Us
door Usher-57 Oct 27, 2017 om 02:01
Geldzaken & recht

In hoeverre mag UWV mij vragen naar m'n dagbesteding

LS,
Ik 'geniet' sinds 2013 een WAO, ook wel WIA geheten, uitkering. Plus-minus vijf jaar dus. Voor die periode vertoefde ik langdurig in de ziektewet. Mijn afkeuringspercentage is door keuringsartsen van't UWV op 100% arbeidsongeschikt vastgesteld, voornamelijk vanwege zeer ernstige rugklachten, progressieve artrose, hepatites C, een verwijderde ader binnenkant rechterbeen i.v.m. een ongeval. Hepatites C is genezen, wel heb ik door leverbeschadiging vaak last van vermoeidheid. Tot slot lijd ik aan PTSS door gewelddadige afpersers die mij mishandelden en met de dood bedreigden. Vanwege dit laatste is het voor mij moeilijk met O.V. te reizen en is mij door de WMO vervoer op maat toegewezen.

Nu kreeg ik een schrijven van het UWV om langs te komen en de oproep, legetimatie en m'n cv met laatste sollicitaties mee te brengen. Een cv meenemen is niet aan de orde, alle overbodige administratie gaat na drie jaar de papierbak in, komt bij dat m'n laatste sollicitatie ca zeven jaar geleden is. Bij leven en welzijn hoop ik eind nov 2017 zestig te worden.

Bovenstaande omschrijving in gedachten, vraag ik aan hen die kennis hebben van het volgende. In het UWV schrijven staat, dit zal aan de orde komen tijdens het gesprek : "Hoe gaat 't met u? Dan gaan wij uw huidige situatie met u bespreken'' - ''Hoe ziet uw dagbesteding er momenteel uit? Wij willen ons een compleet beeld vormen van uw dagbesteding'' - ''Wat zijn uw mogelijkheden, wensen en behoeften? Mogelijk in verband met vrijwilligerswerk of betaald'' - ''Welk soort ondersteuning heeft u nodig op dit moment?''- en als laatste ''Welke afspraken kunnen wij samen maken voor de komende periode?'' Mijn vraag is simpel : als ik netjes op de afspraak verschijn en te kennen geef het UWV in mijn specifieke situatie niet nodig te hebben. Mijn dagbesteding mijn privezaak is zolang het niet conflicteerd met UWV regels? In hoeverre gaat het UWV hier te ver, en mogen zij alles vragen, zelfs al is het niet uitkeringsgerelateerd? Hoe zit 't met de wet op privacy?

21077 22 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 27, 2017 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je ontvangt een uitkering van het UWV. Het is de bedoeling dat je, als het kan, weer aan het werk gaat. Betaald of vrijwilligerswerk of een cursus gaat doen. Om een beeld te krijgen of er iets veranderd is in de afgelopen jaren en  wat je nog kunt, vraagt het UWV o.a. wat je dagelijkse werkzaamheden zijn. De dagbesteding is in dit geval geen privezaak.
Als je niet op de afspraak komt of niet meewerkt, kan dit gevolgen hebben voor je uitkering.
Zegt dus niet: Dat wil ik niet, het zijn mijn eigen zaken. Maar het lukt mij niet, ik heb moeite met..., ik zou wel willen, maar...
Voor zo'n afspraak kun je zelf een lijstje maken met dagelijkse dingen die je doet. Bereid je dus voor op het gesprek. Er kan mogelijk een herkeuring volgen.
En neem iemand mee naar het gesprek als je dat pretting vindt.

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/plichten-en-rechten-met-een-iva-uitkering/mijn-plichten-met-een-iva-uitkering/werk-mee-aan-onderzoek
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/uwv-achterstanden-in-2018-verleden-tijd.htm

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2017 om 08:49
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou kunnen dat uw positie voor de statistiek van belang is.

wi
door wilhelmina59 - Oct 27, 2017 om 09:31
516 Antwoorden / 0 Vragen

Tikken kan u in ieder geval wel gezien het epistel wat hierboven staat en u weet ook de weg op het internet anders had dit forum niet gevonden..
Even voor de goede orde er wordt gekeken naar wat u nog wel kan.
Dus oa een CV tje op papier zetten is ook geen probleem.
Postief overkomen, geef aan dat u wel wil maar niet meer kan.
Wat betreft privacy, men wil graag weten wat uw dagindeling is om te kunnen vaststellen wat voor u nog haalbaar is in de participatiemaatschappij.
En inderdaad neem iemand mee voelt wel zo prettig.
Succes.

jo
door jorisw Oct 28, 2017 om 07:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht handig om ook eens te vragen aan een jurist op uitkeringsgebied hoe dit zit. Strafrecht is een andere discipline.

Us
door Usher-57 - Oct 27, 2017 om 09:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Panter, bedankt voor het feit dat je de moeite nam om mij enigszins op weg te helpen. Je verhaal klopt wel een beetje, maar geldt meer voor mensen met een bijstandsuitkering. Een kennis, werkzaam op een advocatenkantoor (strafrecht)heeft een en ander ook nagekeken. Ik sta niet onder curatele en heb het recht om eerder genoemde thema's welke mij gevraagd gaan worden, onderbouwd aan mij uit te leggen en wat daar mee gedaan wordt.Ook heb ik het recht het gesprek op te nemen, zolang dat aan de medewerkster wordt medegedeeld.Een herkeuring zou inderdaad kunnen, maar helaas zal dat geen zoden aan de dijk zetten gezien het in de tussenliggende jaren alleen maar erger geworden is. Nogmaals mijn dank en je tip om zaken op papier te zetten voor mezelf, zal ik zeker gebruiken.
Vriendelijke groeten.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2017 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat de reactie van @panter22 alleen van toepassing zou zijn bij een bijstandsuitkering en daarmee bent u toch echt abuis.

Ook uw advocaat op het gebied van strafrecht zit echt mis.

U hebt bijkbaar een arbeidsongeschiktheidsuitkering waarbij u nog opgeroepen kan worden om een keuring enzovoort te ondergaan en dan mag aan u ook nog van alles gevraagd worden. Als u zich bij voorbaat op uw privacy gaat beroepen en gaat stellen dat u niet onder curatele staat, bent u echt verkeerd bezig.

Maar eigenlijk verwondert mij uw vraag hier nog meer. U hebt al juridisch advies ingewonnen, wel bij de verkeerde afdeling van de advocatuur en u bent bij voorbaat bezig zich te wapenen.

Persoonlijk denk ik dan dat het helemaal niet kunnen werken wel een beetje zal meevallen en dat u stik benauwd bent dat er aan uw uitkering getornd gaat worden.

me
door mein33 - Oct 27, 2017 om 10:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@usher-57,

Een heel verhaal met allerlei redenen om kenbaar te maken waarom u iets niet zou kunnen of willen.
U bent blijkbaar erg op uw 'privé' omstandigheden gesteld, behalve dan voor het aanvragen en ontvangen van uw uitkering en alle mogelijke toeslagen en/of kwijtscheldingen.
Het UWV heeft het recht om te bezien of u zich nog op de e.o.a. wijze nuttig kunt maken voor de maatschappij, die uiteindelijk uw inkomen etc. voor u ophoest.
Benader de situatie eens van de andere kant en bekijk eens wat u nog wel kunt, want daar rept u met geen woord over.
U gaat er ogenschijnlijk vanuit dat u alleen maar rechten heeft, maar dat heeft gelukkig niemand en een ieder heeft de plicht om naar vermogen deel te nemen aan de maatschappij.
Met alleen maar te kennen geven 'dat/dit wil ik niet' zult u er niet vanaf komen.

Us
door Usher-57 Oct 27, 2017 om 11:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt mein33, wat ik wel kan heeft geen zin om dat hier te plaatsen, dat was het probleem niet. Alle wantrouwen ten spijt gaat het mij primair om mijn privacy. Dat is alles.
Vriendelijke groet

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2017 om 16:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u zelfs schrijver van boeken worden, gezien uw lange verhalen in uw 2 vragen.
Of gewoon administratief werk doen, secretaressewerk o.i.d.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 27, 2017 om 10:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heel simpel,  wie betaalt bepaalt.

ro
door ron503 - Oct 27, 2017 om 11:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De uitnodigingsbrief van het UWV is vaak standaard opgemaakt en niet alle gevraagde info zal voor u van toepassing zijn want u bent 100% arbeidsongeschikt bevonden. Het betreft een informatief gesprek en geen soort van herkeuring maar is bedoeld om de huidige stand van zaken te bespreken en niet om u te straffen. Velen zien tegen zo'n gesprek op en maken zich onnodig zorgen maar achteraf blijkt zo'n gesprek behoorlijk mee te vallen want er wordt naar hun verhaal geluistert en vaak komt er nog iets nuttigs uit ook.

En
door End66 Oct 27, 2017 om 16:17
2 Antwoorden / Vragen

Dit klopt helemaal!

muis1972
door muis1972 Oct 27, 2017 om 20:15
24 Antwoorden / 2 Vragen

Nou bij mij was het toch anders. Ik was 100% afgekeurd en na 5 jaar 100% goedgekeurd, want ik kon nog ander werk doen (wat meer zou verdienen als mijn voormalige zware baan). Ze kijken echt niet meer naar wat je niet kan, maar zo gauw ze maar zien dat je nog wat kunt dan ga je "hop" uit de WIA zo de bijstand in. Zelfs bij de gemeente snapte ze niet dat ik niet in de WIA kon blijven. Dat is de nieuwe participatie wet. Je moet doen wat je kan. Niks mis mee hoor, maar werk krijgen met beperkingen is echt niet makkelijk en zeker niet als je ouder bent.

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2017 om 11:57
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@usher-57, als ik u was, ik weet - dat ben ik niet - het antwoord van @panter22 nog eens goed doorlezen en ook zijn advies opvolgen. Ook het meenemen van 2 andere oren is in deze een goed advies. De ontvangen brief van het UWV zal niet uit het oogpunt zijn verzonden van hoe gaan we het leven van Usher-57 vervelender maken. Ook zij hebben immers regels waaraan zij zich moeten houden. Alles wat u alleen maar hoeft te zijn is eerlijk. Uw dagbestemming is niet geheel een privé zaak als men betaald krijgt uit de Nederlandse ruif. Maar ook geheel geen schande als men dat terecht krijgt. Dus gewoon met open vizier naar uw afspraak toe gaan.

aurora1
door aurora1 - Oct 27, 2017 om 12:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U hoopt eind november 60 te worden en heeft een moeder die vorig jaar november ca 65 was?
Ik sluit mij overigens aan bij de meningen en adviezen van @tijger1 en @mijn33.
Overigens het gaat, mocht u dat niet weten, om geld dat door de belastingbetalers opgebracht moet worden.
U kon en kunt lange verhalen schrijven zoals ook bij uw vorige vraag, dus wie weet wat u nog zoal kunt doen.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk, en daar werd mij al scepticisme verweten. Nu geen empatisch vermogen.  Maar gelukkig wel een compliment over mijn expertise.;-)) Komt het toch nog goed.

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2017 om 12:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, deze (hier zonnige) vrijdag blijkt vol verrassingen te zitten....

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van die zon wordt een mens al vrolijk.

Cookies
door Cookies Oct 27, 2017 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Al je kwaaltjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.;-) Overigens schijnt moeder 85 te zijn.

En
door End66 Oct 27, 2017 om 16:15
2 Antwoorden / Vragen

Nou, nou......wat een niveau weer hier!

jonnes
door jonnes Oct 27, 2017 om 20:44
32 Antwoorden / 0 Vragen

Het dagelijkse theekransje.....

me
door mein33 - Oct 27, 2017 om 12:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@usher-57,

Het is van mijn kant geen wantrouwen jegens u.
U hoeft ook hier niet aan te geven wat u wel kunt, maar heeft er blijkbaar geen probleem mee om aan te geven wat u allemaal niet kunt en waarom niet, vandaar mijn verwijzing daarnaar.
U kunt hier een opmerking maken over het emphatisch vermogen van één of meedere panelleden, maar dat is het gevolg van uw halve en eenzijdige verhaal.
Met slechts het halve verhaal zult u het ook bij het UWV niet redden en verschuilen achter uw 'privé' zal geen acceptatie genereren.
Een goede en gedegen voorbereiding van/over "alle" genoemde onderwerpen van het gesprek zal nodig blijken om het vlot en soepel te laten verlopen.

Succes.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 27, 2017 om 12:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom heeft u geen IVA uitkering,? Schijnbaar ziet het UWV toch nog mogelijkheden.
Ik snap uw houding ook niet, als de situatie zoals u omschrijft sinds de laatste keuring g alleen maar is verergerd kunt u dat mooi 's argument gebruiken.
Ik neem aan dat u gedurende de jaren wel netjes winzigingsformulieren heeft verstuurd naar het UWV om ze van uw situatie op de hoogte te houden.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2017 om 12:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je dagbesteding is geen privé kwestie als je een uitkering van het UWV ontvangt. Welke kwalen je allemaal hebt, doet er in principe ook niet toe. Het gaat er om: wat voor werk kun je eventueel nog wel verrichten. En om daar achter te komen, wordt o.m. gevraagd naar je dagbesteding.

ma
door madelief - Oct 27, 2017 om 12:14
25 Antwoorden / 8 Vragen

Geef gewoon aan hoe het gaat kom met voorbeelden . Als je dat doet en eerlijk zegt dan kom je al een heel eind.
Als je dwars gaat liggen en niet zegt wat je dag indeling is kan het uwv moeilijk doen  .

lo
door lovewinnie - Oct 27, 2017 om 12:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U ben verplicht mee te werken. Zelf ook qua sinds 2012 en 80/100 afgekeurd. Vragenlijst ingevuld en op afspraak geweest. Ze moeten kunnen aantonen aan de overheid dat ze contact houden met mensen etc
 Ben erg positief over het gesprek en heb me echt nergens zorgen overgemaakt. Ingevuld na waarheid.

ma
door manwijf - Oct 27, 2017 om 12:51
574 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er verder op tegen om een soort status bij de houden v.w.b. datgeen u mankeert en welke veranderingen daarin optreden? Zo veel werk kan dat niet zijn. Als daar een uitkering op gebaseerd is, al helemaal geen overbodige luxe lijkt me.

Ook een beknopt overzicht van uw werkzame leven kan handig zijn, met bijbehorend cv. Beetje dom, omdat weg te gooien, lijkt me.
Heb zelf deze informatie, al heb ik al heel lang niet meer met het UWV van doen, al talloze keren nodig gehad en nog steeds paraat. Neemt nauwelijks plaats in, dus van weggooien is geen sprake. Dat was overigens tijdens het krijgen van een uitkering een onderdeel van het dosier.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoef al heel lang nergens meer iets aan te tonen, maar ik heb mijn getuigschriften en diploma’s en zelfs schoolrapporten toch heus nog in een doos liggen.

jpm
door jpm - Oct 27, 2017 om 12:56
820 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Usher-57.
u vraag zich eigenlijk af wat uw rechten zijn en of uw privacy in het geding is. Uitgaande van de situatie dat u voor 100 % arbeidsongeschikt bevonden werd wordt van u verwacht aan te tonen dat u dat ook blijft. Het is uw recht om in deze situatie een uitkering te ontvangen, maar u hebt ook het (voor-)recht om te kijken wat u nog wel kunt doen. Het UWV is er in dat geval voor u om met u mee te kijken. Als uw dagbesteding niet verder reikt dan wat vrijwilligerswerk dan zult u uw uitkering volledig behouden totdat u mogelijk weer aan de slag kunt. Betaald werk heeft ook het voordeel dat u weer op eigen benen staat, uw positie weer onafhankelijk in de maatschappij kunt innemen enzovoorts. Het wordt pas moeilijk als u niet kunt aantonen dat u niet meer betaald aan de slag kunt vanwege uw gezondheid.
In uw geval zult u er bij gebaat zijn om heel goed om te gaan met uw kennis omtrent uw eigen situatie. Vraag een specialist eens wat die ervan vindt en als deze een oplossing weet, neem die oplossing dan als uitgangspunt. Beperkt u zich niet tot denken of u uw oude werk nog zou kunnen doen of niet, er is zoveel ander werk mogelijk. Indien u nagaat of u dit, evt. met aanpassingen kunt doen kunt u proberen of u daarin een stage kunt regelen en met behoud van uitkering uit te proberen. Dan heeft u mijns inziens al heel wat beter meegewerkt en wellicht ook een beter inzicht in uw eigen mogelijkheden. Succes.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 27, 2017 om 14:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ze mogen onderzoeken of je weer kunt werken en hoeveel.

De laatste solicitatie is standaard vraag en geef leeg briefje dat je niet kan werken.
Ze mogen je uitnodigen en alles vragen maar zonde van de reiskosten die ze keurig uitbetalen.

Ja, naar aantal jaren, officieel elke 5 jaren moeten ze kijken of je nog aan de toen vastgestelde ziekte voldoet.

mo
door mof - Oct 27, 2017 om 15:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent 100% afgekeurd volgens de keuringsarts. Waarom u bent afgekeurd interesseert ws niet veel mensen. De zaak wordt daardoor niet minder erg of erger en ik kan aan uw lijstje met aandoeningen niet vaststellen of de vraag van UWV terecht of onterecht is.
Via de UWV wordt uit gemeenschapsgeld uw uitkering betaald. Zij keuren u niet maar zijn geinteresseerd in hoe het met u gaat. U bent 100% afgekeurd, dan hoeft u naar mijn weten niet te solliciteren. En als dit niet juist is, dan loopt u inmiddels 7 jaar achter en zou de vraag van UWV terecht zijn.
U hoeft als u dat niet wilt geen vrijwilligerswerk te verrichten omdat de UWV dat adviseert. Ook hoeft u maar beperkt inzage in uw dagelijks leven te geven.
Ik vind het wel logisch dat UWV een zekere vinger aan de pols houdt omtrent mensen met uitkeringen. Dat u ooit voor 100% bent afgekeurd wil niet zeggen dat dit blijvend is. U bent afgekeurd wegens mogelijk werk dat u toen had kunnen uitvoeren. Kan zijn dat er inmiddels werk te doen is dat u wel zou kunnen uitvoeren en dat UWV daarom van tijd tot tijd contact opneemt.
Ik zou er niet te zwaar aan tillen en gewoon "nee" zeggen als ze iets vragen wat u niet wilt zeggen. En zien wat er gebeurt. Zolang u 100% arbeidsongeschikt bent kan UWV niet zomaar u weer aan het werk zetten. Daarvoor moet dan eerst een keuring volgen. En daar zult u vervolgens toch openheid van zaken moeten geven.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 27, 2017 om 15:43
509 Antwoorden / Vragen

Je bent voorlopig voor 100% afgekeurd zal je bedoelen.Het UWV controleerd normaal gesproken of er verbetering in je toestand is gekomen ,dus je kunt ieder moment opgeroepen worden voor een herkeuring. Als niet meewerkt gaan ze je een strafkorting opleggen.De betaler bepaald .

uwv_webcare
door uwv_webcare - Oct 27, 2017 om 15:59
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Usher-57,

Wat vervelend voor je, dat je gezondheid te wensen over laat.

Klopt het dat je een afspraak hebt met een arbeidsdeskundige op het werkbedrijf?

Zo ja, dan raad ik je aan om een bericht te sturen via de werkmap. Je bericht komt rechtstreeks bij de arbeidsdeskundige uit en je krijgt ook antwoord van de arbeidsdeskundige.

Dit is degene, die je alle vragen gaat stellen waar je het over hebt.

Omdat je een uitkering van UWV ontvangt, zijn er ook bepaalde verplichtingen. Ëén van die verplichtingen is het nakomen van afspraken. Meer informatie vind je hier.
Iemand meenemen naar een gesprek is altijd een goed idee: 2 onthouden meer dan 1.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Monica

UWV Webcareteam

wi
door wilhelmina59 Oct 27, 2017 om 17:23
516 Antwoorden / 0 Vragen

En dat bedoel ik dus.
Vinger aan de pols.
Goed weekend.