Ch
door Charlot1328 Oct 8, 2019 om 08:25
Geldzaken & recht

Hotelkosten declareren bij VvE bij defecte lift, mag dat?

Zaterdagavond j.l. is in ons appartementengebouw de lift defect geraakt. Zondagochtend is de firma Kone hiervan op de hoogte gesteld en is komen kijken.
Kone heeft de lift niet kunnen repareren en heeft maandafochtend een offerte gestuurd voor het vervangen van het defecte onderdeel (frequentieregelaar).
Het bestuur heeft hier direct akkoord op gegeven inclusief een spoedkoerier met als doel om de lift zo snel mogelijk in bedrijf te krijgen. Helaas moeten de onderdelen uit Duitsland komen en lukte dat maandag niet meer. Dit betekende dat er nogal wat mensen geen kant op konden, vanwege lichamelijk niet in staat zijn om trappen te lopen. Nu heeft de dochter van een van de bewoners aangegeven dat zij hotelkosten zal declareren bij de beheerder, omdat haar moeder niet terug naar huis kon na een dagje uit en een ziekenhuisbezoek gisteren. Kunnen we als VvE de firma Kone hiervoor aansprakelijk stellen?

8804 20 Rapporteer

Topantwoord

ma
door malty - Oct 8, 2019 om 08:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat de Vve verantwoordelijk gesteld kan worden en dus ook geen hotelkosten hoeft te vergoeden.
De Vve heeft kennelijk alles gedaan om de lift zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen.
De bewoners moeten zich bewust zijn dat de lift stuk kan gaan en dan de trap moeten gebruiken.
Wat doet die bewuste bewoonster als er brand uitbreekt, zal ze ook de trap moeten nemen en als dat niet mogelijk is door haar lichamelijke gesteldheid moet ze snel gaan verhuizen.

koekeloer
door koekeloer Oct 9, 2019 om 20:44
562 Antwoorden / 18 Vragen

De vraag is of Kone aansprakelijk gesteld kan worden, niet of de vve aansprakelijk is.

ma
door malty Oct 10, 2019 om 00:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@koekeloer
Heeft u dit bij de vraag over het hoofd gezien?

Hotelkosten declareren bij VvE bij defecte lift, mag dat?

ha
door harmsen Nov 26, 2019 om 11:36
22 Antwoorden / 9 Vragen

Malty, Als je in een rolstoel zit, kun je helemaal niet met de trap! Daar lazer je dan van af, val je op je [edit - redactie] bek en breek je al je rotbotten in je lijf!!! Stomme reactie dus! Nee hoor, je moet maar met de trap ook al kun je dat niet! Alles moet!!!

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2019 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@harmsen

Een beetje fatsoenlijker reageren kan wel hoor. Dit is geen Facebook.

Topantwoord

holstein
door holstein - Oct 8, 2019 om 09:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dit is toch een gevalletje van overmacht, volgens mij wordt alles uit de kast gehaald om het op te lossen, lijkt mij niet dat je die firma hiervoor kunt aanspreken....

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 8, 2019 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

Gisteren was de lift al stuk en moeder gisteren weg, ondanks dat ze wist dat ze de trap niet op kon lopen en daardoor niet terug naar haar appartement kon als de lift nog niet gemaakt was?
Moeder heeft het risico genomen dat ze elders de nacht moest doorbrengen.
Of heeft moeder een ongelukje gehad zodat ze de trap niet meer op kon. Dat is voor haar eigen risico,
Ook in dat geval kan ze de hotelkosten niet  declareren.
De kosten van een hotel kunnen alleen gedeclareerd worden met voorafgaande toestemming van de VvE. Dat is niet het geval.
Er valt niets te verhalen bij Kone. Die maakt de lift alleen maar.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 8, 2019 om 09:36
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als antwoord van mij op uw vraag is dat u altijd de firma Kone aansprakelijk kunt stellen als u van mening bent dat daarvoor aanleiding is. Dat is geheel aan u. Ik ben er echter zeker van dat uw aansprakelijksstelling niet zal slagen. (En u alleen veel moeite en geld kan kosten)

Daarvoor zijn redenen als algenoemd, overmacht etc. Verder lijkt het mij de dochters van een van de bewoners wiens moeder niet naar huis kon ook zelf onderdak kon/kan verlenen. De vraag is ook of er dan niet even hulp kon worden gevraagd om de moeder in kwestie wel naar haar woning, ik neem aan op een hogere etage, te brengen. Ik wijs u er oop dat bij calamiteiten als brand de lift hoe dan ook niet gebruikt mag worden en wat dan te doen als er ontruiming zou moeten plaats vinden dus een omgekeerde situatie aan de orde zou zijn?

Ook de VvE is hiervoor niet aansprakelijk te stellen, vanuit het bestuur is zoals u zelf aangeeft alle mogelijke actie genomen.

Ook bij een bedrijf als Kone kan men niet toveren.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt hoe langer hoe gekker.

Zaterdagavond gaat de lift kapot. Kone is zondag komen kijken. Onderdeel duurt even.

Moeder ging een dagje uit. Kon dus blijkbaar de trap wel af en moest ook nog naar het ziekenhuis.

En nou denkt dochter bij de beheerder de kosten van een hotelkamer te kunnen claimen?

Compleet waanzinnig. Daarvoor is de beheerder niet aansprakelijk, netzomin als Kone.

lo
door lovewinnie - Oct 8, 2019 om 10:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een geval van overmacht, natuurlijk hoeven ze hotel niet te vergoeden. Als je in een gebouw woont met een flat zijn dit de risicos. Ze kon blijkbaar ook maar beneden.
Wat ze had kunnen proberen is bijv een noodlift laten neerzetten. Dat is vaak wnr iemand echt hulpbehoevend is en dus anders niet naar beneden en of boven kan ook niet met hulp. Mijn schoonmoeder kreeg deze een nadat er door blikseminslag er 2 wk geen lift was en ze door knie operatie de trap niet mocht en kon gebruiken.  Onder en boven aan de trap zaten 12/7 mensen om te helpen en te ondersteunen waar nodig. 6 hoog zonder lift was voor veel mensen niet te doen en dus maakte meer mensen gebruik van de noodlift
Waarom heeft u moeder niet tijdelijk in huis genomen? Regel een uitklapbaar bed en laat ze zolang in woonkamer slapen (boven blijkbaar geen optie ivm trap).

jhogaarts
door jhogaarts Oct 11, 2019 om 15:48
101 Antwoorden / 1 Vragen

Al zou zij in een verzorgingshuis wonen met 10 verdiepingen dan ontstaat er hetzelfde probleem.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 8, 2019 om 11:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Charlot,

Dit is een moeilijke kwestie.

Hebben jullie een onderhoudscontract met Kone?

gerbera
door gerbera Oct 8, 2019 om 21:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zal toch wel anders staan ze niet op zondag op de stoep;-))

Magnum007
door Magnum007 Oct 9, 2019 om 11:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Op de sticker van Kone staat 24 uur service.

Maar er zijn verschillende onderhoudscontracten zie ik op hun site.

ju
door juliomariner Oct 9, 2019 om 12:18
1327 Antwoorden / 2 Vragen

24 uurs service is geen garantie dat ze het binnen 24 uur kunnen repareren.

Magnum007
door Magnum007 Oct 9, 2019 om 20:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vermoeden is ,dat de vereniging van eigenaren heeft bezuinigd op onderhoud van de lift.

Waarom zou anders de dochter niet Kone direct aansprakelijk stellen?

Grunnen.
door Grunnen. Oct 10, 2019 om 11:20
509 Antwoorden / Vragen

@Magnum007

O
p de onderhoud van een lift kun je niet bezuinigen , Die wordt jaarlijks gekeurd
. Maar waarom de trap af als je weet dat je de trap niet kunt opkomen.

Magnum007
door Magnum007 Oct 10, 2019 om 23:31
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Grunnen,

Even gegoocheld:het is inderdaad verplicht om elke 18 maanden de lift te laten keuren.

Maar nu lees ik ook,dat Kone dat niet zelf doet....

Dus dan is de vereniging van eigenaren verantwoordelijk voor het functioneren van de lift neem ik aan.....

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2019 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En moeder is daar zelf lid van.

Topantwoord

jo
door jorisw - Oct 8, 2019 om 12:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voordat je iemand aansprakelijk kunt stellen moet je eerst uitzoeken wat de afspraken zijn. Als er geen SLA is waarin verplichtingen staan (bijvoorbeeld over de maximale reparatietijd) houdt het al snel op. In dit geval kan Kone er ook niet veel aan doen dat werken op zondag in Duitsland uit den boze is. Je zou afspraken kunnen maken met Kone Nederland om voorraad te houden van kritische onderdelen (voor jullie). Dat zal niet gratis zijn maar voorkomt wel dit soort problemen in de toekomst. Stel het voor aan het bestuur.

me
door mein33 - Oct 8, 2019 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Kunnen we als VvE de firma Kone hiervoor aansprakelijk stellen?

Ja, dat mag en dat kan, echter alleen als u kunt bewijzen/aantonen dat het stilvallen van de lift en/of het defect raken van de frequentieregelaar te wijten is aan of door toedoen van de Fa. Kone !

Dat zal in de praktijk van de dag niet meevallen, of er moet al sprake zijn van bewijsbaar achterstallig en slecht onderhoud van de lift, waardoor de lift reeds eerder en meerdere keren is stilgevlallen.

jo
door jorisw Oct 9, 2019 om 20:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs bij achterstallig onderhoud kan je de leverancier niet zomaar aansprakelijk stellen. Als de leverancier in gebreke blijft door afgesproken onderhoud niet uit te voeren, had het VVE bestuur of beheerder al veel eerder aan de bel moeten trekken.

edrick3
door edrick3 - Oct 8, 2019 om 13:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom zou dat niet mogen?
Maar of dat zin heeft is een ander verhaal.
Het is natuurlijk hartstikke vervelend als zoiets gebeurt.
Staat er iets in het onderhoudscontract dat de VvE met Krone heeft afgesloten?

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2019 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom ging moeder toch gezellig op pad terwijl de lift stuk was en is dat ziekenhuisbezoek niet uitgesteld? Wonderlijke vraag ook als er sprake van overmacht is en iedereen zijn uiterste best doet om de zaken weer in orde te krijgen.
Hoe kunt u toch zoiets bedenken?
Apart ook dat eerst wel de trap afgegaan kon worden voor een dagje uit en een ziekenhuisbezoek, maar niet meer naar boven gegaan kon worden?
De VvE bent u overigens ook zelf, evenals Moeder.

Th
door Theawaalen - Oct 8, 2019 om 19:20
113 Antwoorden / 5 Vragen

Er wordt gesteld dat ze wel naar beneden kon maar niet naar boven. Naar boven gaan kost veel meer kracht dan naar beneden. Heb 2 keer een operatie aan de knie gehad en dan merk je dat het beste. De dochter had haar als ze tenminste niet in het zelfde apartements gebouw woont haar inderdaad wel een nachtje kunnen laten slapen.

Iv
door Ivo W - Oct 8, 2019 om 19:41
729 Antwoorden / Vragen

Uw poging tot aansprakelijk stellen zal falen, tenzij u zwart op wit de belofte heeft dat de etage van het appartement altijd per lift bereikbaar zal zijn. Waarschijnlijk heeft zowel Kone als de VVE nooit zo'n belofte gedaan en zal aansprakelijk stellen vergeefse moeite zijn.

Zowel de VVE als Kone hebben immers snel gehandeld om herstel binnen redelijke termijn mogelijk te maken. Van verwijtbaar handelen is geen sprake en daarmee valt het tijdelijk niet werken van de lift binnen de risico's van de bewoners van de hoogbouw.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die dochter kan dus ook niet de beheerder aansprakelijk stellen. Ze declareert maar een eind weg. Echt gestoord.

sw
door swat1500 - Oct 9, 2019 om 01:21
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag (je proberen).
Heeft echter alleen kans van slagen als de VvE een contract met KONE heeft waarin deze garandeert dat de lift altijd probleemloos zal werken.
Geloof me een dergelijk contract is er niet.

Magnum007
door Magnum007 Oct 9, 2019 om 11:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Wat vreemd is,dat Kone pas de volgende ochtend komt...

Ik vermoed,dat Kone geen uitgebreid onderhoudscontract heeft met de flat....

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2019 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vreemd? Zal wel met de prijs van het contract te maken hebben.

panter22
door panter22 Oct 9, 2019 om 13:04
6599 Antwoorden / Vragen

Helemaal niet vreemd. Krone is zondag gebeld.
Zaterdagavond j.l. is in ons appartementengebouw de lift defect geraakt. Zondagochtend is de firma Kone hiervan op de hoogte gesteld en is komen kijken.

Ka
door Kassagebruiker Oct 9, 2019 om 14:10
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als er tijden genoemd worden kan het best kloppen, 's avonds 11 uur gebeld, zondag 8,9 uur aanwezig is dan reeel. Hangt ook van de contractvoorwaarden af.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 9, 2019 om 14:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er was recentelijk ergens op het nieuws een flat met een liftstoring en een heel slecht leverbaar onderdeel, wat dus langer duurde. Stel je voor dat de verhuurder oid hotels voor alle bewoners moet betalen ...........

1paul
door 1paul - Oct 9, 2019 om 14:17
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kan niet, dit is overmacht, vve heeft alles gedaan wat ze konden...

ha
door harmsen - Oct 9, 2019 om 14:25
22 Antwoorden / 9 Vragen

Citaat: " Wat doet die bewuste bewoonster als er brand uitbreekt, zal ze ook de trap moeten nemen en als dat niet mogelijk is door haar lichamelijke gesteldheid moet ze snel gaan verhuizen." Waarom moet zij verhuizen? Omdat zij afhankelijk is van de lift moet ze maar parterre gaan wonen?
Ik ben rolstoelgebruiker en kan ook niet " even" de trap nemen. In ons appartementencomplex zijn dat allemaal kleine trapjes. Als er brand uitbreekt, moet de brandweer mij helpen. Anders kan het niet.

panter22
door panter22 Oct 10, 2019 om 14:17
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe vaak komt het nu voor dat de lift een aantal dagen stuk is?

mo
door mof - Oct 9, 2019 om 16:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Tenzij u een contract heeft met Kone waarin expliciet staat dat de onderdelen dezelfde dag nog geleverd worden. Maandagochtend offerte, maandag nog geleverd en ingebouwd?
u kunt hooguit een reductie van de offerte claimen als daarin staat dat op maandag nog de lift gerepareerd zou zijn.

gerbera
door gerbera Oct 10, 2019 om 11:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

u kunt hooguit een reductie van de offerte claimen

Dat zou alleen de VvE kunnen en niet een bewoner afzonderlijk.

jhogaarts
door jhogaarts - Oct 11, 2019 om 15:45
101 Antwoorden / 1 Vragen

mensen kunnen geen ijzer met handen breken