ko
door kortsmit Apr 14, 2012 om 22:56
Geldzaken & recht

Geld terug of niet?

Is een winkel verplicht om geld terug te geven of een tegoedbon die langer geldig is dan een dag?
Wij hebben bij Craneboek kleren gekocht, na de kassa staat op de muur dat ze geen geld terug geven, en als je iets komt terug brengen dan moet je op diezelfde dag iets kopen zodat het tegoed verwerkt wordt.
Want de volgende dag is de tegoedbon niet meer geldig.
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?

alvast bedank en de groeten H. Kortsmit

33043 29 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2012 om 23:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, een winkel is zeker niet verplicht geld terug te geven of om ruilen toe te staan. In fysieke winkels telt de regel: koop = koop. Dat er winkels zijn die wel ruilen toestaan, is een gunst, geen plicht.

ikbenik
door ikbenik - Apr 14, 2012 om 23:03
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een winkel is niet verplicht om een product terug te nemen.
In de winkel geldt immers: koop=koop.

Als een winkel een product terugneemt, bepaald hijzelf tegen welke condities.

Wat wel blijft is dat als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, je zeker terug kunt naar de verkopende partij.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2012 om 23:05
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Een winkel is nooit verplicht om geld terug te geven voor een aankoop. Ruilen doen de meeste zaken (uit coulantie) wel, maar ook dat is geen plicht. Wel vreemd en een toch vrij onbekend fenomeen is de mogenlijkheid om te ruilen tot dezelfde dag beperkt is. U stelt zelf al dat het aangegeven staat, dus u was op de hoogte gesteld. Tja, dan heeft u zich aan de regels van de winkel te houden. Wettelijk gezien is koop een koop; alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.

ikbenik
door ikbenik - Apr 14, 2012 om 23:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.

Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.

gallito
door gallito - Apr 14, 2012 om 23:28
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=kortsmit schreef op zaterdag 14 apr 2012, 22:56]
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?

alvast bedank en de groeten H. Kortsmit

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2012 om 23:53
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:27][quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.

Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.

Ja, dat begrijp ik maar dit gaat om kleding, daar word niet de regel van 3 x ter reparatie gevolgd; ik "was in de winkel van de TS". Heb ook niet geschreven dat winkel moet omruilen, maar dit nu eenmaal een "ongeschreven wet" dat ruilen binnen 8 of hoeveel dagen dan ook, meestal wel word gebruikt. U heeft het over apparaten; ik dus over kleding.

empyria
door empyria - Apr 15, 2012 om 00:05
504 Antwoorden / 3 Vragen

Kleding is in veel gevallen ook te repareren. ;-)

ikbenik
door ikbenik - Apr 15, 2012 om 00:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

@tenormin:
Ik sprak in het algemeen, zonder een specifiek product te noemen.

Ik heb ook niet de regel van 3x reparatie genoemd.

De reden dat ik mijn bericht geplaatst had, was een reactie op je bericht dat alleen een kapot artikel vervangen moet worden.

En wel als reden dat er helaas nog veel te veel gesproken wordt dat bij een defect product de verkopende partij verplicht is om het product om te ruilen, en dat is de verkopende partij dus niet.

Laat ik het zo zeggen:
De verkopende partij is in geval van non-conformiteit (als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten) verplicht om het product kosteloos alsnog volgens die koopovereenkomst te brengen.

Daarbij komt ook nog als de verkopende partij of de fabrikant in een garantiebepaling bepaalde gebreken uitsluit en de koper bepaalde rechten toekent, dient hij ze ook na te komen. Die garantieregels staan buiten de regels van non-conformiteit (non-conformiteit wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd).
Alleen heeft de wetgever bepaald dat als een product binnen zes maanden een defect vertoont, dan dat vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.

Alleen bij koop op afstand (zoals webshop, postorderwinkel, enz) kent de wetgever via de Wet Koop op Afstand de consument het recht toe van zeven dagen bedenktijd (wordt veertien dagen) en mag de consument zonder opgave van reden het product terugsturen. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen: onder andere op maat gemaakte producten zijn uitgesloten op die regel en kunnen niet teruggestuurd worden.

Ik heb hierboven de regels uitgelegd, zodat de TS nu kan zien wat nu wel en niet geregeld is.

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2012 om 11:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kortsmit,

.....De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?.....

Lees de info van Consuwijzer: klik hier.
Kort samengevat: Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Met vr.gr.

audb
door audb - Apr 16, 2012 om 12:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er is wel een uitzondering.
Stel dat u kleding koopt en niet in de winkel gepast kan of mag worden dan kan u dus ook niet weten of de kleding past en dan hoort de verkoper wel de mogelijkheid te geven om de kleding te ruilen in de juiste maat.
immers kon u niet weten dat de maat anders is dan wat op de label staat.
Maar binnen een dag omruilen? echt een winkel waar ik dus nooit heen zou gaan.

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2012 om 12:47
16840 Antwoorden / 108 Vragen

audb, dat is dan (meestal) op de markt, als de verkoper/ster er geen pashokje heeft. Maar ook dan moet je wel expliciet afspreken of je volgende week het kan komen ruilen, markten zijn meestal 1x per week. Dus duidelijkheid daarin is een eerste vereiste. De TS heeft in een winkel gekocht waarin al duidelijk stond aangegeven dat ze geen geld teruggeven en dat het ook dezelfde dag geruild mag/moet worden. Die verwaarden hebben gelezen moet je daar toch zelf de conclusie uit trekken: wel of niet in die zaak kopen.

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2012 om 12:49
16840 Antwoorden / 108 Vragen

lees voorwaarden, s.v.p.

geer56
door geer56 - Apr 16, 2012 om 12:53
100 Antwoorden / 9 Vragen

Kijk nu even op consuwijzer dan zul je zien dat alles je binnen 7 dagen mag terug geven en moet jij je geld terug krijgen

dirck
door dirck - Apr 16, 2012 om 13:00
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=geer56 schreef op maandag 16 apr 2012, 12:53]Kijk nu even op consuwijzer dan zul je zien dat alles je binnen 7 dagen mag terug geven en moet jij je geld terug krijgen

@Geer56,

Ik stel voor dat je eerst zelf even op Consuwijzer gaat kijken!

Die 7 dagen geldt alleen maar bij koop op afstand.

In een "echte" winkel geldt de regel: koop is koop.

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2012 om 13:42
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=geer56 schreef op maandag 16 apr 2012, 12:53]Kijk nu even op consuwijzer dan zul je zien dat alles je binnen 7 dagen mag terug geven en moet jij je geld terug krijgen

Je gaat uit van de grote zaken waar je inderdaad "gewoon" mag ruilen of geld terug, zoals De Bijenkorf, V&D, de Hema, C&A. Maar dat is bij hun "klantenbinding" en een kleinere winkelier kan zich dat meestal niet veroorloven. Nogmaals, in een winkel is en blijft het een gunst als je mag ruilen of zelfs je geld terugkrijgt.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2012 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 16 apr 2012, 13:42][quote=geer56 schreef op maandag 16 apr 2012, 12:53]Kijk nu even op consuwijzer dan zul je zien dat alles je binnen 7 dagen mag terug geven en moet jij je geld terug krijgen

Je gaat uit van de grote zaken waar je inderdaad "gewoon" mag ruilen of geld terug, zoals De Bijenkorf, V&D, de Hema, C&A. Maar dat is bij hun "klantenbinding" en een kleinere winkelier kan zich dat meestal niet veroorloven. Nogmaals, in een winkel is en blijft het een gunst als je mag ruilen of zelfs je geld terugkrijgt.

Lees de reactie van dirck, dan zijn dit soort overbodige opmerkingen niet nodig!!

merryweather
door merryweather - Apr 16, 2012 om 14:51
50 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Een_product_ruilen_of_terugbrengen

vl
door vladdermuis - Apr 16, 2012 om 14:51
31 Antwoorden / 11 Vragen

Het lijkt wel of sommige mensen denken dat dit een twitter account is. Mensen blijf bij de les en lees eerst eens goed. Volgens de vraag zijn de voorwaarden te lezen NA de kassa, dat is voor het verlaten van de zaak. Je kunt niet meer terug dus, want betaald is betaald. En dan nog een paar uitzonderingen: Lidl en Aldi ruilen gewoon of geven geld terug als het artikel niet meer beschikbaar is. Ander zaken geven hun voorwaarden aan op de kassabon. Dat varieert van 8 - 30 dagen en van geld terug tot tegoedbon met bestedingsbeperking in dagen zoals b.v. Action, Bijenkorf, Praxis, Dixons enz. Dus gewoon even in de zaak informeren voordat je afrekent. Of het nu een koelkast is of een T-shirt.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2012 om 14:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=merryweather schreef op maandag 16 apr 2012, 14:51]http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Een_product_ruilen_of_terugbrengen

Al weer zo'n overbodige 'bijdrage'.

Zie mijn antwoord van 15/4 11.18 uur!!

ko
door koosria - Apr 16, 2012 om 15:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon vervelent doen in de winkel andere klanten er op wijze dat men geen
servise geeft moelijk doen lukt altijd volhouden gewoon een beetje azo

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2012 om 16:09
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=koosria schreef op maandag 16 apr 2012, 15:50]Gewoon vervelent doen in de winkel andere klanten er op wijze dat men geen
servise geeft moelijk doen lukt altijd volhouden gewoon een beetje azo

U bent duidelijk geen kleine winkelier die zijn hoofd boven water probeert te houden. Als de winkel waarin TS kleding heeft gekocht die voorwaarden stelt dan moet je of niet kopen of accoord gaan met de regels van de winkelier.

vl
door vlinder30 - Apr 16, 2012 om 17:57
52 Antwoorden / 3 Vragen

zal me trouwens benieuwen hoe lang die "kleine winkelier" nog bestaat, met die klant-onvriendelijke regel. Hij mag het idd zelf bepalen, het staat aangegeven, dus je weet waar je aan begint als je er wat koopt, en zoals zovaak al vermeld (ja edrick 3, daar komt ie weer) het mag zoals de winkel het doet, ruilen is niet verplicht te doen als winkelier, het is een service.....Keuze aan u om hier uberhaupt nog wat te kopen of niet....

pi
door pietboeijen123 - Apr 16, 2012 om 19:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Piet B.
Ik heb bij Cranenbroek in Schijndel twee oprijplaten 160 cm. Alu gekocht, met 250 kg.draagvermogen per plaat. Tijdens het eerste gebruik van (een van) de oprijplaat zag ik bij de 6e kruiwagen (geladen met ca 60kg grond) dat de oprijplaat aan het doorzakken was (ca 15 cm. uit het lood).De rijplaat is te kort voor de kruiwagen en berijder.Dus beide gelijktijdig op de plaat is niet mogelijk. Ik ben gestopt met het gebruik van de oprijplaat en heb Cranenbroek telefonisch op de hoogte gebracht van mijn ervaring met de plaat. Volgens de medewerker van de technische dienst (TD) was dit de 1ste klacht over de oprijplaat en ik kon met plaat en bon terug komen ter beoordeling door de T.D.. De medewerker constateerde inderdaad dat de plaat gebogen was door mogelijk een constructie fout, maar kon niet garanderen dat een nieuwe plaat van betere kwaliteit zou zijn. Omdat de oprijplaten niet aan de (op de verpakking) beschreven verwachting voldeed, was hij was bereid om beide platen terug te nemen. Hij schreef een tegoedbon uit ter grootte van het aankoop bedrag, welk bedrag ik alleen de zelfde dag in de winkel zou moeten besteden, anders zou de tegoedbon vervallen. Dat heb ik geweigerd en eiste dat Cranenbroek mij 2 oprijplaten moet leveren die aan de beschreven verwachtingen voldoen, of de koop ongedaan moeten maken en het geld terug moeten geven, of het aankoop bedrag in aankoopcheques beschikbaar moet stellen. Van deze opstelling was Cranenbroek niet gediend: men wilde niet aan mijn argumenten tegemoet komen.
Na ruim een half uur aan de balie te hebben gediscussieerd, werd er eindelijk de chef bij gehaald. De discussie herhaalde zich met de chef, deze heeft na intern onderzoek en navraag, uiteindelijk uit "coulance" overwegingen en "eenmalig" ingestemd met mijn argumenten en opdracht gegeven voor de aankoopwaarde cheques uit te schrijven met een geldigheid van 1 jaar.
Met de oplossing ben ik niet tevreden, ik wilde namelijk oprijplaten die aan de op de verpakking vermeld kwaliteit voldoet. Die kan Cranenbroek niet leveren. Nu ben ik verplicht binnen een jaar bij Cranenbroek iets anders te kopen, terwijl ik nog niet weet wat.
Mogelijk zijn er meer mensen met zulke ervaringen bij Cranenbroek?
Misschien iets voor Kassa om aandacht aan te besteden!

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2012 om 19:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@pietb: open een eigen topic. Inbreken in het topic van een ander, hoort niet en werkt bovendien verwarrend.

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2012 om 19:18
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 16 apr 2012, 19:11]@pietb: open een eigen topic. Inbreken in het topic van een ander, hoort niet en werkt bovendien verwarrend.

Denk dat hij dit niet wist (nu wel) = eerste vraag van hem, maar ik zat ook even te puzzelen wat kleding en oprijplaten gemeen hadden.

ikbenik
door ikbenik - Apr 16, 2012 om 19:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

@pietboeijen123:

Van Cranenbroek dient in dit geval de koop ongedaan te maken en het geld terug te geven.
De nieuwe platen zullen waarschijnlijk niet datgene kunnen wat beloofd wordt, dus Van Cranenbroek kan niet een product leveren met de eigenschappen op grond van de koopovereenkomst, wat resulteert dat zij het geld terug moeten betalen en niet mogen afwimpelen met tegoedbonnen.

ikbenik
door ikbenik - Apr 16, 2012 om 19:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 16 apr 2012, 19:18][quote=carola.83 schreef op maandag 16 apr 2012, 19:11]@pietb: open een eigen topic. Inbreken in het topic van een ander, hoort niet en werkt bovendien verwarrend.

Denk dat hij dit niet wist (nu wel) = eerste vraag van hem, maar ik zat ook even te puzzelen wat kleding en oprijplaten gemeen hadden.

Toch heeft het wel met dezelfde winkel te maken en met tegoedbonnen.

Het verschil tussen de TS en Piet B. is dat in het geval van de TS wel het product conform de koopovereenkomst was en het product terug wilt brengen, waarbij de TS tegoedbonnen kreeg (is toegestaan), terwijl in het geval van Piet B. het product niet volgens de koopovereenkomst was en Van Cranenbroek in dat geval ook alleen tegoedbonnen wilt verstrekken, terwijl dat in het geval van Piet B. niet is toegestaan.

te
door tessa.31 - Apr 16, 2012 om 20:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

pietboeijen123 maandag 16 apr 2012, 19:07

Piet B.
Ik heb bij Cranenbroek in Schijndel twee oprijplaten 160 cm. Alu gekocht, met 250 kg.draagvermogen per plaat. Tijdens het eerste gebruik van (een van) de oprijplaat zag ik bij de 6e kruiwagen (geladen met ca 60kg grond) dat de oprijplaat aan het doorzakken was (ca 15 cm. uit het lood).De rijplaat is te kort voor de kruiwagen en berijder.Dus beide gelijktijdig op de plaat is niet mogelijk. Ik ben gestopt met het gebruik van de oprijplaat en heb Cranenbroek telefonisch op de hoogte gebracht van mijn ervaring met de plaat. Volgens de medewerker van de technische dienst (TD) was dit de 1ste klacht over de oprijplaat en ik kon met plaat en bon terug komen ter beoordeling door de T.D.. De medewerker constateerde inderdaad dat de plaat gebogen was door mogelijk een constructie fout, maar kon niet garanderen dat een nieuwe plaat van betere kwaliteit zou zijn. Omdat de oprijplaten niet aan de (op de verpakking) beschreven verwachting voldeed, was hij was bereid om beide platen terug te nemen. Hij schreef een tegoedbon uit ter grootte van het aankoop bedrag, welk bedrag ik alleen de zelfde dag in de winkel zou moeten besteden, anders zou de tegoedbon vervallen. Dat heb ik geweigerd en eiste dat Cranenbroek mij 2 oprijplaten moet leveren die aan de beschreven verwachtingen voldoen, of de koop ongedaan moeten maken en het geld terug moeten geven, of het aankoop bedrag in aankoopcheques beschikbaar moet stellen. Van deze opstelling was Cranenbroek niet gediend: men wilde niet aan mijn argumenten tegemoet komen.
Na ruim een half uur aan de balie te hebben gediscussieerd, werd er eindelijk de chef bij gehaald. De discussie herhaalde zich met de chef, deze heeft na intern onderzoek en navraag, uiteindelijk uit "coulance" overwegingen en "eenmalig" ingestemd met mijn argumenten en opdracht gegeven voor de aankoopwaarde cheques uit te schrijven met een geldigheid van 1 jaar.
Met de oplossing ben ik niet tevreden, ik wilde namelijk oprijplaten die aan de op de verpakking vermeld kwaliteit voldoet. Die kan Cranenbroek niet leveren. Nu ben ik verplicht binnen een jaar bij Cranenbroek iets anders te kopen, terwijl ik nog niet weet wat.
Mogelijk zijn er meer mensen met zulke ervaringen bij Cranenbroek?
Misschien iets voor Kassa om aandacht aan te besteden!

Beste Piet,

Wanneer je een product koopt in jouw geval oprijplaten mag je ervan uitgaan dat wat er beschreven staat over het product, dat dan ook moet kunnen. Wanneer het product ondegelijk is mag je ervan uitgaan dat de winkel waar je het hebt gekocht het product gewoon terugneemt en wanneer deze U geen product kan leveren wat wel aan de verwachting voldoet, U gewoon Uw geld terug moet krijgen., dus cheques zijn geen optie want U bent dan verplicht om Uw geld in deze zaak te besteden terwijl U mischien niets nodig heeft, en al met al heeft U nog geen goede oprijplaten. Ik zou Cranenbroek voortaan links laten liggen.

mo
door monstertje - Apr 17, 2012 om 19:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

ook ik heb dit meegemaakt bij Cranenbroek. Het feit is dat het pas staat aangegeven na de kassa en niet voordat je de winkel binnen gaat dus wij waren ook niet op de hoogte. Er zat een verkeerd prijskaartje voor en dus vonden we het te duur. ze wilde ons een tegoed bon geven en dan moesten we gelijk wat anders kopen. Ik zeg ik heb net alles gekocht wat ik wilde hebben dus ik ga niet meer naar binnen. Ik ben gewoon blijven staan totdat ik mijn geld terug kreeg. Het punt is dat je het zo gewend bent dat je kunt ruilen en je geld terug krijgt dat als dit afwijkt je dit raar vind. Nu weet ik het en ik ben er ook nooit meer geweest. Ik betaal liever iets meer voor een winkel met service ,dat is mijn keuze.