mi
door mimu2 Feb 15, 2024 om 10:24
Geldzaken & recht
Hoe krijg je je rechtmatige geld van ABN-AMRO.

Ik ben een van de vele - inmiddels ex - klanten van ABN-AMRO die een persoonlijke compensatievergoeding aangeboden heeft gekregen, en deze in begin september 2023 al heeft geaccepteerd. Mijn vergoeding zou, na o.a. twee weken bedenktijd, uiterlijk op 20 oktober 2023 betaald worden, een periode die ABN-AMRO genegeerd heeft, door zich nu al maanden te verschuilen achter vertraging, en het feit dat ze geen tegenrekening van mij hadden, die ze al in september 2023 in bezit hadden (waarvan bewijs)
In de sporadische mails van ABN-AMRO valt in de laatste 2 op 2 februari te lezen dat mijn vergoeding binnen enkele werkdagen overgemaakt wordt, en in mijn op 9 februari dat mijn compensatievergoeding uiterlijk op 13 februari op mijn rekening zou staan.
Het is nu 15 februari en ik heb nog geen cent ontvangen, en de oorspronkelijk uiterste betaaldatum van 20 oktober ligt al bijna 120 dagen achter ons.
Hoe kan ik ABN-AMRO dwingen om hun compensatieverplichting en gedane beloften na te komen, want ik loop letterlijk tegen een muur op bij deze leugenachtige bank?
M Mulder

12762 13 Rapporteer
sira
door sira - Feb 15, 2024 om 10:30
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het enige dat ik weet, is dat je niet zomaar een tegenrekening kunt/moet wijzigen.

Het probleem zal hier dus ook mee te maken hebben. Beëindig nooit een tegenrekening als je nog geld op een betaal- of spaarrekening hebt of in uw geval nog tegoed hebt.

Zieikhetgoed
door Zieikhetgoed Feb 16, 2024 om 16:57
Antwoorden / 3 Vragen

Is deze reactie een antwoord op de vraag. Achteraf kun je ....

sira
door sira Feb 16, 2024 om 17:42
2348 Antwoorden / 24 Vragen

??? @zieikhetgoed
Heeft u een vraag?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2024 om 10:34
16867 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt middekls een brief uw geld vorderen en zie dan https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/  voor een voorbeeldbrief/. Mogelijk kan men u ook hier nader helpen: https://www.geldbelangen.nl/  of deze  https://www.consumentenclaim.nl/claims/kredietclaim/

ju
door juliomariner - Feb 15, 2024 om 11:21
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien zou u ze eens kunnen bellen waar het geld blijft of bij een van de weinige kantoren die ze nog hebben langsgaan met dezelfde vraag?

Franske1958
door Franske1958 - Feb 15, 2024 om 13:04
429 Antwoorden / 2 Vragen

"inmiddels ex-klanten van..."
Hieruit maak ik op dat U niet meer de eigenaar bent van het bank rekening nummer dat U toen had en nu een ander nummer heeft
bij een andere bank.  Daarmee is er dus grote kans dat dat geld inmiddels gewoon gestort is op uw oude bank rekening nummer
dat in de tussentijd aan iemand anders is toegewezen.  En aangezien niet iedereen zijn af en bij schriften goed controleerd zou
het best eens kunnen dat de nieuwe eigenaar van uw oude bank rekening nummer zijn af en bij schriften  "zomaar toevallig"
de afgelopen maanden niet heeft gecontroleerd en deze bijschrijving  "dus nog niet heeft gezien"

sira
door sira Feb 16, 2024 om 18:27
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De vraagsteller begrijpt niet waar een tegenrekening voor dient.
Een tegenrekening zit altijd gekoppeld aan een beleggingsrekening of een spaarrekening en kan niet zonder meer gewijzigd worden.
Hij heeft de tegenrekening opgezegd en dan heb je een probleem en de bank krijgt de schuld.
ABN AMRO zou mijn keuze ook niet zijn, maar hij heeft het probleem zelf veroorzaakt.

mi
door mimu2 - Feb 15, 2024 om 16:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Ten eerste kan je wel je rekening opzeggen en daarna een tegenrekeningnummer opgeven, want dat nummer heeft ABN-AMRO zelf via een wijzigingsformulier opgevraagd en dus in bezit.
Het is dus ook niet zo dat het bedrag inmiddels op een ander zijn rekening is gestort die mijn oude nummer heeft gekregen.
ABN-AMRO vraagt mij nu in een reactie op Trustpilot om ze te contacten via social media, terwijl ze mij daar zelf geblokkeerd hebben, dus het wordt steeds lachwekkender.
Feit blijft dat ik via mail de toezegging heb dat het geld uiterlijk 13 februari op mijn rekening zou staan, en ik nu de 15e nog steeds geen ene cent heb, en ABN-AMRO vragen daarover niet beantwoord

sira
door sira Feb 16, 2024 om 18:07
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ten eerste kan je wel je rekening opzeggen en daarna een tegenrekeningnummer opgeven

Dat klopt, maar dat geldt voor het opzeggen van een algemene rekening wanneer je weggaat bij een bank. Er komt altijd nog wat rente achteraan en die wordt dan naar de nieuwe opgegeven rekening overgemaakt, maar dat is geen tegenrekening.
Dat is dus een andere situatie dan met een tegenrekening.

Normaliter zit een tegenrekening gekoppeld aan een spaar- of beleggingsrekening, maar nooit aan een betaalrekening.
Een tegenrekening is bedoeld als veiligheid. Als iemand zogenaamd uit uw naam (zelfs met een vervalst id-bewijs) probeert geld van uw rekening af te halen, zal dat niet lukken, want het geld wordt automatisch altijd naar uw tegenrekening overgeboekt.
Buitenlandse banken maakten tientallen jaren geleden al gebruik van een tegenrekening.
Er kan dus nooit een bedrag rechtstreeks van de hoofrekening worden gehaald, omdat dit eerst naar de tegenrekening moet worden geboekt, waarna u het van de tegenrekening kunt opnemen.

sira
door sira Feb 16, 2024 om 18:23
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Hier nog een aanvulling waar een tegenrekening voor dient:
https://www.raisin.nl/deposito/tegenrekening/

Een tegenrekening kan dus niet zomaar gewijzigd worden, dat heeft altijd consequenties.

atlas1302
door atlas1302 - Feb 16, 2024 om 11:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bekend verhaal, ik ben 2 jaar bezig geweest met deze bank en uiteindelijk gelukt. De truc was, de bank kreeg nog geld van mij na aftrek van compensatie. Toen kon het niet passeren omdat ik een Litouwse (Revolut) rekening had, maar na tussenkomst van de Nederlandse bank was het dan toch mogelijk. Kreeg nog 400 extra als cadeau, om hun nalatigheid weg te poetsen.
Bij elkaar toch weer 1.200 euro, had ik het anders gedaan had ik waarschijnlijk ook in de positie terecht gekomen waar u nu in zit.

Hoeveel compensatie zou u ontvangen dan?

sira
door sira Feb 16, 2024 om 18:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De vraagsteller heeft het probleem zelf veroorzaakt door zijn tegenrekening op te zeggen
Vanwege de compensatie vermoed ik dat hij een beleggingsrekening had (of iets wat daar op lijkt).

Maar jij hebt in ieder geval je geld :-))

atlas1302
door atlas1302 Feb 16, 2024 om 22:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zo is het maar net, het schoont allemaal lekker op, geen lopende zaken meer.. dus volgend jaar maar eens uitkijken om het paspoort te vernieuwen. Doe ik in Breda, en een weekje struinen als er nog wat te struinen valt.

mi
door mimu2 Feb 17, 2024 om 06:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira, ik heb het probleem niet zelf veroorzaakt door mijn bankrekening op te zeggen, want bij deze opzegging heb ik direct een tegenrekeningnummer doorgegeven aan ABN-AMRO, waarop vanuit de bank communicatie kwam dat eventuele rente en tegoeden op mijn tegenrekening gestort zouden worden.
Als je dus niet weet hoe het zit, hou dan lekker je mond.

sira
door sira Feb 17, 2024 om 08:53
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Mimu2
Ik weet bijzonder goed hoe het met tegenrekeningen gaat. Ik heb zelf een tegenrekening die gekoppeld is aan een spaarrekening en een beleggingsrekening. Ook weet ik voor welke problemen je komt te staan als je een tegenrekening opzegt. Dat is gebeurd toen naaste familie van mij de betaalrekening (tegenrekening) opzegde van mijn moeder.
Een tegenrekening kan daarom niet zonder meer worden gewijzigd. Ook moet ter controle een eerste storting altijd van de tegenrekening komen. Heeft u dus met de nieuwe tegenrekening een storting gedaan?
Als het zo gemakkelijk gaat met het wijzigen van een tegenrekening, kan iedere oplichter zijn tegenrekening opgeven.

ABN AMRO schrijft zelf dat u, nog voor ontvangst van de compensatie, zelf de tegenrekening heeft opgezegd. Hierdoor zijn de problemen ontstaan.

Overigens bepaalt niet ú of ik mijn mond moet houden.

atlas1302
door atlas1302 Feb 17, 2024 om 10:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het zit wel zo dat de bank i.v.m die compensatie, de ontvanger ervan een pakketje documentjes opstuurd die ondertekend moeten worden. Eén van die documentjes moet je, copy paspoort, copy rekeningnummer of betaalpas en het rekeningnummer waarop de compensatie gestort kan worden. Dat kan alleen een NL iban zijn!. Plus de overige documentjes ook nog even ondertekenen dat u accoord gaat met het voorstel van de bank.

Als dit allemaal gedaan is, en ze hebben het ontvangen..dan moet het goed komen.

Heeft u ook zo`n vragenpakket gehad @mimu2 ?

ti
door tilpend Feb 17, 2024 om 10:53
132 Antwoorden / 0 Vragen

@ATLAS1302 gezien het bericht dat TS bovenaan dit topic heeft geplaatst, had hij een ABN AMRO rekening opgegeven om de compensatie op te storten. Alleen heeft hij/zij deze rekening voor de ontvangst van het compensatiebedrag opgeheven. Bij het opheffen van een rekening kan je een rekening opgeven waarop eventuele tegoeden en te ontvangen rentes worden geboekt (door TS "tegenrekening" genoemd, dus geen tradiotionele tegenrekening in de zin van een gekoppelde rekening bij een spaarrekening). Tja, en daar is het dus fout gegaan. Tegoeden en rentes zullen ongetwijfeld automatisch worden geboekt op die "tegenrekening" maar het compensatiebedrag niet, daar zal vast handmatige handelingen vanuit de bank voor nodig zijn en daar heeft het vertraging opgeleverd. Als TS gewoon had gewacht met het opheffen van de eerder opgegeven rekening zou hij/zij het geld al hebben gehad en daarna zijn rekening hebben kunnen opheffen.

Verwacht overigens geen vriendelijk antwoord op uw vraag, gezien de reacties van TS hier in het topic, de opmerking in de geplaatste afbeelding dat ABN AMRO niet meer gaat reageren en de blokkade op social media.

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:03
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Tilpend
Helemaal juist, maar de TS weet het zelf zo goed, dan vraag ik mij af waarom hij niet naar het Kifid stapt.

ro
door ronny530 - Feb 17, 2024 om 11:22
2786 Antwoorden / 41 Vragen

In zekere zin heeft u zelf de afhandeling van de compensatie gefrustreerd omdat u de rekening voortijdig heeft opgeheven.
U heeft wel een nieuw rekeningnummer kenbaar gemaakt maar die is alleen van toepassing op lopende afschrijvingen van uw toen nog betaalrekening en wordt dus niet automatisch in het compensatie dossier aangepast naar het nieuwe rekeningnummer uit de screenshot blijkt dat ook want als uw rekening opgeheven is loopt de betaling vertraging op.
Na veel gesteggel is dat uiteindelijk wel gelukt en heeft de bank het bedrag naar uw nieuwe betaalrekening overgemaakt maar de datum van overmaken hoeft niet de betaaldatum te zijn want uw nieuwe bank kan een verwerkingsdatum van 3 tot 5 werkdagen hanteren.
U neemt aan dat vele andere klanten de rekening opgezegt hebben maar bewijzen kunt u dat niet dus is het meer een aanname dan werkelijkheid.

Ja
door JanNimwegen - Feb 17, 2024 om 11:32
7 Antwoorden / Vragen

Je hebt niets aan mijn reactie, toch maar geplaatst.
ik had ook recht op een compensatie en die kwam keurig binnen de gestelde tijd op mijn ABN AMRO rekening binnen.

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:37
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dat komt omdat u gelukkig de tegenrekening niet voortijdig heeft opgezegd.

Mabelle
door Mabelle - Feb 17, 2024 om 12:01
427 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt zelf geautomatiseerde processen verstoord door je tegenrekening op te heffen voordat alles was afgerond. Dat was gewoon een domme zet van je. Verder zie ik op Trustpilot inmiddels al 13 reviews over hetzelfde en lees ik o.a.: Blijf net zolang reviews plaatsen tot deze bank eens het besef krijgt dat wij klanten zijn, en zodanig behandeld dienen te worden. Alweer 5 mails verstuurd naar de afdeling die gaat over de compensatievergoeding, maar ze reageren gewoon niet.

En het dan nog vreemd vinden dat ze je geblokkeerd hebben op social media en niet meer op je mails reageren? Je hebt mazzel dat ik me niet bezig hou met uitbetaling van die compensatie, want dan zou ik echt de verleiding niet kunnen weerstaan de overboeking on hold te zetten.

https://nl.trustpilot.com/users/5c03f25ff3da85a4fc8ec675

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:11
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het is een grote klager, en niet alleen over ABN AMRO, alle reviews zijn van hem.

Hij voert zelf een foutieve handeling uit en geeft daarna de bank de schuld.

Mabelle
door Mabelle Feb 17, 2024 om 12:16
427 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, maar 1 positieve review over Temu. Maar later toch ook weer niet zo tevreden over Temu.;-))

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:40
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Een zure man. Ik heb inmiddels ook een foto van hem gezien.

Mabelle
door Mabelle - Feb 17, 2024 om 12:08
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat je op 7 december zelf schreef dat je het geld niet meer wilt. Misschien heeft de ABNAMRO wel netjes geluisterd naar je?

Vandaag ABN-AMRO laten weten dat ze van mij kunnen stikken in hun compensatievergoeding, nadat ze me wekenlang aan het lijntje houden met een excuus vanwege vertraging.
Jarenlang teveel rente berekenen kan blijkbaar wel zo geregeld worden, maar deze teveel betaalde rente terugbetalen blijkt te moeilijk voor deze bank.
Wees er maar blij mee en koop er een kerstpakket voor, ik hoef het geld niet meer en ben klaar met deze waardeloze bank.

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:23
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat ze het aan een goed doel hebben geschonken

Mabelle
door Mabelle Feb 17, 2024 om 12:34
427 Antwoorden / 1 Vragen

Lol. Luistert de bank eens naar je, handelen ze eens lekker snel, is het weer niet goed...

sira
door sira Feb 17, 2024 om 12:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat ze het òf aan de Egelopvang òf aan de Voedselbank (beide in Zoetermeer) hebben geschonken.

Mabelle
door Mabelle Feb 17, 2024 om 12:51
427 Antwoorden / 1 Vragen
Ro
door Roel1958 - Feb 17, 2024 om 20:08
1 Antwoorden / Vragen

ik ben al vanaf september te wachten , op compensatievergoeding van mijn overleden broer , ik kreeg eerst een brief gericht aan mn overleden broer , met oa de mededeling dat we moesten aanmelden bij amp voor een indentieficatie  , kom die man van amp , aan de deur en vroeg naar de naam van mn overleden broer , wij zeiden dat hij al 3jaar overleden was en de abnamro er van wist , dus die man ging weer zonder iets te kunnen doen . ik weer bellen naar de bank na 45min kreeg ik contakt , ze zouden mij terug bellen maar dat 2wkn duren , tot we weer een bericht kregen maar nu gericht aan de erven . plus een inlogcode voor amp , wat denk je ? foute code , ondertussen kregen we weer een brief van de bank van een flexibel crediet en weer gericht aan mn overleden broer na weer gebeld te hebben zoude ze over 2wkn terug bellen , het was inmiddels half januari 2024 , dus ik weer bellen werd er gezegd dat ik nog 4wkn moest wachten , nu gisteren 16februari kreeg ik telefoon , geen exuus ofzo  maar ik kreeg wel een nieuwe inlogcode , wat denk je ???? foute code , ik weer bellen na een uur kreeg ik contakt alleen die jongen wist van niks , hij deed dit werk voor het eerst , hij zal wel doorgeven voor een terugbel . ik zei binnen een week wil ik het horen . ik word er schijt ziek van , nvg RPeut

sira
door sira Feb 18, 2024 om 09:55
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Uw probleem is een geheel ander probleem dan de topicstarter, dan is het niet netjes om in een andermans topic in te breken.
U moet zelf een eigen topic starten.

me
door meganega - Feb 18, 2024 om 11:38
43 Antwoorden / Vragen

Niet mailen. Niet bellen.

Aangetekend een veertiendagenbrief sturen met alle relevante gegevens. Daarmee geef je de bank nog veertien dagen om de vordering te betalen. Doen ze dit niet? Dan mag je de vordering vermeerderen met incassokosten en de wettelijke rente.

Dr
door DraSon - Mar 9, 2024 om 12:03
1 Antwoorden / Vragen

Ook wij zijn al sinds november 2023 aan het wachten op ons geld. We ontvingen ons aanbod per post (waarom per post en niet digitaal??) en hebben die op de dag van ontvangst getekend en geretourneerd.
We zijn nu 3,5 maand en 2 telefoontjes verder. ABN AMRO dekt zich in door op de site te vermelden dat er een achterstand in beoordeling en uitbetaling is. Maar alle bedragen waren al tot op de cent uitgerekend en ABN AMRO hoeft alleen een korte controle te doen op volledigheid en juistheid van onze acceptatie. Naar ons gevoel zit er een bewuste vertraging én onverschilligheid van ABN AMRO in. Ee hebben al diverse telerrustellende ervaringen met deze bank gehad. Het is een schande hoe ABN AMRO met haar klanten omgaat. Wij gaan over op een offiële klacht (bij zowel ABN AMRO als bij KIFID).