Ha
door Hans-3ghi Mar 1, 2021 om 14:22
Geldzaken & recht

DigiD

Beste mensen, om moverende rede heb ik geen DigiD én wil geen DigiD.

Sinds januari 2020 heb ik een drone met een gewicht van minder dan 250 gram.
Wel heeft de drone een camera. Daardoor moet ik bij de RDW een expoitantnummer aanvragen
voor €. 23,00 per jaar. Maar de aanvraag kan alleen met een DigiD geschieden, verteld de RDW.
Mijn drone kan ik nu dus niet meer gebruiken want dan riskeer ik een boete.

Daar DigiD niet wettelijk verplicht is gesteld vindt ik dat de overheid in gebreke blijft.
Op deze manier wordt je verplicht een DigiD aan te vragen want er zijn geen alternatieven!
Er zal een alternatief moeten komen voor personen die geen DigiD hebben en toch met de overheid
of andere instanties te maken krijgen.

Waar en/of bij wie, kan ik mijn gelijk halen??

7726 29 Rapporteer

Ho
door Hommer - Mar 1, 2021 om 14:30
30 Antwoorden / Vragen

Probeer de nationale ombudsman of de rechter eens

Donuts
door Donuts - Mar 1, 2021 om 14:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt bij allerlei instanties aankloppen,  maar ik verwacht niet dat u uw gelijk gaat halen. U kunt kiezen tussen drone niet gebruiken of toch maar DigiD.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2021 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom iemand geen digid wil hebben.

Dus dan die drone maar opruimen.

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2021 om 15:13
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Tot op heden nog geen enkel nadeel van digid gehad, aleen maar eenvouduig en alles bereikbaar. Principes kunnen voor problemen zorgen.

john devries
door john devries Mar 1, 2021 om 15:31
216 Antwoorden / Vragen

Je bedoeld waarschijnlijk verkeerde principes ,want van de overheid win je niet. Die bepalen de spelregels

Ha
door Halo 04 Mar 1, 2021 om 19:57
11 Antwoorden / Vragen

@PEBK, schrijf dan ook verbeterD ff met een D in plaats van een t

mahadma
door mahadma Mar 2, 2021 om 14:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ah, weer een leraar der Nederlansche taal op de site.

pe
door pebk - Mar 1, 2021 om 15:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Gelijk is niet te koop. U heeft het of u heeft het niet. U zou de ombudsman kunnen aanschrijven. Alleen weet ik niet of het hout snijdt. Niemand verplicht u met de drone te vliegen.

Maar ja, als u een moverende redeN hebt (wat ik denk dat u bedoelt), dan is dat uw keus. De security rond DigiD is in ieder geval al veel verbetert, de privacy nog niet. Met SMS code (als 2-step) is het al een heel stuk veiliger. Er wordt bovendien gewerkt aan alternatieven.

Heeft u het RDW al gebeld (088 008 74 47, optie 4)?

me
door mein33 - Mar 1, 2021 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Is uw gebruikersnnam en inlogcode, samen met de andere gegevens die u hier hebt achtergelaten, veiliger dan het gebruikmaken van het door u gewraakte DigiD ?

john devries
door john devries - Mar 1, 2021 om 15:29
216 Antwoorden / Vragen

Ik vraag me af hoe je belastingzaken en de zorgverzekering claims etc regelt  zonder DIGID. De enige die in gebreke is ben  jezelf ,de overheid zorgt voor een goede beveiliging van  de persoonlijke gegevens en DgiD is daarom om vast te stellen wie jij bent . Het is dus kortgezegd een electronische legitimatie.Ik heb geprobreerd een reden te bedenken waarom ik geen DigiD zou willen ,maar dat is me niet gelukt.

rj
door rjw - Mar 1, 2021 om 15:45
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt cookies geaccepteerd op deze site, je hebt een account aangemaakt waarbij je je emailadres aan een vereniging hebt gegeven en dat vindt je allemaal goed. Maar een overheidssysteem wat van diverse kanten gecontroleerd wordt accepteer je niet.

PS: ik neem aan dat je voor je account op deze site wel een uniek password hebt gebruikt en niet het password wat je ook voor andere diensten gebruikt.

Ha
door Hans-3ghi - Mar 1, 2021 om 15:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Het gaat in de eerste instantie om het principe.

Als DigiD niet verplicht is, waarom MOET ik dan DigiD hebben om met de overheid en/of instanties zaken te kunnen doen?

Daarnaast heb ik uit zeer betrouwbare bron, dichtbij DigiD begrepen dat het geen goed en betrouwbaar systeem is, daarom gezocht
wordt naar andere systemen. Daarnaast doe ik prima zaken met de belasting, pensioenfonds en ziektekostenverzekeraar
ZONDER DigiD!

Ik ben mij van geen kwaad bewust en hoezo ben ik in gebreke gebleven, wil gewoon €. 23,00 betalen voor een exploitantnummer.

panter22
door panter22 Mar 1, 2021 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt tegenwoordig niet meer €23,00 aan de balie betalen. Dat moet ook digitaal met de bankpas.
Dat is geen probleem?

pino123
door pino123 Mar 2, 2021 om 09:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als DigiD niet verplicht is, waarom MOET ik dan DigiD hebben om met de overheid en/of instanties zaken te kunnen doen?

Dus alle instanties zijn verplicht om te dansen naar jouw pijpen? Er wordt hiermee gewerkt! Als je het niet wil is deze optie dus niet beschikbaar.

john devries
door john devries Mar 3, 2021 om 12:09
216 Antwoorden / Vragen

HANS-3GHI

Over welke betrouwbare bron hebben we het dan en hoe oud is die info ,of roep je maar wat ? DigD wordt net als andere systemen regelmatig  gecontroleerd op beveiligingslekken en het  wordt regelmatig geupdated . Als jij zorgt dat jouw systeem ook goed beveiligd is kan je zonder enig risico DigD gebruiken.Voor ons als Nederlanders is het mooi om te weten dat het gratis is .

panter22
door panter22 - Mar 1, 2021 om 15:54
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zal er een alternatief moeten komen voor mensen die een Digd weigeren aan te vragen?
Je hebt daar vast wel ideeen over hoe zo'n alternatief er uit zal moeten zien.
Wie moet dat alternatief ontwikkelen en betalen?

Donuts
door Donuts - Mar 1, 2021 om 16:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Prachtig die principes,  dan maar een rechtszaak aanspannen tegen de staat. Wel op eigen kosten graag.

Daarnaast doe ik prima zaken met de belasting, pensioenfonds en ziektekostenverzekeraar
ZONDER DigiD!

Lekker alles op ouderwets papier. Milieu is niet belangrijk...

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2021 om 16:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Daarnaast heb ik uit zeer betrouwbare bron, dichtbij DigiD begrepen dat het geen goed en betrouwbaar systeem is,

Ben dan wel nieuwsgierig wie die zeer "betrouwbare" bron dan wel is, waarschijnlijk iemand van de klok en de klepel.
Een DigiD bestaat uit o.a. een gebruikersnaam en wachtwoord, iets wat u waarschijnlijk dagelijks gebruikt om her en der, dus ook op deze site, in te loggen. Het grote verschil is echter dat in tegenstelling tot de div. sites de DigiD omgeving goed is beveiligd en het gebruik daarvan verd.md veilig, handig, gemakkelijk en prettig is.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 1, 2021 om 16:55
7188 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2021 om 17:10
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben het mnet u eens dat u ook zonder DiGiD bijv. schriftelijk een dergelijke vergunning zou moeten kunnen aanvragen. Als het echter een regel is van de RDW zal daar in ieder geval in korte termijn geen soulaas bieden. Ik zie dat obdernemers geen DiGiD nodig hebben en kunnen inloggen met eHerkenning en dat is dus ook digitaal.
U kunt uiteraard de Nat. Ombudsman benaderen als hiervoor al gezegd maar mijn vraag is ook: waarom zo'n afkeer tegen DiGiD gebruiuk? Het maakt zaken alleen maar gemakkelijker zoals bijv. ook uw belastingsaangifte doen. Mogelijk overbodig: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/drone/het-vliegbewijs-en-het-exploitantnummer-van-een-drone/aanvragen-vliegbewijs-of-exploitantnummer-van-een-drone

va
door vanlotjegetikt - Mar 1, 2021 om 17:43
809 Antwoorden / Vragen

Om principiele reden geen DigiD maar wel bij Jan en Alleman naar binnen gluren(want dat kan je) met een drone.
Uw principes gaan een beetje scheef.
Iets met privacy.

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2021 om 19:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat u, door voor u moverende redenen geen DigiD wilt gebruiken, okay, dat is aan u. Mijn "verrassing" gisteren was echter: ik wilde aan mijn OHRA een vraag stellen en normaliter kan ik dan met mijn Digid inloggen. Ik las tot mijn verrassing dat dit alleen nog maar kan via app. Ze meesten van jullie weten dat ik geen mobiele telefoon heb, dus ook geen app. Vandaag maar via de ouderwetse vaste telefoon mijn vraag gesteld: iemand bij Menzis kreeg taxivervoer wel vergoed om naar GGD punten te gaan, dus informeerde ik daar naar, maar nee.

Vandaag dus maar voor de afspraken gebeld: de eerste is in het ADO stadion, tweede in Holiday Inn in Leiden. Fijn, niet. Maar goed, na een heleboel gebel: "ik mag de Woej daarvoor bellen" en zal ik worden vervoerd. Maar waarom ik nu bij mijn OHRA alleen nog maar per app kan inloggen, dat begrijp ik niet. Vertel wat ik (waarschijnlijk) weer fout gelezen heb, best panel. M.a.w. Ik ga morgen mijn Belasting invullen en voor zover ik nu nog weet: dat kan (nog??) wel met mijn DigiG?

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2021 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie hier toch een gewone inlogpagina.

https://mijn.ohrazv.nl/

U gaat zelf uw aangifte doen?

Donuts
door Donuts Mar 1, 2021 om 19:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zit ook bij de Ohra, u kunt op 3 manieren inloggen, met de app, met sms controle en met identiteitskaart.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2021 om 19:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Niet bekend met de door u genoemde 3 manieren. Was altijd (eerder) normaal ingelogd met wachtwoord etc. Sinds gisteren ging dat dus niet meer.

Donuts
door Donuts Mar 1, 2021 om 19:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Uw antwoord is trouwens off topic, mijn reactie op uw antwoord is ook off topic, maar u krijgt geen waarschuwing, ik wel... Deze opmerking is niet voor u,

tenormin
door tenormin Mar 1, 2021 om 19:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, dan geef ik mezelf wel aan. No problem.

Donuts
door Donuts Mar 1, 2021 om 19:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had mijn reactie nog even aangevuld. Melden is echt nergens voor nodig.
Met alleen gebruikersnaam en wachtwoord kan al een paar jaar niet meer ingelogd worden bij Ohra. Het is nu, met gebruikersnaam en wachtwoord, daarna wordt een sms met code naar de mobiel verstuurd. Die code moet dan ook nog worden ingevuld.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2021 om 19:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ik al gedaan dus.... Dat dit al een paar jaar gaande is, is mij ontgaan. Ga eigenlijk zo goed als nooit naar mijn OHRA. Dus hoeft nu ook niet meer, beter, kan niet meer. Dacht dat DigiD safe was.?

tenormin
door tenormin Mar 1, 2021 om 19:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Tijger1, dank voor je link, had ik zelf ook uitgevogelt alleen, nogmaals: geen app en dat andere ook niet. Terug naar de oertijd. Oh ja, heb het twee jaar afgekeken: doe het nu, eindelijk, zelf. Nu nog uitviolen, want vanavond geen zin meer, of DigiD van Belasting nog wel werkt. haha.

tenormin
door tenormin Mar 2, 2021 om 12:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @sprietje, ik krijg bericht van de redactie dat u geen waarschuwing heeft gekregen. Vreemde gang van zaken want u schrijft zelf van wel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 1, 2021 om 22:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hans,

Ik ben het ook niet altijd eens met verschillende maatregelen /regels van de overheid, zoals de avondklok.

Maar soms moet je deze regels accepteren om uw hobby te kunnen doen.

Denk bijvoorbeeld aan een bromfietsrijbewijs, terwijl ik soms word ingehaald op mijn brommer door iemand met een elektrische fiets.....

justmeagain
door justmeagain - Mar 2, 2021 om 01:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hoeveel alternatieven niet een overheid bieden. DigiD is gezien de landen in ons heenbeen zeer veilig, up to date systeem.

2Fa is zelfs nog uitgebreidervemals je met de app inlogt.1e keer vul je je 4 cijferige letter code in , Kraak kans bijna 1 op 457.000.
Dat de QR code scannen die miljarden combinaties kent en dan niet u nog een cijfercode met kans van 1 op een miljoen invullen.
Officiële instanties willen terecht weten met wie ze zaken doen. Anders is zo'n drone vrijstelling ok niets waard

Mijn zwager vliegt professionele drones die heeft echt stapels vergunningen nodig, intentieverklaringen,  vaardigheidsbewijzen, zelfs testen afleggen bij een examinator. een VOG maar dan hebben we het over een drone van een paar kilo, 4 4K camera's, kilometers hoog te gebruiken en in staat om een snelle auto te kunnen blijven volgen tientallen kilometers ver.
Dus qua veiligheid gaat het niet beter worden, maar terecht dat ze amateurs ook steeds aan strengere voorwaarden laten voldoen. Nu nog chippen zodat vast leggen is waar u vliegt. Deze regels worden maar zeer zelden nageleefd.

Nuvirrsl hopen dat u geen Corona krijgt want om de uitslag te kunnen bekijken.......juist... DigiD nodig.

ro
door ronny530 - Mar 2, 2021 om 14:44
2779 Antwoorden / 41 Vragen

De voor u moverende reden is in eerste instantie principieel en u verzet zich tegen een systeem die vanaf 2015 standaard voor overheidszaken is geworden. Elke Nederlander van 14 of ouder heeft een DigiD account voor mijn overheid en is daar in 2015 per brief over geïnformeerd met het verzoek om dat account te activeren. U had toen al bezwaar moeten maken en niet nu als een DigiD indentificatie noodzakelijk is om de vereiste documenten te verkrijgen. Dat u tevens van mening bent dat de digitale indentificatie veiligheidsrisicoso's met zich mee brengt is nooit uit te sluiten maar in 99% van de gevallen geeft men zelf de inlogcode's af terwijl die strikt privé zijn. Als extra beveiliging kunt u DigiD zo instellen dat er een sms met een code wordt verzonden maar ik zie nu ook dat het met de indentiteitskaart kan maar dat is nu even niet mogelijk en zo vanwege de hoge drukte van de belastingaangiftes veroorzaakt kunnen worden.
Resumerend, u kunt ook zonder geactiveerde DigiD inloggen bij het rdw maar dan dient u wel de gegevens van uw indentitteidskaart bij de hand te hebben. So fas so good ware het niet dat u middels Ideal dient te betalen en daar heeft u een internet bankieren account voor nodig en als u die om moverende reden ook niet heeft gaat het hele feest niet door. Welkom in de digitale wereld zou ik zeggen die uit meer bestaat dan drone's met camera's die in mijn optiek niet door particulieren gebruikt mogen worden want die kunnen mijn privéleven daadwerkelijk schenden omdat een drone die in mijn woonkamer filmt niet te herkennen is.

mo
door mof - Mar 3, 2021 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat niet. De overheid dwingt mensen tot het gebruik van digid. Maar niet alleen dat. Bij inloggen wordt ook steeds vaker een sms controle gedaan, dat betekent dat je ook verplicht een mobieltje moet hebben om de sms op te kunnen ontvangen. En de toekomst ziet er nog zorgwekkender uit: steeds meerloopt over telefoon apps, waarmeeje dus wordt gedwongen toteen smartphone.

Zonder digid kon ik, toen ik in Duitsland woonde tussen 2002 en 2012, nooit iets fatsoenlijk regelen. Toentertijd kreeg je in het buitenland als Nederlander geen digid. Was je afgesloten van communicatie met de eigen overheid.

het enige datik nog niet heb hoeven activeren om zaken met de overheid te regelen is de berichtenbox waarmee ze dus eigenlijk alle communicatie binnenshuis houden en jouw zelf je post laten ophalen.

geen digid staat gelijk aan Untermensch!

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 3, 2021 om 12:38
101 Antwoorden / 1 Vragen

Als u straks AOW of pensioen , belasting, waterschap, WOZ gaat ontvangen loopt de correspondentie ook via DigiD , mijn overheid.nl

kr
door krabbendam - Mar 3, 2021 om 12:54
5 Antwoorden / 0 Vragen

Geen DigiD, maar dan dus ook geen bankrekening ... die is ook niet wettelijk verplicht.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2021 om 13:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doe de drone dan maar weg.
Veel mensen vinden het tenslotte ook erg onplezierig om bespied en bekeken te worden met een drone met camera van deze of gene. Om maar niet te spreken van vliegvelden en vliegverkeer.
Waarom zou er een alternatief "moeten" komen voor - principiële -DiGiD weigeraars? Voor u alleen? Omdat u een drone met camera wilt laten rondvliegen? En wie moet de kosten dan dragen?
Om "bewegende rede" zult u geen gelijk kunnen halen als u dat niet heeft.

U had u ook vooraf over eea kunnen informeren.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 3, 2021 om 13:28
88 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzin verhaal . En wat een moeilijkdoenerij ! Je snijd jezelf hiermee in je vingers . Wat is er mis mee om een Digidd te hebben . Of ben jij ook zo'n Type die altijd maar tegen schenen schopt van de Overheid !? Lid van VirusWaarheid ? Je red het niet man ! Altijd maar dat gezeur van het is mijn recht zus , het is mijn recht zo ! Volgens mij weet je zelf niet eens wat het woord principiël betekend . Maar goed , je grijpt er vanzelf wel naast ! Als je het tenminste begrijpt wat ik zeg ! Succes !!

ma
door marleenvanh - Mar 3, 2021 om 13:45
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, ik heb een tante van 88 ie 'vanalles per computer doen' niet vertrouwt. Mijn man vult jaarlijks haar belastingpapieren in en dat is nu uren werk terwijl met DIGID het in een klein halfuurtje gepiept zou zijn. Zij wil ook geen DIGID. Gewoon achterdochtige dommigheid, maar ja het mensje is 'stokoud'. Bij u (een moderne dronegebruiker) zal de reden dan ook een andere zijn. Ik ken u verder niet maar wel een drone met camera en zelf alle kaarten tegen de borst houden? Ik zou u niet als buurman willen, laat ik het daarbij houden (en DIGID is prima voor moderne mensen die niets te verbergen hebben...)

mahadma
door mahadma Mar 3, 2021 om 14:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

.

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2021 om 14:07
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Hans-Ghi, ik neem aan als u tzt uw aow krijgt (ook duidelijk gekoppeld aan DigiD) toch elke maand heel blij wordt van de euro's. Of bent u dan ook zo pricipieel om dan dat niet te willen ontvangen. Ik zou als ik uw buur was of in uw omgeving zou wonen een jammer aanschaffen en gebruiken zodra ik dat vliegtuigje van u zou zien, horeh of ervaren. Boem, harde landing.

ke
door keesbakels - Mar 3, 2021 om 14:14
54 Antwoorden / 20 Vragen

Uw vraag doet mij denken aan: Ik ben tegen het gebruik van sleutels. Nu kan ik mijn huis niet meer in. Wat zijn mijn rechten?

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2021 om 14:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wie of wat is uw "betrouwbare bron dicht bij DigiD" die beweert dat het onbetrouwbaar is en waarom is dat dan niet bekend en in de publiciteit?
Staat het hele land daarvan dan niet op zijn kop?

Redacteur
door Redacteur - Mar 3, 2021 om 14:55
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumleden,

Dit topic wordt een over en weer discussie-topic. We sluiten het topic daarom.

- Redactie