Deugdelijk en ondeugdelijk bestaan niet, wel conform en non-conform.
De wet kent de term deugdelijk en ondeugdelijk niet.
Wel conform en non-conform.
Ik blijf hierop hameren omdat men in plaats van beantwoorden het woord deugdelijk gebruikt, daardoor veranderd men de betekenis van de wetsregel drastisch.
Veel organisaties en ook juristen gebruiken bewust het woord deugdelijk en ondeugdelijk, omdat men de opvatting en mening heeft dat de consument altijd het recht heeft op een goed en werkend product.
Echter is dat niet zo.
Als een consument een nieuw product koopt met als doel dat het product niet defect is en dat het product werkt, dan alleen heeft de consument recht op een goed werkend product.
Echter zijn er meer overeenkomsten dan een overeenkomst van een nieuw en goed werkend product.
Daarom kan nooit of te nimmer vanuit gegaan worden dat de consument altijd recht heeft op een nieuw en goed product.
Daar zit 'm dus de crux.
Een voorbeeld van andere overeenkomsten zijn:
- tweedehands producten
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt voor onderdelen
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt om die op te knappen. Denk daarbij aan een oude "sloop" auto welke de consument die helemaal op wilt knappen.
En al die andere overeenkomsten vallen gewoon onder de noemer conformiteit.
Dus als men zegt dat de consument altijd recht heeft op een deugdelijk product (deugdelijk product bestaat niet) dan zegt men in principe dat als men een defect product koopt voor onderdelen (wat best vaak gebeurd) dat de consument na de koop terug naar de winkel kan gaan en een goed werkend product kan eisen.
En dat kan dus niet.
Het woord "deugdelijk" heeft niet dezelfde betekenis als het woord "beantwoorden", wat het woord "conform" wel is, en daarom mag en kan het woord "deugdelijk" nooit of te nimmer in de plaats van het woord "beantwoorden" gebruikt worden.
Veel mensen gebruiken toch het woord "deugdelijk" omdat Consuwijzer het woord "deugdelijk" steeds gebruikt. Alleen heeft men niet in de gaten dat op Consuwijzer de wetgeving zelf niet staat (wel in de wetboeken). De teksten van Consuwijzer zijn niet juist en daarom mag op de teksten van Consuwijzer geen rechten ontleent worden. Daarom verwijst men voor de juistheid en volledigheid van de teksten naar de wetboeken zelf.
Ook Consuwijzer en Consumentenautoriteit dient aan de lettertjes van de wet te houden. Zij hebben niet de bevoegdheid om de teksten naar eigen inzicht, mening of visie aan te passen.
dit interesseert toch werkelijk iets.
iederee weet wat er met deugdelijk of ondeugdelijk wordt bedoeld. Het zal vast anders omschreven staan, maar dat is voer voor deskundigen. ik heb voor dat ik ga slapen schijnbaar niets beters te doen.
dit schrijven van mij is zo zinloos dat ik u wil bedanken voor de prettige voorberding voor de nacht.
wat een gedram olijfje3
Het is zijn obsessie, daar moeten wij helaas ook van 'meegenieten', kan verder niemand een hout schelen.
Ik zag de titel, dacht meteen, pfff. Ik heb de rest niet eens gelezen.
Maar hij zal wel weer zijn eigen topic volwaffen.
[quote=zoekster schreef op donderdag 15 aug 2013, 00:10]Het is zijn obsessie, daar moeten wij helaas ook van 'meegenieten', kan verder niemand een hout schelen.
Ik zag de titel, dacht meteen, pfff. Ik heb de rest niet eens gelezen.
Maar hij zal wel weer zijn eigen topic volwaffen.
Blijkbaar begrijp je niet wat ik schrijf.
Jammer.
Als je het woordenboek er op na sla, zie je dat het taaltechnisch totaal niet kan.
Ten tweede gaan de organisaties die stug het woord deugdelijk blijven gebruiken vanuit dat de consument altijd recht heeft op een goed werkend product.
Daarmee veranderen zij de wetgeving zelf.
Waar het geneuzel van mij mee te maken heeft?
Simpel:
De wetgeving zegt dat het product ook na het verstrijken van de garantieperiode volgens de overeenkomst dient te zijn, dus dat de zaak aan de overeenkomst dient te beantwoorden.
Als men in plaats van beantwoorden het woord deugdelijk gaat gebruiken, zegt men dat het product gedurende de langere tijd probleemloos mee dient te gaan.
En dat is exact waar het mis gaat.
Veel mensen interesseert het inderdaad geen moer en vinden dat ik mijn mond moet houden. Zij vinden dat ik zeur.
Kan wel zo zijn, maar het gaat om wat de lettertjes van de wet zeggen en die zeggen niet dat de consument recht heeft op een goed en deugdelijk product, maar die zeggen dat de consument recht heeft op een product die geheel volgens de koopovereenkomst is. Dus een product die aan de overeenkomst beantwoord.
En dat verschil kaart ik steeds aan.
Dat is geen obsessie, maar ik ben het gewoon beu dat men ongestraft de regels manipuleert en veranderd om op die manier ervoor zorgen dat de consument op een gemakkelijke manier kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.
Laat ik dit zeggen: daar gaat het totaal niet om.
[quote=olijfje3 schreef op donderdag 15 aug 2013, 01:07]snurk snurk
olijfje3
Natuurlijk. Want ik moet dus die organisaties respecteren en mijn kop houden.
Als zij in plaats van conformiteit of beantwoorden het woord deugdelijk gebruiken heb ik dat maar te respecteren?
Met alle respect, dat doe ik dus niet.
Als men het woord deugdelijk gebruikt, verandert men gewoon de betekenis van de wetsteksten en dat respecteer ik dus niet.
Het gaat hier echt niet om mijn opvatting en mijn visie. Die is gewoon zoals de wetgeving is.
[quote=olijfje3 schreef op woensdag 14 aug 2013, 23:54]iederee weet wat er met deugdelijk of ondeugdelijk wordt bedoeld.
Toch niet.
Daarom breng ik het ook onder de aandacht.
[quote=olijfje3 schreef op woensdag 14 aug 2013, 23:54]
Het zal vast anders omschreven staan, maar dat is voer voor deskundigen.
Was het maar zo.
Kijk, als iedereen in plaats van het woord "beantwoorden" het woord "deugdelijk" zou gebruiken maar wel met de betekenis van "beantwoorden" zou gebruiken, was er op zich niet zo veel aan de hand. En dat geef jij ook aan.
Echter blijft het er niet bij.
Men zegt bij de term "deugdelijk" dat het product goed moet zijn en dat de consument ten aller tijden het recht heeft op een goed werkend product. Dan gebruikt men echt niet de betekenis van het woord "beantwoorden".
Met andere woorden: men neemt de betekenis van het woord "deugdelijk" gewoon letterlijk.
Daarmee veranderd men de betekenis van de wetsteksten.
Dat is onacceptabel en daarom geef ik dat ook steeds aan.
Net zoals men tegen conformiteit ook garantie zegt.
Daarmee ontstaat zeer veel verwarring.
De politiek gebruikt ook het woord "deugdelijk". Maar als men "deugdelijk" zegt, zegt men "beantwoorden".
Daar heb ik geen moeite mee.
Consumentenorganisaties en de consumentenautoriteit zeggen "deugdelijk", maar zeggen dus ook "moet goed zijn".
Daar heb ik dus zeer grote moeite mee omdat men een totaal andere betekenis aan de wetsteksten geeft. Wat onacceptabel is.
Hallo ikbenik,
er zijn genoeg lezers (waaronder ik) die er wat van opsteken en ik waardeer uw inzet om de bestaande misverstanden uit de weg te ruimen enorm.
[quote=sjoppie schreef op donderdag 15 aug 2013, 07:17]Hallo ikbenik,
er zijn genoeg lezers (waaronder ik) die er wat van opsteken en ik waardeer uw inzet om de bestaande misverstanden uit de weg te ruimen enorm.
Daarom doe ik dat ook.
[quote=ikbenik schreef op woensdag 14 aug 2013, 11:55]De wet kent de term deugdelijk en ondeugdelijk niet.
Wel conform en non-conform.
Ik blijf hierop hameren omdat men in plaats van beantwoorden het woord deugdelijk gebruikt, daardoor veranderd men de betekenis van de wetsregel drastisch.
Veel organisaties en ook juristen gebruiken bewust het woord deugdelijk en ondeugdelijk, omdat men de opvatting en mening heeft dat de consument altijd het recht heeft op een goed en werkend product.
Echter is dat niet zo.
Als een consument een nieuw product koopt met als doel dat het product niet defect is en dat het product werkt, dan alleen heeft de consument recht op een goed werkend product.
Echter zijn er meer overeenkomsten dan een overeenkomst van een nieuw en goed werkend product.
Daarom kan nooit of te nimmer vanuit gegaan worden dat de consument altijd recht heeft op een nieuw en goed product.
Daar zit 'm dus de crux.
Een voorbeeld van andere overeenkomsten zijn:
- tweedehands producten
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt voor onderdelen
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt om die op te knappen. Denk daarbij aan een oude "sloop" auto welke de consument die helemaal op wilt knappen.
En al die andere overeenkomsten vallen gewoon onder de noemer conformiteit.
Dus als men zegt dat de consument altijd recht heeft op een deugdelijk product (deugdelijk product bestaat niet) dan zegt men in principe dat als men een defect product koopt voor onderdelen (wat best vaak gebeurd) dat de consument na de koop terug naar de winkel kan gaan en een goed werkend product kan eisen.
En dat kan dus niet.
Het woord "deugdelijk" heeft niet dezelfde betekenis als het woord "beantwoorden", wat het woord "conform" wel is, en daarom mag en kan het woord "deugdelijk" nooit of te nimmer in de plaats van het woord "beantwoorden" gebruikt worden.
Veel mensen gebruiken toch het woord "deugdelijk" omdat Consuwijzer het woord "deugdelijk" steeds gebruikt. Alleen heeft men niet in de gaten dat op Consuwijzer de wetgeving zelf niet staat (wel in de wetboeken). De teksten van Consuwijzer zijn niet juist en daarom mag op de teksten van Consuwijzer geen rechten ontleent worden. Daarom verwijst men voor de juistheid en volledigheid van de teksten naar de wetboeken zelf.
Ook Consuwijzer en Consumentenautoriteit dient aan de lettertjes van de wet te houden. Zij hebben niet de bevoegdheid om de teksten naar eigen inzicht, mening of visie aan te passen.
Beste ikbenik,
U hebt volledig gelijk, uw eigen gelijk althans. Wat u hierboven doet is een paar begrippen taalkundig met elkaar vergelijken en, wat heel erg vervelend voor veel mensen wordt, steeds opnieuw aangeven wat u van het verschil vindt. Deze forumruimte kan toch beter benut worden? U zegt met een groot verhaal steeds hetzelfde. Mag ik u voorstellen om steeds opnieuw te reageren met slechts de volgende zin: Ik verwijs u naar mijn allereerste bericht hierover dd. .......,(vult u even zelf die datum in graag, dat is al zo lang geleden).
Daarmee bespaart u veel ruimte, ook op uw eigen harddisk. Zo worden we er allemaal beter van. Kunt u met dit deugdelijk advies een beetje leven? Is het conform wat u werkelijk wilt? Dank u bij voorbaat voor uw begrip.
[quote=jpm schreef op donderdag 15 aug 2013, 09:48]
U hebt volledig gelijk, uw eigen gelijk althans. Wat u hierboven doet is een paar begrippen taalkundig met elkaar vergelijken en, wat heel erg vervelend voor veel mensen wordt, steeds opnieuw aangeven wat u van het verschil vindt.
Ik probeer alleen in te laten zien hoe wij door bepaalde organisaties worden bedonderd die de figuurlijke begrippen echt letterlijk nemen, waardoor er zeer veel verwarring ontstaat.
En dat ik taalkundig zaken met elkaar vergelijk is gewoon dat als men zaken letterlijk neemt dat men bepaalde zaken niet kan zeggen.
[quote=jpm schreef op donderdag 15 aug 2013, 09:48] Deze forumruimte kan toch beter benut worden?
Als diverse organisaties de consument verkeerd voorlichten is het juist belangrijk om die misstanden aan het licht te brengen en de consument te waarschuwen voor de onjuistheid van de informatie die deze organisaties verspreiden.
Daarbij tracht ik mijn visie en mening niet door te laten drukken, maar puur te richten op de informatie waar wel rechten ontleent mogen en kunnen worden. Belangrijk is dat de consument de juiste informatie krijgt.
Sorry ikbenik, maar was ik niet duidelijk? Opnieuw een lang stuk met een redenatie die u al eerder plaatste.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer