Ge
door Geerart Aug 20, 2016 om 22:39
Geldzaken & recht

CAK: Blijvend correcties ontvangen over eigen bijdrage?

Beste lezers,

Wellicht zijn er velen die al bekend zijn met dit probleem. Hopende dat ik en misschien ook anderen er ietsjes wijzer uit kunnen komen!

Ik ontvang vanwege het ontvangen van zorg in een instelling maandelijks de factuur hiervoor. Deze wordt netjes afgehouden van mijn rekening en tot voor kort heb ik hier geen problemen mee gehad.

Medio maart kreeg ik een brief binnen van het CAK waarin stond dat ik te veel aan eigen bijdrage heb betaald en daarom ontving ik die maand erop een bedrag van 3317,68. Dit vond ik vrij vreemd vanwege de grootte van het bedrag. Alle gemaakte kosten van het afgelopen jaar bleken ongedaan te zijn.

Daarom heb ik gebeld met een medewerker van het CAK. Die vertelde mij dat ik hier recht op had omdat ik al een jaar geen zorg meer ontving. Ik woon nog steeds op het zelfde adres met de zorg van 2 jaar geleden dus ik heb verteld dat dit een fout moest zijn.

Dit bleek zo, maar werd niet alleen het bedrag van 3317,68 afgeschreven, maar ook nog eens extra: 3351,35 in totaal.

Van dat bedrag lig ik niet wakker, van al het geld wat terug moest ben ik afgebleven maar afgelopen maand kwam er weer een brief van het CAK. U heeft te veel betaald!

En daarom kreeg ik ineens 3813,55 op mijn rekening gestort. Ik belde natuurlijk meteen en deed mijn verhaal. Nu bleek het geen fout te zijn en stond dit los van de fout die eerder is gemaakt. ''Dit is geld waar u recht op heeft'' en na meerdere keren het niet te geloven werd de medewerkster een beetje ongeduldig met mij, dus besloot ik om er verder niet tegenin te gaan. Maar ik heb het geld apart gezet.

Gelukkig maar: Vandaag een rekening binnen gekregen van het CAK. Dit keer was het verschil alleen zo rond de 900 euro. Ik moet nu dus 4737,99 terugbetalen, alleen ben ik wel benieuwd waar het verschil vandaan komt. De brieven maken alleen niet zo veel duidelijk.

Iemand een idee hierover?

Gelukkig heb ik hier niet eerder mee te maken mee  gehad, maar het is toch best vervelend. Wat hulp zou enorm welkom zijn!

8298 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet meer bellen, is zinloos. Van al die betalingen en terugbetalingen, moet u beschikkingen gehad hebben.

Dus stuur een mail en vraag daarin om uitleg.

marita5
door marita5 - Aug 20, 2016 om 23:27
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geerart ,

Dit is inderdaad vervelend , bij het Cak is het na zoveel jaar nog altijd een warboel en ellende.
Medewerkers werken niet met elkaar maar langs elkaar .
Bellen heeft geen zin , u kunt beter een klacht indienen , klik op de rode regel .

https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/x1-cak-vragen-formulier?webFormID=27005&NodeID=10931&UserGroupID=26

ja
door jackyh - Aug 21, 2016 om 08:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe vaak zou zoiets eigenlijk gebeuren en wat als iemand niet reageert zoals u. Hoeveel geld wordt er eigenlijk verspild. Ik hou m'n hart vast. Schandelijk hoe deOverheid omgaat met IT want hun systeem lijkt wel uit het jaar 0 te komen.

marita5
door marita5 - Aug 21, 2016 om 09:10
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Jackyh ,

Hoe vaak zou zoiets eigenlijk gebeuren en wat als iemand niet reageert zoals u.

Dit is dagelijkse kost bij het Cak , hun systeem is knap waardeloos , en dan spreek ik uit ervaring .
Mensen die zo iets mee maken zullen heus wel reageren , alleen de oplossing laat lang op zich wachten .
Bellen heeft totaal geen zin , je geeft je EBT nummer door , en dan krijg je als antwoord oh u heeft hier al eerder contact over gehad ik maak een notitie en geef het door naar de desbetreffende afdeling en vervolgens gebeurd er niks , dit is de werkwijze van het Cak , is schandalig maar al jaren zo .
Altijd schriftelijk doen , anders word dit een langdurige geschiedenis en een gebed zonder end .

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2016 om 09:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Niet bellen; daar schiet je weinig mee op.
Schriftelijk afhandelen en laten reageren.
Komt uiteindelijk wel voor elkaar.

marita5
door marita5 Aug 21, 2016 om 09:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Komt uiteindelijk wel voor elkaar , als je maar lang genoeg wacht en geduld hebt ..

edrick3
door edrick3 Aug 21, 2016 om 09:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Geduld is een schone zaak en ambtelijke molens ...... ;-)

marita5
door marita5 Aug 21, 2016 om 10:01
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Geduld is inderdaad een schone zaak , maar dit heb ik niet bij het Cak is constant dezelfde cassetteband die je afdraait monotoon ;-))

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 21, 2016 om 12:35
641 Antwoorden / 77 Vragen

Niet bellen! Je krijgt iemand aan de lijn die van toeten noch blazen weet maar heel overtuigend de "waarheid" vertelt.
Maar het loont allemaal wel, zeker voor de blunderende directeur. De vorige mocht vertrekken omdat hij er een janboel van gemaakt had en kreeg bijna een miljoen schadeloosstelling mee.....
Dus waarom zou iemand zich daar inspannen om het goed te doen? De zaak verprutsen is veel rendabeler en de belastingbetaler betaalt uiteindelijk toch alles!

da
door damaya - Aug 22, 2016 om 13:29
11 Antwoorden / 4 Vragen

Het is 1 grote puinhoop bij het CAK want bij mij wordt steeds de eigen bijdrage niet geïnd en als ik daar over bel dan kom je niet verder. Schriftelijk ook niet en dan willen ze ineens weer een groot bedrag afschrijven, meer dan 500 euro. Ik heb een klacht bij de WMO neergelegd en die zijn er nu mee bezig en ook heb ik een gesprek met Gebiedsteam en contactpersoon bij WMO gehad en die zouden het gaan oplossen. Ik hoop dat dat in uw geval wellicht ook een optie kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Damaya

marita5
door marita5 Aug 22, 2016 om 13:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Damaya ,  u schrijft bij mij wordt steeds de eigen bijdrage niet geïnd , dit begrijp ik niet , als u de beschikking heeft en u weet wat de eigen bijdrage is kunt u deze toch zelf overmaken d.m.v internet bankieren / overschrijvingsformulier / of acceptgiro .
Ik heb geen automatische incasso aan het Cak afgegeven , schrijven maar klakkeloos af en het duurt maanden voordat je je geld terug hebt .

da
door damaya Oct 9, 2016 om 16:24
11 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Maritas,

Dat komt door Zorgkompas degene die bij mij de hh hulp verzorgde, die sparen hun rekeningen met uren op.
Ik heb zelf overgemaakt want ze weten tenslotte dat ik hulp heb maar dat werd direct weer retour gestuurd.
Daarom gesprek met de gemeente WMO en Gebiedsteam aangegaan en ik ben niet de enige waarbij dit verkeerd gaat.
Men dat het zelf overmaken bij u goedgaat, dam wil dat niet zeggen dat dit bij anderen ook zo is. Mijn beschikking is al 3 keer gewijzigd maar facturen krijg ik amper, terwijl ze die ook moeten sturen.  Het is een overheidsinstelling en trek je dus aan het kortste eind.

marita5
door marita5 Oct 9, 2016 om 19:42
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Damaya , sorry ik zie nu pas uw reactie , vreemd dat u schriftelijk heeft gereageerd en er gebeurd niks .

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Sorry? Waarom? Omdat u "pas" drie uur later reageert?

marita5
door marita5 Oct 9, 2016 om 19:50
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Damaya , neem eens contact op met de nationale ombudsman , klik op de rode regel https://www.nationaleombudsman.nl/instanties/cak-centraal-administratie-kantoor

marita5
door marita5 Oct 9, 2016 om 19:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik had de bril niet op , ik zag een andere datum ;-))

Cookies
door Cookies Oct 9, 2016 om 20:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig kon je zonder bril wel zijn reactie lezen.:-)

da
door damaya Oct 12, 2016 om 13:53
11 Antwoorden / 4 Vragen

MARITAS Sorry voor late reactie maar lag in het ziekenhuis. Dank je voor de link en ga zeker contact opnemen. Ik dacht dat SVB erg was maar CAK spant de kroon. Allemaal bedankt voor reacties en hoop tot een positief bericht terug te melden.

marita5
door marita5 Oct 12, 2016 om 14:34
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Damaya , succes en beterschap .

ma
door marleenvanh - Aug 22, 2016 om 13:39
452 Antwoorden / 1 Vragen

In elk geval NIET MEER BELLEN dat is namelijk vluchtig en ja/nee gesprekken later worden dan voorkomen. Alleen mailen en alle mails goed opbergen. Wellicht beginnen met 1 mail met daarin een chronologische opstelling van alles wat u tot op heden schriftelijk gekregen hebt. Gewoon een lijstje van datum schrijven + referentienummer en bedrag wat u zou krijgen dan wel moet betalen met dan onderaan de simpele vraag: Wat wilt u nu eigenlijk dat ik doe??.
Wij hadden iets dergelijks enige jaren geleden, gelukkig met kleinere bedragen (nooit meer dan een paar honderd euro). Het CAK staat algemeen bekend om de totale chaos die daar heerst. Ik wens u veel succes.

nvolg001
door nvolg001 - Aug 22, 2016 om 22:23
15 Antwoorden / 0 Vragen

Niet meer bellen, is zinloos. Gelijk een schriftelijke klacht indienen en de bewijsstukken bewaren.
Mijn vrouw ontvangt zorg en daar moeten we een eigen bijdrage voor betalen. Maar ik kreeg 2 beschikkingen en dito facturen. Bellen: nee het zal in orde gemaakt worden en ik zou geen nieuwe herinnering krijgen. Wel dus. Tijdens de vierde keer bellen gevraagd waar die rekeningen precies voor waren ( dat rekening nr., waarvoor ) ? Sorry meneer, daar mogen wij geen mededeling over doen, dat is privacy. Kortom, ze sturen me rekeningen maar ik mag niet weten waarvoor.
Officiële klacht ingediend. Toen kon het binnen een dag opgelost worden.
De telefonische helpdesk is alleen maar om de mensen met een kluitje het riet in te sturen, niet om problemen op te lossen. Dat gebeurt pas als je een officiële klacht indient ( ze moeten namelijk klachten melden aan de opdrachtgever = ministerie ).

costnix
door costnix - Oct 12, 2016 om 14:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het zelfde gehad. Ik heb, na diverse brieven, de moed opgegeven en het geld op mijn spaarrekening gestald en verder afgewacht.
Na ongeveer een haar werd mij gevraagd om het teveel betaald terug te betalen. Dit heb ik gelijk gedaan.