bi
door bianq Mar 24, 2009 om 23:01
Geldzaken & recht

Kwijtschelding NHG

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het NHG.

Ik heb mijn huis via een makelaar verkocht, door gedwongen verkoop (scheiding),  en er blijft een restschuld over. Ik weet precies hoe het allemaal in zijn werk gaat tussen de bank en het NHG en wat er gaat gebeuren.

Ik wil weten of er mensen ervaring hebben met het NHG en eventueel kwijtschelden van een restschuld? Ik lees op de site van NHG een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om een kwijtschelding te krijgen maar ik vind dit zo beknopt allemaal. Ik heb al een aantal keer met het NHG gebeld en telkens krijg ik te horen dat het er goed uitziet voor mij en mijn ex partner qua kans op kwijtschelding. Omdat we aan alle voorwaarden voldoen. Toch lees ik hier en daar wat berichten over addertjes onder het gras. Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast hartelijk dank voor het antwoorden!

Mvg,

Bianca

19430 20 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 25, 2009 om 09:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De bank zal uw hypotheek aanmelden bij NHG en nadat u aan de bank een deel van de lening terugbetaald hebt, zal de bank met de NHG contact opnemen over de restschuld.

Aan de hand van die restschuld en uw betaalcapiciteit zal NHG kijken of er niet een mogelijkheid is om toch nog iets af te lossen. Ook kan het zijn dat de aflossing een paar jaar uitgesteld wordt. Pas als blijkt dat dat geen haalbare kaart is, kan er gedacht worden aan kwijtschelding.

bi
door bianq - Mar 25, 2009 om 10:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bed

Bedankt voor het antwoorden.

Hoe kan het dan zo zijn dan de NHG aangeeft dat de kans op kwijtschelding heel groot is?

En dat ze over uitstel van betaling of een jarenplan niets zeggen? Het NHG geeft zelf aan binnen op zijn vroegst binnen een maand te kunnen zijn of je recht hebt op kwijtschelding of niet.

marcel75
door marcel75 - Mar 25, 2009 om 11:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat ze bij de NHG kunnen uitrekenen wat ongeveer de restschuld is en ook wel een inschatting kunnen maken. Die inschatting kan ik niet maken omdat ik niet alle gegevens heb. Binnen 1 maand na de gedeeltelijke aflossing kunnen ze bij de NHG wel een beslissing hebben genomen.

Op de site van NHG staat ook duidelijk dat u geen schuld meer hebt bij de bank, nog wel bij de NHG. En zij kunnen (moeten dus niet) als u aan de voorwaarden voldoet, de schuld kwijtschelden. Dat doen ze echter maar zeer sporadisch (nog geen 10% van alle gevallen) omdat ze eerst willen zien of er een deel toch afgelost kan worden.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Mar 25, 2009 om 11:22
152 Antwoorden / 5 Vragen

Bianca,

nadat alle procedures zijn afgerond, zal de NHG in eerste instantie bij jou en je ex een nota neerleggen voor de restschuld. Meestal zit daarbij ook een schikking dat als je bijvoorbeeld de helft van de schul in één keer betaalt, je de rest kwijtgescholden krijgt, mits voor een bepaalde datum betaald.

Je kunt daartegen bezwaar aantekenen (en het maakt daarbij niet uit of jij of je ex dat doet). je moet dan een zeer uitgebreid bezwaarschrift maken, met daarin de redenen waarom jullie het huis (gedwongen en met verlies) moesten verkopen en waarom je (nu) niet in staat bent de restschuld te voldoen.

Daarna zal de NHG een beslissing nemen op dit bezwaarschrift. Die beslissing kan negatief zijn (dus dan moet je alsnog nú betalen) Het kan gedeeltelijk posieitef zijn, namelijk dat er (langdurig) uitstel van betaling gegeven wordt (en dat kan voor 10 jaar of meer zijn, of de afspraak dat je pas moet betalen als je een inkomen hebt boven een bepaald bedrag). En het bericht kan volledig positief zijn, namelijk volledige kwijtschelding van de restschuld. (dat was namelijk het geval bij mijn ex en mij toen wij ons huis na de scheiding gedwongen moesten verkopen).

Dus als niet meteen al bericht krijgt van de NHG (wat wel eens een jaar kan duren) dat je kwijtschelding krijgt, kun je altijd nog bezwar maken, en dat heeft meestal wel een goede kans van slagen als je je bezwaar goed opstelt.

Succes (ook met het verwerken van de scheiding)

linda

bi
door bianq - Mar 25, 2009 om 12:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wederom bedankt voor de reacties.

Goed dat wordt spannend dus aankomende tijd ! De akte moet namelijk nog passeren op 1 april.

Er blijft een schuld over van 18.000 euro bij het NHG maar er komt ook nog geld vrij van onze afkoop levensverzekering waar een stukje spaar in zat.

Hiermee lossen we zo’n 6000 euro schuld af bij het NHG maar dan blijft er dus nog 12.000 euro over. Ik heb begrepen dat ik de schuld op mijn “eigen naam” kan laten zetten zodat ik dus helemaal niets meer met mijn ex te maken heb. Dus ik zou dan 6000 euro schuld hebben.

Ik vraag me af of het NHG deze gedeeltelijke aflossing met behulp van de afkoop levensverzekering al meerekent in de schuldbepaling of dat dit ook als aflossing wordt gezien.

ta
door tazzy1981 - Sep 15, 2011 om 14:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nu hetzelfde aan de hand. Door een scheiding beroep gedaan op de NHG. Alles wel kwijtgescholden gekregen, maar nu zit ik met een hele fijn BKR melding die mij het leven heel erg onmogelijk maakt. A3, die melding maakt de NHG omdat ze de schuld kwijtschelden. Je kan niets meer. niet eens een huis huren of een telefoon abonement afsluiten.. En nu maar hopen dat het ooit nog weggehaald word....

arnowingen
door arnowingen - Apr 22, 2012 om 15:30
13 Antwoorden / 0 Vragen

Oud topic, toch even een reactie omdat hij in Google naar boven komt en de informatie wel erg rammelt.

Bij een relatiebreuk checkt NHG of er te goeder trouw is gehandeld en of een reele verkoopwaarde is gerealiseerd. Indien aan de voorwaarden wordt voldaan volgt normaal gezien kwijtschelding.

Dus nee: de NHG gaat je niet vragen naar je afloscapaciteit, en er gaat niemand eisen dat je een deel terugbetaalt. En nee, de aflossing wordt ook niet 'een paar jaar' uitgesteld.

Ook de opmerking dat je een voorstel ontvangt is niet correct. Dit kan in andere situaties het geval zijn. Hier niet. Ook het gedeelte over uitstel van betaling gaat in deze situatie niet op. De NHG is tegenwoordig stukken sneller dan vroeger, maar bericht duurt nooit een jaar. Snelste wat ik heb gezien is 4 weken, langste 12 weken.

Je krijgt geen A3 codering. Je krijgt eerst een A2 codering, vervolgens wordt die omgezet in een H wanneer de NHG besluit tot kwijtschelding. Huis huren behoort nog tot de mogelijkheden wanneer je een verklaring kunt overleggen. In zekere situaties kun je ook nog kopen, ook daar zal een verklaring voor de codering moeten worden overlegd.

Bovenstaand gebaseerd op Normen en Voorwaarden 2012 en praktijkervaring met enkele tientallen behandelde NHG dossiers. De eerdere informatie en het gegeven advies zal goed bedoeld zijn, maar als een leek het topic leest dan eindigt hij met meer vragen dan antwoorden.

ta
door tazzy1981 - Apr 22, 2012 om 21:08
6 Antwoorden / 2 Vragen

Na kwijtschelding van de hypotheek garantie (let wel als deze ontvangen is door de bank en niet eerder) word de melding een HY-2 melding voorzien van een praktisch laatste aflosdatum. Het leuke van deze melding is dat je door iedere financiele instantie gezien word als een crimineel, want het is de zwaarste melding die je kan hebben. een huis huren bij de woningstichting ging hierdoor niet door, alleen particulier kon ik terecht omdat de huisbaas geen vragen stelde behalve mijn salaris hoogte en contract vorm. Ik kan niets zelfstandig afsluiten, overal moet meegetekend worden door iemand die geen melding heeft etc. dus met een simpele verklaring kom je nergens, zelfs de brief van de NHG brengt me nergens, dus als je het kan voorkomen, voorkom het dan.. ik moet nu nog 4 jaar uitzitten en ja het voelt echt als een gevangenisstraf iedere keer als ik ook maar iets moet regelen wat financien aangaat of iets simpels wil doen als een reis boeken online (creditcard is en blijft geblokkeerd ondanks het feit dat ik erop spaarde)..

arnowingen
door arnowingen - Apr 22, 2012 om 21:55
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Tazzy,

Rot om te horen dat je tegen problemen aanloopt. Paar dingen:

Je kunt het nog slechter treffen dan een HY2. Zwaarste codering die ik ben tegengekomen is een A4. Met een H (van Herstel) zijn er wel nog mogelijkheden, alleen zal het regelmatig gebeuren dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Daar zijn woningstichtingen sowieso goed in...

Ik heb meegemaakt dat mensen een hypotheek konden krijgen en ook gewoon bij een woningstichting konden huren. Alleen moet je dan door een hoop afwijzing heen worstelen.

Ik wil het zeker niet bagatelliseren, maar als je door blijft duwen zijn er wel kansen. Het scheelt ook heel veel als je zelf je verhaal gaat doen. Het is veel moeilijker om iemand in persoon af te wijzen dan om een anoniem briefje te sturen.

am
door ame56 - Apr 23, 2012 om 19:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

we hebben ons huis verkocht( scheiding) veel goedkoper dan we eerst gekocht hadden wel met NHG,een maakelaar is geweest om het te taxeren.we hebben ook een spaar verzekering zijn we dan ook dat geld kwijt

arnowingen
door arnowingen - Apr 23, 2012 om 19:14
13 Antwoorden / 0 Vragen

@ame56 - Wat je hebt gespaard in je levensverzekering wordt in mindering gebracht op de schuld. Het restant wordt door de bank bij NHG gedeclareerd.

Ofwel: ja, dat geld valt in de schuld en wordt niet aan jou uitgekeerd.

er
door erikloots - Aug 30, 2012 om 09:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Arno Wingen (of ieder ander die ervaring heeft),

Deze topic is oud maar heb toch nog een vraag aan u, aangezien ik van het kastje naar de muur word gestuurd door zowel de bank als de NHG.

Ik zit in dezelfde situatie als bovenstaande mensen, en verkoop mijn huis wegens relatiebeeindiging. Nu zegt mijn bank (ING) dat ik mijn huis gewoon te koop moet zetten bij een erkende makelaar, de marktwaarde van het huis moet vangen bij verkoop, en vervolgens handelen hun het af met de NHG. Als ik vervolgens de NHG bel krijg ik te horen dat er eerst alles aan gedaan moet worden om verkoop te voorkomen, anders wordt de rekening weer netjes bij mij gepresenteerd.

Wat is nu waar? Ikzelf zie het financieel niet zitten om er te blijven wonen, maar de NHG kan daar wel heel anders over denken. Ik heb overigens geen spaarpotjes om het gat te dekken.

Als het huis van ons beiden naar alleen mijn naam gaat zal de minderwaarde gedekt moeten worden neem ik aan. Maar mijn vriendin kan al net aan rond komen zonder een lening (minimum salaris). Het komt er dus op neer dat de volledige minderwaarde van het huis (geschat op 20.000 euro) door mij gedekt moet worden.

Maar dan kan ik net zo goed het huis verkopen. Vervolgens een ontzettend goedkoop huurhuisje nemen om daarna die 20.000 af te lossen. Maar dan kan de NHG altijd wel een excuus bedenken om niet kwijt te schelden.

Zoals je ziet is er veel verwarring aan mijn kant wanneer de NHG wel de schuld kwijtscheld en wanneer niet, en wat hun zien onder "voorkomen dat het huis verkocht wordt"

Hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven.

Gr. Erik

ta
door tazzy1981 - Aug 30, 2012 om 10:04
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Erik,

Het ligt eraan hoe de hypotheek geregistreerd staat. Als deze op allebei jullie namen staat, jullie zijn getrouwd en gaan echt scheiden dan heeft de Nhg een goede reden om de restschuld kwijt te schelden ( mits je deze dus echt niet zelf kan betalen).

Een goedkoop huurhuis nemen zal je niet makkelijk lukken, omdat je onder een bepaald bedrag moet verdienen om onder de 580 euro kaal per maand te mogen huren via de woningstichtingen.

Als je kan bewijzem dat je er alles aan gedaan hebt de woning voor zo veel mogelijk verkocht te krijgen (via een makelaar dus) en je hebt een legitieme reden dat je het huis echtniet alleen kan betalen en je hebt geen middelen om de rest schuld op te vangen, dan schelden ze het kwijt. Anders verhalen zij het op jou en je ex (evt in delen).

arnowingen
door arnowingen - Aug 30, 2012 om 10:55
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Erik,

Tazzy heeft de algemene regel goed samengevat.

Het gebeurt vaker dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, omdat alles afhangt van jouw situatie. Nu is het niet bekend wat je inkomen is, wat de marktwaarde is, wat het saldo is van eventuele gekoppelde levensverzekering enz. Het meeste kan makkelijk worden opgezocht, maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je moet zoeken.

Ofwel; als ik jouw hele situatie zou kennen dan kon ik je vertellen of het tot kwijtschelding zou leiden. Als je het wil weten kun je me mailen op arno(at)systeemmakelaardij.nl. Ik kan je zo te zien geen privé bericht sturen, anders had ik dat gedaan.

vr. gr. Arno Wingen

P.S. Overigens is de ING een prettige partij om mee samen te werken. Als je op de goede afdeling komt zitten er capabele mensen. Dat maakt het vaak een stuk makkelijker.

er
door erikloots - Aug 30, 2012 om 14:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Arno ik heb u het één en ander toegestuurd. Hopelijk is het voldoende informatie.

@Tazzy1981: We hebben een samenlevingscontract en onze beide namen staan zowel op het koopcontract als op de hypotheek.

Het laten verkopen via een erkende makelaar tegen marktwaarde is allemaal geen probleem. Waar het mij uiteindelijk om draait is hoe wordt bepaald dat het om gedwongen verkoop gaat. Ik zal net aan rond kunnen komen in het ideale plaatje. Maar ik volg bijvoorbeeld ook een opleiding die nog 3 jaar duurd en die ik zelf betaal, en met die kosten erbij kom ik ruim tekort.

Nu zijn er zeker mensen die dit lezen en denken, dan had je maar geen opleiding moeten volgen, of je kan er niet vanuit gaan dat de NHG daar rekening mee gaat zitten houden. Maar deze relatiebreuk zag ik niet aankomen en de opleiding is er nou eenmaal.

Maar goed, even terug naar het gedwongen verkoop verhaal.
Ik neem aan dat de bank mij gaat toetsen hoe hoog de hypotheek mag zijn die ik op mijn salaris heb? en indien er blijkt dat mijn salaris niet genoeg is om een hypotheek te hebben voor het huidige huis kom ik in het gedwongen verkoop verhaal?

Nog een laatste vraag (het zijn er veel ik weet het).
Stel ik verkoop het huis en de NHG legt de restschuld bij ons neer. Moeten mijn partner en ik beide betalen? Mijn (ex)vriendin leeft namelijk van een minimum loon en er valt dus zo goed als niets te halen. Wordt haar deel dan wel kwijt gescholden of komen ze haar deel weer bij mij halen dan?

alvast bedankt voor jullie tijd.

gr. erik

arnowingen
door arnowingen - Aug 30, 2012 om 14:36
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Erik,

Heb het in goede orde ontvangen. Kom er zo snel mogelijk bij jou op terug, met antwoorden op je vragen. Kan nu inderdaad wat gerichter beoordelen.

vr. gr. Arno

ta
door tazzy1981 - Aug 30, 2012 om 14:55
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Erik,

Als je de woning niet alleen kan betalen (dat kan de bank toetsen voor je) dan moet je je woning inderdaad verkopen. Het heet pas gedwongen verkoop als je het tot een veiling laat komen, maar de NHG zal het niet alleen kunnen betalen van de hypotheek als een gegronde reden voor verkoop zien.

Je bent beiden hoofdelijk aansprakelijk, dit betekend dat je beiden voor het volledige bedrag aansprakelijk gehouden kan worden. Als je niets met je ex kan regelen omtrent de restschuld 50/50 delen kan dat dus betekenen dat ze alles bij jou komen halen.

De NHG en de bank bekijken je persoonlijke situatie en de NHG neemt daar zaken zoals opleidingskosten ook in mee als je deze aangeeft als vaste lasten op het formulier, dus daar word rekening mee gehouden als ze het dossier beoordelen.

su
door sun123 - Sep 4, 2012 om 22:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Enkele jaren terug is de relatie met mijn vriendin uitgegaan en hebben we de woning kunnen verkopen. De onstane restschuld hebben we beiden direct kunnen voldoen mbv geleend geld.

Onlangs ben ik erachter gekomen dat wij toentertijd een beroep konden doen op kwijtschelding van de restschuld via NHG. Na contact met NHG bleek dat dit achteraf alsnog wel mogelijk zou zijn.

Kort geleden zijn alle door NHG gevraagde stukken ingediend om alsnog aanspraak proberen te maken op bovenstaande regeling. Onder de ingestuurde gegevens behoorde o.a. bankafschriften van betaal- en spaarrekeningen van de gevraagde periode.

Als volgende stap gaven ze aan dat de saldogegevens gecontroleerd moesten worden om te zien of de restschuld toen met eigen geld afgelost had kunnen worden. Dit gaan ze doen door bij de banken inzage op te vragen in saldo en betalingsverkeer in de periode dat de restschuld werd afgelost.

Ik vind het geen prettige / veilige gedachte dat het blijkbaar mogelijk is om bij de bank dergelijke gegevens op te kunnen vragen en dat het wordt vrijgegeven ook. Toen ik daarnaar vroeg gaven ze aan dat dit tot de standaard procedure behoort.

Vraag 1: in hoeverre worden de bankgegeven daadwerkelijk opgevraagd ondanks dat er kopie afschriften zijn aangeleverd?
Vraag 2: is het wel toegestaan om als bank zulke gegevens vrij te geven aan instanties? Ik las ergens dat zelfs de belastingdienst niet direct toegang krijgt tot deze gegevens behalve via een rechter.

Iemand die hier meer over kan vertellen?

Alvast dank voor een reactie.

gr.
Sander

ma
door marieke38 - Sep 5, 2012 om 12:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit ook met dringende vraag op dit onderwerp. Ik ben verkeerd geinformeerd door mijn tussenpersoon. Het volgende is namelijk aan de hand. Situatie is verkoop van mijn woning (en die van mijn ex) als gevolg een relatiebreuk. Mijn ex heeft een eigen bedrijf sinds 1,5 jaar dus dat hij de hypotheek niet zou kunnen dragen was al duidelijk. Voor mij zou het er om gaan hangen was mij eerder verteld. Voorafgaand aan het tekenen van de koopovereenkomst (waarin een ontbindende voorwaarde was opgenomen voor de bank) nogmaals naar mijn tussenpersoon gegaan die aangaf dat zij zou gaan toetsen of ik de hypotheek zou kunnen krijgen op mijn naam en de uitslag hiervan vervolgens naar de bank zou worden gestuurd zodat zij afhankelijk van het antwoord de koop alsnog zouden kunnen ontbinden (naast de voorwaarde dat de woning getaxeerd zou worden en ook op basis daarvan evt. kon worden ontbonden).
Ik en mijn ex hebben de koopovereenkomst getekend, ben gisteren naar mijn tussenpersoon geweest (andere medewerker) en die gaf mij ineens aan dat de bank helemaal niet geinteresseerd is of ik aan de voorwaarde voor het alleen dragen van de hypotheek voldoe. Zij kijken alleen naar de taxatiewaarde. Koopovereenkomst is inmiddels getekend en wat blijkt nu..... ik kan de hypotheek alleen dragen. Kans dat NHG na levering gaat kwijtschelden is dus minimaal! Nu vroeg ik mij af of er geen mogelijkheden zijn om mijn inkomen lager te laten zijn tegen de tijd dat wordt geleverd (levering is pas mei 2013) door bv parttime te gaan werken. Hoe wordt door NHG tegen die tijd getoetst of je de hypotheek alleen kan dragen?

Graag advies in deze......

co
door corelli - Dec 11, 2012 om 21:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Onze dochter en haar voormalige partner hebben hun relatie verbroken.
Er was geen sprake van een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap.
Bij verkoop van de woning zal er een restschuld ontstaan
Kunnen onze dochter en haar ex-partner bij verkoop van de woning toch een beroep doen doen op de NHG?
Zeer bedankt voor de reactie.