sj
door sjakie101 Nov 23, 2020 om 09:54
Geldzaken & recht

Hoe wordt meerwerk bij een verbouwing in rekening gebracht i.c.m de begroting?

Een paar weken geleden hebben we ons huis laten verbouwen.

Een nieuwe keuken, badkamer en kozijnen. We hebben hievoor een partij benaderd die alles voor ons zou regelen. Zij hebben per onderdeel een bedrijf ingeschakeld om alles uit te voeren. Zo is er één partij die de keuken gezet heeft.

Vooraf is er een begroting gemaakt waar ik akkoord op gegeven heb. Ik had hierover meerdere vragen maar de antwoorden waren vaag en alles zou bij de afrekening duidelijk worden. Ze rekenen1000 euro begleidingskosten en zie ik 10% opslagen (algemene kosten en risico en winst).

Tijdens de verbouwing is er ook om wat meerwerk door ons gevraagd wat ook uitgevoerd is.

Als afronding krijg ik nu de begroting terug met een aantal extra bedragen erop. Een voorbeeld: De keuken was in de begroting 12.000 euro en hier komt nu nog 1.500 euro meerwerk bovenop.

Als in de factuur van het partij bekijk wat de keuken gezet heeft zie ik dat alle kosten bij elkaar slechts 8000,- waren.

Maar het bedrijf wat de keukenzetter ingeschakeld heeft rekent mij nu 13.500 euro. 12.000 euro uit de begroting plus 1.500 euro meerwerk.

Is dit gebruikelijk? Ik zou zelf namelijk zeggen dat ik 8000 euro + 10% opslagen moet betalen.

2362 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2020 om 10:06
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit roept bij mij vragen op. U kunt m.i. het beste om nader advies vragen bij https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ of als u die heeft uw rechtsbijstanhdverzekeraar.

Normaliter is er in offertes/aanbiedingen bij bouw en verbouw sprakie van een meerwerkclausule maar hoe dan ook moet dat meerwerk dan wel goed en ookgespecificeerd in d factuur worden gemeld. De verschillen die u aangeeft zijn m.i. wel erg groot. Het aanrekenen van begeleidingskosten etc. is merkwaardig tenzij men dat dus ziet als kosten voor begeleiding van de werkzaamheden van de 'onderaannemers'.  Het komt mij als zeer merkwaardig over en vandaar dat ik ?? zet.

marita5
door marita5 - Nov 23, 2020 om 10:20
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo sjakie101

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel , ( scroll ook helemaal naar beneden )

https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-en-incassoprocedures/wat-moet-ik-betalen-als-ondernemer-meer-of-minder-werk-uitvoert

sj
door sjakie101 - Nov 23, 2020 om 10:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Over de begroting. Ik heb akkoord gegeven op een begroting van 12.000 euro. Als de werkelijke kosten dan 8.000 euro zijn. Moet ik dan 12.000 euro betalen?

Op de site van de consumentenwijzer staat:

--

Wat moet ik betalen bij minder werk?

Sprak u een vaste prijs af met de ondernemer? En vallen de kosten lager uit dan de afgesproken prijs? Dan hoeft de ondernemer zijn prijs niet te verlagen. U kunt hier natuurlijk wel om vragen. Maar de ondernemer hoeft niet akkoord te gaan.

Sprak u een richtprijs af? Dan hebt u recht op verlaging van de prijs. U betaalt dan alleen de werkelijk gemaakte uren en materiaalkosten.

--

Is een begroting een afgesprokeren prijs of is dit een richtprijs?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 11:08
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Een begroting / offerte waar sprake is van een meerwerk is en blijft een richtprijs en moet de factuur dedetailleerd/gespecificeerd zijn.

ne
door neodutchio - Nov 23, 2020 om 10:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De onderaannemer kan wel €8.000 kosten, u bent met uw opdrachtgever €12.000 overeengekomen. Dan klinkt €4.000 marge heel veel, maar in dat geld zit ook de voorbereiding, maar ook garantie en btw. Wat er overeengekomen is staat op papier, wat er meer gedaan is komt daar bovenop.

Had u alles goedkoper willen hebben had u geen aannemer in de hand moeten nemen, maar alles zelf moeten regelen.

sj
door sjakie101 Nov 23, 2020 om 11:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord.

Bovenop de 12.000 wordt ook nog 10% opslagen gerekend (algemene kosten en risico en winst) en ook is dit bedrag exclusief BTW.

Er wordt dus verdiend met:

- Begleidingskosten 1000 euro

- Goedkopere werklasten dan begroot (4.000 euro)

- % van de opslagen

Het is me duidelijk geworden dat de aannemer in z'n recht staat maar ik vind zijn verdiensten wel heel fors.

Ik ben er vanuit gegaan dat de begroting ook gunstiger uit had kunnen vallen voor ons maar als het gunstiger uitvalt is dit dus extra winst voor de aannemer en niet voor de opdrachtgever.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2020 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sjakie

U hebt zelf deze hele constructie zo afgesproken, dus gewoon nakomen.

rj
door rjw Nov 23, 2020 om 20:01
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@sjakie: Als je vindt dat de brutomarges fors zijn moet je zelf een keer ondernemer worden. Dan zie je vanzelf dat het onder aan de streep wel meevalt. Maar het is heel simpel om deze kosten te besparen: wordt zelf projectleider voor het geheel en stuur alle onderaannemers aan. Je moet dan wel rekening houden dat je niet 1 aanspreekpunt hebt mocht iets fout gaan. Grote kans ook dat alle onderaannemers elkaar de schuld geven en jij met de gebakken peren zit. De hoofdaannemer heeft nu bij jouw een mazzeltje, maar als het fout was gegaan had hij een probleem gehad (financieel).

ma
door malty - Nov 23, 2020 om 13:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dat voor een zaak die het allemaal zou regelen?
En vraag eens opheldering over de naar uw idee forse vergoedingen.
Normaal gesproken kan of zorgt een bedrijf wat de badkamer levert en plaatst ook voor tegelzetter, loodgieter en elektricien.

Fa
door Familie Timmer - Nov 23, 2020 om 14:20
21 Antwoorden / Vragen

Zo geformuleerd en met deze eenzijdige info is geen antwoord te geven. Is er na of naast de begroting nog een overeenkomst gesloten en zo ja, wat is overeengekomen? Uurtarief, volgens begroting, of vaste prijs? Vereniging Eigen Huis - Huis verbouwen? Zet deze afspraken in het contract
Zijn er afspraken vastgehouden in mails? Heeft het bedrijf waarmee de overeenkomst is gesloten algemene voorwaarden? Bent u particulier of ondernemer? Is het werk dat in opdracht is gegeven uitgevoerd, is alles naar wens uitgevoerd, zijn beide partijen het eens over wat het meerwerk was en de prijs daarvoor? Gaat het nu alleen over het al dan niet verschuldigd zijn van de bedragen in de eindafrekening?
Bij verschil van mening over het werk dat is uitgevoerd is verstandig de verbouwing te laten beoordelen door een bouwdeskundige. Dat gebeurt in bijzijn van beide partijen en er wordt een rapport opgemaakt. Voor een advies over de bedragen die u verschuldigt bent, kan een deskundige met juridische achtergrond adviseren..

gerbera
door gerbera - Nov 23, 2020 om 16:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is het probleem als niet alles netjs op papier staat. Normaal wordt er een begroting opgemaakt waarin eventueel meerwerk is opgenomen. Dit meerwerk kan van alles zijn wat men tijdens de bouw tegen komt. Daarnaast heeft u nog eens om extra meerwerk gevraagd en dat is niet in de begroting opgenomen dus moet extra betaald worden. In uw geval is de keuken begroot op €12.000 en dat het uiteindelijk lager is uitgevallen, blijkbaar geen meerwerk, is voor de regelende partij een meevaller maar doet voor u niets ter zake. De overeenkomst is € 12.000, daarnaast is in uw opdracht extra werk uitgevoerd, wat niet in de begroting was opgenomen, á € 1.500 dus klopt de rekening wel. Overigens vindt ik het met zoveel winst voor de regelaar wel muggenzifterij om die extra € 1.500 te rekenen, maar ja zaken zijn zaken.

Tijdens de verbouwing is er ook om wat meerwerk door ons gevraagd wat ook uitgevoerd is.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 17:21
21 Antwoorden / Vragen

@gerbera, u weet toch niet wat op papier staat? En veel verstand heeft u er niet van, want meerwerk is over het algemeen iets dat opkomt tijdens het werk en niet is begroot. Als er alleen een begroting is, maar geen afspraak tot aanneming voor een vast bedrag, heeft @sjakie101 een punt.

gerbera
door gerbera Nov 23, 2020 om 22:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@familie timmer, nog maar eens goed mijn bericht lezen. Meerwerk wordt wel degelijk in een offerte/begroting opgenomen. Dit betreft onvoorziene werkzaamheden welke zich tijdens de bouw voordoen en een aannemer behoed voor extra kosten, bv vervangen rotte balken die vooraf niet zichtbaar waren. De extra kosten van de TS betreft op zijn verzoek extra meerwerk dat niet in de offerte/begroting is opgenomen. En de vaste afspraak, dus aanneemsom, voor de keuken is € 12.000 zoals de TS vermeld staat ook duidelijk in zijn schrijven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 24, 2020 om 08:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij  later meerwerk loop je altijd een groot risico....
Daarom vooraf beter denken of  als je iets meerwerk vroeg, gelijk wat dit gaat kosten....

En de keuken,  't meubel, montage en soms losse delen en hoe kom je op die €8000,-     ik denk dat de factuuur niet compleet was.