Iedere zaterdag om 19.05 uur op
He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 12:22
Geldzaken & recht

Kan ik mijn erf deel afkopen

Mijn moeder is laatst overleden, mijn vader al eerder
Er is een testament waarin 1 van mijn zusters is aangewezen als uitvoerder.
Mijn moeder had een huurhuis, en zat niet slecht in de slappe was.

Volgens het testament heb ik recht op bepaalde spullen, waar ik uit betrouwbare bron al  van weet dat deze er niet meer zijn. En volgens het testament krijg ik hier ook geen vergoeding voor.

Ik kan een advocaat krijgen maar dan moet ik bijna 900 euro zelf betalen en eerlijk gezegd vind ik dat zonde van het geld. En wil van dit hele touwgetrek af.

Weet iemand of ik mijn deel van de erfenis (spullen en geld) kan afkopen??
Alvast bedankt voor de moeite!!! Xx

15234 24 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jul 8, 2022 om 12:43
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de erfenis verwerpen maar ook dat is niet gratis.

He
door Het zwarte schaap 1962 - Jul 8, 2022 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik wil mijn erf is niet verwerpen, maar afkopen. Dus dat ik een x bedrag krijg en verder af zie van mijn rechten en spullen

getty
door getty Jul 8, 2022 om 13:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bel de notaris telefoon voor advies.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2022 om 13:06
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u iets aan deze link.
U hebt bv altijd recht op uw legitieme portie.

https://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 21:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks

Topantwoord

getty
door getty - Jul 8, 2022 om 13:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bel de notaristelefoon voor advies

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 13:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik daar niet aan gedacht heb, bedankt voor de moeite!

Franske1958
door Franske1958 - Jul 8, 2022 om 13:29
428 Antwoorden / 2 Vragen

"waar ik uit betrouwbare bron al  van weet dat deze er niet meer zijn"
Als er spullen verdwenen zijn waar U recht op heeft,
Dan gewoon weigeren om te tekenen totdat die spullen weer terecht zijn.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 21:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Was het maar zo makkelijk

atlas1302
door atlas1302 - Jul 8, 2022 om 15:47
341 Antwoorden / 13 Vragen

U heeft altijd recht op uw kindsdeel, positief of negatief. Afkopen van spullen die er niet meer voor u zijn, hoe ziet u dat dan in de praktijk?

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 19:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik zeg de spulletjes die er nog wel zijn, hou ze maar geef mij er maar geld voor samen met de eindafrekening

atlas1302
door atlas1302 Jul 8, 2022 om 20:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zolang u geen afstand doet en uw zussen ook niet, blijven jullie erfgenamen. Bovendien is uw zus executeur, en dient de zaak naar behoren af te handelen cf. inhoud testament. Stel je eens voor dat er helemaal geen baten meer zijn en alleen maar lasten, kan hoor.
U heeft toch wel goed contact met uw zussen?

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 21:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee helaas geen enkel contact, ik wil wel hebben waar ik recht op heb. Maar wil niet mee werken aan haar dwangmatig gedrag. Vandaar ook mijn vraag.
Lasten zijn er niet

atlas1302
door atlas1302 Jul 8, 2022 om 23:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is jammer, ik begrijp het. Het zou makkelijker zijn als er goed contact was, dan was het bespreekbaar. Het touwgetrek is eigenlijk al zo`n beetje begonnen denk ik zomaar, en uw zus (executeur) is the Boss.
Huurhuis....er komt dus een moment dat het hele huis leeg moet en in oorspronkelijke staat hersteld moet worden. Wie gaat dat doen, en waar gaan de spullen heen, en wie gaat dat betalen.

Uw spullen staan daar niet meer, volgens uw bron. Ook geen vergoeding hiervoor. Dus u staat erbij en kijkt erna, feitelijk met lege handen tot nu toe! Behalve dan spullen die verdeelt worden die er dan nog wel staan, maar dat is niet wat u wilt...toch.

Ik zou dan toch een intake gesprek aangaan bij een advocaat, dat is meestal gratis, en u kunt dan misschien een betere inschatting maken. Ook kunt u vragen aan de advocaat om een streng briefje op te stellen, dat het u menens is. Wellicht gaat uw zus er iets anders over nadenken.

Pappen, nat houden en thee drinken zit er niet in wat ik zo inschat, vervelend.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 9, 2022 om 10:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het huis is idd al helemaal leeg, waar de spulletjes zijn?? Ook waar mijn moeders inboedel is gebleven... U mag het antwoord zeggen.

Idd ze is the boss, maar Alles op haar dwangmatig manier. En hier wens ik niet aan mee te werken, want zo ben ik niet.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 13:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ze mag zich gaan verantwoorden waar die spullen zijn gebleven, u komt daar nu pas achter? Ik krijg de indruk dat er veel meer achter steekt!
Als je het opgelost wilt hebben zal je toch stappen moeten nemen, dit lost niet vanzelf op.

Antwoorden zijn al gegeven, en je zus dwingen om geld te geven in ruil voor de spullen, zou ik op een andere manier doen. Uiteindelijk weet je niet eens waar de spullen zijn, ik zou daar als eerste een antwoord op willen hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2022 om 16:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat kan als de andere erfgenamen daarmee akkoord gaan. Ik lees echter dat uw zus execteur is en  volledige verantwoording dient af te leggeaf te leggen over hoe zij de nalatenschap afwikkelt resp heeft afgewikkelt en indien u testamentair recht heeft op zekere spullen zal zij daarover naar mijn mening 'over de brug moeten komen'

Zie daarvoor o.a. https://testament123.nl/testament/executeur-testamentair  Heeft u  een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en houd er rekening mee dat indien het inderdaad zo is dat uw zus in gebreke is m.b.t. correcte afhandeling zij ook voor de kosten van rechtshulp kan worden aangesproken (op basis van wat in de volksmond wanprestatie heet. Neem in ieder geval contact op met - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

  (indien u geen rechtsbuijstandsverzekering heeft). Primair geldt dus dat indien u kunt aantonen dat u testamentaire rechten heeft die niet nagekomen blijken te kunnen worden uw zus daar in ieder geval op kan worden aangesproken! (En schadeloossteling aan de orde kan zijn).

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 19:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks

ma
door malty Jul 8, 2022 om 21:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of je je erfdeel af kunt kopen.
Lijkt me dat je de wet moet volgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 9, 2022 om 09:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, als al gezegd, iedere erfgenaam heeft recht op zijn erfdeel en dat geldt vooral ook indien dat specufiek bij testament is beschreven. Het is dan aan de exeuteur om daaraan te voldoen en inden de executeur daarmee aantoonbaar in gebreke blijkt is de exeuteur degene die aangesproken dient te worden m.b.t. eventuele schadeloosstelling. (Burgerlijk Wetboek art 4:13 t/m 27 en art:142 t/m 152.

www.echtscheidingswijzer.nl

http://echtscheidings.startpagina.nl

John1313
door John1313 Jul 11, 2022 om 12:44
34 Antwoorden / 1 Vragen

Het bekende 030-nummer van het Juridisch Loket (030-2326410) is niet van het Juridisch Loket Utrecht, maar betreft een telefoonnummer dat vanuit buiten Nederland kan worden gebeld om met het Juridisch Loket te spreken. Het is meestal niet mogelijk om vanuit het buitenland het betaalde 0900-nummer van het Juridisch Loket te bellen.

Zo belt u tegen normaal tarief!

ma
door malty - Jul 8, 2022 om 17:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U bent kennelijk niet onterft of krijgt u volgens testament alleen de bepaalde spullen?
Lijkt me dat niet in het testament staat dat als de spullen er niet meer zijn u daar geen vergoeding voor krijgt.
Vraag aan de notaris die het testament onder zijn beheer had waar u precies recht op hebt.
Wanneer een familielid deze spullen in bezit heeft kunt u eisen dat deze aan u gegeven worden met als sanctie dat, als de spullen niet terugkomen, u niet voor de eindafrekening gaat tekenen.
Heeft u recht op uw kindsdeel (geld) dan zou ik de erfenis beneficiair aanvaarden of u moet heel zeker weten dat de erfenis niet negatief is. Bij een positieve erfenis kunt u ook zuiver aanvaarden.
Hoe en of de erfenis aanvaard wordt kan voor alle erfgenamen op 1 formulier, scheelt weer legeskosten) formulier aanvragen bij rechtbank in uw regio.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 19:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg idd bepaalde spullen, en wat er financieel over is als de eind afrekening is gemaakt.

ma
door malty Jul 8, 2022 om 21:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat er over is als de eindafrekening gemaakt is?
Als de eindafrekening gemaakt is, is er niks over.
Wanneer u uit de erfenis geen kindsdeel krijgt uw legitieme portie opeisen wat de helft is van uw kindsdeell, alle schenkingen door uw ouders gedaan worden daarin meegenomen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 8, 2022 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Okay, ik wordt steeds wijzer

panter22
door panter22 - Jul 9, 2022 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen
atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 15:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, zo werkt dat! Dus TS kan zich alvast inlezen wat hem te wachten staat als ie er voor gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2022 om 09:14
16860 Antwoorden / 202 Vragen
ma
door malty Jul 9, 2022 om 10:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat hebben deze echtscheiding links voor zin?

ro
door ronny530 - Jul 9, 2022 om 10:06
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen zijn er nog wel spullen waar u recht op heeft maar in plaats van die spullen wilt u de waarde in geld uitgekeerd krijgen. Eigenlijk dwingt u de overige erfgenamen om de spullen van u te kopen en als ze dat niet doen dan tekent u de slotuitdeling niet. Volgens het testament heeft u recht op die spullen voor zover die er nog zijn en dan kunt u twee dingen doen, de spullen accepteren en zelf verkopen dus in geld omzetten of er afstand van doen maar de andere erfgenamen dwingen in ruil voor die spullen een geldbedrag uit te keren met als dwangmiddel de slotuitdeling niet te tekenen neigt m.i. naar een vorm van chantage. U wil van het getouwtrek af maar door uw opstelling frustreerd u de afhandeling van de erfenis juist.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 9, 2022 om 10:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niet gesproken over niet tekenen van de slotuitdeling. Dus er is ook geen sprake van enige vorm van chantage!!
Ik dwing ook niemand

ro
door ronny530 Jul 9, 2022 om 11:22
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Eigenlijk toch wel want u wil in plaats van de spullen een geldbedrag ontvangen dus dwingt u de andere erfgenamen tot aankoop van die spullen en als ze dat doen zijn ze van u af.

ma
door malty Jul 9, 2022 om 11:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De spullen zijn weg, de TS wil, als degene die ze in bezit heeft er echt gehecht aan is, er een bepaald bedrag voor.

ro
door ronny530 Jul 9, 2022 om 12:00
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Op de spullen die er niet meer zijn kan de vraagsteller volgens het testament geen geldelijke vergoeding vragen. De spullen die er nog wel zijn worden uit nalatenschap eigendom van vraagsteller en vertegenwoordigen geen geldbedrag maar de waarde van de spullen die ze bij verkoop op zouden kunnen leveren. Sec gezien wil vraagsteller dat de andere erfgenamen die spullen waar ze misschien helemaal geen behoefte aan hebben van vraagsteller moeten gaan kopen om van vraagsteller af te zijn.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 9, 2022 om 14:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ronny: het is een vraag stelling van mijn kant. Ik heb nog geen nabestaanden benaderd, gedwongen of wat dan ook. Chantage is in mijn ogen iets heel anders

ro
door ronny530 Jul 10, 2022 om 10:22
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Nu nog niet maar uw intentie is wel om de spullen die aan u toekomen tegen een geldbedrag aan de overige erfgenamen over te doen en u dat wil doen om van het gezeur af te zijn. Uw vraag heeft u nog niet aan de overige erfgenamen voor gelegd en de kans dat ze de spullen die u toekomen gaan overnemen acht ik bijzonder klein en wordt uw voorstel ook niet geaccepteerd. Vragen kan altijd maar als de overige erfgenamen uw vraag met nee beantwoorden houdt het gewoonweg op. Wettelijk heeft u recht op uw kindsdeel en testamentair op de spullen die er voor zover ze er nog zijn aan u toekomen en daarmee in uw eigendom vervallen. U mag met die spullen doen wat u wil maar u ze niet als dwangmiddel gebruiken om de afhandeling van de erfenis te versnellen want u schrijft zelf dat u er een advocaat op wil zetten maar uit kostenoverweging op dit forum om advies vraagt. De meningen zijn verdeeld dus aan u de keuze om de voor u toepasselijke mening te kiezen.

panter22
door panter22 - Jul 9, 2022 om 15:04
6599 Antwoorden / Vragen

De spullen die voor jou zouden zijn, zijn dus weg. Nu staat er in het testament dat als de spullen weg zijn, je geen vergoeding krijgt.
Maar je zuster, die de afwikkeling van het testament regelt, heeft wat uit te leggen.
Zijn de spullen verkocht, weggeven, weggegooid etc.
Zijn binnen de 180 dagen voor het overlijden de spullen geschonken,  dan behoren zij tot de erfenis.
Zijn de spullen verkocht, staat het bedrag op de bankrekening?
Je hebt inzage in de bankrekening. Wie beheerde de bankrekening en wie betaalde de boodschappen?
Daar gaat ook vaak wat mis, zeker als er veel geld is.
Je wilt van het getouwtrek af, maar het is pas begonnen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 9, 2022 om 18:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik ben er ook bang voor dat het pas begonnen is, helaas!!
Mijn zuster had een eigen pas van moeders bankrekening.
Ik weet dat ik inzage moeten krijgen in de bankafschrift van mams. En heb gezegd dat ik ze van de afgelopen 10 jaar wil hebben, en hier heb ik ook wettelijk recht op!
En de spulletjes die van mij zouden worden, wat er mee gedaan is??? Ik heb zo mijn vermoedens.
Maar bedankt voor de tip ivm de 180 dagen, die ga ik zeker gebruiken. Niet letterlijk naar hun toe, maar dat komt goed.
Bedankt voor mee denken!!

panter22
door panter22 Jul 10, 2022 om 17:06
6599 Antwoorden / Vragen

Bedoel je dat als blijkt dat de afwikkeling van de erfenis niet helemal eerlijk is gegaan, je dit niet tot op de cent wilt uitzoeken, maar een inschatting maakt van wat je te kort komt. Met de andere erfgenamen onderhandelen over een andere verderling.
Iedere erfgenaam heeft recht op een bepaald deel van de erfenis. Ook voor de balastingaangifte. Nu wil je die verdeling wijzigen.
Je bent vast niet de eerste die dit wil, maar ik denk dat de notaris daar wel een oplossing voor heeft.
En dat moet goed vastgelegd worden, anders kun je later een hoop gedoe hebben.
Dus geen advocaat inhuren, maar een notaris heeft hier lijkt mij meer verstand van.
Heeft een notaris een inloopspreekuur waar je je vraag kunt stellen?

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 10, 2022 om 19:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het gaat idd allemaal niet op een eerlijke manier
Ik ga morgen bellen.
Maar jou tip heeft mij zeker geholpen, en zal de bigg boss niet blij mee zijn!! Maar dat ik haar probleem, niet de mijne.
Karma is het gezegd.......

Franske1958
door Franske1958 - Jul 10, 2022 om 12:44
428 Antwoorden / 2 Vragen

Is het dan niet verplicht dat als iemand per testament bepaalde zaken aan iemand toewijst,  dat die spullen verplicht bewaard moeten worden??
Immers door de verkoop van die spullen, hetzij door de eigenaar, hetzij door een familie lid, maakt dat dit deel van het testamens nooit meer
uitgevoerd kan worden.  Dus in de praktijk komt dit er dus op neer dat die erfgenaam, als die akkoord gaat met de erfenis, dat die t.z.t. een
brief krijgt van een notaris dat die spullen opgehaald mogen worden en dat dan blijkt, dat die spullen er vervolgens niet meer zijn.  Om een tijdje
later wel een aanslag erfbelasting te krijgen vanwege (nooit) ge-erfde verdwenen zaken.

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 13:49
341 Antwoorden / 13 Vragen

Juist dat, een spijker precies op de kop.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 10, 2022 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt er staan zaken beschreven betreft spullen die iemand toe gewezen krijgt maaar in het testament staat ook voor spullen die er niet meer zijn ondanks dat ze toegewezen worden valt geen vergoeding voor te krijgen.
Dus in mijn geval, ik heb letterlijk het zwarte schaap en sommige spullen die ik zou krijgen zijn gewoon weg. Daaag spullen, daag vergoeding en ik sta er bij te kijken en 1 iemand lacht het hardst. The bigg boss!!!!!
In dit geval heb ik wettelijke geen poot om op te staan. Maar ik ga wel om een verklaring vragen, want kreeg een tip van een andere lezer over 180 dagen

Franske1958
door Franske1958 Jul 10, 2022 om 17:54
428 Antwoorden / 2 Vragen

Als U werkelijk aan U toebedeelde spullen niet krijgt omdat die zijn verdwenen, doe dan officieel aangifte van diefstal.
Niet dat Ik ook maar 1 seconde verwacht dat U deze dan wel krijgt, maar er zijn goederen verdwenen die aan U toebehoren
Dat van die 180 dagen dat klopt, in Decemder is mijn vader overleden en ik was de contactpersoon voor alle instanties.
De plaatselijke notaris verzocht mij ook om onder andere een kopie van alle bank afschriften van al zijn rekeningen van
de laatste 180 dagen, en die moest ook een kopie hebben van de laatste 3 jaar printouts van zijn belastingaangifte en een
kopie van de koopacte van zijn huis en nog veel meer. Heb in totaal meer dan 100 Bladzijden papier daar afgegeven.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 10, 2022 om 19:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja van de bankafschrift weet ik idd. De notaris heeft mij dit vertelt. Kan zelf tot 10 jaar terug eisen.
Maar dat is het probleem van de uitvoerder er niet van mij.
De belastingdienst was mij even ontschoten, maar heb deze meteen opgeschreven, zodat ik deze niet kan vergeten.
Maar zo te horen weet je beetje waar ik dus mee zit,
Aangiften hou ik ook even in gedachten
Thanks

Franske1958
door Franske1958 Jul 10, 2022 om 20:34
428 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet inderdaad (helaas) precies waar U mee zit.  vergeet ook niet de papieren van uw eerder overleden vader
te kopieeren, want dat is ook van belang. Er moet uitgezocht worden of en hoe groot het aan de kinderen, zijnde U en
uw broers en of zussen, toegewezen niet opeisbaar kindsdeel was toen uw vader overleed en hoe dat toen op papier
is gezet wat er moet gebeuren als de tweede persoon, in uw geval uw moeder, komt te overlijden. Dat moet ook worden
meegerekend. Hier was dat tenminste wel het geval. Hebt U bewijs dat U recht hebt op een bepaald voorwerp uit
dat huis, en hebt U daar ook een goede omschrijving of foto of wat dan ook van. Doe aangifte van diefstal en ga niet
accoord met een geldelijke vergoeding daarvoor, hiermee bereikt U dat, mocht dat voorwerp ooit weer ergens
opduiken, dan kunt U dit opeisen als zijnde uw eigendom.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 10, 2022 om 21:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader is helaas al heel lang dood ik was toen 5 jaar oud, en kan hem amper voorstellen. Doelt u op mijn kindsdeel van mijn vader, waar ik eventueel nog recht op heb? Ik heb een kopie testament waarin duidelijk staat welke spullen ik toe bedeeld krijg, er staat ook bij als de spulletjes er niet meer zijn krijg ik er geen vergoeding voor.

Zou ik eventueel met u per mail in contact kunnen komen??

Franske1958
door Franske1958 Jul 10, 2022 om 22:55
428 Antwoorden / 2 Vragen

We zitten hier op een openbaar forum, ik geef dat liever niet hier.
Ja dat bedoel ik, een lijst van welke spullen U zou moeten gaan krijgen, echter het is, gezien uw leeftijd in
uw login naam zo lang geleden dat er vaak niet mag en kan worden verlangd dat iemand spullen meer dan
50 jaar gaat bewaren voor de kinderen.  Of het moeten echt dure zaken zijn.  Ik weet ook wel dat iemand
gehecht kan zijn aan bepaakde spullen die U herinneren aan uw vroeg overleden vader.  Echter ik weet
niet of er kan worden verlangd dat iemand (in uw geval uw moeder) als het ware wordt "verplicht" om
bepaalde spullen nooit weg te doen omdat die over heel veel jaren naar U moeten gaan.  Daarom is het
mischien veel verstandiger om nog 1 keer met uw broers en zussen te gaan praten en, indien die spullen
echt weg zijn het daarbij te laten. eventueel kunt U beneficair aanvaarden als U verwacht dat er een
negatief saldo overblijft.  Goed op kunnen schieten met broers en zussen is meer waard als spullen,
zeker nu U, net als ik, nu ineens tot de oudste generatie behoren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 20, 2022 om 12:33
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook als al herhaald gestelt dient de executeur volledige / afdoende verantwoording af te leggen en dus ook over zaken die volgens een testamentaite clausule zijn toegewezen aan een erfgenamen en toch blijken te zijn verdwenen.

1paul
door 1paul - Jul 11, 2022 om 07:53
3155 Antwoorden / 0 Vragen

testament is leidend in deze maar u heeft ook recht op uw legitieme portie.

als de spullen al 'weg" zijn leg u daar dan bij neer en wacht nog even op de afrekening die uw zus u voor moet leggen, meld u vast bij haar en vraag wanneer u de afrekening tegemoet kan zien, u heeft recht op inzage in alle afschriften, men moet u dat tonen op eerste afroep....

https://www.executeurerfenis.nl/de-executeur/de-administratie-van-erflater-erfgenamen-hebben-recht-op-inzage/

afkopen zou ik afraden eerlijk gezegd, als men u geen inzicht geeft kan men roepen wat men wil en u met een "aalmoes" de laan uit sturen.

Geeft men u geen inzicht zult u toch naar de kantonrechter moeten, u kunt dit in principe zelf, en een verzoek indienen bij de rechtbank om inzicht in de totale administratie en een boedel beschrijving!

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 11, 2022 om 09:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks!

ge
door geddes2007 - Jul 11, 2022 om 14:06
14 Antwoorden / 2 Vragen

Internet is een bron van informatie. Ik vond dit:
"Zeven jaar lang boekte hij geld uit de nalatenschap over naar zijn eigen rekening. Uiteindelijk trokken de erfgenamen aan de bel en viel hij door de mand. Onlangs verscheen hij voor de rechter. Volgens hem moest hij het geld wel verduisteren, omdat hij werd afgeperst door een criminele bende uit het buitenland. Zij dwongen hem om iedere keer grote sommen geld over te maken. De man had hier echter geen enkel bewijs van. De rechtbank achtte deze verklaring dan ook erg ongeloofwaardig.

Spijt

Tijdens de zitting heeft de man spijt betuigd richting de erfgenamen van de tante. Toch blijkt dit niet uit zijn handelen. „Hij heeft geen stappen genomen om het geld terug te betalen en blijft vasthouden aan een ongeloofwaardig verhaal. Voor de gedupeerde familieleden is dat zeer onbevredigend. Hij heeft forse financiële schade berokkend en het vertrouwen van de andere erfgenamen beschaamd”, aldus de rechter.

Geen cel, maar wel terugbetalen

De officier van justitie eiste een jaar gevangenisstraf. Hier ging de rechter heel bewust niet in mee. „We vinden het van groot belang dat hij zijn baan houdt en zo snel mogelijk het verduisterde bedrag kan terugbetalen, zodat de nalatenschap kan worden afgewikkeld.” Hij zal het hele bedrag moeten terugbetalen. Doet hij dit niet, dan kan er alsnog celstraf volgen. Daarnaast krijgt hij een taakstraf van 240 uur.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 11, 2022 om 15:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks!

gerard van kooten
door gerard van kooten - Jul 11, 2022 om 14:26
9 Antwoorden / Vragen

Je kan een erfenis afkopen, maar dat kost ook geld, hoogstwaarschijnlijk minder dan €900,-.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2022 om 16:58
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog een keer bij u terug met ook opnieuw de opmerking dat uw zuster wettelijk is verplicht om u volledig te informeren en zoals ik al eerder zij aansprakelijk is te stellen indien er in het testament spullen staan die aan u zijn toegewezen maar u niet kreeg tot nu toe. Dat tenzij uw zus als executeur overduidelijk kan aangeven dat zij in alle opzichten correct en helder heeft gehandeld.   hetgeen mij niet het geval lijkt op basis van uw vraag en latere reacties van u.

N.a.v. de reactie van @PANTHER22 kan hierbij het 180 dagen aspect ook nog van belang zijn.

Heeft u inmiddls de notaris die het testament heeft opgemaakt benaderd?

Ik zie van @GEDDES... een reactie die aangeeft hoe een en ander kan uitpakken, ik ben zelf berokken geweest bij procedures die per saldo 10 jaar in beslag namen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 11, 2022 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond, ik heb inmiddels de notaris gesproken.
De 180 dagen zijn nu idd zeer belangrijk, en daar mag ze nu een overduidelijk antwoord op gaan geven. Wat naar ons inziens alleen maar uit leugens bestaat. Ook de bankafschrift van de afgelopen 10 jaar moet ze op tafel gaan leggen. En verwacht daar het 1 en andere in aan te treffen..
Heel erg bedankt dat u zo met ons mee denkt!! Wordt zeer gewaardeerd en daar de vele reacties voel ik me steeds sterker staan. Weet dat we er nog niet zijn, maar daar kan ik nu voorlopige mee leven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2022 om 20:51
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ook al kan dit een lange adem hebben, laat t.z.t. aan ons weten wat de uitkomst is. Maar als al gezegd, het kan wel een heel erg lange adem hebben indien uw zus niet verstandig is om goed en correct te communiceren. Indien niet, dan is het zinnig om ook alle kosten te verhalen op haar.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 11, 2022 om 21:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga idd indien ik kosten moeten maken, en de strijd duurt lang, op haar verhalen.
Thanks

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2022 om 21:23
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan en helaas op basis van ervaring met drie nalatenschappen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 11, 2022 om 23:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje, dan heeft u helaas ook het nodig mee gemaakt, en daar veel ervaring opgebouwd.
Hopelijk mag ik u nog 1 vraag stellen?
Weet u misschien dan ook of ik recht heb op de papieren van de andere erf genamen? Ik bedoel dan of ze de erfenis verwerpt of aanvaard hebben

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 12, 2022 om 09:11
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is mogelijk bekend bij de notaris en in ieder geval in het boedelregister van de Rechtbank in de regio waar de overledene woonde.

Zie deze info Als u een keuze maakt voor het verwerpen van de nalatenschap, moet u hiervoor een verklaring afleggen bij de rechtbank binnen de regio waar de overledene woonde. De rechtbank geeft dan een zogenaamde ‘akte nalatenschap’ af waaruit uw verwerping blijkt. De verwerping wordt ook ingeschreven in het boedelregister van de rechtbank.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 09:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik het idd al gevonden!!! Het register is openbaar dus ga hier meteen achteraan

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 12, 2022 om 09:39
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ok!

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 09:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Super bedankt nogmaals voor al uw goede raad en advies!! Xx

atlas1302
door atlas1302 Jul 12, 2022 om 10:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

Iemand schreef eens je doet zoiets binnen 3 dagen en dan alles via e-mail, nou als ik dit allemaal zo eens lees maak er maar 3 maanden van. Ik wens zwarte schaap veel succes, en doorzettingsvermogen.
Het is echt een praktijk les hoe het in het echt gebeurd, en zal blijven gebeuren. GELD!

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 10:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou 3 dagen is echt niet haalbaar, ik vrees 3 maanden ook niet. Vooral nu de bigg boss er een advocaat op heeft gezet. Iedereen heeft iedereen geblokkeerd, totaal geen communicatie met de andere zussen. Niet mijn keus hoor, hopelijk komt dit ooit nog goed. Biggg boss wil is wet, maaar ze zal met de Billen bloot moeten, hoe ze het ook wendt of keert. Ik ben ondertussen zoveel wijzer geworden, nu ga ik er voor!!!! Super bedankt voor je lieve berichtje, doet me echt goed dat mensen zo mee leven en denken. En idd Geld is zo gemeen en lelijk. Maar ja je hebt mensen en mensen. En karma gaat er zeker nog komen........

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2022 om 15:36
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de reacties van 'Big Boss' zoals ik nu lees en het feit dat zij een advocaat heeft ingeshakeld, neem snel  contact op met

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl want dan is nadere rechtshulp echt nodig. In dit soort zaken kunnen advocaten erg slim proberen te zijn en de sitaties waar ik al over meldde hebben indertijd bij elkaar bij 10 jaar in beslag genomen. Hopelijk komt het bij u niet zo ver en vindt u snel goede hulp die ook niet zo kostbaar behoeft te zijn.

Die advovaat zal u nu wel benaderen maar herhaald: u heeft recht op alle informatie m.b.t. de afwikkeling door de executeur en als dat inderdaad achterwege blijft of incorrect blijkt te zijn is zij aanspreekbaar voor alle kosten. De 'kunst'is om in ieder geval dat dan heel erg duidelijk te maken resp. te doen maken.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 17:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks
The bigg boss's kan het op haar manier niet winnen!
Ik wacht nog even rustig af, voordat ik verder ga. De advocaat kan me tot niets dwingen. En idd ik heb recht op info, maar wettelijk ook recht op inzage.
Inmiddels wel uit onverwachte hoek, hulp gekregen van iemand net als u met heel veel ervaring.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 12, 2022 om 16:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wauw, je zus begint met advocaten. Ik hoor het verhaal maar van een kant natuurlijk...maar daar is wel wat loos. Anticiperen jongen, gewoon inspelen op de fouten die ze gaat maken of al heeft gemaakt. Een jurist heb je nu wel nodig hoor, dat verdient zich terug als het goed is.
Goodluck,

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 17:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wacht even rustig af! Ga natuurlijk voor mijn eigen deel. En kijken of ze met de Billen bloot gaat, en voldoet aan de wettelijke eisen, dit is ze verplicht.
Ik heb geen haast.
Thanks

ma
door malty - Jul 12, 2022 om 16:34
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moet die advocaat die uw zuster heeft ingeschakeld?
Lijkt me dat het testament duidelijk is, u heeft recht op bepaalde zaken maar als deze er niet meer zijn geen enkele vergoeding.
Gewoon afwachten wat komen gaat, het Juridisch Loket bellen heeft geen enkele zin, wat zou die voorstellen, ook een advocaat nemen?
Dat het huis is leeggehaald en inboedel verdwenen zegt niks, meestal moet je betalen om van de inboedel af te komen, kringloop misschien.
lik neem aan dat u uw zus om de nodige informatie wat betreft de nalatenschap hebt gevraagd en afwachten of uw zus alle informatie al heeft en u die ook krijgt.
Kan me niet voorstellen dat de andere erfgenamen op een dure advocaat zitten te wachten die de zaak 10 jaar laat aan sudderen.
Rustig afwachten zou ik zeggen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 12, 2022 om 17:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga idd geen advocaat inschakelen, weet ook niet wat ze hier mee bewijzen of doen. Heb alleen steeds meer het idee dat er een luchtje aan zit. Ik wacht idd rustig af. Hoe ze het went of keert ze zal met de Billen bloot moeten. Dat is wettelijk verplicht. Thanks

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2022 om 09:46
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel het normaliter niet mijn gewoonte is om nog een keer opnieuw te beginnen (i.p.v. reageren op andere reacties) toch m.b.t. hier en daar genoemde tijsaspecten en rustig afwachten wijs ik u toch op op het bestaan van verjaringstermijnen en zie dan https://www.omnius.nl/blog/erfrecht-advocaat/verjaring-erfenis-door-onbekendheid-met-verjaringstermijn/ . Voor zover ik kan nagaan is in uw kwestie de verjarijjgstermijn 5 jaar maar kan ook anders zijn. Zo het in deze veel korter zou zijn is verjaring te stuiten.

Doe m.b.t. de verjaring ook navraag bij de notaris.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 13, 2022 om 11:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks!! Ik ben er inmiddels door de notaris achter dat ik mijn kindsdeel van mijn vader niet meer kan opeisen
 Ik heb nu tot oktober de tijd om het testament  van mijn moederte aanvaarden en of verwerpen. Zo staat het ook in het testament dat het binnen een half jaar moet gebeuren
Heb voor vrijdag een afspraak bij een jurist van het juridisch loket staan. Met een stapel papieren ga ik die kant op, waaronder de vele tips van u. Allemaal uitgedraaid, plus wat ik zelf nog uit gevogelt en gevonden hebt

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 13, 2022 om 11:22
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Opnieuw en nu met de grote vraag of hetgeen de notaris heeft gemeld niet meer zou kunnen. Ik betwijfel dat in zeer grote mate en zie dan o.a. dit: https://www.erfrechtshulp.nl/kindsdeel-erfenis/ . Een kindsdeel is bovendien ook nog anders dan zaken waarop uw volgens een testament, specifiek genoemd, recht zou hebben.  Dat is uw legitieme portie en geld o.a. dit (Citaat uit de info van Mr. Jan Damstra) Als u aanspraak wilt maken op de legitieme portie van de erfenis, dan moet u zelf actie ondernemen. Zo moeten er minstens zes maanden verstreken zijn sinds het overlijden van uw ouder en mag er maximaal vijf jaar verstreken zijn. Daarnaast moet u uw verwantschap met de overledene bevestigen. Een kleine kanttekening daarbij is ook dat als uw ouder in zijn of haar testament opneemt dat zijn vermogen naar een goed doel gaat, dan kan het zijn dat dit al is gebeurd tegen de tijd dat u uw legitieme portie komt opeisen. Dat betekent dat u bij het goede doel in kwestie moet aankloppen om uw erfdeel terug te halen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 13, 2022 om 11:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

IK volg dit, interessant. Je moet dus binnen een half jaar aanvaarden of verwerpen. Als je daarvan geen bericht krijgt om dat te doen, wat gebeurd er dan eigenlijk?

Bij aanvaarden mag je pas na 6 maanden de legitieme portie opeisen/aanvaarden. Zelf actie ondernemen! Hoe doe je dat ondernemen? Kan dat via e-mail of hoe gaat dat dan in zijn werk?
Je bent er zo wie zo al 6 maanden mee bezig als er niks bijzonders aan de hand is, en je moet toch minimaal ergens èèn keer je handtekening zetten wat ook geld kost. Kan dat niet gewoon digitaal, Digid van de overheid...die hebben we niet voor niets natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 13, 2022 om 12:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Is dit nu een vraag van u? Ik verwees Ts al naar dit: www.echtscheiding.nl

www.echtscheidingswijzer.nl  en

http://echtscheidings.startpagina.nl en verder is alles ook te vinden op het internet bij o.a. wetboek on-line Burgerlijk Wetboek, boek 4, art. 1 t/m 6

De oorspronjkelijke vraag is: Weet iemand of ik mijn deel van de erfenis (spullen en geld) kan afkopen?? en de reactie daarop is overwegend dat een executeur zorg moet dragen voor een goede en duidelijke afwikkeling / verantwoording van de afwikkeling en ik gaf aan dat afkoepen op zich wel degelijk kan indien de executeur en andere erfgenamen daarmee akkoord gaan. Gelet op de latere reacties van Ts ziet het daar echter niet naar uit. 'Erger' nog, er is al een advocaat 'in het spel'.

Ik ben en blijf benieuwd naar de uitkomst met opnieuw de aantekening dat het  wel erg lang kan duren eer dat er is.
Ik reageer vanaf dit moment niet meer. M.i. is er afdoende gereageerd op deze vraag en weet Ts, gelet op haar reacties, wat haar  te doen staat.

atlas1302
door atlas1302 Jul 13, 2022 om 13:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is een forum waar nu eenmaal vragen gesteld worden, het is blijkbaar toch niet zo`n eenvoudige materie. Wetboeken lezen, daar zijn zelfs rechters en advocaten oneens over hoe stellingen  toegepast worden, en in welke context.
Mij interessert het juist hoe ontwikkelt de praktijk zich, en daarover vragen te stellen. De praktijk laat de pijnpunten zien, in dit geval executorale zus.

Maar goed, ik blijf het lezen en volgen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 13, 2022 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zodra ik meer weet zal ik het melden

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 20, 2022 om 10:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iets later dan gepland, corona! Kon ik vanmorgen terecht.
The bigg boss zal idd met de Billen bloot moeten aangaande administratie, bank, polissen gewoon de gehele administratie. Wat betreft de spulletjes die er niet meer zijn, mag ze ook verantwoording voor afleggen. We doen het op een slinkse wijze ivm de 180 dagen! Het huis is inmiddels al helemaal leeg, ze moet verantwoording afleggen waar al die spulletjes zijn. De advocaat daar heeft een hele mooie brief opgesteld die ik naar the big boss advocaat kan door sturen. 1 ding is heel zeker the bigg boss heeft heel veel fouten gemaakt anders huurt ze ook geen advocaat in om het proberen te verdoezelen!
Ik ga er nu ook echt voor, ga niet voor afkoop, maar ik ga eruit halen wat erin zit ook al duurt het lang. mijn adem is heel lang en heb een brede rug!!!! En tijd genoeg

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 13:41
6599 Antwoorden / Vragen

Wat triest allemaal. Hoe kun je elkaar het leven zuur maken.
Je zus heeft dus een inschattingsfout gemaakt en dacht dat ze het testament  niet hoefde te respecteren.
Nu wordt het een strijd met advocaten. Ik hoop dat jullie verstandige advocaten hebben en jullie er toch nog goed uitkomen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 20, 2022 om 14:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is vervelend, triest is dat de moeder is overleden ik denk dat ze het zo niet gewild had. Maar goed, het is wat het is, ik neem aan dat de advocaat weet waar hij mee bezig is.
Ik blijf het zakelijk zien, afgezien van het verlies van uw moeder, de kosten gaan voor de baten. In mijn geval zou ik het tegen een bewindvoerder op moeten nemen, met een moeder die al vele lange jaren in een verzorgtehuis ligt. Ik doe niets!

@panter22, ik denk juist dat de zus heel constructief bezig is, ze denkt de executator te zijn en daarmee de Kapitein van het schip te zijn. Maar zo werkt dat niet natuurlijk. Ook Kapiteins dienen verantwoording af te leggen aan de rederij, in dit geval de erfgenamen.

Maar tuurlijk is er uit te komen, en dat gebeurd ook wel.  By the boss moet het allemaal nog even doordringen.

He
door Het zwarte schaap 1962 Jul 23, 2022 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Idd boss moet nog wakker geschud worden, en dat zal niet mee vallen: haar wil is immers wet. Altijd al zo geweest en zal zo blijven. Maar uit eindelijk moet ze met de Billen bloot of ze wil of niet

marcel75
door marcel75 - Jul 21, 2022 om 23:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ga niet doe-het-zelven. Die € 900,-- aan kosten kan heel veel (fiscaal) gedoe voorkomen. Het afkopen van uw erfdeel kan namelijk een schenking zijn. Daarnaast is het afkopen ook niet altijd dé oplossing om uit dit gedoe/deze ruzie te komen. Schakel daarom een deskundige buitenstaander in die u gepast advies kan geven en kan bijstaan.

En dat spullen welke aan u gelegateerd waren er niet meer zijn, is geen reden om de afhandeling onnodig op te houden. Uw moeder mocht bij leven namelijk doen en laten wat zij wilde met die goederen. Die hoefde zij niet te bewaren omdat in het haar testament stond dat u die zou krijgen.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 22, 2022 om 11:15
341 Antwoorden / 13 Vragen

''Uw moeder mocht bij leven namelijk doen en laten wat zij wilde met die goederen. Die hoefde zij niet te bewaren omdat in het haar testament stond dat u die zou krijgen.''

Maar dat is nu wat niet zeker is, en dat wil TS uitzoeken. De executator geeft geen antwoorden of laat bewijzen zien, en dat is een slecht signaal natuurlijk.
TS had geloof ik al een advocaat ingeschakeld, en een brief geschreven naar de zus.