Si
door Simba1968 Aug 4, 2018 om 11:07
Geldzaken & recht

Hoe lang vast op het politiebureau

Mijn zoon is vanmorgen vroeg op gepakt door de politie. Hij zou hebben gescholden op de politie. Hoe lang mogen ze hem vast houden voor verhoor. En mogen ze hem verhoren als hij nog onder invloed van alcohol is?

8932 22 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 4, 2018 om 11:10
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anitaoldekeizer ,

Lees hier eens , klik op de rode regels .

https://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/de-verdachte/artikelen/hoe-lang-mag-de-politie-mij-vasthouden-voor-onderzoek-en-verhoor/

Hoe lang mag de politie mij op het politiebureau houden?

De politie mag u maximaal negen uur vasthouden voor bij voorlopige hechtenisfeiten en maximaal zes uur bij niet voorlopige hechtenisfeiten. Dit onderzoek kan bestaan uit verhoren, het afnemen van vingerafdrukken of het achterhalen van uw identiteit. De plaats waar u wordt aangehouden, is bijna nooit de plaats waar u ook wordt verhoord. Vaak vindt het verhoor plaats op het politiebureau. U bent niet verplicht om mee te werken aan de verhoren. U kunt u telkens beroepen op het zwijgrecht. De afname van vingerafdrukken kan wel worden afgedwongen.

Let op: de tijd tussen 00.00 middernacht en 09.00 uur ‘s ochtends wordt hierbij niet meegerekend. In de nachtelijke uren mag u overigens wel door de politie worden verhoord. In totaal kan de politie u dus maximaal achttien uur ophouden (negen uur ophoudduur plus de tijd tussen middernacht en negen uur in de ochtend) voor onderzoek. Deze uren gaan overigens pas in op het moment dat de hulpofficier van justitie heeft beslist over het verder onderzoek.

Kan de onderzoekstijd worden verlengd?

De onderzoekstijd kan alleen worden verlengd voor verdachten van een feit waarvoor geen voorlopige hechtenis is toegestaan. Deze verlenging is alleen mogelijk wanneer u uw identiteit na de eerste termijn van zes uur (vijftien uur inclusief de tijd tussen middernacht en 09.00 uur 's ochtends) niet bekend heeft gemaakt.

Voor verder informatie , lees hier ,

https://www.politie.nl/themas/aanhouding.html

Si
door Simba1968 Aug 4, 2018 om 11:18
11 Antwoorden / 13 Vragen

Deze link had ik al gevonden. Ik wil graag weten of ze hem mogen verhoren terwijl hij nog onder invloed van alcohol is. Hij heeft nl vreemd genoeg volgens de politie toegegeven dat hij het heeft gedaan. Maar video beelden en een opgenomen gesprek met degene die wel geschilden heeft bewijzen dat hij niets heeft gedaan en random uit een groepje jongeren is gepikt en overgedragen aan de recherche

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2018 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal hij in het weekend wel eerst zijn roes mogen uitslapen in de cel.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 4, 2018 om 11:29
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het heeft geen zin iemand die onder invloed is te verhoren omdat dat geen waarde heeft.
Uw zoon kan tot hij nuchter is vastgehouden worden en dan een verklaring afleggen.
Nu door de videobeelden bewezen is dat iemand anders heeft gescholden zal het verdere verloop kunnen meevallen.

Si
door Simba1968 Aug 4, 2018 om 12:02
11 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo sjoppe,
ik heb net de politie gebeld en verteld wat ik weet en Vd geluidsopnames en video. Het enige antwoord dat ik krijg daar kunnen we niets mee. Laat degene die wel geschilden heeft maar een verklaring afleggen op het bureau en dan zien we wel weer verder. Dus als mijn zoon zijn mond houd omdat hij niemand wil verklikken draait hij er toch voor op.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 4, 2018 om 12:17
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien omdat hij deel uitmaakt van het gezelschap zal hij wat langer vastzitten. Wacht het verloop maar rustig af, als uw zoon meerderjarig is en niemand wil verklikken dan zal hem de gevolgen wel verteld worden en kan hij alsnog een keus maken maar ik denk dat degene die gescholden heeft zich wel zal melden als hij weet dat een ander ervoor vastzit. Hopelijk is het spoedig opgelost, de politie uitschelden mag natuurlijk niet en heeft uw zoon door erbij te zijn geweest ook een lesje geleerd.

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 02:05
11 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Sjoppe,
op reacties van anderen heb ik behoorlijk vel gereageerd. Dank je wel voor jouw reactie. Het heeft mij enigszins gerustgesteld. Ik kon immers geen contact krijgen met mijn zoon. Ik ben het helemaal met je eens dat schelden absoluut niet mag. En ik ben erg blij bevestigd te hebben gekregen dat het inderdaad niet mijn zoon was die gescholden heeft. De desbetreffende jongeman heeft zich inderdaad gemeld. Bij mij was het pure paniek. Drama wat nu. Vandaar mijn vraag hier. Dank je wel voor je antwoord en enigszins gerustellende woorden.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 6, 2018 om 04:19
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Simba
Fijn dat alles opgelost en achter de rug is voor jullie.
Bedankt dat u dit heeft laten weten.

panter22
door panter22 Aug 6, 2018 om 08:18
6599 Antwoorden / Vragen

-

ro
door ron503 - Aug 4, 2018 om 13:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan nog wel een tijd duren voordat uw zoon vrijkomt want eerst dient hij weer nuchter te worden en daarna wordt hij gehoord voor wat betreft hetgene waarvoor hij is aangehouden. Daarna wordt een procesverbaal opgemaakt met daarin de verklaring van uw zoon en wordt voorgelegt aan een hulpofficier van justitie. Die hulpofficier besluit tot in voorarrest houden of vrijlaten van uw zoon. Als uw zoon niet of niet voldoende meewerkt en het vermoeden bestaat dat hij niet de waarheid verteld dan zal de hulpofficier besluiten het voorarrest te verlengen met de duur die er voor staat.

marita5
door marita5 - Aug 4, 2018 om 13:54
11513 Antwoorden / 15 Vragen
me
door mein33 - Aug 4, 2018 om 14:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Eerst z'n roesje uitslapen, dan een verklaring afleggen en vevolgens met twee of drie verbalen op zak (1x openbare dronkenschap en 1 x beledigen van een beëdigd ambtenaar in functie en als hij een bevel van de politie niet heeft opgevolgd, dan kunnen het er wel eens drie worden) en een ervaring rijker weer naar buiten.
Roesje uislapen duurt thuis ook tot laat in de middag, dus het zal hier niet anders gaan en dan maar wachten en wachten tot er tijd en personeel is vrijgemaakt voor het afleggen van een verklaring van gedrag.
Voor het vanavond gaat schemeren is hij wel op vrije voeten. ;-))

me
door mein33 Aug 4, 2018 om 14:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Diumenge,  tekst door mij waarschijnlijk gewijzigd nadat u deze had geplust.
De tekst van Ts.in het Top-antwoord van @marita5 had ik in twijfel getrokken, mede gelet de tijdstippen, de video-opnamen die al bekeken waren en een nuchter zijnde vriend die op een "op waarheid berustende verklaring" zou hebben afgelegd enz. enz.
En dat leek mij bij nader inzien toch niet zo verstandig, vandaar de wijziging ;-))

diumenge
door diumenge Aug 4, 2018 om 15:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33, inderdaad gewijzigd, mijn plusje was toch omdat ik het met die eerste reactie toch wel eens was :-)

me
door mein33 Aug 4, 2018 om 17:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge,
Ik heb nog gereageerd op bericht van 15.23h, maar dit bericht is spoorslags verdwenen. ;-))

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:59
11 Antwoorden / 13 Vragen

Mein33, je klinkt als een ervaringsdeskundige. Gelukkig zijn jouw ervaringen niet die van mijn zoon. Heb hem net iets na de middag op kunnen halen omdat de agenten die hem moesten verhoren rond 11 uur pas uit Amersfoort waren vertrokken naar houten. Om 13 uur stond mijn zoon weer buiten. Geen openbaar dronkenschap geen roes uitslapen, hij geeft geen oog dicht gedaan. En betreffende agent die hem aangehouden heeft en bedreigt heeft mag aan de hand van foto’s laten zien of hij nog steeds zo zeker is van zijn zaak.

jo
door jorisw - Aug 4, 2018 om 15:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Grappig dat er meteen wordt gevraagd wat je rechten zijn. Je kunt beter je kinderen zodanig opvoeden dat ze niet met hun dronken kop de politie gaan uitschelden.

Si
door Simba1968 Aug 4, 2018 om 15:31
11 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo JorisW,
grappig dat je ervan uitgaan dat de politie altijd in zijn recht staat.
Mijn zoon is inmiddels thuis. Heeft ondanks een geluidsopname van degene die wel een belediging heeft geroepen een boete van 300,- gekregen. De agent die mijn zoon heeft aangehouden heeft tegen mijn zoon gezegd: herhaal wat je net zei anders sla ik je op je bek. Toen de agent niet het gewenste antwoord kreeg werd het welkus nietes dat geb je wel gezegd. Mijn zoon heeft nadat ik hem uit houten heb opgehaald pas van mij gehoord wat er gezegd is en door wie. En ja heb mijn verhaal naar de burgemeester gestuurd, heb een klachtenformuliwr ingevuld want aangifte doen tegen een agent van bedreiging kan niet want collega’s nemen elkaars aangifte niet op. Ja ik heb alles opgenomen. En ja heb dit ook gemeld. Dus geef gewoon antwoord op de vraag zonder direct te oordelen en anders hou gewoon nutteloze wedervragen voor je.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 18:30
239 Antwoorden / Vragen

@jorisw
Het één sluit het ander niet uit.

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2018 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@simba1968.
Dus als ik het goed begrijp, was u er bij bij die scheldpartij richting de politie?

Maar als zoontjelief zich op dezelfde manier tegen de politie geuit heeft, zoals u hier op het forum doet, is het compleet logisch dat hij opgepakt wordt.

me
door mein33 - Aug 4, 2018 om 16:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

jo
DOOR JORISW - 4 AUG. 2018 OM 15:09
3659 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Grappig dat er meteen wordt gevraagd wat je rechten zijn. Je kunt beter je kinderen zodanig opvoeden dat ze niet met hun dronken kop de politie gaan uitschelden.

@jorisw,

Begrijpt u dan niet ;-))  dat het zoontje van Ts, het alleliefste en oppassende kindlief ter wereld is en dat moeder niet wenst te begrijpen en te accepteren dat hij buiten haar zicht 'het beest' uithangt met z'n vrienden.
Er is er maar één die de waarheid spreekt en dat is zoonlief en daar kan geen beëdigd opsporingsambtenaar tegen op.
Gelet de retoriek van moeder op uw reactie is het gedrag van zoonlief niet zo verwonderlijk.

sc
door schippernaastmathilde Aug 4, 2018 om 16:52
38 Antwoorden / Vragen

?

oo
door oogklacht Aug 4, 2018 om 18:44
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad ???

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2018 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe oud is het knulletje eigenlijk?

Maar u bent vandaag druk bezig geweest en dan nog wel met die warmte.

Ook zoonlief nog geïnstrueerd dat hij zich voortaan moet gedragen, niet dronken op straat moet gaan lopen, en als zijn nuchtere vriend de politie uitscheldt, hij zich moet verwijderen van dat opstootje?

aurora1
door aurora1 Aug 4, 2018 om 22:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hear hear.

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:52
11 Antwoorden / 13 Vragen

Tijger daar ben ik het helemaal mee eens. Maar mijn zoon had gedronken maar was niet stom dronken. Degene die wel gescholden heeft was dat waarschijnlijk wel. En ja ik heb mijn zoon geïnstrueerd niet om te gaan met jongeren die op ruzie uit zijn. Maar de stom dronken jongen heeft zich wel gemeld op het politiebureau omdat hij loyaal genoeg is en niet iemand anders wil laten draaien voor zijn stommiteiten. Ook hier weer, dat respecteer ik enorm. En jeugd van 18 19 jaar. Mag dan wel volwassen zijn en denken dat ze volwassen zijn maar moeten naar mijn mening nog heel veel leren en doen nog veel domme dingen.

sc
door schippernaastmathilde - Aug 4, 2018 om 16:57
38 Antwoorden / Vragen

Hmmm even een paar puntjes op een rij. Simba klinkt als Caraibisch, Latijns Amerika. Punt 2...Houten ligt tegen Utrecht en Punt 3.... U praat teveel over rechten. En inderdaad, de politie in grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht nemen het niet zo nauw met de rechten bij bepaalde bevolkingsgroepen en hoe zou dat komen ?

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:46
11 Antwoorden / 13 Vragen

hahaha, leuk. Ik ben blanker dan blank. Goed opgeleid maar niet op het gebied van rechten. Dit klinkt behoorlijk discriminerend. Mijn zoon blank blond blauwe ogen heeft vrienden blan, rood, zwart en alle kleuren van de regenboog. En ze zijn allemaal welkom. Een voorwaarde, eerlijk zijn. Iedereen is gelijk en hoort gelijk behandeld te worden. Maar je houdt je wel aan de wet en gedraagd je sociaal geaccepteerd. Zo niet ben je in mijn huis niet welkom. Ongeacht ras afkomst kleur arm of rijk.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2018 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze hoeven het wat mij betreft ook niet nauw te nemen met de rechten van dronken scheldende knulletjes.

oo
door oogklacht Aug 4, 2018 om 18:07
Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig heeft u in deze kwestie niets te zeggen.

Wat een voorbeeldig advies, maar heb dit bericht gemeld, i.v. M. Stoken en opruien.

scherpslijper
door scherpslijper Aug 5, 2018 om 00:47
70 Antwoorden / Vragen

FY-{hik} - wat aan quatch - Als iemand moeite heeft om zich te gedragen, kan hij zich beter druk maken over zijn verplichtingen dan over zijn rechten.

aurora1
door aurora1 Aug 5, 2018 om 11:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook mijn gedachte.

wi
door wilhelmina59 - Aug 4, 2018 om 18:14
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou mij als ouder het toch niet in mijn hoofd halen om dit soort zaken op een gewoon consumentenforum neer te zetten.
En dan ook nog gelijk over rechten beginnen en niet afvragen hoeveel overlast mijn charming offspring veroorzaakt heeft en hoe vaak de mensen in de straat al zich een hoedje zijn geschrokken van rotzooi, vernieling, lawaai, geweld of andere zaken.
Zoek een advocaat, die zijn erg goed in het vertellen wat je zoon zijn rechten zijn in tegenstelling tot de slachtoffers die mogen alles fijn zelf uitzoeken.
Succes

me
door mein33 - Aug 4, 2018 om 18:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn zoon is vanmorgen vroeg op gepakt door de politie.

Neem toch maar even aan dat het hier om een volwassen persoon gaat, die zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen daden.
Ts. beschuldigd alles en iedereen, dient tegen diverse instanties een klacht in en schrijft zelfs de Burgemeester aan over hetgeen er, volgens de zoon, gebeurt zou kunnen zijn.
Als een moeder voor een volwassen zoon dergelijke inspanningen verricht, dan twijfel ik toch aan het volwassen zijn van de zoon en vraag mij daarbij af "wat doet een snotneus van nog geen 18 jaar, in de vroege ochtenuren en met een zatte kop nog op straat" en dat terwijl er aan personen van onder de 18 jaar geen alcohol mag worden geschonken !!!!!
Als ik de vader was dan zou ik de moeder maar eens op redelijke gedachten proberen te brengen, want zij maakt het door haar gedrag alleen maar erger voor die arme jongen.

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2018 om 23:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen idee, heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat niemand of de meesten op dit forum dat niet hebben. Lang genoeg zou ik denken om te ontnuchteren e.d. Ik hoop dat het een leerschool voor hem is en dat u hem ook nog wat lessen geeft.
Ik vind ook niet dat een dergelijke vraag hier thuis hoort en dat u daarvoor met de politie contact op moet nemen of desnoods op een politieforum moet zijn. Ik zou me grote zorgen maken over het gedrag dat aanleiding van e.e.a. was. De politie (en hulpverleners e.d ) hebben het al druk genoeg.

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:40
11 Antwoorden / 13 Vragen

Ps ik ben zelf hulpverlener, weet dus precies waarover je het hebt. Weet derhalve ook uitermate goed hoe je het beste met pubers in gesprek komt. Maar ze dreigen op hun bek te slaan omdat je een uniform draagt en dit dan wel mag zeggen daar heb ik toch sterk mijn twijfels over. En aangezien het hier mijn zoon betreft waartegen dit gezegd wordt ben ik hier inderdaad emotioneel bij betrokken. Mijn excuses dat ik zo’n emotionele moeder ben die alleen maar op zoek is naar duidelijkheid.

panter22
door panter22 Aug 6, 2018 om 13:10
6599 Antwoorden / Vragen

Kom op zeg, je bent helemaal niet op zoek naar duidelijkheid.
Je doet er alles aan  om die boete en daarmee het strafblad van tafel te krijgen.
Ik heb niet het gevoel dat wat je zoon een ander aangedaan heeft, je ook maar iets interesseert.

panter22
door panter22 - Aug 5, 2018 om 09:17
6599 Antwoorden / Vragen

Leuke vrienden heeft je zoon.
Gaan ze in de vroege morgen met z´n allen agentje pesten.
Je zoon dronken als een kanon weet niet meer wat hij zegt en krijgt de schuld.
De vrienden gaan het hele voorval filmen en het gesprek opnemen.
En moeders gaat alles op internet rondbazuinen, een brief naar de burgemeester sturen en een klacht indienen bij de politie.
Dat wordt smullen voor de hele vriendenkring en facebook
Wat vindt je zoon van dit hele gebeuren

Thijs12
door Thijs12 Aug 5, 2018 om 09:53
538 Antwoorden / Vragen

Kan zoonlief nog altijd trots zijn op zijn strafblad wat hij er aan over houdt. Dat hebben zijn vrienden niet!

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:35
11 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Panter,

mijn zoon is blij dat ik als moeder wel in hem geloof. Wat mede te maken heeft met het feit dat ik hem nog nooit in 19 jaar op een leugen heb betrapt. En het strafblad staat inmiddels op losse schroeven omdat er teveel aanwijzingen zijn waaruit duidelijk blijkt dat ze de verkeerde eruit hebben gepikt. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de politie deugt. Maar uit eigen ervaring weet ik nu dat niet alle agenten deugen. Misbruik maken van macht bestaat echt. En er zijn denk ik veel meer situaties waarin dit voorkomt.
En ja ik ben boos, heel erg boos. En dingen posten op fb is niet mijn ding. Maar als mijn bevindingen met duidelijke bewijzen dat hier zaken ernstig niet correct zijn gegaan wil ik hierover in gesprek en ik wil dat dit opgelost wordt en onderzocht wordt. Wordt hier niet op gereageerd dan ga ik verder en hogerop. Eerlijkheid duurt het langst.

panter22
door panter22 Aug 6, 2018 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Het was toch zo dat je volwassen puberzoon dronken samen met andere personen zich zodanig 'smorgens vroeg heeft gedragen dat de politie is gebeld.
Het lijkt wel dat je dit de normaalste zaak van de wereld vindt.
De politieagenten worden uitgescholden, ook geen probleem, maar dat nu toevallig jouw brave zoon uit dat groepje gepikt wordt, dan zijn de rapen gaar.
Dan deugt de politie niet.
Kom op zeg, als je zoon zich niet vol had laten lopen, dan was dit niet gebeurd.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2018 om 17:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@simba, u reageert toch heel anders op wat uw zoon fout heeft gedaan dan mijn vader toen ik iets fout had gedaan. Weliswaar niet met alcohol, maar ik was vroeger van huis weggelopen, 15 jaar, enkele reis Parijs gekocht. Toen nog douane en bij de grens werd ik de trein uitgehaald en retour Den Haag, met begeleider, gestuurd. Rechtstreeks naar het politiebureau. Daar werd mijn vader gebeld dat hij me mocht komen halen. Weet u wat hij zei: "laat haar maar fijn een nachtje bij jullie doorbrengen, doet ze het nooit meer". U had heel eigenlijk ook iets in die richting moeten reageren i.p.v. het voor uw dronken zoon op te nemen en zelfs naar de Burgemeester schrijven. Hoe komt u op het idee dat het zo'n lieverdje is.

Si
door Simba1968 Aug 6, 2018 om 01:23
11 Antwoorden / 13 Vragen

Even voor de duidelijkheid, mijn zoon had wel gedronken maar was niet stom dronken. De agent die hem opgepakt heeft vond het nodig hem te bedreigen dat hij hem voor zijn bek zou slaan als hij niet zou herhalen wat hij had gezegd. Mijn zoon had geen idee wat de agent gehoord had hij had immers niets tegen de agent gezegd dus alleen herhaald wat hij tegen zijn vrienden zei. Er blijkt inderdaad taalgebruik te zijn geweest wat niet correct is. Dat heb ik mijn zoon nadat ik hem heb opgehaald laten horen en zien. Zijn reactie oh ik heb dat helemaal niet gehoord. Ik heb mijn kinderen opgevoed met eerlijk zijn en liegen is het ergste wat je kunt doen zelfs als je iets stoms hebt gedaan. Heb je iets doms gedaan moet je daar ook de consequenties van dragen. Maar ik kan slecht tegen oneerlijkheid. Door wie of wat dan ook. En een agent die mijn zoo probeert te dwingen iets te zeggen wat hij niet heeft gezegd door te dreigen dat hij hem anders op zijn bek slaat????? Of tijdens een verhoor waarin mijn zoon de waarheid blijft zeggen en hij vervolgens voor leugenaar wordt uitgemaakt????? Dit kan niet de normale gang van zaken zijn. Mijn zoon is niet perfect maar een ding weet ik zeker hij liegt niet, hij bedriegt niet en gedraagt zich als een normale puber. Werkt hard voor zijn centen en is zeker niet uit op ruzie met wie dan ook.  Inmiddels zijn er ook getuigen naar het bureau geweest en gebben een verklaring afgelegd. De agent die zo zeker was van zijn zaak zal opnieuw een verklaring af moeten leggen of hij er wel zo zeker van is dat het mijn zoon was die geroepen heeft wat hij heeft gehoord. Ik stel in dit forum alleen vragen en geef normaal niet alle details omdat het naar mijn mening niet uit maakt wat je persoonlijk vindt van een bepaalde situatie. Ik wil alleen weten wat mijn rechten en plichten zijn. Vandaar dat ik erg vel heb gereageerd op reacties waarin er bij voorbaat al vanuit wordt gegaan dat mijn zoon ook wel weer zo’n ruziënde puber zal zijn die de politie loopt uit te dagen. Volgens mij is dit forum hier niet voor bedoeld. Zal zelf ook nooit iemand ergens van beschuldigen of een bevoordeelde reactie geven. Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Maar ik heb inmiddels geleerd dat wanneer het een politie agent betreft die denkt zeker te weten dat hij gelijk heeft, wordt dit voor zoete koek aangenomen. En komt er geen verder onderzoek. Gelukkig kont er in het geval van mijn zoon wel verder onderzoek.
verder vraag ik mij af hoe zouden degene die zoveel kritiek hebben op mijn reactie zelf reageren als ze zeker weten dat hun eigen zoon absoluut onterecht in de handboeien wordt geslagen en vervolgens opgescheept zit met een strafblad terwijl hij niets fout heeft gedaan. Zeg je dan ook laat maar lekker zitten daar??!!!!
fijne opvoeders zijn dat. Goed voorbeeld ook voor je kinderen. Misschien dat ze daarom gaan liegen en bedriegen want zelfs hun eigen ouders zijn niet bereid voor ze op te komen. Nu mijn vooroordeel, misschien zijn het de pubers van die ouders die in de stad net een stomdronken kop de politie lopen te plagen en uit zijn op ruzie en relletjes waardoor mijn zoon nu over een kam wordt geschoren met die pubers.

Thijs12
door Thijs12 Aug 6, 2018 om 08:53
538 Antwoorden / Vragen

Het is toch erg met die agressieve politie organisatie die al die lievelingen in de boeien gooit.

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2018 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“””””@simba1968
Ps ik ben zelf hulpverlener, weet dus precies waarover je het hebt. Weet derhalve ook uitermate goed hoe je het beste met pubers in gesprek komt. Maar ze dreigen op hun bek te slaan omdat je een uniform draagt en dit dan wel mag zeggen daar heb ik toch sterk mijn twijfels over. En aangezien het hier mijn zoon betreft waartegen dit gezegd wordt ben ik hier inderdaad emotioneel bij betrokken. Mijn excuses dat ik zo’n emotionele moeder ben die alleen maar op zoek is naar duidelijkheid. “””””

Zelf hulpverlener en u zich dan zo gedragen? Meteen een brief naar de burgemeester en klachtenbrief over politie?

En zoonlief van 19 jaar nog nooit op een leugen betrapt? Fijne hulpverlener.

De politie hoeft niet met pubers in gesprek. Ze moeten niet bezopen over straat rondzwalken en al helemaal niet de politie uitschelden.

Als hulpverlener niet meegekregen dat daar eindelijk strenger tegen opgetreden zal worden?

Het zijn altijd de verkeerde vriendjes die iets gedaan hebben.

panter22
door panter22 Aug 6, 2018 om 13:37
6599 Antwoorden / Vragen

Als hulpverlener moet je toch weten dat je zoon volwassen is en voor zichzelf moet leren opkomen.
Dat hij zelf dingen gaat uitzoeken.
Natuurlijk mag je hem daar best een handje bij helpen en informatie vragen als hij er niet helemaal zelf uitkomt.
Maar wat je doet gaat veel te ver.
Je schrijft een brief aan de burgemeester en dient een klacht in bij de politie.
Je zoon is meerderjarig en moet zijn brieven zelf schrijven.
Als moeder kun je niet meer beslissingen voor hem nemen, noch zonder zijn machtiging brieven namens hem schrijven of een klacht indienen.
Als je zoon het zelf er bij laat zitten, het zij zo.

Redacteur
door Redacteur - Aug 6, 2018 om 10:03
1054 Antwoorden / 62 Vragen

veel off topic bijdragen, helaas, in dit topic. Hou het inhoudelijk als je reageert, ga dus in op het aan de orde gestelde. Offline terzijdes horen niet in die categorie.

De redactie

tenormin
door tenormin Aug 7, 2018 om 00:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

In principe heeft u gelijk, maar heeft u dan ook gelezen dat de TS zelf hulpverlener is? Wat wij niet wisten, later wel, in een schrijven op "reageer op dit antwoord". Dan is het gewoon logisch dat daar ook op gereageerd word. (Stam + t of niet)? N.m.m. is/was het nog steeds inhoudelijk.

me
door mein33 - Aug 6, 2018 om 11:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Si
DOOR SIMBA1968 6 AUG. 2018 OM 01:23
1/Even voor de duidelijkheid, mijn zoon had wel gedronken maar was niet stom dronken.

2/V
erder vraag ik mij af hoe zouden degene die zoveel kritiek hebben op mijn reactie zelf reageren als ze zeker weten dat hun eigen zoon absoluut onterecht in de handboeien wordt geslagen en vervolgens opgescheept zit met een strafblad terwijl hij niets fout heeft gedaan.

3/  Hij heeft een boete van 300,- gekregen.

1:  Als uw zoon wel heeft gedronken dan hebben we het hier over een volwassen (geacht) persoon die z'n eigen boontjes zou moeten kunnen doppen.
"Onder de 18 geen alcohol" geeft de wetgever toch aan ?
Of is uw zoon nog geen 18 jaar , maar mag hij straffeloos de alcoholwetgeving overtreden en dan is hier duidelijk sprake van het meten met twee maten.

2.  Er zijn hier twee partijen bij betrokken, uw zoon en de politie.
De politie pakt iemand liever niemand op, maar treed in een dergelijke situatie alleen op als er niet naar meerdere sommaties wordt geluisterd en/of als er beledingende taal wordt uitgebraakt.
En in een dergelijk geval geldt (bij een volwassene) voor mij de spelregel, "wie z'n kont verbrand moet op z'n eigen blaren zitten", m.a.w. je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden.

3. Bij een boete koop je in feite de strafmaatregel af en is er geen sprake van een strafblad, die krijg je alleen maar als je door een rechtbank bent veroordeeld.

ne
door neodutchio - Aug 6, 2018 om 12:30
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Uw zoon is een lievertje zegt u, en liegt nooit. Toch loopt hij dronken over straat met een groep 'vrienden'. Ik geef u het voordeel van de twijfel en een van de 'vrienden' roept iets. Uw zoon wordt er tussenuit gepikt. Schijnbaar dus te dronken om adequaat te reageren. Openbare dronkenschap is overigens ook een strafbaar feit.
Dus uw lieve onberispelijke zoon is schijnbaar niet zo heilig als u laat geloven. Ook al moeten jong volwassenen nog een hoop leren, de hele nacht doorhalen en in groepsverband schijnbaar iets doen waar de politie op afkomt, danwel in groepsverband de politie opzoeken is niet zo netjes.

salute
door salute - Aug 8, 2018 om 12:13
48 Antwoorden / 110 Vragen

Hij kan straks eventueel een baan bij de overheid ook vergeten.

me
door mein33 Aug 8, 2018 om 12:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@salute,
Een eenvoudige overtreding welke wordt afgedaan met een boete heeft verder geen enkele invloed op het mogelijkk verkrijgen van een baan bij de overheid !

me
door mein33 - Aug 8, 2018 om 15:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SIMBA1968 6 AUG. 2018 OM 01:23

V
erder vraag ik mij af hoe zouden degene die zoveel kritiek hebben op mijn reactie zelf reageren als ze zeker weten dat hun eigen zoon absoluut onterecht in de handboeien wordt geslagen en vervolgens opgescheept zit met een strafblad terwijl hij niets fout heeft gedaan.

De handboeien worden gebruikt voor zijn eigen veiligheid, want dronken (aangeschoten) mensen moeten vaak tegen zichzelf in bescherming genomen worden aangezien ze wel eens op rare ideeën zouden kunnen komen.
Van een strafblad is hier sowieso geen sprake.
Als iedereen die een keertje buiten de pot g...... heeft een strafblad zou krijgen, dan zou (bijna) iedereen een strafblad hebben.