Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 23, 2020 om 16:09
Geldzaken & recht

Mag je tijdelijk op een bootje wonen en is dat legaal?

Vrienden die op  30 november verhuisde  kregen van makelaar bevestiging dat  nieuwe woning  op tijd klaar was....
Op 1 dag alles over.... maar   op zaterdag  28 november pas  te horen krijgen dat het begin  2021 zal worden!

Alles  is nu opgeslagen bij verhuis bedrijf,  kopers  oude woning   hadden ook maar enkele dagen voor verhuizen....
Nu als dakloze en  ik heb mijn bootje gegeven,   alles aan boord,  maar mag je zo  tijdelijk leven?

Kreeg te horen dat de inschrijving in nieuwe woning  in andere gemeente is geweigerd  en  wel uit oude huis  uitgeschreven!

Welke Claim kun je bij de verkopende makelaar leggen als die  op zaterdag 28 meld dat je 30 november er niet in kan, nog niet klaar?
Ze wonen nu  bij  hun zoon tijdelijk op papier dus weer legaal adres wat erg klein is,  maar   welke Claim kun je als schade vergoeding vragen?

Naast in 2x verhuizen + opslag kosten ook op een krap bootje  Youp op  16"  Tv bekijken,
draadloos internet  is ook beperkt...
en energie verbruik   valt mee... maar toch....

Dakloos worden door foute makelaar, welke Claim kun je dan indienen?
Ook straks als het  op  11 januari wel  opgeleverd word?
6 weken in de zomer geen punt maar nu?

Ik vind nog paar maanden langer  uitlenen geen probleem maar  wat kun je in dergelijke gevallen  Claimen.
Vooral omdat ze  week vooraf vroegen of  het.....ja hoor  volgende week maandag absoluut klaar, niet dus.
Projectontwikkelaar/ Makelaar is  1 persoon,  mogen ze dit zomaar zo doen?

3823 17 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2020 om 16:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Vraag hierover info bij de vereniging Eigen Huis m.b.t. de makelaarsproblemen.. Op zich is tijdelijk 'recreeren op een bootje wel toegestaan maar doe voor alle zekerheid navraag bij de betrokken gemeente (het eventueel bestaan van een verordening daarvoor) .

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 23, 2020 om 16:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Oude woonplaats,    of nieuwe  nog niet geleverde of  de gemeente van mijn Bootje?

Met deze koude is het flink stoken,  en geen Recreeren maar Kramperen...  elke keer als deur open ging!
VEH  is al  gevraagd maar druk en gaan het  volgende jaar uitzoeken.

Maar weet iemand of deze mensen  die door mijn geholpen zijn en niet op Centen Park of zo hoeven ver van hun werk
een vergoeding kunnen krijgen....
Hij kan nu lopende naar zijn werk...  voorheen en straks weer auto,   maar welke gemeente moet   dit toestaan?
Er is nauwelijks controle en enkele daklozen  overwinteren ook wel eens op deze  locatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 16:29
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Qua vergunning de gemeente waar het bootje ligt. Qua makelaar https://www.eigenhuis.nl/contact/  Deze zin roep wel eevraag op: Vrienden die op  30 november verhuisde  kregen van makelaar bevestiging dat  nieuwe woning  op tijd klaar was....
Op 1 dag alles over.... maar   op zaterdag  28 november pas  te horen krijgen dat het begin  2021 zal worden! Vrienden die op 30 november verhuisde .....   U bedoelt zouden verhuizen? Het lijkt mij dat er m.b.t. het gehele gebeuren reden is voor het claimen van een genoegdoening en dan is juridischloket.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Dec 23, 2020 om 16:27
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Claim, claim, claim, ik hoor u over niets anders. U hoeft zich geen zorgen te maken of en waar er een claim ingediend kan worden. U bent geen benadeelde, dus geen partij in deze.
De vrienden waar u over praat zal met hun makelaar aan tafel moeten gaan zitten. Zij weten ook wat er vooraf besproken is en wat er op papier staat als definitieve datum, of als streefdatum met genoteerd wat als.
Voor iedereen is het koffiedik kijken aangezien niemand van ons weet wat er in de overeenkomst staat.

Stuur uw vrienden dus naar de makelaar en laat ze daar een oplossing vinden. Tenzij er geen vaste opleverdatum vast staat. Want dat lijkt mij raar dat er anno nu bouwbedrijven zijn die een vaste opleverdatum op papier zetten. Juist de laatste 2 jaren met oplopende levertijden, personene bezettingsproblemen en corona is er werkelijk niet in de toekomst te kijken. Ik kom bij een hoop bouwbedrijven over de vloer, maar geen enkele geeft vaste dagen aan wanneer iets oppgeleverd wordt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 23, 2020 om 16:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je op  23 November te horen krijgt,  maak je geen zorgen, 30 is je huis klaar... en op 28 bellen, toch niet!

Dat is  misleiding  en  als ze nu  beloven... 11 januari?
Ik claim niets, heb   papieren hier droog liggen,   want  bootje  is krap.

VEH heeft  bericht dat ze zullen kijken, maar   ze vroegen mijn of  er ergens een schadeclaim mogelijk is en welk bedrag.

Ik heb nu een schone droge boot,  bladeren weg en gratis gepoetst.
Maar wat  kunnen zij doen?

rj
door rjw Dec 25, 2020 om 13:22
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Misleiding is wel meteen een heel groot woord. Wat gaven ze als reden waarom de oplevering later is dan wat eerder was gepland?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2020 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het wel heel vaak over "claimen".

Ik neem aan dat uw boot in een jachthaven ligt. Op dat adres kan men niet bij de gemeente worden ingeschreven en als men ergens nog niet woont,  kan men daar ook niet ingeschreven worden. Ook het inschrijven bij zoon, terwijl men daar niet woont, is niet legaal. Maar daar zou ik niet zo zwaar aan tillen omdat het waarschijnlijk maar van korte duur zal zijn.

En als er een nieuw huis opgeleverd wordt, zou ik toch wat meer tijd genomen hebben tussen de oplevering en het transport van mijn oude huis.

En u hebt toch een Doerak? Ruimte genoeg lijkt me.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Doerak van  650 of 1120 is flink verschil...

Daar inschrijven kan niet  maar bij zoon moet wel omdat  daar tekort ruimte is   maar wel ruime brievenbus tijdelijk....
Makelaar/projectontwikkelaar  beloofde  op die dag kun je zeker verhuizen.......

De kopers  oude woning wilde ook graag want die hadden ook al verkocht.....
Dus ketting reactie als ze niet ontruimte en 10% boete wegens niet leveren?

Ze zijn tevreden maar vragen zich af,  is er iets te claimen en hoeveel... en ik heb  laptop en meer Gb  beschikbaar.

Dit is geen verhuur van bootje maar vriendendienst....

Topantwoord

ro
door ronny530 - Dec 23, 2020 om 17:15
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Een projectontwikkelaar/makelaaar kan geen definitieve opleverdatum garanderen en het is dan wel heel voorbarig om een sleuteloverdracht van de oude woning heel strak te plannen. De kopers van de oude woning hebben met het probleem van uw vrienden niets van doen want uw vrienden hebben de datum van sleuteloverdracht bepaald. Uw vrienden zijn niet dakloos want op papier zijn ze bij de zoon ingeschreven en mogen van u de boot gebruiken om die periode te overbruggen. Van permanent wonen is geen sprake want de boot dient ter overbrugging tussen twee woningen. Er valt eigenlijk niets te claimen tenzij in het koopcontract een clausule voor te laat opleveren is opgenomen met daarbij een bedrag voor elke dag dat de woning te laat opgeleverd wordt.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2020 om 17:37
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @SOMS,

ik werd helaas bij mijn eerste reacties onderbroken door plotseling bezoek.

Een belangrijk aspect van hetgeen u aangeeft m.b.t. gedrag van makelaar is hetgeen in de koopovereenkomst is gemeld van heel erg groot belang. Als er in de koopovereenkomst is geregeld dat de woning op een specifiek genoemde tijd gereed zal zijn en de verkoper (bouwer/aannemer/projectontwikkelaar/makelaar) voldoet daar niet aan, dan is het eennkwestie van in gebreke stellen wegens niet naleven of wel zie: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  of makelaar  mogelijk deze: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.  Het is dus hoe dan ook een kwestie van heel goed nagaan wat er in de koopovereenkomst is gemeld omdat er ook vaak sprake kan zijn van een clausule: onder voorbehoud van ..... als reden van later opleveren. Meestal heeft men zich voor dit soort 'onverwachtheden 'ingedekt' maar mag het m.i. dan ook niet heel erg lang duren eer de sleutel daadwerkelijk wordt overhandigd.

Mijn advies: herhaald, Vereniging Eigen Huis benaderen (en dan ook lid worden - door uw vrienden). (Of een advocaat die dan waarschijnlijk wel geld kost, ook indien die via het juridischloket wordt aanbevolen omdat hier sprake is van woningbezit)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Eigen Huis lid zijn ze al vele jaren....
Alleen pas later tijd, ook daar erg druk,  begin Januari nemen ze pas contact op helaas... verder is er maandag belooft, volgende week absoluut klaar en dan zaterdag ervoor even melden, word ietsje later en dan gelijk volgende jaar en niet weekje of paar dagen..... de dubbele verhuiskosten , als je 23 hoorde 30 klaar en 28 dit weer in gaat trekken, de kopers kochten dinsdag 24 en wilde er graag vlot in.... helaas hebben kopers niet op bouwterrein gekeken of het al vrijwel klaar was, doet bouwbedrijf altijd erg moeilijk over....

sira
door sira - Dec 23, 2020 om 17:54
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, je mag in principe 's nachts niet op een bootje verblijven, dat geldt ook voor een camper, die kun je ook niet zonder meer ergens parkeren en overnachten, daar zijn speciale standplaatsen voor.
Wat en waar is de ligplaats van uw boot? Raadpleeg de eigenaar van de ligplaats. Vermoedelijk moet u een tijdelijke vergunning aanvragen bij Rijkswaterstaat, het Waterschap en de Gemeente waarin de ligplaats bevindt.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2020 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk mag je 's nachts wel op een boot verblijven. Het gaat hier over inschrijven bij de gemeente.

sira
door sira Dec 23, 2020 om 21:03
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat hangt helemaal af van de plaats waar de boot (aangemeerd) ligt. En 1 nachtje daar doet niemand moeilijk over, maar als het voor langere tijd is wel. Vakantiegangers varen en overnachten, maar dit is een heel andere situatie.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2020 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over moeilijk doen. Overwegend mag je waar je kunt aanmeren ook overnachten, behalve als daar een voorbehoud voor wirdt gemaakt.

U ziet aan de buitenkant of het een vakantieganger is?

sira
door sira Dec 23, 2020 om 22:27
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Deze mensen zijn geen passanten, zij gaan voor nog onbekende tijd op een voor anker liggende boot verblijven. Daarom vraag ik ook wat en waar de ligplaats is. Er zijn wel degelijk regels aan verbonden. Daarom is het raadzaam om vooraf te informeren of zij op die bewuste plek wel mogen overnachten voor langere tijd. Ze kunnen beter goed beslagen ten ijs komen, dan dat het ze tijdens hun verblijf verboden wordt.

Een varende vakantieganger verblijft één tot enkele nachten en gaat dan weer verder. Dat is hier niet van toepassing.

Ik woon zelf aan het water en ook hier hebben provincie, Rijkswaterstaat en Waterschap voor ieder binnenwater regels. Ik heb deze link nog gevonden, klik hier

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Normaal moet je voor overnachten   de gemeentelijke  Toeristen belasting betalen, tenzij je overnacht in eigen woonplaats.

Overnachten mag  zowel in de haven  als  buiten op IJsselmeer, daar gratis.....
Er is in tegenstelling tot Camper  een andere regel voor boten.

Met mooi weer hoor ik ook wel eens wat en dan  vragen of je over 9 maanden op kraamvisite mag komen....
Die vraag krijg je gelijk  de volle lading van  afluisteren tot  Viagra Opa?

De eigenaar  haven is gemeente en die  ken ik heel goed,  ze gedogen ook al jarenlang vele Daklozen.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2020 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor anker? Zou die boot niet gewoon aan de kant aangemeerd zijn?  Of wellicht in een jachthaven liggen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 09:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Tot nu toe  heeft hij  5x gevaren,   op de fiets winkelen was erg zwaar en  varen van Jachthaven vaste ligplaats naar een Supermarkt  vind ik prima... een motor die draaide is beter dan lang stil liggen....

Hij heeft leuke tochtjes gemaakt en  vind dat geweldig.
Zal geen foto doorplaatsen maar  hij  en alle kinderen en kleindingen genieten van mijn Doerak.

En als hij als onervaren  Schipper  schade maakte,  verfje  moet al voor eerdere zelf gemaakte krassen....
en  de  andere boten  en  meerpalen  hebben groter risico.

Dus ook dat is gelegaliseerd.   Andere havens mag hij  via Pin betalen.

Aan de kant mag niet zomaar, uitzoeken wie eigenaar is  vind ik hele klus... Havens is beste plek en  soms  kom je bij  zomaar aan leggen fietsen en winkel wagens tegen...  en die vind de schroef nooit leuk!

Zelf beleef  ik nu meer plezier aan deze huurder dan  ik zelf afgelopen jaar had,  wet van Murphy  roep ik dan maar!

Topantwoord

ju
door juliomariner - Dec 23, 2020 om 18:26
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Het beton uit de Doerak halen en dan heeft u alle ruimte.
Is de koper van uw huis trouwens bekend met uw ugh "creatieve " wijze van asbestsanering?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De boot is asbest vrij en deze ballast is heerlijk voor de korte golven op IJsselmeer of  de Noordzee over naar Brexitanië.

En ik heb niet 1 maar 2x Doerak....  en zij hebben de grotere, niet die gore!

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2020 om 20:02
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Mag je tijdelijk op een bootje wonen en is dat legaal?

Wat zegt de APV/Waterschap?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

APV niets.
Waterschap, valt dit buiten.

Gemeente,  ik moet voor elke overnachting van deze hier niet wonende betalen....
maar  een 2e Doerak, ietsje kleinere en minder luxe netjes gezegt   zijn ze blij mee,  daklozen opvang is duurdere voor hun
en ze gedogen al jarenlang en zijn hiervan op de hoogte....

Burgemeester vond dit prima oplossing,  zolang ik het niet officieel ga melden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 25, 2020 om 08:49
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gister E mail gekregen;

De Makelaar / Projectontwikkelaar weigerde hier  zijn kant van 't verhaal te plaatsen, en dat mag natuurlijk.
Ze eisen van mijn als koper van bouwnummer **  het volledige  verwijderen van dit Topic + schadeclaim.

Ik heb nooit iets gekocht en vind deze  steen koude huizen maar niets, net zelf  houten huis gebouwd!
Een andere koper  dan die mijn Doerak leende als  woonbootje   heeft vrijwel zelfde voornaam...!
Ik kan me sinds de kleuterschool herrineren dat ze verhuisde en weer gevonden!

Notaris;    kreeg ook pas zaterdag toen ze gesloten waren afbericht.
Deze heeft  claim voor afhandelen  banken en hypotheekadviseurs en kopers  op maandag snel geregeld + nieuwe datum 11 januari.
Die Factuur is reeds betaald.

Verhuiskosten;  Zowel  erkende Verhuizers  die annuleerde als die  met spoed opslag moesten regelen  hebben factuur ingediend.
Voor mijn Bootvluchteling  de meerprijs van opslag en  in 2x verhuizen is ingestuurd.

De Borent busjes en  zo  zijn ook te claimen, Notaris zal factuur te laat annuleren vragen.

Kopers;  ze wisten niet meer wie de vraag per telefoon stelde en alle kopers kregen via E mail  een woon garantie op 30 november!
Via  SMS alle bekende  afbericht op  28 november.

Ik kreeg via  deze Notaris te horen;
Ik mag geen naam  Makelaar/Projectontwikkelaar noemen en  ook niet hun relatie met Hoofdaannemer.
Alle facturen mogen ze insturen en worden verrekend met laatste termijn.

Mijn probleem;  Notaris eist  huurcontract voor mijn bootje...  maar mag ik nu zomaar iets schrijven achteraf?
En welk bedrag is redelijk,  er zitten enkele in  Vakantie parken die bepaald niet gratis zijn.
Op marktplaats vond ik verhuurder die in laag seizoen  €625,- per week leverde maar daar zit minder luxe in  als  Expresso  machine,  laptop/TV  met beperkt Internet en  ook de ligplaats is nu gratis....
Indien ze de  boot op 11 januari verlaten is dat dan  6x€625,- = € 3750,-

Heb nu contract gemaakt voor achteraf te betalen na  inleveren boot op werkelijke datum... dus kan meer worden.
De mail sturen op  23 november met gegarandeerde opleverdatum en te laat  annuleren is dus dure fout.

Ook vele plaatselijke leveranciers die met keukens, badkamer en vloeren en zo klaar stonden konden weer terug en in magazijn opslaan...
daar komen ook nog leuke facturen voor en of die op  11 januari wel kunnen / willen leveren of eerst zekerheid willen?

Mijn advies aan alle makelaars & verkopers,  als je een datum garandeerde en via E mail bevestigde kan dat je veel geld kosten!
En Heremiet Kreeft,   bedankt voor die link naar wetboek,    en  ik ga nu zeker geen Kreeft eten...

Ook het verwijderen als Koper zal ik niet doen, vooral omdat ik deze huizen niet eens wilde hebben!
Bij het niet verwijderen als koper....  als je niets gekocht hebt  mag ik het lekker staan laten!
De ballen  en hang die van  jou makelaar ook eens in de boom!

rj
door rjw Dec 25, 2020 om 13:26
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Geen aannemers of makelaar garandeert over overdrachtsdatum. Nooit. Er zijn immers heel veel factoren die een overdracht kunnen vertragen. Zeker in deze tijd. Als oplevering van een huis over 1 of 2 weken gepland staat is het echt nog niet af. De aannemer gaat immers geen dood geld laten liggen. Die wil z.s.m. na afloop van alle werkzaamheden zijn geld krijgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 13:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helemaar  mee eens......
Alleen 1 weekje later en op  Zaterdag pas er  6 weken bij vragen....?

Deze makelaar heeft zelf de afspraak met Notaris gemaakt voor kopers/verkopers....
Als de makelaar niets had geregeld hadden ze er nog enkele weken kunnen wonen.....

Een belofte,  dan is het echt klaar en ik heb Notaris al  datum en tijd......   En als bouwbedrijf een fout maakte, mag hij het daar doorclaimen.

Normaal is er geen datum maar als  Projectontwikkelaar schreef; Absoluut klaar en overdracht,  dan mag je daar op rekenen!
Als het 30 november  klaar was en je moest nog bank, notaris en kopers regelen  is dat zomaar weekje later!
Een enkele woning zou kunnen maar gehele project?

ro
door ronny530 - Dec 25, 2020 om 10:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het wordt nu wel wat warrig want wat begon met het uitlenen van een boot eindigd in een discussie tussen u en en de betrokken partijen maar uw vrienden die 'dakloos' zijn geworden zouden die discussie dienen te voeren en niet u. Zo te lezen mag u een factuur voor de verhuurskosten indienen als u een door zowel u als ook uw vrienden ondertekend verhuurcontract kunt overleggen en als dat zo is worden uw vrienden voor het te laat opleveren van de woning gecompenseerd. U zit dan te denken aan 625 euro per week keer 6 is 3750 euro en dat is lekker verdienen voor een boot die niet van de ligplaats af komt en enkel voor tijdelijke overbrugging tussen twee woningen gebruikt wordt. En dan nog iets u bent niet gedupeerd want uw vrienden zijn de dupe geworden van de te late oplevering en zij zullen de gemaakte kosten op de projectontwikkelaar/aannemer dienen te verhalen. U heeft zoveel kennis van de situatie en contact met de betrokken partijen dat ik begin te twijfelen of die vrienden wel bestaan en u zelf de koper van die woning bent of zich met zaken bemoeit die u niet aangaan behalve het uitlenen van een boot.

justmeagain
door justmeagain Dec 25, 2020 om 22:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Spot on......
Soms moet je gewoon maar gaan stofzuigen. Dat is beter als hier 4x de waarheid verhullen, verdraaien en verzwijgen.
En vrienden in nood, ik zou ze gratis helpen daar zijn het vrienden voor.

panter22
door panter22 - Dec 25, 2020 om 10:52
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind nog paar maanden langer  uitlenen geen probleem maar  wat kun je in dergelijke gevallen  Claimen.
Niets, het lenen van die boot was toch gratis.
Nu probeer je de makelaar op te lichten door op papier een extreem hoge huur te vragen.
Je kunt wel een vergoeding vragen voor water, licht en stookolie.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 13:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Extreem hooge prijs?

Dit is wat ik in Friesland bij een verhuurder vond.....
Gewoon prijzen per week in laag seizoen.

Als iemand   een oude vriend nodig heeft.... mag daar  best wat tegenover staan....
Het kost hem nu zo  op deze manier niets!

panter22
door panter22 Dec 26, 2020 om 12:11
6599 Antwoorden / Vragen

Dat heb je toch met die vriend afgesproken,
Maar nu kan een rekening bij de notaris ingediend worden. Dat had je niet verwacht.
Nu wil je geld zien voor illegaal verhuren, Begin er niet aan. Die oude vriend zal best wel eens wat terug doen als jij hem nodig hebt.

gerbera
door gerbera - Dec 25, 2020 om 11:45
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Het wordt nog vreemder want in feite bent u hierin geen partij behoudens dat u uw bootje beschikbaar stelt. Dus de hele discussie tussen notaris, makelaar en verkoper is een zaak van uw vrienden die dit zelf behoren te behandelen. U gaat nu af op verhalen en (mogelijke) feiten inzake de verhuizing maar wat ik mis is de werkelijke verkoopdatum, die door de makelaar/verkoper aan de notaris bekend gemaakt moet zijn, in het koopcontract vermeld staat en de overdracht zal plaatsvinden, want vanaf die datum zijn uw vrienden eigenaar van de woning en is er geen makelaar die dat kan tegenhouden. Maar uw vraag gaat over tijdelijk verblijf op uw boot dus laat het verhuisprobleem over aan uw vrienden al dan niet met behulp van juridische bijstand. Alles wat u, van horen zeggen, schrijft kan ook u in de problemen helpen door mogelijk onjuiste of verkeerd geïnterpreteerde informatie.
Dus "SOMS...." is het verstandig hier geheel buiten te blijven en eventuele kosten voor het gebruik van uw boot met de lener (huurder) te regelen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 13:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, ik leende gratis uit,  anders   alleen daklozen  mogelijk die het ietsje anders achter laten....

Maar  ik heb gevraagd of Makelaar hier wilde reageren... en hij weigerde.
De toezegging op 23 november voor  30  is je huis klaar en om ?? uur bij de Notaris overdracht....
Dan zou ik ook  daar  op vertrouwen, 1 week vooraf...

Maar Zaterdag  afzeggen, dan is daar echt iets mis...  en lijkt me een schade claim indienen redelijk.
Een Makelaar die  zowel  je Nieuwe als  Oude woning verkocht, dan  bouw je een betrouwbare band op....

Deze man heeft daar spijt van... en Makelaar had  ook de kopers van oude  huis  geholpen.
Nu  6 weken later dan  vlak voor  de oorspronkelijke  datum...   dan ben je geen goede  makelaar in mijn ogen,
en  als je weet hoeveel hij ook nog als Projectontwikkelaar kan pakken, dan is  zoeken naar facturen  en  ik werd gevraagd...
wil je kijken wat een normale huurprijs is.... en dat online gevonden,  in en buiten hoogseizoen van zelfde Type Schip.

Ik gaf de sleutels,  neem deze  voorlopig dan maar...
er is niets over prijs  gesproken... maar hij bood aan dat hij  als Lener graag een Factuur en Huurcontract wilde...
We blijven goede vrienden en  ik denk dat deze makelaar als dit in de buurt rond gaat  vele klanten kwijt is geraakt.

Hij mag blij zijn dat de namen  nog niet bekend zijn, nog niet!
Ik wilde alleen bootje geven maar dan krijg je een vraagje... en ja,  dan gaat het verder...
Oude vrienden die elkaar ontmoeten, dat gaat  dan wel verder.....

Ho
door Hommer Dec 25, 2020 om 14:51
30 Antwoorden / Vragen

Ik hoop van harte dat de betrokken aannemer en notaris dit topic ook lezen en zien dat u de boot gratis uitleende. Dat scheelt hen duizenden euro's aan onkosten die anders in uw zakken verdwenen waren.

SOMS komen dingen toch nog goed.

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2020 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stofzuiger, u bent nu wel heel erg aan het zwammen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 13:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

als je een mail kreeg;

Volgende week maandag is Uw huis klaar,  we hebben bij de Notaris  afgesproken  voor de overdracht.

Dan reken je op  99% zekerheid dat alles klaar is, kleinigheden kunnen en mogen later nog wel...
Maar geen uitstel 6 weken (kerst vrij bouwvakkers)   en  omdat zowel je huidige en nieuwe bij deze makelaar zitten....
Ook de kopers van je huis daar dus hij wist vooraf alles wie wat kocht en wanneer....

Een Claim voor  te laat opleveren is hier niet  het geval,  maar pure misleiding....
Als de bouw langer duurde hadden ze deze maandag nooit geprikt op deze manier.

Het was al 2 maanden later en niemand vond dat toen erg, tijdig gemeld,   maar nu nogmaals 6 weken op laatste moment....
Zaterdag zeggen dat het  maandag niet kan, dat is  zeer dubieus en uitsluitend boze klanten.

Zwammen zoek je in een bos,   en  ik meld hoe deze  erkende en bekende makelaar de boel  zo  belazerde....
Als hij op 23 november deze loze belofte  niet had gedaan  was het gewoon later geworden,  ....

va
door vanlotjegetikt - Dec 25, 2020 om 15:16
809 Antwoorden / Vragen

Naar mijn bescheiden mening is de benaming Bootvluchteling stuitend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bootvluchteling
Verder als ik zo lees bent u van plan financieel flink misbruik  te maken van andermans "leed"
Staan de zaken mbt de makelaar zwart op wit. Zo nee dan heeft  men op zijn Hollands gezegd geen poot om op te staan.
Weigering van een Gemeente voor een woonvergunning gebeurt ook niet zomaar.
Verhuizen is een proces wat soms vertragingen geeft.
Nooit het oude huis vergeven als het andere nog niet op naam staat.
Regel een hotel en kijk of de rekenng te declareren valt. (ben bang van niet).

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Dec 26, 2020 om 09:20
729 Antwoorden / Vragen

Of en wat er precies te claimen valt, hangt nogal af van wat er in het koopcontract en alle nadere communicatie is vastgelegd.

Stel dat 30 november echt als opleverdatum was vastgelegd (en niet 'onder voorbehoud'), dan is bij het niet nakomen van die datum nog niet direct schade te verhalen.
Allereerst moet de benadeelde dan de wederpartij in gebreke stellen, met daarbij een 'redelijke termijn' om alsnog hetgeen wat overeengekomen is te leveren. Bij die ingebrekestelling kun je dan aangeven dat wanneer de voorgestelde 'redelijke termijn' niet gehaald wordt, je aanspraak zult maken op schadevergoeding en/of een eventueel contractueel vastgelegde boeteclausule.

Wanneer je hierin niet de juiste route bewandeld, wordt het lastiger om achteraf nog de schade en extra kosten te claimen.

Maar TS is geen partij.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Nee, je mag in de meeste gevallen niet op een bootje wonen. Dat mag alleen op een werkschip wat voor bedrijfsdoeleinden gebruikt wordt (denk aan binnenvaartschip waar de schipper + gezin op wonen) en op boten die zijn aangemeerd aan een ligplaats voor woonboten/schepen. Die specifieke ligplaatsen hebben immers een eigen gemeentelijk adres waar de bewoners zich kunnen inschrijven.

In de meeste jachthavens is bewoning niet toegestaan. En al zeker niet voor de reguliere ligplaatsen. Wel is het vaak toegestaan om op het bootje 'recreatief' te overnachten, wanneer het bootje in de jachthaven ligt. Wanneer het bootje slechts enkele nachten als 'opvang' gebruikt wordt, zal het daarom de jachthaven niet zo opvallen dat er op de boot 'gewoond' wordt. Maar wanneer men er wekenlang bivakkeert, zal de jachthaven dit wel gaan opvallen. En dan is het afhankelijk van de jachthaven hoe ze hier mee om gaan.

ro
door ronny530 - Dec 26, 2020 om 10:45
2784 Antwoorden / 41 Vragen

@Soms, is uw hetze voor wat de projectontwikkelaar en de notaris betreft uw eigen initiatief of zijn uw vrienden die werkelijk gedupeerd zijn er mee eens want zij zijn degene die gedupeerd zijn toch!. Ik lees enkel uw kant van het verhaal en daar maak uit op dat als u toen een soort van huurcontract had opgesteld een redelijke vergoeding voor het om niet uitlenen van uw boot had kunnen vragen en nu het te laat is die vergoeding mis loopt. U kunt de verkopende partijen wel de schuld geven maar enkel uw vrienden weten de details qua oplevering en eventuele uitstel van die oplevering. U maakt van andermans probleem uw probleem en gaat er te diep op in, mijn advies laat het voor wat het is laat die vrienden op de boot wonen want u doet er in het winterseizoen toch niets mee en hoop dat uw vrienden de woning snel kunnen betrekken.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 26, 2020 om 14:28
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Mag je tijdelijk op een bootje wonen en is dat legaal?

zolang die maar niet in de "Amstel" ligt, want dan raakt die lek en wordt weggesleept☺

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 26, 2020 om 20:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In Amsterdam heb ik geen legale ligplaats die  ik al per jaar betaalde,  dan mag de lener/huurder passanten tarief betalen...

Verder heb ik niets gevraagd,  maar de lener, een goede vriend vroeg  of ik een bedrag wilde noemen en vond een verhuurder waar hij ook naar toe had kunnen gaan....

Het contract  is al eerder  uitgesteld  dus die  datum was al geschoven,  maar dan was ruim van de voren aangegeven!
Echter hier....
Notaris met tijd en datum geregeld...
Ook  de bank  zou die dag geld overmaken....

1 week vooraf  horen dat het kan zeker klaar is... verhuisbedrijf  of busje gehuurd.
Naast mijn vriend  zijn er meerdere die op die dag geen huis kregen.

Als hij  een andere tekst had gestuurd  op 23 november hadden ze op 24 deze oplevering niet op 30 november gezet.

Ook is de  nieuwe woning en de oude leveren   + de koper van  24 november  dezelfde makelaar dus hij wist dat dit bij later opleveren problemen zal geven....
Je moet meer vooraf regelen  en  het gaat niet om normaal later leveren maar  week vooraf garanderen  dat alles klaar zou zijn!

Ook twijfelde nu iedereen of  11 januari het werkelijk klaar is...
Later klaar  is normaal en September niet klaar was iets van  eind Juni al bekend....

Maar een makelaar die koper en verkopers heeft dus alles in 1 persoon,  dan  neem je die nooit meer en  ik weet niet  wie
bij deze makelaar nog ooit iets gaat kopen van deze  nieuwbouwkopers!

Ik wacht op reactie makelaar of  hij coulance  geeft of dat het  een Juridische  strijd zal worden....
Bij verlies  ben ik zeker niet boos als  ik €0,00 zou  krijgen van  mijn wanbetaler!
Ik mag geld vragen.... en  als ze ook nog weigeren te  reageren....
Hoe maak je een gezonde  eerlijk bekend staande makelaar zichzelf kapot.