chanine26
door chanine26 Aug 22, 2007 om 18:53
Geldzaken & recht

Loonbeslag!?

beste mensen.

ik hoop echt dat 1 van jullie mij verder kan helpen

ik zal hier onder kort mijn verhaal doen

ik heb aanslagen van de belasting afstammend uit 2002 tot 2004.

dit heb ik al meerdere malen getracht teregelen toendertijd door middel van bezwaarschriften etc etc,ook moest ik  loonbelastingsverklaringen invullen van 2000 tot 2006 ook dit heb ik gedaan.

ik d8 dat alles geregeld was,tot ik vorig jaar samen woonde met een man met wie ik fiscaal partner werd toen begon het gelazer weer,ik heb toen weer een bezwaar ingediend en daar nooit iets op terug gekregen(blijk later dat heel veel post nog naar mijn adres ging die stond gecodeerd als postadres een huis waar ik al 6 jr niet meer woon,)

maar goed tussen mij en mijn partner liep t spaak.

ik ging bij hem weg en na een tijd nam hij contact met me op met de mededeling dat de belasting aan de deur was geweest en beslag wilde leggen op zijn spullen en vertelde mij dat hij me uit wilde schrijven.en hij heeft dat ook gedaan althans hij heeft door gegeven dat ik niet meer op dat adres verblijf en hij si een adresonderzoek ofzo iets gestart.

ik heb de belasting gebel;d en ik heb weer een bezwaar moeten schrijven en heb dit weer gedaan warvan ik er ook 1 naar de bure4au invorderingen heb gestuurt.

mijn voorlopige teruggaaf liep door (van het fiscale parnterschap.,)

dit houden ze nu in,ik heb een wijzings formulier aangrvaagd en dit stop gezet,.

mijn situatie is nu zo,ik heb nu geen werk en geen huis op naam ik woon wel in een huis van een kennis die woont hier zelf niet maar heeft het gekocht en wil het aan mij verhuren,

nu wil ik dus gaan werken me leven opbouwen en me hier inschrijven,alleen dat inschrijven durf ik niet omdat ik bang ben voor beslag leggingt op mijn weinige meubels,wat zal er nu gebeuren als ik wit ga werken voor een baas 32 u per week in loondienst op hoeveel geld mogen ze beslag leggen dat gaan ze ook doen,maar kijk ik denk dan zo ik sta niet ingeschreven in dit huis dus misschien denken ze dan oh die betaalt toch geen huur van de 1000 euro die ze verdient krijgt ze er maar 200 is genoeg om te eten want vast lasten heb ze niet,kijk ik wil zodra ik een inkomen heb me inschrijven hier en dan dat ze maandelijks geld inhouden dan ben ik minder bang dat ze komen beslag leggen omdat je al maandelijks een deel van je inkomen inleverd,...wie weet wat ze mij kunnen maken als ik ga werken en nog geen huisje (huur huis)op me naam heb.

ik wil zo graag werken en me leven opbouwen wie helpt me..alvast bedankt mensen ik hoop echt op antwoord want ben hier echt een leek in:( ik w8 de reacties af groeten chanine

2693 30 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2007 om 20:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als u gaat werken, zult u toch weer aangifte moeten doen en weet de Belastingdienst u te vinden. Voordat de belastingdienst beslag gaat leggen, zijn er meerdere brieven verzonden. U hebt ze weliswaar niet op uw woonadres ontvangen, maar weet inmiddels wel dat ze verzonden zijn. Waarschijnlijk zijn de bedragen ook wel al bekend, u hebt immers bezwaarschriften ingedient. Het is altijd verstandig om als u bezwaart maakt tegen een aanslag wel heb bedrag van de aanslag te reserveren/apart te zetten. Als het bezwaar ongegrond verklaart wordt, moet u namelijk alsnog de aanslag voldoen. Had u dat gedaan, dan zou u nu de aanslagen meteen kunnen voldoen. Heeft u dat niet gedaan, dan zal er beslag gelegd worden en moet u beetje bij beetje datgene betalen wat u verplicht bent (ook ik ben niet altijd blij met de aan mij opgelegde aanslagen, maar belasting betalen moeten/mogen we allemaal).

er zit dus niet veel anders op dan z.s.m. de aanslagen te voldoen, hetzij in 1 keer, hetzij doordat er beslag wordt gelegd op de inboedel en eventueel uw bankrekening.

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2007 om 21:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een kleine aanvulling: u kunt namelijk pas met een nieuw hoofdstuk beginnen, als u het oude hebt uitgelezen. Oftwel u zult eerst de rommel van het verleden moeten opruimen en niet langer voor u uit schuiven, voordat u met uw nieuwe leven aan de slag kunt.

chanine26
door chanine26 - Aug 22, 2007 om 21:15
16 Antwoorden / 4 Vragen

het gaat over 10.000 euro door een fout uit mijn verleden.

het is dus niet mogelijk om dit in 1 x tebetalen.,

wat ik wil weten is dat als ik ga werken in loondienst voor een baas.ze niet mijn hele loon kunnen opeisen.

ik heb nu ook geen huis,maar kan dit wel huren ..ik wil me gewoon inschrijven zonder angst voor beslag en dat ze bijvoorbeeld van mijn 1100 euro maximaal 500 afhouden als afbetaling voor die 10.000 kan dit?dit bedoel ik eigenlijk

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2007 om 21:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Chanine,
Dat lijkt me ook de enige oplossing, maar als er van 10.000 maandelijks 500 wordt afgelost, bent u sowieso al 20 maanden bezig. Tel daar nog eens rente bij op en dan bent zo ruim 2 jaar bezig. Tot dat iedere euro terugbetaald is, heeft de belastingdienst dan beslag op uw loon liggen. Heel vervelend is daar vooral van dat ze dat beslag bij uw werkgever bekend maken.

Maar beter iets inlossen, dan helemaal niets. De kans blijft alleen wel bestaan dat de belastingdienst beslag leggen op uw inboedel. Probeer daar, voorzover nog mogelijk, afspraken over te maken met de belastingdienst. Wellicht zijn ze bereid om vooralsnog genoegen te nemen met het loonbeslag waardoor zij bijvoorbeeld per maand 500 euro ontvangen. Het zullen dan geen makkelijke tijden worden op de korte termijn, maar op middellange termijn hebt u wel profijt van (dan bent u namelijk van de belastingschuld af!)

chanine26
door chanine26 - Aug 22, 2007 om 21:26
16 Antwoorden / 4 Vragen

ja dat lijkt mij nu ook de enige oplossing.

maar kun je mij vertellen dat zolang ik geen huis huur echt op mijn naam dus geen vast verblijf heb ze ook van mijn loon maar 90 % mogen pakken..dus niet dat ze me met bijv 200 euro achterlaten omdat ze denken ach die hoeft toch geen hur tebetalen.snap je..ik wil het idd eerst goed regelen eer ik me hier of daar inschrijf vandaar de vraag

chanine26
door chanine26 - Aug 22, 2007 om 21:27
16 Antwoorden / 4 Vragen

en idd vervelend dat je werkgever dan fijn overal van op de hoogte is:S

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2007 om 21:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ze mogen beslag leggen, echter ze moeten wel rekening houden met de zogenaamde beslagvrije voet. Dt is, ik moet dit even uit het hoofd doen (voor de zekerheid wil ik daar nog wel in duiken) 80% van het minimumloon. Dat is dus het minimale waar je nog wel recht op hebt. Daar moet je dan alleen wel alles van betalen, als vaste lasten en boodschappen.

Het maakt daarvoor niet uit of je je inschrijft als huurder of niet op je huidige adres. Lijkt mij als je het naar je verhuurder netjes wilt spelen wel doet, anders zouden die ook wel eens in de problemen kunnen komen. Voordeel van inschrijven op je huidige adres is, is dat dat je postadres ook is.

rr
door rrunited - Aug 22, 2007 om 21:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat je nog geen werk hebt. Kun je via de sociale dienst geen hulp bij de schuldsanering krijgen? Die mensen hebben zoveel ervaring op dat gebied. Wellicht kunnen zij samen met jou uitrekenen wat je minimaal nodig hebt voor je levensbehoeften, zodat je zoveel mogelijk kunt aflossen.

rr
door rrunited - Aug 22, 2007 om 21:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is overigens wel triest dat de belastingdienst post blijft sturen naar een huisadres waar je al zoveel jaar niet meer woonde. Als leek zou je denken dat ze met je sofienummer toch over de juiste gegevens zouden moeten beschikken.
Ik heb zelf ook een paar jaar moeten zeuren voor ze mijn belastingpapieren weer naar het juiste adres stuurden. Die van mijn man stuurden ze wel naar het nieuwe adres. Ik had tijdelijk de post naar mijn ouders laten sturen, omdat we naar het buitenland vertrokken. Bij terugkeer het juiste adres op de papieren gezet, maar schijnbaar kunnen ze daar niet lezen. Na twee jaar was ik het beu en dreigde ik met inschakelijk van de nationale ombudsman. Toen konden ze het ineens wel naar het juiste adres sturen.

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 18:52
16 Antwoorden / 4 Vragen

marcel 75 ik heb nog een vraag aan je jij zegt dat het niet uitmaakt of ik ingschreven sta op het adres waar ik verblijf maar dan kan ik toch ook niet zeggen dat ik vaste lasten heb als huur etc ?

want ik sta er niet ingeschreven daarom ben ik dus bang dat ze op meer geld beslag leggen en ik van 1000 euro maar 200 overhou ofzo alleen om te eten omdat ik dan volgens hun geen vaste lasten heb!?!!?!?

askjeeves
door askjeeves - Aug 23, 2007 om 19:38
134 Antwoorden / 3 Vragen

kijk hier even: http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinformatie/Dossiers/Beslagvrije_voet/Beslagvrije_voet/bvv2007-7.pdf

Minimaal vrij te laten bedrag is voor jou € 623.10 per maan inclusief vakantiegeld. Alleen moet je bij loonbeslag je vakantiegeld inleveren. Dus blijft er over: € 593.10. Maar aangezien ze je op 90% van het minimum mogen zetten blijft er over: € 560.79.

toolboy
door toolboy - Aug 23, 2007 om 19:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het is ook mogelijk om met de belastingdienst in gesprek te gaan.

Berust uw verhaal op waarheid dan is zelfs kwijtschelding mogelijk.

groet T

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 19:45
16 Antwoorden / 4 Vragen

dankje wel...maar wat ik dus wil weten is:

ik woon in een huis maar sta daar niet ingeschreven..

in principe sta ik ingeschreven nog bij mijn ex...maar die heeft getracht mij uit teschreven (door dat belasting aan de deur kwam)dus die heeft gezegd dat ik daar niet meer verblijf en is een adres onderzoek gestart..dus kreeg mijn moeder etc een brief dat ik niet meer op dat adres zou verblijven etc.

dus denk ik dat ik daar nog ingexchreven sta maar niet verblijf,

ik heb nu een huisje waar ik niet ingeschreven sta maar wel 600 euro huur moet betalen...nou doet mijn vriend dat dus maakt het voor mij niet uit(alleen mijn vriend woont hier niet echt hij is wel elke dag hier en werkt hier maar staat ingechreven op zijn eigen adres.,

nou is mijn vraag dus als ik ga werken gaan ze dan denken dat ik nog bij me ex woon?en als ik het nieuwe adres op geef en ik sta daar niet ingeschreven heb ik dan alsnog recht om dat geld van mijn loon over tehouden..want in hun ogen heb je dan geen vaste lasten(de reden dat ik me niet inschrijf is omdat ik bang ben voor beslag op me spullen(ze zijn bij me ex toen ook al geweest..

en nog een vraag als ik ga werken voor een werk gever welk adres moet ikd an zetten op de loonbelasting paier die blauwe die je dan krijgt waarin je aanvinkt dat je wil dat je werkgever die loonheffing doet..welk adres gewoon waar ik nu verblijf?ook al sta ik daar niet ingeschreven.

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 19:49
16 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb al verscheidene bezwaar schriften gestuurt aangifte gedaan van 2000 tot 2006.

laatst had ik iemand van invorderingen aan de tel,,zelfs daar werd ik niks wijzer van ik vroeg hun om een afbetalings regeling voor die 10.000 omdat ik dat natuurlijk onmogelijk in 1 x kan betalen en toen zei dit is niet mogelijk en moet binnen 1 jaar ik zeg dat kan ik niet ...tsja zei die..ik zeg en nu dan..ja zegt tie me collegas gaan u bezwaar in behandeling nemen en dan hoort u nog van ons...ik zeg ja maar als ik ga werken wil ik wel afbetalen toen zei die nee dat kan niet??????? toen zei ik ja en dan dan blijft die 10.000 staan????ja idd zei hij ..dan leggen we u dossier op zij en kijken we later nog eens wat we kunnen doen en of u situatie veranderd is..

ik WORD ER GEK VAN

toolboy
door toolboy - Aug 23, 2007 om 19:56
965 Antwoorden / 40 Vragen

Dat zeg ik .

Ga een gesprek aan met de belasting inspecteurs,wacht niet op hun maar maak zelf de afspraak.

Ik verstuur zelf geen blauwe brieven maar heb wel een soortgelijke ervaring gehad.

En omdat ik zelf actie ondernam en het mondeling heb uitgelegd is het positief (in mijn geval) opgelost.

groet T

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 19:59
16 Antwoorden / 4 Vragen

ik ben afhankelijkvan die mongolen van die invorderingen.

hij maakt geen afspraak want ze collegas moesten eerst uit de vakantie periode en dan zouden ze me bezwaar eens gaan inzien en dan misschien wat opsturen naar me postadres(moeders huis)

en dan misschien valt er wat te regelen ik moet dus w8 op hun..ik zit bekant 3 a 5 per week aan de tel..ik word niks wijzer en moet afw8..ze raken zelfs geirriteerd door me vooral die meneer van de invorderingen en bij hunmoet zijn

toolboy
door toolboy - Aug 23, 2007 om 20:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

Met de aditude die u hier ten toon spreid maakt u geen enkele kans bij de belastingdienst.

Als uw verhaal op waarheid berust is er vast wel iets te regelen met de belasting dienst.

Sc6 ga u goe

groet T

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 20:27
16 Antwoorden / 4 Vragen

jaja nou ik word er onderhand goed ziek van die meneer begrijpt gewoon niet dat ik graag antwoord wil op het feit of ik kan werken j of te nee..want de 1 zegt dit bij de belasting en de ander zegt dat,,ik wil weten waar ik aan toe ben,en ik ben best bereid te betalenwant het ios zo lang geleden en ik denk dat ik bepaalde dingen niet een skan bewijzen..maar dan moeten ze wel een mogelijkheid geven tot betaling en niet zeggen nee aan betalingregeling doen wij niet wie kan nou in 1 jaar tijd 10.000 ophoesten ik niet..ik ben best bereid een deel van me loon aftestaan als ik daar me van al dat gedonder af ben..maar ik wil gewoon weten hoeveel ..en nog maals of ik al sta ik hier niet in geschreven ik toch 590 euro over hou voor me zelf en me lasten dat is alles wat ik wil weten en ik heb er a;l zov3el aan de tel gehad en niemand komt met een concreet antwoord en dan word je wel eens moe en dan  druk je je wel eens anders uit wat jij aditude noemt...heb ik niet hoor ben gewoon boos omdat ik maar niet verder kom thats all...ok

toolboy
door toolboy - Aug 23, 2007 om 20:30
965 Antwoorden / 40 Vragen

I dacht u het juiste antwoord te hebben verstrekt.

Ga u Goe

groet T

edwardus
door edwardus - Aug 23, 2007 om 21:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Doe 's even net als ik en lees mee:

Tik in Google in: loonbeslag hoogte

De allereerste link is die van Wikipedia en daar staat o.a. te lezen "Wettelijk is vastgesteld dat voor iedereen een beslagvrije voet geldt. Deze beslagvrije wordt gezien als het minimum inkomen waar de schuldenaar alle vaste lasten, zoals huur, levensonderhoud, ziektekostenverzekering, van moet betalen. Op dit bedrag kan geen beslag worden gelegd. De hoogte van de beslagvrije voet is onder meer afhankelijk van de burgerlijke status (getrouwd, vrijgezel, alleenstaand met kinderen) en het eventuele inkomen van de partner."

Klik je vervolgens op die link beslagvrije voet dan kun je o.a. te weten komen dat "De beslagvrije voet is gesteld op 90% van de bijstandsnorm."

Dan weet je waar je aan toe bent. Je houdt dus ten minste 90% van bijstandsniveau over om van te eten, huren, enz. Ook de Belastingdienst weet dat je niet kunt leven van lucht alleen.

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 21:09
16 Antwoorden / 4 Vragen

ja dankjewel ikheb het gelezen,maar ik ben bang dat ik minder dan dat krijg omdat: mijn eigenlijke adres nog die bij mijn ex is...ondanks dat hij een adres onderzoek is gestart om dat hij heb medegedeeld dat er niet meer verblijf.

ten 2e het huis waar ik nu zit,.heb ik wel een huuroverkeenkomst van maar ik sta hier niet ingeschreven ..ik ben dus bang dat ze mij beoordelen dat ik geen vaste lasten heb zoals huur etc..en dat ik  nog een partner heb,..omdat ik officieel misschien nog daar ingeschreven sta...ook al heeft hij dat adressen onderzoek gestart want hij kan mij toch niet alleen uitschrijven of wel?

ik ben gewoon bang dat hun zeggen je hebt geen huis dus ook geen huur waar we rekeninge mee moeten houden..inschrijven durf ik niet en rade de belasting mij ook niet aan,omdat ze dan beslag kunnen komen legen op mijn spulletjes,als ik wel zeg dat ik dit huis huur zeggen ze misschien dat tie teduur is 600 euro is het inclusief

edwardus
door edwardus - Aug 23, 2007 om 21:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De bijstandsnorm is bij mijn weten niet afhankelijk van waar je staat ingeschreven.

marcel75
door marcel75 - Aug 23, 2007 om 21:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tuurlijk kun je wel ergens huren waar je niet ingeschreven staat. Dat doen hele volksstammen als ze in een vakantiehuisje gaan. Andersom is in principe ook mogelijk, maar het lijkt mij niet handig voor de eigenaar van de woning om u gratis daar te laten wonen. Uit menselijk oogpunt snap ik het wel, maar ik zie daar (vooral fiscaal) wel wat probleempjes. Zij moeten namelijk op een bepaald moment inkomsten moeten opgeven die zij uit die woning hebben genoten. Als dan blijkt dat zij er niet zelf wonen, maar ook geen huuropbrengsten hebben, dan kan de belastingdienst wel eens vragen gaan stellen. Op dat moment komen dus uw vrienden in de problemen.

Nogmaals: inschrijven op uw huidige adres is het beste, de belastingdienst moet rekenen houden met de huur die u moet betalen bij de bepaling van de hoogte van het beslag.

En overleg met de belastingdienst.

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 21:44
16 Antwoorden / 4 Vragen

ja hij laatme tijdelijk hier gratis tot ik werk heb.en dan moet ik gewoon 600 inclus.betalen.

ziet de belasting dan ook dat hij het huis aan mij verhuurt?

dat is nu niet goed natuurlijkwant dan komen ze weer bij.

ik was /ben gewoon bang dat als ik ga werken en belasting ziet dat ik weer loon verdien dat ze dan zeg maar gewoon kijken nou is ze alleen heeft ze een huis bla bla en dan zien ze niks op papier staan en dan houden ze misschien meer in daar ben ik bang voor.en nogmaals belasting rade me zelf aan niet in teschrijven nu voorlopig reden?kans beslaglegging goederen/spullen

chanine26
door chanine26 - Aug 23, 2007 om 21:58
16 Antwoorden / 4 Vragen

ook nog zo iets de 1 man die ik enkele dagen geleden aan de tel had van de belasting zei dat het beter was even niet loon uit werk tehebben en of me in teschrijven vandaar mijn angst,hij vroeg zelfs of het nu echt noodzakelijk was tewerken anders moest ik t echt niet doen...maar ik denk dan als ik niet ga werken zoals hij zegt kan ik dan uberhaubt wel een regeling treffen met de belasting...en kan dat uberhaubt wel...een regeling treffen voor 10 .000 euro wat al jaren loopt?

edwardus
door edwardus - Aug 24, 2007 om 01:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nogmaals, ik zeg het nog één keer en dan hou ik ermee op, de Belastingdienst houdt nooit meer in dan tot 90% van de bijstandsnorm. Het zou best nuttig voor je kunnen zijn om niet steeds in herhaling te vallen en in plaats daarvan de gegeven informatie tot je te nemen, dan slaap je volgens mij ook lekkerder.

Waarom de medewerker van de Belastingdienst gezegd heeft dat het beter zou zijn dat je geen inkomsten uit werk zou hebben kan ik alleen maar naar raden, ik zou het echt niet weten.

ma
door marwin - Aug 24, 2007 om 13:12
126 Antwoorden / 15 Vragen

ik zie nog steeds niet in waarom jij je nergens kan inschrijven. Binnengekomen huren hoeft een verhuurder tegenwoordig niet meer door te geven aan de belastingsdienst als inkomsten

Ga eens langs bij een judische loket (veelal in grotere gemeentes) Zij kunnen je vast meer informatie geven en je het misschien duidelijk uitleggen. Want het is duidelijk dat jij door je gedraai steeds verder in het spinnenweb vast komt te zitten

chanine26
door chanine26 - Aug 24, 2007 om 15:34
16 Antwoorden / 4 Vragen

ik kom net van juridisch loket hier in het centrum/.

nou...wat ben ik wijzer. de reden dat ik me niet in kan schrijven is omdat ze beslag komen leggen...dat beaamt belastingdienst en vrouw van het loket.

maar als ik me niet inschrijF(zij ging in de boeken kijken)mogen dus korten op die 590 ook nog omdat ik geen vaste huurlasten heb etc...dus kan het zelfs zo komen dat ik geen dubbeltje overhou(dit zijn niet mijn woorden)de belasting stuurt mijn antoowrd op mijn bezwaar etc nog naar mijn oude adres..ik heb gevraag of ze dit naar mijn moeder kunnen sturen dit kon niet want in de computer staat nog mijn oude adres en als ik dat wil veranderen moet ik me uitschrijven en inschrijven op een nieuw adres dit kan niet zie boven,,,

chanine26
door chanine26 - Aug 24, 2007 om 15:36
16 Antwoorden / 4 Vragen

oude adres verblijft mijn ex parnter waar ik geen contact mee wil en durf tehebben..de laaste keer dat mijn moeder hem sprak zij hij alles weg tegooien of afzender retour testuren...hij wil mij niks over handigen

ma
door maxdamage - Oct 15, 2007 om 13:42
60 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Chanine,

Heb je inmiddels een oplossing kunnen vinden? Ik wou als advies meegeven dat je al wel vast kunt beginnen met betalen. Zo krijg je het openstaande bedrag in ieder geval omlaag. Hiervoor heb je wel een betalingskenmerk nodig, zie onderstaande link voor het berekenen van een betalingskenmerk.

http://www.belastingdienst.nl/reken/betalingskenmerk/