Ta
door Tamara76 Jan 28, 2022 om 22:50
Geldzaken & recht

Kosten crematie (na laten opgraven kist na 20 jr)

In 2023 sta ik voor de keus om de grafrechten van het graf van mijn moeder te laten verlengen of te laten ruimen.
Ze ligt dan 20 jaar begraven -in een particulier graf- in Zeeland.
Gezien de grote afstand tussen de gemeente waar ze begraven ligt en mijn woonplaats kies ik hoogstwaarschijnlijk niet voor het laten verlengen.

Ik vind het haar niet waardig om het graf te laten ruimen, dus leek cremeren mij een passende oplossing.
Op de site van de betreffende gemeente las ik dat cremeren zonder dienst 691 euro kost. Heb de gemeente benaderd om na te gaan wat de overige kosten bedragen. Mij werd aangegeven dat het totaalbedrag hiervoor 2746 euro is (Dit zijn de kosten voor het opgraven inclusief de crematie, vergunning opgraving en cremeren).

Ik ben ervan op de hoogte dat tarieven van crematie en grafrechten per gemeente verschillen, maar is het gebruikelijk dat er een dergelijk hoog bedrag hiervoor wordt gerekend?

10351 12 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2022 om 23:16
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Gebruikelijk worden niet verlengde graven/grafrechten "geruimd", dat wil zeggen dat die graven afgeschermd (ervaring mee) "geruimd" worden en de resten worden in één graf als verzamelplaats herbegraven.

Ik denk dat u zeker wel een crematie van de resten zou kunnen bestellen, echter dat kan probleemloos aan het door u genoemde bedragen komen. Een budget uitvaart/crematie kost al 2.000 euro zonder iets.  Met meer diensten kan dit zomaar 3 a 4.000 euro worden. De kosten van de vergunning en het opgraven zullen ook zeker hoog kunnen zijn. Als u spreekt over iemand in 2003 begraven is, zal er weinig over zijn van de overledene. Als u het geld kunt missen en het graag wil doen, zal u aan deze prijsopgave waarschijnlijk niet ontkomen. U zal dus zelf/met de familie een keuze moeten maken voor cremeren van de resten voor hoge kosten of het graf te laten ruimen. Helaas heb ik geen ander bericht voor u.

cr
door cralla Feb 2, 2022 om 15:46
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hier worden eens  in de zoveel tijd meerdere graven geruimd.
Wij hebben dit destijds ook laten doen.
Er zijn geen kosten voor het opgraven omdat dit toch al gedaan zou worden. We hebben bij gemeente gevraagd of we de stoffelijke resten mochten hebben.
De man die de graven ruimt heeft goedkoop kistje geregeld en dit naar crematorium gebracht. Het was een technische crematie (mag niemand bij zijn) en die kosten liggen nu tussen 500 en 1000 euro.
Wij betaalden in 2014 rond € 700 in totaal.
Dus zou nu met technische crematie volgens mij ook niet zo duur uitkomen. (Zie mijn andere reactie)

ne
door neodutchio - Jan 29, 2022 om 06:55
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Op het moment dat de grafrechten afgelopen zijn, dan zijn er andere protocollen en werkwijzen dan wanneer u het graf zelf wilt leeghalen en wilt cremeren. Het lijkt veel, €2746,-, maar maar dat vind ik niet.
Als het graf geruimd wordt als de grafrechten afgelopen zijn, dan word dat gedaan zodra een graf weer nodig is. Er hoeft dus niets apart ingepland te worden, alles gaat dan in 1 handeling. U wilt nu apart het graf laten leeghalen. Dat wil inderdaad zeggen een vergunnen aanvragen, mensen apart inschakelen met een graafmachine en werkuren. Bij een normale ruiming worden de resten meegenomen en herbegraven, nu moet er een nieuwe kist komen, opgeslagen worden en meer uren voor gebruikt worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2022 om 09:29
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dit liujkt mij een zeer spoecifike vraag waarop alleen een uitvaartondernemer u nader over zou kunnen informeren. De kosten die u noemt lijken mij wel extreem omdat er toch bij einde van het grafrecht geruimdzal worden hetgeen dan niets kost.

ne
door neodutchio Jan 29, 2022 om 10:36
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Het ruimen van een graf kost niets? Misschien dat u voor niets werkt, maar ik niet. Een ruiming bij het einde van een grafrecht gebeurd niet op de eerste dag na het vervallen van die datum. Dat word pas gedaan op het moment dat ze het graf weer nodig hebben. Dan hoeven ze maar 1 keer te graven. Nu wil TS haar moeder eerder laten opgraven. En dat wil zeggen een keer extra graven wat gewoon kosten met zich meebrengt. En naast het graven zijn er andere kosten die meespelen, zoals de vergunning, een kist, opslag, vervoer, enz.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2022 om 10:48
16860 Antwoorden / 202 Vragen

En toch, regulier ruimen dus op het moment dat na vervallken van grafrecht men de plek opnieuw wil benutten is ruimen gratis. En m.b.t. voor niets werken, normaliter niet maar als vrijwilliger wel en ook vaak!

Ontging het u dat ik stelde: doe navraag bij een uitvaartondernemer? En ook nog: het betreft dan niet eens het (mogelijk dan voortijdig) doen opgraven maar ook transport en de crematie op zich. En het is dus niet onlogisch dat dat geld kost en mogelijk is mijn mening m.b.t. extreem dan niet juist! En als wel eens eerder hier gesteld: meningen mogen en kunnen verschillen.

ne
door neodutchio Jan 29, 2022 om 11:39
5154 Antwoorden / 12 Vragen

De kosten van het uitgraven en dichtgooien van een graf zit gewoon in de kosten van een begrafenis. Dus de nazaten van de volgende "gebruiker" van het graf draaien op voor de kosten van het ontruimen. Niets is gratis.

rj
door rjw Jan 29, 2022 om 13:28
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als het om te maken kosten gaat is een mening daarover helemaal niet relevant. Dat zijn gewoon feiten. Het is geen mening of je wel of geen graafmachine met personeel nodig hebt. Dat is een feit, en daar zijn vaste bedragen voor. Het is niet een mening om 50 euro per uur voor personeelskosten te rekenen. Dat zijn feiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2022 om 16:02
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW en laat dat dan dus uw mening zijn. Niet relevant toch?

ro
door ronny530 - Jan 29, 2022 om 10:19
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Die 691 euro wordt in rekening gebracht als iemand in opdracht van de gemeente gecremeerd wordt. Denk aan overledenen die geen familie meer hebben die de uitvaart kunnen regelen en overledenen die geen uitvaartpolis hebben afgesloten. Vanwege de wet op de lijkbezorging is de gemeente verplicht om het bedrag voor crematie of begraven te betalen en eventueel die kosten op de nabestaanden te verhalen wat meestal kansloos is. In uw situatie wenst u het graf voor einde grafrecht te laten ruimen en de stoffelijke resten laten cremeren. De kosten die de gemeente in rekening brengt zijn bij een gemeentelijk besluit genomen en goedkoper dan dat gaat het niet worden. Om ook even op de wens van uw overleden moeder terug te komen het was haar wens om begraven te worden in de hoop dat het voor eeuwig zou zijn. Wellicht is de beste optie toch het grafrecht te verlengen en het graf van uw moeder ook al is de afstand groot af en toe te bezoeken.

gerbera
door gerbera - Jan 29, 2022 om 11:11
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie niet in wat een begrafenisondernemer hiermee van doen heeft deze heeft hierin totaal geen bevoegdheden. Het is zoals de gemeente aangeeft indien het graf op eigen verzoek geopend wordt dient de gemeente hiervoor een vergunning te hebben en daar zijn kosten aan verbonden evenals het opgraven en de crematie. Het zijn de bijkomende werkzaamheden die de kosten maken dus is het bedrag niet echt aan de hoge kant. Indien u niets onderneemt wordt de eventueel aanwezige grafzerk verwijderd en zal het graf t.z.t (afhankelijk wanneer de ruimte nodig is) geruimd worden om opnieuw te gebruiken, dit zijn normale werkzaamheden die door het personeel van de begraafplaats worden gedaan echter omdat het op uw verzoek is valt dit onder extra werkzaamheden met de daaraan verbonden kosten.

sira
door sira - Jan 29, 2022 om 11:50
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Het lijkt mij geen idioot bedrag.
Steen moet verwijderd worden. Er komen doorgaans 2 of 3 man aan te pas, waarvan 1 op de graafmachine voor het eerste zware werk en 1 of 2 in het graf voor het handmatig graven van het laatste deel. Die mannen doen dat niet gratis en de graafmachine kost ook geld. Is het zandgrond dan gaat het opgraven sneller dan kleigrond.

De botten moeten er handmatig worden uitgehaald, want de kist is inmiddels (grotendeels) vergaan, afhankelijk van gebruikte houtsoort. Indien de kist geheel of deels is vergaan, zullen de botten in een nieuwe kist worden geplaatst.

Er komt een auto (met chauffeur) aan te pas om de kist naar het crematorium te brengen. Dat kan met een officiële lijkwagen gebeuren, maar ook met een busje. Hierna komen ook nog de crematiekosten.

Ta
door Tamara76 - Jan 29, 2022 om 15:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Wat ik opmerkelijk blijf vinden is dat wanneer ik de gemeente nadat er 20 jaren verstreken zijn (voor deze termijn heb ik de grafrechten betaald) laat weten dat het graf geruimd mag worden er hiervoor niets in rekening gebracht wordt, maar als ik de keuze maak om de overblijfselen te laten cremeren er een m.i. aanzienlijk hoog bedrag afgerekend dient te worden. Het crematorium bevindt zich overigens vlak bij de begraafplaats.
Uiteraard worden hier kosten voor in rekening gebracht, maar ik vind de verhoudingen ver te zoeken.

mahadma
door mahadma Jan 29, 2022 om 18:37
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Bij niet verlengen bepaalt de kerk/gemeente wanneer het graf geruimd wordt. Als u de resten selectief wilt laten opgraven kost dat veel meer tijd als het hele graf ruimen. En wat de crematie betreft, het maakt niet uit of dit een pas overledene is of een kist(je) met beenderen. De oven moet gestookt worden en er moet toch een soort kist(je) omheen omdat de kist bij extreem hoge temperatuur in de oven geschoven wordt (eigen ervaring).

mo
door mof - Jan 31, 2022 om 10:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, over de rug van nabestaanden wordt veel geld verdiend.

pe
door pebk Jan 31, 2022 om 11:11
581 Antwoorden / 0 Vragen

Over de rug van levenden wordt nog veel meer verdiend.

Topantwoord

cr
door cralla - Jan 31, 2022 om 10:43
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi
Wij kregen in 2014 bericht dat het graf van onze moeder geruimd zou worden of verlengen.
We hebben toen besloten om haar alsnog te laten cremeren.
De grafdelver heeft ons hier mee geholpen. We hebben aan de gemeente gevraagd of we de stoffelijke resten mochten hebben.
Hier waren geen kosten aan verbonden omdat deze toch opgegraven zouden worden bij ruiming. Er is een goedkoop kistje geregeld (€ 50).
Het werd een technische crematie. Hier mag niemand bij aanwezig zijn. De totale  kosten kwamen op € 650 toen.
We hebben zelf de as een week na cremeren opgehaald. (dit mocht in dit geval meteen omdat moeder al lang geleden overleden was).
Wij zijn blij dat we het zo hebben gedaan.
Veel succes en sterkte met de keuze

He
door Helen 66 - Jan 31, 2022 om 13:04
119 Antwoorden / Vragen

Volgend jaar zal er worden "geruimd". Dat betekent dan toch dat het graf wordt geopend en de resten worden opgegraven? Waarom zou u dan daarvoor moeten betalen? Een vergunning voor opgraving is dan volgens mij ook niet nodig, want de Gemeente ruimt immers al.
Het enige waarvoor u zou moeten gaan betalen is dat de overblijffselen van uw moeder apart worden gehouden en dat u van te voren zorgt voor een kist, mand oid om die resten in te doen. De Gemeente kan u informeren wanneer en hoe en u de resten overhandigen en u kunt die zelf dan naar de crematorium brengen en een afspraak maken van te voren voor de crematie. Dan hoeft het toch niet zoveel te kosten?
Wel als u het allemaal aan de Gemeente overlaat en de Gemeente dat alles laat verzorgen.
Misschien kan uw moeder herbegraven worden op een moslimbegraafplaats, die zijn nl. voor eeuwig en worden nooit geruimd. Het is natuurlijk wel de vraag of moslims aanvaarden dat er ook niet moslims daar begraven gaan worden. Verschil moet er blijlkbaar zijn in Nederland.

mahadma
door mahadma Jan 31, 2022 om 14:12
11543 Antwoorden / 51 Vragen

.

He
door Helen 66 - Jan 31, 2022 om 13:06
119 Antwoorden / Vragen

Volgend jaar zal er worden "geruimd". Dat betekent dan toch dat het graf wordt geopend en de resten worden opgegraven? Waarom zou u dan daarvoor moeten betalen? Een vergunning voor opgraving is dan volgens mij ook niet nodig, want de Gemeente ruimt immers al.
Het enige waarvoor u zou moeten gaan betalen is dat de overblijffselen van uw moeder apart worden gehouden en dat u van te voren zorgt voor een kist, mand oid om die resten in te doen. De Gemeente kan u informeren wanneer en hoe en u de resten overhandigen en u kunt die zelf dan naar de crematorium brengen en een afspraak maken van te voren voor de crematie. Dan hoeft het toch niet zoveel te kosten?
Wel als u het allemaal aan de Gemeente overlaat en de Gemeente dat alles laat verzorgen.
Misschien kan uw moeder herbegraven worden op een moslimbegraafplaats, die zijn nl. voor eeuwig en worden nooit geruimd. Het is natuurlijk wel de vraag of moslims aanvaarden dat er ook niet moslims daar begraven gaan worden. Verschil moet er blijlkbaar zijn in Nederland.

gerbera
door gerbera Jan 31, 2022 om 15:17
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas klopt uw gedachtengang totaal niet, lees het bericht van @MAHADJA wat het juiste antwoordt is.

mahadma
door mahadma - Jan 31, 2022 om 14:23
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Foute stelling Helen66. Dat  er geruimd gaat worden is zeker, echter WANNEER is de open vraag. dat kan 1 dag na verloopdatum, maar evengoed een jaar (of langer) na de verloopdatum gebeuren. Helen66, uw idee dat het graf direct geopend zou gaan worden is niet correct, er worden (vaak) pas graven geruimd als er weer nieuwe graven nodig zijn, of als er een groep graven tegelijk geruimd kunnen gaan worden.

Als dat ruimen plaatsvindt dan worden er grote zwarte schermen om een hele serie graven geplaatst en worden dan uit het zicht geruimd, wel zo verstandig, dat het publiek dit niet ziet. (eigen ervaring, ex uitvaartmedewerker).

Overigens, de kosten voor een door een gemeente ambtenaar gecontroleerde handtekening (toestemmings formulier) kostte enige jaren gelden ook al € 25,00, anders gezegd, de gemeente kan voor iets kleins behoorlijk kosten rekenen.

En als u dacht dat u zelf de resten mocht meenemen voor verder crematie, vergeet het maar.