politie om uw zoon een nacht vast te zetten voor het spelen met een balletjespistool.

De boete is wel terecht als dit pistool erg op een echt pistool lijkt.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:58:
soulsister schreef op woensdag 3 okt 2012, 10:10: Beste allemaal,

Tijdens een weekendje weg heeft mijn zoon (met onze goedkeuring) een paar vrienden van zijn scoutingclub bij ons thuis uitgenodigd. Ze zijn naar de Edammerkermis gegaan en hebben zo´n balletjespistool (groene balletjes) gewonnen. In onze tuin hebben ze "oorlogje" gespeeld. Verder was er wat geluidsoverlast.

Onze buurman* dacht de wapens echt waren (!) en heeft de politie gebeld. Lang verhaal kort te maken. 4 Poltieauto´s in onze straat, zoon is meegenomen voor verhoor, heeft een nacht vastgezeten en heeft een boete gekregen van € 200,-..feestje voorbij.

Vraag is de boete terecht? Het gaat hier immers om een speelgoedpistool van de kermis?

Ik vind het overtrokken van de politie om uw zoon een nacht vast te zetten voor het spelen met een balletjespistool.

De boete is wel terecht als dit pistool erg op een echt pistool lijkt.

Google maar even op afbeeldingen balletjespistool, dan wordt het je wel duidelijk. Of bedoel je omdat dit pistool erg op een echt pistool lijkt.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:58:
Ik vind het overtrokken van de politie om uw zoon een nacht vast te zetten voor het spelen met een balletjespistool.

Dat zal vast niet de reden geweest zijn, bij de info van winterman staat overal dat ze gewoon met een boete heen gestuurd werden.
Als je ladderzat bent of het bijdehandje gaat uithangen dan mag je nachtje afkoelen.....

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:58:
Ik vind het overtrokken van de politie om uw zoon een nacht vast te zetten voor het spelen met een balletjespistool.

Ik niet! Weet je wel met hoeveel kracht die balletjes er uit komen? Kreeg er een x eentje op mijn hoofd, dat voelde als een stevige tik! Mag je zelf bedenken wat er gebeurt als hij in je oog terecht komt.

Bovendien is het een knul van 19, die zou niet zo onnozel moeten zijn!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

....De tuin lag de volgende dag bezaaid met groene balletjes......
En jij denkt dat er NIKS in de tuin van de buren terecht is gekomen?

........Persoonlijk had ik eerst de boel gecheckt en niet meteen de Politie gebeld.......
Dus als het jou uitkomt, mogen ze wel ineens aan je deur bellen?

Vind de straf en de boete volkomen terecht, zeker gezien de leeftijd van je zoon!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nepwapens

Wat was de reden van het nachtje 'overblijven', alleen de aanwezigheid van dat nepwapen?

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Carola.83:
En...wat dan nog als er iets bij hen in de tuin is gekomen. Dan had mijn zoon de volgende dag de rotzooi gewoon op moeten ruimen. Verder mag een ieder zijn ongenoegen uiten als er iets aan de hand is. Ik doe zonder aanziens des persoons de deur open. We slaan echter uitnodigingen en burenprojecten met deze buren af. Puur om het feit dat wij ze te opdringerig vinden en wij zelf onze vrienden uitzoeken. Verder vind ik het woord onnozel ongepast. Graag respect als je commentaar geeft.

@dlumenge:
Bij navraag bij de Politie blijkt dat hij zich keurig heeft gedragen toen hij werd aangehouden en was er van dronkenschap en/of grote mond geen sprake. Hij moest een nacht blijven omdat er op het politiebureau na 23.00 uur geen procesverbaal meer wordt opgemaakt. Dit moest de volgende dag gebeuren.

@allen:
Ik dank jullie hartelijk voor jullie feedback. Ben het niet met iedereen eens maar dat hoeft ook niet.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee soulsister, daar heb je gelijk in: je buren kies je niet en je vrienden wel. Geef je wat dat betreft groot gelijk. En het zou een mirakel zijn als je het wel met iedereen eens zou zijn, want dat kan nu eenmaal niet. Als er weer een "pistooltje" gewonnen wordt op de kermis zal er hartelijk worden bedankt door de jongelui, neem ik aan ;-)) Succes verder, hoor.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

*ik heb sterk de indruk dat het hier gewoon een overdreven (re)actie van hermandad betreft*

*mijn inschatting: als "de camera" erbij was geweest, dan was de hele commotie meer dan waarschijnlijk met een sisser afgelopen*

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het voorhanden hebben van een echt vuurwapen en op (bestaande) vuurwapens gelijkende voorwerpen (zoals sommige balletjespistolen) is bij Wet verboden en is zelfs een misdrijf en geen eenvoudige overtredingen.

Verdachten van misdrijven worden ingesloten en dienen door de recherche verhoord te worden. Om kosten technische redenen en het feit dat de Wet hierin voorziet is er in de nachtelijke alleen recherche op oproep voor zaken waaruit bloed (dreigt) te lopen beschikbaar.
Verdachte in andere zaken blijven ingesloten tot de recherche in de ochtend weer beschikbaar is.

Uitsluitend in het geval van eenvoudige overtredingen behoort een waarschuwing tot de mogelijkheden.

Zoon van Soulsister dient er rekening mee te houden dat hij, tenzij de rechter hem vrijspreekt, thans een strafblad heeft.

Kermisexploitanten weten donders goed wat wel en niet is toegestaan in Nederland. Doordat veel van hen in heel Europa op kermissen staan hebben zij echter vaak ook goederen die andere landen wel toegestaan zijn maar in Nederland niet. Anderzijds zijn soort "prijzen" wel publiekstrekkers en blijven dan "per ongeluk" liggen als te winnen prijs.
Dat laatste ontslaat de prijswinnaar echter niet van zijn eigen verantwoordelijkheid.

De politie heeft niet de capaciteit om op elke kermis te gaan kijken of de aangeboden prijzen wel voldoen aan de Nederlandse regelgeving. Zodra er informatie is dat verboden waar wordt aangeboden wordt er wel opgetreden.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey:
van dezelfde site;

Welke wapens zijn verboden?

nepwapen of speelgoedwapen dat niet van een echt vuurwapen te onderscheiden is

Als het wel te onderscheiden is mag het dus wel.....?

vraag aan TS: welke kleur hadden de "wapens"?

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op donderdag 4 okt 2012, 00:05:

Als het wel te onderscheiden is mag het dus wel.....?

vraag aan TS: welke kleur hadden de "wapens"?

Volgens die theorie kan je een echt wapen oranje verven om het voor een speelgoedwapen door te laten gaan.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat een oranje dopje in het uiteinde van een speelgoedpistool meestal voldoende was om een wapen niet echt te laten lijken. Die zijn meestal ook wel toegestaan. Ik denk dat het hier valt of staat met of de balletjespistolen te veel op echte wapens leken.

Zelf ben ik ooit aanwezig geweest bij een incident op een science fiction conventie in Engeland. In Engeland zijn airsoft wapens vaak toegestaan op afgesloten terreinen en dergelijk. Deze airsoft wapens zijn niet van echt te onderscheiden en schieten ook kleine balletjes.

Echter er was een groep die niet helemaal helder nadacht en een hamburger ging halen terwijl ze die airsoft wapens nog om hadden hangen. En tja als je dan vlakbij Heathrow (lees op 500 meter afstand) zit zil men daar best heftig op reageren, we hadden nog net niet de volledige marrechaussee over de vloer. Terecht overigens in mijn optiek. Levensgevaarlijk die wapens want ik heb ze van heel dichtbij gezien en ze zien er verdomd echt uit.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

skyjack schreef op donderdag 4 okt 2012, 11:22: Ik dacht dat een oranje dopje in het uiteinde van een speelgoedpistool meestal voldoende was om een wapen niet echt te laten lijken. Die zijn meestal ook wel toegestaan. Ik denk dat het hier valt of staat met of de balletjespistolen te veel op echte wapens leken.

Dat doen ze ook met een oranje dopje er op.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:05:
@allen:
Ik heb inmiddels een bezwaarschrift ingediend.

En zo is het.
Via de rechter kun je wellicht wat afdingen indien:a) rechter een makkelijk persoon is (niet veel kans bij standaard politierechter...volgens OvJ meestal op de voet..pas bij h.beroep/college meer kans op "denkende" rechter) b) je zoon optisch lief en aardig overkomt (als ie als hoologantuig uitziet; forget it) c) het speelgoedpistool toch wel erg op speelgoed lijkt (snoepkleurtjes, oranje dop, kleine schaal, kinderen "piew-piew" riepen , etc.).

Dat je buurman je "verlinkt" of angst "overdrijft" moet geen rol spelen (behalve als de rechter/OvJ dat argument aandraagt om aan te tonen dat een burger pure angst is aangejaagd) ook niet dat een kraampje het jullie in NL heeft verkocht/geschonken.
Wat getoetst wordt is de wet en verzachtende omstandigheden (19 jaar bvb werkt dan weer tegen je).

succes.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kunnen hier vandaan niet vaststellen wat er zich in de tuin heeft afgespeeld. Het blijft dus gissen. Ik heb er persoonlijk niet heel veel moeite mee dat indien iemand 's avonds met een balletjes pistool door een tuin rent de politie wordt gebeld. Vooral aangezien het donker is en ook de buren waarschijnlijk niet konden zien wat er zich daar nu afspeelden.

Jammer en pech, leermomentje

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op donderdag 4 okt 2012, 15:06: Wij kunnen hier vandaan niet vaststellen wat er zich in de tuin heeft afgespeeld. Het blijft dus gissen.

Zo is het, je hoort het verhaal maar van 1 kant. En natuurlijk van de meest gunstige kant.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:05: Ik heb inmiddels een bezwaarschrift ingediend.

Jij kunt geen bezwaarschrift indienen, want jij hebt geen boete of een nachtje vast gezeten. Je zoon is volwassen en zal zelf een bezwaarschrift moeten indienen.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op donderdag 4 okt 2012, 14:18:
Als ik zou denken dat een buurjongen met zijn vrienden met een echt pistool in de tuin aan het spelen is, dan zou ik niet naar buiten gaan om het risico te lopen om geraakt te worden door een kogel.

Dan bel ik veilig binnen de politie.

Als deze dan vast stelt dat het een balletjes pistool betreft, dan is een valium gesprekje met de angstige buur voldoende, naast een vermanend gesprekje met de tiener dat dit gedrag de buren verontrust en beter niet meer kan plaats vinden.

Nergens staat dat die buurman naar buiten is gegaan en buiten gebeld heeft. Ook valt nergens te lezen of hij angstig was of niet. Bij dit soort overtredingen vinden geen vermanende gesprekjes plaats. Het gat er totaal niet om dat dit gedrag de buren verontrust. Er loopt een gek met een vuurwapen te zwaaien. Dat het nep is blijkt pas achteraf, maar dan heeft er al een volle politieinzet plaatsgevonden. Agenten die dus denken dat het om een echt wapen gaat en vol van de adrenaline staan. Dan wil jij een vermanend gesprekje?

Wat er wel heel duidelijk staat is waarom hij een nacht vast gezeten heeft. Welk gedeelte daarvan begrijp je niet?

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ winterman
zeker gemist dat ik reageerde op deze quote:

"Weet je wel met hoeveel kracht die balletjes er uit komen? Kreeg er een x eentje op mijn hoofd, dat voelde als een stevige tik! Mag je zelf bedenken wat er gebeurt als hij in je oog terecht komt."

maar goed u heeft weer gereageerd.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

En? Weet je dat dan?

Inhoudelijk reageer je er niet op, maar kom je slechts weer met allerlei door niets ondersteunde aannames? Niemand weet waar die buurman vandaan heeft gebeld en of hij angstig was.

Tenzij jij die buurman bent. Dan kan jij het weten.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tdehond,

Valt best mee hoor met je aannames:

Als ik zou denken

Blijft dat het overdreven

dan zou ik niet naar

Het gaat er niet echt om wat jij allemaal vindt......... Het gaat er om dat er jongens met pistolen 's avonds als het donker is lopen te zwaaien... Nee, het is niet gek dat daar de politie voor wordt opgetrommeld.... Je kan niet in het donker bekijken of het wel of geen echt pistool is.

Buren staan dus geheel in hun recht, blijkt ook wel dat ze het serieus hebben genomen, anders komen ze niet met 4 wagens. Verder is het een aanname van TS dat de buren daawerkelijk hebben gezien dat het hun zoon is. Kijk jij eens in het donker naar buiten bij de tuin van de buren en je ziet daar een aantal jongeren, met wat jij denkt dat pistolen zijn.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Pino123: incident gebeurde op een zomeravond. Het was dus geen nacht (en ook niet donker).

@carola.83: jij hebt slechte ervaringen met dit soort speelgoed en ik snap je frustratie. Maar dit ontslaat je niet van enige objectiviteit. Ieder incident staat op zich.

De omschrijving van dit incident is in geen enkel geval gunstig verwoord. Mijn zoon heeft iets gedaan wat wij als ouders niet op prijs stellen namelijk overlast bezorgen bij de overige buren.

De opmerking "Ik heb inmiddels een bezwaarschrift ingedient" is figuurlijk bedoeld niet letterlijk want mijn zoon is 19 en dus meerderjarig. Wij hebben de brief geschreven en mijn zoon heeft zijn handtekening geplaatst. Gelukkig hebben de andere mijn opmerking wel begrepen.

@winterman: dank voor de links. Deze zijn echter niet helemaal te vergelijken met dit incident omdat alle incidenten vernoemd in de links in de openbare ruimte hebben plaatsgevonden en niet in de achtertuin van de zoon des huizes zoals in ons geval. De boete is de enige overeenkomst.

@allen: Mijn zoon heeft de volgende dag, op ons initiatief dat weer wel, bij alle buren een handgeschreven excuusbriefje in de brievenbussen gegooid. Zowel mijn zoon als wij kregen als tegenreactie (behalve uiteraard van DE buurman) dat het briefje aardig was maar niet had gehoeven omdat zij het feestje niet als overlast hebben ervaren.

Na het excuusbriefje heeft DE buurman meerdere malen geprobeerd ons (en de rest van de buurt) er van te overtuigen dat hij zijn burenplicht heeft vervuld. Want zo zegt hij " ik zag jullie zoon en 2 meiden met enorme shotguns rennen in jullie tuin". "Ik schrok me rot en moest wel de Politie bellen" Dit waren letterlijk zijn woorden. M.a.w. ik neem de rol van ouder over want jullie waren, vanwege jullie aanwezigheid, niet in staat de ouderrol op dat moment te vervullen. Hij verwacht dat ook van ons (en overige buren) als zijn kinderen ongewenst gedrag vertonen. M.i. spreek je dan eerst iemand aan op zijn/haar gedrag voordat je een actie zoals de Politie bellen onderneemt. Wij zijn niet met hem in discussie gegaan om verdere escalatie te voorkomen.

Nogmaals het gaat mij om de strafmaat. Kinderen/jongeren winnen een speelgoedpistool op de kermis (of hebben het als Sinterklaascadeau gekregen van een familielid die het op zijn beurt weer heeft gekocht bij de Bart Smit). Spelen ermee in hun achtertuin of elders in de openbare ruimte en krijgen hiervoor een boete of nog erger moeten een nacht in de cel bivakkeren alsof het terroristen zijn die een gevaar voor de samenleving vormen. Pak het aan bij de bron v.w. de kermissen betreft. Neem het op in de vergunningverlening en handhaaf. Geen capaciteit is onzin. Een controle per kermis kost max. een uur. Zoveel gokkramen staan er niet en op elke kermis surveilleren dagelijks 2 agenten. Handhaven die hap en ook de speelgoedwinkels. Voorkomen is beter dan genezen.

Mijn zoon, zijn vrienden/vriendinnen en diens ouders zijn enorm geschrokken en hebben hun lesje geleerd. Wat een, in hun ogen, een onschuldig spelletje leek is uitgemond in een drama (met dank aan de buurman).

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 3 okt 2012, 20:10:
tdehond schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:58:
Ik vind het overtrokken van de politie om uw zoon een nacht vast te zetten voor het spelen met een balletjespistool.

Ik niet! Weet je wel met hoeveel kracht die balletjes er uit komen? Kreeg er een x eentje op mijn hoofd, dat voelde als een stevige tik! Mag je zelf bedenken wat er gebeurt als hij in je oog terecht komt.

Bovendien is het een knul van 19, die zou niet zo onnozel moeten zijn!

Blijft dat het overdreven is om iemand een nacht vast te zetten omdat er gespeeld is met een balletjes pistool in de eigen tuin.

Als ik zou denken dat een buurjongen met zijn vrienden met een echt pistool in de tuin aan het spelen is, dan zou ik niet naar buiten gaan om het risico te lopen om geraakt te worden door een kogel.

Dan bel ik veilig binnen de politie.

Als deze dan vast stelt dat het een balletjes pistool betreft, dan is een valium gesprekje met de angstige buur voldoende, naast een vermanend gesprekje met de tiener dat dit gedrag de buren verontrust en beter niet meer kan plaats vinden.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat je gelijk hebt als je zegt dat die buurman zelf even had kunnen controleren wat er aan de hand was, i.p.v. de politie te bellen. Als buren zijnde, zou je toch een redelijke inschatting kunnen maken, wat de kans is dat die "pistolen" echt zijn.
Bovendien ga je er toch ook niet zo snel van uit, dat een stel jong volwassene in hun eigen tuin elkaar dood gaan lopen schieten.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister "Nogmaals het gaat mij om de strafmaat. "

Natuurlijk gaat het je om de strafmaat. Je breit er een heel verhaal om heen. De buurman zat fout. De politie zat fout, de goktent zat fout, Bart Smit zit fout. Sinterklaas zit fout. Het zijn maar kinderpistooltjes, het zijn maar kinderen/jongeren die wat spelen in de tuin. Onze eigen tuin! Excuusbriefje. De andere buren zijn het met me eens. Het is uitgelopen op een 'drama'. Behandeld als terroristen. Handhaven. Voorkomen is beter dan genezen. .

Maar het gaat natuurlijk om die €200. Die wil je (zoon) gewoonweg niet betalen. De rest is franje.
Het bezwaarschrift is ingediend, wacht nu maar het oordeel van de rechter af.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op vrijdag 5 okt 2012, 10:07:
Nogmaals het gaat mij om de strafmaat. Kinderen/jongeren winnen een speelgoedpistool op de kermis (of hebben het als Sinterklaascadeau gekregen van een familielid die het op zijn beurt weer heeft gekocht bij de Bart Smit). Spelen ermee in hun achtertuin of elders in de openbare ruimte en krijgen hiervoor een boete of nog erger moeten een nacht in de cel bivakkeren alsof het terroristen zijn die een gevaar voor de samenleving vormen. Pak het aan bij de bron v.w. de kermissen betreft. Neem het op in de vergunningverlening en handhaaf. Geen capaciteit is onzin. Een controle per kermis kost max. een uur. Zoveel gokkramen staan er niet en op elke kermis surveilleren dagelijks 2 agenten. Handhaven die hap en ook de speelgoedwinkels. Voorkomen is beter dan genezen.

Dat hij een nacht in de cel moest verblijven staat hier los van. Je hebt zelf al aangegeven waarom dat was en het is niet de standaard maatregel.

Verder is het wel heel makkelijk het probleem te verleggen. Feit is gewoon dat iedere Nederlander de wet hoort te kennen en dan gaat het hier ook nog eens over iets dat vaak in het nieuws is en dan doel ik niet op de links die ik heb gegeven. Ieder jaar is er in de vakantieperiode wel een item op TV dat mensen waarschuwt voor nepwapens uit het buitenland.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Natuurlijk. Er vinden ongelukken plaats omdat mensen door rood licht rijden. Moet er dan maar permanent bij ieder stoplicht een agent gepositioneerd worden? Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid je aan de wet te houden en daar begint het. Niet bij handhaving.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster: Mijn zoon heeft deze maand € 200,- minder te spenderen. Vette pech. Hij is een (nare) ervaring rijker. Maar dat is nog niets vergeleken met de ervaring van een nachtje cel. Het gaat mij niet om de geldboete maar om het principe (lees: strafmaat). Al ging het om € 1,-. Opgepakt worden en de nacht in een politiecel doorbrengen naast "echte" criminelen voor kinder/tienerjolijt vind ik te ver gaan. Er had helemaal geen procesverbaal hoeven plaatsvinden.
@winterman. Waarschuwing via de tv voor nepwapens uit het buitenland en dus niet voor speelgoedpistolen die je tot de dag van vandaag op de Nederlandse kermissen kunt winnen en gewoon in de populaire Nederlanse speelgoedwinkels kunt kopen. Je opmerking raakt dus kant noch wal. Je metafoor t.a.v. het rode stoplicht is appels met peren vergelijken.

@allen: ik sluit deze discussie. Dank voor jullie feedback. We wachten het oordeel af.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

soulsister schreef op vrijdag 5 okt 2012, 12:08: Waarschuwing via de tv voor nepwapens uit het buitenland en dus niet voor speelgoedpistolen die je tot de dag van vandaag op de Nederlandse kermissen kunt winnen en gewoon in de populaire Nederlanse speelgoedwinkels kunt kopen. Je opmerking raakt dus kant noch wal. Je metafoor t.a.v. het rode stoplicht is appels met peren vergelijken.

Waarschuwing voor nepwapens in alle mogelijke vormen, inclusief speelgoed.

Feit is dat jouw buurman je zoon mooi een loer gedraaid heeft, maar dat neemt niet weg dat je zoon gewoon strafbaar is. De politie had ook gebeld kunnen worden door een willekeurige voorbijganger die heel jouw zoon niet kent.

Als je dat stoplicht geen goed voorbeeld vind doe ik nog wel even een andere. Bij de bouwmarkt of doe-het-zelf zaak kan je allerlei soorten messen kopen, waarmee je niet op straat mag lopen. Moet daar ook op gehandhaafd worden? Of de keukenmessen bij de Blokker? Honkbalknuppels bij de sportzaak?

Je zoon is 19 en zijn moeder moet op internet zijn verdediging voeren. Zijn moeder moet het bezwaarschrift schrijven dat hij dan ondertekent en zijn moeder zorgt voor een excuusbrief voor alle buren.

Ben je nu boos, omdat je dat nachtje cel ook voor hem had willen doen?

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

*feit blijft dat hermandad dit voorval ook op een "aardige" manier had kunnen afhandelen*

*er wordt wel eens gezegd, dat maar weinig burgers een hoge pet op hebben van de politie, nou door zo te handelen zorgen ze daar zelf voor*

*het gevolg van dit gepruts is, dat de 19 jarige zoon heel zijn leven lang de politie zal mijden als de pest (ook als om zijn hulp gevraagd wordt)*

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op vrijdag 5 okt 2012, 18:46:
*het gevolg van dit gepruts is, dat de 19 jarige zoon heel zijn leven lang de politie zal mijden als de pest (ook als om zijn hulp gevraagd wordt)*

Als hij dan maar wel het lef heeft om ook de politie te mijden als HIJ ze nodig heeft!

Offtopic: vlg mij leert iedere 6-jarige dat een zin met een hoofdletter begint en eindigt met een punt.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Want zo zegt hij " ik zag jullie zoon en 2 meiden met enorme shotguns rennen in jullie tuin". "Ik schrok me rot en moest wel de Politie bellen" Dit waren letterlijk zijn woorden.
M.a.w. ik neem de rol van ouder over want jullie waren, vanwege jullie aanwezigheid, niet in staat de ouderrol op dat moment te vervullen.

Niks ouderrol overnemen, m.a.w. 'ik zag een kans om de politie te bellen en die op je zoon (jullie huis) af te sturen.'
Van dat 'ik schrok me rot' is de bedoeling, jullie niet vooral zouden denken dat hij (buurman) een k*tgeintje heeft geflikt.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83

*hij heeft nu juist geleerd dat je gemakkelijk misbruik van deze instantie kunt maken en zal dat dus ook zo nodig in de toekomst toepassen (nota bene op kosten van de gemeenschap)*

*konklusie: zo leer je dus aan, wat je nu juist niet wilt bereiken*

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op vrijdag 5 okt 2012, 18:46: *feit blijft dat hermandad dit voorval ook op een "aardige" manier had kunnen afhandelen*

Ben je echt zo wereldvreemd dat je denkt dat de Politie een gesprekje gaat voeren als er een melding komt dat er diverse personen met "wapens"rondlopen?

Ze gaan af op de info die verstrekt wordt en gaan niet eerst een prettig gesprek met beller aan....

Elke dag weer lachen met jou....
iemand nog narcissen?

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op vrijdag 5 okt 2012, 20:42:
Ben je echt zo wereldvreemd dat je denkt dat de Politie een gesprekje gaat voeren als er een melding komt dat er diverse personen met "wapens"rondlopen?

Doen ze dat dan niet? Er was kermis. Hadden ze zelfs nog suikerspinnen mee kunnen nemen voor de gezelligheid.

Als je iedere zin begint en afsluit met * lijkt me dit trouwens een hypothetische vraag.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op vrijdag 5 okt 2012, 20:29: carola.83

*hij heeft nu juist geleerd dat je gemakkelijk misbruik van deze instantie kunt maken en zal dat dus ook zo nodig in de toekomst toepassen (nota bene op kosten van de gemeenschap)*

*konklusie: zo leer je dus aan, wat je nu juist niet wilt bereiken*

Waarom de sterretjes aan het begin van de zin? Zit onder jouw shift knop het sterretje of vind je het gewoon bere interessant?

ve
door verwijderd - Jan 10, 2014 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere nederlander behoord de wet te kennen.
Weer een uitspraak van niets.
Laat mij maar eens zien waar dat staat in de wet.
Nergens dus.

winterman schreef op vrijdag 5 okt 2012, 11:21:
soulsister schreef op vrijdag 5 okt 2012, 10:07:
Nogmaals het gaat mij om de strafmaat. Kinderen/jongeren winnen een speelgoedpistool op de kermis (of hebben het als Sinterklaascadeau gekregen van een familielid die het op zijn beurt weer heeft gekocht bij de Bart Smit). Spelen ermee in hun achtertuin of elders in de openbare ruimte en krijgen hiervoor een boete of nog erger moeten een nacht in de cel bivakkeren alsof het terroristen zijn die een gevaar voor de samenleving vormen. Pak het aan bij de bron v.w. de kermissen betreft. Neem het op in de vergunningverlening en handhaaf. Geen capaciteit is onzin. Een controle per kermis kost max. een uur. Zoveel gokkramen staan er niet en op elke kermis surveilleren dagelijks 2 agenten. Handhaven die hap en ook de speelgoedwinkels. Voorkomen is beter dan genezen.

Dat hij een nacht in de cel moest verblijven staat hier los van. Je hebt zelf al aangegeven waarom dat was en het is niet de standaard maatregel.

Verder is het wel heel makkelijk het probleem te verleggen. Feit is gewoon dat iedere Nederlander de wet hoort te kennen en dan gaat het hier ook nog eens over iets dat vaak in het nieuws is en dan doel ik niet op de links die ik heb gegeven. Ieder jaar is er in de vakantieperiode wel een item op TV dat mensen waarschuwt voor nepwapens uit het buitenland.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Natuurlijk. Er vinden ongelukken plaats omdat mensen door rood licht rijden. Moet er dan maar permanent bij ieder stoplicht een agent gepositioneerd worden? Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid je aan de wet te houden en daar begint het. Niet bij handhaving.