Geld terug of niet?
Is een winkel verplicht om geld terug te geven of een tegoedbon die langer geldig is dan een dag?
Wij hebben bij Craneboek kleren gekocht, na de kassa staat op de muur dat ze geen geld terug geven, en als je iets komt terug brengen dan moet je op diezelfde dag iets kopen zodat het tegoed verwerkt wordt.
Want de volgende dag is de tegoedbon niet meer geldig.
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?
alvast bedank en de groeten H. Kortsmit
Nee, een winkel is zeker niet verplicht geld terug te geven of om ruilen toe te staan. In fysieke winkels telt de regel: koop = koop. Dat er winkels zijn die wel ruilen toestaan, is een gunst, geen plicht.
Een winkel is niet verplicht om een product terug te nemen.
In de winkel geldt immers: koop=koop.
Als een winkel een product terugneemt, bepaald hijzelf tegen welke condities.
Wat wel blijft is dat als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, je zeker terug kunt naar de verkopende partij.
Een winkel is nooit verplicht om geld terug te geven voor een aankoop. Ruilen doen de meeste zaken (uit coulantie) wel, maar ook dat is geen plicht. Wel vreemd en een toch vrij onbekend fenomeen is de mogenlijkheid om te ruilen tot dezelfde dag beperkt is. U stelt zelf al dat het aangegeven staat, dus u was op de hoogte gesteld. Tja, dan heeft u zich aan de regels van de winkel te houden. Wettelijk gezien is koop een koop; alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
[quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.
Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.
[quote=kortsmit schreef op zaterdag 14 apr 2012, 22:56]
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?
alvast bedank en de groeten H. Kortsmit
[quote=ikbenik schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:27][quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.
Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.
Ja, dat begrijp ik maar dit gaat om kleding, daar word niet de regel van 3 x ter reparatie gevolgd; ik "was in de winkel van de TS". Heb ook niet geschreven dat winkel moet omruilen, maar dit nu eenmaal een "ongeschreven wet" dat ruilen binnen 8 of hoeveel dagen dan ook, meestal wel word gebruikt. U heeft het over apparaten; ik dus over kleding.
@tenormin:
Ik sprak in het algemeen, zonder een specifiek product te noemen.
Ik heb ook niet de regel van 3x reparatie genoemd.
De reden dat ik mijn bericht geplaatst had, was een reactie op je bericht dat alleen een kapot artikel vervangen moet worden.
En wel als reden dat er helaas nog veel te veel gesproken wordt dat bij een defect product de verkopende partij verplicht is om het product om te ruilen, en dat is de verkopende partij dus niet.
Laat ik het zo zeggen:
De verkopende partij is in geval van non-conformiteit (als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten) verplicht om het product kosteloos alsnog volgens die koopovereenkomst te brengen.
Daarbij komt ook nog als de verkopende partij of de fabrikant in een garantiebepaling bepaalde gebreken uitsluit en de koper bepaalde rechten toekent, dient hij ze ook na te komen. Die garantieregels staan buiten de regels van non-conformiteit (non-conformiteit wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd).
Alleen heeft de wetgever bepaald dat als een product binnen zes maanden een defect vertoont, dan dat vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.
Alleen bij koop op afstand (zoals webshop, postorderwinkel, enz) kent de wetgever via de Wet Koop op Afstand de consument het recht toe van zeven dagen bedenktijd (wordt veertien dagen) en mag de consument zonder opgave van reden het product terugsturen. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen: onder andere op maat gemaakte producten zijn uitgesloten op die regel en kunnen niet teruggestuurd worden.
Ik heb hierboven de regels uitgelegd, zodat de TS nu kan zien wat nu wel en niet geregeld is.
Hallo kortsmit,
.....De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?.....
Lees de info van Consuwijzer: klik hier.
Kort samengevat: Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.
Met vr.gr.
Er is wel een uitzondering.
Stel dat u kleding koopt en niet in de winkel gepast kan of mag worden dan kan u dus ook niet weten of de kleding past en dan hoort de verkoper wel de mogelijkheid te geven om de kleding te ruilen in de juiste maat.
immers kon u niet weten dat de maat anders is dan wat op de label staat.
Maar binnen een dag omruilen? echt een winkel waar ik dus nooit heen zou gaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer