pb
door pbuijs May 4, 2005 om 18:02
Geldzaken & recht

Kwijtschelding gemeentelijk belastingen

Ik ben een student van 20 jaar en woon in Maastricht in een onzelfstandige woonruimte samen met nog één iemand anders. Deze kamer heb ik gehuurd via een woningbouwvereniging. Deze vereist dat ik zelf ieder jaar de gemeentelijke belastingen betaal.


Nu heb ik vorig jaar ook al geprobeerd om kwijtschelding te verkrijgen, maar dat is toen niet gelukt, en het gaat waarschijnlijk dit jaar ook niet lukken om de volgende reden:


"Uit de door U verstrekte gegevens omtrent Uw persoonlijke en financiële omstandigheden is gebleken dat U in het jaar 2004 een bijbaan heeft gehad en daarom een teruggaaf inkomstenbelastingen kunt verwachten. Artikel 26, paragraaf 1, lid 16 in de Leidraad Invordering gemeentelijke belastingen stelt dat een (te verwachten) belastingteruggaaf aangewend dient te worden ter voldoening van de schuld waarvan kwijtschelding wordt aangevraagd. Daarom wordt Uw verzoek om kwijtschelding afgewezen.


Indien U van mening bent dat U minder inkomstenbelasting terug ontvangt dan het totale bedrag van de aanslag gemeentelijke belastingen, dan dient U dit in beroep aan te tonen (door bijvoorbeeld het T-biljet bij te voegen tezamen met de jaaropgave van Uw werkgever."


Nu heb ik inderdaad een bijbaantje (je moet tegenwoordig wel als student) en hoewel zij al arbeidskorting hebben verrekend, blijkt dat ik nog zo'n 65 Euro kan terugvragen aan teveel betaalde belasting met een Tj-biljet. Deze 65 Euro ben ik dus vervolgens kwijt, maar volgens mij betekent dit dan wel dat ik voor de rest van de aanslag (rond de 280 Euro) alsnog kwijtschelding kan krijgen. Klopt dit?


Daarbij heb ik nog een principieel bezwaar. Ik krijg namelijk teruggaaf van de belasting omdat ik gewoonweg te weinig verdien per jaar om belasting te betalen. Dit betekent dus volgens mij dat je mij als student aardig arm kan noemen, in ieder geval iemand met een lage draaglast. Kan een gemeente het zomaar maken om dan het beetje extra geld dat ik kan krijgen op deze manier op te eisen? En in relatie met deze vraag: door wie zijn deze richtlijnen opgesteld en bij wie zou ik moeten zijn om hierover te klagen?


Ik dank jullie vriendelijk voor jullie reacties!

4005 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

rj240479
door rj240479 - May 4, 2005 om 18:28
15 Antwoorden / 4 Vragen
0

beste


ik ben geen belasting expert maar het volgende wil ik je mee geven,


ik heb verleden jaar ook een kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen en de waterschapsbelasting aangevraagt. gezien het bij mij nog steeds in behandeling is (maart 2004 ingedient!)kan ik nog niet zeggen of het is toegekent. wat mij echter nog bij staat, is dat er naar alle inkomsten gekeken wordt. dus ook die van je bijbaan en van de eventuele belasting terug gaaf. dit zijn immers ook inkomsten die je echter pas op een later tijdstip terug krijgt. vandaar dat ze er daar dus ook naar kijken. wat je echter al steld is dat je opnieuw bezwaar kunt maken. stuur hierbij gewoon je jaaropgave(n) mee en laat ze er opnieuw naar kijken. wat echter ook mee zou kunnen spelen is of jij (of je huisgenoot(en) als die mee op de lijst staan) bijvoorbeeld nog een auto heeft of een hele dikke spaarrekening. ik heb toen een afschrijft mee gestuurd waarop de huur net afgeschreven was. dit kan net het verschil maken.


ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met je beroep!


RJ

diertjes
door diertjes - May 4, 2005 om 19:38
299 Antwoorden / 3 Vragen
0

Beste PBuijs,


 


Als belastingman bij een lokale overheid popel ik om op je vraag te reageren. Formeel klopt er namelijk geen hout van dat de verhuurder van je eist dat jij de gebruikersbelastingen van de gemeente betaalt. Je huurt immers een onzelfstandige woonruimte en daarom kun je zelf nooit en te nimmer als gebruiker worden aangemerkt. Dat is in jouw geval de verhuurder. Dus als je bezwaar maakt tegen de aanslag, dan zal die worden vernietigd en aan de huisbaas worden opgelegd.


Maar ik wil je niet blij maken met een dode mus: de verhuurder mag die bedragen aan je doorberekenen. En in dat geval kun je geen aanspraak maken op kwijtschelding omdat de aanslag niet op jouw naam staat. Zo heb je ondanks deze contra legem-situatie er toch voordeel van dat je zelf de aanslag krijgt.


De gemeente heeft kennelijk de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 overgenomen. De regeling is een zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) van het Rijk en deze kan in aangepaste vorm worden overgenomen door lokale overheden. Het besluit hiertoe berust bij het college van burgemeester en wethouders.  Deze regeling vindt landelijk toepassing bij alle lokale overheden. De regeling kent inderdaad de bepaling dat een te verwachten belastingteruggaaf moet worden gebruikt om een andere belastingschuld te voldoen. De regeling is dus juist toegepast.

diertjes
door diertjes - May 4, 2005 om 19:38
299 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het is in principe mogelijk om de resterende € 280 kwijtgescholden te krijgen. Ik zeg met nadruk in principe want omdat je met iemand anders op hetzelfde adres woont, telt ook zijn of haar inkomen etc. mee voor de berekening van je betalingscapaciteit. En gezien de zorgvuldige wijze waarop de gemeente de kwijtscheldingsregeling toepast, zal dit ongetwijfeld nog wel aan de orde komen.

Je betalingscapaciteit wordt als volgt berekend: je maandelijks netto inkomen, vermeerderd met sommige uitbetaalde heffingskortingen, eindejaarsuitkeringen, vakantiegeld per maand etc. zijn de inkomsten (inkomsten huisgenoot niet vergeten mee te nemen). Als vaste lasten wordt niet alles in aanmerking genomen. De huur (exclusief evt. stookkosten) wordt eerst verminderd met minus huursubsidie (die zul jij niet krijgen omdat je geen zelfstandige woonruimte huurt). Dit bedrag wordt vervolgens verminderd met de eigen bijdrage van € 179.  Het bedrag dat dan overblijft, zijn je aftrekbare huurlasten. Dit bedrag en je maandelijkse betaling aan ziektekostenpremie zijn je vaste lasten. Die vaste lasten worden van de inkomsten afgetrokken en je hebt je netto besteedbaar inkomen. Uiteraard heb je meer vaste lasten, maar die tellen bij kwijtschelding niet mee. Je netto besteedbar inkomen wordt vervolgens vergeleken met de voor jou geldende bijstandsnorm. Ligt dit bedrag hoger, dan heb je een negatieve betalingscapaciteit en krijg je kwijtschelding. Groet, M@rtin

diertjes
door diertjes - May 4, 2005 om 19:39
299 Antwoorden / 3 Vragen
0

RJ,


Het lijkt me sterk dat je al bijna 14 maanden lijdzaam wacht op een beschikking op je kwijtscheldingsverzoek. Nooit eens geïnformeerd of zo? En met jaaropgaven meesturen met je bezwaarschrift ben je er niet hoor. Ook bankafschriften met weinig meer dan de huur zijn niet voldoende. Wettelijk ben ik bevoegd om afschriften over een langere periode op te vragen en dat doe ik dan ook. In menig geval valt men dan door de mand.


Groet, M@rtin

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer