so
door sonjawubben Jul 29, 2007 om 12:25
Geldzaken & recht

Kapotte pinautomaten in turkije

Ik wilde in Izmir, Turkije geld pinnen bij een automaat. Na alle aanwijzingen opgevolgd te hebben, kwam er wel een bon uit, maar geen  geld. Op de bon stond in het turks dat de transactie was afgebroken wegens een defecte automaat.

Ik ging naar een andere pinautomaat van een andere bank om het nogmaals te proberen. Heel lastig voor mij, maar ook hier kreeg ik een bon met de mededeling dat de automaat defect was.

3x is scheepsrecht, dus ik ga naar weer een andere automaat. Nu kreeg ik in het scherm dat mijn saldo onvoldoende was. Ik kon geen geld opnemen.

In het hotel heb ik vervolgens  ingelogd op mijn banksite en zag dat de bedragen afgeschreven waren. Ik heb direct naar mijn bank gemaild  Zij doen nu onderzoek, maar het geld is nog niet bijgeschreven en het is inmiddels al 1,5 week geleden. Welheb ik een brief ontvangen dat ik voor 15 augustus een antwoord krijg.

Komt dit vaak voor?

Hoe moet dat als je in het buitenland zit, je rekening is leeg door foutieve pinautomaten en je kunt geen geld meer opnemen?

.

2968 15 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 29, 2007 om 12:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Komt wel vaker voor, zoals je hier kunt lezen;

Reiziger betaalt cash - reiskrant.nl [Reisnieuws]

TROS Radar :: Bekijk onderwerp - storing geldautomaat toch afschrijving geld

Eerde vraag, zelfde probleem

-Hoe moet dat als je in het buitenland zit, je rekening is leeg door foutieve pinautomaten en je kunt geen geld meer opnemen?-

Er wordt aangeraden zowel cash geld als bankpassen mee te nemen.

Succes,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2007 om 13:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

sonjawubben@ u had, maar dat is mosterd na de maaltijd, meteen bij de bank binnen moeten gaan. Helaas voor u is 1 1/2 week ook nog erg kort om vanuit Turkije een reactie te krijgen.

Nog een vraag: bent u nog even bij de defecte automaat blijven staan om te constateren dat er ook inderdaad geen geld uitkwam? Als er werkelijk geen geld uitkomt dan heeft de bank 's avonds een overschot. Het is mijn echtgenote onlangs in nederland overkomen, ja  hier in Nederland bij De Bank en ook daar heeft het 3 weken geduurd voor de bevestiging kwam dat er inderdaad niet was uitgekeerd.

fl
door fluffietec - Jul 30, 2007 om 09:16
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sojawubben,

Goed dat u gemeld heeft dat de automaat defect was. Bij de bank in het buitenland verhaal halen heeft inderdaad geen nut. Zoals het hoort bent u naar uw eigen bank gestapt. Uw bank gaat onderzoeken wat er fout is gegaan en als het geld niet uit de automaat is gekomen, wordt het bedrag bijgeboekt op de rentedatum dat het is afgeschreven, m.a.w. u heeft geen rente verlies.

Als bankmewerker adviseer ik onze clienten altijd een 2e betaalmiddel mee te nemen naar het buitenland. Hetzij een 2e pas waarmee in het buitenland betaald kan worden (evt. van een andere rekening), hetzij een creditcard. Tevens adviseer ik om het toegangsmiddel voor internet bankieren mee te nemen, zodat men niet voor verrassingen komt te staan. Mocht u bovenstaande producten niet hebben of willen, dan is een "ter beschikking stelling aan kas" de oplossing. U zoekt een bank bij u in de buurt en vraagt aan de thuisblijvers of zij bij de bank in NL een bedrag aan de kas willen storten op uw naam o.v.v. uw paspoortnummer. Uw bank neemt contact op met de buitenlandse bank en het geld wordt gestort, zodat u dat na ongeveer 2 dagen kunt ophalen op vertoon van uw paspoort. Bovenstaande geldt ook voor verlies of diefstal van uw pas in het buitenland.

Ik hoop dat ik uw vraag voldoende beantwoord heb.

Vriendelijke groet,

Fluffietec

so
door sonjawubben - Jul 30, 2007 om 09:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had inderdaad een tweede pas bij me. Maar ook daarmee is geld afgeschreven omdat de automaat het niet deed. Dan wordt het toch wel nijpend. Ik heb gelukkig nog spaarrek. en kon via internet geld overhevelen.

Mijn zorg is meer als anderen die minder goed bemiddeld zijn iets dergelijks overkomt. Mijn zoon reist nu bijv. in Thailand rond. Hij heeft echt niet zoveel geld dat hij zonder in de problemen te komen 3x kan pinnen, het geld afgeschreven wordt zonder te cashen en dan nog voldoende saldo heeft om het een vierde keer te proberen.

Ik kaart dit aan omdat ik vind  dat het een probleem van de banken onderling hoort te zijn. De bank moet zo-wie-zo utzoeken of mijn verhaal klopt en het geld bij de turkse banken terugvorderen. Waarom compenseren zij niet direct, zodat zorgeloos de reis vervolgd kan worden. Per pinopname buiten de EU wordt er 2,25 euro geheven, het lijkt mij dat de bank ook verdient aan pinopnames in het buitenland.

Mocht het zo zijn dat de klant het verhaal verzonnen heeft, dan kan de bank altijd nog het ten onrrechte gecompenseerde bedrag weer  terugboeken.

argusvlinder
door argusvlinder - Jul 30, 2007 om 13:32
37 Antwoorden / 35 Vragen

Ik hoop dat dit positief voor jou afloopt!

Wij gaan al jaren op vakantie naar Turkye en nemen alleen contant geld mee, in niet al te grote biljetten.

En voor de evt. grotere uitgaven hebben wij altijd een creditcard achter de hand (verlies bij een betaling de creditcard nooit uit het oog, als er in een achterkamertje de automaat staat ALTIJD meegaat.)

En ook altijd de bon controleren.

Geldautomaten kunnen best goed zijn, vraag desnoods even bij de hostess bij welke banken je veilig kunt pinnen.

Turkye is nu eenmaal Turkye en geen Nederland!

bl
door blackstone - Jul 30, 2007 om 15:09
27 Antwoorden / 6 Vragen

Reactie voor Sonjawubben: In Thailand heb ik nog nooit problemen gehad zelfs toen ik een keer daar bestolen werd is alles nog goed gekomen doordat ik een 2e pinpas bij me had van een andere rekening. Trouwens als je bij de Postbank een bepaald pakket neemt hoef je ook die € 2,25 niet te betalen in het buitenland (zelfs niet in Thailand).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 30, 2007 om 16:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Beste pinners,

In de vele jaren dat ik flappentappers heb geserviced, maakte ik vele
vormen van fraude en fouten met deze apparaten mee. Er werden wel
steeds na enige tijd maatregelen genomen, maar je loopt, net als bij
virussen in computers, altijd achter de feiten aan met reparatietools.

En de bewijslast dat jij er niets aan kunt doen ligt nog steeds bij
jou, de klant. Om die reden verdom ik het om te pinnen en betaal altijd
contant of per bankopdracht, welke ik persoonlijk bij de bank in de
speciale bus na-druk.

Maar nu zit jij met het probleem dat je gepind hebt en er geen geld uit kwam.

Dan rijst de vraag: Ging het deurtje wel open doch zat er geen geld in
de cashpocket? Dan ligt de fout in de automaat en kan de bank dat
constateren.

Of was het deurtje door een fraudeur met 10 secondenlijm vastgelijmd, zodat jij het er niet uit kon krijgen?

In dat laatste geval wordt het wel van je rekening afgeschreven. Vlak na jou komt de fraudeur en forceert het deurtje.

Deze methode werd zo'n 15 jaar geleden in Amsterdam toegepast, waarop
maatregelen werden genomen. Maar ja, in dat soort landen lopen ze niet
alleen op dat gebied achter.....

Ook heb ik geld gevonden tussen de flappentapper en de muur waar deze
aan de binnenkant tegenaan staat. Bij navraag miste de bank geen geld
en geen klant had zich beklaagd.

Hieruit kan eenieder wat leren:

1. Ga alleen tijdens bank-openingsuren bij een bank pinnen, zodat je  direct je beklag kunt doen als het misgaat.

2. Ga nooit in je eentje geld pinnen, doch neem iemand mee, welke bij
de automaat kan blijven staan als het misgaat en jij naar binnen gaat
om je beklag te doen en niet direct iemand na jou je geld eruit haalt,
hoe dan ook. Maak de volgende klant duidelijk dat de automaat defect is.

3.Tel in het bijzijn van die ander het ontvangen geld na en controleer
dat bedrag met de controlebon. Houd die bon bij je tot je de
bankafschrijving correct hebt bevonden..

4. Pas op met onverlaten in de buurt van flappentappers, welke het op
je geld voorzien hebben. Ga zo mogelijk altijd IN de bank flappen
tappen.

Bij de andere adviezen kan ik me aansluiten.

Zelf leg ik een ondertekende overschrijvingsopdracht klaar bij een
famililid als ik op vakantie ga en zorg voor extra geld voor
calamiteiten op de rekening.

Daardoor heb ik geen dure creditcard en geen nog duurdere
Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB nodig. Dus ook geen
duur lidmaatschap daarvan.

Veel vakantieplezier.

Hardware ERror MAN.

ka
door kassawatse - Jul 30, 2007 om 16:30
3 Antwoorden / 3 Vragen

schrijf de straat + nr en de naam van de bank op en ook t uur dat de mislukte handeling plaatsvond .

een geld automaat heeft 2 rollen papier

1 voor het gevraagde bedrag

2 en 1 voor het uitbetaalde bedrag en zo is het voor de bank eenvoudiger uit te zoeken waar het fout ging .

Tegenwoordig wordt er veel gefraudeerd en ik zou in elk land proberen in de bank te pinnen om eventuele fraude te voorkomen .

Sterkte

em
door emilevn - Jul 30, 2007 om 18:19
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat ook gehad in Turkije. Na melding bij de Rabobank werd dat na een poos weer hersteld. Er kwamen toen geen vragen. Ik moet je wel vertellen dat dat al weer 5 jaar geleden is. Ik had echter 2 jaar geleden exact hetzelfde in Mexico. Daar nam ik een bedrag op en kreeg het niet toen ik dezelfde automaat nogmaals probeerde kreeg ik het bedrag wel. Het werd wel 2 keer van mijn rekening gehaald. De Rabobank doet na melding een onderzoek en daarbij werd de vordering afgewezen. Ik heb daartegen op advies van de bankemployee bezwaar tegen gemaakt waarnaar ik (gelukkig) het volledige bedrag terugkreeg. Momenteel krijg je antwoord van mij vanuit Hongkong waar het pinnen bijzonder goed gaat en ons een hele goede koers geeft. Als ik terugkijk wat er aan euro wordt afgehaald in vergelijk met de koers zitten we daarmee beter dan met wisselen. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van de Rabobank maar in deze gevallen hebben ze het keurig afgehandeld, en gelukkig maar want het is zuur als je zo je geld kwijt raakt.

Succes ermee, het zal wel goed komen denk maar dat duurt gerwoon even.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 30, 2007 om 19:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kassawatse:

De flappentapper heeft inderdaad 2 papierrollen. Van 1 rol met
voorbedrukt papier krijg je zelf een stukje. Daarop staat o.a. een deel
van je banknummer, de datum en het bedrag dat uitbetaald (dient te)
wordt (worden).

Op de andere, de logrol of ook wel controlerol genoemd, worden alle
gegevens van de transactie geprint: datum, tijd, volledige banknummer
ten laste van wie de transactie gedaan wordt, pinpasnummer en het
bedrag dat uitbetaald is. Dit printen gebeurt direct nadat de
flappentapper in werking is gezet en geen foutmelding daarvan kwam. Dat
betekent dat het geld is uitgespuugd en in de cashpocket moet liggen.
Door  de cashpocket wordt gezien dat (een) biljet(ten) aankomt,
doch niet hoeveel.

Als het deurtje om welke reden dan ook niet opengaat en de klant daardoor denkt dat niet uitbetaald is, is pech voor de klant.

De flappentapper behoort daarop in storing te gaan, ook als het deurtje
wel open is gegaan doch het geld niet (tijdig) uitgenomen is.

Ook als een ander papiertje snel teruggelegd wordt na de gelduitname en voordat het deurtje zich sluit.

Zo gaat dat. Maar of dat in Turkije ook zo gaat? Who knows?

Er is in ieder geval geen handje aanwezig die het geld eruit haalt als
het deurtje niet opengaat, anders dan die van een fraudeur die het
deurtje met lijm of een pennetje door en door vastgezet heeft. Die komt
een tijdje na jou, als er niemand meer in de buurt is. Het geld blijft
er na banksluiting toch wel in liggen tot de volgende morgen.

Als de bank gesloten is gebeuren deze dingen meer dan wanneer er personeel aanwezig is.

Als je geluk hebt is een camera met tijdregistratie aanwezig die de
handelingen van jou en die van iemand na jou heeft vastgelegd.

Daarmee hebben ze nog niet de fraudeur te pakken doch kan jou, samen
met de gegevens van de logrol, vrijpleiten. Dan kun je snel je geld
hebben.

Dat het bij een andere bank ook zo gelopen is hoeft geen toeval te
zijn. Deze fraudeurs werken vaak in bendes die een dag diverse
automaten in een stad onderhanden nemen.

De banken weten dat en hebben een beste schadepot waaruit ze deze schade zonder veel problemen betalen.

DUS ALTIJD KLAGEN EN BIJ AFWIJZING DE POOT STIJF HOUDEN EN EEN KLACHTEN
FORMULIER  INVULLEN!!!! BIJ AFWIJZING BEZWAAR AANTEKENEN!!!!

En nooit blindvaren op de techniek, die kan altijd en zonder waarschuwing staken!

Denk maar aan de wet van Edsel Murphy: "If anything can go wrong,

it will!". Je weet alleen nooit wanneer, doch altijd op een moment dat dit het slechtst uitkomt.

Succes met de pinsores.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 30, 2007 om 23:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ sonjawubben en andere "pinners":

Voor jullie hoop ik dat je de uitzending Journaal op 3 van
30-07-07  om 22:30 uur hebt gezien en beluisterd. Speciaal het
item over pinpasfraude. Een herkansing 31-07 om 00:17 uur op Ned. 3.

Het kan je alleen voorzichtiger maken om te pinnen.

Het gaat niet alleen om pinnen bij banken, maar ook (juist) bij onbemande tankstations.

Daar is voorgekomen dat fraudeurs een precies zo uitziend kastje over
het originele kastje zetten. Alleen kreeg je na het insteken van je
pinpas en het intoetsen van de pincode geen liter brandstof. Er werd
ook niets afgeboekt. Zover niets bijzonders. Alleen dan dat in dat
kastje inmiddels de gegevens van je pinpas en de bijbehorende pincode
waren opgeslagen.

Met die gegevens werd een kopie-pinpas gemaakt en daarmee werd de
rekening geplunderd. Intussen merkte je niets, tot je rood stond.

Dit, en meer van dat soort fraude wordt geregeld gemeld op de duitse
tv, programma ARD-Ratgeber technik, 's zaterdagsmiddags en
zondagsmiddags 16:30 of 17:00 uur. Ook het ZDF programma WISO maandags
om 19:30 uur en PlusMinus geeft dit soort informatie voordat de
Nederlandse consumentenprog's daarmee komen.

Ook logisch, want het gaat vaak om bendes uit het oostblok en die zijn
nu eenmaal dichter bij Duitsland en het land is groter met meer
pinautomaten.

Weest oplettend bij pinnen of betaal contant!!!

Hardware ERror MAN.

fl
door fluffietec - Jul 30, 2007 om 23:31
9 Antwoorden / 0 Vragen

Goeiemorgen Harware Error Man,

Het laatste wat je beschrijft heet skimming en dit is ook niets nieuws onder de zon, gebeurt al jaren...Men maakt een copy van de pinpas en kijkt met een camera de code af om vervolgens in het buitenland met een duplicaatpas te gaan pinnen.

fl
door fluffietec - Jul 30, 2007 om 23:34
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet noodzakelijk deze gegevens op te schrijven, je kunt ze ook terugvinden op je bankafschrift. Als de gegevens er niet op staan, is het nog beter, want dan is er ook geen bedrag afgeschreven.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 31, 2007 om 00:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ fluffitec:

Wat je schreef weet ik. Je kunt met een gekopieerde pas niet alleen in
het buitenland pinnen, maar hier ook. Het kopieren gebeurt ook gewoon
in Nederland.

Omdat ik ook les gegeven heb in de techniek van flappentappers, heeft het al meer dan 20 jaar mijn professionele belangstelling.

Ik schreef ook niet dat het pas gebeurde, alleen dat het gebeurde en
hoe. Maar je kunt op vele manieren skimmen. Er komen nog steeds nieuwe
methoden bij. Die methode bij onbemande tankstations is ongeveer 2 jaar
geleden door ARD-ratgeber gemeld, maar kan nog steeds toegepast worden.
In het kastje was niet alleen een paslezer, doch ook een toetsenbordje
en een tekstregeldisplay gemonteerd, zodat het net echt leek. Die
dingen werden in opdracht door een louche bedrijf in serie vervaardigd.

Want als het om geld binnenhalen zonder er voor te werken gaat, is de
mens zeer inventief. Sommige maken daar een hobby tot zelfs professie
van.....

En ondanks de vele waarschuwingen trappen nog vele mensen, door
hebzucht gedreven, dagelijks in de vallen door fraudeurs opgesteld.

Daarom kun je naar mijn mening niet genoeg waarschuwen.

Pas op bij pinnen of betaal liever contant.

Welterusten, fluffitec.

em
door emilevn - Jul 31, 2007 om 18:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

Toch wil ik ook daarop nog even reageren. Ik heb ooit tijdens een overlijden van een familielid geld gepint en vergeten het geld eruit te halen. Klinkt bijzonder stom ik weet het maar de situatie waarin ik toen zat overkwam me dat. Ik was 2 straten van de pinautomaat toen ik dat bemerkte. Ik ben onmiddelijk terug gereden en het geld lag er niet meer. Dom dom dacht ik. later kwam ik er achter dat het geld door de automaat was teruggenomen en weer op mijn rekening was gestort. Ik moet zeggen ondanks alle verhalen over fraude en dergelijke vind ik pinnen toch een geweldige manier van geld opnemen en heb over het algemeen niet zo'n slechte ervaringen.

Overigens ben ik met alle verhalen daaromheen wel altijd op mijn hoede. Kijk altijd goed dat er niemand te dicht bij me staat en bewaar altijd alle opnamebonnen enige tijd tot ik terug ben in Nederland.