door wimo2010 Dec 24, 2010 om 19:07
Geldzaken & recht

Koophuis huren van erfgenamen? Hoe?

Hallo,

is het mogelijk om een koophuis te huren van erfgenamen?

Een familielid van ons is terminaal ziek en de kinderen erven de koopwoning.
De kinderen zelf hebben geen intentie om het huis te gaan bewonen, maar kunnen de dubbele kosten ook niet ophoesten, dus dan zou het huis verkocht moeten worden.

Nu hebben wij aangegeven dat we het huis wel van ze willen huren. Zowel ons familielid als de kinderen zouden het heel prettig vinden als wij de woning willen huren of evt. kopen.

Nu weet ik dat de hypotheekverstrekker moet beslissen qua mogelijkheid tot verhuur.

Maar waar moeten we verder financieel nog rekening mee houden? We (erfgenamen en wij zelf) willen niet achteraf voor financiële teleurstellingen komen te staan.
Het is de bedoeling dat de huurprijs p/m de hypotheekkosten +ontroerendgoedbelasting dekt.
Uiteraard wordt er via de notaris een verhuurcontract opgesteld.

Wie kan ons wat opheldering verschaffen?

Alvast dank!

7940 22 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 25, 2010 om 01:37
3789 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurders moeten bij het bepalen van de huurvergoeding ook rekening houden met het feit dat de ontvangen huur inkomsten zijn en dus ook als zodanig opgegeven moet worden bij de belastingdienst en daarover dus belasting verschuldigd is. Tevens is de hypotheekrente, als de hypotheek blijft bestaan, voor de verhuurders niet aftrekbaar.
Ook het onderhoud van de woning komt voor rekening van de verhuurders.

mariegh
door mariegh - Dec 25, 2010 om 12:11
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als de kinderen samen eigenaar willen blijven van een onverdeelde boedel, kan dat. Zij krijgen rendement via de huur.
Dus: hoe bepaal je de huurprijs. Daar bestaat een handig hulpmiddel voor van het ministerie. Een puntentabel, op de site te downloaden. Aan de hand van die tabel krijg je punten voor staat van onderhoud, isolatie, oppervlakte, luxe enz. En bij een puntenaantal hoort een maximale (!)huurprijs.
Dus je gaat met een duimstok een een schrijfblok door het huis en je gaat meten en tellen. Als die huurprijs overeenkomt met wat je zou willen betalen en wat de eigenaren willen ontvangen, kunt je tot overeenstemming komen.
Maak dan meteen ook afspraken over het percentage van de jaarlijkse huurverhogingen. Bijv. niet meer dan wat het ministerie voor de sociale huursector vaststelt, of wat in de markt gebruikelijk is. Anders kun je voor rare verrassingen komen te staan.
En verder ook vastleggen (en onderzoeken wat wettelijk mag) wie voor welk onderhoud opdraait. Groot onderhoud (vervangen ketel, afgeschreven keuken, dakreparatie, schilderen buiten) is voor de verhuurder, de huurder zorgt voor de tuin, kraanleertjes e.d. en schilderen en behangen binnenshuis.
Als huurder heb je huurbescherming, dus als een van de kinderen ineens geld wil zien en het huis wil verkopen, mogen ze je er niet zomaar uitzetten. Dat kan alleen bij zwaarwegende redenen.

marcel75
door marcel75 - Dec 25, 2010 om 13:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst moet je voorzichtig zijn in de stelling dat de kinderen dus het huis erven. Als de zieke ooit nog een testament heeft opgesteld, dan kan dat anders zijn.

De huuropbrengsten zijn niet belast als de kinderen verder geen woningen in de verhuur hebben. Alleen als zij zouden kwalificeren als ondernemer voor de verhuur, dan zouden de opbrengsten belast zijn voor de Inkomstenbelasting. Wel moeten ze de waarde van de woning opgeven in Box 3. Daartegenover mogen ze wel weer de openstaande hypotheek in aftrek brengen.

De huurovereenkomst kun je pas opstellen op het moment dat de zieke overleden is.

Het groot onderhoud komt voor rekening van de verhuurder, het kleine onderhoud voor rekening van de huurder.

Je moet er wel rekening mee houden dat de hypotheekhouder niets met de huurovereenkomst te maken heeft als deze toestemming weigert. Praktisch heeft dat tot gevolg dat als de rente niet betaald wordt, de hypotheekhouder het huis kan veilen en jullie op straat kan zetten.

Let wel: ook zonder toestemming van de hypotheekhouder heb je wel een geldige huurovereenkomst en huur je volkomen legaal.

wi
door wimo2010 - Dec 26, 2010 om 13:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Mariegh; bedankt voor die tip van de puntentabel!

@marcel75; gezien we zeer goed omgaan met het zieke familielid en de kinderen, weten we uit eerste hand dat er geen testament is.

Ik krijg nu 2 verschillende antwoorden wbt belasting over de huuropbrengsten.... Het is de bedoeling dat onze huurprijs de kosten van de hypotheek en bijkomende zaken dekt. Ze zullen er dus weinig tot niets extra's aan overhouden, feitelijk zijn er dus geen opbrengsten, slechts dekking van de kosten. (Het betreft een redelijk nieuwe, goed onderhouden woning, dus groot onderhoud is de komende jaren nog niet aan de orde.)
Op deze manier blijft de woning in de familie en kunnen we in de toekomst altijd nog bepalen wat er verder mee gaat gebeuren.
Ter info: De kinderen hebben zelf ieder een eigen huurwoning in andere delen van het land, verder niets.

Wat wij hebben begrepen zit er een groot deel eigen geld in de woning, en is het nog openstaande deel gering (exacte bedrag horen we binnenkort). Het betreft trouwens een annuiteiten hypotheek, maakt dat nog iets uit?

Even een hypothetische vraag, iemand in onze omgeving opperde het volgende; wat zou er gebeuren als wij het nog openstaande deel van de hypotheek zouden inlossen?
Is dat gunstig voor onze huurplannen & portemonee? Kan de huidige hypotheek verstrekker dat weigeren? En krijgen wij eigenlijk wel een hypotheek voor zo'n constructie?

Hoe groot is überhaupt de kans dat de hypotheekverstrekker de kinderen de hypotheek/huis overname weigert?

Ik denk dat het simpeler zou zijn om het te kopen, maar ben bang dat wij de hypotheek niet rond krijgen voor (bijv) de taxatiewaarde. Wij zijn dan namelijk starters en ze hebben het erover dat een modaal inkomen vanaf 2011 nog maar 140.000 kan krijgen. Dat is niet veel....

vladja
door vladja - Dec 26, 2010 om 14:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe gaan de kinderen (de erfgenamen) de successierechten betalen?

Vladja

wi
door wimo2010 - Dec 26, 2010 om 14:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Met de verkoop van andere items uit de erfenis.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 09:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als de erfbelasting wordt betaald door andere zaken te verkopen, dan mag ik hopen dat er voldoende andere waardevolle en snel verkoopbare zaken zijn. De Belastingdienst wacht namelijk niet.

De huur is, zoals eerder aangegeven, niet belast met Inkomstenbelasting bij de erfgenamen mits zij geen ondernemer zijn voor de Inkomstenbelasting. Dat zou het geval kunnen zijn als zij meerdere panden in de verhuur hebben en daar actief vermogensbeheer mee plegen.

Als de huur exact gelijk zal zijn aan de hypotheekrente, dan zal de belastingdienst dat waarschijnlijk niet accepteren. Zou de zakelijke huur (gebruik daarvoor het puntensysteem) namelijk hoger moeten zijn, dan zal de belastingdienst dit als schenking zien. In dat geval betaal jij dus te weinig huur en ontvang je maandelijks het verschil tussen de betaalde huur en dat wat een normale huur zou zijn als schenking en moet jij daar schenkbelasting over betalen. En aangezien het een annuiteitenhypotheek is, zal de restschuld steeds lager worden en jullie schenking steeds hoger. Niet handig dus.

Jullie krijgen geen hypotheek omdat je geen eigenaar van een woning bent. Je kunt ook niet zomaar de rentebetaling overnemen. Daar zal en kan de bank niet aan meewerken. Ze hebben namelijk geen enkele zekerheid omdat alleen een eigenaar een hypotheekrecht kan verlenen.

Ik begrijp overigens best dat je vertrouwt op de goede band die je hebt en daarom er van uit gaat dat er geen testament is, maar er is maar 1 instantie die daar uitsluitsel over kan geven en dat is het Centraal Testamentenregister. Dat kun je als naaste pas raadplegen als iemand overleden is. Voor de zekerheid houd ik altijd die slag om de arm.

Zou je het huis kopen voor het bedrag dat gelijk is aan de openstaande hypotheek, dan ontvang je ook een (immense) schenking van de erfgenamen. Je schenking is dan namelijk het verschil tussen de taxatiewaarde en de koopprijs (openstaande hypotheek). Als jullie geen directe familie zijn (broer/zus), dan gaat dat meteen tegen (minstens) 30% schenkbelasting en als het meer dan € 118.000,-- is, dan betaal je over dat meerdere 40% schenkbelasting.

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan dit verhaal.

wi
door wimo2010 - Dec 27, 2010 om 12:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Pfoe dat zijn zeker nogal wat haken en ogen (en we dachten er al niet te makkelijk over).
Als ik dit zo allemaal lees weet ik eigenlijk niet of dit wel een goed plan is.....

Bedankt voor de info, ik ga dit aan de erfgenamen voorleggen!

deexpert
door deexpert - Dec 27, 2010 om 13:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 25 dec 2010, 13:22]Allereerst moet je voorzichtig zijn in de stelling dat de kinderen dus het huis erven. Als de zieke ooit nog een testament heeft opgesteld, dan kan dat anders zijn.

De huuropbrengsten zijn niet belast als de kinderen verder geen woningen in de verhuur hebben. Alleen als zij zouden kwalificeren als ondernemer voor de verhuur, dan zouden de opbrengsten belast zijn voor de Inkomstenbelasting. Wel moeten ze de waarde van de woning opgeven in Box 3. Daartegenover mogen ze wel weer de openstaande hypotheek in aftrek brengen.

De huurovereenkomst kun je pas opstellen op het moment dat de zieke overleden is.

Het groot onderhoud komt voor rekening van de verhuurder, het kleine onderhoud voor rekening van de huurder.

Je moet er wel rekening mee houden dat de hypotheekhouder niets met de huurovereenkomst te maken heeft als deze toestemming weigert. Praktisch heeft dat tot gevolg dat als de rente niet betaald wordt, de hypotheekhouder het huis kan veilen en jullie op straat kan zetten.

Let wel: ook zonder toestemming van de hypotheekhouder heb je wel een geldige huurovereenkomst en huur je volkomen legaal.

Indien er geen toestemming van de bank is verkregen kan het huurcontract zo nietig worden verklaard. Ik denk trouwens dat de bank hier niet zo gauw aan mee zal werken, tenzij de verhouding hypotheek / waarde van de woning aan de lage kant is.

Succes.

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 13:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Indien er geen toestemming van de bank is verkregen kan het huurcontract zo nietig worden verklaard.

De bank roept het is "nietig" en klaar is Kees? Nou zo simpel is dat niet!

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 13:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

deexpert,
Voor iemand met een dergelijke alias, valt me deze reactie inhoudelijk erg tegen. De bank kan helemaal niets met die huurovereenkomst. Alleen als de bank z'n geld niet meer krijgt en overgaat tot openbare verkoop van het pand, kan de bank via de rechter de huurovereenkomst laten ontbinden. Echter aangezien erg amper nog hypotheek op de woning rust zal de opbrengst al snel voldoende zijn om de openstaande schuld te kunnen voldoen en kan de hypotheekhouder geen beroep op een eventueel huurbeding doen.

deexpert
door deexpert - Dec 27, 2010 om 13:40
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 27 dec 2010, 13:27]Indien er geen toestemming van de bank is verkregen kan het huurcontract zo nietig worden verklaard.

De bank roept het is "nietig" en klaar is Kees? Nou zo simpel is dat niet!

Vladja

Nee, natuurlijk niet, maar het gesloten huurcontract is niet wettig!

Dat er dan een hoop ellende over je heen komt is duidelijk, en wat Marcel75 schrijft is in elk geval onzin.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 13:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

deexpert,
Een niet wettige huurovereenkomst? Is dat tegenwoordig goed Nederlands? Dat zou dus een illegale huurovereenkomst zijn? Zelfs een huurovereenkomst gesloten door een failliet is legaal. Iedere huurovereenkomst is namelijk legaal. Het kan wel zijn dat er bepalingen in staan die niet kunnen of de hoedanigheid van partijen vernietigbaarheid tot gevolg kan hebben.

Maar er is een groot verschil tussen nietigheid en vernietigbaarheid. Dat zul je toch echt eerst moeten onderkennen en ook, naar ik aanneem, snappen. Maar omdat de hypotheekhouder geen partij is bij de huurovereenkomst, kan de hypotheekhouder ook geen nietigheid of vernietigbaarheid van een overeenkomst inroepen. Dat kunnen in beginsel alleen partijen of hun wettelijke vertegenwoordigers.

Daarnaast verneem ik graag waar ik onzin heb geschreven? Als dat op het punt is dat een hypotheekhouder niet met succes een beroep kan op een huurbeding als:
- de opbrengst in verhuurde staat voldoende is om de openstaande schuld te voldoen; en/of
- de huurovereenkomst ouder is dan het hypotheekrecht; en/of
- de hypotheekhouder toestemming heeft verleend,
dan verneem ik dat graag. Uiteraard verwijs ik je dan nog wel eerst naar de vakbladen.

ma
door marleenvanh - Dec 27, 2010 om 14:31
451 Antwoorden / 1 Vragen

quoteAls huurder heb je huurbescherming, dus als een van de kinderen ineens geld wil zien en het huis wil verkopen, mogen ze je er niet zomaar uitzetten. Dat kan alleen bij zwaarwegende redenen.unquote
Inderdaad ja en is -eindelijk- een koper gevonden hebben, wanneer het huis nu al te koop staat, een zwaarwegend reden in de huidige tijd waar de huizenmarkt op z'n gat ligt?? Ik hoop van wel want het ziet er naar uit dat we het huis van mijn overleden vader zullen gaan verhuren, - zulks aan en op verzoek van een bepaald iemand uit de vriendenkring van een van de twee erfgenamen- omdat verkopen (tot op heden) niet lukt(e). Maar wanneer er dan straks wel een koper komt.......Huurders zijn in Nederland m.i. een beetje TE beschermd!! Dat moet dus goed dichtgespijkerd worden in het contract. Als huurder van een dergelijke woning moet je je daar ook goed rekenschap van geven natuurlijk. Verkoop moet altijd vòòr verhuur kunnen gaan in dit soort gevallen.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 14:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op maandag 27 dec 2010, 14:31]quoteAls huurder heb je huurbescherming, dus als een van de kinderen ineens geld wil zien en het huis wil verkopen, mogen ze je er niet zomaar uitzetten. Dat kan alleen bij zwaarwegende redenen.unquote
Inderdaad ja en is -eindelijk- een koper gevonden hebben, wanneer het huis nu al te koop staat, een zwaarwegend reden in de huidige tijd waar de huizenmarkt op z'n gat ligt?? Ik hoop van wel want het ziet er naar uit dat we het huis van mijn overleden vader zullen gaan verhuren, - zulks aan en op verzoek van een bepaald iemand uit de vriendenkring van een van de twee erfgenamen- omdat verkopen (tot op heden) niet lukt(e). Maar wanneer er dan straks wel een koper komt.......Huurders zijn in Nederland m.i. een beetje TE beschermd!! Dat moet dus goed dichtgespijkerd worden in het contract. Als huurder van een dergelijke woning moet je je daar ook goed rekenschap van geven natuurlijk. Verkoop moet altijd vòòr verhuur kunnen gaan in dit soort gevallen.

Dit is blijkbaar een heel andere vraag. Het verhaal van je quote is niet waar. Bij verkoop van een pand, blijft de huurder er gewoon in zetten. De enige reden om de huurder er uit te kunnen krijgen is wanbetaling of niet-nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst (denk aan overlast veroorzaken, hennepplantage etc.). Maar dat staat los van verkoop.

In jouw geval zou je kunnen kiezen voor huur op grond van de leegstandswet. Dan vervalt een groot deel van de huurbescherming en moet de huurder er na afloop van de huurovereenkomst gewoon uit.

Overigens moet je ook niet al te spastisch omgaan met die vermeende huurbescherming. Heb zelf ook een appartement in de verkoop staan en inmiddels bezig met 2e verhuurder. Komend voorjaar is (eindelijk) de overdracht en de huurder is zelf al op zoek naar andere woonruimte. Als je gewoon contact hebt met een huurder, de huurder kritisch uitzoekt en aangeeft wat de situatie is, kun je ook een heel eind komen.

Je redenering dat verkoop altijd voor verhuur zou moeten gaan kan ik vanuit jouw situatie wel begrijpen, maar bedenk je dan eens wat er gebeurt. Hele wooncomplexen worden in het land overgedragen en meteen staan de huurders dus op straat. Waar moeten die mensen dan heen?

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 14:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Huurders zijn in Nederland m.i. een beetje TE beschermd!! Dat moet dus goed dichtgespijkerd worden in het contract. Als huurder van een dergelijke woning moet je je daar ook goed rekenschap van geven natuurlijk. Verkoop moet altijd vòòr verhuur kunnen gaan in dit soort gevallen.

Een goed dichtgespijkerd huurcontract helpt helemaal niets, als de huurder er niet uit gaat en de rechter ingeschakeld moet worden. Zelfs al tekent de huurder ervoor dat hij opkrast als er een koper is, kan de huurder alsnog een beroep op huurbescherming doen en kan het huis alleen verkocht worden met de zittende huurder erin.

Dat kan alleen als de woning verhuurd wordt onder de nieuwe leegstandswet met vergunning van het College van B&W van de gemeente en verder aan alle eisen is voldaan. Eén daarvan is:

een koopwoning die nog nooit bewoond is geweest of een woning die door de eigenaar minimaal een jaar voorafgaand aan het tijdstip van leegstand bewoond is geweest.

De nieuwe eigenaren (= de erfgenamen) hebben daar niet gewoond.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 14:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat weet jij, dat weet ik, maar de gemeente niet altijd. Ervaring leert mij dat gemeenten die vergunning ook in het geval van nalatenschappen op dit moment nog wel willen verlenen. Willen ze dat niet, dan schrijft een van de erfgenamen zich voor een week daar in (ruzie met moeders de vrouw) en verzoend zich een week later weer en verhuisd dus weer naar zijn eigen adres. Zo makkelijk omzeil je dan die bepaling.

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 15:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Als ze wel deze eis kennen dan red je het niet met een week inschrijving, daar de eis minimaal 1 jaar is.

Maar buiten alle legale voetangels en klemmen, lijkt het mij onverstandig om zo dicht (in relatie) met de eigenaren te gaan huren. Nu is alles nog koek en ei, maar als er geschillen ontstaan over onderhoud, huurverhoging etc. of ik heb een koper, dan krijgen wij ons geld eruit, liggen familieruzies (jij kende ze toch zo goed, het waren toch goede vrienden/familie van je) etc. om de hoek en vrienden voor het leven op de schroothoop.

Maar dat is een andere discussie.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 15:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

vladja,
Dat laatste punt over de onderlinge verhouding is in mijn ogen geen punt van discussie. Ben ik helemaal met je eens.

1paul
door 1paul - Dec 27, 2010 om 18:17
3155 Antwoorden / 0 Vragen

U mag huren mits de bank ermee accoord gaat, u mag NIET huren voor een "te lage" huur, dit word gezien als inkomen en zal bij uw inkomen worden opgeteld...

De eerder aangehaalde puntenlijst is leidraad in deze en u MOET hierop invullen huurhuis in de vrije sector...

Het is inderdaad niet zo makkelijk als u denkt dat het is, Nederland regeltjesland helaas voor u...

Als de hypotheek laag is zoals u stelt en er vallen andere dingen te verkopen is het voor de erven misschien wel een goed idee na verkoop van deze items OOK de hypotheek af te lossen na de successierechten te hebben voldaan mits er nog iets over is natuurlijk...

invalide
door invalide - Dec 27, 2010 om 18:38
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat bij overlijden het huis vrij van Hypotheek komt dus geen hypotheek bank probleem meer.

Maar, als er 1 eigenaar failliet gaat of in Bijstand komt moeten de overige eigenaren deze dan wel uitkopen of het huis verkopen dus als er erg veel erfgenamen zijn een hoog risico.

Verder is ook nog onduidelijk of zij successie rechten over vrije verkoop waarde of de verhuurde waarde moeten betalen want verhuurde huizen zijn meestal minder waard, maar dit is ook afhankelijk hoe lang U vermoedelijk zult blijven wonen en of U een redelijke, hoge of lage huur betaalde en de overige voorwaarden.

Dat U het huis wilt leuk maar of zij op deze extra lastige verdeling zitten te wachten betwijfel ik.
Alle erfgenamen moeten er mee akkoord gaan, anders is alles voor niets geweest!

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 19:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=invalide schreef op maandag 27 dec 2010, 18:38]Ik vermoed dat bij overlijden het huis vrij van Hypotheek komt dus geen hypotheek bank probleem meer.
...
Verder is ook nog onduidelijk of zij successie rechten over vrije verkoop waarde of de verhuurde waarde moeten betalen want verhuurde huizen zijn meestal minder waard, maar dit is ook afhankelijk hoe lang U vermoedelijk zult blijven wonen en of U een redelijke, hoge of lage huur betaalde en de overige voorwaarden.

Dat U het huis wilt leuk maar of zij op deze extra lastige verdeling zitten te wachten betwijfel ik.
Alle erfgenamen moeten er mee akkoord gaan, anders is alles voor niets geweest!

Ik zou er niet zomaar van uit gaan dat na overlijden de hypotheek afgelost wordt middels uitkering van een verzekering. Zeker niet omdat het een annuiteitenhypotheek betreft. Hieraan wordt in de regel geen spaarpolis gekoppeld omdat je met deze vorm uiteindelijk de lening in maandelijkse porties terugbetaald.

Erfbelasting betaal je over de WOZ-waarde. Verhuur of niet maakt daarvoor al bijna een jaar niets meer uit. De vermoedelijk duur van een huur is nog nooit van belang geweest voor de bepaling van een waarde. Dat is anders bij een beperkt recht zoals een recht van gebruik en bewoning.

De verdeling an sich is overigens helemaal niet zo moeilijk. De woning kan onverdeeld blijven. Op het moment dat een erfgenaam failliet zou gaan, kunnen andere maatregelen getroffen worden. Dan mag je namelijk aan de curator wel een aanbod doen om het deel over te nemen in verhuurde staat. En dat is niet veel waard.

[quote=1paul schreef op maandag 27 dec 2010, 18:17]U mag huren mits de bank ermee accoord gaat, u mag NIET huren voor een "te lage" huur, dit word gezien als inkomen en zal bij uw inkomen worden opgeteld...

Dat je een te lage huur betaald, is geen inkomen, maar een schenking. En dat wordt meteen met (minstens) 30% belast met schenkbelasting, niet met inkomstenbelasting.