brynnar
door brynnar Jul 24, 2007 om 16:47
Geldzaken & recht

Buitengerechtelijke kosten = incassokosten?

Hallo allemaal,

Meestal lukt het wel om een incassobureau af te schudden, mocht er nood aan de man zijn, maar nu loop ik echter compleet vast en hoop ik dat iemand mij van wat (zakelijk) juridisch advies kan dienen.

Een zakelijke schuldeiser heeft in het verleden een potje ervan gemaakt op het gebied van facturatie. Facturen die nimmer zijn ontvangen, claims die nimmer zijn afgehandeld en aanmaningen met bedragen die nergens uit te herleiden zijn en wij hebben betwist. Een soepzootje dus.

Eiser heeft uiteindelijk een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Ik heb deze vooralsnog op afstand weten te houden, omdat de eiser zijn zaakjes niet op orde had. Op mijn verzoek is de deurwaarder met de eiser overeengekomen dat alle incassokosten worden kwijtgescholden en voor rekening van de eiser komen, hangende het onderzoek naar de werkelijke schuld. Dit is schriftelijk bevestigd aan ons.

Uiteindelijk is gebleken dat er inderdaad nog een vordering op osn was, voortkomende uit o.a. nooit ontvangen facturen. De hoofdsom is erkend door ons en wordt door ons betaald. Echter, de deurwaarder in kwestie blijft halsstarrig buitengerechtelijke kosten en rente vorderen, ondanks de eerdere toezegging dat incassokosten aan ons zijn kwijtgescholden.

Deurwaarder beweert dat incassokosten iets anders zijn dan buitengrechtelijke kosten en rente, maar voor zover ik weet is de term "incassokosten" een verzamelnaam voor alle kosten die erbij komen kijken bij een vordering die uit handen wordt gegeven, dus ook "buitengerechtelijke kosten" en "rente". Deurwaarder wil echter niet met bewijzen komen dat dit niet het geval is.

Ik loop me nu suf te zoeken om mijn gelijk te halen. Wie kan mij het verlossende woord geven (met bron) of ik inderdaad gelijk heb? Ofwel dat buitengerechtelijk kosten en rente gewoon onder de incassokosten vallen?

Mvgr - B

3659 12 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 24, 2007 om 17:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Buitengerechtelijke kosten zijn alle kosten die terug zijn te vinden onder BW 6:96 lid 2 en 3. Dit kunnen zijn expertisekosten, administratiekosten en incassokosten.
Als de incassokosten zijn kwijtgescholden en dat is bevestigd dan dient de deurwaarder zich ook keurig aan die afspraak te houden en in dit geval zijn kosten bij opdrachtgever door te belasten, die immers van meet af aan de administratie niet op orde hebben gehad.
Administratiekosten kunnen volgens de uitspraak van de Hoge Raad inzake AMEV / Staat arrest in rekening worden gebracht voor schades die verhaald worden. Expertisekosten zullen niet in het geding zijn.
Overigens zijn de buitengerechtelijke kosten beperkt volgens het Rapport Voorwerk II waarbij een staffellijst gehanteerd wordt. Een soortgelijke staffel geldt ook voor administratiekosten.
De wettelijke rente of vertragingsschade kan uiteraard verschuldigd zijn en dan is van belang of het gaat om een schade uit onrechtmatige daad of een gewone vordering in het handelsverkeer. In dit geval zou ik veronderstellen dat het redelijk om deze rente te laten ingaan op het moment was dat de vordering opeisbaar was.
Bij onrechtmatige daad begint de rente direct vanaf schadedatum te lopen. Overigens worden door de rechters met regelmaat dit soort buitengerechtelijke kosten afgewezen, omdat de motivatie niet duidelijk is of ontbreekt danwel de kosten niet gespecificeerd zijn.

Succes ermee (rente alleen over de hoofdsom berekenen)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2007 om 18:01
16876 Antwoorden / 202 Vragen

hetgeen tboy stelt is terecht m.u. de verwijzing. Het betreft wel BW 6: 96 maar dat heeft slechts een lid 1 en een lid 2, a.b.c. Ik lees het ook zo, inclusief de uitgebreide toelichting dat incasookosten ook  de buitengerechtelijke kosten omvatten aangezien het alle kosten m.bt, invordering betreft.

hutch
door hutch - Jul 24, 2007 om 19:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@B.

misschien heb je dit (ook) al gezien....:

www.mijnrechtsbijstandverzekering.nl/incasso_veel_gestelde_vragen.htm

Ik vermoed (ook) dat de rente wel betaald dient te worden, maar de kosten om het geld geïncasseerd te krijgen (in jouw geval) niet.

(Overigens een keurig antwoord van Tonnieboy.)

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Jul 25, 2007 om 08:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Allemaal bedankt voor de bijdrage. Tonnieboy, je verhaal is duidelijk, maar niet helemaal een antwoord op mijn vraag. De hamvraag is: wat is de definitie van "Incassokosten"?

Deurwaarder schrijft in eerste instantie letterlijk dat cliente "accoord gaat met kwijtschelden van de incassokosten", maar blijft edoch halsstarrig "buitengerechtelijke kosten" en "rente" opvoeren, alsof dit geen incassokosten betreft.

De link die Hutch opgeeft komt in de richting van het antwoord op mijn vraag, maar blijft wat algemeen van aard. "Incassokosten zijn redelijke kosten die een schuldeiser moet maken om zijn vordering geïncasseerd te krijgen." Dit is m.i. een algemene omschrijving van het begrip en volgens mij vallen de buitengerechtelijke kosten daaronder. Met een beetje goede wil valt eventuele rente hier ook onder, maar dit is discutabel, dat ligt aan de wijze hoe je wilt interpreteren. Maar de vraag is, wie kan mij hier de exacte definitie van geven en welke posten hier wel of niet onder vallen?

Ik hoop mijn vraag hiermee enigszins verduidelijkt te hebben.

Mvgr - B

diertjes
door diertjes - Jul 25, 2007 om 09:26
299 Antwoorden / 3 Vragen

Onderstaande link brengt je naar een rapport van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak over dit onderwerp. Hopelijk helpt dit je verder.

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Haarlem/Voor+juristen/Informatie+civiel+voor+de+advocatuur/Rapport+Voorwerk+II.htm#18

Groet, M@rtin

pe
door petersilly - Jul 25, 2007 om 23:12
3 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder aarzelen ff contact opnemen met een betrouwbaar advocatenkantoor.

Hit 'em.

brynnar
door brynnar - Jul 26, 2007 om 08:10
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Laat ik het daar ook maar op houden. Bedankt.

Mvgr - B

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 26, 2007 om 08:10
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens de wet betreffen incassokosten de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van een schuld of het regres dat door deze deurwaarder wordt gedaan. Beperkt tot 15% van de hoofdsom.

Buitengerechtelijke kosten omvatten meer namelijk : expertisekosten, administratiekosten en regres- of incassokosten.

Je kunt met een gerust hart een eventuele invordering van die kosten afwachten, want een deurwaarder die niet de vereiste duidelijkheid aan een schuldenaar verschaft wordt genadeloos afgestraft door de rechter zoals recent al bij meerdere rechtzaken is gebeurd.

Betaal dus alleen de hoofdsom en de rente over de hoofdsom vanaf het moment dat duidelijk werd dat de vordering opeisbaar was.

brynnar
door brynnar - Jul 26, 2007 om 08:11
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Geen zorgen. Mocht er een dagvaarding volgen, dan staat onze advocaat klaar. Vooralsnog doen we het nog even zonder, want de rekeningen die deze jongens sturen zijn ook niet mals.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Jul 31, 2007 om 15:37
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Even een update, n.a.v. bovenstaande situatie.

Ik heb vorige week de deurwaarder aangeschreven, dat ons bedrijf accoord gaat met de hoofdsom, edoch dat wij nogmaals verwijzen naar de eerdere brief van hen waarin de incassokosten kwijtgescholden zijn. Ik heb hierin vermeld dat we, zonder tegenbericht van hen binnen 5 werkdagen, tot betaling van uitsluitend de hoofdsom (dus ook zonder rente ;-) ) zullen overgaan en dat de gehele zaak daarna voor ons is afgesloten. Deze brief is gedateerd 24 juli en is zowel gefaxt als per post de deur uit gegaan.

Vandaag zijn we inderdaad 5 werkdagen verder en niets gehoord tot op heden. Ik hoop dat deze zaak nu eindelijk is afgesloten. Mocht er nieuws zijn, dan laat ik het weten.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Jul 31, 2007 om 15:37
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Even een update, n.a.v. bovenstaande situatie.

Ik heb vorige week de deurwaarder aangeschreven, dat ons bedrijf accoord gaat met de hoofdsom, edoch dat wij nogmaals verwijzen naar de eerdere brief van hen waarin de incassokosten kwijtgescholden zijn. Ik heb hierin vermeld dat we, zonder tegenbericht van hen binnen 5 werkdagen, tot betaling van uitsluitend de hoofdsom (dus ook zonder rente ;-) ) zullen overgaan en dat de gehele zaak daarna voor ons is afgesloten. Deze brief is gedateerd 24 juli en is zowel gefaxt als per post de deur uit gegaan.

Vandaag zijn we inderdaad 5 werkdagen verder en niets gehoord tot op heden. Ik hoop dat deze zaak nu eindelijk is afgesloten. Mocht er nieuws zijn, dan laat ik het weten.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Jul 31, 2007 om 15:37
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Excuses voor de dubbelpost..... de site reageert een beetje vreemd vandaag......