Ag
door AgnesvD Jan 29, 2020 om 00:34
Geldzaken & recht

Huur betalen aan zussen na overlijden moeder tot huis verkocht is?

Als je nog bij je moeder inwoonde (afbetaald koophuis). En je moeder is overleden. Ben je dan verplicht om (met terugwerkende kracht) huur te betalen aan je zussen tot je het huis gekocht hebt? Terwijl je daarvoor nooit huur betaalde en dit ook niet eerder ter sprake is gekomen...

9206 13 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jan 29, 2020 om 00:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Agnes,

Jij zit in een "wespennest".

Neem zo snel mogelijk een advocaat in de arm,die gespecialiseerd is in familierecht.

Bereidt je voor op een harde juridische strijd met je zussen....:-(((

Van belang is of je kunt aantonen,dat je mantelzorger van je moeder was.

ma
door malty Jan 29, 2020 om 07:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ts wil kennelijk het huis kopen, wat moet ze met een advocaat?
Dan kan ze beter huur aan haar zussen betalen, beter het geld naar familie dan naar een advocaat.

deexpert
door deexpert Jan 29, 2020 om 12:12
104 Antwoorden / 2 Vragen

Volkomen gelijk Malty.

Waarom zo'n advies om hard in te zetten, slaat nergens op.

Ook de aanname dat hier sprake is van mantelzorger??

Magnum007
door Magnum007 Jan 29, 2020 om 12:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo "De Expert",

Waarom zou je huur vragen aan je zus,die altijd bij je moeder heeft gewoond?

Alleen geldwolven doen dit.....:-((((

deexpert
door deexpert Jan 29, 2020 om 12:46
104 Antwoorden / 2 Vragen

Op je tenen getrapt?

Alleen geldwolven doen dit.....:-((((  Al weer een aanname

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2020 om 01:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@agnesvd, je woonde bij je moeder; moeder is overleden en je zou ineens "huur" (waarover) moeten gaan betalen aan je zussen? Is er een testament? Heb je lang bij je moeder gewoond. Los van alles, ga geen huur betalen aan zussen, zeker niet met terugwerkende kracht, maar eerst je licht eens opsteken bij het Jurisdisch Loket.

https://www.juridischloket.nl

ne
door neodutchio - Jan 29, 2020 om 08:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Na het overlijden van uw moeder is het huis eigendom geworden van de erfgenamen. Dus uw zussen en u zijn evenredig eigenaar. Samen moet er dan ook beslist gaan worden wat er met het huis gaat gebeuren. Nu zijn namelijk alle erfgenamen verantwoordelijk voor het huis.
U verteld niet hoe lang het geleden is dat uw moeder overleden is. U praat over terug werkende kracht. Bedoeld u daar mee zo lang dat u daar woont, of sinds het overlijden van uw moeder? Dat er een periode zit tussen het overlijden en het huis op naam zetten is niet zo vreemd. Daar hoeft ook geen geld tegenover te staan aan de zussen. Stel dat het huis extern verkocht zou worden, dan zou er ook geen huurgeld ontvangen worden.
Maar stel dat uw moeder al langere tijd geleden overleden is, dan woont u in een huis waarvan u mede eigenaar bent. De andere eigenaren kunnen dan overeenkomen dat er huur betaald moet worden.
Maar ja, alles valt of staat met de duur sinds het overlijden.

panter22
door panter22 - Jan 29, 2020 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Huur betalen is niet vanzelfsprekend en zeker niet met terugwerkende kracht. Wordt het huis wel in verhuurde staat getaxeerd?
Lees deze info en ga naar een advocaat als je zussen moeilijk blijven doen:
https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/erfrecht/verdeling_van_de_erfenis__wat_is_de_waarde_van_de_woning_/NLTALBAR_EU20160701/related
J
e moet even gogelen tot je deze info vindt. Bij terughalen moet je inloggen en betalen. Dat is de bedoeling niet.
Met gogelen kun je de info zo lezen.

ma
door malty Jan 29, 2020 om 09:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moet de Ts met een advocaat, kost alleen maar geld, laat de zussen maar een advocaat nemen die eisen tenslotte iets.

panter22
door panter22 Jan 29, 2020 om 09:28
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je gelijk in. Je weet niet hoe ver het is. Ts kan beter informeren dan huur betalen als het niet hoeft.

ma
door malty - Jan 29, 2020 om 10:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Laat uw zussen weten dat u alle medewerking verleent om het huis snel te verkopen, maar u geen huur gaat betalen.
U kunt ook lastig gaan doen door de verkoop tegen te werken.

deexpert
door deexpert Jan 29, 2020 om 12:14
104 Antwoorden / 2 Vragen

TS geeft aan het huis ZELF te kopen.

zw
door zwaardvis Jan 29, 2020 om 15:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Tja, en een huis met een huurder, en ook nog een die geen huur betaalt is natuurlijk minder waard dan een leegstaand huis. ;-)
Dat wordt een koopje....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2020 om 10:36
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het komt (helaas) vaker voor dat van een erfgenaam die in een woning blijft wonen die in de nalatenschap valt (zels als er sprake is van een langstlevende) huur wordt gevraagd door andere erfgenamen. Dat is niet onredelijk zijn indien zij op basis van het mede eigenaar zijn ook mede verantwoordelijk zijn voor de lasten/kosten die het woningbezit met zich meebrengt. U geeft aan daar niets voor te betalen en ik maak uit uw vraag op dat voorheen uw moeder die lasten voor haar rekening bracht. Het betekent dus dat u op andermans kosten qua woonlasten iun het huis woont. Ik sluit mij daarbij aan bij de reactie van @NEODUTCHIO. U bent ook eigenaar. Als al aangegeven, steek uw licht op bij een notaris of bij www.juridischloket.nl .
Ik ga er vanuit dat u ook dan het advies krijgt dat ik u nu geef: probeer in goed overleg te komen, al of niet met hulp, om te komen tot een goede huursafspraak die uiteraard ook nog gerelateerd zou moeten zijn aan het feit of u wel of niet zelf een eigen inkomen heeft. Uw zussen kunnen dus ook besluiten dat het huis aan een ander wordt verkocht (waardoor de opbrengst voor hen dan hoger kan zijn). M.a.w Het is dus helemaal niet zeker of u de woning kunt kopen!

Het tweede advies is snel het huis kopen maar dan zit er ook een addrtje onder het gras aangezien uw zussen dan ook medezeggenschap hebben over de verkoopprijs en de opbrengst dan gelijkelijk over alle erfgenamen verdeeld zal moeten worden, verdeeld over uw zussen en u (tenzij er testamentair een andere voorwaarde is). Nog even dit: ook het feit of er wel of geen huur kan worden gevraagd is afhankelijk van eventuele testamentaire bepalingen.

mo
door mof - Jan 29, 2020 om 13:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je zussen zijn via erfrecht mede eigenaar van het pand geworden en hebben dus inspraak over het gebruik.
ze hebben het pand geerfd inclusief bestaande huurcontracten. Als u geen huurcontract heeft kunnen uw zussen zich dáárop niet beroepen. Wel kunnen ze een gebruiksvergoeding vragen voor het gebruik van hun erfdeel. Dat moet dan via de notaris die belast is met de verdeling van de erfenis worden geregeld.

MR
door MR. Ronald - Jan 29, 2020 om 13:43
18 Antwoorden / Vragen

Mijn advies is om contact op te nemen met een advocaat welke u juridisch kan bij staan.
Wellicht is het handig dat ja aangeeft wel op goede voet te willen blijven staan met je zussen, al zullen de meeste zich je daarover prima informeren.

Deze zaken dienen voor beide partijen netjes afgewikkeld te worden.

ev
door evertgd - Jan 29, 2020 om 14:07
41 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp, dat u het huis van uw moeder gaat kopen en na het overlijden van uw moeder tot aan de koop gewoon in het huis blijft wonen. De redenatie van uw zussen snap ik dan totaal niet. Dat u het huis koopt, heeft voor hen tal van voordelen: Geen makelaar hoeven inschakelen, geen advertentiekosten, geen lange wachttijd voor de verkoop en dat het verkocht wordt is zeker.

De juridische strijd zou ik in dit geval nog even niet aangaan. Dat kan altijd nog, als u het huis hebt gekocht. Wel is van belang: Hoe lang is de periode dat u in het huis woont, tot u het hebt gekocht? Als dat een paar maanden is, waar hebben uw zussen het dan over? Als u pas in staat bent om het huis na pakweg een jaar of anderhalf jaar pas te kopen, is het niet onredelijk om voor de woning een bedrag aan huur te betalen. Al zou ik het wel logisch vinden dat u dan een alleszins redelijke huur betaalt, met aftrek uiteraard van het deel dat u toekomt.

Een andere overweging is, dat u uw zussen vraagt of zij tot aan de verkoop het vruchtgebruik van de woning willen toekennen. Dat houdt in: u mag de woning gratis bewonen, maar alle lasten, zoals gas, water licht etc. komen voor uw rekening.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2020 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bedoelt  "met terugwerkende kracht huur betalen" over de tijd dat uw moeder nog in leven was, hebben uw zusters uiteraard geen poot om op te staan.

Blijkbaar hebben u en uw zusters gezamenlijk het huis, en de inboedel?, geerfd en bent u daar blijven wonen.

U wilt nu het huis kopen en daar zal niet veel tijd voor nodig zijn.

Maar als uw zusters wensen dat u een vergoeding betaalt voor het gebruiken van hun "deel" zullen zij ook hun deel van de kosten voor dat pand moeten betalen. Dus verzekering, gemeentelijke en waterschapslasten en ook een deel van de energiekosten, want het is niet de bedoeling dat hun "deel" bevriest en onderhoud.

Als u de aankoop pas over een flinke tijd overweegt, liggen de zaken natuurlijk anders.

pr
door prikkebeen - Jan 30, 2020 om 13:07
1 Antwoorden / Vragen

Mocht jij überhaupt huur moeten betalen, wat eerst nog maar eens verduidelijkt moet worden? Dan kan deze huur later worden verrekent met jou erf deel. Dus nu niet betalen .Ga even langs bij het juridisch loket en jij zult heel veel wijzer worden

1paul
door 1paul - Jan 30, 2020 om 15:08
3134 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft zeker geen huur te betalen aan de erfgenamen incluis jezelf over de periode dat moeder nog leefde, toen immers ging moeder over het huis en niemand anders, over de periode dat je er alleen woonde, het kan anders worden nu uw moeder is overleden maar dat moet wel in overleg gebeuren...

wil je het huis kopen, hun deel, laat dan het huis taxeren eventueel door drie taxateurs alsof het de dag van overlijden is middel dat en je hebt de vraagprijs, uiteraard hioef je maar 2/3 af te delen...

zoek juridische hulp in deze, informeer bij juridisch loket...

er komt nog wel een maar om de hok kijken trouwens, uw zussen moeten wel meebetalen aan de gemeentelijke last OZB en andere lasten als ze mede eigenaar zijn en huur willen incasseren, energie enz is voor u natuurlijk...

buiten dit alles om mogen ze blij zijn dat er iemand woont en het pand niet leeg staat!!!