Heeft respondent ikbenik in vrijwel alle opzichten ongelijk???
Mijn mening is, dat respondent ikbenik met betrekking tot zijn meningen over Consuwijzer, ACM, het Juridisch Loket en dergelijk soort organisaties, ongelijk heeft en dat deze organisaties in vrijwel alle gevallen een juiste weergave geven van de inhoud en strekking van de begrippen conformiteit en garantie (hoewel ook zij sporadisch de plank soms wel eens flink mis slaan). Zoals de redactie reeds opmerkte, kan die discussie ook op een fatsoenlijke wijze hier gevoerd worden, zonder gebruik van scheldwoorden en dergelijk soort uitingen.
Ja iedereen mag zijn eigen mening hebben, en die is meestsl gevormt door ervaring. En op disscussie kan iedereen zijn eigen mening laten zien.Beter dan eindeloos gelijk te willen hebben. En dat gelt niet alleen voor Ik ben ik er zijn wel meerdere leden die eindelosos kunnen debatteren zonder dat zij weten waar ze het over hebben..
*Gelijk heb je valerius-2, iedereen mag zijn mening hebben. Maar...........................om dan gelijk ook maar vele draadjes te verstieren, waarin om een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem gevraagd wordt, moet er wél een rechtstreekse relatie liggen tussen antwoord en vraag of probleem en oplossing. Als dat niet expliciet het geval is, dan maak je naar mijn mening misbruik van de rubriek Vraag&Beantwoord en tevens zet je menig TS'er op het verkeerde been. Dit zowel inhoudelijk als logistiek.
ikbenik schrijft in V&B:
"Ik heb wel degelijk antwoorden gegeven.
Alleen is het probleem dat mensen het nodig vinden om de meningen en opvattingen van Consuwijzer hier te moeten ventileren en wel degelijk rechten op die teksten claimen, terwijl de teksten de lezer juist geen rechten geeft.
Dat is juist het grote probleem.
Als er vragen zijn over garantie, wordt gelijk weer teksten van Consuwijzer aangehaald.
Dat is nu juist helemaal geen groot probleem, zolang jij je beperkt tot het aangeven van het verschil van mening. Inhoudelijk weten de respondenten nu wel waarop jij je baseert (dan zit je in de discussiesfeer), dat is het punt niet. Het punt is, dat het draadje zo verwordt tot een wie-heeft-er-gelijk-draadje, waarin de meeste posten finaal langs de vraag of het probleem heen gaan.
[quote=dearagain schreef op zaterdag 27 jul 2013, 18:56]Mijn mening is, dat respondent ikbenik met betrekking tot zijn meningen over Consuwijzer, ACM,
Ik was hier al bang voor.
Het gaat erom dat men (dus ik ook) Consuwijzer en ACM moet respecteren.
Dat doe ik niet, omdat zij niet de waarheid spreken.
Het feit is dat ACM via Consuwijzer hun eigen mening en visie geven en dit als wetgeving presenteren.
Ik heb tig aantal keer de teksten van Consuwijzer met de teksten van de wetboeken en de Europese richtlijn zelf weerlegt.
De reden dat ik die autoriteit niet respecteer is zoals ik al eerder aangaf zij niet de wetgeving zelf weergeven en dat zij bij geschillen altijd de kant van de consument kiezen.
De reden is simpel:
Zij hebben als doel de zaken vanuit het oogpunt van de consument te bekijken met als doel dat de consument er beter van wordt.
Een gewone consumentenbelangenorganisatie.
Een dergelijke organisatie kan nooit een toezichthouder zijn. En dat blijkt ook wel.
De reden dat ik ook andere juridische organisaties bekritiseer is gewoon omdat zij de teksten van Consuwijzer letterlijk overnemen.
Twee voorbeelden:
Consuwijzer spreekt steeds over dat een product "deugdelijk" en "goed" dient te zijn, terwijl de wet zelf spreekt over dat "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden."
Dus twee totaal verschillende betekenissen.
Dus Consuwijzer liegt.
Voorbeeld twee:
Wettelijke garantie:
Consuwijzer schrijft:
[quote]Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
Dat is dus een leugen.
Dit omdat in de Europese richtlijn zelf inderdaad een termijn is opgenomen van twee jaar. Echter in tegenstelling wat Consuwijzer beweerd is die twee jaar de verjaringstermijn van de verkopende partij voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit.
Dus dat is totaal iets anders.
Daarnaast betekent de term "Wettelijke garantie" niet de periode waarin de verkopende partij wettelijk verplicht is om garantie te verstrekken, maar is de term "wettelijke garantie" gewoon een andere term voor "conformiteit": "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden."
Ook een ander punt:
[quote]Garantie van de fabrikant
Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben.
Dit heb ik in de topic Liebherr koelkast defect tijdens garantietermijn zeer uitvoerig uitgelegd.
Dat zijn al drie punten waarin Consuwijzer het fout heeft.
En dan moet ik die teksten respecteren?
In de disclaimer van Consuwijzer staat heel duidelijk:
[quote]We doen ons best om de website van ConsuWijzer zo goed mogelijk te maken. We proberen de teksten ook zo begrijpelijk mogelijk op te schrijven. Vaak hebben we juridische teksten makkelijker gemaakt. Bijvoorbeeld delen van teksten uit de wet. Het is daarom verstandig om ook de originele teksten te lezen van het publieke en private recht. Deze teksten kunt u vinden op http://www.wetten.nl/. De teksten van ConsuWijzer geven u geen rechten.
bron: http://www.consuwijzer.nl/disclaimer
Daarnaast wil ik er op wijzen dat ook Kamerleden zoals Martijn van Dam last heeft van de eigenwijzigheid van de Consumentenautoriteit.
Toen de heer Van Dam de Wet Van Dam invoerde (men weet wat ik bedoel) had de heer Van Dam ook diverse zaken met de rechter besproken en de rechter had daar ook uitspraken over gedaan.
De Consumentenautoriteit was het daar niet mee eens en verkondigde haar eigen visie en mening welke tegenovergestelde was van de heer Van Dam en de rechter.
Dat is ook een feit.
En dan moet ik een dergelijke instantie respecteren?
Tja, dat verdom ik dus.
Simpelweg omdat die instantie niet de waarheid spreekt, niet spreekt wat de wetgeving is, maar zoals zij vinden wat de wetgeving zou moeten zijn, met als doel dat de consument er beter van wordt.
[quote=dearagain schreef op zaterdag 27 jul 2013, 20:12]ikbenik schrijft in V&B:
"Ik heb wel degelijk antwoorden gegeven.
Alleen is het probleem dat mensen het nodig vinden om de meningen en opvattingen van Consuwijzer hier te moeten ventileren en wel degelijk rechten op die teksten claimen, terwijl de teksten de lezer juist geen rechten geeft.
Dat is juist het grote probleem.
Als er vragen zijn over garantie, wordt gelijk weer teksten van Consuwijzer aangehaald.
Dat is nu juist helemaal geen groot probleem, zolang jij je beperkt tot het aangeven van het verschil van mening. Inhoudelijk weten de respondenten nu wel waarop jij je baseert (dan zit je in de discussiesfeer), dat is het punt niet. Het punt is, dat het draadje zo verwordt tot een wie-heeft-er-gelijk-draadje, waarin de meeste posten finaal langs de vraag of het probleem heen gaan.
Begrijp je het dan werkelijk niet?
De wet zegt zelf A en Consuwijzer zegt B.
Op Consuwijzer staat niet de wetgeving zelf, maar een visie en mening van die autoriteit.
Daar zit dus het probleem.
ikbenik schrijft:
En dan moet ik een dergelijke instantie respecteren?
Tja, dat verdom ik dus.
Simpelweg omdat die instantie niet de waarheid spreekt, niet spreekt wat de wetgeving is, maar zoals zij vinden wat de wetgeving zou moeten zijn, met als doel dat de consument er beter van wordt.
*het is je goed recht om te schrijven wat je hierboven schrijft (of ik het daar nu mee eens ben of niet, doet niet ter zake), maar je hebt naar mijn mening niet het recht om binnen de rubriek V&B veel draadjes die over garantie en conformiteit gaan te verminken met ellenlange verhandelingen waarop jij jou mening baseert, maar die niets te maken hebben met het antwoord geven op de gestelde vraag dan wel een oplossing aandragen voor een gesteld probleem
[quote=dearagain schreef op zaterdag 27 jul 2013, 20:44]
*het is je goed recht om te schrijven wat je hierboven schrijft (of ik het daar nu mee eens ben of niet, doet niet ter zake), maar je hebt naar mijn mening niet het recht om binnen de rubriek V&B veel draadjes die over garantie en conformiteit gaan te verminken met ellenlange verhandelingen waarop jij jou mening baseert, maar die niets te maken hebben met het antwoord geven op de gestelde vraag dan wel een oplossing aandragen voor een gesteld probleem
Als mensen zeggen: "Volgens Consuwijzer hebt ik recht op dit, heb ik recht op dat enz." terwijl de wetgeving zelf iets anders zegt, zal ik daar inderdaad op in gaan.
Mij gaat het erom dat de consument op de juiste manier wordt voorgelicht en de juiste informatie krijgt. En dat is niet van Consuwijzer.
Dat is niet mijn mening, maar dat is een feit.
In deze geef ik niet eens mijn mening.
Het zijn geen betogen.
@ik ben ik schrijft:
"Mij gaat het erom dat de consument op de juiste manier wordt voorgelicht en de juiste informatie krijgt. En dat is niet van Consuwijzer.
Dat is niet mijn mening, maar dat is een feit.
In deze geef ik niet eens mijn mening."
*en toch geef je hier je mening, omdat je vrijwel alleen staat met het onderkennen van dit "feit"
*dat consuwijzer fouten maakt is ook duidelijk, maar ........wie maakt geen fouten
*evident is, dat de vragensteller in de rubriek V&B op de juiste manier wordt voorgelicht en de juiste info krijgt
*je laatste post in het betrokken draadje binnen V&B is daar zelf een prachtig voorbeeld van (zo is het een voorbeeld van een "TOPANTWOORD" (ook al ben ik het inhoudelijk gezien net niet helemaal eens met je)
Twee weten er meer dan een. In mijn ogen is dat het doel van het forum en zouden we het daarbij moeten laten. Dus geen eindeloze discussies, zoek daar maar een ander forum voor.
[quote=dearagain schreef op zaterdag 27 jul 2013, 21:09]*en toch geef je hier je mening, omdat je vrijwel alleen staat met het onderkennen van dit "feit"
Dus als iemand door rood rijdt en ik geef aan dat die persoon door rood rijdt, geef ik dus mijn mening?
Raar.
Ik weerleg steeds de uitspraken van Consuwijzer met teksten van de wet zelf.
Dus waar spreek ik dan mijn mening?
Neem alleen de uitspraken van Consuwijzer over de term "wettelijke garantie".
Maar ook over "deugdelijk".
Twee zaken waar zij het helemaal mis bij hebben.
Waar spreek ik dan mijn mening over?
Het punt is juist dat Consuwijzer uitspraken doet dat bepaalde zaken in de wet geregeld zijn en als ik die zaken dan in de wet zelf op ga zoeken, kom ik totaal iets anders tegen.
Net zoals die twee jaar "wettelijke garantie" wat Consuwijzer beweert. Wat zij beweren komt helemaal niet in de Europese richtlijn voor.
Dat is juist mijn punt.
De zaken zijn anders dan zij beweren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
Bcc failliet tv stuk binnen garantie
Kan ik dit ergens verhalen, Of rechtstreeks bij SONY?/ Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer