Herma Loohuis
door Herma Loohuis Oct 10, 2020 om 20:52
Geldzaken & recht

Hoe gaan de fraudeurs van de INGbank te werk - lees hier een ervaring - en hoe kunnen de slachtoffers zich verenigen en naar de rechter gaan als de bank het niet vergoedt?

Vanavond zag ik een rapportage over de ingbankslachtoffers. er wordt aangegeven te spreken met de fraude afdeling van de Ingbank.
Ik ben daar ook slachtoffer van geweest. Ik ben 10.000 euro kwijt. Ik heb het allemaal in een verslag weergegeven. Ook heb ik iets ontdekt. Ik was nl bezig met een boek over Hypnose. Tot mijn verbazing worden de 15 stappen die daar worden uitgelegd door die mensen allemaal gebruikt..Ik heb ook dit uitgeschreven en op laten schrijven bij mijn aangifte. Deze is ook naar de INGbank afd fraude gegaan. Het klinkt belachelijk, de agenten lachten me uit, had ik het idee, maar ik ben ervan overtuigd dat ze daar de fraudeurs hun praatje van hebben geleerd. Je weet dat het niet goed is en toch blijf je doorgaan.
Daarbij mijn evaring met de ingbank, was ook vreemd. Ik krijg tijdens het proces een telefoontje van de echte fraude bank. Dit wordt weggepraat door de daders en ik druk het weg. Maar even later krijg ik een sms. "Er staan een belangrijk bericht voor u in de Mobiel Bankieren App en in ING. Contact opnemen over mogelijke fraude.'
De Ingbank belde om me te waarschuwen. Ze hebben dus iets gezien, waarom hebben ze toen niet mijn rekening geblokkeerd, wat ze later na dat smsje wel deden. Maar toen was het leed al geschied..Ze  kennen dit gebeuren en herkennen het niet als ze op het moment dat ze bellen weg worden gedrukt. Ze hadden al onrraad gezien.
Later heb ik de INGbank gebeld, dit verhaal verteld, maar ook kritiek geleverd op hun waarschuwing die ze op de voorpagina van Ingabank hebben gezet. Die raakt kant nog wal.Ook heb ik gevraagd mijn spaartegoed niet op de eerste bladzijde te laten zien. Ik wil alleen mijn betaalrekening zien. Nu heb ik het kunnen verbergen. De verleding om dan geld weg te halen is weg, want ik zie het niet. Als de INGbank de Qr codes fraudes vergoed, wordt dan deze fraude ook vergoed?
Er werd gezegd dat de slachtoffers zich moeten verenigen om naar de rechter te gaan. Hoe ziet u dat gebeuren? Ik ben er wel voor! Ik hoop dat dit verhaal serieus wordt genomen. Herkent iemand dit? Kunnen we hier iets mee?
Herma Loohuis

2312 10 Rapporteer

rj
door rjw - Oct 10, 2020 om 21:01
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Verander even de titel van het onderwerp. NU suggereer je dat INGbank fraudeert.

Het lijkt er wel op dat mensen zoals TS zich in steeds raardere bochten gaan wringen om maar niet te hoeven zeggen dat ze een domme fout hebben gemaakt. En stel dat de fraudeurs gebruik maken van hypnose (woehaa), wat kan ING daar dan mee?

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2020 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan je aansluiten bij die stichting hiervoor, zie de andere berichten over spoofing voor het e-mail adres.

marita5
door marita5 - Oct 10, 2020 om 21:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Herma loohuis ,

Meld u aan bij GIBO platform voor gedupeerden .

melden via een mail spoofing@oban.nl.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2020 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De reclame nooit gezien? De bank belt u NOOIT.

En als u zo stom bent om uw  gegevens door de telefoon te geven, is het eigen schuld dikke bult.

Uw spaarrekening laten zien? Dat is meteen klik te wijzigen.

U legt uw portemonnee open op tafel en de komende en gaande man mag plukken.

diumenge
door diumenge Oct 10, 2020 om 23:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is dus niet waar, de echte fraude afdeling belt wel degelijk.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2020 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die vragen niet om je gegevens.

diumenge
door diumenge Oct 10, 2020 om 23:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar ze bellen dus WEL.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2020 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ze hebben mij nog nooit gebeld, hoewel ik toch de nodige grote bedragen naar deze of gene heb overgemaakt.

diumenge
door diumenge Oct 10, 2020 om 23:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mij ook niet, maar dat is dan ook niet relevant.

Ha
door Halo 04 Oct 11, 2020 om 14:26
11 Antwoorden / Vragen

@tijger, uw taalgebruik is beneden alle peil, schaam u! En dat U nooit gebeld bent wil echt niet zeggen dat dat voorn anderen ook geldt.
Overigens hoop ik voor u dat uw identiteit nooit bekend wordt aangezien u op diverse fora regelmatig laat blijken dat u vaak met grote bedragen van doen heeft, de tijgerin zou dan wel eens het haasje kunnen worden...

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halo

Ik zou niet weten waarom ik het haasje zou zijn. Ik gebruik mijn verstand.

Ge
door Gerrdaa - Oct 11, 2020 om 00:38
1 Antwoorden / Vragen

Wel degelijk heeft de ING een indentifier, net zoals de RABO heeft.
Echter pushen de medewerkers van de ING namenlijk het gebruik van de app.
ik heb geweigerd de app te gebruiken en ik wilde op de klassieke manier inloggen in de ING bank. Na nadrukkelijk gezegd te hebben dat ik de app niet ga installeren, vertelde de medewerker mij dat er een ING kastje is die ik dan kan gebruiken bij mijn geldtransporten. Zie bijgesloten foto. Deze identifier geeft zelf duidelijk aan waar het geld naar toe getransporteerd wordt.

Zo ben ik op het laatste moment gered door het kastje dat de overmaking van € 250 naar Rusland op een bankrekening zou gaan. Toen ik deze opmerking in de identificeer las, heb ik de transactie op het laatste moment afgebroken en de telefoon opgehangen.

Ik raad iedereen aan om de ING te bellen en zo een kastje aan te vragen, en je app te verwijderen van je telefoon

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal niets mis met de app. En die indentifier kan iedereen krijgen. Hoef je dus geen moeite voor te doen.

En als u geld overmaakt, controleert u toch zelf de gegevens. Het gaat niet zomaar naar Rusland.

mi
door miennaamishaaz Oct 11, 2020 om 14:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is ook 1 van de redenen waarom ING klanten het meeste worden opgelicht.

De app is namelijk niet goed opgezet, omdat je er ALLES mee kan doen, zelfs andere toestellen toestaan.
Dit is bij de Rabobank niet, Je moet voor het machtigen van een ander toestel of zelfs in te loggen op de webpage, een Random reader gebruiken.
zelfs als je je telefoon hebt gereset, moet je alsnog de telefoon Hermachtigen via de reader

Daarnaas is de app alleen goed voor het controleren van je bank-saldo, en kleine bedragen van maximaal 100 euro over te maken naar vrienden en familie. die je dan ook hebben gebeld, en niet via een whatsappje.

Tevens zijn die Readers ook handig voor de Migrosaf /bealastungdinst callback refund scam, waarbij ze je laten denken dat je 2 euro moet overmaken, maar in werkelijkheid 2000 euro is, om je refund van 1500 euro te krijgen.

Met de reader kan je dit zien, met een QR code en de app NIET.
omdat de Reader aangeeft wat het exacte bedrag is, voordat je moet bevestigen.

zw
door zwaardvis Oct 11, 2020 om 19:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een belangrijk verschil met de ING reader en die van de Rabo is dat de ING reader persoonlijk is. Hij werkt alleen op jouw rekening. Voor zover ik weet is die van de Rabo algemeen en werkt met iedere rekening. Bij de ING heb je daarnaast gebruikersnaam+wachtwoord nodig, bij de Rabo je pasje en pincode.Je gebruikersnaam+wachtwoord lijkt mij dat je die niet zo gauw afgeeft als je in de supermarkt of bij de pinautomaat bent maar de kans dat je pasje wordt ontvreemd en pincode wordt afgekeken blijkt in de praktijk veel groter.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Daarnaas is de app alleen goed voor het controleren van je bank-saldo, en kleine bedragen van maximaal 100 euro over te maken naar vrienden en familie. die je dan ook hebben gebeld, en niet via een whatsappje."

€ 100,00? Waar baseert u dat op? En ik maak die bedragen al helemaal niet over naar vrienden of familie.niet zo en ook niet via whatsapp.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2020 om 10:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En toch ook even dit afgezien van de al gegeven reacties dat een bankinstelling nooit hunn klanten op een dergelijke wijze benadert. Dat betekent niet meer en niet minder om er gewoonweg nooit 'in te trappen' en dit soort berichten en telfoontjes altijd ook kenbaar te maken bij www.fraudehelpdesk.nl

I
k teken erbij aan dat ik zelf met enige regelmaat dergelijke melding zie die afkomstig lijken te zijn van de Ing bank met ook de melding dat mijn rekeningen geblokkeerd worden. Tja, ik heb niet eens een rekening bij die bank. En de enkele keer dat het van mijn bank lijkt te zijn, ik had al vele waarschuwingen, ook van mijn bank,  gezien.

ro
door ronny530 - Oct 11, 2020 om 10:44
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als men een telefoontje kijgt met bijvoorbeeld de naam ING bank terwijl ING bank niet in de lijst van contactpersonen staat dan is dat al vreemd te noemen want de telefoon kan aan het nummer geen contactpersoon koppelen en u krijgt dan enkel het nummer te zien en niet de naam van de betreffende bank. Nu blijkt het voor fraudeurs mogelijk om aan een nummer een naam te geven zodat het echte telefoonnummer niet verschijnt maar de naam van dat nummer. De fraudeurs komen mogelijk niet uit Nederland en zijn kennelijk nog niet op de hoogte van al het nieuws omtrent deze fraude en blijven met deze kwalijke praktijken door gaan. Als u gevraagd wordt om de opname limiet te verhogen dan dient u dat te bevestigen middels een bevestigingscode en dat kan telefonisch, per SMS of in de app en dat zijn waarschijnlijk de berichten die u tijdens het gesprek met de fraudeur ontvangen heeft. Van hypnose is geen sprake want de fraudeur is een gehaaid iemand die inspeelt op de angst om geld te verliezen en die angst gebruikt om u te bewegen geld over te maken. Banken waarschuwen al sinds jaar en dag tegen dit soort fraude en de overheid heeft aan dit soort fraude de nodige tv spotjes geweidt met 'hang op, klik weg en bel uw bank'. Het nadeel van deze spoofing is wel dat u alle handelingen zelf uitvoert van limietverhoging tot het overmaken van grote bedragen en dat maakt dat u vrijwillig geld naar de fraudeur overmaakt. Bewijs dan maar eens dat u opgelicht bent want u had ook een groot bedrag naar een ander over kunnen maken om een betaling te voldoen.

diumenge
door diumenge Oct 11, 2020 om 11:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Android telefoons hebben de mogelijkheid om via een service van Google ook nummers te herkennen die niet in je adresboek staan.

En je denkt dat de, perfect Nederlands sprekende, fraudeurs niet uit Nederland komen omdat ze niet op de hoogte zouden zijn van het nieuws over deze fraudes? Hoe zie je dat? Ze halen kennelijk miljoenen euro's binnen en daar stoppen ze mee omdat het bij Kassa er een item over zien en het ze daarom te heet onder de voeten wordt. Grappig.

rj
door rjw Oct 11, 2020 om 18:35
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En als ze niet in Nederland zitten weten ze ook echt wel van de discussie alhier. Wij kunnen toch ook gewoon het nieuws in andere landen volgen?

ro
door ronny530 Oct 13, 2020 om 13:26
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Wij wel maar de fraudeurs blijkbaar niet want na kantoortijden gaat een medewerker van de bank geen telefoongesprekken voeren. Het lijkt een beetje op de fraude die uit naam van een microsoft medewerker gedaan werd en degene die gebeld wordt de laptop gaat opstarten en op een bepaalde wijze in gaat loggen en op die manier toegang tot de gewilde gegevens geeft. Het lijkt mij stug dat de spoofer vooraf weet wat het saldo van een rekening is maar kan op slinkse wijze iemand wel zo ver krijgen dat die zelf verteld wat er op de rekening staat en daar op in gaat om mensen te bewegen grote bedragen over te maken. Daarbij worden door grote bedrijven ook helpdesks die in verre landen gesitueert zijn gebruikt en die medewerkers beheersen de Nedelandse taal boven verwachting.

ti
door tilpend - Oct 11, 2020 om 11:35
131 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom bent u van mening dat de bank het geld moet vergoeden? Blijkbaar heeft u zelf het geld overgeboekt en pogingen van de bank om u te waarschuwen genegeerd.

Ik zie niet in waarom de bank, en dus de andere klanten, moeten opdraaien voor uw fouten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2020 om 18:15
2010 Antwoorden / Vragen

Ik zit heel erg in dubio of ik vind dat banken dit moeten vergoeden. Ik bankier daar ook en dat betekent dus dat als weer een idioot zelf zijn geld overmaakt ik dus meebetaal aan dat soort ellende. Anderzijds geeft de banken verplichten dit te betalen de banken ook een incentive om daar meer aan te doen. Uitstekend idee enerzijds maar de uitwerking zal dus altijd een vorm van supervisie zijn waarbij ik op een dag geld over wil maken maat de bank zich afvraagt of dat wel zo'n goed idee is.
Misschien eindelijk eens tijd voor een "bank voor hoger opgeleiden" met veel vrijheid en weinig betutteling en geen vergoeding als je zelf domme dingen doet en de "solidaire bank", waar iedereen meebetaalt aan elkaars blunders en je echt niet zomaar geld kunt over maken zonder toestemming, oh en het kost natuurlijk ook een paar knaken.

rj
door rjw Oct 11, 2020 om 18:36
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste is een goede oplossing, maar zal wel weer niet in goed aarde vallen bij sommigen, want "iedereen" kan slachtoffer worden wordt dan vaak gezegd. Volgens mij zullen mensen die nadenken niet zo gauw in deze val lopen.

Donuts
door Donuts Oct 11, 2020 om 19:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Of iedere rekeninghouder een test af laten leggen. Degenen die zakken krijgen bijv. een extra beveiligingslaag opgelegd. Of iedereen die niet bijdehand genoeg is, kan overstappen naar de RABO. Eens kijken hoe lang de RABO dergelijke transacties dan nog vergoed. En ik zit helemaal niet in dubio, ik vind het prima dat het niet vergoed wordt. Pas als een bepaalde groep mensen het in de portemonnee voelt, wordt men voorzichtiger.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad.

va
door vanlotjegetikt Oct 12, 2020 om 12:12
809 Antwoorden / Vragen

Waarom moeten wij als klanten de blunders van banken en andere instanties betalen
Die paar centen die wij als klant wegmaken staan niet in vergelijk van de stunten die medewerkers uithalen
En dan heb ik het over het niet toepassen van het 4 ogen principe, niet screenen van werknemers, gerommel met VOG's.

Donuts
door Donuts Oct 12, 2020 om 12:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Vanlotjegetikt: omdat de klant zelf de blunder begaat.

ma
door maus2 - Oct 12, 2020 om 12:56
37 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het ook raar dat de bank hiervoor moet opdraaien! Er zijn zoveel waarschuwingen op tv geweest. Dan ben je gewoon "dom" geweest. En je bent zelf verantwoordelijk als je iets overmaakt. Je kunt wel allerlei excuses bedenken, maar uiteindelijk heb je het áltijd zelf gedaan! Of ik er anders over ga denken als het mij zelf overkomt omdat ze steeds slimmer worden en ik er ooit tòch intrap? Geen idee, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!