An
door AnthonyG26 Jul 4, 2022 om 15:05
Geldzaken & recht

Dhl express; verkeerde items uit zending gehaald op aangeven van mij

-DHL express zending georganiseerd vanuit Italië naar Nederland. Kosten €199,-    -DHL informeert mij dat de zending blijft 'steken' in Verona vanwege een artikel in het pakket wat niet door de lucht vervoerd mag worden.   -Op aangeven van DHL een IF v.4.1 formulier ingevuld (inclusief naam artikel en bijbehorende foto) waarbij ik toestemming geef om artikel uit de zending te halen en de rest door te sturen naar Nederland.   -Pakket wordt door DHL afgeleverd in Nederland op aangegeven adres.   -Bij uitpakken pakket tot de ontdekking gekomen dat 2 verkeerde artikelen eruit zijn gehaald en artikel wat op formulier was aangegeven (met naam en foto) zit gewoon in het pakket.   -Weer in contact met DHL waarbij ik aangeef dat het verkeerde artikel eruit is gehaald. DHL geeft aan dat dit artikel hopelijk nog nagestuurd kan worden, want men moet dit 30 dagen vasthouden, mocht er zo'n dergelijk situatie ontstaan.   -DHL geeft aan dat het artikel inmiddels is vernietigd (dat was al na 10 dagen!) en dat ik een claim kan indienen. Hierop moet ik enkele gegevens aanleveren waaronder een aankoopbon of factuur. Deze heb ik niet omdat het artikel al een aantal jaren uit is.   -Aanschafwaarde artikelen zijn €200,-

De tijd die ik hier (en ook DHL) moet steken is al meer dan de aanschafwaarde van de betreffende items.
Welke stappen kan ik nog meer ondernemen om mijn aanschafwaarde uitgekeerd te krijgen door DHL?
Geduld raakt een beetje op na ruim 4 weken heen en weer emailen en bellen.

1202 3 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2022 om 16:04
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ook aan u als antwoord dat de verzender aansprakelijk is voor juiste verzending en ontvangstbij de geadesseerde. De verzender diennt dan DHL aan te spreken. U heeft dat echter zelf ook al gedaan en kreeg een reactie. Indien er sprake is van een on-line aankoop zou u m.i. toch over een bewijs van betaling moeten kunnen beschikken.
Maar als dat niet zo is wordt het toch lastiger maar ik hoopp dan toch voor u dat u schriftelijk bewijs heeft voor/van hetgeen u meldt m.b.t. vhet vasthouden en vernietigen.
Vernietigen kan in dit gevaal naar mijn medning als ontvreemnden worden gezien of nog populairder gezegd: diefsta; en vanuit dat oogpunt kan het zinvol zijn om hiervan melding te doen bij d politie en daar te vrage om nader advies wat dan te doen hetgeen onder meer, indien men niet tot het opnemen als aangifte zou overgaan op zijn minst op basis van hetgeen u stelt DHGL in gebreke kunnen stellen via de civiel gerechtelijkeweg.  Zie m.b.t. dat laatste: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/en is deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten en zie voot evt. ook advies: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/

Ps. Wel komt bij mij de vraag op wat men bij DHL te maken heeft met de inhoud van een zending resp. of men wel zaken uit een zending kan en mag halen en dan opnieuw ook van uit strafrechtelijk oogpunt (diefstal) gezien.

sira
door sira - Jul 4, 2022 om 17:54
2336 Antwoorden / 24 Vragen

De tijd die ik hier (en ook DHL) moet steken is al meer dan de aanschafwaarde van de betreffende items.

Dan kunt u het probleem beter naast u neerleggen, er geen moeite meer insteken en uw verlies nemen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 4, 2022 om 18:25
2055 Antwoorden / Vragen

Een verhaal met weinig vleesch en details. Als je de waarde van die artikelen niet hebt opgegeven als verzekerde waarde is er een meer dan goede kans dat je zoveel euro de kilo krijgt. Zeg maar nihil.