YamiHuss
door YamiHuss Jul 19, 2019 om 22:29
Geldzaken & recht

Is er iets minder dringend dan een urgentie voor Woonnet Haaglanden?

Ik ben Yamila en ben 25 jaar oud, Ik heb een wajonguitkering en ik woon al 5 jaar in een studentflet. Ik kwam hier wonen toen ik voor het eerst ging studeren maar ik had veel problemen met met mijn opleiding (deze is mislukt) omdat ik chronisch ziek ben. Ik heb toch besloten na 1 jaar intensive behandeling om toch een deeltijdsopleiding doen, dit leek me ook best haalbaar en ik wil heel graag een diploma.

Toch mag ik niet blijven waar ik nu ben omdat ik geen voltijdsopleiding volg. De huismeester is super chill, vorige jaar zijn veel dingen tergelijk gebeurt en ik was een ramp. Ik mocht van hem nog 1 jaar blijven totdat ik dus wat anders vind. Ik ben ingeschreven in woonnet Haaglanden en mijn inschrijfduur is al 5 jaar.

In november is dus de deadline die de huismeester had me gegeven. Ik heb onlangs gemiddled 2 keer per week gereageerd op woningen maar ik krijg niks. De huizen gaan altijd naar mensen met urgenties en ik heb nog nooit een aangeboden woning gekregen. Ik moet wel in november verhuizen maar het is niet dat ik "word eruit geschopt" dat mag natuurlijk niet. Het is echter niet de bedoeling dat ik blijf omdat ik dus aan de voorwaarden niet meer voldoe.

Mijn huismeester gaat mijn zeker niet pushen om te verhuizem of zo, hij kent me al 5 jaar en hij weet dat ik een beperking heb en dat dingen beetje moeilijk gaan, toch doet hij dit stiekem van het bedrijf die het gebouw bezit en manange en ik wil hem geen problemen veroorzaken.

 Ik voldoe dus niet aan de voorwaarde voor een urgentieverklaring... Maar wat kan ik dan wel doen? Ik heb een wajonguitkering, heb ook autisme waardoor dingen moeilijk gaat met inisiatief nemen en ben ook ziek en kan dus heel weinig. Particulair huren gaat niet want ik het geld niet voor heb, ik kan alleen een sociaal woning betalen maar die krijg ik dus voorlipig niet. De laagste positites dat ik krijg is rond de 30 maar dit betekent niks als iemand met urgentie kandidaat 1 wordt. Als je boven de 10 ben, krijg je heel moeilijk een woning aangebodig.

Is er iets dat ik kan doen dat ik niet bewust van ben? Het zou heel veel helpen :( Alvast dank jullie wel..

2838 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2019 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat het overgrote deel van de 25 jarigen geen woning aangeboden krijgt. U staat niet op straat en wordt ook niet op straat gezet. Dus fijn blijven zitten waar u zit.

Magnum007
door Magnum007 Jul 20, 2019 om 00:19
594 Antwoorden / 2 Vragen

Dat mag niet in een studentenflat.

ne
door neodutchio Jul 20, 2019 om 07:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

@Magnum, ooit van huurbescherming gehoord? Je kan en mag als huurder niet zomaar op straat gezet worden.

Donuts
door Donuts Jul 20, 2019 om 08:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Neodutchio, dat telt meestal niet voor studentenflats. Dat blijkt ook uit de OP. Het is niet de bedoeling dat mensen op hun 80ste nog in een studentenflat wonen.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2019 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft zelf dat hij er niet uit gezet wordt. En elke 25 jarige heeft de grootste problemen om aan een zelfstandige sociale huurwoning te komen. Dan maar andere kamer huren als hij echt weg moet.

lo
door lovewinnie - Jul 19, 2019 om 23:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas beetje waar alle jongeren mee zitten. Ook de werkende. Er zijn te weinig woningen, te veel mensen.
Wachtlijsten lopen op tot 10/15 jaar.
Wellicht begeleidt wonen een optie? Weet niet wat daar de lijsten zijn en wat de voorwaarden zijn hierin wat betreft beperkingen.
Je kunt je inschrijven met je 18 en met minimaal 10 jaar inschrijftijd betekend het dag met wat geluk mijn kinderen met 28 pas de deur uit zijn :(. Zeker met sociale huur)dus hopelijk treffen ze goede baan, kunnen ze goed sparen en zo particulier wonen of kopen.

Magnum007
door Magnum007 Jul 20, 2019 om 00:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn veel sociale huurwoningen gesloopt.

De markt bepaalt nu het woningaanbod.

ne
door neodutchio Jul 20, 2019 om 07:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

@Magnum, daar hebt u cijfers van? Er kunnen veel sociale huurwoningen gesloopt zijn, maar er zijn er ook een hoop bijgebouwd.

Donuts
door Donuts Jul 20, 2019 om 08:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Neo, U volgt het nieuws niet? Geef Google eens de zoekopdracht 'minder sociale huurwoningen'.

Magnum007
door Magnum007 Jul 20, 2019 om 23:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

De woningmarkt is “verrot”:

Zolang er geen drastische maatregelen worden genomen,wordt de woningmarkt nog zieker.

Kijk maar eens wat een zooitje het is in Engeland bij “Deurwaarders UK” op RTL 5 door de weeks: gezinnen met kleine kinderen worden op straat gezet omdat ze de huur niet meer kunnen betalen.
Veel huiseigenaren verhuren hun woning om winst te maken.

Zolang woningen worden gebruikt als investering om winst te maken,blijft de woningmarkt ziek.

pe
door peentjes - Jul 20, 2019 om 00:15
421 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens op wat de criteria voor urgentie zijn in uw gemeente. Die verschillen nogal eens per woonplaats.. Ook hangt het ervan af aan welk bedrijf de gemeente de urgentie beoordeling heeft uitbesteed want ze doen dat lämg niet altijd zelf (toevallig dit soort zaken vorige week opgezocht).
Als u de criteria weet loop ze dan langs voor uw situatie en kijk of u ook een urgentieverklaring kunt krijgen. Succes.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 20, 2019 om 00:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Yamila,

Je zult toch echt op zoek moeten gaan naar een kamer.

Kun je niet meer bij je ouders terecht?

panter22
door panter22 - Jul 20, 2019 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een campuscontract?
Dan zul je moeten verhuizen anders kun je uit je studentenflat worden gezet.
Dus maar flink speuren om een kamer, woningdelen. En kijk ook eens naar woonruimte in de omgeving van je woonplaats.
Lees dit:
https://www.studentenwoningweb.nl/nl-NL/General%20information/BezichtigenAccepteren/Huurcontract

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2019 om 09:48
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u al contact gehad met een instelling voor sociale/maatschappelijke hulpverlening

https://jeugdhulp-haaglanden.nl/jeugdhulpaanbieders/
of mogelijk is deze nog beter: https://www.denhaag.nl/nl/zorg-en-ondersteuning/de-sociale-kaart-vind-activiteiten-hulp-of-zorg-in-de-buurt.htm