yv
door yve1 Feb 14, 2011 om 00:03
Geldzaken & recht

Huursubsidie en vermogen

Kom er niet meer uit en heb herhaaldelijk met de belasting gebeld,wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Vraag me af of ik recht heb op huursubsidie,kan nav mijn bankafschriften achterhalen dat ik in ieder geval vanaf 2006 huursubsidie heb ontvangen,weet niet of ik in 2005 ook al kreeg.Weet ook niet meer of ik toen nog spaargeld over had van mijn uitkoopsom die ik in 2001 gekregen had,ZIE VOLGEND ARTIKEL

U bent jonger dan 65 en een alleenstaande ouder. U hebt van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan € 20.300. In 2006, 2007 en 2008 hebt u huurtoeslag ontvangen en in 2009 hebt u recht op alleenstaande-ouderkorting VERMOGEN TOT € 41.322,

Nu het volgende ,mijn moeder is in 2008 overleden en heb toen een geldbedrag geerft,heb toen de huursubsidie laten stopzetten
Mijn geld is bijna op en ik leef van een uitkering van 1020 euro per maand en mijn huur bedraagt incl stookkosten 615 euro per maand en dan nog de rest van de vaste lasten met 2 kinderen,nu vraag ik mij af heb ik nou wel of heb ik nou geen recht op huursubsidie,ik heb geen gegevens meer over 2005 en 2004 weet niet of ik toen nog geld had van mijn uitkoopsom,en of ik in 2005 of 2006 huursubsidie kreeg,hoe pak ik dit aan,

10386 24 Rapporteer

fi
door fisbel - Feb 14, 2011 om 01:56
851 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft naar alle waarschijnlijkheid recht op huurtoeslag 2011. Voor een eventueel recht op huurtoeslag 2009 is het helaas te laat. Huurtoeslag 2010 kan nog tot 1 april 2011 worden aangevraagd. Het vermogen zou een breekpunt kunnen zijn. Zie de bepalingen van de Belastingdienst hieronder:

U bent jonger dan 65 en een alleenstaand ouder. U hebt van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan € 20.300. In 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 hebt u huurtoeslag ontvangen en in 2011 hebt u recht op alleenstaande-ouderkorting. Vrijgesteld vermogen: € 41.570 Klik hier

Bij u is de toekenning huurtoeslag echter onderbroken in tenminste het jaar 2009. Mijns inziens komt u niet in aanmerking voor de dubbele vrijstelling en mag uw vermogen daardoor niet hoger uitkomen dan: 20.667 + 2 x 2762 (vrijstelling kinderen) is € 26.185 (jaar 2010)

Om de gemiddelde rendementsgrondslag vermogen 2010 vast te stellen telt u alle saldi (ook van de rekening-courant) van de spaarrekeningen en overige bezittingen op. Het vermogen van 1 januari 2010 + vermogen 31 december 2010 optellen en delen door 2. Dit laatste bedrag is bepalend voor het recht op huurtoeslag 2010.

mabureau
door mabureau - Feb 14, 2011 om 13:46
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan moelijk aan de hand van deze info bepalen of u recht heeft op huurtoeslag.

U spreekt over een uitkoopsom en een uitkering van 1.020 per maand ? Wat voor uitkering wordt niet vermeld. Ook wordt niets vermeld over de kinderen.

In principe zijn voor het recht op huurtoeslag het eigenvermogen, de gezinssamenstelling, het gezinsinkomen en de netto huur en servicekosten, van belang.

Kan alleen adviseren even naar de volgende link van de belastingdienst te gaan. U kan hier zelf bekijken of u aan de voorwaarden voldoet en hoeveel de toeslag is die u zou kunnen krijgen.

Geadviseerd wordt overigens om een verkregen recht op huurtoeslag nooit stop te zetten, maar om een inkomen boven de grens in te geven, waardoor u een nihil toeslag krijgt !! Hierdoor blijft het in het systeem staan en door de koppeling met de gegevens van de belastingdienst, zal u automatisch een na verrekening krijgen als mocht blijken dat u WEL recht op huurtoeslag had gehad.

toeslagen berekenen en aanvragen

ATTENTIE !!!
De huurtoeslag 2010 kunt u nog tot 1 april 2011 aanvragen, maar u dient in dit geval de toeslag aan te vragen voordat u de aangifte inkomstenbelasting doet !!!

dazzcom
door dazzcom - Feb 14, 2011 om 16:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben volledig arbeidsongeschikt en zit in de bijstand van de gemeentelijke sociale dienst.

Ik heb ook problemen met de huurtoeslag (belastingdienst).

Bij mij is er echter geen sprake van een vermogen waar ik zeggenschap en vruchten (rente/dividenten) op heb. Zoiets heet "blootvermogen".
Ik heb er daarom ook geen logingegevens of bankpas van.
Ter verduidelijking:
Het vermogen komt uit de erfenis van mijn vader. Zijn vrouw heeft het recht op vruchtgebruik van die erfenis. Alle voordelen gaan naar haar en zij kan beslissen wat er met het kapitaal gedaan wordt, of dit voorzichtig belleggen met een laag of speculeren met een hoog rendement (lees risico) wordt.
Het risico daarvan is dat ik ook nog alles kan verliezen en er voor mij niets meer overblijft indien zij overlijd.
Wel betaal ik over dat (bloot)vermogen de BOX3 belasting en heb nu geen huurtoeslag meer.

Een rechtzaak heb ik inmiddels verloren.
Daarom heb ik wel mijn toeslag laten stopzetten.

De tip van mabureau om een hoger inkomen op te geven vind ik erg creatief, maar ik ben bang dat het dan ook een vorm van fraude wordt: je geeft niet "naar waarheid" op.
Ik zal dat eens bespreken met mijn advocaat.

mabureau
door mabureau - Feb 14, 2011 om 17:56
102 Antwoorden / 12 Vragen

@dazzcom;

Ik geloof dat je de dupe dreigt te worden van een misverstand ten aanzien van "het blote eigendom", "vruchtgebruik" en het "ter beschikking stellen van vermogen".
Jij hebt waarschijnlijk helemaal geen vermogen, maar een "niet opeisbare vordering" op de vrouw van je vader. Als je namelijk wel vermogen had gehad, dan zou de GSD ook zijn deel wel opgeeist hebben.

Ik weet niet wie dit destijds heeft geadviseerd en geregeld, maar zoals je zegt zou je a: geen recht op huurtoeslag hebben en mag je b: de belasting in box 3 betalen, over het vermogen waar de vrouw van je vader de inkomsten van krijgt.
Met bovendien het risico dat je straks met lege handen staat, als het vermogen verkeerd iwordt belegd.

Ik weet ook niet wie je heeft bijgestaan in de verloren procedure ? Elke advocaat is namelijk nog geen fiscaal jurist.

Daarom even een quote van de belastingdienst:
-------------------------------------------------------------
Vorderingen op basis van een erfenis
Is 1 van uw ouders overleden? En waren zij getrouwd of leefden zij duurzaam gescheiden? Dan kunnen bij de verdeling van de erfenis alle bezittingen zijn overgegaan op de langstlevende ouder. De langstlevende ouder heeft dan ook de verplichting op zich genomen om alle schulden van de erfenis voor zijn rekening te nemen. Is dit het geval en hebt u bij de verdeling van de erfenis een niet-opeisbare geldvordering op de langstlevende ouder gekregen? Dan hoeft u deze niet aan te geven als vordering. De langstlevende ouder geeft dit bedrag niet aan als schuld in box 3.

ps.
Voor goede orde even een aantekening van mijn kant bij het aanvragen van huurtoeslag.
Er wordt gevraagd om een schatting van je inkomen., op basis waarvan je een voorlopig voorschot krijgt. De definitieve toeslag wordt vastgesteld bij de defitieve aanslag wordt inkomstenbelasting.
Door een te hoog inkomen op te geven zal je een te laag voorschot krijgen. Hier is dus geen sprake van fraude.

yv
door yve1 - Feb 14, 2011 om 23:26
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,fijn reactie s te krijgen en zal trachtten het een en ander te verduidelijken waar ma bureau/dhr fisbel het een en ander over opmerkte,

Na mijn scheiding ben ik in 2000 of 2001 uitgekocht,en ben in 2002 arbeidsongeschikt geworden en kreeg toen een waz uitkering (is een uitkering voor zelfstandigen) zonder toeslag dus heb grotendeels mijn uitkoopsom moeten opeten om zomaar te zeggen
Kreeg in 2006 in ieder geval huursubsidie,en in 2007,in 2008 heb ik gebeld dat mijn moeder was overleden in januari, en die man van de huursubsidie zei dan wordt het stopgezet en moest ik alles van 2008 terugbetalen,klopt dit wel want dacht dat je huursubsidie kreeg over het jaar ervoor?
Weet ook niet of ik toen de( zie onderstaande) zat qua uitkoopsom wat ik nog over had)en of dit nu van invloed is,ivm vrijgesteld vermogen.
U bent jonger dan 65 en een alleenstaand ouder. U hebt van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan € 20.300. In 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 hebt u huurtoeslag ontvangen en in 2011 hebt u recht op alleenstaande-ouderkorting. Vrijgesteld vermogen: € 41.570)
.
Per 1 januari 2006 kreeg ik pas eindelijk een waz met toeslag tot het minimum aangevuld daarvoor was het 698 per maand netto waar ik alles van moest doen met 2 kinderen,toen 15 en 5 en een kleine allimentatie.Daarover ook veel met uwv gebeld maar zeiden dat de toeslag pas per 1-1-2006 in de wet zat.
Vervolgens overleed mijn moeder begin 2008 ,en kreeg ik een erfenis die nu ruimschoots onder het zie bovenstaande vermogen is ,maar wel boven de 20.500.
.Mijn netto uitkering waz met toeslag bedraagt momenteel 1020 p mnd,mijn zoon is sinds okt 2010 aan het werk maar gaat binnenkort samenwonen,mijn jongste is 14 jaar.Mijn verzamel inkomen van 2009 is 20.775,mijn netto huur bedraagt 486,43,en 45 servicekosten en 74 stookkosten is 613,47.Ik teer dus mega in,daar ik ook zeer hoge tandartsbehandelingen heb continue,weet dan ook niet hoe snel het nu opgaat, en wat en wanneer en vanaf welk jaar ik wel in aanmerking kom voor huursubsidie.Het is een heel lang verhaal geworden en hoop op advies in ieder geval erg bedankt alvast voor de goedbedoelde adviezen.

fi
door fisbel - Feb 15, 2011 om 02:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

U schreef: klopt dit wel want dacht dat je huursubsidie kreeg over het jaar ervoor?
Ja dit klopt, vanaf 2006 is dit veranderd. U krijgt nu huurtoeslag over het lopende jaar.

Inkomen:
Houdt u er rekening mee dat het inkomen van uw zoon meeetelt. Omdat hij 23 jaar of ouder is, geldt de vrijstelling van € 4451 per jaar (4424 in 2010) niet. Het volledige inkomen van uw zoon wordt dus bij het inkomen van u opgeteld. Omdat hij pas in oktober is gaan werken, zal het totale inkomen van u en uw zoon waarschijnlijk nog wel onder de maximumgrens huurtoeslag blijven. (€ 29.125 jaar 2010 / € 29.350 in 2011))

Vermogen
Zoals al eerder gesteld zal uw vrijstelling zijn: € 20.667 + € 2762 (1 minderjarig kind) is totaal € 23.429. U schrijft dat uw vermogen (spaargeld) op dit moment nog boven de € 20.500 is en dat u in 2010 bent ingeteerd op het spaargeld. Het spaargeld is wellicht voor 2010 de bottle-neck voor de huurtoeslag. Immers: gemiddeld (2 peildata) mag u niet meer dan € 23.429 vermogen in 2010 hebben gehad.
Voor 2011 is er een verandering in peildatum: uitsluitend het vermogen van 1 januari telt. Als de saldi van spaarrekening(en) en lopende rekening op die datum boven € 23.564 (20785 + 2779) uitkwamen, is wat betreft de huurtoeslag 2011 mogelijk ook een verloren jaar.

yv
door yve1 - Feb 18, 2011 om 11:50
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u fisbel voor het antwoordt,heb nog wel vragen.
Ben onder behandeling bij een arts ivm kaak,gebitproblemen,deze stuurd een offerte a 12000 euro als ik dit zou doen wat dan ?
En heb nog een andere medische behandeling( nodig)die wil ik graag a 5000 euro
Verder zou ik ook mijn kinderen (de volwassene)tussen 20 jr en 25 jr, wat willen geven schenken mag dit,of zeggen ze dan van de belasting nee,als ik dit zou doen ben ik direct onder het vermogen,Mijn inwonende zoon verdiend per maand rond 1500 bruto.
Mijn dank voor het antwoordt

fi
door fisbel - Feb 18, 2011 om 21:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

U bent geheel vrij om te doen met uw spaargeld wat u wilt. Maar eenmaal uitgegeven bent u het kwijt. De peildatum voor het vermogen is in 2011 al gepasseerd: 1 januari 2011. Als er op die datum meer spaargeld / vermogen was dan ruim € 20.000 krijgt u over 2011 sowieso geen huurtoeslag. (1 peildatum in 2011) Als ik het zo lees, lukt het u gegarandeerd voor 1 januari 2012 minder dan € 20.000 spaargeld te hebben (....)

Uw zoon van 23 / 24 jaar heeft inkomen. Zolang hij bij moeder inwoont telt zijn inkomen volledig mee. Gezien zijn inkomen kunt u rustig een bijdrage in de kosten vragen. Als het 1 januari 2012 is, is uw zoon wellicht 'de deur uit' en voldoet u vanaf 2012 weer geheel aan de voorwaarden om voor (maximale) huurtoeslag in aanmerking te komen: vermogen onder € 20.000 / inkomen op sociaal minimum. Scheelt al gauw € 250 minder woonkosten. Weest u echter zuinig op uw spaargeld-buffertje! Met uw inkomen zal het al krap genoeg worden in de toekomst.

yv
door yve1 - Feb 18, 2011 om 21:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je fisbel,ben een heel stuk wijzer geworden van u antwoorden,huurtoeslag voor 2011 zit er dus niet meer in,begrijp ik,mijn zoon die inkomen heeft is net 21 dus weet niet of dat wat uitmaakt?
En ik begrijp dat onderstaande tekst

(U bent jonger dan 65 en een alleenstaand ouder. U hebt van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan € 20.300. In 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 hebt u huurtoeslag ontvangen en in 2011 hebt u recht op alleenstaande-ouderkorting. Vrijgesteld vermogen: € 41.570 Klik hier)wat ik echt niet meer weet ook niet van invloed kan zijn op het heden daar ik dat echt niet meer kan achterhalen.
Ben blij te weten dat ik weet waar ik aan toe ben,dank u voor de moeite van het antwoorden.

fi
door fisbel - Feb 18, 2011 om 22:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

Informatie Belastingdienst:
Inkomen van thuiswonende kinderen
Hebt u, of heeft uw toeslagpartner of 1 van uw medebewoners een (pleeg)kind jonger dan 23 jaar met inkomen? Geef dit inkomen aan ons door. Alleen inkomen boven de € 4.451 tellen wij mee voor de huurtoeslag.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaar 2011: Ik ga er vanuit dat op 1 januari uw spaargeld meer bedroeg dan € 20.785. Gezien uw situatiebeschrijving komt u dan voor 2011 niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dit los van het inkomen van uw zoon.

NB: Het inkomen van uw oudste zoon is voor € 4451 vrijgesteld. (zie infomatie hierboven). Dus voor de jaren 2011 en 2012 geldt deze vrijstelling inkomen.
Jaar 2012: op jaarbasis telt voor het bepalen van het recht op huurtoeslag het inkomen van uw zoon van 12 x € 1500 minus € 4451 is circa € 13.500 mee. Samen met uw inkomen zal de grens maximum inkomen huurtoeslag ad € 29.350 mogelijk overstegen worden en daarmee vervalt het recht op huurtoeslag. En zodra uw zoon 23 jaar is telt zijn volledige inkomen mee!

yv
door yve1 - Feb 19, 2011 om 11:18
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ok dank u voor het antwoordt,maar goed denk dat mijn zoon echter een dezer maanden wel op zichzelf gaat wonen.Dan telt ws enkel de maanden dat hij hier wel heeft gewoon toch mee,minus 4.451???
En hoogstwaarschijnlijk zit ik ruim onder de 20.785 en vrijstelling minderjarige zoon 2,000??? einde jaar 2011,dus zou ik wel in 2012 huursubsidie krijgen qua peildatum?
En hoe zit het dan met de rente van spaargeld die in 2011 ontvangen gaat worden?tov peildatum 1-01-2012?.
Want als mijn vermogen ruim onder het max zit op 01-01-2012,maar ik zou over inkomstenbelasting moeten betalen uit spaargeld (box 3)?over 2011?
Hoeveel rente mag ik dan in 2011 ontvangen ?

fi
door fisbel - Feb 19, 2011 om 15:49
851 Antwoorden / 3 Vragen

Yve1 schreef: En hoogstwaarschijnlijk zit ik ruim onder de 20.785.
Dat is neem ik aan niet het geval per 1 januari 2011 (dan zit je er nog ruim boven toch?), maar pas op 1 januari 2012.

De aanvraag huurtoeslag 2012 kan dan eind van het jaar 2011 gedaan worden, aannemende dat de zoon uit huis is en het spaargeld onder € 20.000 is.
De rente van het spaargeld telt mee voor Box 3. Als dat op 1 januari 2012 wordt bijgeschreven moet je er van te voren rekening mee houden. Hoe? Ga enigszins ruim omder de grens van € 20.000 zitten met je spaargeld / saldo lopende rekening.

Voorbeeld: saldo spaargeld per 1 januari 2012: € 18.000 Saldo lopende rekening: € 1000 Rente: dit bedrag komt bij het spaargeld in Box3. Stel rentebijschrijving: € 700 Totaal: € 19.700 - circa € 1000 onder de maximum grens 2012 vrijgesteld bedrag. NB: Je mag € 500 contant geld in huis hebben.

yv
door yve1 - Apr 4, 2011 om 11:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo fisbel,
Wat ik eigenlijk niet begrijp is het volgende.
Als ik eind dit jaar huursubsidie aanvraag voor 2012 ,wordt er dan gekeken naar mijn spaargeld op 1 januari 2012?
Dus niet naar 2011.
En vind het eigenlijk vreemd dat het inkomen van mijn 21 jarige zoon meeteld (behalve 4000 vrijstelling omdat hij onder de 23 is),net of het mijn partner is en ik het kan gebruiken ,
Veronderstel dat hij in augustus of later pas het huis uitgaat in 2011 dan telt dit weer wel mee voor de berekening huursubsidie 2012???
Maar dan zou mijn spaargeld toch ook meetellen van 2011 voor 2012 want je doet toch aangifte van het jaar ervoor?????Ben even het spoor bijster.

birdies
door birdies - Apr 4, 2011 om 11:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........En vind het eigenlijk vreemd dat het inkomen van mijn 21 jarige zoon meetelt (behalve 4000 vrijstelling omdat hij onder de 23 is), net of het mijn partner is en ik het kan gebruiken.......

Zo vreemd is dat niet, kinderen met eigen inkomen kunnen middels kostgeld meebetalen aan vaste lasten. Als jij geen kostgeld in rekening wilt brengen, is dat jouw keuze, maar dat heeft dan wel consequenties.

Antwoorden op al je vragen vindt je trouwens op www.toeslagen.nl

fi
door fisbel - Apr 4, 2011 om 17:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=yve1 schreef op maandag 4 apr 2011, 11:46]Hallo fisbel,
Wat ik eigenlijk niet begrijp is het volgende.
Als ik eind dit jaar huursubsidie aanvraag voor 2012 ,wordt er dan gekeken naar mijn spaargeld op 1 januari 2012?
Dus niet naar 2011.
En vind het eigenlijk vreemd dat het inkomen van mijn 21 jarige zoon meeteld (behalve 4000 vrijstelling omdat hij onder de 23 is),net of het mijn partner is en ik het kan gebruiken ,
Veronderstel dat hij in augustus of later pas het huis uitgaat in 2011 dan telt dit weer wel mee voor de berekening huursubsidie 2012???
Maar dan zou mijn spaargeld toch ook meetellen van 2011 voor 2012 want je doet toch aangifte van het jaar ervoor?????Ben even het spoor bijster.
Birdies schreef: Antwoorden op al je vragen vindt je trouwens op www.toeslagen.nl
Dit is zeker waar, maar zie maar eens precies de goede informatie eruit te vissen. Bovendien kan het lezen van informatie ook lastig zijn. Ook: uw situatie is enigszins uniek te noemen: alleenstaande onder 65 jaar / leeftijd is van belang ivm eventuele ouderentoeslag vermogen Box 3 / u heeft inwonende kinderen jonger dan 23 jaar. Hoe tellen die mee in het recht op huurtoeslag? 1 zoon met inkomen, met vrijstelling van € 4451 - jaar 2011. Laatste jaren: onregelmatige inkomensten w.o. uitkoopsom / alimentatie. Erfenis waardoor (interend) Box3 vermogen: nu nog net boven de maximumgrens Box 3. - jaar 2011.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uw eerste vraag: voor de (eventuele) aanvraag 2012 geldt: de peildatum is 1 januari 2012 wat betreft de saldi van uw spaarrekeningen en rekening-courant. Uitsluitend deze datum telt! Als er in 2011 rente is bijgeschreven op een spaarrekening zal het saldo per 1 januari 2012 hoger zijn.

Het inkomen van uw zoon: zie antwoord Birdies
Laatste vragen: Stel dat uw zoon in de loop van dit jaar (2011) het huis uitgaat, dan is er voor 2012 uiteraard geen bijtelling inkomen zoon meer. Uitsluitend uw inkomen 2012 telt dan. Als uw verzamelinkomen 2012 minder is dan circa € 29.350 (jaar 2011 - meerpersoonshuishouden) en ALS uw vermogen lager uitkomt dan € 20.785 (jaar 2011) komt u in aanmerking voor huurtoeslag.
Hierbij aannemende dat u jonger bent dan 65 jaar.
Deze huurtoeslag 2012 kunt u vanaf half november 2011 aanvragen.

yv
door yve1 - Sep 22, 2011 om 16:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Geachtte fisbel,
Zijn de wetgevingen wederom veranderd???,
Ik bel naar de belasting ivm huursubsidie aanvraag voor 2012 en wordt ook doorverwezen( omdat ze het allemaal niet zeker weten) naar de afdeling inkomstenbelasting en krijg 3 verschillende antwoorden.
A er wordt me medegedeeld dat er bij huursubsidie aanvraag 2012 gekeken wordt naar mijn vermogen op 1 jan 2011 en 31 dec 2011,dit wordt opgeteld en door 2 gedeeld,zit ik dan onder het vrijgestelde bedrag (voor mijzelf en minderjarig kind)krijg ik het.
B er wordt gezegd ,er wordt gekeken naar u vermogen op 1 januari 2011 bij huursubsidie aanvraag voor 2012,dan krijg ik het dus weer niet.
C er wordt gezegd als u gemiddelde vermogen in 2011 boven het vrijgestelde bedrag zit (1 of 2 peildatums wist diegene niet)en ik moet in 2012 vermogensbelasting betalen over 2011,dat ik dan geen huursubsidie voor 2012 kan aanvragen,nu begrijp ik er echt niets meer van.
Hoop dat u me kunt adviseren

mabureau
door mabureau - Sep 22, 2011 om 18:00
102 Antwoorden / 12 Vragen

Veel mensen realiseren zich niet dat de toeslagen een voorschot zijn.

Eind 2011 moet je bij de aanvraag voor 2012 dus een schatting maken van de gegevens die je in april 2013 op de aangifte IB/PH over 2012 gaat invullen.
Blijkt na de aangifte in 2013 deze aangifte af te wijken van de in 2011 op de aanvraag vermelde schatting, dan volgt een na verrekening.
Dit kan betekenen dat je nog een nabetaling krijgt, maar ook dat je het te veel ontvangen bedrag terug moet betalen.

Als je dus de extra liquiditeiten niet nodig hebt adviseren wij om met de aanvraag te wachten tot de aangifte IB/PH in 2013.

Als je na het invullen van de aangifte IB/PH eerst de aanvraag voor de toeslagen verstuurt (bvb begin maart) en 31 maart de aangifte IB/PH, dan is het vroeg genoeg.

Als je dus dit jaar 2011 nog geen toeslagen hebt ontvangen, dan kan het raadzaam zijn om deze na het invullen van de aangifte begin 2012, alsnog aan te vragen, voordat je de aangifte IB/PH verstuurt.

Let wel op dat eerst de aanvraag en dan de aangifte IB/PH verstuurd wordt.

yv
door yve1 - Sep 22, 2011 om 23:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Goededag ma bureau,
Dank u wel voor u antwoordt.
Ik weet wel dat het een voorschot is,maar ik begrijp het niet,u mailt ib/ph waar staat dat voor dan?
En de 3 verschillende antwoorden,over de peildatums is mij ook niet duidelijk,de vragen die ik in mijn mail stelde.
Hoop dat u me duidelijkheid kunt verschaffen

fi
door fisbel - Sep 23, 2011 om 00:39
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vraag of het mogelijk is huurtoeslag voor 2012 aan te vragen, is mede afhankelijk of de zoons nog thuiswonen. De oudste zou eind 2011 de deur uit zijn. De jongste van 14 jaar zal nog geen of weinig inkomen hebben en valt bovendien onder de vrijstellingsgrens. Uw inkomen zal lager zijn dan circa € 29.000. (Gezins)inkomen is in deze situatie geen probleem.

De hobbel die dus te overblijft is Box 3. Allereerst:
1. De drie antwoorden van de Belastingtelefoon zijn in elk geval alle drie fout.
De peildatum is vanaf 2011 uitsluitend: 1 januari. Als u op op 1 januari € 20.000 heeft (met huurtoeslag!) en de JackpotKanjer van 1,5 miljoen valt op 2 januari op uw lot, is er geen Box-3 inkomen.
Dus: huurtoeslag van dat jaar blijft behouden.

2. is de regelgeving Box-3 veranderd? Ja, de kindertoeslag Box-3 wordt miv belstingjaar 2012 afgeschaft. Geen extra Box-3 vrijstelling dus.

Wat goed is om nu al te weten ivm mogelijk huurtoeslag 2012.
Scenario 1
Stel: Op dit ogenblik is uw spaargeld en saldi van alle bankrekeningen: € 22.000 Stel: Aan het eind van het jaar ook € 22.000 Stel: Op peildatum: 1 januari 2012: weer €22.000.
Conclusie: Geen huurtoeslag voor 2012, want u zit met uw spaargeld boven de grens.

Scenario 2
U anticipeert (loopt vooruit) op de nieuwe situatie. Uw spaargeld is € 22.000
U koopt en betaalt nu of uiterlijk in december een nieuw ameublement inclusief bureaustoel voor € 3000. Spaargeld per 1 januari 2012: € 19.000. U heeft het goed geregeld - vanaf uw nieuwe bureaustoel vraagt u (digitaal) de huurtoeslag 2012 aan. Kan vanaf half november 2011.
Natuurlijk zijn er oneindig veel mogelijkheden nu nog het spaargeld te verminderen: schenking aan kinderen, een aantal giften, een vakantie. Maar hierboven meldde ik het al: geeft u niet al uw spaargeld uit met als enige doel de huurtoeslag.

Mabureau kiest (terecht) voor de veilige weg en wijst erop dat de huurtoeslag ook achteraf, als alle gegevens bekend zijn, aangevraagd kan worden. Maar aan Box-3 vermogen is achteraf niet meer te sleutelen. Aan inkomen trouwens ook niet. Hoe kan ik mijn huurtoeslag-lot Box 3 een handje helpen, daarom stelde u uw vraag.

mabureau
door mabureau - Sep 23, 2011 om 00:53
102 Antwoorden / 12 Vragen

De 3 verschillende antwoorden over de peildata zijn feitelijk niet relevant. Uiteindelijk zijn de saldi op 1 januari en 31 december 2012 bepalend voor de definitieve afrekening.
Omdat echter deze data in de toekomst liggen, moet je je bij de aanvraag van het voorschot, ergens op baseren, maar persoonlijk vind ik het fout om hiervoor te refereren aan de saldi van 2011.
Het is en blijft een berekende gok, op basis van het laatst bekende saldo en de verwachte ontwikkeling, maar nogmaals uiteindelijk zijn de saldi van 1 januari en 31 december 2012.

Ik heb daarom het vermoeden dat men bij de belastingdienst in alle 3 de gevallen, de zaak verward heeft en uitgegaan is van een berekening over 2011 ipv 2012.

Ten aanzien van de IB/PH werd bedoelt de jaarlijkse aangifte voor de Inkomsten Belasting en Premie Heffing, die voor 1 april 2013 ingevuld moet worden op basis van de gegevens uit 2012.

De uitkomst hiervan wordt gebruikt voor enerzijds de belasting en premie heffing, met eventueel een aanvulling op of teruggave van de in 2012 door de werkgever of uitkeringsinstantie ingehouden loonbelasting. De loonbelasting is namelijk ook een voorschot. Terwijl anderzijds de hier verstrekte gegevens ook worden gebruikt voor de vaststelling van de diverse toeslagen.

Nogmaals, bij de aanvraag van de toeslagen voor 2012 dient u uitsluitend uit te gaan van DE VERWACHTING in 2012.

fi
door fisbel - Sep 23, 2011 om 01:51
851 Antwoorden / 3 Vragen

Mabureau: bent u echt niet op de hoogte dat er miv 2011 slechts 1 peildatum is??
Dus voor belastingjaar 2012: uitsluitend 1 januari 2012 telt als peildatum.
NB: Als er op 31 december 2012 tien miljoen op de rekening staat, is dit niet van invloed op de huurtoeslag 2012.
De Belastingdienst heeft deze vereenvoudiging mede toegepast om de Box-3 saldi van bankgegevens vanaf 2013 in de VIA (vooringevulde aangifte) te kunnen opnemen.
1 peildatum - lees hier

Aanvulling op mijn vorig bericht: als aan een minderjarig kind een schenking wordt gedaan en het geld komt terecht op de spaarrekening van het kind, blijft het spaargeld behoren tot het vermogen van de ouder(s). Het spaargeld van de 14-jarige zoon behoort dus sowieso tot het vermogen TS.

nb
door nbw - Sep 23, 2011 om 02:34
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat ik niet begrijp en dat bedoel ik absoluut niet vervelend is dat de vraagsteller zich ondanks de desparate toetstand wel een internetabonnement heeft hier adequaat op suggesties en standpunten kan reageren. Met heel veel excuses als ik het mis heb maar geloof uw plaatje niet en daarmee is al de symphatie en oprechte bijdragen hier misbruikt.

Laat ik het anders zeggen. U moet leven met 1020 en lasten 615 plus kinderen p/m.Moet ik de rekensommen dat u liegt hier.

mabureau
door mabureau - Sep 23, 2011 om 10:54
102 Antwoorden / 12 Vragen

excuses voor het vergeten van de aanpassing ivm de enkelvoudige peildatum.

@Fisbel:
Ik probeerde het voorschot systeem en de na verrekening aan de hand van de aangifte IB/PH, box 3, duidelijk te maken.
Stond hierbij even niet stil bij de aanpassing box 3 zoals die op de aangifte 2012, over het jaar 2011, voor het eerst aangehouden moet worden.
@nbw:
Jammer deze reactie. Dit leidt tot de zelfde discussie als roken of drinken, als je van een bijstandinkomen moet leven.
Voor pakweg € 15 per maand, heb je echter al een kaal internet abonnement. Als je dit combineert met gratis VOIP bellen inplaats van een internet+bellen abonnement. Neem hiernaast een digitenne abonnement voor nog geen € 10 per maand, dan heb je voor € 25 per maand, internet, telefoon en tv.

Als je het hele verhaal echter gelezen had, zou je weten dat de vraagsteller afgelopen jaren is ingeteerd op een ontvangen erfenis. Dat geld is nu op, dus moet er gebudgetteerd worden, waarbij ook de huurtoeslag aan de orde komt.

Jammer dus, dat je zo meent te moeten reageren, ook al dek je je bijvoorbaat in voor het geval je het mis hebt.

fi
door fisbel - Sep 23, 2011 om 13:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=nbw schreef op vrijdag 23 sep 2011, 02:34]Wat ik niet begrijp en dat bedoel ik absoluut niet vervelend is dat de vraagsteller zich ondanks de desparate toetstand wel een internetabonnement heeft hier adequaat op suggesties en standpunten kan reageren. Met heel veel excuses als ik het mis heb maar geloof uw plaatje niet en daarmee is al de symphatie en oprechte bijdragen hier misbruikt.

Laat ik het anders zeggen. U moet leven met 1020 en lasten 615 plus kinderen p/m.Moet ik de rekensommen dat u liegt hier.
Zoals mabureau hierboven aangeeft, teert yve1 in op haar vermogen. Maar dat inkomen is nog wel zoveel dat de huurtoeslag voor 2012 in gevaar komt. Yve1 moet leven van een inkomen waaarvan je eigenlijk niet kan rondkomen met nog 1 zoon thuis. Ik vind dat yve1 het slim aanpakt en goed doet. Zij runt met een minimaal inkomen het huishouden. Het tekort aan inkomen wordt voor zover noodzakelijk aangevuld met spaargeld. Als hier zuinig mee wordt omgesprongen is het wellicht nog 5 jaar mogelijk het inkomen aan te vullen. Over 5 jaar is de jongste zoon de deur uit of hij heeft studiefinanciering / werkt. In die nieuwe situatie zal er minder inkomen noodzakelijk zijn. Huurtoeslag zsm zien te realiseren is een reusachtige aanvulling op het inkomen. Het vraagt nu even passen en meten tav Box-3 om voor 2012 in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

nbw: uw conclusies kunnen niet zijn gebaseerd op de informatie die yve1 verstrekt en de verschillende reacties. Dat yve1 in een desperate toestand zou verkeren is een beledigende constatering en doet geen recht aan de werkelijkheid. Dat in het gezin met minimum inkomen de internet verbinding 'luxe' zou zijn cq overbodig, is een conclusie die iets aangeeft over het niveau van uw antwoord.