robert11
door robert11 Jan 23, 2013 om 10:29
Geldzaken & recht

Buitenlandse pensioen

De eerste AOW geld is binnen, en zoals bij vele is het wel schrikken. Mijn NL pensioen gaat wel met 1,38€ omhoog, (435,40 € netto), mijn bedrijfspensioen gaat met 30, 06 € omlaag.
Gezien ik 16 jaren in Duitsland heb gewerkt, bekom ik ook een Duitse pensioen van 346,36 €, BRUTTO wel te verstaan!
De belasting beschouwd dit als een extra inkomst en wordt belast tot vorige jaar (oktober 65 geworden) met 52 % (?)
Mijn vraag is: hoezo extra inkomsten? het is doch ook een pensioen? Qua pensioen, NL +D, komt ik net op 781,76 € brutto! Maar hoe zwaar wordt het nu belast over de Duitse pensioen nu ik 65 bent en met de nieuwe belastingregels?

Kan iemand mij een duidelijke antwoord geven?

11424 63 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u verleden jaar 52% belasting moest betalen, hangt natuurlijk af van de totale hoogte van uw inkomen.het is niet zo dat u omdat het een Duits pensioen is u daarover 52% moet betalen.

Voor het jaar 2012 maakt de belastingdienst ook nog een speciale berekening, omdat u een deel van het jaar 65- en een deel van het jaar 65+ was.

In 2013 wordt alles, dus de pensioenen en de AOW bij elkaar opgeteld. Wat u moet gaan betalen is niet zo te zeggen. Hierboven telt u 1 pensioen netto met 1 pensioen bruto op en het derde staat er niet bij.

robert11
door robert11 - Jan 23, 2013 om 11:30
310 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger1:
Mijn bedrijf pensioen is 535,40 € netto per maand!

m.v.g. Robert

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat u dat vermeldt, maar daar heb ik niets aan. U dient alle bedragen BRUTO bij elkaar op te tellen.

Over een bruto inkomen tot € 19.645 betaalt u 19,1% belasting over het meerdere 24,1%. Als u dat uitgerekend hebt, dan mag u van de te betalen belasting de volgende heffingskortingen aftrekken: € 1.934 algemene heffingskorting en
€ 1.932 ouderenkorting. Als u een alleenstaande oudere bent, mag u nog € 429 alleenstaande ouderen korting aftrekken.

Dan telt u op hoeveel loonheffing er al wordt ingehouden en dat trekt u dan van het bedrag wat hierboven is overgebleven. Dat restant, als dat er is, moet u volgend jaar nabetalen.

U krijgt in mei ook nog een beetje vakantiegeld van de AOW, maar als u bovenstaande berekening maakt, ziet u hoeveel belasting u eventueel nog moet nabetalen, nadat u volgend jaar uw aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let op, ik tikte twee fouten. De algemene heffingskorting is € 1.034 en niet € 1.934. De ouderenkorting is
€ 1.032 en niet € 1.932.

Sorry.

dearagain
door dearagain - Jan 23, 2013 om 13:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dat wat teveel wordt ingehouden, wordt een jaar later toch teruggestort

*bovendien wordt er bij de AOW-uitkering geen belasting ingehouden en dat zou de zaak dan weer redelijk in evenwicht kunnen brengen

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dearagain

Dan zal er toch eerst aangifte gedaan moeten worden.

En wat er te weinig is ingehouden, moet worden nabetaald.

Ts heeft uit drie bronnen inkomsten, dus het evenwicht zou best zoek kunnen zijn.

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2013 om 15:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

robert11, wat vreemd dat u schrijft: het eerste A.O.W. geld is binnen en dat was wel schrikken. Het mijne stond er vanmorgen ook en is €15,00 meer dan december. Ik heb het nu niet over pensioen(en), da's nog niet allemaal binnen. Maar mijn Engels pensioen waar hier belasting over moet worden betaald is zeker geen 52%, dat is minder. Maar dat zal dan wel liggen aan uw totale inkomsten; ik blijf zwaar onder de streep.

dearagain
door dearagain - Jan 23, 2013 om 18:23
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 13:35]@dearagain

Dan zal er toch eerst aangifte gedaan moeten worden.

En wat er te weinig is ingehouden, moet worden nabetaald.

Ts heeft uit drie bronnen inkomsten, dus het evenwicht zou best zoek kunnen zijn.

*zoals ik het inschat zal TS toch al gauw 900 tot 1500 euro moeten nabetalen

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert11

Voor de zekerheid. U hebt toch wel zorgtoeslag aangevraagd?

robert11
door robert11 - Jan 24, 2013 om 10:13
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 18:39]@robert11

Voor de zekerheid. U hebt toch wel zorgtoeslag aangevraagd?

Yep! zorgtoeslag aangevraagd, toegekend, ontvangt, en vervolgens terug moeten storten naar de belasting omdat er op mijn bruto pensioen uit Duitsland geen zorg premie is gehouden! (4156,32 € bruto, -2200 € belasting = 1956,32 € over! (bijna 52,9% belasting!)

Voor de goede orde: ik ben getrouwd, mijn vrouw heeft een WAO uitkering van 1020 € bruto.

Volgende maand wordt de belastingaangifte gedaan. Dus @tenormin, ik weet echt niet hoeveel % wordt afgehouden van de Duitse pensioen. Tot nu toe moet ik elke jaar +/-2200 € betalen aan de belasting! Wel was mijn wao uitkering aan de hoge kant wat volgens de FNV geen invloed had omdat de Duitse pensioen als extra inkomsten wordt beschouwd.
De toegekende (D) "WAO" en mijn de pensioen zijn en blijven bruto hetzelfde, voor mijn 65e en daarna....

@dearagain: 900 tot 1500 € nabetaling vind ik bijna acceptabel...

m.v.g Robert

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2013 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zorgtoeslag staat los van de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet. Het een heeft niets met het ander te maken. Over inkomen waar nog geen premie is ingehouden legt de belastingdienst apart een aanslag op. Net zo als bij zelfstandigen en free-lancers. Dus ook al zou u geen zorgtoeslag aanvragen moet die premie nog betaald worden.

Wat Dearagain schrijft is helemaal uit de lucht gegrepen. Hij kan daarover niets zeggen.

U hebt dus een gedeeltelijke AOW, daar wordt geen belasting op ingehouden, wel premie, , een Nederlands pensioen, waarop gezien de hoogte 19,1% belasting op wordt ingehouden plus premie, en een Duits pensioen waarop blijkbaar wel belasting in Duitsland wordt ingehouden, maar uiteraard geen premie.

Uw aangifte vergt dus wel wat rekenen, maar een belastingprogramma rekent simpel uw verplichtingen uit. En het in Duitsland betaalde bedrag wordt daarmee verrekend.

U zegt dat u zorgtoeslag hebt moeten terugbetalen. Over welk jaar gaat dat? Hebt u zelf wijzigingen doorgegeven, want de aangifte 2012 is nog niet gedaan.

U zegt ook dat uw WAO hoog was, maar die is met uw 65ste gestopt. Het hangt van het hele jaarinkomen, inclusief van uw vrouw af, of u in aanmerking komt voor zorgtoeslag. De grens is in 2013 wel weer sterk verlaagd.

Wordt een leuke aangifte.

robert11
door robert11 - Jan 24, 2013 om 12:08
310 Antwoorden / 25 Vragen

....en een Duits pensioen waarop blijkbaar wel belasting in Duitsland wordt ingehouden, maar uiteraard geen premie. .....

Over mijn Duits pensioen wordt in Duitsland géén belasting ingehouden, wat vroeger wel was! Nederland int sinds enkele jaren de belasting hierover en dat is niet mis, want anders zou ik meer netto hebben dan nu het geval is!
De verschillende berekeningen zijn echt niet eenvoudig. Het bedrag van Duitsland was voor de 25e oktober mijn "Duits WAO", en na de 25e gelijk mijn AOW. Het bedrag zal buiten indexering niet veranderen tot de dag van overlijden... Het is telkens een klus om alles te berekenen, en de FNV medewerkers hebben de grootste moeite, ook onder elkaar, de juiste bedrag te berekenen.
En ook sinds enkele jaren moet ik de toegekende zorgtoeslag helemaal terug betalen aan de belasting met als reden dat er nog geen inhouding was over de zorg premie die iedereen op zijn loonstrook moet betalen!

Ik heb nog geen wijzigingen doorgegeven aan de belasting. Ik dacht dat het met de aangifte van 2013 over 2012 recht wordt getrokken? Of zie ik het fout?

robert11
door robert11 - Jan 24, 2013 om 12:33
310 Antwoorden / 25 Vragen

En ook sinds enkele jaren moet ik de toegekende zorgtoeslag helemaal terug betalen aan de belasting met als reden dat er nog geen inhouding was over de zorg premie die iedereen op zijn loonstrook moet betalen!

Zorg premie moet inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet

m.v.g. Robert

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2013 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=robert11 schreef op donderdag 24 jan 2013, 12:33]En ook sinds enkele jaren moet ik de toegekende zorgtoeslag helemaal terug betalen aan de belasting met als reden dat er nog geen inhouding was over de zorg premie die iedereen op zijn loonstrook moet betalen!

Zorg premie moet inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet

m.v.g. Robert

Als je de zorgtoeslag iedere x terug moet betalen, waarom zet je die toeslag dan niet stop?

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2013 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan wordt uw Duitse pensioen blijkbaar via een Nederlandse instantie uitgekeerd, dat er wel direct belasting op wordt ingehouden., waarom ze dan niet meteen de premie niet inhouden is mij een raadsel, want ik begrijp dat u de premie achteraf op aanslag betaalt..

Wat Nederland int, is in principe niet zo belangrijk. U moet in Nederland over uw hele wereldinkomen belasting betalen en de ingehouden bedragen worden verrekend. Gezien de rest van uw inkomen is die 52% over het Duitse inkomen te hoog, maar ook dat geeft niet, want over de AOW wordt niets ingehouden en over uw Nederlandse bedrijfspensioen 19,1%. Zo op het oog wordt er voor het jaar 2013 voldoende ingehouden.

Over het jaar 2012 ligt dat natuurlijk anders omdat u een deel van het jaar nog geen 65 was en dan zijn de tarieven hoger. Uiteraard wordt hetgeen u nog verschuldigd zou zijn, berekend met de aangifte die u straks laat verzorgen.

Ik verwonder mij wel over uw opmerking over de FNV, een goed computerprogramma rekent het zo uit.

Ik gebruik er zelf altijd twee. De aangifte van de belastingdienst en het Elsevier programma. Die doe ik onafhankelijk van elkaar. Als de uitkomst hetzelfde is, heb ik geen vergissing met invoeren van de gegevens gemaakt.
Dat programma rekent ook uit of men in aanmerking komt voor zorgtoeslag en als je de geschatte gegevens van het lopende jaar invult, ook wat je over 2013 kunt verwachten. Heel plezierig.

De reden dat u de zorgtoeslag moet terugbetalen, is die u door de belastingdienst opgegeven? Want die reden klopt niet. Puur de hoogte van de inkomens zijn van belang en u en uw echtgenote moeten een Nederlandse zorgverzekering hebben.

robert11
door robert11 - Jan 24, 2013 om 13:20
310 Antwoorden / 25 Vragen

De Duits pensioen loopt helemaal niet via Nederland, het wordt regelrecht vanuit de Duitse instantie op mijn NL bankrekening gestort!

Advies van de FNV, zorgtoeslag en huurtoeslag altijd laten uitrekenen , gaat automatisch bij de aangifte .

Ik heb de belastingdienst gebeld, en er wordt mij vertel dat de Duits pensioen een extra inkomst is waar nog geen inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet is betaald.

Mijn vrouw en ik hebben allebeide een NL zorgverzekering.....

m.v.g Robert

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2013 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou raak ik toch een beetje in de war, want u zegt er is € 2.200 belasting ingehouden. Door wie dan?

Prima dat de FNV kijkt of er recht is op zorg en of huurtoeslag, maar dan begrijp ik niet dat u dat al jaren hebt moeten terugbetalen.

Inderdaad moet over de Duitse pensioen nog premie volgens de zorgverzekeringswet worden nabetaald, maar zoals eerder gezegd, staat dat los van zorgtoeslag.

Het kan zijn dat u in voorgaande jaren, dus voor 2012 zo'n hoog inkomen had dat u over het topje 52% belasting betaalde, maar dat komt dan door de hoogte van het inkomen en niet omdat het een Duits pensioen is.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2013 om 13:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nederland en Duitsland hebben een overeenkomst gesloten qua afdracht belastingen. Ik kan helaas niet linken, misschien wil tijger1 dit voor me doen: www.download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasti of er nog "ngen" achter moet weet ik ook al niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2013 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Zo'n mooie link maken als anderen kan ik ook niet, maar Ts is gewoon in Nederland belasting verschuldigd over zijn Duitse pensioen. Dat is het punt ook niet. Hij zegt dat hij bruto/netto krijgt uitbetaald, maar in een reactie zegt hij dat hij daarover € 2.200 belasting is ingehouden. Maar het is het een of het ander.

Misschien krijgen we nog wel een verduidelijking.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2013 om 16:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Daarom begrijp ik het ook niet helemaal, vanwege die bruto/netto verhouding. Ik WEET dat in mijn Engels pensioen "schoon" , dus bruto krijg en dat er HIER wordt geplukt, lees belasting over word geheven. Zoals ik de TS nu lees lijkt het toch alsof er 2x, zowel in Duitsland als in Nederland belastingaftrek plaatsvind. En dat kan niet, door de overeenkomst met beide landen.

robert11
door robert11 - Jan 24, 2013 om 20:41
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 24 jan 2013, 16:32]Daarom begrijp ik het ook niet helemaal, vanwege die bruto/netto verhouding. Ik WEET dat in mijn Engels pensioen "schoon" , dus bruto krijg en dat er HIER wordt geplukt, lees belasting over word geheven. Zoals ik de TS nu lees lijkt het toch alsof er 2x, zowel in Duitsland als in Nederland belastingaftrek plaatsvind. En dat kan niet, door de overeenkomst met beide landen.

Klopt tenormin! Ik krijg ook mijn Duits pensioen bruto hier in NL.

@ tijger1; In 2005 werd ik 100 % afgekeurd hier in NL. De UWV heeft geregeld dat ik een WAO uitkering krijgt in Duitsland, die vervolgens van mijn WAO in mindering wordt gebracht. (hoogte van uitkering wordt gerelateerd aan het arbeidsverleden en mag niet overschreden worden)
Zoals tenormin zeg: wij worden in NL geplukt. Er moet belasting betalen worden en premies.
Enkele jaren geleden hoefde ik niet eens een belastingaangifte te doen! Sinds de toekenning van Duitsland over het bedrag die ik ontvang van de "WAO", MOEST ik wel belastingaangifte doen omdat het een bruto uitkering is. Sindsdien betalen wij 2200 € belasting, elke jaar! (1800€ belasting en 400 € premies)
De 400 € krijgen wij als zorgtoeslag toegekend! Later moesten wij deze 400 € terug betalen omdat in het Duits uitkering geen premies waren afgedragen of berekend!
De belasting beschouwd de Duitse pensioen als een extra inkomst!

m.v.g. Robert

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2013 om 22:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Sinds de toekenning van Duitsland over het bedrag die ik ontvang van de "WAO", MOEST ik wel belastingaangifte doen omdat het een bruto uitkering is. .....

Iedere Nederlander moet belasting betalen over zijn/haar inkomsten, dus waarom zou jij dan geen belasting moeten betalen over bruto inkomsten uit Duitsland?

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2013 om 22:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van www.belastingdienst.nl:

Er zijn verschillende soorten pensioenen in Duitsland. Ze zijn vergelijkbaar met de pensioenen in Nederland. In Duitsland heet een pensioen ‘Rente’. Woont u in Nederland? Dan bepaalt het soort pensioen dat u uit Duitsland krijgt, waar u belasting betaalt.

Welk soort pensioen je nu ontvangt, kun je zelf na kijken KLIK

Via de link kun je nog meer informatie vinden.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2013 om 22:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dat klopt ook wel met wat u schrijft dat u enkele jaren geleden niet eens belastingaangifte moest doen. Maar in 2005 is de wet in Duitsland veranderd, dus in wezen heeft u een tijd lang "geboft". En gezien uw pensioen inkomsten valt u ook onder de wat zwaarder belaste 65+. Een troost: u bent de enige niet die met veel minder moet gaan doen.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ts valt niet onder het zwaarder belaste 65+ tarief. 65+ wordt juist lichter belast, voor een deel in 2012 en nu geheel in 2013.. En hij heeft ook niet een tijdlang geboft. Ts woont in Nederland en is Nederlands belastingplichtig voor zijn wereldinkomen. Zijn Duitse inkomen wordt in Nederland niet anders belast dan Nederlands inkomen.

Als hij dat Duitse inkomen in Nederland van een andere instelling had ontvangen dan het UWV, was de uitkomst precies het zelfde geweest. Niemand wordt hier door buitenlands inkomen extra "geplukt". Dat inkomen wordt hetzelfde behandeld.

Voor de belastingdienst is inkomen, inkomen en niet "extra"inkomen. Ts moest dus blijkbaar over zijn totale inkomen van 2011 €1.800 belasting nabetalen en dat is logisch, want de inkomens worden bij elkaar opgeteld en over een deel was nog niets ingehouden en dat deel viel ook in de 42% schijf. Hij moest over het Duitse pensioen ook premie nabetalen, want ook dat was nog niet ingehouden. Net zoals elke Nederlander dat over bijvoorbeeld zijn invaliditeitspensioen moet doen.

Blijkbaar hadden Ts en zijn echtgenote zoveel meer inkomen dan opgegeven was voor de voorlopige berekening van de zorgtoeslag, dat dat na het indienen van de aangifte moest worden terugbetaald. Fijne afwikkeling van die aangifte door de FNV. Maar zoals eerder gezegd, heeft het op aanslag moeten betalen van premie voor de zorgverzekeringswet helemaal niets van doen met het eventuele recht op zorgtoeslag. Dat recht is alleen maar afhankelijk van de hoogte van het inkomen en of men een Nederlandse zorgverzekering heeft.

Dat Ts enkele jaren geleden geen aangifte hoefde doen was alleen maar te danken of wellicht te wijten, want hij had misschien nog wel kosten kunnen opvoeren wegens zijn arbeidsongeschiktheid, aan het feit dat hij toen maar inkomen uit een bron had, wasrop meteen voldoende werd ingehouden.

Ts betaalt dus niets meer of minder dan elke andere Nederlander, met wat voor pensioen uit welk land dan ook.

robert11
door robert11 - Jan 25, 2013 om 10:05
310 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger1; U heeft de situatie goed begrepen, waarvoor mijn dank!
Ik blijft met één vraag die ik heb gesteld aan het begin: .....Maar hoe zwaar wordt het nu belast over de Duitse pensioen nu ik 65 bent en met de nieuwe belastingregels?

m.v.g Robert.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Belastingschijven 2013, belastingtarief, loonheffing en de houdbaarheidsbijdrage, in 1947 en later:
Belastingschijven Inkomen box 1 inkomstenbelasting Tarief, geboren in en na 1946
Belastingschijf 1: vanaf € 0 tot en met € 19.645 19,1 %
Belastingschijf 2: vanaf € 19.645 tot en met € 33.363 24,1 %
Belastingschijf 3: vanaf € 33.363 tot en met € 55.991 42,00 %
Belastingschijf 4: € 55.991 en hoger 52,00 %

U telt van alle inkomsten de bruto bedragen op, dus AOW, Nederlands pensioen en Duits pensioen. Dan kijkt u in bovenstaande tabel en maakt de sommetjes. Dan weet u ook in welke schijf het de top van uw inkomen valt.

Over het Duitse pensioen betaalt u op een aparte aanslag ook nog 5,65% premie zorgverzekering.

Voor de zorgtoeslag geldt het volgende. Bij een BRUTO inkomen van u en uw echtgenote samen tot € 42.438, hebt u nog recht op zorgtoeslag. Als het haast zo hoog is, dan natuurlijk nog maar een beetje.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de goede orde:

Voor het jaar 2012 geldt als maximum inkomen voor de zorgtoeslag het gezamenlijke inkomen van € 51.691.

Voor 2013 is het maximum dus sterk verlaagd.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan ook nog zou willen weten welk bedrag u eventueel over 2013 zou moeten nabetalen aan belasting, dan maakt u dus die sommetjes zoals boven vermeld. Dan telt u de bedragen aan loonheffing op, die op uw pensioen worden ingehouden.

U krijgt in mei ook nog een bedragje aan vakantiegeld van de SVB, maar het gaat maar om een beetje inzicht.

Als compleet willekeurig voorbeeld:

Uitkomst sommetjes: € 5.000 verschuldigde belasting, min € 1.000 ingehouden loonheffing, min € 1.034 algemene heffingskorting, min € 1.032 ouderenkorting. Nog te betalen belasting € 1.934.

Koop het Elsevier programma en ga er mee stoeien op uw computer, werkt doodsimpel en u weet wat u te wachten staat.

robert11
door robert11 - Jan 25, 2013 om 11:44
310 Antwoorden / 25 Vragen

Bedank voor de goed uitleg tijger1!

Nu is het mij helemaal duidelijk. Als mijn belastingaangifte klaar is, zal ik mij ff melden om de uitslag door te geven!

Met vriendelijke groet, Robert.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan.

robert11
door robert11 - Mar 7, 2013 om 10:10
310 Antwoorden / 25 Vragen

De belasting aangifte is gemaakt, en het viel reuze mee qua nabetaling! Wel hadden verschillende helpers van de FNV moeite met de Duitse pensioen! Wel belast in Duitsland of niet of geheel hier...
Het wordt dus hier in NL belast, punt uit.

De algemene heffingskorting van € 1.034 en de ouderenkorting
€ 1.032 zijn idd van toepassing voor vorige jaar.

Ik zal een belasting betaling betalen van 837 € i.p.v. de 1800 € van vorige jaar.

De zorgtoeslag die mij de belasting toekent kan ik beter opzeggen gezien dat ik nog premies moet betalen over het Duitse rente, en bovendien bij het terugbetalen aan de belastingdienst ook nog extra rente wordt berekend! Hier heb ik niks aan gezien ik zit boven de grens....

Mijn dank aan iedereen voor zijn/haar bijdrage.

M.v.g. Robert

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2013 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert

U maakt een denkfout ten aan zien van de zorgtoeslag.

De premie die u moet betalen over de Duitse rente staat daar helemaal los van en heeft daarmee NIETS te maken.

Zorgtoeslag kunt u krijgen over het inkomen. Dus als u wat betreft het gezamenlijke inkomen boven de grens zit, is het verstandig die zorgtoeslag stop te laten zetten, maar anders niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2013 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert

U zult ook nog op aanslag ca. € 235,00 premie voor de zorgverzekerinswet moeten betalen over de Duitse rente.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2013 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert

U wilt uw zorgtoeslag pok stopzetten omdat u volgens u boven de grens zit.

Als ik uit de vorige antwoorden uw huidige bruto inkomen samenstel, kom ik op de volgende bedragen per masnd:

Aow 462, duits pensioen 346, bedrijfspensioen ca. 713= ca € 1.520 per maand. U vrouw heeft 1.020 wao per maand, dat is incl vakgeld €13.220 plus u per jaar €18.500= samen € 31.720.

Dat is dus ruim onder de grens voor het aanvragen van zorgtoeslag van 2013 € 42.438.

robert11
door robert11 - Mar 7, 2013 om 13:18
310 Antwoorden / 25 Vragen

Ff anders formulieren.... Op mijn Duitse pensioen is nog geen inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet betaald. De belastingdienst berekend deze niet gelijk met de aangifte. Er wordt mij zorgtoeslag toegekend en uitbetaald, maar de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet bedrag komt later als aanslag en is tot nu toe altijd gelijk met de hoogte van de zorgtoeslag!
Dus wordt de zorgtoeslag binnenkort bij de nazorg van de aangifte opgezegd!

@dearagain had wel gelijk met zijn schatting.....
@carola.83 had gelijk met het stoppen van de zorgtoeslag,
@tijger1 had overal gelijk!

m.v.g. Robert

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2013 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert

Nog dan maar een keer en dan houd ik er over op.

De zrgtoeskag heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met de premie die u nog over het Duitse pensioen moet betalen.

Dat die bedragen naar uw idee gelijk zijn, berust volledig op toeval.

Als u de zorgtoeslag stopzet, betekent dat niet dat u die aanslag over de premie niet meer opgelegd krijgt en moet betalen.

Bij een inkomen van wat ik boven uitgerekend heb, als die bedragen niet helemaal juist zijn, kunt u het simpel herrekenen, hebt u over het jaar 2013 recht op ruim € 900 zorgtoeslag.

Maar als u dat niet aan wilt vragen of wilt hebben, staat het u uiteraard vrij om het stop te zetten.

robert11
door robert11 - Mar 11, 2013 om 15:22
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste tijger1,

".....De zorgtoeskag heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met de premie die u nog over het Duitse pensioen moet betalen....."

Klopt tijger1, snap ik wel hoor, maar in mijn "denkbeeld" lijkt het alsof het zo is.
Ik wacht geduldig tot de uitslag van de belasting, zal keurig betalen wat ik verschuldigd ben. En zou ik wel recht hebben op de ca 900 € zorgtoeslag, zal ik het hier vermelden.
Bedank voor de vele moeite wat u heeft gedaan!

m.v.g. Robert

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2013 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert

Voor de goede orde.

Zorgtoeslag moet u ZELF aanvragen. Voor 2012 kan dat nog tot 1 april 2013. Daarna is het te laat. Voor 2013 kunt u het tot volgend jaar 1 april aanvragen.

Mocht u het aangevraagd hebben, en niet stopgezet, dan herrekend de belastingdienst uw tegoed, maar hebt u het in de loop van het jaar stopgezet, dan levert dat problemen op. Dan dus ALSNOG aanvragen.

tenormin
door tenormin - Aug 2, 2013 om 19:09
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=math58 schreef op vrijdag 2 aug 2013, 19:03]hallo robert

ik heb dit voor mijn schoonvader uitgezocht,en alles op een site verwerkt,doe e je voordeel mee,

duitsebelasting.tk

Mag ik u mijn welgemeende complimenten geven voor de duidelijkheid van uw site. Werkelijk chapeau.
M.vr.gr.

robert11
door robert11 - Oct 20, 2013 om 18:11
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=math58 schreef op vrijdag 2 aug 2013, 19:03]hallo robert

ik heb dit voor mijn schoonvader uitgezocht,en alles op een site verwerkt,doe e je voordeel mee,

duitsebelasting.tk

Beste math58,
Na opnieuw een hartinfarct (nr. 3) te hebben gekregen, ben ik nu pas in staat te reageren. Uw uitleg is op zich duidelijk en ik waardeer zeer uw moeite, maar helaas ben ik helemaal niet meer in staat zonder mij te ergeren alles te berekenen! Ik heb deze week zojuist iets meer dan 2100 € betaald aan Duitsland! Het gevoel dat er iets niet klopt is zo aanwezig gezien mijn geringe Duitse rente van iets meer dan 4000€ per jaar.
Elke jaar mocht ik 2200 € betalen hier in NL sinds ik deze pensioen heb ontvangen, eerst als WAO, nu Duitse rente.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik met u in contact komen om eventueel alles te berekenen, uiteraard tegen betaling....
Ondanks de inzet van tijger, fietsbel en andere, komen we continu tegenstrijdige meningen van de accountant(en)! ....ik betaal teveel in NL, te veel in D, dit mag niet berekenen worden etc....

met vriendelijke groet, Robert11

di
door digioma - Oct 20, 2013 om 19:12
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik las zojuist voor het eerst uw verhaal, maar dit speelt al jaren.
Onze voormalig buurman (en vriend) is van Duitse afkomst en heeft daar ook heel lang in de papierindustrie gewerkt.
Jaren geleden is hij (op verzoek van een Nederlands papierbedrijf) naar hier gekomen en hij heeft ook ruim 20 jaar in Nederland gewerkt, maar heeft de Duitse nationaliteit gehouden.
Totdat hij zijn pensioen kreeg (zowel een Duits als een Nederlands deel) en daarmee ook allerlei trucjes werden uitgehaald.
Na twee jaar ellende is hij - toch wel tegen zijn zin - weer naar Duitsland verhuisd; alleen om van al dat gedoe af te zijn.
Let wel; dat is al meer dan 10 jaar geleden, maar er schijnt niets veranderd te zijn.
Sterkte.

robert11
door robert11 - Oct 21, 2013 om 07:27
310 Antwoorden / 25 Vragen

Danke digioma!
Het is treurig te ervaren hoe beide belastinginstantie iemand kapot kunnen maken! Het is werkelijk voor de zot iets meer dan 15.000 € belasting te moeten betalen voor een uitkeringen van iets meer dan 28000 € in 7 jaren! Het vreet aan iemand als ernog steeds onduidelijkheid bestaan, zeker na het lezen van math58!
M.v.g. robert

ma
door math58 - Oct 21, 2013 om 07:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo robert

ik heb dit voor mijn schoonvader uitgezocht,en alles op een site verwerkt,doe e je voordeel mee,

duitsebelasting.tk

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert11

Als ik zo de cijfers en berekeningen volg van Math58, komt het mij persoonlijk voor dat zijn kwestie niet te vergelijken is met de uwe. U hebt naast uw AOW en Duits pensioen ook nog een Nederlands bedrijfspensioen, plus dat uw vrouw een inkomen heeft wat geen pensioen is, dus mijns inziens niet maar voor de helft meetelt.

Mar om dat te kunnen beoordelen, moeten heel wat gegevens beschikbaar zijn en de nodige sommen gemaakt worden. Hopelijk voor u komt Mat58 hier nog terug en kan hij u helpen.

Voor wat betreft u opmerking dat u deze week meer dan € 2.100 aan Duitsland betaald hebt, is dat belasting en over welk jaar gaat dat?

robert11
door robert11 - Oct 21, 2013 om 19:46
310 Antwoorden / 25 Vragen

Tijger1,

De belasting is berekend vanaf 2006 tot 2012 ! In 2005 kwam een nieuwe wed in Duitsland... De verekening van deze is pas dit jaar ingediend, en moest betaald worden voor de 27 oktober!

M.v.g. robert

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert11

Vergeet volgend jaar bij uw aangifte over dit jaar niet dat betaalde bedrag op te voeren.

Ik kan u helaas niet verder raden of het terecht is of niet.

robert11
door robert11 - Oct 21, 2013 om 21:58
310 Antwoorden / 25 Vragen

Thanks tijger1! Zou er bepaalde wijzigingen komen, zal ik het hier melden.
M.v.g. robert

ma
door math58 - Nov 6, 2013 om 12:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robert11 schreef op zondag 20 okt 2013, 18:11][quote=math58 schreef op vrijdag 2 aug 2013, 19:03]hallo robert

ik heb dit voor mijn schoonvader uitgezocht,en alles op een site verwerkt,doe e je voordeel mee,

duitsebelasting.tk

Beste math58,
Na opnieuw een hartinfarct (nr. 3) te hebben gekregen, ben ik nu pas in staat te reageren. Uw uitleg is op zich duidelijk en ik waardeer zeer uw moeite, maar helaas ben ik helemaal niet meer in staat zonder mij te ergeren alles te berekenen! Ik heb deze week zojuist iets meer dan 2100 € betaald aan Duitsland! Het gevoel dat er iets niet klopt is zo aanwezig gezien mijn geringe Duitse rente van iets meer dan 4000€ per jaar.
Elke jaar mocht ik 2200 € betalen hier in NL sinds ik deze pensioen heb ontvangen, eerst als WAO, nu Duitse rente.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik met u in contact komen om eventueel alles te berekenen, uiteraard tegen betaling....
Ondanks de inzet van tijger, fietsbel en andere, komen we continu tegenstrijdige meningen van de accountant(en)! ....ik betaal teveel in NL, te veel in D, dit mag niet berekenen worden etc....

met vriendelijke groet, Robert11

jo
door jos.tax - Mar 26, 2015 om 07:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt nog veel gortiger. Ze gaan nu invoeren, dat er indien men in Duitsland woont en men meer als Euro 15.000,- per jaar aan pensioen/AOW ontvangt, men 30% daarvan aan belasting moet betalen in NEDERLAND !!!!!! Wanneer gaat die meneer Rutte weg ???

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jos.tax

Wie gaat dat invoeren?

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 09:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.......u betaalt in Duitsland, betaalt over belastbaar inkomen in Nederland belasting over de Rente en hebt recht op aftrek in Nederland (box 1).

Volksverzekeringen worden ook over de Deutsche Rente geheven, tenzij u een ontheffing heeft van de SVB.

U kunt ook in Duitsland een belastingaangifte doen om dubbele belasting te voorkomen.

www. belastingdienst/internationaal of 0800-0543 (om het gemakkelijker te maken).

jo
door jos.tax - Mar 26, 2015 om 10:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.bdo.nl/nl/nieuws/paginas/profiteer-van-de-overgangsregeling-voor-pensioenen-in-het-belastingverdrag-nederland-duitsland.aspx

Werken tot je er dood bij neer valt. Dat gebeurt ook bij de meeste mensen. De meesten zijn al dood voor de 67 jaar. Als je blijft leven, blijven ze plukken. WAAR BLIJVEN DE BIJDRAGEN DIE MEN LEVENSLANG BETAALD HEEFT ??

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jos.tax

Die pagina bestaat niet meer.

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 11:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Overigens, wanneer u voor deze klus de belastingtelefoon gaat gebruiken, vraag dan allereerst naar de naam van de belastingdienst-adviseur. Bij mij heeft men, na drie keer doorverbinden, de verbinding verbroken en niet teruggebeld. Van de dienst in Heerlen kreeg ik een telefoonnummer uit Nijmegen, waarop de duitse belastingdienst weer reageerde op het gedane advies met "oude regeling niet meer geldig". Zo wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Ik doe inmiddels in beide landen aangifte, van de gekken.........en erg ingewikkeld/umständlich!

jo
door jos.tax - Mar 26, 2015 om 11:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 11:06]@jos.tax

Die pagina bestaat niet meer.

Profiteer van de overgangsregeling voor pensioenen in het belastingverdrag Nederland-Duitsland
7 oktober 2014
Pagina-inhoud
overgangsregeling-2015-belastingverdrag-Nederland-Duitsland.png

Woont u in Duitsland en ontvangt u een pensioen-, lijfrente- of socialeverzekeringsuitkering uit Nederland? Onder het huidige belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland betaalt u hierover in de meeste gevallen Duitse belasting. Onder het nieuwe verdrag, dat hoogstwaarschijnlijk op 1 januari 2015 in werking treedt, dient u hierover Nederlandse belasting te betalen. Veelal leidt dit tot een forse verhoging van de belastingdruk, omdat pensioenen etc. in Duitsland relatief laag worden belast.

Let op: er is ook sprake van een pensioen of lijfrente uit Nederland als u uw pensioen of lijfrente in Nederland hebt opgebouwd en daarna hebt overgedragen aan een Duitse verzekeraar. U hoeft uw pensioen of lijfrente dus niet letterlijk uit Nederland te ontvangen om een pensioen of lijfrente uit Nederland te hebben.

Uitzondering
Een uitzondering gaat gelden als u per jaar minder dan € 15.000 aan pensioenen, lijfrenten en socialeverzekeringsuitkeringen uit Nederland ontvangt. Hierover blijft (alleen) de Duitse fiscus heffingsbevoegd.

?
Voorbeeld
U ontvangt uit Nederland € 10.000 AOW, een bedrijfspensioen van € 4.500 en een lijfrente van € 1.200. U ontvangt dan meer dan € 15.000 aan pensioenen en uitkeringen uit Nederland. Dit betekent dat u in Nederland belasting betaalt over uw AOW, bedrijfspensioen en lijfrente.

Let op: overheidspensioenen (pensioenen die zijn opgebouwd in overheidsdienst) tellen niet mee bij de berekening van het totaalbedrag van uw pensioenen, lijfrenten en socialeverzekeringsuitkeringen die u jaarlijks uit Nederland ontvangt.

Overgangsregeling met tijdelijk verlaagd tarief
Als u door het nieuwe belastingverdrag met Duitsland voortaan Nederlandse belasting bent verschuldigd over uw Nederlandse pensioenen en lijfrenten, geldt voor deze uitkeringen tijdelijk een lager tarief.

Let op: de uitkeringsinstantie die het pensioen of de lijfrente uitbetaalt, houdt geen rekening met dit tijdelijk lagere belastingtarief. De belasting die teveel wordt ingehouden, kunt u terugvorderen door in Nederland een aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Vanaf het belastingjaar 2016 kunt u de teveel ingehouden belasting ook eerder terugkrijgen met een voorlopige aanslag.

Voor wie geldt het tijdelijk lagere belastingtarief?
Het tijdelijk lagere belastingtarief geldt alleen als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
1.U woont sinds 12 april 2012 (of eerder) onafgebroken in Duitsland;
2.U ontvangt uit Nederland meer dan € 15.000 aan pensioenen, lijfrenten of socialezekerheidsuitkeringen;
3.Onder het huidige belastingverdrag betaalt u in Duitsland belasting over het pensioen en/of de lijfrente;
4.Uw pensioen of lijfrente is vóór 1 januari 2015 ingegaan
(Aan deze voorwaarde is voldaan als u vóór 1 januari 2015 ten minste één betaling van uw pensioen of lijfrente hebt ontvangen. Zo niet, dan geldt het lagere belastingtarief niet voor het betreffende pensioen of de betreffende lijfrente.)
Voor wie geldt het verlaagde tarief niet?
Het tijdelijk verlaagde tarief geldt bijvoorbeeld niet als u een AOW-, WIA-, WAO- of WAJONG-uitkering ontvangt. Let op: voor de berekening van de € 15.000-grens tellen de AOW-, WIA-, WAO- en WAJONG-uitkering wel mee. Het lagere belastingtarief geldt evenmin voor:
•Socialezekerheidsuitkeringen;
•Overheidspensioenen;
•Afkoopsommen van pensioenen of lijfrenten;
•Andere inkomsten die u uit Nederland ontvangt.

Hoe lang geldt het verlaagde tarief?
De overgangsregeling geldt voor een periode van zes jaar. In het eerste jaar waarin het lagere belastingtarief geldt, betaalt u maximaal 10% belasting en in het zesde en laatste jaar betaalt u maximaal 30% belasting. Het lagere tarief geldt vanaf 2015. In tabelvorm:

Jaar Maximumtarief
2015 10%
2016 10%
2017 15%
2018 20%
2019 25%
2020 30%

Let op: het nieuwe verdrag bevat ook algemeen overgangsrecht, dat inhoudt dat in het eerste jaar van inwerkingtreding (2015) nog kan worden gekozen voor (integrale) toepassing van het oude (huidige) verdrag.

Als u gebruik maakt van het overgangsrecht, betaalt u pas vanaf 2016 in Nederland belasting over uw pensioen, lijfrente of socialezekerheidsuitkering. In 2016 betaalt u dan maximaal 10% Nederlandse belasting.

Rekenvoorbeeld
Om de overgangsregeling te verduidelijken vindt u een rekenvoorbeeld via deze link:
Rekenvoorbeeld overgangsregelingen belastingverdrag Nederland-Duitsland>
Daarbij is ook een advies geformuleerd, waarbij wordt aangetekend dat het om maatwerk gaat en spoed geboden is.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met Bas Wissing, of met de BDO Vakgroep Oudedagsvoorziening. U vindt een samenvatting van de regeling via de volgende link:
Toekomstvoorzieningen onder het belastingverdrag Nederland-Duitsland >

--------------------------------------------------------------------------------

Meer nieuws ontvangen over verschillen in belasting tussen Nederland en Duitsland?
BDO publiceert regelmatig nieuwsberichten over belastingkwesties. Wilt u meer nieuws ontvangen over dit onderwerp? Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief via de volgende link: aanmelden BDO e-mailnieuwsbrief. U kunt zelf kiezen over welke onderwerpen u nieuws ontvangt. Ook blijft u via onze nieuwsbrief op de hoogte van relevante publicaties en evenementen.

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......De meesten zijn al dood voor de 67 jaar.........

Dat is natuurlijk regelrechte onzin wat je schrijft! Slaat werkelijk nergens op!

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jos,tax

Ja, en? Wat is het nut van die lap tekst? Er is een nieuw vedrag wat zo goed als zeker in 2016 ingaat. En of je nu hier of daar belasting betaslt, so what. Je betaalt niet dubbel

En als iedereen dood is op zijn 67ste betaalt niemand meer over zijn pensioen. Ook opgelost.;-))

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 11:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 11:44]
En als iedereen dood is op zijn 67ste betaalt niemand meer over zijn pensioen. Ook opgelost.;-))

Hoeft er ook niet langer doorgewerkt te worden, want dan zit er toch echt genoeg in kas om die 3 AOW-ers die toevallig 68 of 69 worden, te onderhouden.

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 11:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O, misschien kan jos me vertellen wie er dan in die verzorgingshuizen zitten?

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 11:06]@jos.tax

Die pagina bestaat niet meer.

Ja hoor: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit was de site waar @jos.tax naar verwees. Klik

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 13:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 12:52][quote=tijger1 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 11:06]@jos.tax

Die pagina bestaat niet meer.

Ja hoor: klik hier.

Dat was om 11:35 uur al opgelost.