ko
door koffieboon Apr 7, 2009 om 22:20
Geldzaken & recht

Fout nr in overboeking, mijn geld op een rekening van een onbekende

Onlangs heb ik een flink bedrag van mijn ASN deposito naar mijn ING betaalrekening over laten boeken. Stom genoeg heb ik bij het invullen van het rekeningnummer een schrijffout gemaakt. Gevolg: ASN boekte mijn geld over naar dat nr, maar dat is niet van mij maar van een man in Nijmegen die ook een rekening bij ING heeft met een nr dat op de mijne lijkt, maar het niet is. ING doet niets voor me. Ze zeggen bovendien dat het niet aan hen is om naam en rekeningnr te controleren. ASN probeert het geld terug te halen bij die man, hij heeft een brief gehad. Echter tot nu zonder resultaat. Ik heb geen adres of telefoonnr van die man en dat ook niet kunnen achterhalen, is allemaal privacy. Het lijkt alsof ik niets kan doen alleen maar afwachten of iemand die mijn geld abusievelijk heeft ontvangen zo vriendelijk is om het terug te storten. Is dat zo? Hoe zit dat juridisch? Wat kan/ moet ik vertder doen om mijn eigen centen weer terug te krijgen?

9274 37 Rapporteer

kiran
door kiran - Apr 8, 2009 om 00:14
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@koffieboon

Wat ING zegt klopt. Alleen als zij de fout hebben gemaakt zal dat rechtgezet worden. In dit geval: u heeft zelf de fout gemaakt. Mosterd na de maaltijd, maar de bank gaat ervan uit dat u uw rekening controleert voor verzenden.

In principe: als de persoon uit Nijmegen geen reaktie geeft, kan u m.i. niet veel. Het is afwachten.

Zou in dat geval toch proberen om een adres/tel.nr. te verkrijgen, via ING. Heb je dat kan je er evt. een Incassobureau/Deurwaarder op zetten. Of er zelf achterheen.

Mail of bel anders naar een Juridisch Loket voor meer info.

Klik hier

Wens u succes,  hoop dat de persoon in kwestie echt zo vriendelijk is om het terug te storten.

he
door henk1951 - Apr 8, 2009 om 01:48
256 Antwoorden / 0 Vragen

Het is rot voor je,je bent niet de eerste die dat overkomt.Op veel forums stellen mensen de vraag die een bedrag ontvangen, die eigenlijk niet voor hun bestemd met de vraag wat ze er mee moeten doen. De adviezen lopen dan uiteen van terugboeken tot zet het maar op een spaarrrekening en wacht af.Kijk de ING treft geen blaam,maar gezien het zgn. nieuwe imago van de bank zou ik het netjes vinden dat de bank er zelf wat meer achter aan zou zitten.In mijn tijd deed ik dat altijd wel voor onze rekeninghouders. Maar ja ik werkte dan ook bij een kleine plaatselijke bank die waren wat meer betrokken bij hun klanten. Ik zou toch maar eens contact opnemen met de ING of zij niet uit hun naam een steveige brief kunnen schrijven.

Succes

Henk

nb
door nbw - Apr 8, 2009 om 02:49
521 Antwoorden / 24 Vragen

Juridisch gezien is er sprake van een onverschuldigde betaling welke heel simpel terug te halen door de ING. Strikt juridisch gezien moet de verkeerde ontvanger toestemming geven het onjuist ontvangen geld terug te storten. Zoniet naar de rechter. Echter het kan voor jou veel sneller. Vraag de ING zorg te dragen voor de bedoelde correctie op de overboeking. Hoe hard ze ook ontkennen ze zijn in staat die meneer in nijmegen te belasten en het geld daar te brengen waar het bedoeld is. Als ze als bank een klant ietwat serieus wensen te nemen tenminste.

Tot slot heb met genoegen mijn verhaal gedaan maar een schrijffout met de 11 proef van bankrekeningnummers is byzonder en echt byzonder zeldzaam.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Apr 8, 2009 om 07:41
152 Antwoorden / 5 Vragen

De ING HOEFT ook helemaal niets voor u te doen.

De ASN heeft geen controle uitgevoerd dus ASN moet een en ander in orde maken.

Wat ik mij afvraag: is er geen vast/verplicht tegenrekeningnummer? Bij mijn Deposito in ieder geval wel, en het is daarmee ONmogelijk om het geld van de deposito naar een andere rekening te boeken dan alleen dié tegenrekening.

ASN kan (bij ING) naam en andres gegevens opvragen van de rekeninghouder; maar als die persoon niet reageert, ook niet op een incassobureau, blijft alleen de gang naar de rechter over.

hp
door hpvantiel - Apr 8, 2009 om 12:56
14 Antwoorden / 1 Vragen

heel simpel  vanaf een deposito rekening kun je toch alleen maar naar je back-up rekening terugboeken????nou dan heeft de bank dus een probleem door een transactie te laten doorgaan terwijl dat helemaal niet kan.

punt uit,, succes

weetnietveel
door weetnietveel - Apr 8, 2009 om 13:17
69 Antwoorden / 2 Vragen

De ING kan dit herstellen door de verkeerde begunstigde weer te belasten en een correcte boeking te doen. In de tijd dat ik bij een bank werkte ging dit heel simpel en zonder toestemming van de verkeerde ontvanger. Natuurlijk moest er eerst onderzocht worden of er inderdaad een fout was gemaakt.
Het is wel zo, zoals eerder opgemerkt, dat een deposito altijd een tegenrekening heeft. Is het ook niet zo dat als je bij de ASN geld wilt opnemen dat ook altijd eerst naar een tegenrekening gaat?

Succes verder.

labren
door labren - Apr 8, 2009 om 13:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan binnen 30 dagen het geld gewoon terug halen, ga naar je bank en zegt dat dat geld terug gehaalt moet worden omdat het een onterechte overstorting is.

labren
door labren - Apr 8, 2009 om 13:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

de bank is verplicht daaraan mee te werken.

varabas
door varabas - Apr 8, 2009 om 13:27
450 Antwoorden / 35 Vragen

Is een moeilijk geval, want stel:

Ik koop een laptop op internet bij b.v. een particulier, ik maak het geld over en ik ontvang een dag later de laptop via een pakketdienst.

Dan pak ik de telefoon en bel mijn bank en zeg dat ik een verkeerd bankrekeningnummer heb ingevuld bij een overboeking en verzoek hun om het geld terug te storten. Als de bank dat doet heb ik gratis een laptop!

Bassie

da
door danny99 - Apr 8, 2009 om 13:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas ik heb dezelfde fout gemaakt een paar weken geleden.

Er is een klein lichtpuntje, als u een rechtsbijstand verzekering heeft kunt u op deze manier proberen uw geld terug te halen.

Want een advokaat kan bij een bank de naw gegevens los krijgen (niet gegarandeerdt) maar het is te proberen.

Alleen moet u er zien achter te komen tot welk bedrag uw rechtsbijstand verzekering wil beginnen met een procedure (hoogte van het terug te vorderen bedrag.)

succes

mi
door miffy53 - Apr 8, 2009 om 13:32
67 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het een vreemd verhaal, als ik wil overboeken bij de ASN kan ik alleen een vantevoren (door mij) opgeven vaste tegenrekening kiezen.

Als je zelf ooit een verkeerde rekening hebt opgegeven is het wel erg stom als je dat niet ziet tijdens het selecteren van het rekeningnr. bij het overboeken. Destijds hebben ze mij ook een bevestigingsbrief en papieren overboekingskaarten gestuurd waar het vaste tegenrekeningnr. nogmaals op staat (weet niet of ze dat nog steeds doen).

Dat soort gegevens controleer je toch wel ff twee keer, zeker als het om een aanzienlijk bedrag gaat....

op
door oplossing - Apr 8, 2009 om 13:35
119 Antwoorden / 1 Vragen

@Koffieboon........... ik heb verleden jaar bijna hetzelfde meegemaakt en om erachter te komen waar jouw geld is kun je hetvolgende doen. mar eerst een vraag, doe je Postbank Internetbankieren???? en weet je het (verkeerde) rekeningnr. nog waar het per abuis naartoe is gestort?? zo ja dan doe je hetvolgende,

ga naar je internetbankieren, vul daar het "verkeerde"rekeningnr in en maak 1 cent over, voordat je de tancode in moet voeren zie je bovenaan de naam van de persoon en plaatsnaam van wie het rekeningnr. is, zodra je dat hebt kun je via http://www.wes4u.nl/ het adres en eventueel telefoonnr zoeken.

Zo heb ik het verleden jaar ook gedaan en ik heb de persoon in kwestie telefonisch bereikt en zij was zo lief mijn geld terug te boeken op mijn rekening.

Succes en ik hoop dat alles gaat lukken.

labren
door labren - Apr 8, 2009 om 13:36
862 Antwoorden / 0 Vragen

een bank doet per telefoon niets omdat je je zelf moet legitimeren en als je internet bankiert dan kan je het zelf via internet bankieren ook terug halen , duurt iets langer.

mi
door miffy53 - Apr 8, 2009 om 13:39
67 Antwoorden / 3 Vragen

blijf vooral lekker verder dromen...

Wanneer snappen mensen nu eens dat een overboeking die je zelf hebt gedaan niet zomaar te storneren is (alleen als de ontvanger toestemming daarvoor geeft).

he
door henk1951 - Apr 8, 2009 om 13:41
256 Antwoorden / 0 Vragen

Een gegeven antwoord is

je kan binnen 30 dagen het geld gewoon terug halen, ga naar je bank en zegt dat dat geld terug gehaalt moet worden omdat het een onterechte overstorting is.

Bovenstaande gaat alleen op bij sommige incasso's. Zou mooi zijn ik koop iets bij iemand betaal het,krijg het artikel en na een paar weken haal ik het geld weer terug.Zo werkt dat natuurlijk niet.

gr Henk

mi
door miffy53 - Apr 8, 2009 om 13:53
67 Antwoorden / 3 Vragen

Moet jij eens uitleggen hoe de Topic Starter zijn/haar overboeking via internet kan terughalen bij de ASN..... (nee dat kan dus niet)

re
door rein37 - Apr 8, 2009 om 14:07
98 Antwoorden / 84 Vragen

Beste koffieboon,als je de naam wilt weten probeer dan eens een bedrag zo klein mog.over te maken op dat betreffende nummer,indien het nummer van de rek. niet gelijk is met de naam krijg ik van de ing. bank een melding dat het niet klopt en komt er juiste naam van de rek. houder .Toch misschien iets wijzer. Het is het proberen waard,

suuces, rein

he
door heidy - Apr 8, 2009 om 14:17
12 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb het gehad met de abnamro.
Ik vulde het verkeerde rekeningnummer.
Kreeg 2 dagen later de melding op internet b ankieren dat het niet gedaan kon worden omdat de naam en het rekeningnummer niet overeen kwamen.

ha
door halla - Apr 8, 2009 om 14:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren geleden bij de postbank 2 cijfers verwisseld op papieren overschrijving.

Wel naam, adres en postcode ingevuld.

Op grond van dat laatste accepteerde de postbank dat het hun fout was! En herstelde dit ZELF!!

ze horen namelijk niet alleen het giro-nummer te bekijken/controleren!

Maar goed, dit betrof dus een papieren giro-overschrijvig!!

en een misschien een verouderde 'regeling'.

druifje01
door druifje01 - Apr 8, 2009 om 15:46
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb in zo'n geval een bedrag wel eens laten storneren (terugstorten) door de bank. Doen ze soms en  trekken daarna alle gegevens na.

vo
door vogelhuis - Apr 8, 2009 om 16:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb al een een bedrag (1500,00)ontvangen wat mij niet voor mij bestemd was en heb dit netjes terug laten storten. Maar heelaas zit niet iedereen zo in elkaar.   Vorig jaar heb ik een rekening betaald op een verkeerd rekening nummer. Toen naar de ABN/AMRO gegaan. Ik kon aantonen dat ik een vergissing had begaan nml. de naam en woonplaats  kwam niet overeen met het rekeningnummer. Deze bank kon niets voor mij doen. Ik ben verder gaan doorzoeken  bij de rabo (want het begunstigde nr. begon met een 3) en zij vertelden mij dat de ABN/AMRO wel wat kon ondernemen, dus weer naar de ABN/AMRO en na doorzeuren  kreeg ik toen schriftelijk het adres (bleek achteraf postadres) van de rekeninghouder, deze persoon stond inderdaad op dit adres ingeschreven maar woonde op een camping. ik kon fluiten naar mijn centen en kon nogmaals de rekening betalen op het goede rekening nummer.

vo
door vogelhuis - Apr 8, 2009 om 16:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

vervolg:  Weer naar de bank, maar zij konden verder niets meer voor mij doen. betaald is betaald, je bent dus afhankelijk of de verkeerde ontvanger het ten onrechte bedrag terug wil betalen.

Veel succes!!

da
door david123 - Apr 8, 2009 om 16:51
5 Antwoorden / 0 Vragen

Deze houding van ING siert hen absoluut niet. Een nalatigheid in het beschermen van hun eigen klant. Wel degelijk kunnen zij het geld voor u terugvorderen. Zulks is mij overkomen bij ABN. Keurig werd ik opgebeld door ABN dat de naam niet overeenkwam met het rekeningnummer. Uit uw verhaal maak ik op, dat u uw eigen naam hebt gebruikt, dat niet overeenkomt met het rekeningnummer. Ik raad u aan een aangetekende brief naar het Klachtenmanagement van de ING te sturen en daarna een aangetekende brief aan de KIFID te sturen. ING is wel degelijk verantwoordelijk. U zult dit van elke jurist horen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Apr 8, 2009 om 17:04
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Koffieboon, met SNS-internetbankieren kun je makkelijk de adresgegevens van de ontvanger achterhalen door bij de overboeking op 'details' te klikken. Wellicht kan dat ook bij ASN?

birdies
door birdies - Apr 8, 2009 om 17:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@labren: en sinterklaas bestaat ook nog.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 8, 2009 om 17:30
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Het enige wat vraagsteller koffieboon, in dit geval (nog) rest, is te achterhalen wie de persoon in kwestie is, en hem schriftelijk (aangetekend) vriendlijk verzoeken om het ten onrechte ontvangen geld over te willen maken naar uw rekening. Dit is een fatsoenskwestie van degene die dit geld onterecht heeft ontvangen, de bank staat hierin geheel los van. Als de ontvanger van uw verkeerd overgemaakte geld niets onderneemt, heeft u geen poot om op te staan. Nogmaals; Dit is een fatsoenskwestie nu....

Als ik de ontvanger was geweest, dan had  dit geld direct teruggestort , echter, er zijn ook (helaas) anders denkenden...

Sterkte, succes met het terugverkrijgen van uw geld! Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Apr 8, 2009 om 17:32
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@labren: Welk sprookjesboek heb jij daar?

Gr. Henri

trude
door trude - Apr 8, 2009 om 18:14
29 Antwoorden / 8 Vragen

Helaas, maar het is niet de fout van de ASN maar van uzelf. U heeft een foutief rekeningnummer ingevuld en aangezien het een bestaand ( 11proef) rekeningnummer is, is het bedrag gewoon overgeboekt. Er vindt bij de meeste banken geen naam nummer controle plaats, dit gebeurt tot op heden alleen nog bij de Postbank. ASN zal in eerste instantie moeten gaan bemiddelen om het bedrag bij de begunstigde / ontvanger van het geld, terug te halen.

Maar dat ING niets voor u zou kunnen betekenen is niet helemaal waar.  Uit uw verhaal blijkt dat u ook rekeninghouder bij de ING bent.  U weet naar welk rekeningnummer bij de ING het bedrag is overgeboekt, dus kunt u een klacht indienen bij uw accountmanager van uw ING kantoor.  Deze legt uw klacht vast in hun systeem en deze klacht wordt doorgestuurd naar de desbetreffende servicedesk. Deze gaat voor u na of uw klacht terecht is en kan, zonder de begunstigde hiervan in kennis te stellen, het bedrag naar uw rekening terugboeken. Dit kan omdat het hier een onterechte creditering betreft, dus even naar uw ING kantoor en het proces door hun in werking laten zetten.

Ik heb 34 jaar bij bovengenoemde gewerkt en mij met dit werk bezig gehouden, dus geen NEE van ING accepteren, zij kunnen wel degelijk iets voor u betekenen, vooral als het om een flink bedrag gaat moeten ze een dergelijke service bieden.

Succes

jh
door jheshof - Apr 8, 2009 om 19:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig heeft mijn dochter hetzelfde onlangs aan de hand gehad. Die betaalde een keuken met een foutief ingevuld rekeningnummer. Ik moet zeggen de RABObank heeft er alles aan gedaan om het geld terug te krijgen en dat is uiteindelijk ook gelukt. Men was zelfs zo vriendelijk om met inachtnemening van de privacy volop druk te zetten. Indien dit niet gelukt was zou aangifte uiteindelijk gevolgd zijn. Immers er is sprake van een onverschuldigde betaling en je kunt via de rechter dan zelfs beslag laten leggen. Dat dat een langdurige geschiedenis gaat worden is evident maar uiteindelijk krijg je het terug. Ik vind het echt schandalig dat de ING niets doet. Daar zou ik de pers over inlichten! Succes

sjaanbaan
door sjaanbaan - Apr 8, 2009 om 20:23
10 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb zelf ooit een bedrag overgeschreven van de postbank naar een ing bank. ( 3 jaar terug.) achteraf bleek het bedrijf die mij de factuur had verzonden nog hun oude rekeningnummer erop hadden staan. ik ben welwillend geweest voor het bedrijf door een brief te sturen naar de postbank. zij schreven de ontvanger aan en ik kreeg daar bevestiging van. in die brief stond toen, als die persoon niet zou reageren kon ik bellen met de postbank en zouden ze me een brief toesturen met de NAW gegevens. dus postbank deed eerder niet moeilijk. hun redenatie was ook, je geeft mensen de kans terug te storten en als ze het niet doen, dan mogen wij de gegevens doorspelen.

succes!

pi
door piepelien - Apr 8, 2009 om 21:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo hier Joke

ook raar zeg , ik had zo anderhalf jaar geleden , me huur over gemaakt , maar kwam daar niet , maar bij de kanker betrijding .

hebt ik giro er over opgebeld , en die zei datz e me zouden helpen , binnen vijf dagen had ik het terug , is toch mooi , ik had die fout gemaakt

groetjes joke

cr
door criticus - Apr 9, 2009 om 10:10
48 Antwoorden / 4 Vragen

voor alle duidelijkheid.  iedereen kan wel eens een fout maken. maar het is zo dat ASN als verzendende bank hier achteraan moet. Zij nemen dan contact op met ING die hun client erop aanspreekt dat e.e.a. niet juist is gegaan en dat ze het bedrag gaan terugboeken. Dit kan zonder meer omdat namelijk naam en rekeningnr. niet overeenkomen!!!!. ER moet echter wel even druk op worden gezet! anders kan dit wel 2 a 3 maand duren!!

groet criticus

jo
door jogra - Jul 29, 2009 om 20:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij ook zo'n leuke, betreft DSB bank, lang verhaal maar het gaat erom dat de DSB erg onduidelijk is geweest, mede hierdoor geld overgemaakt op een verkeerd nummer. Dat je zelf verantwoordelijk bent dat weet ik nou wel, dat zegt DSB ook, maar ik moest wel een machtiging tot terugvordering voor de DSB ondertekenen zodat ze aktie konden ondernemen en wat denk je, na 5 weken zeggen ze doodleuk dat ze helemaal niets kunnen doen. Lekker veel nut die machtiging. Ze adviseren me om aangifte te doen, heb 5 weken moeten wachten voor niks, je bent machteloos. Ik ga nu weer de ING proberen, waar ik ook klant ben en het geld naar gestort is. Heb zelf onderzoek gedaan en 0,01 gestort op die verkeerde rekening met omschrijving dat mijn geld heel snel terggestort moet worden. DSB service? nooit van gehoord, ik ga op zeker nog een klacht indienen want ze doen maar wat en je geld is vrijwel zeker gewoon weg. Ze nemen de lusten, maar de lasten (service verlenen) zeker niet. Vraag aan allen die dit overkomen is, zullen we gezamenlijk een klacht indienen, samen sta je sterk toch?

ta
door tammiek - Jul 29, 2009 om 21:25
98 Antwoorden / 12 Vragen

hoi,

meestal kun je iets dat van jou rekening af is geschreven storneren. met andere woorden terug laten boeken. dit heb ik gisteren nog gedaan. bij mij was het geval dat ik een bedrijf ooit machteging heb gegeven. op dit moment is dat abonement verlopen maar dat bedrijf schrijft nog steeds geld van mijn rekening af. ik heb gister een telefoontje gepleegd naar mijn bank. datum van de afschrijving gezegd en rekeningnr. gegeven en het geld wordt teruggeboekt zo simpel is het.

dit zou bij jou toch ook wel moeten kunnen.

mochten ze moeilijk blijven doen kun je de klantenservice van de ing bellen en dit verhaal voorleggen. als de 1e persoon moeilijk doet bel je nog een keer dan krijg je vast iemand anders eraan die je misschien wel wil helpen.

LET OP: terugboeken kan alleen binnen 30 nadat het is afgeschreven!

jo
door jogra - Jul 31, 2009 om 19:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Terughalen c.q. storneren kan alleen als het om een automatische incasso gaat, als je zelf per ongeluk een verkeerd nummer gebruikt om over te maken ben je de pineut. Ik ben nog hard bezig met mijn "zaak", maar neem van mij aan dat het hopeloos gesteld is met service, zeker als het om DSB gaat. Maar ik hou vol en zal de afloop hier melden.

ba
door bachanaal - Jul 31, 2009 om 19:58
248 Antwoorden / 7 Vragen

dit kan wel eens heel moeilijk worden. grote kans dat het geld weg blijft. het is nl een keer gebeurd dat iemand per ongeluk ettelijke tonnen gestort kreeg van een uitkeringsinstantie dat voor het UWV bedoeld was.
dat geld hebben ze nooit meer terug gekregen. de ontvanger had het geld gelijk opgemaakt.

jo
door jogra - Jul 31, 2009 om 20:12
7 Antwoorden / 0 Vragen

Daar kan je best weleens gelijk in hebben bachanaal, maar je leest in alle antwoorden hier dat banken deze kwestie heel verschillend oppakken. Als klant van een bank moet je maar afwachten en je bent zo afhankelijk als maar zijn kan. De mensen die hier wijzen op eigen verantwoordelijkheid weten niet in welke mallemolen je terecht komt. Fouten maken is menselijk, ook banken maken fouten. Het is de kunst om de fout te herstellen en als klant geholpen te worden door een bank. Als ze je laten vallen als een baksteen kan het toch niet anders zijn dan dat ze alleen maar aan je willen verdienen, al het andere telt gewoon niet. Walgelijk.