Dj
door Djm Feb 24, 2021 om 19:00
Geldzaken & recht

Decor wonen

Beste,

Wij hebben een bank besteld via Decor wonen.

Deze aankoop is online geregeld.

De bank is geleverd op 19-02.

Wij zijn niet tevreden over de bank en de prijs kwaliteitsverhouding.

We hebben contact opgenomen met de klantenservice direct na dat de bank geleverd is en gelijk aangegeven dat de bank retour komt en wij van de koop af willen zien.

De klantenservice geeft aan dat ze geen retourbeleid hebben.

We proberen inmiddels al sinds vrijdag 19-02 tot een oplossing te komen, helaas lijkt dit onmogelijk van uit hun.

Kunnen jullie hier in iets voor ons betekenen?

Met vriendelijke Groet,

3426 11 Rapporteer

Topantwoord

Je
door Jeff59761 - Feb 24, 2021 om 19:14
43 Antwoorden / 1 Vragen

Bel het juridisch loket er klopt weinig van de algemene voorwaarden.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 24, 2021 om 19:33
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Djm ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

Neem ook eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

Bij Veelgestelde Vragen werken de vragen onder Kopen & Bestellen / en Service & Onderhoud niet , ik krijg de vragen niet geopend . Toeval ??

https://decorwonen.nl/faq

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 24, 2021 om 21:05
2094 Antwoorden / Vragen

Als u die bank inderdaad op internet gekocht heeft en er geen sprake is van maatwerk kunt u gebruik maken van uw wettelijk recht om af te zien van de koop. Mogelijk moet u wel de transportkosten betalen van de retourzending, maar de winkel mag u niet weigeren. Een stevige onderbouwde brief sturen en eventueel juridische bijstand zoeken voor een volgende ronde als ze nog steeds niet meewerken.

P.S. Als ik een bedrijf niet ken kijk ik nog wel eens op klachtenkompas en deze club komt er echt héél beroerd uit. Ik zou maar gelijk mijn rechtsbijstand inschakelen want zo te zien zijn ze vooral specialist in het je van het kastje naar de muur sturen.

ne
door neodutchio - Feb 24, 2021 om 21:15
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Kassa is een televisieprogramma, geen consumentenhelpdesk.

Bij online aankopen heeft u in de meeste gevallen gewoon herroepingsrecht. Maatwerk valt hier buiten. Echter, als de bank online aangeboden wordt met een keuze in kleuren en stoffen, dan geldt dat NIET als maatwerk.

Maar bij online aankopen gelden ook regels. Ik lees bij de banken dat deze helaas online niet te bestellen zijn. Kunt u uitleggen hoe u besteld hebt.

Dj
door Djm - Feb 24, 2021 om 21:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wegens Corona zijn de showrooms dicht dus zodoende hebben wij de koop gedaan middels video bellen.
Wij hebben al eens op de zelfde bank gezeten en dat kwam ook niet overeen met de bank die wij geleverd hebben gekregen.
Je zit gelijk op het frame werk en het is echt slechte kwaliteit.
toen wij de koop gingen sluiten was alles leuk en aardig.
Wij hebben bezorg kosten betaald €175,00
en zou graag de retour kosten ook zelf betalen of eventueel zelf een bus huren en het netjes terug brengen wij hebben de bank gelijk netjes uit elkaar gehaald en netjes weg gezet en gelijk contact gezocht

ne
door neodutchio Feb 24, 2021 om 22:34
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Videobellen staat niet gelijk aan online kopen. Online kopen wil zetten via internet bestellen zonder tussenkomst van een verkoper. Recht om te herroepen hebt u nu niet.
Mocht de bank echt anders zijn dan in de showroom, dan kan het wellicht onder non conformiteit vallen. Maar dan moet u dus dezelfde stof en vulling gekozen hebben als die bank in de showroom heeft. In dat geval moet u de verkoper de kans geven om het probleem op te lossen alvorens u kan ontbinden. Maar daarvoor zal u eerst naar de showroom moeten om bewijs te vergaren dat die bank exact is wat u besteld hebt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 25, 2021 om 09:20
2094 Antwoorden / Vragen

Het heet "de wet koop op afstand" en ik zie a priori geen reden waarom die in dit geval niet van toepassing zou zijn. U koopt letterlijk op afstand.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 11:11
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, er is telefonisch contact met de verkoper geweest. Er is 1 op 1 contact met de verkoper en dat valt niet onder de wet koop op afstand. Het zou wel onder koop op afstand vallen als er via de webshop besteld zou zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 25, 2021 om 16:17
2094 Antwoorden / Vragen

Je zult het ongetwijfeld beter weten maar dan heeft TS dus wel een probleem want ontevreden met de prijs-kwaliteitverhouding is geen reden een koop te ontbinden.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 17:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Tenzij de bank echt anders is dan in de showroom. Dan op je het op non conform kunnen gooien.

Dj
door Djm - Feb 24, 2021 om 21:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Video sales

marita5
door marita5 - Feb 24, 2021 om 22:16
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Djm ,

Lees ook hier ,

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

De voorwaarden :

Artikel 10 – Garanties

  1. De verkoper verleent voor door hem geleverde goederen garantie aan de koper gedurende een termijn van 6 maanden op gebreken aan de constructieve onderdelen. Bij rechtmatige aanspraak op garantie wordt uw product omgeruild of hersteld, het aankoopbedrag wordt niet terugbetaald.
  2. De garantieregeling is niet van toepassing op afgeprijsde showroommodellen. Deze modellen worden verkocht zoals door de koper gezien en gekocht.
  3. Onzorgvuldige behandeling, wijziging of niet normaal of oneigenlijk gebruik van het afgenomen product door koper, valt niet onder de garantiebepalingen.Het zelfde geldt ook als de koper de instructies en gebruiksaanwijzingen niet heeft opgevolgd.
  4. Garantietijd
    Er wordt 12 maanden garantie verleend op alle nieuwe producten vanaf de datum van levering aan de eindgebruiker. Reparatie of vervanging van een product leidt nooit tot een verlenging van deze termijn. De eerste datum van aanschaf blijft bepalend.
https://decorwonen.nl/algemene-voorwaarden

Garantie maar 12 maanden , is de grootste onzin ,

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Redacteur
door Redacteur Feb 25, 2021 om 17:21
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Of lees het op de site van Kassa zelf. ;-) Wat moet je weten over bedenktijd?

marita5
door marita5 Feb 25, 2021 om 18:53
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@danny , wat maakt het uit ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2021 om 10:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Doe naast de melding aan de ACM - Consuwijzer ook een melding bij de Consumentebond: https://www.klachtenkompas.nl/

Afgezien daarvan wijs ik u ook op : https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u ook al zelf het bedrijf in gebreke stellen wegens het niet naleven van de wetgeving m.b.t. koop op afstand. U kunt dan deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling  benutten. Hoe dan ook is het zinvol om binnen de bedenktijd een aangetekende brief te zenden met de melding dat men zich niet aan de wetgeving houdt en u zich alle rechten voorbehoud.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 11:15
5165 Antwoorden / 12 Vragen

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen
Telefonische verkoop kan onder de wet op afstand vallen, echter met de uitzondering:
"

  • Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager."

Bij deze winkel is het niet mogelijk om online te bestellen, er is immers geen webshop. In plaats van een persoonlijk gesprek in de winkel is er nu een persoonlijk gesprek aan de telefoon. Maar dat maakt het niet op afstand.

Redacteur
door Redacteur - Feb 25, 2021 om 17:17
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo DJM,

Bij een aankoop via internet kun je binnen 14 dagen na ontvangst van het product, zonder opgaaf van reden afzien van de koop (dit geldt niet als je het product gebruikt hebt). Dit is wettelijk geregeld. Je leest er hier meer over. Je kunt een voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken om naar de verkoper te sturen. Die brief vind je hier. Mocht het toch spaak lopen, dan kun je je wenden tot het Juridisch Loket in jouw gemeente voor gratis juridisch advies.

Toevoeging: in een latere reactie lees ik dat je een koop hebt gedaan via videobellen. Ook dan geldt: een koopovereenkomst is op afstand gedaan. Dus via internet of per telefoon.

Met vriendelijke groet,
Danny

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 17:37
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Telefonische verkoop kan onder de wet op afstand vallen, echter met de uitzondering:
"

  • Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.

Als ik bel met een winkel om het daar klaar te laten zetten, dan is het geen koop op afstand. Ook dit is een grijs gebied.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 25, 2021 om 17:39
2094 Antwoorden / Vragen

Dat dacht ik ook maar ik had geen zin in een eindeloze welles nietes discussie te komen. Het is hier tenslotte niet het Radar forum????

Redacteur
door Redacteur Feb 25, 2021 om 17:49
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Neodutchio: de bank is per videobellen (telefonisch én via internet) besteld en geleverd. Dat valt onder koop op afstand. Doorgaans bieden bedrijven tijdens de coronacrisis de mogelijkheid voor koop op afstand om inkomsten te blijven houden, ook al is dit in beginsel niet hun intentie vóór de coronacrisis. Ook bij bijvoorbeeld Click & Collect koop je op afstand en heb je 14 dagen bedenktijd, ook al zijn het bedrijven die niet eerder via internet producten verkochten. Zie ook ConsuWijzer.

ro
door ronny530 - Feb 25, 2021 om 18:52
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zie toch wat beren op de weg want u bent in de showroom geweest heeft op de bank gezeten en bent middels videobellen tot aankoop overgegaan. Als het videobellen van u uit is gegaan dan betreft het een aankoop in een stenen winkel want u heeft op de bank plaats kunnen nemen u wist wat de aanschafprijs zou zijn maar tot een aankoop bent u toen nog niet overgegaan. Als u later besluit om de bank toch aan te kopen dan betreft het geen online aankoop want u heeft bank kunnen zien en kunnen uitproberen. Het retourrecht voor online aankopen is bedoeld voor kopers die het product voor aankoop niet kunnen uitproberen en uit moeten gaan van de info die de verkoper vermeldt. U hebt echter wel recht op een degelijke bank en de verkoper is gehouden om onder garantie de bank te herstellen.

marita5
door marita5 Feb 25, 2021 om 18:58
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@ronny530 , Ts zit op het frame werk , dus de bank is niet goed . Maar 1 jaar garantie slaat ook nergens op .

ro
door ronny530 Feb 25, 2021 om 19:09
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De vraag betreft de online aanschaf waarbij de kwaliteit van de bank een ondergeschikte factor is.