ma
door marveen Sep 7, 2013 om 09:57
Geldzaken & recht

Geen geld uit pinautomaat

Geen geld uit pinautomaat Kroatië, wel bon en afschrijving v rekening. 07-07-2013.
Rabobank kan mij niet mijn geld teruggeven omdat ze geen info en terugkoppeling krijgen uit Kroatië.
Ik heb toch een overeenkomst met de Rabo toch niet met Kroatië ? Ik wil mijn eigen geld terug en ik heb niets verkeerd gedaan.

14964 23 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 7, 2013 om 10:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De bank zal toch eerst bewijzen moeten krijgen dat er daadwerkelijk iets is fout gegaan bij deze betaalautomaat.
Ze zullen u, al bent u ter goeder trouw, niet geloven zonder dit bewijs.

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2013 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En heb je in Kroatië direct contact opgenomen met de bank aldaar? Zal me niets verbazen als het een geprepareerde geldautomaat (het zal geen betaalautomaat zijn geweest mein33....) was.

me
door mein33 - Sep 7, 2013 om 12:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 7 sep 2013, 11:43]En heb je in Kroatië direct contact opgenomen met de bank aldaar? Zal me niets verbazen als het een geprepareerde geldautomaat (het zal geen betaalautomaat zijn geweest mein33....) was.

Ik schreef niet wat ik bedoelde en bedoelde niet wat ik schreef.
Ik bedoelde een geldautomaat.

vr.gr. mein33

ma
door marveen - Sep 7, 2013 om 19:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

De betaalautomaat stond op het vakantiepark waar wij een appartement hadden, direct buiten bij de incheckbalie.
Wij hebben dit jaren geleden in Tunesie precies hetzelfde meegemaakt en toen hadden binnen een maand ons geld terug en onze kinderen ook.
Ze kunnen het in de binnenkant van het apparaat zien hoeveel bonnen en hoeveel geld.
Het is namelijk heel makkelijk na te gaan.
En ik heb een bon en geen geld.
Wel van mijn rekening afgeschreven en geen geld dat is DIEFSTAL!

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2013 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus geen contact opgenomen met de bank ter plaatse.

sw
door swat1500 - Sep 7, 2013 om 20:46
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, de Rabo krijgt bericht van de plaatselijke bank dat aan u geld is uitbetaald en u zegt van niet en voorts heeft u niet direct ter plaatse geklaagd. Ben bang dat u dan aan het kortste eind trekt.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Sep 9, 2013 om 12:10
84 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft inderdaad een overeenkomst met Rabobank Nederland.
In 2004 heb ik hetzelfde meegemaakt op Mallorca. 400 euro gepind maar geen geld ontvangen. Direct naar de Rabobank gebeld en zij hebben me uitgebreid tewoord gestaan. Was inderdaad geld afgeschreven van mijn rekening. Ik moest het transactienr noteren en het nr van de geldautomaat en waar hij stond. Hiermee moest ik aangifte doen bij de lokale politie. Met deze aangifte heb ik later in Nederland via Rabobank het geld na 3 maanden terug ontvangen. Voorwaarde is dat de bewuste eigenaar van de automaat meewerkt. Daarom is het zo belangrijk om alle gegevens te noteren.
De politie aangifte kan doorslaggevend zijn voor een coulance regeling van de bank zelf.
Veel succes gewenst

br
door breister - Sep 9, 2013 om 12:18
15 Antwoorden / 3 Vragen

Met mijn amerikaanse pinpas heb ik binnen bij AH bij een ING automaat gepind. Geen geld, wel afgeschreven. De ING zei dat ik bij mijn amerikaanse bank moest zijn. Heb geschreven, ook doorgegeven dat er video in de automaat zit en na een maand had ik geld terug op mijn rekening. Dit is slechts 1x gebeurd in al die jaren dat ik beurtelings met mijn amerikaanse pas hier pin en met de INGpas in de USA.

em
door emilevn - Sep 9, 2013 om 12:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik ook twee gehad. Een keer in Turkeye en toen had ik zonder probleem heel snel mijn geld terug dankzij de Rabobank. Andere keer was in Mexico, daar kreeg ik de eerste keer geen geld. de tweede keer pinnen kreeg ik wel het bedrag en was het ook afgeschreven. Terug in Nederland heb ik na het zien van mijn afschriften met twee afschrijvingen direct contact opgenomen. Toen werd er in eerste instantie moeilijk gedaan omdat de bank in Mexico dit voorval niet bevestigde. Dankzij een hele behulpzame medewerker Rabobank heb ik bezwaar gemaakt per brief. Daarin vermeld de mededeling waarom pin ik anders twee keer achter elkaar exact hetzelfde bedrag. Er ging enige tijd over heen en ik kreeg uiteindelijk wel mijn geld terug. Dat is één van de redenen dat ik altijd bij de Rabo ben gebleven.
Het feit dat dit werd opgelost geeft wel vertrouwen in het pinnen.

ka
door kaakje - Sep 9, 2013 om 12:36
109 Antwoorden / 0 Vragen

Elke geldautomaat heeft een meelopend log. Dat wil zeggen dat er een soort telstrook meeloopt waarom alle transacties vermeldt zijn. Tevens zit er een aparte ruimte in, naast de geldcassettes, waar het geld dat er niet uitkomt om wat voor reden dan ook terecht komt. Telkens als de cassettes gevuld worden wordt er een saldo-uitdraai gemaakt. Die moet aansluiten en gecontroleerd worden. RABO Nederland moet die uitdraai opvragen. Ik ben jarenlang belast geweest met controle op bijvullen door Brinks van de geldautomaat van de bank waar ik werkte. kortom, u heeft een bon en geen geld, dat geld zit dus nog in de automaat en moet bij controle tevoorschijn komen. Het is hartstikke simpel. In feite verschilt het niet van de kasopmaken van bv. AH aan het eind van de dag. Slechte beurt van de RABO! Ben blij dat het mijn bank niet is.

ti
door tienalf - Sep 9, 2013 om 13:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, we moeten allemaal aan de elektronica om de kosten van de banken te beperken en de winsten te doen opstuwen naar nog grotere hoogten. Maar als er dan iets mis gaat proberen banken regelmatig hun verantwoordelijkheid te ontlopen. @ marveen: nog een geluk dat u een bon heeft van de niet uitbetaalde opname. In Duitsland krijg je gewoonlijk helemaal geen bon. Dus kan je helemaal niets bewijzen. Belachelijk eigenlijk. Ook in Nederland komt het wel voor dat er geen bon kan worden geprint. Feitelijk onacceptabel. De geldautomaat zou dan moeten vermelden dat deze buiten gebruik is lijkt me. En dat je dan afhankelijk bent van de welwillendheid van de buitenlandse bank... De Nederlandse bank (in dit geval dus de RABO) moet de procedure volgen zoals 'kaakje" beschreef. Als de buitenlandse bank daar niet aan mee wenst te werken, kun je je afvragen hoe betrouwbaar deze is en of de RABO daar nog wel zaken mee wenst te doen. Hoe dan ook: je bent klant bij de RABO en die moet er voor zorgen dat e.e.a. goed is geregeld en/of wordt herstelt als het fout gaat buiten de schuld van de gebruiker / pashouder.

ja
door jacquomo - Sep 9, 2013 om 14:49
4 Antwoorden / 2 Vragen

[offtopic reactie verwijderd - redactie]

diumenge
door diumenge - Sep 9, 2013 om 14:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=kaakje schreef op maandag 9 sep 2013, 12:36]Elke geldautomaat heeft een meelopend log. Dat wil zeggen dat er een soort telstrook meeloopt waarom alle transacties vermeldt zijn. Tevens zit er een aparte ruimte in, naast de geldcassettes, waar het geld dat er niet uitkomt om wat voor reden dan ook terecht komt. Telkens als de cassettes gevuld worden wordt er een saldo-uitdraai gemaakt. Die moet aansluiten en gecontroleerd worden. RABO Nederland moet die uitdraai opvragen. Ik ben jarenlang belast geweest met controle op bijvullen door Brinks van de geldautomaat van de bank waar ik werkte. kortom, u heeft een bon en geen geld, dat geld zit dus nog in de automaat en moet bij controle tevoorschijn komen. Het is hartstikke simpel. In feite verschilt het niet van de kasopmaken van bv. AH aan het eind van de dag. Slechte beurt van de RABO! Ben blij dat het mijn bank niet is. Tenzij het een geprepareerde automaat was en het geld later door oplichters uit de automaat is gehaald. Komt in Nederland voor, dus zal in Kroatië ook wel voorkomen.

vl
door vlinder30 - Sep 9, 2013 om 15:59
52 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben hetzelfde op Gran Canaria gehad. Gepind, geen geld (bank zat dicht). Bij bank a/d overkant gepind en wel geld ontvangen, o.a. dit bleek later een geluk voor ons, want als we daadwerkelijk 2x gepind zouden hebben waren we over ons pinbedrag buitenland heen gegaan, wat dus niet zou hebben gekund. Ook bleek er gelukkig achteraf dat we gepind hadden er net een storing was geweest, waardoor alle buitenlandse pintransactie's in Spanje van dat moment dubbel van de rekening waren gehaald. Bij ons was dat dus ook gedaan, alleen omdat we geen geld hadden gehad, was dit direkt weer gecorrigeerd en bleef er 1x afschrijving van de rekening over, waardoor het voor ons leek alsof er gewoon gepind was. Wij hebben toen binnen 2mnd bij de SNS bank ons geld terug gekregen, pff hele opluchting. En tja, zoals eerder beschreven, moeten ze een "kasverschil" hebben gehad en moet er op de onderrol van het pinapparaat een melding op de bon hebben gestaan. Maar het kan idd ook helaas een geprepareerde automaat zijn geweest.... Succes in ieder geval!

of
door ofm - Sep 9, 2013 om 16:12
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Marveen, mij is hetzelfde gebeurd maar dan in Brazilië in December vorig jaar. De bank in Brazilië zei dat er geen geld kwam ivm een storing en de Rabobank schreef het dood leuk af. Ik heb 8 weken op mijn geld moeten wachten maar kreeg het uiteindelijk wel terug. Ik heb wel meteen toen het gebeurd is aangifte gedaan bij de politie in Nederland, van fraude door de Rabobank. Weet niet of dit uiteindelijk de procedure versnelt heeft maar de politie is wel bij de Rabobank aangeweest ivm de aangifte. Wat ik ook gedaan heb is een klacht ingediend bij de Rabobank en ik heb 2x in de week gebeld om te vragen waar mijn geld bleef. Helaas, er staat een termijn voor, schandalig dat klopt, ben ik het helemaal mee eens maar ben bang dat je niet veel meer kunt doen dan klagen en wachten. Hoorde trouwens via rechtshulp dat het regelmatig voorkomt en dan bij verschillende banken.

Helaas geen bloemen na die 8 weken, wel mijn rente kwijt!

Succes!

ma
door marveen - Sep 15, 2013 om 17:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij de afloop van deze zaak.
Ik heb niet alleen het op kassa gezet maar ook een consumentenrubriek in het AD en twee klachten bij de Rabo ingediend.
De journalist van het AD is gelijk gaan bellen en komt a.s. zaterdag in de krant op deze kwestie terug.
Afgelopen woensdag zijn we gebeld door de Rabo dat de andere dag ons geld op de bank zou staan en we kregen vvv bon + excuses.
Wij vroegen hoe het nu ineens wel kon zeiden ze dat ze toestemming uit Kroatië hadden gekregen
Op ons afschrift bi he bedrag staat : BETWISTE GELDOPNAME.
Dus ze geloven ons niet zoals ook een paar mensen die hier hebben gereageerd en wat viel me dat tegen want ik zocht hulp bij kassa en geen valse beschuldigingen. Ik was slachtoffer en geen dader.
Maar de Rabo heeft dus onder druk gehandeld en ik heb wel mijn geld terug maar blijf toch met een vieze smaak in mijn mond achter.

ti
door tienalf - Sep 15, 2013 om 18:00
8 Antwoorden / 0 Vragen

@ marveen: slap van de RABO om zich nu te verschuilen achter "toestemming uit Kroatië", maar gelukkig wel je geld terug. Een andere bank nemen is haast geen optie, want er is nauwelijks keuze tegenwoordig. Pressie via de media werkt dus wel. Maar alleen als je in je recht staat lijkt me.
Groet.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2013 om 18:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=marveen schreef op zondag 15 sep 2013, 17:53]Hierbij de afloop van deze zaak.
Ik heb niet alleen het op kassa gezet maar ook een consumentenrubriek in het AD en twee klachten bij de Rabo ingediend.
De journalist van het AD is gelijk gaan bellen en komt a.s. zaterdag in de krant op deze kwestie terug.
Afgelopen woensdag zijn we gebeld door de Rabo dat de andere dag ons geld op de bank zou staan en we kregen vvv bon + excuses.
Wij vroegen hoe het nu ineens wel kon zeiden ze dat ze toestemming uit Kroatië hadden gekregen
Op ons afschrift bi he bedrag staat : BETWISTE GELDOPNAME.
Dus ze geloven ons niet zoals ook een paar mensen die hier hebben gereageerd en wat viel me dat tegen want ik zocht hulp bij kassa en geen valse beschuldigingen. Ik was slachtoffer en geen dader.
Maar de Rabo heeft dus onder druk gehandeld en ik heb wel mijn geld terug maar blijf toch met een vieze smaak in mijn mond achter.Kunt u mij de reacties noemen waaruit blijkt dat u niet geloofd werd? En uiteraard ook de reacties waar valse beschuldigingen werden geuit. Ik ben erg benieuwd naar uw reactie.

ma
door marveen - Sep 15, 2013 om 18:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

De valse beschuldiging neem ik terug want die kon ik niet terugvinden maar er werd wel geschreven, al bent u misschien ter goeder trouw de bank moet wel bewijzen zien anders geloven ze u niet en ik had een bon. Dan nog dat ik met de bank ter plaatse contact op moest nemen .
Wij waren met vliegtuig zaten buiten Rovinj [ dus geen auto ] slechte openbaar vervoer wel een watertaxie maar de bank zat in ZAGREB ! daar ging de watertaxie niet naar toe.
Ëën les , ik pin nooit meer in het buitenland want ik laat nog liever mijn hersens inelkaar slaan als ik contant geld bij me heb als dat ik overgeleverd ben aan de willekeur van een bank.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2013 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De reacties hier gingen er dus niet over dat ze u niet geloofde, maar dat het niet vreemd is dat de bank enige bewijs wil hebben. Alleen een bonnetje is natuurlijk geen bewijs. Uiteraard is het vrijwel onmogelijk om aan te tonen dat u uw geld niet hebt gekregen, dus ik begrijp uw wantrouwen. Ik heb zelf ooit zoiets meegemaakt en toen ook geen contact met de bank ter plaatse gezocht, maar bij thuiskomst wel de ABN AMRO ingelicht, binnen een week had ik mijn geld terug. Nu wist ik mijn geval wel dat de automaat het geld weer had ingeslikt, dus dat zal inderdaad zichtbaar zijn geweest via een of andere telrol.

Als het nou echt een geprepareerde automaat betrof, dus zodat het geld ergens bleef 'hangen' ofzo, dan is iemand anders er later met uw geld vandoor gegaan en heeft de automaat nog steeds een betaling geregistreerd. Dus dan is aanvullend bewijs wel prettig voor de bank.

Goed dat u contact gezocht hebt met het AD, banken handelen nog steeds anders onder publieke druk en de angst voor imago schade. Fijn dat het goed is afgelopen.

me
door mein33 - Sep 16, 2013 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marveen schreef op zondag 15 sep 2013, 18:19]De valse beschuldiging neem ik terug want die kon ik niet terugvinden maar er werd wel geschreven, al bent u misschien ter goeder trouw de bank moet wel bewijzen zien anders geloven ze u niet en ik had een bon. Dan nog dat ik met de bank ter plaatse contact op moest nemen .
Wij waren met vliegtuig zaten buiten Rovinj [ dus geen auto ] slechte openbaar vervoer wel een watertaxie maar de bank zat in ZAGREB ! daar ging de watertaxie niet naar toe.
Ëën les , ik pin nooit meer in het buitenland want ik laat nog liever mijn hersens inelkaar slaan als ik contant geld bij me heb als dat ik overgeleverd ben aan de willekeur van een bank.

@marveen,

Het lezen van, goedbedoelde, antwoorden blijkt niet uw sterkste kant te zijn.
Ik schreef : "al bent u ter goedertrouw".
Het woord "misschien" heb ik niet genoemd, waarom zou ik.

mein33

ma
door maarten-1992 - Oct 8, 2014 om 17:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jannyholtrop,

Ik heb op Mallorca hetzelfde meegemaakt. Erg vervelend wanneer je op vakantie bent en er overkomt je zoiets. Uiteindelijk is bij mij het geld ook weer terug gestort, maar het is niet prettig om mee te maken. Ik heb er op internet nog naar gezocht en vond nog een leuke tip hierover op de volgende website:
http://www.zomervakantie-mallorca.nl/blog/wel-pinnen-maar-geen-geld/

Wanneer je jezelf er aan houdt dat je bij het pinnen in het buitenland in vervolg even filmt met je telefoon kun je later namelijk altijd aantonen hoeveel je hebt gepind en dat je het bedrag niet hebt ontvangen uit de automaat.

Ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben. Ik doe het vanaf nu in ieder geval wel!

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met filmen aantonen dat je geen geld gekregen hebt? Dat kan dus niet.

Men kan dus beter een getuige meenemen. Niet de echtgenoot natuurlijk.