ri
door riellesmetsers Jan 22, 2018 om 14:40
Geldzaken & recht

Geen vrij krijgen

Heb op vrijdag 19-01-2018 te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt en dat mijn laatste dag 01-02-2018 is. (heb een contract van 3 maanden). Zoals jullie zien is het erg kort van te voren aangegeven dat mijn contract niet verlengd wordt. Nu zeggen hun dat ze het echt toen pas wisten terwijl ze 18-01-2018 iemand nieuws hadden aangenomen voor mijn functie. Nu wil ik natuurlijk graag wat vrij dagen nemen. Nu heeft ze daar commentaar over aangezien ze dus 1 maand 1 man te kort komen want het nieuwe meisje begint pas 01-03-2018. Nou wil ze me dus geen vrij geven aangezien ze het wel zo collegiaal vind dat ik wel tot de laatste dag werk. Ik wil namelijk 01-02-2018 vrij zijn zodat 31-01-2018 me laatste dag is. Nu nemen me collega's zelf ook vrij met de carnaval. Terwijl ik nu geen vrij kan krijgen aangezien februari best druk is en ze nu dus 1 maand met 1 man minder moeten werken. Wat maakt die ene dag nou uit dacht ik dus? Heeft ze hier recht op dat ze me geen vrij geeft?

2434 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar 1 februari is een gewone donderdag en dan is het nog helemaal geen carnaval. Dus waarom zou u dan niet werken?

Maar als u vrije dagen tegoed hebt, moeten ze die wel aan het eind van het dienstverband uitbetalen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 22, 2018 om 14:51
509 Antwoorden / Vragen

[off topic, redactie]

Ge
door Genee - Jan 22, 2018 om 15:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou u vrij nemen, na 1 februari heeft u vrije dagen genoeg of gaat u weer meteen aan het werk?
Het zal er aan liggen wanneer u die vrije dagen heeft aangevraagd, wanneer dat afgelopen week was en uw collega’s waren daar eerder mee kan ik me voorstellen dat men met de planning ervan uitgegaan is dat u geen vrij zou nemen.
Geen idee als u zonder toestemming wegblijft, of dat geen consequenties heeft voor uw ww uitkering.
Maar na carnaval zijn veel carnavalvierders ziek, u ook?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 15:31
16848 Antwoorden / 202 Vragen

ZIJ zeggen dat uw contract per 1/2 eindigt of zeggen ZIJ dat uw contract 1/3 eindigt?
Hoe dan ook is er sprake van een overeenkomst voor bpaalde tid die van rechtswege eindigt op de datum als overeengekomen. Welke datum is dat??

Hoe dan ook is juist hetgeen u nu noemt reden om lid te zijn van een vakbond.
Die zullen u dan altijd goed adviseren/bijstaan.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 22, 2018 om 17:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat kan een vakbond hier aan doen.
Contract was voor 3 maanden en wordt niet verlengd, bond of geen bond. Als de vrije dagen niet opgenomen kunnen worden, worden ze netjes betaald bij de eindafrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 15:34
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Maar let op: als de contracteindatum toch 1/3 is loopt u risico van werkweigeringverwijt als u zonder instemming niet werkt.
Zo het indrdaad 1/2 is geldt dat niet maar zou er sprake moeten zijn van verlenging op basis van een nieue overeenkomst.

uwjurist
door uwjurist - Jan 22, 2018 om 15:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De werkgever moet zwaarwegende belangen hebben, waarvoor uw belangen moeten wijken, om u opname van verlof te weigeren.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moet u nog eens naar de data kijken in uw vraag, want het is nu niet echt duidelijk wat het probleem is.

me
door mein33 - Jan 22, 2018 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu wil ik natuurlijk graag wat vrij dagen nemen.   Ik wil namelijk 01-02-2018 vrij zijn zodat 31-01-2018 me laatste dag is.

Het is kortdag, maar bij een driemaanden contract niet ongebruikelijk.

U wil 'wat' vrije dagen opnemen maar u vraagt slechts één dag, nl. 1 februari as.
Als de werkzaamheden dit niet toelaten dan kan de werkgever u weigeren een vakantiedag op te nemen en zult u, ook de laatste dag van uw driemaands contract, aanwezig moeten zijn. (wat maakt die ene dag dan nog uit, nietwaar )  ;-))

In de afgelpoen drie maanden heeft u (bij een voltijds-contract) wel 6 vakantiedagen opgebouwd en voor zover u die nog niet heeft opgenomen moeten die wel worden uitbetaald bij uw laatste salarisbetaling.

fr
door frans handstede - Jan 22, 2018 om 18:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

als u contract loopt tot 1 maart, dan moet u de vrije dagen opnemen voor einde dienstverband. neemt u ze na 1 maart op dan loopt het contract automatich door en bent u ook daarna in loondienst of de werkgever moet de vrije dagen uitbetalen in overleg

Sa
door Sabiinetj - Jan 24, 2018 om 02:18
7 Antwoorden / Vragen

Ik snap dat het in jouw ogen niet helemaal eerlijk is, want je wilt natuurlijk niet horen dat je contract niet verlengd wordt en dat ook nog zo'n korte tijd van te voren.
Het eerste advies is: ga het niet moeilijker maken dan het al is, want je kont tegen de krib gooien werkt vaak averechts.

Mijn tweede advies is: wordt lid van de vakbond. De contributie wordt berekend naar je loon, dus het is een redelijke prijs per maand die je dan betaalt. Je hebt er tegenwoordig zoveel voordelen van.
Je kan de vakbond bijvoorbeeld om advies vragen in een situatie waarin jij nu zit, maar het is niet alleen daarvoor handig om lid te zijn. Je kunt je arbeidscontract naar ze toesturen en dit bekijken zij dan voor je, idem dito voor je loonstroken en of dit allemaal wel goed zit. Heb je moeite met belastingaangifte invullen, helpen ze je ook mee.
Tip: kijk gewoon eens op de site van een vakbond en lees het een beetje door. In dit soort situaties is het heel fijn om lid te zijn van de vakbond.

Succes!