yo
door yohoh64 Jul 27, 2020 om 13:07
Geldzaken & recht

Gerechtsdeurwaarder terwijl bedrijf al 7 jaar failliet is

Dag, mijn zus heeft Ca 8 jaar geleden kozijnen gekocht bij een stel oplichters. De plaatsing is nooit afgemaakt en ze lekken aan alle kanten De verkopers, tevens plaasters zijn opgepakt vanwege meerdere wanpraktijken.
Mijn zus moest een lening afsluiten die ze bij deze mannen af kon sluiten. Ook dit ging op een vreemde manier via een andere persoon die meer geld had. Helaas zijn alle contracten weg door een echtscheiding.
nu betaald ze al jaren 100,- per maand aan een gerechtsdeurwaarder. Als ze een keer niet betaald zou ze het gehele bedrag van 21000,- in 1 x moeten betalen. Volgens mij klopt hier het een en ander niet. Waar gaat de rentebetaling a 100,- p/M heen? het bedrijf bestaat wegens faillissement en oplichting al jaren niet meer. Ze durft de deurwaarder niet te vragen omdat ze dan bang is alles toch nog te moeten betalen

6505 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2020 om 13:39
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie voor het indienen van een klacht: https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/klacht-deurwaarder/ of https://www.degerechtsdeurwaarders.be/klachten-over-een-gerechtsdeurwaarder.html

Is hier wel sprake van een echte deurwaarder of is hier een incassobureau 'actief'? In dat geval  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/klacht-incassobureau  en/of https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassobureau

Een belangrijke vraag hierbij is of het faillissement ook volledig is afgewikkeld. Als er tijdens het faillissement sprake zou zijn van een openstaande vordering van uw zuster zou zij m.i. benaderd moeten zijn door de bij het failissement betrokken curator voor de afwikkeling.

Let vooral op het feit dat mn.b.t. de eis van (onmiddelijk) het geheel van de vermeende openstaande  schuld een uitspraak van de rechtter noodzakelijk is. Dat geldt zeker ook voor een gerechtsdeurwaarder. Zoals u het stelt lijkt het iop intiumideren maar let op, het kan per saldo terecht zijn  m..u.v. de betalingseis ineens.

diumenge
door diumenge Jul 27, 2020 om 14:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klagen bij een Belgische gerechtsdeurwaarder?

Tr
door Trostomaat Jul 27, 2020 om 16:20
239 Antwoorden / Vragen

Dat faillissement wordt genoemd, maar leidt alleen maar af.
Er is een schuld, er is een betalingsregeling, er is een gerechtsdeurwaarder waaraan betaald wordt. Kortom er is een schuld.

Dat een kozijnenbedrijf dat al dan niet uit oplichters bestond, die al dan niet ook de zus opgelicht hebben, die al dan niet veroordeeld zijn, staat daar los van.
De lening is zo te zien ook niet bij dat kozijnenbedrijf afgesloten (en dat is ook logisch) en, faillissement of niet, dan is het kozijnenbedrijf nooit partij geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 27, 2020 om 16:32
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, dank, ik zag niet dat het een be link was. Dan maar deze: https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/104491-hoe-dien-ik-een-klacht-in-tegen-een-deurwaarder.html

@
TROSTOMAAT, als er sprake is van een gerechtsdeurwaarder moet er een vonnis zijn of een grosse van dit vonnis.

Feit is uiteraard wel dat DE manier toch het benaderen van die deurwaarder is. Ps. ik gaf een mogelijk aan van de mogelijke En de tekst in de vraag is o.a. ; de lening is bij deze mannen afgesloten. Hoe dan ook is dit een mistige kwestie.

Tr
door Trostomaat Jul 27, 2020 om 16:43
239 Antwoorden / Vragen

Ja, de deurwaarder is en blijft de aangewezen persoon om inhoudelijke vragen over deze schuldsituatie te beantwoorden. Beter de angst overwinnen en de vraag stellen. De hoogte van de schuld verandert niet door het stellen van vragen.

diumenge
door diumenge - Jul 27, 2020 om 14:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar die lening is toch niet bij de verkopers afgesloten? Dus ze heeft een schuld aan de geldverstrekker.

Als ik vandaag een persoonlijke lening afsluit bij een bank en het ontvangen geld aan een bedrijf betaal dat daarna failliet gaat, dan heb ik nog steeds een schuld bij die bank. Uiteraard bestaat er dan ook een vordering op het failliete bedrijf, maar dat staat daar los van.

Als die betaling echt alleen rente is, dan komt ze nooit van die schuld af overigens.

ma
door malty - Jul 27, 2020 om 15:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom de deurwaarder niet vragen, kennelijk is er een betalingsregeling en als ze zich daar aan houd kan de hele schuld niet direct in zijn geheel opgeëist worden.
Uw zus had een partner, neem aan dat deze medeverantwoordelijk is voor de schuld en meebetaalt.
Dus toch maar contact opnemen met de deurwaarder want zomaar levenslang rente betalen en niet weten hoe het precies zit met de schuld is niet slim.
De rente die maandelijks betaald wordt zal naar de schuldeiser gaan, wie dat is kan de deurwaarder vertellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2020 om 16:43
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: als er sprake is van een betalingsregeling via een gerechtsdeurwaarder dan moet er een vonnis zijn en als de zus van Ts dat niet meer heeft is er m.i. altijd een grosse op te vragen.

Of gewoonweg beginnen met het opvragen van de aflossingsovereenkomst bij die deurwaarder (als het al een echte gerechtsdeurwaarder is.)

Ik heb wel ??? omdat:  stel dat de lening al 7 jaren geleden is afgesloten er dan nu € 8.400 zou zijn betaald dat kan m.i. dan toch niet uitsluitend rente zal zijn.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat op basis van een leen/aflossingsovereenkomst met een deurwaarder uitsluitend sprake zou zijn van betalen van rente.

panter22
door panter22 - Jul 27, 2020 om 17:24
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zus bang is om de deurwaarder te bellen, dan schrijft ze toch een e-mail

Ze schrijft dat ze elke maand €100 betaalt. En vraagt hoeveel ze heeft afgelost en hoe lang ze nog moet betalen.
En dat ze graag een overzicht van de schuld wil ontvangen.
Dan hoort ze vast wel wat.
En als ze haar alleen maar bellen, vragen of het over de mail kan omdat ze het graag met jou wil bespreken bv,

sw
door swat1500 - Jul 28, 2020 om 02:00
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat uw zus bezig is met het aflossen van de lening die zij heeft afgesloten voor de aanschaf van de kozijnen.
Vraag is dan wat voor een soort lening het is.
Een persoonlijke lening of een doorlopend krediet.
Vraag is ook welk rente percentage is afgesproken.

Bij een persoonlijke lening is er een leenbedrag + een rente die betaald moet worden binnen een bepaalde termijn.
Bij een doorlopend krediet moet ook afgelost worden maar moet men maandelijks ook rente betalen over het nog openstaande bedrag.
Gezien de rente die voor dit soort produkten wordt berkend zal een aflossing van 100 euro per maand geen zoden aan de dijk zetten.

Zeker bij een doorlopend krediet zal 100 euro per maand niet eens genoeg zijn om de maandelijkse rente op 21000 euro te voldoen. Daarnaast zal een deurwaarde ook kosten berekenen voor het innen van de schuld.
Ook bij de aflossing van een persoonlijke lening zal 100 euro per maand niet snel tot volledige aflossing van de lening leiden. Als de lening na de looptijd niet is afgelost zullen er extra kosten in rekening worden gebracht waardoor het nog langer duurt.

Om zicht te krijgen op het probleem zal uw zus toch echt een overzicht dienen te krijgen over het nog openstaande bedrag, al was het maar voor haar belastingaangifte. Ik vermoed zelfs dat uw zus dit overzicht ook jaarlijks krijgt maar mogelijk deze brieven nooit heeft geopend.

rj
door rjw - Jul 28, 2020 om 08:30
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als er ooit een schuld is aangegaan van 21k, ga je dat nooit aflossen met slechts 100 euro per maand. Dat moet minsten 300...450 euro per maand zijn, afhankelijk van de rente.

Maar ik heb het bij andere complexe onderwerpen ook al gezegd: zoek professionele hulp hiervoor. Wij zijn slechts goedbedoelende amateurs en het probleem is te groot om op ideeen van mensen op een internetforum te vertrouwen.

Iv
door Ivo W - Jul 28, 2020 om 08:58
729 Antwoorden / Vragen

De deurwaarder zal niet bijten. Dat is ook gewoon een mens.

Wanneer de schuldenaar inhoudelijke vragen heeft over de schuld, dan zal de deurwaarder deze gewoon netjes beantwoorden.

Ook kan (moet) de deurwaarder kopieën hebben van het contract/de contracten waarop de schuld gebaseerd is. Deze zijn op te vragen. Het is immers aan de deurwaarder om de schuld die hij opeist te onderbouwen.

Grote vraag is wel of hier sprake is van een gerechtsdeurwaarder die een door de rechter uitgesproken vonnis afhandelt, of dat er nog geen gang naar de rechter is geweest en hier sprake is van een minnelijk traject (dus eigenlijk een gewone incassoprocedure).

Uw zus lijkt dringend hulp nodig te hebben bij het op orde brengen van haar administratie en financiën. Dring er op aan dat ze hiervoor bij de gemeente aanklopt.

Ar
door AriEllis - Jul 28, 2020 om 15:46
57 Antwoorden / Vragen

yo
DOOR YOHOH64 - 28 JUL. 2020 OM 15:19
19 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Het betreft een betalingsregeling. Doordat haar ex ( slecht uit elkaar) alle documenten meegenomen heeft, kunnen we er niet meer achterkomen of en welke contracten er waren. Inderdaad is het het beste de ( echte ) gerechts deurwaarder te benaderen. Maar omdat de regeling telefonisch is afgesproken zijn we wel bang dat we slapende honden wakker maken. Destijds was mijn zus niet in de positie om meer te betalen, en de deurwaarder was natuurlijk al lang blij dat er iets betaald werd. Haar ex heeft haar achtergelaten met meer dan 43000 aan schulden.

(Geplaatst in een ander topic.)

panter22
door panter22 Jul 29, 2020 om 19:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je zus had een schuld van 43000 euro. En nu nog 21000 euro waar ze een betalingsregeling voor heeft getroffen.
Nu kan ze dus veel meer betalen dan €100 in de maand.
De kans lijkt mij ook, als ze contact opneemt met de deurwaarder, dat er meteen even gekeken gaat worden naar haar huidige inkomen. Dan zal ze  meer moeten betalen per maand. Daar schiet ze niets mee op.
Maar op deze manier kan je zus ook niet doorgaan. Ze betaalt alleen maar rente en lost niets af. De schuld wordt mogelijk al maar groter.
Er zijn instanties waar je zus advies kan vragen:
https://www.nibud.nl/consumenten/hulp-bij-schulden/

ev
door evertgd - Jul 29, 2020 om 13:32
41 Antwoorden / 0 Vragen

Laat uw zus eens contact opnemen met een jurist. Die kan de zaak beoordelen en contact zoeken met de deurwaarder. De ervaring is, dat als een jurist contact opneemt, zaken veel eerder en beter geregeld worden dan dat je zelf contact opneemt. Helaas zijn die 'Amerikaanse' toestanden ook naar Nederland overgewaaid. Toch is het niet altijd verkeerd, een jurist (hoeft in dit geval niet noodzakelijk een advocaat te zijn) heeft veel meer verstand van de rechtsgang.

Eventueel kunt u ook informatie vragen bij een ander deurwaarderskantoor, door die het probleem voor te leggen, als uw zus niet direct naar een jurist wil stappen. Dan maak je geen slapende honden wakker in elk geval.

mo
door mof - Jul 29, 2020 om 18:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw zus heeft een schuld. Die valt onderet faillissement en daarvan worden schuldeisers betaald. Alles wat u zegt over wanpraktijken moet u kunnen bewijzen en aan de rechter voorleggen. Die kan het koopvontract ontbinden waarna uw zus niet langer hoeft te betalen en als schuldeiser voor het al betaalde bedrag kan worden aangemerkt.

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 20:39
239 Antwoorden / Vragen

Dat de schuld in het faillisement is gevallen, is uitermate onwaarschijnlijk.
De onvrede over de kwaliteit van het geleverde werk en de schuld voortvloeiend uit een afgesloten lening, zijn twee verschillende zaken.

Nu nog werk maken van een probleem met geleverde waar van 8 jaar geleden, na dat, zo te zien 8 jaar te hebben later rusten, zal niet meevallen.
Het raakt de schuld bovendien niet.

1paul
door 1paul - Jul 30, 2020 om 09:05
3156 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon informeren bij de deurwaarder, die wijken echt niet zo maar af van een regeling....

hpkist
door hpkist - Jul 31, 2020 om 15:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Krijg ik mijn vraag beantwoord

diumenge
door diumenge Jul 31, 2020 om 15:30